Aihe: Isojen levy-yhtiöiden ja median valta suomessa..
1 2 3 4
Soulfly
17.06.2004 23:41:43
Olen itse sitä mieltä , että suomen musiikkimaailma voisi tällähetkellä paljon paremmin , jos levyyhtiöt ja muu media lopettaisi tiettyjen bändien suosimisen. Voisivat antaa tilaa muillekkin bändeille. Pitäisi ymmärtää semmoinen asia etteivät kaikki halua kuulla eivätkä ole kiinnostuneita kuulemaan miten joku on taas sitä ja joku toinen taas tota..ja aina ne samat naamat. Media tukehduttaa ihmisten mielet ja psyykkaa ihmiset väkisin tykkämään jostain. Ja millä resursseilla tämä massapsyykkaus tapahtuu..? Levyyhtiöiden rahaoilla tottakai. BMG, EMI..ym..bisnestähän se tietenkin vain on vaikka kuinka yrittävät kuitenkin näytellä musiikkia rakastavcilata ja ymmärtäviltä olennoilta. Alkanu nuo jenkkien höpötykset tunkeutumaan vähän liikaa tänne meidän rajojen sisäpuolelle ja minun mielestä asialle pitäisi tehdä todellakin jotain! Ei täällä tarvita mitään tähtikoneita jotka valmistavat meille jotain Britney Spearseja (.. viittaan idolsvoittajaan Hanna Pakariseen.. kaunis on ääni mutta kuitenkin jonkun muun tekemä rahakone..sori, ei millään pahalla..)tässä maassa on väkilukuun nähden jo niin paljon valmiita synnynnäisiä tähtiä, että onko se sitten oikein kun aletaan oikein urakalla keinovalmistamaan niitä näiden aitojen paikalle. Tiesikö kukaan, että tämä Nanna Mikkonen joka tämän idolsformaatin kautta tuli varmasti meille kaikille tutuksi on stailannut mm. myös Britey Sperssiä? Oikeesti Menkää muualle rakentamaan sitä keinohelvettiänne ! Ja medialle myös samat terveiset ! Suosikaa ihmiset pienempiä ja kotimaisia levyyhtiöitä jotka kovalla työllä ovat saaneet aikaiseksi sen, että me ihmiset voisimme oikeasti kuunella hyvää ja aitoa musiikkia ilman turhia koristeita! Peace & Love. Aurinkoista ja antoisaa kesää kaikille!
Jani The Rock
18.06.2004 00:15:04

Kyllä se uskottiin jo kerralla, että asiaa tämä on...

8-)
Don`t mess with the countryboys
hirvoksi
18.06.2004 10:07:29

Asiaa on!

"Rokki-Hannan" uusi sinkku ("Fearless" ?) kuulostaa aivan Britney Spearsilta! Itse asiassa luulin sitä ensin BS:n uudeksi ...

Tuossa joskus Levyraatia katsoessa hiipi mieleen ajatus,että BMG ym. isot levy-yhtiöt markkinoivat uusia artistejaan sitä kautta ja pienemmille yhtiöille ei anneta yhtäläisiä mahdollisuuksia. Jäi tutkimatta tarkemmin onko siinä perää.

- Pete
Kesän paras festari: OPERAATIO:LIVE
kivi
18.06.2004 11:19:08
Olen itse sitä mieltä , että suomen musiikkimaailma voisi tällähetkellä paljon paremmin , jos levyyhtiöt ja muu media lopettaisi tiettyjen bändien suosimisen.

"Muuten, olen sitä mieltä, että Karthago on hävitettävä."

Se sana on levy-yhtiö. Ja vilpittömästä tuohtumuksestasi huolimatta, musta tuntuu että tässä on taas se ei-yhteismitallisten asioiden vastakkainasettelu tyyliin: "omakustanteet parempia kuin Michael Jackson" tms.

Sama raha se kuitenkin pyörii.

