Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5206 207 208 209 210266 267 268 269 270
BugBadWolf
18.01.2019 20:17:26
hallu: Jos se ei ole kiellettyä, se on sallittua ;-)

Hmm... Lakipykälissä ei erikseen kielletä mm...

Enpäs kerrokaan. Näette sitten otsikoista, mitä sille eduskuntatalolle oikein tapahtuikaan ;D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
18.01.2019 20:19:20 (muokattu 18.01.2019 20:32:29)
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
jperala
18.01.2019 20:28:07
BugBadWolf: Pilaan lopuksi ketjun.

http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201702231185.pdf

Liikaa muuttujia, ei kelpaa.
Lunnu
18.01.2019 20:33:28
BugBadWolf: Pilaan lopuksi ketjun.

http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201702231185.pdf

Ei kelpaa. Käsittelee akustisia soittimia eikä ota kantaa sähkökitaran (lankku) puiden vaikutukseen magneetimikrofonin nappaamasta kielen värähtelystä. Ei jatkoon. Kisa jatkukoon.
Nostalgy is not what it used to be
BugBadWolf
18.01.2019 20:35:10
Lunnu: Ei kelpaa...

Ei tietenkään. Mitäpä sitä faktoilla sotkemaan hyvää soppaa.
Lunnu
18.01.2019 20:37:40
BugBadWolf: Ei tietenkään. Mitäpä sitä faktoilla sotkemaan hyvää soppaa.

Mitä aiheeseen liittyvää faktaa tossa dokumentissa oli? Meni ainakin multa ohi silmien
73nd3r
18.01.2019 20:40:57
BugBadWolf: Ilmaan heitetty kappale tulee alas huolimatta siitä, onko ilmiön takana olevissa fysiikan laeissa liikaa muuttujia kansan ymmärrettäväksi.
Ilmaan heitetyn kappaleen putoaminen on myös havaittavissa. Jos kyse on vaikkapa suoraan markkinointiesimiehen pään yläpuolelle heitetystä saarnivartisesta vasarasta, havainnointi on aika helppoakin. Ja hauskaa.

Mites se Galileo opettikaan, vaikuttaako painovoima eri tavalle leppä- ja saarnirunkoiseen Stratoon?
BugBadWolf
18.01.2019 20:46:27
Lunnu: Mitä aiheeseen liittyvää faktaa tossa dokumentissa oli? Meni ainakin multa ohi silmien

Suomenkielisessä puhutaan värähtelyn fysiikasta. Todistetaan että se on kielisoittimen äänenmuodostuksen perusta. Tästä ei ole pitkä matka sen ymmärtämiseen että materiaalit vaikuttavat asiaan oleellisesti.

Ameriikan aapisessa sitten kielitaidottomille pidemmät litaniat aiheesta.

Minusta on outoa että tästä asiasta ylipäätään pitää väitellä.

Toki voisin kertoa niistä soitinrakennukseen kelpaavista (ja sitä varten valikoiduista ja erilaisin menetelmin käsitellyistä) puistakin ja passailla vähän holttia kaikenkarvaisiin käsityksiin niistä materiaaleista, mutta turhaahan se olisi. En minä uskovaisillekaan enää jaksa kertoa sitä, kuinka tällainen pieni maailmankaikkeus oikeasti rakennetaan.
BugBadWolf
18.01.2019 20:48:28
73nd3r:...vaikuttaako painovoima eri tavalle leppä- ja saarnirunkoiseen Stratoon?

Ei tietenkään vaikuta eri tavalla. Mutta erilaisella voimalla vaikuttaa. Erilaisilla tiheyksillä on myös erilaiset liito- ja kiihtyvyysominaisuudet. Siksi toinen niistä tulee alas nopeammin kuin toinen.
Lunnu
18.01.2019 20:52:34
BugBadWolf: Suomenkielisessä puhutaan värähtelyn fysiikasta. Todistetaan että se on kielisoittimen äänenmuodostuksen perusta. Tästä ei ole pitkä matka sen ymmärtämiseen että materiaalit vaikuttavat asiaan oleellisesti.

Ameriikan aapisessa sitten kielitaidottomille pidemmät litaniat aiheesta.

Minusta on outoa että tästä asiasta ylipäätään pitää väitellä.

Toki voisin kertoa niistä soitinrakennukseen kelpaavista (ja sitä varten valikoiduista ja erilaisin menetelmin käsitellyistä) puistakin ja passailla vähän holttia kaikenkarvaisiin käsityksiin niistä materiaaleista, mutta turhaahan se olisi. En minä uskovaisillekaan enää jaksa kertoa sitä, kuinka tällainen pieni maailmankaikkeus oikeasti rakennetaan.

