Aihe: pedaalit ja virtalähteet ?
1 2 3 4 5 6 7 8
hallu
05.01.2019 09:46:08
velipekka: Mun käsittääkseni jos inputissa on piuha kiinni niin kyllä se pattereita syö. Itselläni ainakin aikoinaan niin kävi ja oli kyllä aika rasittavaa repiä piuhoja koko ajan irti.
Ja eiköhän virtalähteen käyttö olisi aika ekoteko verrattuna paristojen kulutukseen ;)

Se varmaan riippuu vähän pedaalista koskapa nuo mun pedaalit ei pattereita näytä syövän. Ekologisuus on asia jota harvemmin tulee kitarakamojen yhteydessä miettineeksi. En edes uskalla ajatella kuinka epäekologisia nuo putkivahvistimet on :-( ..... saatikka jostain uhanalaisista puista tehdyt kitarat :-( . Saattaa olla, että ekologisinta olisi lopettaa koko soittaminen ja keskittyä kierrätykseen. Paristojen hiilijalanjälkeä en tiedä? olisiko akkujen käyttö sitten ekologisempaa? Mä mietin että jos noi patterit muutamankin viikon kestää, niin johan monet vaihtaa kitaran kieliäkin siihen tahtiin. No en tiedä, ehkä mun patteri-innostus menee joskus ohi. Juuri nyt ne näyttää kummiskin toimivan.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Laulava Kylätohtori
05.01.2019 10:28:35
Mitä epäekologista putkivahvistimissa on. Laadukkaat putkivahvarit kestävät sukupolvelta toiselle. Samoin laadukkaat putket ovat erittäin pitkäikäisiä.

Kiinalaiset kertakäyttövahvarit, joita roudataan maapallon toiselta puolelta ja joita ei voi edes korjata, ovat mielestäni oikeasti epäekologisia. Ja siihen päälle eettiset ongelmat.

Hauskaa, että jengi on muka huolissaan ilmastonmuutoksesta, mutta silti ostellaan kaukoidän roinaa kiihtyvällä tahdilla.

Eikä varmaan kannata muutamasta kitaralankustakaan jeesustella, kun samaan aikaan sademetsää vedetään surutta sileäksi lainausmerkeissä ekologisen palmuöljyn raaka-aineiden kasvattamiseksi.

Pikkusen tämä ekologisuustouhu on puuhastelua, paikkaillaan jalasta pientä naarmua laastarilla, vaikka käsi on kokonaan irtipoikki.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
LaMotta
05.01.2019 10:32:47

Laulava Kylätohtori: Hauskaa, että jengi on muka huolissaan ilmastonmuutoksesta.

Tunnustan avoimesti etten ole.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
05.01.2019 10:35:48
LaMotta: Tunnustan avoimesti etten ole.

Plussaa siitä, ettet jeesustele.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
05.01.2019 10:42:46
Laulava Kylätohtori: Mitä epäekologista putkivahvistimissa on. Laadukkaat putkivahvarit kestävät sukupolvelta toiselle. Samoin laadukkaat putket ovat erittäin pitkäikäisiä.

Kiinalaiset kertakäyttövahvarit, joita roudataan maapallon toiselta puolelta ja joita ei voi edes korjata, ovat mielestäni oikeasti epäekologisia. Ja siihen päälle eettiset ongelmat.

Hauskaa, että jengi on muka huolissaan ilmastonmuutoksesta, mutta silti ostellaan kaukoidän roinaa kiihtyvällä tahdilla.

Eikä varmaan kannata muutamasta kitaralankustakaan jeesustella, kun samaan aikaan sademetsää vedetään surutta sileäksi lainausmerkeissä ekologisen palmuöljyn raaka-aineiden kasvattamiseksi.

Pikkusen tämä ekologisuustouhu on puuhastelua, paikkaillaan jalasta pientä naarmua laastarilla, vaikka käsi on kokonaan irtipoikki.

