Walk1net 02.01.2019 21:29:03 | |
---|
En löytänyt sopivaa topicia kysymykseni esittämiseen. Eli mulla on Peavey Studio Pro 110 combo jonka haluisin muutta erillisiksi nupiksi ja kaapiksi. Miten tämä tehdään? Vahvistimessa lukee 8 ohms tarkoittaako se että kaiutin on myös 8 ohmia? Haluaisin ostaa yhden putkinupin T kaupasta mutta mulla ei oo yhtään kaappia joten ajattelin kokeeksi tehdä tästä piiviistä sellassen kaappi+nuppi yhdistelmän. Vaneria kyllä löytyy että voin tehdä nupille oman kotelon (varmaan jotain Mesa boogien tyylistä..). Hammer of 'Tallica fucks you! |
juici 02.01.2019 22:03:03 | |
---|
Walk1net: En löytänyt sopivaa topicia kysymykseni esittämiseen. Eli mulla on Peavey Studio Pro 110 combo jonka haluisin muutta erillisiksi nupiksi ja kaapiksi. Miten tämä tehdään? Vahvistimessa lukee 8 ohms tarkoittaako se että kaiutin on myös 8 ohmia? Haluaisin ostaa yhden putkinupin T kaupasta mutta mulla ei oo yhtään kaappia joten ajattelin kokeeksi tehdä tästä piiviistä sellassen kaappi+nuppi yhdistelmän. Vaneria kyllä löytyy että voin tehdä nupille oman kotelon (varmaan jotain Mesa boogien tyylistä..). Tämmöinen vanha hopealistainen? https://www.ultimate-guitar.com/static/article/gear/5/3735_1_ver0.jpg 8 ohmin kaiutin siinä on mutta koska ulkoiselle kaiuttimelle ei ole liitäntää, joudut tekemään hieman kommervenkkejä. Itse irroittaisin vahvistinosasta kaiuttimelle menevän johdon ja kolvaisin päähän plugin. Sit jakin ostoon ja sen poraaminen vahvarin runkoon kiinni ja siitä johdot kaiuttimelle. Sillä keinoin voit valita käytätkö Peaveystä tulevaa signaalia vai siitä toisesta putkinupista vaihtamalla jakkiin menevää johtoa. "Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe |
Walk1net 02.01.2019 22:12:41 | |
---|
juici: Tämmöinen vanha hopealistainen? https://www.ultimate-guitar.com/static/article/gear/5/3735_1_ver0.jpg 8 ohmin kaiutin siinä on mutta koska ulkoiselle kaiuttimelle ei ole liitäntää, joudut tekemään hieman kommervenkkejä. Itse irroittaisin vahvistinosasta kaiuttimelle menevän johdon ja kolvaisin päähän plugin. Sit jakin ostoon ja sen poraaminen vahvarin runkoon kiinni ja siitä johdot kaiuttimelle. Sillä keinoin voit valita käytätkö Peaveystä tulevaa signaalia vai siitä toisesta putkinupista vaihtamalla jakkiin menevää johtoa. Juurikin tollanen vanha ysärivehje. Juu taidankin tehdä noin kuten sanoit. Voiko vahvistimen joka tapauksessa irrottaa tuosta rungosta ja tehdä sille oman kotelon? Hammer of 'Tallica fucks you! |
Jucciz 02.01.2019 22:47:27 (muokattu 02.01.2019 22:47:52) | |
---|
|
juici 03.01.2019 07:17:07 | |
---|
Walk1net: Juurikin tollanen vanha ysärivehje. Juu taidankin tehdä noin kuten sanoit. Voiko vahvistimen joka tapauksessa irrottaa tuosta rungosta ja tehdä sille oman kotelon? Toki. Vahvarin jättämän aukon voi sitten tukkia palasella puuta. Itse tein aikoinaan takaa-avoimen 1x12" -kitarakaapin Marshall 8040 -combosta, josta oli vahvistinosa poistettu. https://jptr.1g.fi/kuvat/Soittokamat/Menneet/himakaappi.jpg "Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe |
Onko sillä muuten väliä jättääkö kaapin sitten takaa avoimeksi vai suljetuksi? Tällä hetkellä se on avoin ja muuttuuko soundi ja jos muuttuu niin mihin suuntaan (yleensä) kun tekee siitä suljetun? Hammer of 'Tallica fucks you! |
LaMotta 03.01.2019 16:36:27 | |
---|
Tohtiiko kysyä 'Miksi? Mitä tällä järjestelyllä haetaan?' (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Walk1net 03.01.2019 18:24:06 | |
---|
