Aihe: Nauhakaikukokemuksia?
1
Åboensis
15.01.2019 19:48:35

Tervehdys, arvon Mnettiläiset. Tietotaitoanne kaivataan jälleen.
Eli kysymys on siitä, että aito nauhakaiku on alkanut kiinnostaa kohtuuttomasti. Net teistä keillä moinen on/ on ollut, kertokaapa, onko hankkimisen/ hintansa arvoinen?

Halpojahan aidot putkiohjatut nauhakaiut eivät ole, mutta miten on toimintavarmuuden, käytön helppouden jne. kanssa? Entä onko soundi miten paljon parempi (jos yhtään) kuin vaikkapa analogisten tai digitaalisten purkkiversioiden?

Etukäteen informaatiosta kiittäen,

- Åboensis
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
Urban Baboon
16.01.2019 01:04:36

Åboensis: Tervehdys, arvon Mnettiläiset. Tietotaitoanne kaivataan jälleen.
Eli kysymys on siitä, että aito nauhakaiku on alkanut kiinnostaa kohtuuttomasti. Net teistä keillä moinen on/ on ollut, kertokaapa, onko hankkimisen/ hintansa arvoinen?

Halpojahan aidot putkiohjatut nauhakaiut eivät ole, mutta miten on toimintavarmuuden, käytön helppouden jne. kanssa? Entä onko soundi miten paljon parempi (jos yhtään) kuin vaikkapa analogisten tai digitaalisten purkkiversioiden?

Etukäteen informaatiosta kiittäen,

- Åboensis

Tietotaitoa aiheesta ei juuri ole, mutta itse olin muutama vuosi sitten samassa tilanteessa. En uskaltanut hankkia oikeaa vanhanliiton nauhakaikua, kun huoltotaitoni laitetta kohtaan olisi ollut lähellä nollaa. Sen sijaan hommasin reilut pari vuotta sitten tuollaisen, kun sopivaan hintaan sen sain:

https://www.google.fi/amp/s/kitarab … testipenkissa-t-rex-replicator/amp/

Eihän tuo varmaan ole ihan sitä, mistä kyselit. Efekti on kuitenkin analoginen, vaikka koneisto on digitaalinen. Hauska vehje se on, mutta ilmankin tulisin varmasti toimeen. Vanhaa, putkilla toimivaa nauhakaikua en ole koskaan kokeillut, mutta kyllä tuo testaamani digitaaliset efektit päihittää. Yleensä niistä digitaalista saa vain enemmän vaihtoehtoja ulos kuin tuosta.
Mun vahvistimissa ei ole efektilenkkejä, joten olen käyttänyt sitä vahvistimen edessä. Aika helposti ääni menee ihan muhjuksi, jos innostuu liikaa. Mutta tottumiskysymyshän se on. Tap-tempo ja kahden expression-pedaalin käyttömahdollisuus on hyvä juttu.
maxillaris
16.01.2019 01:16:44
Omistan kolme Rolandin RE-501 nauhakaikua. Parasta aikaa yritän etsiä niihin uusia nauhoja. Oma kokemukseni on noista omista kaiuista, että yksikään ei ole täysin identtinen. Osa pitää kovempaa ääntä ym. Käytettynä kun on joutunut ostamaan, niin se on mysteeri, että kuinka kulunut laite on ym. Olen miettinyt Strymonin nauhakaiku pedaalin hankintaa, ns. arkikäyttöön. Oikea nauhakaiku on kyllä hieno laite ja luo tunnelmaa, mutta ei se ole ihan 'stressivapaa' efekti. Space echo parts Australiasta onneksi myy runsaasti varaosia näihin. Täytynee myös olla tuonne yhteydessä, jos ei Suomesta nauhoja löydy.
basisti1971
16.01.2019 09:04:22
Moi.

Omat nauhakaikukokoemukset rajoittuvat noihin kahteen Meazzin Factotum PA-nuppiin joita tulee käytettyä aivan liian vähän, ja sekalaisiin soittokavereilla vuosikymmenten varrella olleisiin.

Tuo ylläoleva kommentti:

maxillaris: Oikea nauhakaiku on kyllä hieno laite ja luo tunnelmaa, mutta ei se ole ihan 'stressivapaa' efekti.

on mun mielestä varsin osuva, vaikkakin ehkä wintagenauhakaiusta hivenen liiankin positiivisen kuvan antava ;).

