Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5185 186 187 188 189266 267 268 269 270
JeK
05.01.2019 14:02:48
Laulava Kylätohtori: Sun on pakko uskoa puiden vaikutukseen? Mutta joo, varmasti näin, vaikka itse en ymmärrä, mistä tämä voisi edes psykotieteellisesti johtua.

Uskon ennemminkin siihen että kitara säädetään omalle tatsille mahdollisimman hyväksi. Se on se psyko-osuus, tieteellisestä ei niin väliä.
LaMotta
05.01.2019 14:04:54 (muokattu 05.01.2019 14:12:01)

Koska kylätohtori on inttämistuulella (taas), muotoiltakoon kysymystä niin kauan kunnes saadaan vastaus yksinkertaiseen kysymykseen.

Kielten etäisyys otelaudan nauhoista vaikuttaa soundiin. Kyllä / ei?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Mikko1978
05.01.2019 14:20:44
Lunnu:
Korkinhaistelutermihän tulee viininharrastusmaailmasta ja kyllä tässä tietynlaisia yhtäläisyyksiä siihen löytyy. Jotkut niitä pieniä eroja niistä viineistä jaksaa kaivaa, joillekin riittää että niistä tulee hyvä mieli.

Ei korkin haistelulla ole mitään tekemistä viinien pienten erojen kaivamisen kanssa, vaan se on tapa havaita pilalle mennyt tuote. Vähän sama kuin vääntäisit vitsiä kaulan suoruuden tarkastamisesta käytettyä kitaraa ostaessa. Jotku niitä pieniä eroja kauloista jaksavat kaivaa, mutta ei bändisoitossa ole mitään väliä vaikka kaula toimisi yhtä hyvin potkurinakin.
Laulava Kylätohtori
05.01.2019 14:25:01
LaMotta: Koska kylätohtori on inttämistuulella (taas), muotoiltakoon kysymystä niin kauan kunnes saadaan vastaus yksinkertaiseen kysymykseen.

Kielten etäisyys otelaudan nauhoista vaikuttaa soundiin. Kyllä / ei?

Noh noh, pitää olla tarkkana, mistä puhutaan. :)

En mä tiedä, vaikuttaako se muuten kuin siltä osin, jos kieli ottaa nauhaan kiinni. Tulee särinää ja sustain vähenee, mutta enpä tiedä, vaikuttaako se itse toneen..

Mikä sitten tarkalleen on kiinni ottamista, se on vaikea kysymys se..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
LaMotta
05.01.2019 14:28:13 (muokattu 05.01.2019 14:28:40)

Laulava Kylätohtori: Noh noh, pitää olla tarkkana, mistä puhutaan. :)

En mä tiedä, vaikuttaako se muuten kuin siltä osin, jos kieli ottaa nauhaan kiinni. Tulee särinää ja sustain vähenee, mutta enpä tiedä, vaikuttaako se itse toneen..

Mikä sitten tarkalleen on kiinni ottamista, se on vaikea kysymys se..

Kiemurtelet ja luikertelet vaikka mitä silmänkääntötemppuja ja sanankäänteitä käyttäen, ettet joutuisi taipumaan ja tunnustamaan olleesi väärässä?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Metalkallo
05.01.2019 15:43:18 (muokattu 05.01.2019 15:44:57)
LaMotta: Kielten etäisyys otelaudan nauhoista vaikuttaa soundiin. Kyllä / ei?

Mä luulen, että ei vaikuta. Se mikä vaikuttaa on kielten etäisyys kitaran mikeistä.

Itse olen yhä sitä mieltä, että puut vaikuttaa, mutta kuten puut on myös eri mikkejä ja jokaiselle puulle on mun mielestä SE mikki joka sopii parhaiten tietylle rakenteelle/puulle jotta saadaan samankaltainen soundi kuin mitä jossain toisessa kitarassa on. Vähän kuten jokaiselle vahvarille on se oma parhaiten sopiva kaiutin.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
GiovanniDiRondo
05.01.2019 15:49:37

Mulla on sellainen kokemus, että jos kaulan reliefi on melkoisen suora, niin soundi on parempi. Luulisi että se johtuu siitä. että kaula on silloin jäykempi, ja soittimen akustinen ominaisuus parempi. En osaa sanoa, kuuleeko eron, jos kuuntelee vain vahvistettua ääntä.

Jos kielet ovat matalalla, ne värähtelevät otenauhoja vasten enemmän ja helpommin kuin jos ne olisivat korkealla. Kyllä tämä vaikuttaa, toki soittotatsista ja kielten paksuudestakin riippuen myös saundiin.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Mikko1978
05.01.2019 16:01:47
Metalkallo: Mä luulen, että ei vaikuta. Se mikä vaikuttaa on kielten etäisyys kitaran mikeistä.

Itse olen yhä sitä mieltä, että puut vaikuttaa, mutta kuten puut on myös eri mikkejä ja jokaiselle puulle on mun mielestä SE mikki joka sopii parhaiten tietylle rakenteelle/puulle jotta saadaan samankaltainen soundi kuin mitä jossain toisessa kitarassa on. Vähän kuten jokaiselle vahvarille on se oma parhaiten sopiva kaiutin.

Ei mikit Les Paulista Stratoa tai Teleä tee. Toki sopivalla mikityksellä vaikuttavat, mutta eivät yksin kokonaisuutta ratkaise.
Snapo
05.01.2019 16:08:22 (muokattu 05.01.2019 16:09:05)
Kuuntelin Warmothin videon. Erot on tuossa pieniä mutta kuitenkin kuultavissa ja tämä oli vahvistettu soundi. Entä arvottaako arvon muusinettiläiset akustisen soinnin voimakkuutta, puiden painoa tai värähtelyä kroppaa vasten? Sepä on kivan kutkuttava tunne kun avoin G värähtelee munuaisissa asti.

Kielten korkeus otelaudasta vaikuttaa soundiin, eiks je?
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
fox
05.01.2019 16:17:59

Mikko1978: Ei mikit Les Paulista Stratoa tai Teleä tee. Toki sopivalla mikityksellä vaikuttavat, mutta eivät yksin kokonaisuutta ratkaise.

Ei tee, ei. Ei tuo mun uskollinen "sveitsinlinkkarikaan" oo Strato. Tele saati Firebird, lähinnä vois sanoa että "mallintava". Vaikka siitä saa nuo mikit vaikka mihin konfiguraatioon, ne ei siltikään sitä "aitoa" vastaa. ;)
http://lehmo.com/fox/lataamo/Nhawk3pStd.jpg
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
05.01.2019 17:10:51
fox: Ei tee, ei. Ei tuo mun uskollinen "sveitsinlinkkarikaan" oo Strato. Tele saati Firebird, lähinnä vois sanoa että "mallintava". Vaikka siitä saa nuo mikit vaikka mihin konfiguraatioon, ne ei siltikään sitä "aitoa" vastaa. ;)
http://lehmo.com/fox/lataamo/Nhawk3pStd.jpg

Ai jumalauta noita sun kitaroita..... mä haluasin tuon niin kovasti omakseni :-).
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Metalkallo
05.01.2019 17:17:26
Mikko1978: Ei mikit Les Paulista Stratoa tai Teleä tee. Toki sopivalla mikityksellä vaikuttavat, mutta eivät yksin kokonaisuutta ratkaise.

En tarkoittanutkaan noin vaan, että eri puille on oma mikkinsä joka täyttää kohdat jotka saattaa uupua toisella mikillä.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
LaMotta
05.01.2019 17:45:34 (muokattu 05.01.2019 17:57:25)

Otsikon aiheella ei ole mitään tekemistä soittotaidon, musiikillisen ymmärryksen kehittymisen tai hifistelyn kanssa. Sen sijaan asia on joko 'on' tai 'ei'. Vaikuttaa tällä hetkellä olevan 'on'. Se on kuin painovoima, maailmankaikkeus tai aurinko, jotka ovat 'on' ihmisen mielipiteestä huolimatta.

Ihmettelen joskus ihan oikeasti kitaransoittelijain taipumusta saada päteä aiheesta kun aiheesta. Se mikä toistaiseksi on jäänyt itselle epäselväksi on se, että muuttaako kyseinen soitin omistajansa ajan myötä sellaiseksi vai hakeutuuko kyseisen soittimen pariin jo lähtökohtaisesti tietynlaiset luonteet?
Lunnu
05.01.2019 17:49:39
LaMotta: Otsikon aiheella ei ole mitään tekemistä soittotaidon, musiikillisen ymmärryksen kehittymisen tai hifistelyn kanssa. Sen sijaan asia on joko 'on' tai 'ei'. Vaikuttaa tällä hetkellä olevan 'on'. Se on kuin maailmankaikkeus tai aurinko, jotka ovat 'on' ihmisen mielipiteestä huolimatta.

Ihmettelen joskus ihan oikeasti kitaransoittelijain taipumusta saada päteä aiheesta kun aiheesta. Se mikä toistaiseksi on jäänyt itselle epäselväksi on se, että muuttaako kyseinen soitin omistajansa ajan myötä sellaiseksi vai hakeutuuko kyseisen soittimen pariin jo lähtökohtaisesti tietynlaiset luonteet?

Vastaus on : kyllä
Nostalgy is not what it used to be
Laulava Kylätohtori
05.01.2019 17:58:29
LaMotta: Kiemurtelet ja luikertelet vaikka mitä silmänkääntötemppuja ja sanankäänteitä käyttäen, ettet joutuisi taipumaan ja tunnustamaan olleesi väärässä?

Mä en nyt valitettavasti tiedä, mistä mahdat nyt puhua, mutta tunnustan olevani väärässä. Kuten niin usein aiemminkin.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
fox
05.01.2019 17:59:02

Lunnu: Totta. Huono vertaus. Mistä lienen sen tuohon keksinyt laittaa, koska tiedän kyllä hyvin miksi korkkia haistellaan.
Hifistely oli ehkä se mitä ennemmin hain. Tiedättehän; tonneja kaiutinkaapeleista, jotka on ripustettu silleen etteivät kosketa maata? Ja tarkkana sen sähkötöpselin kanssa ettei mene väärin päin! Jnejne
;-)

Juurikin tämä. ;) Eli ns. "hifistely-aspekti" saattaa monessa jutussa olla vahvasti vaikuttamassa. Näinhän se on ollut iät ja ajat. Kun noita säätöjä ja etenkin "virittelyitä" tuli aikoinaan enemmältikin tehtyä, oli joskus hiukkasen vaikea käsittää, minkä tähen aivan hyvät ja toimivat mikit piti vaihtaa miltei samanlaisiin toiminnaltaan, mutta joissain lehtijutuissa huimasti hypetettyihin. Asiakas on aina oikeassa, ja kyllähän ne sitten vaihdon jälkeen huomattaviakin eroja kuulivat. Ainakin sen rojektin hinnan edestä. ;)
Toisinaan hämmästelen esimerkiks satulan vaihtoa tusq-aineiseen siitä corianista tehdyn tilalle. Kas kun se itse aine on tyystin samaa kamaa, eri kauppanimellä tosin.
Mustasta muovista/keinoaineesta tehtyjä "grafiittisatuloita" myös tulee vastaan. Olkoonkin että olis yleismittarilla tosi helppo asia varmistaa, grafiitti kun vastusmittapuolella on johtavaa mitä muovi taas ei. :)

Mutta - jos se puu/muut osat (skebahan on osiensa summa, eikö) sitä soittajaa miellyttää, oli se itse soitto tapahtuva sitte jossain julkisesti elikkä stagella tahi himassa ihan keskenänsä, niin so what. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laulava Kylätohtori
05.01.2019 18:02:01 (muokattu 05.01.2019 18:03:07)
LaMotta: Otsikon aiheella ei ole mitään tekemistä soittotaidon, musiikillisen ymmärryksen kehittymisen tai hifistelyn kanssa. Sen sijaan asia on joko 'on' tai 'ei'. Vaikuttaa tällä hetkellä olevan 'on'. Se on kuin painovoima, maailmankaikkeus tai aurinko, jotka ovat 'on' ihmisen mielipiteestä huolimatta.

Puilla on merkitystä. Riita ja vänkääminen tulee siitä, kun jokainen kuvittelee oman mielipiteensä olevan fakta.

Mä en vieläkään usko, että kielen korkeudella olisi merkitystä. Toki, jos kieli ottaa nauhoihin kiinni, niin se vaikuttaa, mutta kyse ei ole silloin kielen korkeudesta, vaan kielen kiinniottamisesta nauhoihin. Vaikka toisesta voi seurata toinen, niin kaksi täysin eri asiaa.

E. Ja tarkoitan, että puilla on varmasti merkitystä jollain atomitasolla vähintään. Se on sitten toinen juttu, ketä sen kuulee ja kenelle se merkitsee mitäkin.
varpio
05.01.2019 19:04:49
Laulava Kylätohtori: Mä en vieläkään usko, että kielen korkeudella olisi merkitystä. Toki, jos kieli ottaa nauhoihin kiinni, niin se vaikuttaa, mutta kyse ei ole silloin kielen korkeudesta, vaan kielen kiinniottamisesta nauhoihin. Vaikka toisesta voi seurata toinen, niin kaksi täysin eri asiaa.

Kun kieli on korkealla, se ei ota kiinni nauhaan.
kersanttipippuri
05.01.2019 19:37:18
Mikä helvetti teitä vaivaa ? Mulla ei ole koskaan ole ollut näin hauskaa kuin apukoulun pikkujouluissa kun kuusi kaatui ! :-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)