Voisivat antaa tilaa muillekkin bändeille. Pitäisi ymmärtää semmoinen asia etteivät kaikki halua kuulla eivätkä ole kiinnostuneita kuulemaan miten joku on taas sitä ja joku toinen taas tota

Ei sellaista saa kaupaksi, mitä kukaan ei halua ostaa. Niin pientä yhteistä nimittäjää ei myöskään ole edes olemassa, että voitaisiin edes yrittää lanseerata kaikille sopiva artisti. Kyllä kaikille menestyksille on tilauksensa, ja hyvä niin, koska sillä rahalla mitä Hanna Pakarinen tai Britney Spears tuovat taloon, saadaan ihan kaiken populaarimusiikin asemaa mahdollisesti taas jonkun verran parannettua.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jani The Rock
18.06.2004 11:52:10

Ei sellaista saa kaupaksi, mitä kukaan ei halua ostaa.

Eikä sellaista, minkä olemassaolosta kukaan ei tiedä.

Kyllä kaikille menestyksille on tilauksensa, ja hyvä niin, koska sillä rahalla mitä Hanna Pakarinen tai Britney Spears tuovat taloon, saadaan ihan kaiken populaarimusiikin asemaa mahdollisesti taas jonkun verran parannettua.

Niin, tai ehkä nekin rahat menevät uuden ja taas uuden tuotteen kehittelyyn, valmistukseen ja markkinointiin.

Musiikki ja sen esittäjät ovat tuotteita, ja sekös vituttaa. Onneksi jokainen muusikko voi itse päättää, haluaako sellaiseksi. Itse jätän väliin, kiitos kysymästä.
Johnny Buzz
18.06.2004 16:57:17

Se on ikävä tosi asia, että levyteollisuudesta on tullut osa markkinataloutta, jonka tavoitteina on voiton maksimonti. Näinhän toimii jokainen liikeyritys. Yrityksen tulee pyrkiä kannattavuuteen ja näin ollen kannattamattomat "tuotelinjat" lopetetaan ja kannattaviin panostetaan. Karua, mutta totta. Tällähän ei ole mitään tekemistä eettisyyden ja taiteellisuuden kanssa.

Ennen 80-lukua ihmiset ostivat levyjä pitkälti niiden musiikillisten ansioiden vuoksi. Esim. en usko, että esim. Led Zeppelin myi levyjään pelkästään markkinoinnin voimin. Sitten tulivat kehiin muoviset arvot. Nykyään määräävät toisenlaiset realiteetit. Kun kerran muovisuus myy ja sitä on helppo tehdä, niin sitähän tehdään. Mitä suurempi levy-yhtiö, sitä vähemmän yhtiö on valmis ottamaan riskejä.

Mutta onneksi edes välillä vähemmän kaupallinen musiikki saa huomiota mediassa, kuten esim. Liekki ja Viikate. Näitä bändejä ei voi laskea kuvin kaupallisiksi bändeiksi. En sano, että olisin näiden bändien fani, mutta ne ovat mielestäni hyviä esimerkkejä.

Kyllä omaa juttua on edelleen mahdollista tehdä, kunhan siihen uskoo ja tekee hommansa hyvin. Näin ainakin haluan uskoa ja toivoa.
http://operaatiolive.tk
sormunen
18.06.2004 18:29:06

Ennen 80-lukua ihmiset ostivat levyjä pitkälti niiden musiikillisten ansioiden vuoksi. Esim. en usko, että esim. Led Zeppelin myi levyjään pelkästään markkinoinnin voimin.

Jaa-a. Mitähän tuohon sanoisivat ne -50-l tuottajat, jotka plokkasivat mustilta r&b -yhtiöiltä biisit, vesittivät ne ja myivät isolle värittömälle yleisölle?

Mä muistan, kuinka Led Zeppeliniä markkinoitiin joka tuutista "uutena superbändinä" minkä kerettiin. Siinä kuule tuli sana "Cream" esiin monasti.

Mutta siinä sä olet tietysti oikeassa, että levyjä ei myydä pelkästään markkinoinnin voimin. Kyllä siellä takana on (ehkä sitä ekaa singleä lukuunottamatta) myös joku puutostila, jonka myytävä artisti täyttää.

...kuten esim. Liekki ja Viikate. Näitä bändejä ei voi laskea kuvin kaupallisiksi bändeiksi.

Ne on kyllä molemmat umpikaupallisia trendiorkkia, mutta Liekki tekee siksi/sen ohella/muuten vain/pick your choice hyvää musaa.

Kyllä omaa juttua on edelleen mahdollista tehdä, kunhan siihen uskoo ja tekee hommansa hyvin. Näin ainakin haluan uskoa ja toivoa.

