Aihe: Soittokokemus
1
VillaIndie
22.06.2004 12:22:18
Silmääni pistää wanted ostaston lukeminen.. Siellä ihmiset tituleeraavat itseään tyyliin ammattilaisina ym.. Outoa, onko suomessa näin paljon ammattilaisia? Epäilen.. Itse olen soittanut yli kymmenen vuotta ja pidän silti itseäni harrastelijana. Mielipiteitä?
Super-Jari
22.06.2004 12:23:28
Eikös ammattilainen ole se joka hommalla tienaa jotain?

Minä olen ikuinen harrastelija.
Miten mulla on semmonen tunne, että olit se pelleilijä ala-asteella joka käski mua potkasemaan munille ja syljit sitten luumukivet suusta?

Ai sulla on 5150 nuppi? Myyt sen mulle NYT!
Chemo
22.06.2004 12:28:35

Aika moni noista varmaan tähtää ammattilaiseksi, eikä siis ole sitä vielä.

Missäs muuten puoliammattilaisuuden raja mielestänne kulkee? Siinäkö että saa soittamisesta ylipäätään jotain rahaa? Vai pitääkö tulojen olla niin isot että sitä voi kutsua sivuduuniksi?

Toisaalta eihän noi määritelmät niin kovin oleellisia ole.
Ramalamadingdong.
Mr.Babbit
22.06.2004 12:35:01
Ihminen on muusikko, jos tekee/soittaa musiikkia työkseen (tai freelancerina) tai jos ihmisellä on alan koulutus.
simple as that.

mikään 50-vuoden harrastelu tai 'asian kokeminen jotenkin syvemmin' ei tee kestään ammattilaista/muusikkoa, muusikko on ammattinimike siinä missä esim. lääkärikin.

eihän lääkäriksikään tulla pelkästään harrastamalla lääkärileikkejä monta vuotta.
poppamies
22.06.2004 13:50:43 (muokattu 22.06.2004 13:54:36)

... Outoa, onko suomessa näin paljon ammattilaisia? Epäilen...

Tästä on keskusteltu monen monta kertaa yltympäri m.nettiä. Minulle on kyllä jäänyt yleiseksi mielipiteeksi että ihmiset ajattelevat niin että jos ihminen tienaa leipänsä soittamalla niin hän on ammattilainen. Sillä taas ei ole mitään merkitystä mitä kouluja on käynyt. Maatalouslomittajaksi opiskellut ihminen joka elättää itseään soittamalla on musiikin ammattilainen. Sibeliuksen ammattikoulun käynyt joka kuitenkin tekee lomittajan hommia ei ole.
"G-strings are for strippers"
Larry
22.06.2004 14:34:26

eihän lääkäriksikään tulla pelkästään harrastamalla lääkärileikkejä monta vuotta.

Perkele, ei sitten = ( täytyy luopua tohtori etuliitteestä.
Ja pikkuskidinä mä koitin leikkiä minkä kerkesin...
Kyllä lapset mukavia on, mutta tekotapa on ihan YÄK!
Aardfather
23.06.2004 19:03:35
Ehkä he pitävät itseään ammattilaisen tasoisina, mutteivät varsinaisesti ammattilaisina. Usein vain saatetaan käyttää termejä hiukan löysästi ja sen kummemmin ajattelematta.

Ja voihan sitä käyttää vaikka nimitystä harrastelija-muusikko. :-)

- Aardfather
Epämuusikko
23.06.2004 19:13:51
Ihminen on muusikko, jos tekee/soittaa musiikkia työkseen (tai freelancerina) tai jos ihmisellä on alan koulutus.
simple as that.
Mun mielestä voi olla soittaja, ammattisoittaja, muusikko tai ammattimuusikko. Soittaja soittaa kappaleita ja saa palkkaa siitä. Ammattisoittajalla ei muuta työtä olekaan. Muusikko ilmaisee itseään musiikin keinoin. Ammattimuusikko saa siitä vielä palkkaa. Näin olen itse asian ymmärtänyt. On eri asia, kuinka hyvin hallitset instrumenttisi, tai kuinka vakavasti otat koko touhun.
Svengi on vain tehokeino
Fortune
23.06.2004 21:33:25
Perkele, ei sitten = ( täytyy luopua tohtori etuliitteestä.
Ja pikkuskidinä mä koitin leikkiä minkä kerkesin...