Minä olen kanssasi samaa mieltä ekologisuudesta. Ekologiakeskustelun suurin vika on, että se keskittyy yksilön valintojen ylikorostamiseen ja päästää poliitikot ja yritykset kuin koiran veräjästä. Tosiasia kuitenkin on, aivan kuten totesit, että yksilö ei tätä maailmaa muuta eikä pelasta. Yksilö toimii tunteidensa ohjaamana ja niin hän tekee myös suhteessa ekologiaan. Lentomatkailua moittii he, jotka eivät itse lennä ja autoilua kritisoi he jotka eivät autoile, lihansyöntiä paheksuu kasvissyöjät..... etc. Toisinsanoen pestään omaatuntoa moittimalla muita. Siksi yksilö ei kykene muuttamaan edes itseään saatika sitten maailmaa. Siihen tarvitaan erityisesti poliitikkoja ja poliittisen järjestelmän on otettava vastuu muutoksesta, koska vastuuta ei ota sen enempää yksilöt kuin yrityksetkään.

Mitä tulee putkivahvistinten epäekologisuuteen, niin en minä tiedä onko ne oikeasti epäekologisia (jos on niin onneksi niitä on maailmankaikkeuden mitassa niin marginaalisen vähän ettei niillä liene oikeasti merkitystä). Lähinnä viittasin sähkönkulutukseen. Pitäisi juuri ostaa uusi kuivausrumpu himaan ja mainoksia katsellessani laitteen energialuokka näyttää korreloivan eniten hintalappuun. Aloin siksi pohtia, että mikähän mahtaa olla tommosen putkivahvistimen "energialuokka" kun satavattista mörssäriä luukutan keinokuorman kanssa, niin talvella tietenkin laitteen lämpeneminen vaikuttaa alentavasti asuntoni lämmityskustannuksiin, mutta kesällä sekin menee harakoille. Mietin, että mitä helvetin väliä on kuivausrummun energialuokalla kun mulla on tuo kitaravahvistin paljon enemmän ja useammin käytössä niin eikö sen energialuokka pitäisi olla asia, joka minua mietityttää ?

no ei oikeasti mietitytä. Oikeasti kommenttini on kannanotto velipekan heittoon että virtalähteen käyttö pedaalilaudassa olisi ekoteko paristoihin verrattuna. Mutta jos kulutusvalintojen ekologisuutta mietitään kaikkialla muualla, niin miksi muusikot eivät sitä miettisi?
The Jack
05.01.2019 10:54:39
hallu: Se varmaan riippuu vähän pedaalista koskapa nuo mun pedaalit ei pattereita näytä syövän. Ekologisuus on asia jota harvemmin tulee kitarakamojen yhteydessä miettineeksi. En edes uskalla ajatella kuinka epäekologisia nuo putkivahvistimet on :-( ..... saatikka jostain uhanalaisista puista tehdyt kitarat :-( . Saattaa olla, että ekologisinta olisi lopettaa koko soittaminen ja keskittyä kierrätykseen. Paristojen hiilijalanjälkeä en tiedä?

Itsekin vähän aikaa leikin patterien kanssa ennen oikeiden virtalähteiden hankkimista. Väittäisin että mun MXR:n True ByPass-pedaalit ainakin veti jo kahdessa viikossa patterit aivan loppuun, jos piuhat jäi kiinni. Ja monestihan ne kiinni unohtui. Jos saa riittävän virtalähteen satkulla, ei sillä loppuen lopuksi osteta pattereita useampaan pedaaliin pitkäksi aikaa. Jos sun patterisi onnistuisi jollain ihmeellä kestämään kuukauden piuhat jatkuvasti kiinni niin yhdessä pedaalissa menee siihen silti vuodessa 12 kk x 4 e =48 e. Jo kahdella pedaalilla virtalähde maksaa itsensä vuodessa. Ei ole suuri vaiva repiä yhtä virtalähdettä irti seinästä soiton päätteeksi, ja soiton aikana kuluva sähkö pedaaleissa on varmasti todella minimaalinen. Virtalähde voittaa sekä ekologisuudessa että soundissa. Samaten kuten EMG-mikeissä myös pedaaleissa soundi huononee vanhoilla pattereilla vähitellen. Ei sitä välttämättä huomaa kuin vasta uusien patterien kanssa, ja sitten harmittelee kuinka paljon tuhraantui taas aikaa turhaan säätämiseen.

