Aihe: Haitarin soundit kuntoon
1 2
toyopet
17.06.2004 11:09:21
Ei ehkä ihan tälle alueelle mutta täällä ehkä kulkee hanuristeja enemmän.

Minä kun olen vasta-alkaja, 20 vuotta soitellut haitaria, josta 13 orkesterin kanssa, niin ongelma on etten saa haitaria kuulostamaan mieleiseltä PA:n kautta. Ennen kun laitteistot oli halpoja ja huonoja (Inkel 8240miks.vahv. +jonkun tekemät kajarit tai Stacit+Alesis Microverb III), niin yllättäen joillain nauhoituksilla haitari kuulostaa hyvältä. Semmoinen lämmin/pehmeä ääni ja ei lyö yli. Mikit Sounderit.

Nykyään kun on tuommoinen Souncraftin Spirit pöytä, Lexicon, Virtualizer ja edelleen myös Alesis ja kaapit Zeck Stac ylhäällä ja ne jonkun tekemät subbarit. Ei saa kohdalleen. Haitari kuulostaa semmoiselta kovalta (ei siis voimakkuudeen kannalta mitään tekemistä) ja kylmähköltä. Ja vaikka kuinka vääntelee niin ei tunnu saavan kohdilleen. Mikkeinä on silloin tällöin vielä Sounderit mutta sitten on kokeiltu Shuren 58 ja Beta58, T.Bonen eri versioita ja Audiotechnican eri versioita. Ei juuri havaittavaa muutosta, paitsi Sounderit jää tässä kokoonpanossa todella tyhjäksi.

Kitaran taas saa tuohon kokoonpanon kuulostamaan hyvältä.
Mitähän keksisi?
vanhami
17.06.2004 11:47:32
Ei ehkä ihan tälle alueelle mutta täällä ehkä kulkee hanuristeja enemmän.

Minä kun olen vasta-alkaja, 20 vuotta soitellut haitaria, josta 13 orkesterin kanssa, niin ongelma on etten saa haitaria kuulostamaan mieleiseltä PA:n kautta. Ennen kun laitteistot oli halpoja ja huonoja (Inkel 8240miks.vahv. +jonkun tekemät kajarit tai Stacit+Alesis Microverb III), niin yllättäen joillain nauhoituksilla haitari kuulostaa hyvältä. Semmoinen lämmin/pehmeä ääni ja ei lyö yli. Mikit Sounderit.

Nykyään kun on tuommoinen Souncraftin Spirit pöytä, Lexicon, Virtualizer ja edelleen myös Alesis ja kaapit Zeck Stac ylhäällä ja ne jonkun tekemät subbarit. Ei saa kohdalleen. Haitari kuulostaa semmoiselta kovalta (ei siis voimakkuudeen kannalta mitään tekemistä) ja kylmähköltä. Ja vaikka kuinka vääntelee niin ei tunnu saavan kohdilleen. Mikkeinä on silloin tällöin vielä Sounderit mutta sitten on kokeiltu Shuren 58 ja Beta58, T.Bonen eri versioita ja Audiotechnican eri versioita. Ei juuri havaittavaa muutosta, paitsi Sounderit jää tässä kokoonpanossa todella tyhjäksi.

Kitaran taas saa tuohon kokoonpanon kuulostamaan hyvältä.
Mitähän keksisi?

Ihan tyhmä juttu, mutta kokeiles ihan piruillessas ajaa se mikkisignaali jonku combon tai kitaravahvarin läpi ja mikitä se pöytään.

Jos homma pelasi paskoilla kaiuttimilla ja paskoilla pöydillä paremmin tarkoitti se sitä, että osa alkuperäisestä informaatiosta häipyi jonnekkin välille. Tässähän tulisi sama efekti.

Tossa mun musiikkinäytteessä on ihan sounderin mikeillä nauhoitettu juttu. Onko saundi kohdillaan vai ei, olen niin puukorva, etten osaa siihen sanoo mitään. kakkos osassa on signaali ajettu hukhes ät kettnerin tupe rotospheren kautta ja pikkaisen haitaria vielä taustalle.

Nyt jälkeenpäin (4v sitten tehty demo) voin sanoa, että tekisin nauhoituksen erilailla, kuin silloin, mutta ihan hauska kokeilu.

Itse käytän keikalla ihan niitä sounderin mikkejä. On tavallaan niin helppoa, kun kaikki on kiinni räkissä ja kaksi piuhaa haitariin ja kaksi mikseriin pedaalit lattialle ja se on siinä. Haitarille on oma alessiksen kaiku ja pikkumixeri, jossa on midimokkulat kii, muu bändi käyttää lexiconin kaikua.

Mutta mieti, jos mä oon niin puukorva, ettei mua nuo hommat paljon häiritse, kuinka puukorvia on se yleisö??