Mielestäni aiemmin on toki todettu että akustisilla soittimilla materiaaleilla on oleellinen merkitys. Sen sijaan lankkukitarassa materiaalin (runkopuun) vaikutus on marginaalinen ottaen huomioon koko signaaliketjun.

Alentuva asenne on aina äärimmäisen rakentava, oi kylänviisain.
BugBadWolf
18.01.2019 21:01:59
Lunnu: ...Alentuva asenne on aina äärimmäisen rakentava, oi kylänviisain.

Saan aina moitteita asenteestani siinä vaiheessa kun puutun paskanpuhuntaan tosiasioilla.

Liekö se lopulta vika minun asenteessani? Ei se minun vikani ole että tietämätön tuntee itsensä tietämättömäksi. Minusta se kannattaisi etsiä peilistä se syypää sellaiseen.

Tuosta pääsee helpolla. Tekee vain niinkuin minä. Ole sinäkin oikeassa ja heitä ego nurkkaan. Sitten ei tarvitse inttää väärää faktaa itsetunnon koossapitämiseksi. Oikeasti on hirveän helppoa heittää eiliset "totuutensa" helkkariin ja jatkaa tänään paremmin perustelluilla tiedoilla. Täytyy vain osata ensin myöntää että MINÄ, koko maailmankaikkeuden napa ja älyn ehdottomin kärki, voin olla ihan helvetin pihalla ja väärässä.

Mutta vaihdapa totuutesi toiseen notkeasi, niin et ole väärässä kovin pitkiä aikoja kerrallaan. Helppoa kuin käki.
Lunnu
18.01.2019 21:08:02
BugBadWolf: Saan aina moitteita asenteestani siinä vaiheessa kun puutun paskanpuhuntaan tosiasioilla.

Liekö se lopulta vika minun asenteessani? Ei se minun vikani ole että tietämätön tuntee itsensä tietämättömäksi. Minusta se kannattaisi etsiä peilistä se syypää sellaiseen.

Tuosta pääsee helpolla. Tekee vain niinkuin minä. Ole sinäkin oikeassa ja heitä ego nurkkaan. Sitten ei tarvitse inttää väärää faktaa itsetunnon koossapitämiseksi. Oikeasti on hirveän helppoa heittää eiliset "totuutensa" helkkariin ja jatkaa tänään paremmin perustelluilla tiedoilla. Täytyy vain osata ensin myöntää että MINÄ, koko maailmankaikkeuden napa ja älyn ehdottomin kärki, voin olla ihan helvetin pihalla ja väärässä.

Mutta vaihdapa totuutesi toiseen notkeasi, niin et ole väärässä kovin pitkiä aikoja kerrallaan. Helppoa kuin käki.

Sä taidat olla vielä nuori mies kun oikeassa oleminen on noin tärkeää. Kun ikää tulee niin oppii kyllä hyväksymään harmaammatkin alueet.
BugBadWolf
18.01.2019 21:15:08 (muokattu 18.01.2019 21:16:19)
Lunnu: Sä taidat olla vielä ...harmaammatkin alueet.

Toivoisin kovasti olevani. Valitettavasti olen pikemminkin vanha.

Tosiasiassa oikeassa oleminen on hirveän tärkeää. Ihmiset tekevät tyhmyyksiä ollessaan väärässä. Vielä suurempia tyhmyyksiä he tekevät silloin, kun heidän väärät uskomuksensa kyseenalaistetaan.

Onneksi sillä, kuinka kitaran materiaali reagoi värähtelyn kanssa vaimentaen siitä joitain taajuuksia ja sitä kautta antaa - varsinkin ilmiötä korostavan elektroniikan ansiosta - selvästi havaittavissa olevan vaikutelman jonkun taajuuden korostumisesta, ei ole muiden uskontojen tapaan vaikutuksia ihmisten päiden pysymiseen omistajiensa hartioilla.

Eikä meitä ruoskita julkisesti siitäkään, jos toteamme että varsinkin ammattitaitoiset soitinrakentajat pyrkivät käsittelemään materiaalinsa tietyillä tavoilla niin että nämä vaikutukset olisivat mahdollisimman vähäisiä verrattuina luonnon parhaiden, sattuman kautta syntyneiden tuotosten kanssa.
Laulava Kylätohtori
18.01.2019 21:33:13
Lunnu: Sen sijaan lankkukitarassa materiaalin (runkopuun) vaikutus on marginaalinen ottaen huomioon koko signaaliketjun.

Kyllähän se näin on, ja itse puhun aina puiden kokonaisvaikutuksesta, enkä rungon tonesta. Mutta mitä mieltä olet puiden vaikutuksesta sustainin ja attakin suhteen?