En mä näe putkinuppien ekologisuudessa mitään ongelmaa. Välillä soittelen kuukaudessa niillä 60 tuntia, ja välillä en yhtään. Sähkölaskussa ei eroa huomaa. Mun koko elämässäni soittoon kuluneella sähkömäärällä ei Sipilän Tesla pitkälle kulkisi. Putkia kuluu hyvin maltillisesti pienellä volalla ilman keinokuormia soittaessa. Jos soittelee vaikka 1000 h yhdellä putkisetillä, niin ei yksi pelimanni kovin suurta jätevuorta eläessään käytetyillä putkilla ehdi tuottamaan. Tietty ne putket voi vetää loppuun alle 100 tunnissakin, mutta se on ihan käyttötavoista kiinni.
LaMotta
05.01.2019 11:00:17

En oo koskaan käyttänyt pedaaleja patterilla.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
The Jack
05.01.2019 11:04:54
Laulava Kylätohtori: Mitä epäekologista putkivahvistimissa on. Laadukkaat putkivahvarit kestävät sukupolvelta toiselle. Samoin laadukkaat putket ovat erittäin pitkäikäisiä.

Samoin 100 eurolla myytävät soittokelvottomat kitarat, jotka hylätään 20 h soiton jälkeen ovat äärimmäisen epäekologisia. Se ettei Suomeen saada jatkossa enää premium-luokan Gibsoneita ja PRS:iä ei säästä luontoa yhtään. Noilla useamman tonnin kepeillä soitetaan useamman sukupolven aikana ainakin vuosisata tarkoittaen, että puu tuli hyvään ja kestävään käyttöön.
hallu
05.01.2019 11:20:30
The Jack: Samoin 100 eurolla myytävät soittokelvottomat kitarat, jotka hylätään 20 h soiton jälkeen ovat äärimmäisen epäekologisia. Se ettei Suomeen saada jatkossa enää premium-luokan Gibsoneita ja PRS:iä ei säästä luontoa yhtään. Noilla useamman tonnin kepeillä soitetaan useamman sukupolven aikana ainakin vuosisata tarkoittaen, että puu tuli hyvään ja kestävään käyttöön.

Miten niin ei saada Prenium luokan Gibsoneita ja PRS:iä ? vastahan mä kesällä kävin kokeilemassa Kitarapajalla uusia CS Gibsoneita. Onko jossakin ollut puhetta että maahantuonti loppuisi kyseisillä valmistajilla ? Sen arvaan, että ne harvinaisen kalliit suojellut puut joista kyseiset kitarat tehdään, loppuu ennemmin tai myöhemmin kun ne loppuu tehtaan varastosta kun ei uutta ole saanut enää vuosiin metsästä hakata.
hallu
05.01.2019 16:08:00
velipekka: Tuo mun ekoteko lausahdus oli vain puolihumoristinen heitto, ei siitä kannata otsaanlyöntikilpailua aloittaa :)

Virrankulutuksessa totuus on että inputissa oleva piuha kuluttaa paristoa ja piuhojen jatkuva irti
repiminen on ärsyttävää. Itselläni soittokamat on kotona jatkuvassa valmiudessa, töpseliin virta päälle ja menoksi. Tosin esim. Strymoneihin ei edes paristoa taida saada. Ehkä tuo pariston käyttö parissa pedaalissa voisi mennä mutta itse koen helpommaksi virtalähteen käytön sekä kuten tuossa aiemmin joku totesi, se maksaa itsensä nopeasti takaisin vs paristot.

Siis en missään tapauksessa otsaanlyöntikisaa aloita kun aloin vain pohtia erilaisia näkökohtia juurikin ekologisuusaiheeseen liittyen. Minusta se oli sinällään ihan validi pointti. Mulla ei ole kuin viritysmittari ja wahi niin virrankulutus on niissä ihan minimalistista muutenkin. Ilman muuta jos efektejä olisi yhtään enempää ja varsinkin jos olisi digiefektejä (eikö Strymorit ole kaikki digidaalisia? eli syövät sähköä paljon) niin mikään muu kuin virtalähde ja mieluiten hyvä sellainen ei tulisi kyseeseen. Mutta parin signaalin sähköittäkin läpipäästävän analogisen minimaalisen vähävirtaisen ja lisäksi satunnaisesti käytössä olevan ja ei edes efektilautaa, niin kallis (ja tässä tapauksessa väistämättä ylimitoitettu) virtalähde tuntuisi vähän liioittelulta.