Mika
markkuv
17.06.2004 14:09:11 (muokattu 17.06.2004 14:53:07)

Hanuristi, jonka kanssa keikkailen, käyttää yhtä ainoaa AKG:n mikkiä, en tiedä tyyppiä, mutta sellainen hyvin pieni kapseli, aivan kuin näissä headseteissä ja joutsenkaulavarsi. Soundi on kyllä ehdottomasti paras ja luonnollisin, mitä olen hanuristeilla kuullut.

Sounderin mikillä on mielestäni aina ollut vaikea saada hyvä ja luonnollinen hanurisaundi, pikemminkin Sounderin soundi on aina ollut vähän kumiseva ja pikkuista vailla kiertävä
KoskPaavo
17.06.2004 14:25:33
Kokeile jollain vanhalla putki-PA-vahvarilla, jousikaiulla ja vähän nauhaechoa ja vaikka sellaisilla Shuren pilarikaapeilla, niin johan kuulostaa autenttiselta.
Soittaja selviää aina.
Jaskaa pakoon
17.06.2004 15:00:28
hyvin pieni kapseli, aivan kuin näissä headseteissä ja joutsenkaulavarsi

Miulla on juuri tällainen mikki (AKG C416) ja Soundcraftin Spiritti. Koska soundi-ihanteeni on omakuvani mukainen, ruuvaan diskantteja aika tavalla pois (mikki on phantom-toiminen konkkamikki, joten disuja piisaa) ja bassoja jonkin verran lisää. Sviippari keskiääni on säädetty niin, että noin 600 - 900 hertsiä tiputetaan jonkin verran (ns. komotuksen poisto). Ja soundit ovat kuin taivahan mannaa. Paremmat kuin ilman mikkiä, vaikka on hyvä casottohaitari!
Kukko
17.06.2004 19:37:13

Hanuristi, jonka kanssa keikkailen, käyttää yhtä ainoaa AKG:n mikkiä, en tiedä tyyppiä, mutta sellainen hyvin pieni kapseli, aivan kuin näissä headseteissä ja joutsenkaulavarsi. Soundi on kyllä ehdottomasti paras ja luonnollisin, mitä olen hanuristeilla kuullut.

Haitaria en ole kauaa soittanut, mutta oon saundista aika tarkka?? Mulla on tommonen AKG;n pikku klipsi-mikki ja suoraa pöytään.Kuulostaa mun ja bändin (ja yleisön)mielestä hyvältä.Leveä ja luonnollinen soundi..
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
työläinen
17.06.2004 22:30:21
Se on hyvä haitarisaundi se "plup-plup-plup-plup... " Useat kesälavathan on ihan järven rannassa.
Vaikka kuinka hjuva rumpali, silti aina VÄHÄN häiritse soittaminen.
snowballed
17.06.2004 22:33:50

Se on hyvä haitarisaundi se "plup-plup-plup-plup... " Useat kesälavathan on ihan järven rannassa.

kyllä se palkeista juhannuskokossa lähtevä ritinäkin lämmittää mieltä. ja käsiä.
basistivitsitrilogia: I basisti käveli viinakaupan ohi - II basisti käveli - III basisti
Irti Humpasta
18.06.2004 22:09:21

Mietittiin joskus ihan oikeesti, että pistettäis bändi pystyyn, jossa olisi 3 hanuria, läskibasso ja rummut .... Kolme jätkää laulaisi ja soittaisi kurttua... ja keikkaa olisi niin per*eleesti...

P.S. Soitettiin IrtiH -juniorin kanssa Korizevan keikalla vuosi sitten tuolla lomatuherossa eka setti kahdella hanurilla tuoleissa istuen lavan edessä ensin vieritysten ja välillä peräkkäin ja oli siinä ihmisillä hauskaa...Muu bändi oli vähän totinen :) .... ja ei oo koskaan niin paljoa kiitelty... VOI PERKE** ...
Max komppaa ja mää soitan hanuril...Sininen uni
baron
18.06.2004 22:27:46

Mietittiin joskus ihan oikeesti, että pistettäis bändi pystyyn, jossa olisi 3 hanuria, läskibasso ja rummut .... Kolme jätkää laulaisi ja soittaisi kurttua... ja keikkaa olisi niin per*eleesti......

Koko tää COB:n idis on nostaa kiipparit kunniaan ja meillä on (mun mielestä) ollut hirveän hyviä jamitilaisuuksia, joissa on ollut viidet kiipparit eikä muuta.

