Aihe: Kitaran sustain
1 2 3 4
Laulava Kylätohtori
16.03.2018 09:22:43
73nd3r: Tämä on tätä intterwebin nykyaikaa... Kymmenen minuuttia + kymmenen sekuntia videota (ja esimainos) sen sijaan että kirjoitettaisiin yhden lauseen ohje:
Tarkista, että kaula istuu kaulataskuun napakasti.

Ei se ihme, että nykyihmisellä on aina niin kiire. :D
Olkoon menneeksi
StJerky
16.03.2018 09:41:38
73nd3r: Tämä on tätä intterwebin nykyaikaa... Kymmenen minuuttia + kymmenen sekuntia videota (ja esimainos) sen sijaan että kirjoitettaisiin yhden lauseen ohje:
Tarkista, että kaula istuu kaulataskuun napakasti.

Offtopic, mutta. Minä en jaksa katsoa oikein mitään video-ohjeita tai uutisia netistä. Tekstistä lukutaitoinen löytää tarvitsemansa asian paljon nopeammin. Ärsyttävää kun nykyään melkein kaikesta tehdään video. Ja siksikin tämä on kummallista että videoiden teko on ollut itsellä joskus ihan työnä ja edelleen harrastuksena. Se vain ei minusta ole hyvä tapa välittää tietoa ja käyttöohjeita.
Stone
16.03.2018 09:47:28 (muokattu 16.03.2018 09:56:51)

StJerky: Offtopic, mutta. Minä en jaksa katsoa oikein mitään video-ohjeita tai uutisia netistä. Tekstistä lukutaitoinen löytää tarvitsemansa asian paljon nopeammin. Ärsyttävää kun nykyään melkein kaikesta tehdään video. Ja siksikin tämä on kummallista että videoiden teko on ollut itsellä joskus ihan työnä ja edelleen harrastuksena. Se vain ei minusta ole hyvä tapa välittää tietoa ja käyttöohjeita.

Tämä on subejktiivista, mutta minä puupää toisinaan ymmärrän paremmin, kun näen esim. videolta miten jokin homma x tehdään. On nimittäin tuon lukemisen ymmärtämisessäkin välillä "aukkoja" ja miten sen sitten itse tulkitsee. Ei ole oikeata tahi väärää tapaa, niin kukin tyylillään ja niinhän se pitää ollakkin.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
hallu
16.03.2018 09:52:32
StJerky: Offtopic, mutta. Minä en jaksa katsoa oikein mitään video-ohjeita tai uutisia netistä. Tekstistä lukutaitoinen löytää tarvitsemansa asian paljon nopeammin. Ärsyttävää kun nykyään melkein kaikesta tehdään video. Ja siksikin tämä on kummallista että videoiden teko on ollut itsellä joskus ihan työnä ja edelleen harrastuksena. Se vain ei minusta ole hyvä tapa välittää tietoa ja käyttöohjeita.

"Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa..." on vähän rasite jos pitäisi kertoa yksi tai kaksi sanaa.... jos ei sitten ota kuvaa siitä sanasta (vähän tyhmää, mutta sitäkin on nähty) :-D
Elämä on reiässä rattoisaa......
kosoha-7
16.03.2018 09:59:32
No onhan noita linkkejä muitakin. Voihan nämäkin olla raskaita. Mulle on yks lysti, mistä itse asia tulee. Saahan tuosta videostakin avaimen siihen mitä etsii. Kattoo sitten itse sen saitin, missä on ittelle paras fontti.

https://www.seymourduncan.com/forum … tar-Sustain-Trick-for-Bolt-On-Necks

https://www.gearnews.com/how-to-add … r-or-any-other-bolt-on-neck-guitar/

https://www.ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=1043035
Stone
16.03.2018 10:00:47 (muokattu 16.03.2018 10:46:26)

hallu: "Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa..." on vähän rasite jos pitäisi kertoa yksi tai kaksi sanaa.... jos ei sitten ota kuvaa siitä sanasta (vähän tyhmää, mutta sitäkin on nähty) :-D

Juurikin niin...
Raamattukn on paksu teos ja sitäkin tulkitaan kuin "piru raamattua" :D

Offtopic...
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
kosoha-7
16.03.2018 11:44:46
Tuo menetelmä vastaa siis, että työnnettäisiin kaulaa n. 50-60 kg voimalla bodya kohti ja kiristetään ruuvit vasta siinä. Ehkä......
LaMotta
16.03.2018 12:35:53