LaMotta: Tohtiiko kysyä 'Miksi? Mitä tällä järjestelyllä haetaan?' Ihan huvin vuoksi tämän teen ja koska en halua ostaa erillistä kaappia. Soitan brutaalia fennoskandialaista grindcore deathglam punkmetallia |
juici 03.01.2019 18:24:34 | |
---|
Walk1net: Onko sillä muuten väliä jättääkö kaapin sitten takaa avoimeksi vai suljetuksi? Tällä hetkellä se on avoin ja muuttuuko soundi ja jos muuttuu niin mihin suuntaan (yleensä) kun tekee siitä suljetun? Kärkkäästi sanottuna jos muutat kotelon suljetuksi, saatat saada kiilamaisen ja laatikkomaisen soundin. Takaa-avoimuus on siis ihan hyvä juttu kotioloissa. "Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe |
steelduck 03.01.2019 19:51:12 (muokattu 03.01.2019 19:52:04) | |
---|
En kyllä lähtisi rikkomaan sitä vahvistinta. Helpoimmalla pääset, kun laitat/laitatat siihen combon kaiuttimeen vain plugin ja combon vahvistin osaan "speaker-in" liittimen (ellei siinä jo ole). Sitten voi vain irroittaa combon oman kaiuttimen vahvistimesta ja liittää uuden nupin samaan kaiuttimeen kaiutinpiuhalla (tai jatkopiuhalla jos nuppi on kauempana). Näin sinulla on combo jota voi käyttää combona ja nupilla. Minulla on aikoinaan 59 bassman klooni combo, jossa oli 4x10" kaiuttimet. Soitin siihen aika useallakin nupilla, juuri yllä olevalla tavalla. Hyvin toimi ja ei tarvinnut rikkoa mitään. |
Jucciz 03.01.2019 21:28:04 | |
---|
Itse teetin muutama vuosi sitten '62 Fender Princetonille nuppikotelon ja lisäkaapin - ja se on ollut loistava idea. Takaa avoin 1x10"-combo muuttui nupiksi plus takaa avoimeksi, 2/3 avoimeksi, 1/3 avoimeksi tai kokonaan suljetuksi kaapiksi - riippuen siitä, moniko kaapin takalevyn kolmesta palasta on paikallaan. Lisäksi koko keksintö on helposti palautettavissa takaisin comboformaattiin, joten mitään alkuperäistä ei ole tuhottu. 12-tuumaisissa kaiuttimissa on vaan niin paljon enemmän soundivaihtoehtoja, joten tämä idea oli pakko testata, ja täytyy sanoa, että kannatti. Monta hyvää ja tosi erilaista yhdistelmää olen löytänyt niin keraamiselta kuin alnico-puoleltakin. Ennen: http://jucciz.com/jucciz.com/gfx/amps/brown_princeton.jpg Jälkeen: https://muusikoiden.net/dyn/articles/1887.jpg |
Trendkill 04.01.2019 09:20:15 | |
---|
Itselläni combon runko on hajonnut. Pitäisi saada tuollainen samanlainen nuppikotelo. Et Jucciz sattuis muistaa missä teetätit tuon kuvasi mukaisen kotelon=)? Oliko kallis? |
Jucciz 04.01.2019 14:31:04 | |
---|
Trendkill: Itselläni combon runko on hajonnut. Pitäisi saada tuollainen samanlainen nuppikotelo. Et Jucciz sattuis muistaa missä teetätit tuon kuvasi mukaisen kotelon=)? Oliko kallis? Laitoin pikaviestiä sulle. |
hallu 04.01.2019 14:42:05 | |
---|
Mä teetätin Mesaani nuppikotelon ja kaapin. Kombokotelo jäi rinnalle eli vahvarin voi helposti palauttaa komboksi jos haluaa. Ohessa pari kuvaa millainen tuli (ryhmäkuvassa se on se keskimmäinen stakki). Tässä on se kombo https://muusikoiden.net/dyn/users/160055.jpg Tässä on nuppikotelo https://muusikoiden.net/dyn/users/159561.jpg Tässä ryhmäkuvassa uusi nuppi ja kaappi on keskimmäisenä https://muusikoiden.net/dyn/users/159600.jpg Itse päädyin tuohon operaatioon helpottaakseni roudaamista (tommonen kolkytkiloinen humppanoppa yhdellä kahvalla saa jopa meikäläisen hymyn pikkuisen väkinäiseksi). Toinen tavoite oli saada niin hyvin ilmastoitu kotelo että ei erillistä tuuletinta tarvitsisi (mesalla oli ennenvanhaan semmoinen pienuusfetissi, että noi markit piti pakata niin pieneen ja umpinaiseen koteloon että tuppaavat lämpenemään ilman erillistä tuuletinta. Uudet markit on isommissa koteloissa, niin niissä riittää pienempi tuuletin tai sitä ei tarvitse aina ollenkaan). Se