Nyt ihan oikeasti harkinnan alla on alkaa tehdä "oikeita" keikkoja tällä kokoonpanolla.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
KoskPaavo
19.06.2004 00:25:53
"P.S. Soitettiin IrtiH -juniorin kanssa Korizevan keikalla vuosi sitten tuolla lomatuherossa eka setti kahdella hanurilla tuoleissa istuen lavan edessä ensin vieritysten ja välillä peräkkäin ja oli siinä ihmisillä hauskaa...Muu bändi oli vähän totinen :) .... ja ei oo koskaan niin paljoa kiitelty... VOI PERKE** ...
__"

hYVÄ!! Miehekästä touhua.!
Soittaja selviää aina.
baron
19.06.2004 00:38:42

"P.S. Soitettiin IrtiH -juniorin kanssa Korizevan keikalla vuosi sitten tuolla lomatuherossa eka setti kahdella hanurilla tuoleissa istuen lavan edessä ensin vieritysten ja välillä peräkkäin ja oli siinä ihmisillä hauskaa...Muu bändi oli vähän totinen :) .... ja ei oo koskaan niin paljoa kiitelty... VOI PERKE** ...
__"

hYVÄ!! Miehekästä touhua.!

Lisää kurttuja, siitä se lähtee!
Rantsu
20.06.2004 17:05:48 (muokattu 20.06.2004 17:08:17)
Mietittiin joskus ihan oikeesti, että pistettäis bändi pystyyn, jossa olisi 3 hanuria, läskibasso ja rummut .... Kolme jätkää laulaisi ja soittaisi kurttua... ja keikkaa olisi niin per*eleesti...

Pääseekö mukaan? Mulla on nyt oikea kurttu, työnantaja painosti... :)

EDIT: Tuo mikä on tuossa avatarissa on nuorimmaisen kurttu, kun sille piti tietysti hommata oma! Tää mun peli on Sonola pianocasotto vm. 80-jotain.
Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn.
jeppeq
21.06.2004 00:05:10
En soita haitaria, enkä varsinaisesti dikkaa sitä... Mutta asiaan kommentoin.

Sounderit oli meitinkin kurtistilla, mutta vaihtoi hiljan sekä midinsä että kurttumikit uusiin.

En saa nyt sen kaverin sukunimeä mieleen, mutta etunimi on Arvi ja asuu muistaakseni Riihimäellä. Iltatähden kurtistilla (Antti Hautamäki, Pori ) on esim. ko. mikkisetti kurtussa. Haitarissa ei ole mitään äänenvärisäätöjä ainoastaan volumet diskantti ja bassopuolelle. Edelleenkin systeemi toimii 9V paristolla, phantomia ei tullut testattua, kun patterikin kestää "ikuisesti".

Homman juju on mikrofonikapselit, jotka soundereissa on otettu Esko-vainaan mukaan hävittäjälentokoneiden kypärissä käytetyistä mikrofoneista, paineenkeston vuoksi. Soundi on "kolkko". Noissa "Arvin mikeissä" kapselit on hyvät ja myöskin mikrofonin kulma ääneen nähden on harkittu. Hyvä soundi jo napit suorassa, loppu on sitten makuasioita. Yllätyin itekin. Hinta ei ole este.

Ei kierrä, ei tosin kiertäny sounderitkaan koskaan - muuta ku pitkin tuolla...
Rokkiahan minäkin olisin halunnu soittaa...
toyopet
22.06.2004 10:47:01
No niin lauantaina oli tuuraushommia ja kaverilla oli joku ihme laatikkomikserivahvistin (peavey tai yamaha) ja peaveyn vanhat kaapit. Mikkinä t.bone MB55(? 14.50?) ja siinä välillä oma Alesis microverb ja täytyy sanoa, että se kuulosti siltä mihin olen pyrkinyt. Eli se ei kuulostanut siltä miltä tuo haitari oikeasti kuulostaa...

Pitäisiköhän vaihtaa haitaria. :)

Vai miksi haitarin pitää kuulostaa siltä, kuin se kuulostaa? Käytetäänhän kitarassakin vaikka mitä efektiä!

Kohta tulee rankka hevihanuristi armottomalla säröllä
klunssila
22.06.2004 13:04:28
Kohta tulee rankka hevihanuristi armottomalla säröllä

On jo tullut...

http://www.kimmopohjonen.com/

On muutes aika mainiota soitantaa!
Rumpujen ja mikserin takana treenikämpiltä... Palamme halusta!
Irti Humpasta
22.06.2004 23:41:06

Pääseekö mukaan? Mulla on nyt oikea kurttu, työnantaja painosti... :)

Hyppäätkö kaivoon, jos työnantaja painostaa ;)
Max komppaa ja mää soitan hanuril...Sininen uni
baron
22.06.2004 23:42:27

Pyydä ammattiyhdistystä/luottamusmiestä nostamaan sut sieltä ylös.
Rantsu
23.06.2004 01:18:47

No riippuu toki työnantajasta... ;)
Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)