Se on niin, että jotkut kitarat soi ja toiset vähän huonommin. Mutta kun eihän niistä puista saa puhua sähkökitaran yhteydessä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
kosoha-7
16.03.2018 13:36:56
No onpas harmi juttu sitten. Ajattelin juuri kysyä, josko saisi jostain paahdettua haapa. Muutama vuosi takaperin kysyinkin soitinvalmistajilta, että kiinnostaako haapapölkyt. Sattui nimittäin niin, että kuivatin pihassa kunnon puun pystyyn. Aikaa meni 4 vuotta, ennenkuin se luovutti. Samalla puun halkaisija kutistui 1 m:stä 80 cm:iin. Nyt kaduttaa, kun en vienyt yhtään palaa uuniin. Paistettu haapa kiinnostaisi kyllä ja jos sattuu joku tietämään, että mistä saisi straton valmiin bodyn, niin infoa vaan tänne. Toisen puun tiivistämiseen menee taas 4 v, niin ei jaksa odottaa. Muutama pölkky on kyllä vielä saatavilla takaisin noista vanhoistakin, jos nostetaan peukkua paistetulle haavalle.
The Jack
31.12.2018 20:44:15 (muokattu 31.12.2018 20:50:10)
Miten tämä Gary Mooren ja ainakin myös Yngvie Malmsteenin käyttämä loputon sustain-temppu onnistuu? Tuolla videolla se lähtee 3:05 kohdilla.

https://www.youtube.com/watch?v=vkUpfw4Hf3w

Vaikka vääntäisin Marshallista jumalattomasti volaa ja vetäisin minkäläisen vibraton tahansa nuotti kuolee kolmasosassa Garyn ajasta. Reverb ja Delay pedaaleilla toimii paremmin, mutta sitten soundi ei ole yhtä luonnollisen kuuloinen. Joku muukin kikka tässä pitää olla kuin pelkkä suuri äänenvoimakkuus.

E: Tarkoitin äänenvoimakkuudella feedbackia mikä tulee täysille väännetyistä vahvareista.
hallu
31.12.2018 21:52:48
The Jack: Miten tämä Gary Mooren ja ainakin myös Yngvie Malmsteenin käyttämä loputon sustain-temppu onnistuu? Tuolla videolla se lähtee 3:05 kohdilla.

Vaikka vääntäisin Marshallista jumalattomasti volaa ja vetäisin minkäläisen vibraton tahansa nuotti kuolee kolmasosassa Garyn ajasta. Reverb ja Delay pedaaleilla toimii paremmin, mutta sitten soundi ei ole yhtä luonnollisen kuuloinen. Joku muukin kikka tässä pitää olla kuin pelkkä suuri äänenvoimakkuus.

E: Tarkoitin äänenvoimakkuudella feedbackia mikä tulee täysille väännetyistä vahvareista.

No minä en tietenkään tiedä mikä se salaisuus on, mutta Garyllahan ei ole mitään delay tai kaikupedaaleja vaan aika kuivalta soundilta kuulosti tuo. Mutta mutta...... varmaan toi sen kitara ensinnäkin on hyvin soiva ja toinen huomio on, että se lyö melko kovaa kieltä noissa pitkissä venytyksissä. Kyllä se täysillä soiva vahvistin.... tai kaksi vahvistinta on varmaan tärkeässä roolissa ja ton skitan pitää olla aika herkkä kun kuuntelee kuinka kauniisti ja saumattomasti se liukuu feedbackiin. Mutta älyttömän paljon sillä on säröä eli eiköhän se ole kummiskin aika kompressoitunut tuo soundi. niitähän on semmoisia sustainpedaaleja, jotka kai on jonkin sortin kompressoreita joilla atakki ja päästö kuulostaa ihan yhtä voimakkailta, mutta todennäköisesti Garylla on vaan nupit kaakossa ja ehkä joku säröspedu korkeintaan välissä jotka itsessään tuntuu kompressoivan melkolailla tuota soundia silloin kun sillä on kitarasta vola auki. Sehän puhdistuu tosi nätisti heti kun se vääntää niitä kiinni eli se herkuttelee tossa melkoisella dynamiikalla. Onks noi sen vahvarit jcm800:ia? senhän vois kokeilla vääntää tommonen täysille ja katsoa mitä tapahtuu. Mä joskus reenikämpällä kokeilin jcm800 2x12 kombolla ja kyllä sen soundi oli sukua tolle, mutta ei kyllä noin hieno eikä mun stankku gibanderi pysty tommoseen herkkyyteen kuin tommonen joku customshoppiilmestys. Garyllahan kitara liukui feedbackiin vaikka se oli selin vahvistimiin joten skitan tarvii olla melkoisen herkkä kun tuo salikin on noin iso että ei siihen kitaraan pääse edes mikään heijaste seinän kautta...... en mä tiedä, mutta luulen että toi sen soundi oli vaan se juttu miksi se oli niin palvottu soittoniekka.... multa noi ainakin jää pitkälti vetämättä :-)
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
vapari
31.12.2018 22:15:15
The Jack: Miten tämä Gary Mooren ja ainakin myös Yngvie Malmsteenin käyttämä loputon sustain-temppu onnistuu? Tuolla videolla se lähtee 3:05 kohdilla.