Se onkin ainoa tie. Älä välitä mistään muusta kuin siitä, mitä teet. Hoida organisaatio, joka välittää kaupanteosta yms ja valvo sitä organisaatiota. Ne tekee työtä sulle. Hoida oma osuutesi diileistä kunnolla ja pistä muut hoitamaan omat osuutensa. Vaadi itseltäsi ja siksi voit vaatia myös muilta, myös ja nimenomaan yleisöltä. Jos et vaadi, ei se yleisökään mitään saa.

Sullahan on diili yleisön kanssa, sä tarjoat niille parastasi ja ne ottaa vastaan ja reagoi ja sinä reagoit jne jne. Kaikki, mikä on siinä kommunikoinnin välissä, pitää olla rakennettu niin, että se tukee sinun työtäsi.
Johnny Buzz
18.06.2004 18:57:55

Mä muistan, kuinka Led Zeppeliniä markkinoitiin joka tuutista "uutena superbändinä" minkä kerettiin. Siinä kuule tuli sana "Cream" esiin monasti.

No toi Zeppelin oli nyt hatusta vedetty esimerkki. En oo riittävän vanha, jotta olisin ite eläny tota aikaa, mut oletin näin. Pointti siis oli, että silloin musalla itsellään oli enemmän merkitystä. Nykyään ulkomusiikilliset seikat ja markkinointi pääsee liikaa vaikuttamaan myyntiin. Mutta se on nykyaikaa.

Mutta siinä sä olet tietysti oikeassa, että levyjä ei myydä pelkästään markkinoinnin voimin. Kyllä siellä takana on (ehkä sitä ekaa singleä lukuunottamatta) myös joku puutostila, jonka myytävä artisti täyttää.

Mul on pitkään ollu sellanen hypoteesi, että minkä tahansa bändin, jolta soittaminen taipuu ja ulkoiset seikat on kunnossa voi saada nostettua listoille oikealla markkinoinnilla. Riittävää hypee ja mainontaa, niin kyllä se ostava yleisö löytyy. Näkeehän sen esim. näistä kokoelmista, joita pukkaa jatkuvasti markkinoille. Ensin vähän tv-kampanjaa ja johan se on kokoelmalistoilla ykkösenä. Kokoelmia nyt ei voi tietenkään suoraan verrata tietenkään artistin/yhtyeen levyyn, mutta kuitenkin. Voin olla totta kai totaalisen väärässä, mutta tää oli mun hypoteesi.

Ne on kyllä molemmat umpikaupallisia trendiorkkia, mutta Liekki tekee siksi/sen ohella/muuten vain/pick your choice hyvää musaa.

Tosta oon eri mieltä. Ne ei ainakaan mun mielestä oo mitään ylituotettua, hajutonta ja mautonta. Itse en tuosta Viikatteesta diggaa alkuunkaan ja oon ihmetelly, miks se myy niin paljon. Vertaa näitä bändejä esim. Uniklubiin ja Negativeen. Siinä on kaks überkaupallista bändiä, jotka ratsastaa esim. HIMin menestyksellä.

Enemmän näiden Liekin ja Viikatteen kohdalla kuitenkin katsoin niiden musaa Euroopan ja musamarkkinoiden näkökulmasta. Eli näitä bändejä olisi hyvin vaikea kaupallistaa Suomen ulkopuolella, vaikka ne englanniksi vetäisivätkin.

Se onkin ainoa tie. Älä välitä mistään muusta kuin siitä, mitä teet. Hoida organisaatio, joka välittää kaupanteosta yms ja valvo sitä organisaatiota. Ne tekee työtä sulle. Hoida oma osuutesi diileistä kunnolla ja pistä muut hoitamaan omat osuutensa. Vaadi itseltäsi ja siksi voit vaatia myös muilta, myös ja nimenomaan yleisöltä. Jos et vaadi, ei se yleisökään mitään saa.

Sullahan on diili yleisön kanssa, sä tarjoat niille parastasi ja ne ottaa vastaan ja reagoi ja sinä reagoit jne jne. Kaikki, mikä on siinä kommunikoinnin välissä, pitää olla rakennettu niin, että se tukee sinun työtäsi.

