Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plexi tyyppiset vahvistimet
1 2 3
velipekka
11.01.2019 16:13:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marsun plexin rinnalle tullut useita klooneja, onko näistä kokemuksia?
Onko joku selvästi huonompi tai parempi kuin alkuperäinen?
 
Alkuperäiset taitavat olla varsin äänekkäitä, muissa ehkä master volume tms.
jolla saa volumea kuriin.
 
Torillakin muutama tarjolla ja eräs kotimainen valmistajakin niitä tekee.
 
steelduck
11.01.2019 22:56:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plexillä tarkoitetaan varsin montaa eri Marshall mallia, joten soundeja on aika lailla erilaisia.
 
Itse olen todella tyytyväinen Bluetonen tekemiin Plexi-pohjaisiin varhvistimiin. Niihin saa PPMIV master volumen ja kolmiasentoisen variacin, jolla tehoja saa pudotettua niin, että niillä voi soitella järjellisillä äänenpaineilla varsin hyvillä soundeilla.
 
Kaikki tavat vaimentaa vahvistinta vaikuttaa aina jonkin verran soundiin, mutta nuo PPMIV ja OPC toimivat todella hyvin.
 
Olen verrannut noita Marsall x1987 malliin treenikämpällä ja ainakin itse pidin noista Bluetonen soundeista enempi. Alkuperäistä 60-70 luvun plexiä en ole päässyt soittamaan. Itsellä oli 80-alkupään JCM800, joka tosin ei ole plexi. Mainio peli, mutta sekin meni myyntiin Bluetonen tultua.
 
LaXu
12.01.2019 00:08:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Superleadeja on tosiaan monia eri malleja ja vielä sen päälle saman mallin eri yksilöt saattavat kuulostaa vähän erilaisilta. Ilman keinokuormaa ne eivät ole nykymuusikolle kauhean käteviä.
 
Noissa muiden valmistajien Plexi-tyyppisissä vahvistimissa on paljon eroja myös tavoitteissa. Jotkut ovat autenttisia "ihan niin kuin ennen vanhaan" tyyliin rakennettuja, toisiin taas on pyritty lisäämään nykymaailman mukavuuksia kuten efektilooppeja, master volumea, boostia yms.
 
Sitten on vielä vahvistimet kuten meikäläisen Bogner Goldfinger 45 Superlead, jossa nimikin jo viittaa Plexiin, mutta pääteputket ovat 4x6V6 ja soundi on mielestäni "ideaali" Superlead - ei tarvitse vääntää bassoja pienelle ja yläpää ei ole kireä, soundikin lähes sama melkein millä tahansa volalla kiitos hyvin toimivan master volumen. Samassa vahvistimessa sitten vielä vähän ärjympää JMP- ja kompressoidumpaa JCM800-maailmaa kytkimen takana.
 
velipekka
12.01.2019 08:01:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juurikin näin, erilaisia Marshallin plexejäkin toki löytyy.
Osa näistä uusista lähtee varmaan tuosta plexi maailmasta ja modaa sitä sitten suuntaan jos toiseen.
Ja juuri tuon keinokuorman pois jättäminen olisi osa parannausta.
 
Mielenkiintoisia valmistajia olisi esim. Ceriatone, Metropoulos, Soultone, Germimo, Bluetone...
Näistäkin saa kuitenkin jonkun verran maksaa.
 
Tuo mainittu Bogner Goldfingerkin on huomattu :)
 
hallu
12.01.2019 08:56:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka: Juurikin näin, erilaisia Marshallin plexejäkin toki löytyy.
Osa näistä uusista lähtee varmaan tuosta plexi maailmasta ja modaa sitä sitten suuntaan jos toiseen.
Ja juuri tuon keinokuorman pois jättäminen olisi osa parannausta.
 
Mielenkiintoisia valmistajia olisi esim. Ceriatone, Metropoulos, Soultone, Germimo, Bluetone...
Näistäkin saa kuitenkin jonkun verran maksaa.
 
