Aihe: Auttakaa kaularaudan säätämisessä - ongelma
1
StormRaiser
04.01.2019 21:34:47

Apua auttakaa kaularaudan säädön kanssa. En ole täysin varma miten säädetään kun ei liiku ollenkaan vaikka käytän voimaa kuusiokoloavaimen kanssa. Mulla on 1,5mm-10mm setti näitä avaimia mutta säädin ei liiku millään. Koitan löysätä vastapäivään. Millä tätä saa säädettyä sitten? Kikkoja - mikä työkalu pitäisi olla - mikä neuvoksi? Voiko mennä jumiin säädin - ei ole varmaan 6 vuoteen säädetty.

Tässä kuva kolosta ja kitara on Stratocaster Marina m-57:

Onko toi kuusiokoloavaimen säädin vai jotain muuta?

https://imageshack.us/i/pmguypSej

Jelppii kiitos.
hallu
04.01.2019 22:26:37 (muokattu 04.01.2019 22:27:11)
tuli jostakin syystä tuplat
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
basisti1971
05.01.2019 08:13:04
Moi.

StormRaiser: En ole täysin varma miten säädetään kun ei liiku ollenkaan vaikka käytän voimaa kuusiokoloavaimen kanssa. Mulla on 1,5mm-10mm setti näitä avaimia mutta säädin ei liiku millään.

Kuten jäsen Hallu tuossa yllä jo totesikin, kuusiokolo- kuten kuusiokoloavainkin ovat noissa tuumamitoituksella.

Kuvasta näkyy että voimaa on jo käytetty, mutta tilanne ei ole vielä katastrofaalinen.

Mun ehdotus olisi kiikuttaa kaula ammattiauttajan hellään huomaan.
On toki mahdollista että itsekin saat mutterin irti rikkomatta mitään, mutta todennäköisyys on heikohko.

Etenkin säädön ollessa bodyn päässä, toisen pään ankkurointi pettää helposti ja kaula on käytännössä pilalla.

StormRaiser: Voiko mennä jumiin säädin - ei ole varmaan 6 vuoteen säädetty.

Voi mennä, ja varsin usein meneekin.
Syitä jumittamiseen on useita, ei voiteluainetta, väärin tehty tai pohjannut kierre, mutterin reikä kaulassa liian ahdas, yms.

Jos on ihan pakko koittaa itse, mutterin lämmittäminen juotoskolvilla auttaa usein suurestikin.
Bisnesöljyin lotraamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä ellei ole varmaa että mutterissa on läpireikä, ja injektioneulan, pipetin tai voitelupuikon avulla saa öljyn kuusiokolon kautta ainoastaan kierteeseen.

T:Samuli
jperala
05.01.2019 10:36:53 (muokattu 05.01.2019 10:37:47)
Omassa on myös tuumakoko, se on noin 4,5mm, 4 on liian pieni ja 5 ei mahdu enään :)
Eli tuumakokoinen kaupasta hopi hopi, 3/16 menee omaan.
73nd3r
05.01.2019 12:34:43
Voisko se kuitenkin olla 4,5 mm avain & reikä? Meinaan, kun sekä Japanissa että Koreassa metrikoko on ollut huomattavasti yleisempi kuin tuumakoko (tämä on mun kokemuksen mukaan joko jenkkiosia käytettäessä, tai vain jenkkimarkkinoille menevissä tuotteissa), ja nelipuolikasta olen muutaman tavannutkin.

Joka tapauksessa ykkössuositus tuo 'kiikuttaa kaula ammattiauttajan hellään huomaan'.

Jos on ihan pakko tehdä ite, niin voi dremelöidä(/viilailla) kuusioavainta (se eka koko joka ei mahdu) hiukan kiilamaiseksi ja lämmittää mutteria ennen vääntöyrityksiä. Kaikki mun tietämät ykstoimiset kaularaudat löystyy vastapäivään.
Metalkallo
06.01.2019 12:23:40 (muokattu 06.01.2019 12:25:30)
Mun mielestä tuossa ei tuupata reikään vaan tarvitaan avain joka menee raudan ympärille, muusta en sitten tiedäkään?

Tämän tapainen. http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … koodi=WRE-7.0&tuoteryhma_id=242
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)