Tässä oon täysin samaa mieltä. Noin sen pitää toimiakin.
http://operaatiolive.tk
Jani The Rock
18.06.2004 20:04:10

Mul on pitkään ollu sellanen hypoteesi, että minkä tahansa bändin, jolta soittaminen taipuu ja ulkoiset seikat on kunnossa voi saada nostettua listoille oikealla markkinoinnilla. Riittävää hypee ja mainontaa, niin kyllä se ostava yleisö löytyy. Näkeehän sen esim. näistä kokoelmista, joita pukkaa jatkuvasti markkinoille. Ensin vähän tv-kampanjaa ja johan se on kokoelmalistoilla ykkösenä. Kokoelmia nyt ei voi tietenkään suoraan verrata tietenkään artistin/yhtyeen levyyn, mutta kuitenkin. Voin olla totta kai totaalisen väärässä, mutta tää oli mun hypoteesi.

Tämä ei oo mikään hypoteesi, vaan totuus. Soitto- ja laulutaitokin ovat loppupelissä täysin epäolennaisia seikkoja, kunhan stailaus on onnistunut ja takana on riittävästi fyrkkaa. Eikä tartte miettiä välttämättä mitään Gimmeliä tai Antti Tuiskua, kun Monkees ja Bay City Rollerskin käyvät mainioiksi esimerkeiksi. Musiikkiteollisuus on oivaltanut kiitettävän aikaisin, että mitä tahansa paskaa voi myydä miljoonamäärin, kunhan se on nätissä paketissa ja silleen markkinoitu, että se herättää kohderyhmässä oikeanlaisia mielikuvia.
sormunen
18.06.2004 21:18:48 (muokattu 18.06.2004 21:20:11)

Mul on pitkään ollu sellanen hypoteesi, että minkä tahansa bändin, jolta soittaminen taipuu ja ulkoiset seikat on kunnossa voi saada nostettua listoille oikealla markkinoinnilla.

Niinkuin aina ennenkin sinä aikana kun on massaviihdettä ollut. Siis kerran. Siihen viittasin "ekalla singlellä".

Tosta oon eri mieltä. Ne ei ainakaan mun mielestä oo mitään ylituotettua, hajutonta ja mautonta...myy niin paljon. ...kaks überkaupallista bändiä, jotka ratsastaa...

No nyt tarttis tietysti taas määritellä "kaupallisuus". Jospa jakaisin alkujaan kahtia:
(1) luo ja myy, koska luo
(2) suunnitellaan sitä varten, että myisi

Ykkösvaihtoehto on luonnollisesti OK. Sieltä saralta, hör och häppna, löytyvät myös totiset myyjät.

Kakkoskategoria on se, mistä mä puhun, kun puhun "kaupallisuudesta". Se on asennekysymys eikä niinkään ole kyse luvuista eikä missään tapauksessa soundista tms.

Jok´ainoa perässähiihtäjä kuuluu tähän kakkoskategoriaan, riippumatta siitä, onko orkka päässyt edes tekeen ekaa demoansa. Yleensä ei, koska niitä hiihtoihmisiä riittää muitakin.

No, markkinatalousjengille tietysti olisi optimitilanne, että kaikki tekisivät kakkoskategorian mukaan. Silloin ei tarvitsisi nähdä vaivaa, kaikki olisi ennustettavissa ja ihmiset määräiltävissä. Ei olisi riskejä.

Ekan kategorian tyypit puolestaan ovat hankalia, koska heillä on oikeaa asiaa, eikä markkinamies pysty sitä käsittämään, koska on jo myöhässä. Ei semmosta voi ohjailla. Tosiasia on vain, että taiteessa tms luovassa toiminnassa ekan kategorian tyypit tekevät kestävää jälkeä. He vastaavat, itse sitä sen kummemmin analysoimatta, ihmisten sydämissä oleviin kysymyksiin. Siksipä tehdessään massaviihteen formissa he myös usein (ei siis aina, ei maailma ole oikeudenmukainen mittatikkumielessä) myyvät.

PS. En huomannutkaan, että Jani ehti jo viitata esim. Monkeeseihin.
sormunen
22.06.2004 14:11:58
- - keskustapuolue ja demarit saavat jatkossakin vankan äänestäjäkunnan tästä säilyttäjäporukasta, jolle...