Tuo mainittu Bogner Goldfingerkin on huomattu :)

 
No onhan Marshallilla itsellään tarjolla näitä lilliputtivertsioita omista tuotoksistaan nykyisin ihan muutamalla satasella. Onhan ne ainakin siinä esikuviaan parempia, että ovat halvempia ja niissä on se masteri.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
velipekka
12.01.2019 11:02:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hallu: No onhan Marshallilla itsellään tarjolla näitä lilliputtivertsioita omista tuotoksistaan nykyisin ihan muutamalla satasella. Onhan ne ainakin siinä esikuviaan parempia, että ovat halvempia ja niissä on se masteri
 
Mihis Hallu viittaat? Origin sarjaan? Se DSL on kait vähän eri tyylinen?
 
hallu
12.01.2019 11:22:12 (muokattu 12.01.2019 11:22:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka: Mihis Hallu viittaat? Origin sarjaan? Se DSL on kait vähän eri tyylinen?
 
Varmaan juurikin tuohon Originaaliseen sarjaan, mutta ei mulla ole siitä tarkempaa tietoa, mutta halusin vain ottaa esille mahdollisuuden käyttää Marhallia itseään. Kun nuo kloonit on yleensä käsityönä tehtyjä butiikkivermeitä, niin ne tuppaa olemaan kertaluokkaa kalliimpia. Ei sillä hyviä nuo varmasti ovat ja onhan torilla nytkin yksi Brunetti Pleximan tonnilla joka on sekä butiikki, että aika ylistetty veijari.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Shredator
12.01.2019 11:45:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1987x master volume-modilla ja se on siinä. Ei tarvii katsella enää näitä Plexi-henkisiä...Ellet tietenkin juuri sellaista etsi.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
velipekka
12.01.2019 12:00:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: 1987x master volume-modilla ja se on siinä. Ei tarvii katsella enää näitä Plexi-henkisiä...Ellet tietenkin juuri sellaista etsi.
 
Joo, tuo on kyllä ollut alusta asti listan kärjessä.
Missä tuollaisen modin voi teettää ja paljonko kustantaa?
 
Tässä kun on näitä katsellut niin siinä sivussa ovat nämä kloonit tulleet esille.
Monissa kirjoituksissa kehutaan tuota Ceriatonea.
 
Shredator
12.01.2019 12:40:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka: Joo, tuo on kyllä ollut alusta asti listan kärjessä.
Missä tuollaisen modin voi teettää ja paljonko kustantaa?
 
Tässä kun on näitä katsellut niin siinä sivussa ovat nämä kloonit tulleet esille.
Monissa kirjoituksissa kehutaan tuota Ceriatonea.

 
Käytännössä missä tahansa huoltopuljussa, noin satasen pintaan pitäisi olla.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Metalkallo
12.01.2019 15:06:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessa ainakin Rikstone sekä Bluetone tekee laadukkaita plexi marsu klooneja. Tietenkin ne maksaa hiukka enempi kuin vaikka liikkeessä oleva Origin tai muu, mutta ovat sitten myös laatua että kestäviä ja made in Finland. Toki niitä muunkin merkin kopioita on Torilla, että sieltäkin voi poimia hyvän, esim. Ceriatone.
 
Jos vaan pystyy ja malttaa, niin kehoitan säästämään hyvään klooniin mieluummin kuin ostamaan liikkeestä made in jostain päin jotakin maata olevan marsun. Tietty jos rahat ei anna myöten millään voi esim. Origin sarjan vahvarit marsulta olla ihan jees, ne antaa tällä hetkellä juuri tuota plexi osaston tapaista soundia.
 
Sitten on tietenkin tuo 1987x ja siihen modi, mikä on varmasti myös ihan hyvä laitos, parempi ainakin kuin Origin sarja (arvelen näin). Tosin sitä saa vain nuppina, kait?
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Shredator
12.01.2019 15:31:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä taas en näe järkeä pistää 1600-1800 € klooniin jos aidon saa halvemalla. Yksikään klooni jolla olen soittanut ei ole soundannut 1:1 Marshallilta. Toki on sitten eri asia jos haluaa mielummin sen kloonin soundin..
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Laulava Kylätohtori
12.01.2019 15:45:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Minä taas en näe järkeä pistää 1600-1800 € klooniin jos aidon saa halvemalla. Yksikään klooni jolla olen soittanut ei ole soundannut 1:1 Marshallilta. Toki on sitten eri asia jos haluaa mielummin sen kloonin soundin..
 