Mikäs tuolle englannin attackille olisi paras suomalainen vastine? Aluke kenties?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Lunnu
18.01.2019 21:42:37
Laulava Kylätohtori: Kyllähän se näin on, ja itse puhun aina puiden kokonaisvaikutuksesta, enkä rungon tonesta. Mutta mitä mieltä olet puiden vaikutuksesta sustainin ja attakin suhteen?

Mikäs tuolle englannin attackille olisi paras suomalainen vastine? Aluke kenties?

Olen kuullut selityksen että mitä vähemmän värähtelyä siirtyy kielestä runkoon sitä kauemmin kieli värähtelee = pidempi sustain. Eli toisin sanoen, mitä kuolleemman kuuloinen kitara akustisesti, sitä parempi sähköisesti.
Tämähän käytännössä tarkottaisi että jos runko ei imisi mitään taajuuksia kielestä, sen vaikutus olisi käytännössä nolla ja sustaini olisi optimaalinen.
Muistaakseni vanha ukko Lester pyrki johonkin tämänkaltaiseen ensimmäisissä kokeiluissaan.
Ziggy Bubba
18.01.2019 22:38:54

Lunnu: Olen kuullut selityksen että mitä vähemmän värähtelyä siirtyy kielestä runkoon sitä kauemmin kieli värähtelee = pidempi sustain. Eli toisin sanoen, mitä kuolleemman kuuloinen kitara akustisesti, sitä parempi sähköisesti.
Tämähän käytännössä tarkottaisi että jos runko ei imisi mitään taajuuksia kielestä, sen vaikutus olisi käytännössä nolla ja sustaini olisi optimaalinen.
Muistaakseni vanha ukko Lester pyrki johonkin tämänkaltaiseen ensimmäisissä kokeiluissaan.

Tämä kuulostaa ihan järkevältä. Ns. dead spotit ja yleisesti huono sointi taitavat olla kaulan/rungon resonointia vastavaiheessa tms. - nuotti kuolee. Näin itse veikkailen.
Mikko1978
18.01.2019 23:33:53
Lunnu: Olen kuullut selityksen että mitä vähemmän värähtelyä siirtyy kielestä runkoon sitä kauemmin kieli värähtelee = pidempi sustain. Eli toisin sanoen, mitä kuolleemman kuuloinen kitara akustisesti, sitä parempi sähköisesti.

Kaikkien kappaleiden värähtelyssä on kolme perusasiaa: jäykkyys, vaimennus ja massa. Teräs on materiaali, joissa tuo vaimennus on pieni eli värähtely vaimenee hitaasti metallissa. Jos kitara tehdään teräksestä, niin siinä on pitkä sustain, mutta ei se sitä tarkoita, että siinä olisi hyvä soundi. Pitkä sustain ei ole yhtä kuin hyvä soundi. Yksinkertaisilla elektroniikoilla saadaan loputon sustain, mutta aika erittäin vähiin tuollaisen soundin käyttökelpoisuus rajoittuu. Jos haluat kitaraan teräksen soundia, niin silloin sinulle teräskitara on oikea valinta, mutta varsin monelle se ei sitä ole.

Kumi taasen on esimerkki materiaalista, jossa on suuri vaimennus eli se vaimentaa värähtelynsä nopeasti. Siitä tulee se akustisesti kuolleen kuuloinen kitara, jota sinä pidän parhaana, mutta pitkä sustain ei kyllä sovi tähän kuvioon. Kai joku käyttö kumikitaran soundillekin löytyy, mutta useimmat eivät siitäkään pidä.

Kannattaa kuunnella sitä, millä soundilla puu, teräs ja kumi soivat kun niitä kopauttaa. Siitä saa jo aika hyvän kuvan, mitä materiaalia noista kannattaa suosia omassa kitarassaan.
Laulava Kylätohtori
18.01.2019 23:45:45 (muokattu 18.01.2019 23:46:28)
Ziggy Bubba: Tämä kuulostaa ihan järkevältä. Ns. dead spotit ja yleisesti huono sointi taitavat olla kaulan/rungon resonointia vastavaiheessa tms. - nuotti kuolee. Näin itse veikkailen.

Jos dead spotit ovat faktaa, niin sehän todistaa yksiselitteisesti, että puut vaikuttavat soundiin. Eli vastaus otsikon kysymykseen on, kyllä vaikuttavat.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
GiovanniDiRondo
19.01.2019 08:42:40

Se että asiasta jaksetaan keskustella näin pitkään, osoittaa, että puiden vaikutus kitaran saundiin pitäisi tutkia tieteellisesti.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)