Jos tämä "nuoriso" miettii itse ja tekee itse ja päätyy sitten kepun ja demareitten äänestäjiksi, niin "nuoriso" on ainakin miettinyt itse ja tehnyt itse.

Eipä olisi ainakaan ilmassa tota Leikarin kirjoituksia leimaavaa surkimusmaista vollotusta, ei siitä juontuvaa kateellisuutta, mikä panee innokkaasti propagoimaan yksityisen tekijän fyrkan siirtämistä ylikansallisille monopoleille eikä myöskään tuota ns. nokkelaa retoriikkaa, minkä sisältö on, tosin toisin sanoin, tuttua jok´ainoasta luuserikuppilasta ympäri maata ja myös iltapäivälehtien toimituksista.
kivi
22.06.2004 15:43:14
Eipä olisi ainakaan ilmassa tota Leikarin kirjoituksia leimaavaa surkimusmaista vollotusta, ei siitä juontuvaa kateellisuutta, mikä panee innokkaasti propagoimaan yksityisen tekijän fyrkan siirtämistä ylikansallisille monopoleille eikä myöskään tuota ns. nokkelaa retoriikkaa, minkä sisältö on, tosin toisin sanoin, tuttua jok´ainoasta luuserikuppilasta ympäri maata ja myös iltapäivälehtien toimituksista.

Tapelkaa, pojat, saatte tupakkaa.

Siinä meillä kaks aikuista miestä, kiukkuinen pienporvariyrittäjien puolustaja ja teostonvihaaja toisella puolen, ja kurvinkulman työväentaistelija toisella puolen.

Hieno juttu että saadaan tuollaisia aikuisiakin näkökulmia tähän muuten niin viattomuuden kukat hiuksissa alkaneeseen kirjoitukseen.

Se on peace tai turpaan!
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Leikari
22.06.2004 16:10:54

... eikö sinulle kotona opetettu, että jos näkee kahden hullun tappelevan niin ei saa yllyttää enempää?

Hieno juttu että saadaan tuollaisia aikuisiakin näkökulmia tähän muuten niin viattomuuden kukat hiuksissa alkaneeseen kirjoitukseen.

... etpä malttanut itsekään olla puuttumatta

Aikuisia näkökulmia: katkeruus, kyynisyys jne. -... kuten "kollega" Sormunen tuolla ylempänä taisi todetakin.

Totean kuitenkin vielä, että on mukavaa kun on tämmöinen saitti, jossa voi päästää oman sisäisen minänsä valloilleen.
Notefix
22.06.2004 16:11:07 (muokattu 22.06.2004 16:11:21)

Siinä meillä kaks aikuista miestä

Ei olis eka kerta ku aikuiset äijänköriläät täällä tappelee :)
My name is Baron, Notefix Baron "
niko
22.06.2004 16:40:04
Ihan toisesta maailmasta juttua, mutta silti.

Onko teistä outoa, että ne kovimmat Microsoftin dissaajat ja Open Source ihmiset käyvät kuitenkin palkkatöissä ohjelmistofirmoissa, jotka eivät tee Open Sourcea (eli anna käytännössä ilmaiseksi hengentuotteitaan)? Ihmeellisellä tavalla tuppaa unohtumaan se, että jos mieli elää ja elättää perhe, saattaa joutua miettimään sitä ansaintalogiikkaa ihan uudelta kantilta.

Jotenkin tämä sama asia tuli nyt vaan mieleen.
Tämähan maistuu aivan paskalle. Ja lisäksi tässä on joku outo sivumaku.
Mohla
22.06.2004 18:21:20

Tuo tuntuu olevan vieläkin hassusti yleinen käsitys, että tuotettu tarkoittaa hyviä ja viilattuja soundeja. Mutta otetaan nyt vaikka esimerkiksi RedHotChiliPepperssin hitti levy Californication. Siinähän on aika demomaiset ja vähän räkäiset soundit, mutta ne on varmasti mietitty hyvin tarkaan, eikä sinne ole päässyt mitään vahingossa. Kyseessä onkin ollut taitava tuottaja, kun on osannut rakentaa "huolimattoman" kuuloisen levyn (no, toki bändille menee varmaan aika isot propsit tässä tapauksessa).