Täältä löytyy vastaus: https://www.musicradar.com/guitarte … y-moores-parisienne-walkways-537358

"We interviewed Gary on a number of occasions and he told us that when he sound-checked he would find the 'sweet' spot on stage where he could guarantee feedback on that particular note (a second string bend at the 15th fret from D to E).

He'd then mark it with tape or chalk so when he played Parisienne Walkways and reached that point in the song he would merely move to that spot and go for it."
The Jack
31.12.2018 22:52:43
vapari: Täältä löytyy vastaus: https://www.musicradar.com/guitarte … y-moores-parisienne-walkways-537358

"We interviewed Gary on a number of occasions and he told us that when he sound-checked he would find the 'sweet' spot on stage where he could guarantee feedback on that particular note (a second string bend at the 15th fret from D to E).

He'd then mark it with tape or chalk so when he played Parisienne Walkways and reached that point in the song he would merely move to that spot and go for it."

Olen havainnut kitararoissani myös selvästi ns. sweet potit. Valitettavasti kaikissa meikäläisen kitaroissa sweet potit loppuu 13. nauhoille. Soi ne hyvin sen jälkeenkin, mutta eivät yhtä pitkään. Yleisin bendattava nuotti taitaa olla juuri 2. kielen 15.väli ja ainakaan yhdessäkään mun kitarassa se ei ole se sweet pot.
Laulava Kylätohtori
01.01.2019 01:12:58
vapari: Täältä löytyy vastaus: https://www.musicradar.com/guitarte … y-moores-parisienne-walkways-537358

Santana käytti samaa kikkaa, haki lavalta ne sweet spotit, missä feedback toimii parhaiten. Muutenhan Garylla on paljon säröä, mikä tekee tuosta sinänsä helppoa, kunhan vaan volaa on sen verran, että feedback lähtee toimimaan.

Jollain fuzzspedullahan saa jo hiljaisellakin melko lailla loputonta sustainia. Kai Garylla on vaan kovan volan, gainin, sijainnin, laadukkaiden soittovehkeiden ja soittotaidon kombo.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
B-tone-flat
01.01.2019 08:55:02 (muokattu 01.01.2019 09:01:32)
hallu: No minä en tietenkään tiedä mikä se salaisuus on, mutta Garyllahan ei ole mitään delay tai kaikupedaaleja vaan aika kuivalta soundilta kuulosti tuo. Mutta mutta...... varmaan toi sen kitara ensinnäkin on hyvin soiva ja toinen huomio on, että se lyö melko kovaa kieltä noissa pitkissä venytyksissä. Kyllä se täysillä soiva vahvistin.... tai kaksi vahvistinta on varmaan tärkeässä roolissa ja ton skitan pitää olla aika herkkä kun kuuntelee kuinka kauniisti ja saumattomasti se liukuu feedbackiin. Mutta älyttömän paljon sillä on säröä eli eiköhän se ole kummiskin aika kompressoitunut tuo soundi. niitähän on semmoisia sustainpedaaleja, jotka kai on jonkin sortin kompressoreita joilla atakki ja päästö kuulostaa ihan yhtä voimakkailta, mutta todennäköisesti Garylla on vaan nupit kaakossa ja ehkä joku säröspedu korkeintaan välissä jotka itsessään tuntuu kompressoivan melkolailla tuota soundia silloin kun sillä on kitarasta vola auki. Sehän puhdistuu tosi nätisti heti kun se vääntää niitä kiinni eli se herkuttelee tossa melkoisella dynamiikalla. Onks noi sen vahvarit jcm800:ia? senhän vois kokeilla vääntää tommonen täysille ja katsoa mitä tapahtuu. Mä joskus reenikämpällä kokeilin jcm800 2x12 kombolla ja kyllä sen soundi oli sukua tolle, mutta ei kyllä noin hieno eikä mun stankku gibanderi pysty tommoseen herkkyyteen kuin tommonen joku customshoppiilmestys. Garyllahan kitara liukui feedbackiin vaikka se oli selin vahvistimiin joten skitan tarvii olla melkoisen herkkä kun tuo salikin on noin iso että ei siihen kitaraan pääse edes mikään heijaste seinän kautta...... en mä tiedä, mutta luulen että toi sen soundi oli vaan se juttu miksi se oli niin palvottu soittoniekka.... multa noi ainakin jää pitkälti vetämättä :-)

Näyttäis styget olevan marsun dsl-sarjaa. Niitähän se käytti melkolailla. Volat melko lujalla todennäköisesti ja ts-tyyppinen purkki boostaamassa signaalia. Garyn keppi on ihan suht stankku signature josta otettu muutamat krumeluurit veks. Ei custom shoppia.