Ja kannattaa myös olla tarkkana, koska monet ns. kloonit eivät ole klooneja. Jos on tarkka ja haluaa aidon Marshall-soundin, niin kannattaa ehdottomasti ostaa Marshall. Se on aika tyhmää ostaa jonkun toisen näkemys ja versio Marshallista ja sitten itkeä ja haukkua, kun se ei ole Marshall.
 
Mulla on Bluetonen versio, koska siinä on omaan makuun hyvä soundi, mutta myös, koska siinä on ominaisuuksia, joita aidossa ei ole. Lisäksi takuut, modaukset, huollot, visioinnit käyvät käden känteessä, kun ottaa luurin käteen ja avautuu mieltä askarruttavista asioista.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
velipekka
12.01.2019 16:00:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä tavoitteena tässä on "Marshallish" soundi eli muukin voi kelvata kuin aito marsu, ehkä.
En sitten tiedä jos vahvistimessa ei lue Marshall vaikuttaako se kuuloaistimuksiin negatiivisesti.
 
Mutta hyviä pointteja edellä.
 
harryk
12.01.2019 16:07:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen päässyt/joutunut kuuntelemaan ja testaamaan yli kahtasataa erilaista Marshall vahvistinta viime vuosien aikana. Ääripäissään niissä ei ole muuta yhteistä kuin se marsun logo. Jopa 60-luvun lopun koneissa on korvinkuultavia äänellisiä eroja, jotka pohjautuvat osittain siihen, että osia ostettiin eri alihankkijoilta ja osien toleranssit olivat suuret, vaikka kytkentä oli pohjimmiltaan se sama.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
basisti1971
12.01.2019 16:53:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
LaXu: Superleadeja on tosiaan monia eri malleja ja vielä sen päälle saman mallin eri yksilöt saattavat kuulostaa vähän erilaisilta.
 
steelduck: Plexillä tarkoitetaan varsin montaa eri Marshall mallia, joten soundeja on aika lailla erilaisia.
 
velipekka: Juurikin näin, erilaisia Marshallin plexejäkin toki löytyy.
 
:), niin se maailma ja mielikuvat muuttuvat.
 
80-luvulla kun itse aloittelin, Plexi oli 100W Superlead pleksinaamataululla ja/tai pleksi-perspuolella.
Muut Marshallin kymmenet mallit tunnettiin niiden mallinimillä, ja Rose Morris diilin jälkeen toki Rose Morrisin mallinumeroilla.
 
90-luvun lopulla markkinointiosastot kaiketi totesivat että aivan kuin turret tms. konstruktion uudelleen nimeäminen PTP:ksi, Plexi-johdannaiseksi tituleeraaminen teki mistä tahansa vahvistimesta superhyperhyvyyttä.
Kytkennästä, tehosta ja putkista riippumatta.
 
Eikä siinä mitään, noiden(kin) kahden verraten harhaanjohtavan markkinointitermin avulla lienee myydyn satojatuhansia vahvistimia eri valmistajien toimesta muusikoille joille termit ovat merkityksellisempiä kuin käytetyt komponentit, kytkentä ja ladontatapa=soundi.
 
Etenkin koska:
 
harryk: Olen päässyt/joutunut kuuntelemaan ja testaamaan yli kahtasataa erilaista Marshall vahvistinta viime vuosien aikana. Ääripäissään niissä ei ole muuta yhteistä kuin se marsun logo. Jopa 60-luvun lopun koneissa on korvinkuultavia äänellisiä eroja, jotka pohjautuvat osittain siihen, että osia ostettiin eri alihankkijoilta ja osien toleranssit olivat suuret, vaikka kytkentä oli pohjimmiltaan se sama.
 