Täydessä iskussa oleva laite on toki varsin stressivapaa, mutta sellaista tuskin halvalla hankittua saa.
Huollattaminen ja entisöinti, kuten osatkin maksavat, joitain joutuu tekemään/teettämään itse jos laite on harvinaisempi tai varaosia ei yksinkertaisesti ole saatavilla.
Uusintapainoksista, klooneista eikä moderneista ratkaisuista ole mulla mitään kokemusta, mutta nettikeskusteluiden perusteella kaikkia vaivaa samansuuntaiset ongelmat kuin vintagepelejäkin, korkeahko hinta ja jatkuvan huollon tarve.

Jos putket eivät ole ehdoton vaatimus, trankkupelejä tehtiin myös varsin runsaasti.
Niissä putkiongelmat poistuvat mutta nauhaongelmat toki jäävät autenttisuutta parantamaan :).

Toisaalta Watkins "The Shadow" putkikaiut eivät yleensä kamalia maksa ääriyksinkertaisesta rakenteestaan johtuen, mutta monellekaan ei juuri tuosta yksinkertaisuudesta johtuen ole "se oikea".

T:Samuli
Stone
16.01.2019 11:00:58

Urban Baboon: Tietotaitoa aiheesta ei juuri ole, mutta itse olin muutama vuosi sitten samassa tilanteessa. En uskaltanut hankkia oikeaa vanhanliiton nauhakaikua, kun huoltotaitoni laitetta kohtaan olisi ollut lähellä nollaa. Sen sijaan hommasin reilut pari vuotta sitten tuollaisen, kun sopivaan hintaan sen sain:

https://www.google.fi/amp/s/kitarab … testipenkissa-t-rex-replicator/amp/

Itse kanssa olen nauhakaiku echojen ystävä, mutta näin "ei ammattimuusikkona" en nähnyt syytä sijoittaa enempää taaloja laitteeseen, niinpä päädyin tähän:

https://www.vantaanmusiikki.fi/nux-tape-core-deluxe--nauhakaiku
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
otamatone
16.01.2019 15:48:14 (muokattu 16.01.2019 15:51:32)
Olisi myös mielenkiintoista kuulla jos joku on käyttänyt tietokonetta + audio interfacea + nauhakaikuplugaria vahvistimen kanssa. Efektilenkissä tai vahvistimen edessä. Melko kohtuullisella hinnalla siinäkin voisi päästä aitoon rautaan verrattuna jos joku halpa läppärinreuhka jossa teho juuri riittäisi, edullinen "äänikortti" pienellä latenssilla, plugari sekä mahdollisesti erotuspurkki piuhoille vahvistimen ja koneen väliin jos tarvetta. Joku tuollainen plugari koneeseen:
https://www.audiothing.net/effects/outer-space/
Soundi ei varmasti olisi identtinen aidon kanssa, mutta kai tuollaisella rienauksellakin jotain hyvää voisi saada kuuluviin.
jaripat
18.01.2019 08:25:00 (muokattu 18.01.2019 08:59:04)
Mulla on ollut - kumma kyllä - useitakin eri merkkisiä vanhoja nauhakikottimia. Parikin mallia dynacordia, echoletteja, meazzi, space echo, copycatti ja jopa binsonin kiekkokaiku. Jotakin "osaamista" noiden kanssa olis hyvä olla, mutta jos toimivan pelin saa, niin kyllä sen kanssa pärjää ja tavoille oppii. Ja jos niitä pelkää, niin monenlaista pedaalia kyllä löytyy, millä noita emuloidaan. Itse en kyllä pedaaleista saa samaa hajua ja fiilistä, mutta kukin tavallaan.