Nyt kun kuuntelin luureilla tuota klippiä niin kuulee selvästi kohinan saundissa varsinkin noissa hiljaisemmissa kohdissa. Jotain surinaakin näyttäis olevan.
"If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell
hallu
01.01.2019 11:30:17
B-tone-flat: ........... Garyn keppi on ihan suht stankku signature josta otettu muutamat krumeluurit veks. Ei custom shoppia.

..............

Allright, stankuistahan osa on melko onttoja joten kai nekin sitten kiertää. Itselläni oli vain sellainen porattu joka ei ollut ihan kamalan herkkä kierrolle. Ei tuo Garynkaan keppi holtittoman herkältä vaikuta vaan ihan vasitellahan se sitä kierrättää.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Laulava Kylätohtori
01.01.2019 12:53:10
The Jack: Olen havainnut kitararoissani myös selvästi ns. sweet potit. Valitettavasti kaikissa meikäläisen kitaroissa sweet potit loppuu 13. nauhoille. Soi ne hyvin sen jälkeenkin, mutta eivät yhtä pitkään. Yleisin bendattava nuotti taitaa olla juuri 2. kielen 15.väli ja ainakaan yhdessäkään mun kitarassa se ei ole se sweet pot.

Mikään kitara ei taida soida ihan ylimmiltä nauhoilta yhtä hyvin. Kuvittelisin, että siinä vaikuttaa jo ihan fyysiset rajoitukset, kielen pituus, ym. systeemit.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
The Jack
01.01.2019 13:11:37
B-tone-flat: Näyttäis styget olevan marsun dsl-sarjaa. Niitähän se käytti melkolailla. Volat melko lujalla todennäköisesti ja ts-tyyppinen purkki boostaamassa signaalia. Garyn keppi on ihan suht stankku signature josta otettu muutamat krumeluurit veks. Ei custom shoppia.

Musikantissa oli ainakin vuoden aikoinaan myynnissä käytetty Gibsonin Moore-signature. Maksoi jotain tonnin paikkeilla, ja mulla oli se jo useampaan kertaan ostoskorissa. Lopulta aina reunalistojen puuttuminen johti kauppojen peruuntumiseen, mikä näin jälkikäteen ja fanipojaksi ryhtymisen jälkeen harmittaa. En ole näitä sen koommin tainnut myynnissä nähdä. Vähän huijausta että noissa Moore signatureissa on BurstBucker mikit ja Mooren itse soittamassa sigussa on Tom Holmesin mikit. Jimmy Pagen nimikkomallissa oli keraamiset 500T/496R -mikit, ja ne on mahdollisimman kaukana Zeppelin-soundista ja mies ei taatusti sellaisia itse käyttäisi. Luulen että Mooren soittama kitara ei tule muutenkaan samalta linjalta kuin missä miehen selvästi Standardia halvempaa signaturea valmistettiin. Eri puut ja eri tekijät todennäköisesti.

Itsekin saan kitaran tietty kiertämään kovalla gainillä ja voluumilla, mutta en saa sitä yhtä säveltä pysymään samalla tapaa nuotissa vaan kierto lähtee käsistä. Ajattelin, jos Garyllä olisi omien sormien lisäksi joku avustaja vääntämässä lisää volaa vahvareista tai vastaavaa. Kiinnostaisi tietää myös missä määrin Garyn soundi puhdistuu kitaran volaa säätämällä, ja kuinka paljon taas teknikko kytkee lavan takana eri vahvareita, kanavia ja pedaaleja päälle? Todella luontevasti ukko siirtyy eri soundien välillä ja taatusti iso osa siitä tulee sormista, mutta tuskin kuitenkaan kaikki.
The Jack
01.01.2019 13:21:27
Laulava Kylätohtori: Mikään kitara ei taida soida ihan ylimmiltä nauhoilta yhtä hyvin. Kuvittelisin, että siinä vaikuttaa jo ihan fyysiset rajoitukset, kielen pituus, ym. systeemit.

Joo, tämä on vaan ikävä homma että se raja tuntuu kulkevan juuri 13. ja korkeintaan 14. nauhojen kohdalla omissa kitaroissani. Olen treenannut jonkin aikaa näitä paria Mooren vinguttelubiisiä The Loneria ja Parisienne Walkwaysiä, ja jatkuvasti törmään ongelmaan että kitaran sustain loppuu kesken 15. ja 17. nauhoilta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)