Itse en ole päässyt kuuntelemaan ja/tai rassaamaan kuin alun toistakymmentä Marshallia muualla kuin keikkatilanteessa, ja olen ylläolevista kommenteista tismalleen samaa mieltä.
 
Omistanut en ole kuin 2, 2003:sta tuskin koskaan luovun, JMP1959:stä en olisi luopunut mutta pitkäkyntiset päättivät asian mun puolesta jo 90-luvun alussa.
 
Etenkin päätemuuntajissa jotka ainakin mulle ovat se komponentti jolla on muuntajakytketyssä vahvistimessa suurin merkitys dynamiikkaan ja soundiin, oli Rose Morris aikaankin melkoisia eroja.
Vanhempia en ole koskaan päässyt edes käpälöimään, mutta etenkin näin nettiaikaan ei kellekään pitäisi tulla enää yllätyksenä että Marshallin alkuajan vahvistimet olivat kaikki yksilöitä, ja soundivariaatioita oli runsaasti.
Tuohon kun lisää vuosikymmenten saatossa tehdyt korjaukset, huollot, komponenttien ikääntymiset, modaukset ja "alkuperäiseksi" palautukset, voi olla varma ettei nykysoundit ole alkuperäisilläkään Plexeillä samat kuin silloisilla keikoilla tai levyillä.
 

 
Itse etsisinkin mieluummin omaan korvaan hyväsoundista vahvaria sen sijaan että sortuisin markkinointimiesten lipeviin puolitotuuksiin tai valheisiin.
 
Jos mahdollisimman autenttinen Plexi-kopio on haaveissa, TAD:llä ainakin väittävät heidän Plexi-päätemuuntajan olevan 1:1 kopio omistuksessaan olevan alkuperäisen Plexin päätemuuntajasta.
Tuon ympärille luulisi muotoutuvan verraten autenttinen kopio tuosta heidän yksilöstään.
Se onko juuri tuon Plexin soundi se mitä haet, se on toinen juttu se ;).
 
T:Samuli
 
LaMotta
12.01.2019 17:03:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi maalaisuuteni mutta mistä termi 'plexi' juontuu?
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
velipekka
12.01.2019 17:11:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basisti1971:lle plussaa.
 
Korvien sen pitäisi toisiaan kertoa, mikä soundi miellyttää.
 
Tässä kohtaa pitää tunnustaa, että sen verran amatööriharrastelija olen,
Että jos verhon takana olisi 5 vahvistinta ja niistä pitäisi se aito plexi soundi tunnistaa
niin perseelleen varmaan menisi. Enkä sitä nyt ihan 1:1 hae vaan vähän vintage suuntaan
näihin uusiin marsuihin nähden.
 
harryk
12.01.2019 17:14:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Anteeksi maalaisuuteni mutta mistä termi 'plexi' juontuu?
 
Ensimmäisten marsujen kontrollipaneelit olivat pleximuovista metallin sijaan, eli JTM45 ym.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Metalkallo
12.01.2019 17:35:42 (muokattu 12.01.2019 17:36:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka: Korvien sen pitäisi toisiaan kertoa, mikä soundi miellyttää.
 
Tässä kohtaa pitää tunnustaa, että sen verran amatööriharrastelija olen,
Että jos verhon takana olisi 5 vahvistinta ja niistä pitäisi se aito plexi soundi tunnistaa
niin perseelleen varmaan menisi. Enkä sitä nyt ihan 1:1 hae vaan vähän vintage suuntaan
näihin uusiin marsuihin nähden.

 
Korvat, kyllä, ja 1987x osuu hyvin varmasti tuohon "vähän vintagempi marsu kuin uudet" soundiin.
 
Niin, se nyt on tietenkin miten autenttista marsu sointia halajaa, mutta jos on tyytyväinen siihen, että kuulostaa marsulta (niin kuin moni klooni kuulostaa), niin ei pitäisi ongelmaa olla.
 
Monet noista "klooneista" tehdään netistä löytyvien skemojen mukaan, että eikö niiden pitäisi silloin olla aika samanlaisia kuin alkuperäiset?
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «