Aihe: Gallup: oma overdrive/distortion/fuzz setup 1 | |
---|---|
![]() 16.01.2019 13:23:56 (muokattu 16.01.2019 13:41:58) | |
Hei, vastaavia (vaikkei juuri tällaisia) ketjuja on ollut aiemminkin, mutta kyselen silkasta uteliaisuudesta kun olen päivittämässä omaa pedaalilautaani taas kerran. Millainen ketju teillä on laudassa kyseisellä saralla? Eli pedaalien järjestys ja käyttötarkoitus sekä maininta mikäli boostaatte jotain näistä jollain toisella pedaalilla (esim. eq/booster overdriven edessä sooloissa tms.) Kiitos kaikille osallistujille! Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä... | |
![]() 16.01.2019 13:57:10 | |
Kitara ->Viritysmittari (Polytune) -> wahwah (crybaby from hell) -> overdrive+kleanboosteri (carlmartin AC-tone) -> vahvistin -> keinokuorma -> kaappi. Tuo overdiver on hankittu kliiniboostiksi eli nostaa snadisti signaalia sooloja varten muuttamatta sitä. Tuo overdriverosuus on vielä kysymysmerkki eikä se ole ansainnut pysyväistä paikkaa elämässäni. Periaatteessa vahvistimessa on niin hyvät särösoundit että ei tuo masiina niitä enää paranna. Sillä voi vähän napakoittaa sitä jos vääntää draivin ihan nollilla ja leveliä sen verran ettei signaali vaimene ja tonecutilla leikkaa liikaa riipivyyttä, mutta muutos on aika hienovarainen enkä ole vielä päättänyt tarvitsenko sitä ollenkaan. Kliiniboostia tarvitsen ja siksi tuo nyt saa tuossa olla. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 16.01.2019 14:25:00 | |
hallu: Periaatteessa vahvistimessa on niin hyvät särösoundit että ei tuo masiina niitä enää paranna. Ei sillä aina parannusta haeta - ainakaan itse en hae - vaan erilaista soundia. Vahvarin soundi on pirun hyvä ja overdrivellä se on yhtä hyvä, mutta erilainen. Itsellä kaikki perustuu hyvään vahvarin pohjasoundiin, jolla lähes purkki kuin purkki kuulostaa pirun hyvältä. Toki tämä johtaa siihen, että ns. aib-od:t putoaa kyydistä. Eli mulla od:t ainoastaan boostaa vahvarin omaa säröä suhteellisen maltillisella gain-tasolla. Sillä voi vähän napakoittaa sitä jos vääntää draivin ihan nollilla ja leveliä sen verran ettei signaali vaimene ja tonecutilla leikkaa liikaa riipivyyttä, mutta muutos on aika hienovarainen enkä ole vielä päättänyt tarvitsenko sitä ollenkaan. Kliiniboostia tarvitsen ja siksi tuo nyt saa tuossa olla. No joskus itse huomasin, että saman kuin clean boost teki, sai, kun pisti vahvaria vähän kovempaa. Ja vaikka ripaus trebleä myös. Tämän taas sai kumottua pakittamalla kitaran volalla pykälän. Eli se suurin parannus tuli omassa tapauksessani volan kasvusta. Niinpä myin clean boostit pois tarpeettomana, enkä ole kaipaillut. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 16.01.2019 14:32:34 | |
Aihe on hyvä. Itekin olen juuri lautaa kasaamassa ja mietiskelen samoja asioita. Itsellä tämän hetken näkemys olisi, että säröjen järjestyksessä kyse on lähinnä teknisestä toimivuudesta, koska en juurikaan käytä kuin yhtä säröä kerrallaan. Teknisellä toimimisella tarkoitan esim. fuzzien ja vastaavien toimintaa, jos edessä on paljon speduja. Esim. ge-fuzzithan pitäisi olla heti kitarasta seuraavana toimiakseen kunnolla. Siksipä itsellä on ge-boosteri (Texas Ranger) heti wahin jälkeen. Kompurat ovat kuulemma myös mieluiten edessä, joten ne tulee Texas Rangerin jälkeen ennen od-osastoa. Toki mietin Texasin boostausta tubescreamerilla, mutta toisaalta gainin määrä on jo niin älytön, ettei sellaisella soundilla tee mitään. Ongelma on (jos on, en ole varma) Skreddy Pedalsin Screw Driver, joka on trankkupohjainen od ja joka olisi tulossa vasta od-spedujen jälkeen. Ja tämän jälkeen tulee vielä Lunar Module fuzz (klooni), jonka paikka ei fuzziudesta huolimatta ole kai kauhean tarkkaa, koska se puhdistuukin melko huonosti. Spedujen boostaamisesta toisella spedulla en siis osaa sanoa, koska en sitä hyvän vahvarisoundin takia juurikaan harrasta. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 16.01.2019 14:44:04 | |
Laulava Kylätohtori: Ei sillä aina parannusta haeta - ainakaan itse en hae - vaan erilaista soundia. Vahvarin soundi on pirun hyvä ja overdrivellä se on yhtä hyvä, mutta erilainen. Itsellä kaikki perustuu hyvään vahvarin pohjasoundiin, jolla lähes purkki kuin purkki kuulostaa pirun hyvältä. Toki tämä johtaa siihen, että ns. aib-od:t putoaa kyydistä. Eli mulla od:t ainoastaan boostaa vahvarin omaa säröä suhteellisen maltillisella gain-tasolla. No joskus itse huomasin, että saman kuin clean boost teki, sai, kun pisti vahvaria vähän kovempaa. Ja vaikka ripaus trebleä myös. Tämän taas sai kumottua pakittamalla kitaran volalla pykälän. Eli se suurin parannus tuli omassa tapauksessani volan kasvusta. Niinpä myin clean boostit pois tarpeettomana, enkä ole kaipaillut. No juu tietenkään ei voi soundeista puhua yksiselitteiseti hyvä-huono akselilla kun ympäristömuuttujat ratkaisee mikä milloinkin on hyvää. Mulla on särösoundit vähän olleet hankalia kun en ole niitä kovin hyvin ymmärtänyt. Mullan on pyrkimys säröissä aina sellaiseen suhteellisen matalaan gainiin, mutta sen pitäis kuitenkin olla tiukka ja rokata eli alapäät pitää olla kontrollissa enkä ole vielä kasvanut niihin fussahtaviin alapään pörinäihin. Samoin yläpäät pitää olla kontrollissa niin että ne ei saa riipiä eikä etenkään "sirittää". Kultaiselle keskitielle siis pyritään ja sen eteen teen töitä. Erityisesti se tiukkasoundi ilman että särön määrä nousee tolkuttomuuksiin, on ollut hankala saavuttaa mutta hiljalleen olen päässyt sellaiselle tontille jossa olen viihtynyt. Toi kliiniboosti tulee mulle niinkö soolobuustiksi kun mun toisessa vahvistimessa ei sellaista itsessään ole. Tavoite on siis vain nostaa signaalia vähäsen muuttamatta sitä (tietty joku padipedaali efektilenkissä toimisi parhaiten, mutta tätä nyt kummiskin päädyin ekaksi kokeilemaan). Tuo volumen pakittaminen on myös pyörinyt mielessä, mutta sitä en ole oikein saanut toimimaan haluamallani tavalla. Mulla alkaa volumen pakittamisessa aina se rähinä kadota, mutta vola pysyy ennallaan kun taas haluaisin, että vola säilyy mutta äänenpaine putoaisi semmoisen 10-15db . Mulla on tossa wahissa sooloboosti joka toimii aina jees, mutta wahi väkisinkin muokkaa myös soundia niin siksi aattelin, että koklaan fudaisiko tuo kliiniboosti tässä tarkoituksessa. En ole vielä päättänyt päätyykö AC-tone torille vai löydänkö sille pidemmässä juoksussa käyttöä.... katsotaan nyt rauhassa. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 16.01.2019 14:56:38 | |
hallu: No juu tietenkään ei voi soundeista puhua yksiselitteiseti hyvä-huono akselilla kun ympäristömuuttujat ratkaisee mikä milloinkin on hyvää. Mulla on särösoundit vähän olleet hankalia kun en ole niitä kovin hyvin ymmärtänyt. Mullan on pyrkimys säröissä aina sellaiseen suhteellisen matalaan gainiin, mutta sen pitäis kuitenkin olla tiukka ja rokata eli alapäät pitää olla kontrollissa enkä ole vielä kasvanut niihin fussahtaviin alapään pörinäihin. Samoin yläpäät pitää olla kontrollissa niin että ne ei saa riipiä eikä etenkään "sirittää". Kultaiselle keskitielle siis pyritään ja sen eteen teen töitä. Erityisesti se tiukkasoundi ilman että särön määrä nousee tolkuttomuuksiin, on ollut hankala saavuttaa mutta hiljalleen olen päässyt sellaiselle tontille jossa olen viihtynyt. Kuulostaa kyllä tutulta, eli asialta, jonka kanssa olen paininut itsekin läpi kitaristinurani. :) Kompuraa, tai paremminkin sustaineria, ehdottaisin, mutta sullahan on paljon pidempi kokemus kompuroiden kanssa kuin mulla. Fuzzeja olen itsekin yrittänyt saada toimimaan vuosia, mutta onnistumatta siinä. Tykkään fuzz-soundeista leviyillä ym. ihan älyttömästi ja niillä on kiva kikkailla kotosalla, jolloin niistä saa huikeita meininkejä, mutta bändin kanssa ei millään. Olen päätellyt, että vika ei ole soundissa, vaan siinä, etten saa sitä soundia kontrolliin sormenpäihin. Sinänsä se on hauskaa, kun soundi on älytöntä hallitsematonta fuzzmassaa, mutta en mä tiedä, mihin sitä soundia voisi oikeasti käyttää. Täytyy varmaan alkaa tekemään omia biisejä sillä soundilla, jos alkaisi toimimaan. :) Aion silti jatkaa pään hakkaamista seinään fuzzien kanssa, vaikka nyt pieni luova tauko onkin. Lähinnä siksi, että keskittyminen on muissa soundin osa-alueissa. Toi kliiniboosti tulee mulle niinkö soolobuustiksi kun mun toisessa vahvistimessa ei sellaista itsessään ole. Tavoite on siis vain nostaa signaalia vähäsen muuttamatta sitä (tietty joku padipedaali efektilenkissä toimisi parhaiten, mutta tätä nyt kummiskin päädyin ekaksi kokeilemaan). Tuo volumen pakittaminen on myös pyörinyt mielessä, mutta sitä en ole oikein saanut toimimaan haluamallani tavalla. Mulla alkaa volumen pakittamisessa aina se rähinä kadota, mutta vola pysyy ennallaan kun taas haluaisin, että vola säilyy mutta äänenpaine putoaisi semmoisen 10-15db . Mulla on tossa wahissa sooloboosti joka toimii aina jees, mutta wahi väkisinkin muokkaa myös soundia niin siksi aattelin, että koklaan fudaisiko tuo kliiniboosti tässä tarkoituksessa. En ole vielä päättänyt päätyykö AC-tone torille vai löydänkö sille pidemmässä juoksussa käyttöä.... katsotaan nyt rauhassa. No joo, tunnistan kyllä ongelman tuossa volan pakituksessa. Yläpää katoaa, mutta myös juuri tuota rähinää. Se ei haittaa, jos gainia on enemmän, mutta pienemmillä gaineilla kyllä enemmän. Tässäkin tulee mieleen, että ehkä joku yhden napin clean boost tai kompura/sustainer blend-potikalla, mutta mutta... Mulla on sellainen mielikuva, että sun gainit ovat matalampia kuin mulla, vaikken itsekään mistään kauheasta gainista tykkää. Tosin tämä on vain foorumilta tullut mielikuva. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 16.01.2019 15:22:18 | |
Itselläni on joku kevyesti rutussa oleva vahvistin lenkin viimeisenä, jolle kasaan säröä. Virittimen jälkeen on Foxrox Octron, josta saa sekä oktaavijuttuja että maustetta komppisoundiin. Overdriven virkaa toimittaa yleensä WMD Goldilocks Planet (Distortion Plus -tyyppiä), joka repivyydellään maustaa niin vahvistinta kuin jälkeensä tulevia purnukoita, tiukentaa demppiä ja lisää ylämiddleä. Pääasiallinen särösoundi tulee usein Menatone Menawattista, joka on Hiwatt-sukuinen AIAB. On helvetin isosoundinen vehjas. Ennen vahvista on jatkuvasti päällä oleva JPTR Jive Reel, joka tuo hienoa rosoa ja persoonaa soundiin kuin soundiin. Tarpeen mukaan ketjua maustaa fuzz (ennen Menawattia), joka tätä nykyä on joko DOD Carcosa tai Rose Pedalsin Black Rose. Koetan säätää ketjua niin, että jokainen palanen tuo vähän jotain tekstuuriin. Näin saavutan todella tuhdin mutta hyvin nipussa pysyvän särövallin. Sahaa. | |
![]() 16.01.2019 15:58:56 | |
Laulava Kylätohtori: ....... Mulla on sellainen mielikuva, että sun gainit ovat matalampia kuin mulla, vaikken itsekään mistään kauheasta gainista tykkää. Tosin tämä on vain foorumilta tullut mielikuva. No saatat olla hyvinkin oikeassa. Mutta tulipa mieleeni laittaa jakoon pari soundinäytettä. Eli seuraavat on viimeisen vuoden aikana muistiinpanoiksi tehtyjä demoja yksittäisistä riffeistä eli ei mitään valmiita kappaleita. Kitarasoundini varmaan tulee aika hyvin noista esille tai ainakin gainin määrä missä enimmäkseen liikun. Noiden lisäksi soitan ihan puhtaalla ja bluesrosolla (sellaisella John Scofield tyyppisellä), mutta en löytänyt niistä passeleita demoja joita olisin ilennyt jakaa :-D . https://maihinnousu.net/s/28941 tämä on oikeastaan bassorifi ja siinä jyrisee kolme bassoa ja helisee vain kaksi kitaraa eli ei ehkä havainnollisin mahdollinen, mutta ihan hauska rifi kun pitkästä aikaa kuuntelin. https://maihinnousu.net/s/28940 tää on tällainen kasaririffi reilun vuoden takaa ja tässä alkaa olla varmaan se mun higaini eli tota enempää gainia en vain kertakaikkiaan kestä :-D sitten lähtee jo paikat hampaista. https://maihinnousu.net/s/28939 tää on toinen kasaririffi tästä ihan kuukauden takaa. Tässä ehkä selkeimmin kuuluu se idea tiukasta matalagainisesta rokkisoundista, jota jahtaan kuin virvatulta :-) "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 17.01.2019 14:15:19 (muokattu 17.01.2019 14:15:30) | |
Itellä tulee menemään näin: kitara -> Cali '76CD(kompura/bufferi) -> lesliesimulaattori -> J.Rocket Allan Holdworth OD -> (eka looppi laudan ulkopuolelle) J.Rockett The Dude -> King Of Tone -> (toinen looppi laudan ulkopuolelle) -> Ventris -> Ditto -> vahvistin Idea on että AHOD:aa on clean boost ensimmäisnä ja King Of Tonessa on boost viimeisenä. Ite en hirveesti tykkää kahden OD:n stäkkäyksestä mutta "clean" boostit ketjun molemmissa päissä antaa joko lisää säröä (alussa) tai sooloboostin (lopussa). Ekaan looppiin voi laittaa kokeilumielessä vaikka säröjä ja toiseen kotikäytössä dilsta ja superegon. Keikalle ja treeneihin lähtee pelkkä lauta. On valmis: ei. Spedut on kaikki, kuten lauta mutta loopit pitää vielä väsätä. Ja käydä virtalähdekaupoilla. I'm very highly educated. I know words, I have the best words. | |
![]() 17.01.2019 14:46:23 (muokattu 17.01.2019 14:50:58) | |
Tänään tällainen suristin ja säristin -set up: Bearfoot Candy apple fuzz > Fulltone OCD > Boss OD-3 (clean boostina tai OCD:n ja fuzzin boostaajana) > Mad Professor Ruby red booster (kirkkaampisoundisena clean boostina ja joskus mietona säröttäjänä). In Finland we have this thing called "diu diu". | |
![]() 17.01.2019 14:51:31 (muokattu 17.01.2019 15:56:40) | |
Tää ehkä pitäis jättää kirjottamatta mutta oma säröosasto tulee pelkästään vahvistimesta. Orangen AD combo, missä kakkoskanavasta reunasärö, ykkösestä isompi roso. "Gain stageja" lisäämässä laudassa kompura ja buustina Mooerin Flex-boost jolla saa tarvittaessa lisää ruttua tai pelkkää volaa. Mulle säröpedaalit toisi vaan liikaa säädettäviä parametrejä. Signaaliketju: viritin (boss TU-2) - wah (Mooer wahter) - kompura-boost- Line 6 MM4- ekstravätkyttimille. E: tämä siis live/treeniset-up. Kotona vain kitara, piuha ja pieni putkivahvain. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson | |
![]() 17.01.2019 15:32:58 (muokattu 17.01.2019 15:34:00) | |
Oma ykköslautani (käytössä ensijaisesti Vox AC15:n kanssa) sisältää seuraavan alkupään: Fulltone Clyde Wah (oikeasti patterilla laudan ulkopuolella) Fulltone '69 mkII fuzz (patterilla laudassa) tc electronic Polytune 2 Mini Crowther Hot Cake (Välillä tässä Mad Professor Sweet Honey Overdrive Deluxe - tai jonkin muu särö) Paul Cochrane Timmy MXR Six Band Eq Mad Professorin Forest Green Compressor on nyt pedaalikejun päässä modulaatioitten jälkeen, mutta palannee paikalleen virittimen jälkeen. Yleiskäyttöisemmän kakkoslautani alku taas menee seuraavasti (sama wah voi olla täälläkin alussa): Lovepedal Bonetender (fuzz) tc electronic Polytune 2 Mini tc electronic Bona fide (buffer) Xotic SP comp tc electronic Sub'n'Up EWS Little Fuzzy Drive Xotic SL drive Ibanez Tube Screamer Mini | |
![]() 17.01.2019 21:49:30 | |
kitara viritin MXR 10-EQ Orange Squeezer Compressor sustainer klooni TC Electronic Mojo Mojo overdrive Vahvistimena Orange Crush 60 Taitaa noissa palikoissa olla valo päällä koko ajan nykyään, joskus kokeeksi tulee jotain polkaistua. On siellä flangerikin välissä, joskus tulee sen kanssa pelleiltyä. Soolosärö särökanavasta Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)