että tuossa uudessa kaapissa on niin hyvä soundi, tuli ihan bonuksena enkä ollut edes ajatellut asiaa soundin muutoksen näkökulmasta. Mutta tuo kaappi on ihan häkellyttävä tapaus. Mitä hintaan tulee, niin kyllä tuollainen operaatio ammattilaisen tekemänä maksaa satoja euroja (mä luulen, että noissa projekteissa tekijöiden kanssa pitää hinta sopia erikseen kun ne on niin yksilöllisiä projekteja ettei tekijöillä välttis ole kiinteitä taksoja sellaiselle). Sen verran voin sanoa, että yksi kannattavampia hankkeita tuo kuitenkin kohdallani oli tykkään tuosta systeemistä nyt tosiassaan. Ainoa huono puoli tossa on, että ei noita saa ikinä myytyä. Eli ovat vähän niinkuin pitopelejä. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" |
LaXu 04.01.2019 14:50:58 | |
---|
hallu: Mä teetätin Mesaani nuppikotelon ja kaapin. Kombokotelo jäi rinnalle eli vahvarin voi helposti palauttaa komboksi jos haluaa. Missä teetätit ja mitä maksaa suurin piirtein nuppikotelo? Miten tuollaista hommatessa kannattaa kertoa mitoitukset? Olettaisin, että mittaa vahvistimen metallikotelon koon + putkien ja muuntajien korkeuden + jotain tilaa jos tarvii kaikutankkia kiinnittää tms. |
hallu 04.01.2019 15:16:19 | |
---|
LaXu: Missä teetätit ja mitä maksaa suurin piirtein nuppikotelo? Miten tuollaista hommatessa kannattaa kertoa mitoitukset? Olettaisin, että mittaa vahvistimen metallikotelon koon + putkien ja muuntajien korkeuden + jotain tilaa jos tarvii kaikutankkia kiinnittää tms. Moi laitoin sulle yksäriä. Totanoin, duunin teki Puusepänverstas Änäkäinen Kouvolassa ja homma meni niin, että vein kombon sille ja jätin mittaamisen ja suunnittelun Karin huoleksi ja tietenkin kerroin toiveistani ja projektia suunniteltiin kimpassa (esimerkiksi noi tolexin kuosit ja kahvojen malli etc. tsekattiin, että mikä miellytti silmää eniten). Kerroin hänelle tavoitteeni että mitä haluan projektilla saavuttaa ja Kari suunnitteli teknisen toteutuksen. Tuo kotelo on viitisen senttiä korkeampi kuin Mesan oma nuppikotelo juurikin siksi, että päädyttiin vähän erilaiseen kompromissiin. Mesalla kaikutankki on tiputettu pohjaan sahattuun reikään ylösalaisin ja laitettu alumiinilevy päälle ja kotelo on yhtä umpinainen kuin kombokotelokin (herra tietää miksi siinä ei voi olla tuuletusaukkoja). Tässä on päädyttiin pitämään kaikutankkin samalla tavalla kuin kombossa joten kotelo on sen viisi senttiä korkeampi. Ajattelin, että pieni lisätila kombon sisällä ja isommat tuuletus reiät etulevyssä ei ainakaan ole haitta sen tärkeimmän tavoitteen kannalta. Tietenkin ulkonäkö korkeuden takia pikkuisen poikkeaa Mesan omasta kotelosta mutta kyllähän tuo nyt poikkeaa muutenkin radikaalisti niistä, niin päädyttiin tuohon ratkaisuun. Homma onnistunee niinkin, että antaa khassiksen mitat ja toideen nuppikotelon korkeudesta (sehän on lähinnä laatikko, vaikkakin hieno laatikko niin laatikko yhtäkaikki), mutta asiasta kannattaa keskustella suoraan tekijän kanssa. Silloin kun tuota projektia suunnittelin, niin muistaakseni Chief kaappien tekijä kertoi lopettaneensa toleksien kanssa puuhaamisen. En muista kysyinkö Bluetonelta ollenkaan tarjousta, jotain keskustelua saatoin käydä.... mutta ne on kyllä olleet kaikissa asioissa tosi joustavia ja palveluhenkisiä eli jos tämmöistä suunnittelet, niin Bluetone kannattaa kysäistä. Änäkäinen otti homman hoitaakseen, mutta Kari on ollut aika kiireinen jäbä ja se vissiin vähän vaihtelee miten se ehtii näitä tehdä joten kannattaa kysyä ja sopia erikseen jos siltä haluaa tämmöisen. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" |