Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kosketin aloittelijalle neuvoja!
1
silhouette
20.11.2018 22:04:30 (muokattu 20.11.2018 22:05:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, tuli hommattua Casion halvat koskettimet ja vaikka olen soittanut pääasiassa kitaraa jo aika kauan - ihmeen kauan -, niin silti olen ihan alkutekijöissä koskettimien kanssa. Siispä nyt on taas pakko kysyä neuvoa täältä muusikodennetistä, koska olen aina saanut täältä hyviä vinkkejä asiassa kuin asiassa:
 
- Mistä hitossa minun pitäisi ensimmäisenä lähteä liikenteeseen koskettimien soitossa?
 
- Ja mitä sen jälkeen? Mikä on sitä seuraava askel?
 
Kiitos! =)
 
Aina voi yrittää.
ook
21.11.2018 10:29:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Youtubehan on nykyään täynnä tutoriaaleja etenkin aloittejoille, sieltä oppii paljon. Yleensä tutoriaalien tekijöillä on myös joku maksullinen paketti webbisivuillaan, missä edetään jotenkin järkevästi. Hakusanoja piano lesson, keyboard tutorial jne. Tossa esim aika hyvä pikaesitys aivan aloittelijalle: https://www.youtube.com/watch?v=xv6w9mC33E8
 
Toivottavasti olet opetellut edes jonkin verran musiikin teoriaa kitarahommissa, koska siitä on todella paljon apua kiipparin soiton aloittelussa.
 
Jos ihan tosissaan kiinnostaa oppia, niin kansanopiston soittotunteja voi myös suositella, siellä edetään usein jonkun tietyn hyväksi havaitun metodin mukaisesti. Tai jos on rahahenkilöitä niin vaikka yksityiseen musiikkikouluun tunneille.
 
Itse opettelin lapsena soittamaan sähköuruilla ja pianoa vasta myöhemmin, mutta suosittelisin aloittamaan pianotyylisestä soitosta. Eri soundeilla on tietty mukava testailla miten ne käyttäytyy ja hauskaa kannattaa pitää soittaessa, mutta piano antaa minusta parhaan pohjan soittamiselle, se treenaa timingia ja motoriikkaa hyvin. Kiipparin arrangeri, one finger chordit yms muut mahdolliset helpotukset kannattaa unohtaa ja opetella tekemään vasemmallakin kädellä jotain järkevää mahdollisimman alusta asti.
 
silhouette
21.11.2018 20:03:09 (muokattu 21.11.2018 20:03:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä kävin tänään ostamassa Thelonious Monkin nuottikirjan missä on miehen parhaiden kappaleiden nuotit sooloineen ja ajattelin aloittaa sillä koskettimien treenailun. Ja, muutenkin jos jatkan koskettimien parissa, niin treenailen varmaan enimmäkseen jazz-juttuja, ne jotenkin iskee itseni eniten, todella mielenkiintoista musiikkia myös koskettimillakin eikä pelkästään kitaralla, tuntuu oikeasti todella hyvältä saada uusia tuulia musiikin kanssa.
 
Kiitos ook todella asiallisesta viestistä, plussaa!
 
Aina voi yrittää.
ook
21.11.2018 22:32:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerralla syvään päätyyn. :D No mikäs siinä, jos onnistuu.
 
Walk1net
15.12.2018 20:15:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Yamahan koskettimet joita harvoin tulee hiplailtua ja osaan niillä juuri ja juuri soitettua Nightwishin Nemon alkuriffin. Tykkään myös paljon Rammsteinista nii oisko mitää vinkkejä oit vois alkaa kehittyy pidemmälle ihan itseopiskeluna. Oon soittanu kitaraa puoltoista vuotta.
 
Jarmo_S
16.12.2018 07:33:33 (muokattu 16.12.2018 07:52:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähdin pienemmällä investoinnilla liikkeelle ja hankin Startone MK-300 kiipparin Thomannilta. Tässä on opetustoiminto, mutta en käsitä miten se voisi toimia ilman nuotteja?
 
Kirjastosta olen nyt lainannut Suomalaisen Pianokoulun osat Alkusoitto ja I-osa. Noista on tarkoitus alkaa pimputtelemaan. Opusten kuvitus vaikuttaa kovin lapselliselta, mutta leikkimielihän on hyväksi kaiken uuden opiskelussa.
 
Ahti Tuumiainen
05.01.2019 12:39:53 (muokattu 05.01.2019 12:42:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olisin halunnut päästä piano/kosketin-tunneille, mutta en päässyt. Joten nyt olen sitten itse opiskellut. Kitaraa olen soittanut 20 vuotta, ja osaan nuotit ja soinnut yms. Tämä on mielenkiintoista vaihtelua. Ja jos oikeasti osaisi soittaa, niin koskettimethan olisi tavallaan monipuolisempi soitin kuin kitara. Ainakin pystyisi soittamaan useampiäänisiä juttuja. Ostin semmoisen aloittelijoille suunnatun kiippari-opuksen. Ei paljoa maksanut, mutta eipä ole kovin kummoinenkaan. Tai siis onhan siinä toki ihan perusasiat, ja niistähän pitääkin aloittaa. Tuiki tuiki tähtönen yms. Ei sitä nyt varmaan ensimmäisenä aleta Bachin Fuugia treenailemaan.
Olen kuitenkin aika rock/jazz-orientoitunut, niin olen yrittänyt soitella vanhoja biisejä ihan korvakuulolta itse sovittaen ja sointumerkkien pohjalta. Mm. Black Night, Smoke on the Water, Call Me, In a Gadda da Vida yms. Ja sitten jotain Lady Bird tms. Periaatteessa ihan kiva, kun ei ole mitään paineita. Kun tämä on vain harrastus. Ja onhan se kiva huomata, kun oppii jonkun uuden jutun. Ainut mikä tässä itseopiskelussa vähän mietityttää, on se, että onkohan soittotekniikkani ihan vääränlainen. Vaikka jos se tuntuu toimivan, niin kai se sitten on ihan ok. Kyllähän esim. Thelonious Monk oli kans itseoppinut, ja hänen soittotekniikkaansa kuulemma pidettiin aivan epäortodoksisena...
 
Prophet
05.01.2019 20:00:18 (muokattu 05.01.2019 20:07:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen jälkeen älä missään tapauksessa osta kaksitasoisia jalkiosähköurkuja, vaan hanki sähköpiano ja opettele vapaasäestystekniikkaa tai suorita Aaron I-IV. Muista, että pysyttelet kaukana tästä:
 
https://www.gearslutz.com/board/att … ond-transistor-organ-help-photo.jpg
 
Jarmo_S
05.01.2019 23:37:03 (muokattu 05.01.2019 23:39:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahtille lähinnä.
 
Kitarallahan voi vetää sooloa mistä tahansa sävellajista, eikä siis mitään eroa.
 
Tälläisellä kiipparilla asiat eivät suju aivan niin juoheasti. On mustia koskettimia joiden kanssa näpelöinti on erilaista kuin pelkästään valkoisten. Mielestäni varsinainen sekamelska.
 
Sävellajit kiipparilla löytyy paljon helpommin kuin kitaralla, jos hieman teoriaa osaa. Montako niita mustia paholaisia on jne.
 
En ole vielä oikein kerennyt aloittamaan edes, joten kaikki sanomani olivat kitaristin.
 
baron
08.01.2019 12:05:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarmo_S: Kitarallahan voi vetää sooloa mistä tahansa sävellajista, eikä siis mitään eroa.
 
Tälläisellä kiipparilla asiat eivät suju aivan niin juoheasti. On mustia koskettimia joiden kanssa näpelöinti on erilaista kuin pelkästään valkoisten. Mielestäni varsinainen sekamelska.

 
Kun oon soittanut kitaristien kanssa niin joskus ottanut päähän että laulaja sanoo että tää C on mulle liian korkea, vaihdetaan H:hon ja kitaristit siirtää kättä yhden pykälän ylemmäksi (vai alemmaksi, en ole varma kitaristien suunnasta) ja mulle tulee kaikki mustat käyttöön.
Mutta: sellaisella "typerällä" harjoituksella että soittaa pelkkiä duuriasteikkoja kaikissa sävellajeissa kyllä ne tulevat tutuiksi.
 
Aikoinaan käytin kovasti kiippareitten transposea mutta keikalla kyllä muistin aina pistää sen päälle mutta en koskaan ottaa pois joka aiheutti sen verran ongelmia että oon luopunut siitä ja opettelen piisit aina oikeassa sävellajissa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ppcw
08.01.2019 12:31:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikoinaan käytin kovasti kiippareitten transposea mutta keikalla kyllä muistin aina pistää sen päälle mutta en koskaan ottaa pois joka aiheutti sen verran ongelmia että oon luopunut siitä ja opettelen piisit aina oikeassa sävellajissa.
 
Kyllä transponointi on saatanasta. Varmasti unohtuu päälle, viimeistään silloin jos on yhteiset soittokamppeet keikalla ja seuraava soittaja tulee vuoroon. Näin joskus YouTube-videon jossa näin kävi, muu bändi soittaa loistavasti mutta kiipparisti on epätoivon vallassa ja kuulostaa luonnollisesti ihan hirveältä.
 
Meidän kielisoittajilla on kahdella sävelaskeleella dropattu vire, jo tämä tuo vähän ongelmia kommunikaatioon jos ei olla sovittu mennäänkö todellisten sointujen mukaan vai siten että puhutaan miten asiat toteutuvat otelaudalla. Edellinen käytäntö on sovittu käytettäväksi jo aikaa sitten mutta silti tämäkin hämmentää jos uusien biisien kanssa pitää keskustella soinnuista, varsinkin jos niiden bassosävel on joku muu kuin perussävel. Kiipparistille tämä kahden sävelaskeleen ero ei vaikuta soittotekniikkaan mitään mutta yksi sävelaskel olisi tietysti alkuun hankalampi. Ja jos sitten ei opettele soittamaan todellisesta sävellajista niin jäävät Hammondit ja muut vintage-soittimet hyödyntämättä.
 
T. Mustakorppi
 
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «