Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5183 184 185 186 187266 267 268 269 270
jyrgen
04.01.2019 20:33:46
Muinoin Kiskontiellä ihmettelin Ibanezin ja Fenderin stratojen jättiläismäistä hinnaneroa. Loihen kysymään asiaa paikalla olleelta Tommie Mansfieldiltä. Tommie vastasi empimättä: Puut! Vakuutteli Fenderin puiden olevan valikoituja yhteensopiviksi ja siten hyvin resonoiviksi. Selitys oli tuokin, uskoo ken tahtoo.
Lunnu
04.01.2019 21:29:35
LaMotta: Eroja kuuluu. Aivan kuten tässä ketjussa aiemmin olleessa videossa.

Livetilanteessa kukaan ei erottaisi noita toisistaan saatikka että joku osaisi sanoa että tällä keikalla kuulostaisi olevan...äsh!
Nostalgy is not what it used to be
hallu
04.01.2019 22:39:01
petrip: Kitaraosien valmistaja Warmoth tehnyt telen rungoista testin. Jokainen päätelköön itse.
https://www.youtube.com/watch?v=7k_A8GhN0L8

Aika vähäisiä nuo erot on, mutta kyllä minä jotakin eroja oli kuulevinani. Mutta noissa olikin kaikissa sama kaula ja nähdäkseni kaula on soundin kannalta olennaisen tärkeä.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
LaXu
04.01.2019 23:14:19
Lunnu: Livetilanteessa kukaan ei erottaisi noita toisistaan saatikka että joku osaisi sanoa että tällä keikalla kuulostaisi olevan...äsh!

Tää on vähän huono argumentti, kun samoin voisi sanoa ihan mistä vaan kitaralaitteesta. Kyllä minä ainakin oman soundinautintoni ja käyttötarkoituksieni perusteella ostan soittimia ja laitteita.

Warmothin videossa soundierot olivat minun korviini aika vastaavia niihin saarni, mahonki ja leppärunkoisiin kitaroihin joita olen soittanut. Saarnirunkoiset mä olen myynyt eteenpäin, niiden soundi ei oo toiminut loppupeleissä mulle ja ainakin omaan korvaani se on kaikkein selkein erottaa noista. Leppä on se toinen ääripää, siinä on kitaralle hyvin sopivaa keskialuetta.
Lunnu
04.01.2019 23:27:23
LaXu: Tää on vähän huono argumentti, kun samoin voisi sanoa ihan mistä vaan kitaralaitteesta. Kyllä minä ainakin oman soundinautintoni ja käyttötarkoituksieni perusteella ostan soittimia ja laitteita.

Warmothin videossa soundierot olivat minun korviini aika vastaavia niihin saarni, mahonki ja leppärunkoisiin kitaroihin joita olen soittanut. Saarnirunkoiset mä olen myynyt eteenpäin, niiden soundi ei oo toiminut loppupeleissä mulle ja ainakin omaan korvaani se on kaikkein selkein erottaa noista. Leppä on se toinen ääripää, siinä on kitaralle hyvin sopivaa keskialuetta.

Mistä kukin kiksinsä saa. Ei ole multa pois, mut kyl tää vähä sellaselta lankkukitaravalmistajien korkinhaistelukampanjalta tuntuu.
Mikko1978
04.01.2019 23:57:24
Jos selvät erot soundissa ovat vain korkinhaistelua, niin ilmottauden sitten korkinhaistelijaksi. Ja eipä sillä, kyllä mä korkkeja haistelenkin. Ei tästä ole pitkäkään aika, kun eteeni sattui korkkiviallista viiniä.

Kannattaa muistaa sekin, että tuossa vaihtui vain rungon puulaji, mutta oletettavasti puiden valinnan sekä käsittelyn standardit säilyivät aika saman. Jos mukaan otettaisiin eri puut kaulassa ja eri valmistusstandardit, niin erot olisivat vieläkin selkeämpiä, vaikka ne tuossakin tilanteessa olivat varsin selkeät ja odotetut.
antnis
05.01.2019 01:01:43
petrip: Kitaraosien valmistaja Warmoth tehnyt telen rungoista testin. Jokainen päätelköön itse.
https://www.youtube.com/watch?v=7k_A8GhN0L8

Oli noissa pienet erot, eka oli vähän kirkkaampi. Onko sillä käytännön väliä bändin kanssa? Ei minkäänlaista.
sustain65
05.01.2019 08:22:18
Kuuleehan noissa eroja, mutta erot ovat niin pieniä ettei niillä ole yhtään mitään merkitystä bändisoitossa. Paitsi ehkä sitten epäsuorasti niin, että jos on yksin treenaillessa on tyytyväisempi soundiin esim. mahonkirunkoisen kanssa, niin sehän voi sitten välittyä bändisoittoonkin.
Kefiiri
05.01.2019 09:14:07 (muokattu 05.01.2019 09:14:34)
Niin, kyllä kivasti soiva soitin motivoi ottamaan kitaran näppäiltäväksi myös kotioloissa ja siten suoritus hioutuu, vaikka bändin kanssa ero ei kuuluisikaan. Nykyisessä suosikkikitarassani runko on vaneria ;)
En ole musiikin asiantuntija.
Matias.
05.01.2019 09:39:36
Vaikuttaako puun massa soundiin...mielenkiintoinen testi.....
https://www.youtube.com/watch?v=sYK0XX-nDVI
Laulava Kylätohtori
05.01.2019 10:35:02
Entäs, jos ei soita bändissä? Pitääkö kamat silti hankkia mnetin bändiperiaatteen mukaan?

Toinen on tämä ns. ei kuulu levyllä, kun 99% tästä jengistä ei tee levyjä. Ja puhun nyt niistä levyistä, joita kuuntelee muutkin kuin oma äiti. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
sustain65
05.01.2019 10:53:26
Laulava Kylätohtori: Entäs, jos ei soita bändissä? Pitääkö kamat silti hankkia mnetin bändiperiaatteen mukaan?

Höh, no ei sitten tietenkään tarvi! Jokaisen on kai järkevintä hankkia kamat omaan tarpeeseen eikä kenenkään muun.
Lunnu
05.01.2019 11:16:37
Laulava Kylätohtori: Entäs, jos ei soita bändissä? Pitääkö kamat silti hankkia mnetin bändiperiaatteen mukaan?

Toinen on tämä ns. ei kuulu levyllä, kun 99% tästä jengistä ei tee levyjä. Ja puhun nyt niistä levyistä, joita kuuntelee muutkin kuin oma äiti. :)

Ei kait täällä kukaan mitään sanelupolitiikkaa ole harrastamassa. Tunnistan toki itsekin psykoakustiikan vaikutuksen soittamisfiilikseen mutta kyllä silloin puhutaan jostain ihan muusta kuin siitä että runkopuilla olisi jotenkin merkittävä vaikutus soundiin verrattuna kaikkeen siihen elektroniikkaan + muihin rakenteisiin, jotka soundin muodostaa.

Voihan sitä fiilistelijä käydä hakemassa runkomateriaalit vaikka merenpohjasta jos fiilikset silleen paranee. Maksaakin varmaan enemmän.
hallu
05.01.2019 11:27:44

Mulla ei ole mitään periaatteita. Mulla on mun soundini (= mun käsitys hyvästä soundista). Jos mut pyydetään johonkin bändiin soittamaan, niin mä menen sen soundini kanssa sinne ja jos ei pyydetä, niin mä soittelen sillä soundillani himassa.

Mitä tulee kitaroihin ja kitarakamoihin, niin hyvät kamat on kivempia ja kestävämpiä kuin huonot kamat. Mutta mä en tarvii hyviä kamoja siihen, että viitsisin soittaa. Soittaminen on kuin hengittämistä, en oikein pysty elämään päivääkään ilman ja musiikkia tehdään ja soitetaan niillä kamoilla joita sattuu olemaan käsillä.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
LaMotta
05.01.2019 11:29:27 (muokattu 05.01.2019 11:46:25)

Kyllä tämä asia näiden videoiden nojalla kallistuu siihen että rungon puulla on jonkin verran vaikutusta sähköiseenkin soundiin (äänen sävyyn).
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
fox
05.01.2019 12:17:10

Lunnu:
Voihan sitä fiilistelijä käydä hakemassa runkomateriaalit vaikka merenpohjasta jos fiilikset silleen paranee. Maksaakin varmaan enemmän.