Kyllä muidenkin tieteenalojen tohtoriudet ovat ihan käypiä, älä turhaan lannistu.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Wil-J
23.06.2004 21:34:16
Mun mielestä tää on aika kinkkine mutta silti turha kysymys :) Koska uskon että harrastelija muusikoissa voi olla parempia muusikoita kuin ammattilaisissa ja tietty päinvastoin... Kyse on vaan siitää, että kenellä on käynyt niin hyvä tuuri eettä siitä saa rahaa...
M.i.k.key
23.06.2004 21:49:53 (muokattu 23.06.2004 21:50:10)
Kyse on vaan siitää, että kenellä on käynyt niin hyvä tuuri eettä siitä saa rahaa...

Ei tuo itsensä elättäminen nyt pelkästä tsägästä ole kiinni... Ei kukaan tule sua sieltä treenikämpästä hakemaan keikoille. Oma aktiivisuus tuollakin saralla on tarpeen, sana leviää nopeasti kun piireihin pääsee. Soittotaito ei ole suinkaan ainut tekijä. Ihan yhtä tärkeitä ovat sosiaaliset taidot, hyvät kamat, jossain tanssikehissä oma auto... lista jatkuu loputtomiin
My name is Baron, M.i.k.key Baron. Oho, melkein musiikkia!?
Kakemakeväke
23.06.2004 22:26:22
simple as that.

Kuvaus sopii ammattimaiseen muusikkoon. Muusikkoja on nimittäin joka lähtöön.
Minä en saa elämäntyöstäni tai, -tyylistäni rahaa, silti olen mielestäni oikeutetusti muusikoiden foorumilla, koska muusikkona itseäni pidän.
Rock-musiikki pelasti minut urheilulta.
mr_b
23.06.2004 23:02:33

Ohimennen, minusta wanted-palstan termejä pitää tulkita/käyttää seuraavasti:

Aloittelija - jee perustetaan bändi, soiton opettelua, covereita ehkä omiakin biisejä (huonoja)

Harrastelija - soittoa omaksi/naapurien iloksi, soittelua lähinnä treenikämpällä, covereita tai omia biisejä (ehkä enemmän covereita), terapiabändejä, soittamisen opettelua (laajempi oppimäärä), ei vielä/enää erikoisempaa pyrkimystä aktiiviseen keikkailuun ja yleisön keräämiseen, keikkoja ehkä kaveribileissä tai nuorisotaloilla, ei todennäköisesti ihmeempää taiteellista "visiota" ja "imagoa" yms, pidetään kivaa ja on mukavaa (kai).

Puolammattilainen - toiminta säännöllistä ja pitkäjänteistä(?), lähinnä omia biisejä tai tietyn tyylisiä covereita (tribuutti, bilebändi), halua keikkailuun ja keikkoja ihan ravintoloissa (esim. Semifinal, Factory), koko keikkayleisö ei koostu kavereista, demoja Soundissa tai vastaavassa (ei siis pelkästään täällä), joku saattaa tietääkin yhtyeen (ainakin joskus), musiikki ehkä enemmän intohimo kuin pelkkä harrastus, kotisivuja, omakustanteita (joita kenties saakin jostain), jopa mahdollisesti "visiota", toisinaan ei ole kivaa vaan vituttaa pään seinään hakkaminen

Ammattilainen - säännöllistä keikkaa heittävä tanssiorkesteri (luuleeko joku että esim. CMX hakee täältä uusia jäseniä?)
Before I talk I should read a book.
Nelikielipiru
24.06.2004 08:33:32

MR.Bn kirjoituksesta lyhennelmä.

Aloittelija - jee perustetaan bändi, soiton opettelua, covereita ehkä omiakin biisejä (huonoja)

Harrastelija - soittoa omaksi/naapurien iloksi.

Puolammattilainen - toiminta säännöllistä ja pitkäjänteistä(?), lähinnä omia biisejä tai tietyn tyylisiä covereita (tribuutti, bilebändi), halua keikkailuun ja keikkoja ihan ravintoloissa (esim. Semifinal, Factory).

Ammattilainen - säännöllistä keikkaa heittävä tanssiorkesteri (luuleeko joku että esim. CMX hakee täältä uusia jäseniä?)

Tähän tarjoan legendaarisen 80' laukka kompin, koska olen todella samalla linjalla noitten kuvauksien kanssa.
Mikään ei voita depression voittamatonta heikkoutta.
C7
24.06.2004 09:23:16
Annetaan miehen, naisen, pojan, tai tytön olla muusikko, jos hän niin sanoo. Itse olen mieluummin soittaja, samoin annetaan miehen, naisen, pojan, tai tytön olla säveltäjä, jos hän niin sanoo. Itse olen mieluummin lauluntekijä :-) Ekan keikkani soitin n. 35 v. sitten, silloin olinkin muusikko ja nautin, kun muutkin kutsuivat minua sillä tittelillä..heh...tähän väliin mahtuukin sitten keikkaa, biisintekoa ym. musiikin kanssa puurtamista hirmuinen määrä. Välillä paljon keikkaa, välillä, laiskana miehenä, ei ollenkaan keikkaa ja nyt taas näyttää, että keikkaa tehdään, mutta nykyään en juuri itseäni muusikoksi tituleeraa. Epämuusikon kanssa olen pitkälti tässä asiassa samoilla linjoilla, paitsi, että ne muusikot, jotka minä tunnen, hallitsee kyllä instrumenttinsa taitavasti.
vanha, mutta edelleen elossa!
hirvoksi
24.06.2004 09:44:27

Harrastelija - soittoa omaksi/naapurien iloksi.

Puolammattilainen - toiminta säännöllistä ja pitkäjänteistä(?), lähinnä omia biisejä tai tietyn tyylisiä covereita (tribuutti, bilebändi), halua keikkailuun ja keikkoja ihan ravintoloissa (esim. Semifinal, Factory).

Ammattilainen - säännöllistä keikkaa heittävä tanssiorkesteri

Komppaan tätä myös. Paitsi että tanssiorkesterin kohdalla voi minusta kyllä olla muunkin tyylilajin edustaja.
Wanted-palstan "titteleiden" merkitys on siis mulle ainakin kertoa soittokokemuksesta homman aktiivisuuden ja säännöllisyyden mukaan, ei varsinaisesti soiton laadullisesta tasosta. Huomattavaa on myös se, että palstalla ilmoittelevat myös äänittäjät, miksaajat, valokuvaajat, jne. jotka myös näitä "titteleitä" voivat käyttää.

- Pete
Kesän paras festari: OPERAATIO:LIVE
C7
24.06.2004 09:47:25
Meinaan vaan, että ei se nyt niin hirveän hienoa ole muusikkona olokaan, ei sen hienompaa, kuin mikään muukaan ammatti. Jos jää ravintolasoittajaksi, niin vanha totuushan on se, että jos ravintola on illalla tyhjä ... syy on täysin selvä...huono bändi. Jos taas ravintola on ääriään myöten täynnä ... taas on syy täysin selvä ... hyvä ruoka:-))
vanha, mutta edelleen elossa!
JartZA
24.06.2004 10:40:27
Jos jää ravintolasoittajaksi, niin vanha totuushan on se, että jos ravintola on illalla tyhjä ... syy on täysin selvä...huono bändi. Jos taas ravintola on ääriään myöten täynnä ... taas on syy täysin selvä ... hyvä ruoka:-))

Karua.
SG: "nicht only forthe guys that like Angus Young or Pete Townsend." -Thomann
paavi
24.06.2004 11:50:22
Komppaan herra beetä ja seeseiskaa. Ilmoituksiin oon aina laittanut muistaakseni puoliammattilainen ja muusikoiden.nettiä käytän päivittäin. Silti en mielestäni ole musiikin puoliammattilainen enkä muusikko. Lähes joka päivä teen jotain aktiiviista musiikkiin liittyvää (muuta kuin passiivista kuuntelua), mutta niin teen paljon kaikkea muutakin. Ei mun elanto eikä identiteetti ole musiikista kiinni...mielenterveys kyllä varmaan on...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)