Mutta saa nyt nähdä mitä tässä vielä keksii, ajatukset rientävät jo pilvissä :-)
The Jack
05.01.2019 16:17:03
hallu: Miten niin ei saada Prenium luokan Gibsoneita ja PRS:iä ? vastahan mä kesällä kävin kokeilemassa Kitarapajalla uusia CS Gibsoneita. Onko jossakin ollut puhetta että maahantuonti loppuisi kyseisillä valmistajilla ?

Merkkien maahantuonti ei ole loppumassa ja Premium-hintaiset kepit toki säilyy, mutta vähitellen ne Premium-laadun kitarat ja todelliset aarteet joiden valmistamisessa ei ole käytetty kompromisseja valmistusmateriaaleissa katoaa meikäläisten markkinoilta. Harvat ja valitut saa niitä ehkä jatkossakin, mutta sitä rahaa pitää olla käytettävissä paljon enemmän. Nämä lakisäädökset on niin monimutkaiset ettei niitä ymmärrä ehkä vielä lainsäätäjät itsekään. Monet soitinliikkeet ovat puhuneet ruusupuukiellon osalta kaikkien aikojen merkittävimmästä muutoksesta soitinkaupassa, mutta sekin voi olla tietysti markkinointipuhetta.
kimurantti1
05.01.2019 18:25:08 (muokattu 05.01.2019 18:28:36)
kojones: Ei oo varsinaisesti ihan näinkään, bufferissa (ja pedaalissa) on kuitenkin virrat koko ajan päällä, oli se pedaali polkaistu päälle tai ei. Ihan hiuksenhienoja eroja tulee sitten ledistä sekä transistorin tai oparin ottaman virran kasvusta kun signaali kulkee niiden kautta.

Mä en ihan nyt kopannut, että mikä mun jutussa oli väärin? :-D Juuri noinhan mä sanoin, että bufferoitu pedaali ottaa bypass-tilassakin virtaa, minkä takia paristo kuluu jos inputissa on vaan piuha kiinni. Oon myös ymmärtänyt, että true bypass -pedaalitkin imaisee bypass-tilassa virtaa, mutta vähemmän kuin bufferoidut. Onko näistä siis jompi kumpi väärin?
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
kojones
05.01.2019 19:56:14
kimurantti1: Mä en ihan nyt kopannut, että mikä mun jutussa oli väärin? :-D Juuri noinhan mä sanoin, että bufferoitu pedaali ottaa bypass-tilassakin virtaa, minkä takia paristo kuluu jos inputissa on vaan piuha kiinni. Oon myös ymmärtänyt, että true bypass -pedaalitkin imaisee bypass-tilassa virtaa, mutta vähemmän kuin bufferoidut. Onko näistä siis jompi kumpi väärin?

Siis käytännössä pedaalin virrankulutuksen kannalta on täysin merkityksetöntä onko se bufferoitu vai true bypass, erot tulee muualta. Oli se päällä tai ei.
Mikko1978
05.01.2019 23:00:16
The Jack: Merkkien maahantuonti ei ole loppumassa ja Premium-hintaiset kepit toki säilyy, mutta vähitellen ne Premium-laadun kitarat ja todelliset aarteet joiden valmistamisessa ei ole käytetty kompromisseja valmistusmateriaaleissa katoaa meikäläisten markkinoilta. Harvat ja valitut saa niitä ehkä jatkossakin, mutta sitä rahaa pitää olla käytettävissä paljon enemmän. Nämä lakisäädökset on niin monimutkaiset ettei niitä ymmärrä ehkä vielä lainsäätäjät itsekään. Monet soitinliikkeet ovat puhuneet ruusupuukiellon osalta kaikkien aikojen merkittävimmästä muutoksesta soitinkaupassa, mutta sekin voi olla tietysti markkinointipuhetta.

Ruusupuukiellolla ei ole mitään yhteyttä premiumlaadun katoamisen kanssa. Ruusupuun voi helposti korvata vaikka pao ferrolla tekemättä mitään kompromissiä kitaran laadun suhteen. Muutenkaan huippulaadukkaan kitaran tekemiseen ei tarvita mitään eksoottisia ja harvinaisia puulajikkeita.
kimurantti1
06.01.2019 01:43:38 (muokattu 06.01.2019 01:47:54)
kojones: Siis käytännössä pedaalin virrankulutuksen kannalta on täysin merkityksetöntä onko se bufferoitu vai true bypass, erot tulee muualta. Oli se päällä tai ei.

Aivan aivan. Oon ollut siinä uskossa, että nimenomaan se bufferi haukkaa virtaa, kiitos korjauksesta! Mistä mahtaa sitten johtua, että joku Bossin pedaali kuluttaa pariston loppuun parissa päivässä kun piuhan jättää inputiin, mutta esim. Budda Wah tai Maxonin SD-9 (uudempi TBP-malli) ei?
kimurantti1
06.01.2019 01:46:47
Mikko1978: Ruusupuukiellolla ei ole mitään yhteyttä premiumlaadun katoamisen kanssa. Ruusupuun voi helposti korvata vaikka pao ferrolla tekemättä mitään kompromissiä kitaran laadun suhteen. Muutenkaan huippulaadukkaan kitaran tekemiseen ei tarvita mitään eksoottisia ja harvinaisia puulajikkeita.

Ruusupuu ja pao ferro eivät soundaa samalta, vaikka ulkonäön puolesta toisiaan vähän muistuttavatkin. En ihan samaa kitaraa kahdella eri otelautapuulla ole testannut, mutta kahta lähestulkoon samanlaisilla spekseillä olevaa, joissa oli eroa soundissa. Kyselin kitaran rakentajalta sähköpostilla havainnoistani ja vastaukseksi tuli, että hänen kokemuksensa mukaan juuri otelaudan materiaali oli syy eroon.
tomaattiorava
06.01.2019 14:14:09
kimurantti1: Aivan aivan. Oon ollut siinä uskossa, että nimenomaan se bufferi haukkaa virtaa, kiitos korjauksesta! Mistä mahtaa sitten johtua, että joku Bossin pedaali kuluttaa pariston loppuun parissa päivässä kun piuhan jättää inputiin, mutta esim. Budda Wah tai Maxonin SD-9 (uudempi TBP-malli) ei?

Eikös wahit yleensä syö ihan olemattoman vähän luokkaa alle 10 mA? Bossit taitaa syyä reippaasti enempi...
kojones
06.01.2019 16:05:47
kimurantti1: Aivan aivan. Oon ollut siinä uskossa, että nimenomaan se bufferi haukkaa virtaa, kiitos korjauksesta! Mistä mahtaa sitten johtua, että joku Bossin pedaali kuluttaa pariston loppuun parissa päivässä kun piuhan jättää inputiin, mutta esim. Budda Wah tai Maxonin SD-9 (uudempi TBP-malli) ei?

Jotkut kytkennät vie enemmän virtaa kuin toiset.

BOSS SD-1 Super Overdrive 4mA
Maxon SD-9 Sonic Distortion 6mA

https://www.harmonycentral.com/forum/forum/guitar/acapella-29/1687263-
Laulava Kylätohtori
06.01.2019 20:22:02
kimurantti1: Ruusupuu ja pao ferro eivät soundaa samalta, vaikka ulkonäön puolesta toisiaan vähän muistuttavatkin. En ihan samaa kitaraa kahdella eri otelautapuulla ole testannut, mutta kahta lähestulkoon samanlaisilla spekseillä olevaa, joissa oli eroa soundissa. Kyselin kitaran rakentajalta sähköpostilla havainnoistani ja vastaukseksi tuli, että hänen kokemuksensa mukaan juuri otelaudan materiaali oli syy eroon.

Mitäs sitten tehdään, jo vintageveijo tahtoo ruusupuita, mutta pao ferro soundaakin paremmalta. :)

Anteeksi, tarkoitin tietysti, että kuulostaa paremmalta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)