Ei se asia (puuasia) siitä kovin muuksi muutu, jos vastakkaisen näkökannan väkiä leimaa jollain "fiilistelijä" tai "korkinhaistelija" nimikkeillä.. Ja onhan noita rakentajia, niin teollisia valmistajia kuin arvostettuja soitinrakentajiakin, jotka ovat käyttäneet noita puita. Siis vedestä nostettuja mahonkeja, bulletwoodia ym. yhtä hyvin kuin puretuista rakennuksista hyödynnettyjä puita, kuten vaikka Brian May, Elmer Stromberg, ja noitten lisäksi monia, jopa teollisiakin tekijöitä kuten vaikka Fender, Gordon Smith ja moni muu.
Se itse pääasia ei muuksi muutu, ja se on se, että puun olisi oltava ensittäin kuivaa, kuivempaa kuin ns. puusepänkuiva, helpohkosti työstettävää myös teollisessa valmistuksessa. Kovuudesta on käytön kannalta etua, ettei ole kovin "kolhuherkkää". Puuaineksen pehmeys on joissakin suuntauksissa sikäli edullista, että se demppaa sitä ääntä, jos ei se ole soitannollisesti tavoiteltavaa.
Tästähän on väännetty jo ties vaikka miten, niin täällä kuin muillakin foorumeilla. Näkökantoja on monia, yhtä lailla on molemmilla ääripäillä niitä fanaattisia kannattajia. Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi, sanoisin.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
73nd3r
05.01.2019 12:19:03
Squier Affinity lepästä soi kuten Amerikan Standardin leppäkin? Vai mikä tässä ny taas on tarkoituksena?

*Mummiälestä* eniten tuo Warmothin video kertoo, että kolme eri kitaraa soi eri tavalla. Ei sinänsä ihme, kun yks ja samakin kitara soi eri lailla säädöistä riippuen. Johtopäätös, että just puulaji eikä mikään muu tekee sen videolla kuuluvan soundimuutoksen on aika huteralla pohjalla.

Mutta omat kicksit saa kukin saada mistä tykkää. Yks hieroo kilkkeiden lejeerinkien kanssa, toinen ostaa mikkejä tukussa, kolmas hinkkaa maaleja pois sormet ruvella ja neljäs valkkaa Afrikan keväthangilla tiukkasyistä mahonginpalaa runkoaihioksi. Joku voi ihan soittaakin, joskus.
;)
Laulava Kylätohtori
05.01.2019 12:34:08
LaMotta: Kyllä tämä asia näiden videoiden nojalla kallistuu siihen että rungon puulla on jonkin verran vaikutusta sähköiseenkin soundiin (äänen sävyyn).

Jep, näin se taitaa olla.

Se on taas jokaisen oma asia, kuinka merkittävänä asiaa pitää, mutta kannattaa silti jokaisen muistaa, että sitä omaa näkemystä ja mielipidettä on turha alkaa faktaksi luulemaan. Se, että alkaa erimieltä olevia leimaamaan halventavilla nimityksillä kertoo lähinnä keskustelijan henkisistä kyvyistä.

Joo joo, en mä nyt omista henkisistä kyvyistä ole mitään puhunutkaan.. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
05.01.2019 12:45:48
73nd3r: Squier Affinity lepästä soi kuten Amerikan Standardin leppäkin?

Varmasti, jos leppä tarkottaisi yhtä tiettyä homogenista materiaalia, mutta näinhän asia ei ole. Ihan saman puulajin sisällä voi olla suuria eroja tiheydessä ynnä muissa. Joten miksei eroa olisi saman lajin sisällä, jos kerran on eri lajeissakin. Ja siis yleensäkin, kun kyseessä ei ole homogeeninen materiaali.

Mikä muu kitaran säädöistä muuten vaikuttaa soundiin kuin mikkien korkeus, kun itsellä ei tule muuta mieleen? Ja se on varsin helppo saada samaksi, jos tekee testejä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)