Olen joitain echoletteja ja dynacordeja käyttänyt saksanmaalla kunnostettavana. Siellä oli vielä joitain vuosia sitten vanhempi herra (Mr Bobby Staedel), joka teki muunmuassa uusia päitä noihin omin käsin. Yhden tällaisen kunnostetun dynacordin olen itselleni jättänyt, enkä siitä luovu.
Lyhkäisempiä nauhoja oppii tekemään itsekin, mutta space echoon niitä varmasti joutuu ostamaan. Sehän ei toki liene ongelma niin kauan kuin niitä vaan rahalla saa saa saa aa aa aa...
hallu
18.01.2019 08:29:22
otamatone: Olisi myös mielenkiintoista kuulla jos joku on käyttänyt tietokonetta + audio interfacea + nauhakaikuplugaria vahvistimen kanssa. Efektilenkissä tai vahvistimen edessä. Melko kohtuullisella hinnalla siinäkin voisi päästä aitoon rautaan verrattuna jos joku halpa läppärinreuhka jossa teho juuri riittäisi, edullinen "äänikortti" pienellä latenssilla, plugari sekä mahdollisesti erotuspurkki piuhoille vahvistimen ja koneen väliin jos tarvetta. Joku tuollainen plugari koneeseen:
https://www.audiothing.net/effects/outer-space/
Soundi ei varmasti olisi identtinen aidon kanssa, mutta kai tuollaisella rienauksellakin jotain hyvää voisi saada kuuluviin.

Tietokoneen latenssi ei varmaan ole mikään ongelma, kun sehän on viive-efekti ;-). Mä olen tietsikalla soitellessa monesti jättänyt inputmonitorin kuulumaan samaan aikaan outputin kanssa, että kun siinä on se snadi latenssi, niin tulee hauska pikku släppi siihen.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
basisti1971
18.01.2019 09:07:00
Moi.

hallu: Tietokoneen latenssi ei varmaan ole mikään ongelma, kun sehän on viive-efekti ;-). Mä olen tietsikalla soitellessa monesti jättänyt inputmonitorin kuulumaan samaan aikaan outputin kanssa, että kun siinä on se snadi latenssi, niin tulee hauska pikku släppi siihen.

:D

Olet kyllä Hallu kekseliäs kaveri, kuinkahan monelle muulle on tullut mieleen käyttää parjattua latenssia hyväkseen?

Mulle ei ainakaan, kironnut olen toki 90-luvun alusta alkaen.

maxillaris
19.01.2019 01:37:22
Ootko kysynyt täältä? http://www.echoland.net/www.echoland.net/index_yhteys.html

Kiitos vinkistä. Tilasin eilen Australiasta ja Strymonin El Capistankin löytyi.
LaMotta
19.01.2019 14:34:25

Onko analoginen delay sama asia kuin nauhakaiku? Kysyy amatööri.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Lauri
19.01.2019 15:42:20

LaMotta: Onko analoginen delay sama asia kuin nauhakaiku? Kysyy amatööri.

Analogisesti delay efektejä on tehty ainakin kolmella eri tekniikalla. Magneettinauhalla, BBD-piireillä, ja "öljykannuilla". Kaikista yleisimpiä ovat Bucket Brigade Device piireillä tehdyt delayt, mutta nekin alkavat olemaan vähän harvinaisempia, koska BBD-piirien valmistus on melkein kokonaan lopetettu.

Kaikista harvinaisimpia ja ehkä myös hienoimman kuuloisia ovat öljykannu delayt.
https://www.youtube.com/watch?v=lA5ePf0W6zY
ras ta far i
19.01.2019 17:10:41
Pakko kommentoida, kun vuosia aattelin, että kyl plugarit ja pedaalimallinnukset ois ihan riittävän hyviä - näin siis siihen asti kunnes ostin Rolandin RE-201:n, johon vaihdoin pinch rollerin, moottorin laakeroinnin, bearingin sekä kaikki huovat - tilasin ECHOFIX:iltä Australiasta). Tilasin samalta lafkalta oikeeta Rolandin RT-1L nauharataa voitelevaa nauhaa - ekaa oon käyttänyt varmaan vähintään 1000 tuntia jo. Ainakin mulle toi Space-echo on parassaundinen delay mitä löytyy, sekä käyttöliittymältään ihan ylivertainen, istuu mixiin paremmin ku mikään muu viive. Pienten huoltojen jälkeen mun kone on toiminut ongelmitta jo melkein vuoden ja on lähes päivittäisessä käytössä. Paljon on muita koneita on jotka tuottaa viivettä ku toi RE-201, mut mikään muu ei oo samallatapaa instrumentti kuin em. laite.
maxillaris
19.01.2019 19:56:02
Echofixilta tilasin itsekin. Kunhan nauhat saapuvat, niin varmasti täytyy vielä nuo huoltopaketit hankkia myös. Ilmeisesti useat putiikit myyvät noita nauhalooppeja, mutta grafiitti puuttuu nauhan takaa ja tästä seuraa ongelmia. Echofix vaikutti palautteiden ym. Perusteella hyvältä. Kiva kuulla, että täällä on hyvän kokemuksen saanut käyttäjä.

ras ta far i: Pakko kommentoida, kun vuosia aattelin, että kyl plugarit ja pedaalimallinnukset ois ihan riittävän hyviä - näin siis siihen asti kunnes ostin Rolandin RE-201:n, johon vaihdoin pinch rollerin, moottorin laakeroinnin, bearingin sekä kaikki huovat - tilasin ECHOFIX:iltä Australiasta). Tilasin samalta lafkalta oikeeta Rolandin RT-1L nauharataa voitelevaa nauhaa - ekaa oon käyttänyt varmaan vähintään 1000 tuntia jo. Ainakin mulle toi Space-echo on parassaundinen delay mitä löytyy, sekä käyttöliittymältään ihan ylivertainen, istuu mixiin paremmin ku mikään muu viive. Pienten huoltojen jälkeen mun kone on toiminut ongelmitta jo melkein vuoden ja on lähes päivittäisessä käytössä. Paljon on muita koneita on jotka tuottaa viivettä ku toi RE-201, mut mikään muu ei oo samallatapaa instrumentti kuin em. laite.
basisti1971
20.01.2019 09:02:33
Moi.

LaMotta: Onko analoginen delay sama asia kuin nauhakaiku? Kysyy amatööri.

Riippuu siitä mitä delayllä tarkoittaa, ja miten sen katsoo eroavan echosta, reverbistä ja choruksesta.

Magneettimateriaalia muistina tai faksimilinä hyväkseen käyttävissä menetelmissä nykyisin delaynä miellettyihin laitteisiin nähden erittäin kapea parametrien (etenkin viiveeen pituus) säädettävyys ja kontrolloitavuus aiheuttaa sen että "nykyaikaisia" delay efektejä nauha-/rumpu-/kiekko-/tms. laitteilla on hankalaa -ellei mahdotonta- toteuttaa.
Ainakin jos ei sovita soittotempoa laitteen asettamien rajoitusten mukaiseksi.

Tuo johtuu siitä että delay-efektin viiveet ovat magneettimateriaalia hyväkseen käyttävissä laitteissa mekaanisesti sisäänrakennettuja, ja niin kustannus kuin rakennesyistäkin muunneltavuus on nykyisiin digitaalisiin viivelaitteisiin verrattuna vaatimatonta.

Studiolaitteet ovat toki oma lukunsa, kuten myös käyttäjien modaamat laitteet, mutta nuo ovat yleensä tavan tallaajan ulottumatttomissa ellei osaa itse rakentaa/modata.

Kuten tuossa yllä jo vastattiinkin:

Lauri: Analogisesti delay efektejä on tehty ainakin kolmella eri tekniikalla. Magneettinauhalla, BBD-piireillä, ja "öljykannuilla". Kaikista yleisimpiä ovat Bucket Brigade Device piireillä tehdyt delayt, mutta nekin alkavat olemaan vähän harvinaisempia, koska BBD-piirien valmistus on melkein kokonaan lopetettu.

BBD-pohjaiset delayt ovat varmasti tunnetuimpia analogisia viivelaitteita, etenkin kitaristeille.
Vaikka Bossilta tuli digidelaypedaali jo -84, BBD-pohjaiset pitivät pintansa halvan hinnan ja "riittävän" äänenlaatunsa ansiosta siihen asti kunnes piirien valmistus pikkuhiljaa hiipui.
Osansa pintansa pitämisessä teki toki sama kuin kaikessa muussakin musapuuhastelussa: laitteet kuulostivat tutuilta, ja niillä sai autenttista soundia aikaiseksi.
Nykyään BBD laitteissa on toki nostalgialisä mukana, pitkälti noista mainitsemistani syistä.

timo TT
20.01.2019 12:29:12

(teksti saattaa sisältää tuotesijoittelua)

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1413635
Jatsi on kyllä hyvää musiikkia... se vaan kuullostaa ihan paskalta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)