Mitenkäs reagoitte sitten tähän yleistyvään artistien omien pienlevy-yhtiöiden syntymiseen? Esim. Smg (Cortison-records), Mokoma (Sakara), Timo Rautiainen & poitsut, Elastinen, jne...
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Feggy
23.06.2004 10:43:09

Se on ikävä tosi asia, että levyteollisuudesta on tullut osa markkinataloutta, jonka tavoitteina on voiton maksimonti. Näinhän toimii jokainen liikeyritys. Yrityksen tulee pyrkiä kannattavuuteen ja näin ollen kannattamattomat "tuotelinjat" lopetetaan ja kannattaviin panostetaan. Karua, mutta totta. Tällähän ei ole mitään tekemistä eettisyyden ja taiteellisuuden kanssa.

Näin on kyllä aina ollut. Esimerkiksi Decca ei huolinut Beatlesia, koska aavisteli kitaramusiikin menevän pois muodista. Parhaassa tapauksessa levy-yhtiö kustantaa hyvin menestyneen artistin tuotoilla koemielessä pikkubändin levyn ja satsaa siihen ehkä parin pitkäsoiton verran. Jos ei tule lasta eikä paskaa, se heivataan. Ja mitä kovemmaksi kilpailu käy, sitä helpommin heivaus tapahtuu.

Ja näin on ollut aina. Levy-yhtiön on elätettävä itsensä, jos valtiolta ei tukiaisia tipu kuten muinoin Venäjällä.
Less is more.
Mage
28.06.2004 12:30:57
Ihan toisesta maailmasta juttua, mutta silti.

Onko teistä outoa, että ne kovimmat Microsoftin dissaajat ja Open Source ihmiset käyvät kuitenkin palkkatöissä ohjelmistofirmoissa, jotka eivät tee Open Sourcea (eli anna käytännössä ilmaiseksi hengentuotteitaan)? Ihmeellisellä tavalla tuppaa unohtumaan se, että jos mieli elää ja elättää perhe, saattaa joutua miettimään sitä ansaintalogiikkaa ihan uudelta kantilta.

Jotenkin tämä sama asia tuli nyt vaan mieleen.

Kannattaa hieman tutustua tuohon Open Source käsitteeseen. Monet tuolla lisenssillä tehdyt sovellukset ovat aivan samallaisia kaupallisia ohjelmia kuin Microsoftin vastaavat mutta niissä on mahdollisuus saada ohjelman lähdekoodi mukana.
I don't like it but I guess things happen that way.
az
28.06.2004 14:04:08 (muokattu 30.06.2004 21:41:15)

Aina kun levy-yhtiöitä arvostellaan on syytä muistaa mitä sinä artistina levy-yhtiöltä vaadit sinne pyrkiessäsi:

"Maksakaa mun levyni tekeminen ja sen markkinointi, niin sitten jos ihmiset sitä levyä ostaa saatte rahanne ekstrana takaisin. Mutta jos ei osta, niin minä voin häipyä ilman mitään taloudellisia menetyksiä ja te maksatte viulut."

Jos musiikkisi on niin pirun hyvää, ja jos te näytätte kuvissa ja netissä todella hyvältä, ja jos te kuulostatte hyvältä levyllä, videoissa ja keikoilla, niin miksi et sitten itse ota lainaa levyntekoa ja sen markkinointia varten?

Kaikki musiikki ei voi tietenkään toimia pelkästään talouden ehdoilla, mutta on muistettava, että ei yksityistä sektori voi vaatia toimimaan taloudellisesti kannattamattoman taiteen tukijana. Se tehtävä kuuluu esim. julkiselle sektorille.

Levy-yhtiön perustavat tavalliset yritteliäät ihmiset kuten sinä ja minä tarkoituksenaan ansaita elantonsa; miksi heidän tai meidän pitäisi laittaa omaa rahaansa sinun taiteesi tukemiseen, jos emme sitä halua tehdä?

Voithan itse tehdä taidetta kuinka paljon haluat. Mutta jos haluat ansaita sillä rahaa, pitää sinun ottaa taloudellinen riski.

Tämän puheenvuoron avulla haluan herättää kysymyksiä, eikä tätä ollut suunnattu kenellekkään pottuiluna=)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)