Aihe: Tokai VS Gibson, Fender jne?
1 2 3
yanera
25.12.2018 20:00:33 (muokattu 25.12.2018 20:18:09)

Omistan Fender American Standard Stratocasterin, ESP Vintage plus (made in Japan) Starton, Suomalaisen käsintehdyn Custom hevi kepin.

Omistin myös pitkään Gibsonin LP studion, myös erään Japanilaisen Ibanez Prestige sarjan kitaran olen joskus omistanut, laadukkaita nämäkin. Ja sitten jotain halvempia keppejä.

ja

Nyt uutena Tokain:

TOKAI TTE-55B MAPLE HERITAGE DARK CHERRY (TELECASTER) Mikit vaihdoin Duncanin Hot Railseiksi. Tämä on sitä Made in Japan Premium sarjaa. Breezysound!

Tykkään soittaa näitä Mesa/Boogien ja Laneyn putkinupin läpi.

Omasta mielestäni omistan laatukitaroita.

Tokai on minulle uusi tuttavuus kävin Musamaailmassa ja se vaan sopi käteen. Kun vertaan tätä muihin omistamiin kitaroihini, en kyllä huomaa laadussa mitään eroa. Soundi on yksinkertaisesti hyvä ja kitaran laatuun on selkeästi panostettu.

Mitä mieltä olette tuosta Tokain laadusta, un sitä vertaa Fenderiin, Gibsoniin, jne? Mielestäni ainakin nämä Premium sarjan kitarat painivat samassa sarjassa laadullisesti Fenderin, gibsonin ja muiden huippumerkkien kanssa, pyörivät jopa samoissa hinnoissakin.

https://www.musamaailma.fi/kitaristi/sahkokitarat.html?series=135
Santerilla ei ole edes pankkitiliä. Hän ei halua olla rahan kanssa tekemisissä enää lainkaan.
hallu
25.12.2018 20:08:50
No onhan noi nyt laatukitaroita ihan kiistatta. Mulla on kokemusta ainoastaan japanin Tokaista ja ne joita olen kädessäni pidellyt (itsellänikin on yksi) ovat olleet hyviä. Tuo oma tokai tuli käsiini sattumalta vaihdossa ja aattelin, että myyn sen sitten kun en oikein ajatellut tarvitsevani, mutta en ole malttanut niin inspiroiva kitara se on ollut.

Mun mielestä japanin toksut painii ihan samassa sarjassa noin pääpiirteittäin amerikan gibsoneiden ja Fendereiden kanssa, mutta en periaatteesta tykkää laittaa niitä silleen vastakkain että yksi olisi kategorisesti parempi kuin toinen. Mä soittelin parikymmentäviisvuotta Gibsonillakin ja sekin oli tosi hyvä kitara. Sanotaanko, että Yamaha AS2200 riittää mulle essiksi eikä ole sen jälkeen enää ollut mielessä että olisi pakko Gibsonia ostaa ja tuo Tokai käy mulle Paulista. Mulla on vanha strato ja sitä en ole onnistunut korvaamaan amerikan stratolla tai japanin stratolla, ne ei vaan kukaan enää tee tommosia ne on vähän erilaisia nykyisin.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Icy-Sun
25.12.2018 21:33:38
Kaikki Tokait, joilla olen soittanut on olleet täysin hintansa väärtejä, ellei parempiakin. Korealaiset oli myös aivan huippuvehkeitä aloitteleville soittajille. Nykyisistä kiinalaisista ei ole kokemusta. Premium-sarjan Tokain Les Paul oli parhaita LP-mallisia, joita olen koskaan soittanut. En ole myöskään koskaan ymmärtänyt sitä mikinvaihtorumbaa Tokain kanssa ainakaan humppareiden osalta. Ne Tokain omat paf-tyyliset mikit on ainakin japanilaisissa kitaroissa tosi pätevät. Liekkö sitten hevimiehille liian low output? Minä nyt tykkään muutenkin miedompitehoisista humppareista...
MaxDamage
25.12.2018 22:39:08
Laitoin paukkumaissipussin mikroon. Aiheesta nimittäin syntyneepi jälleen ikimuistoinen keskustelu..
Gary the pine
25.12.2018 23:59:38
MaxDamage: Laitoin paukkumaissipussin mikroon. Aiheesta nimittäin syntyneepi jälleen ikimuistoinen keskustelu..

No jos ei tässä aamuun mennessä ole paria sivua laatukamaa, niin ihmettelen suuresti...
Tulin, näin, paskoin housuun.
hallu
26.12.2018 10:47:06 (muokattu 26.12.2018 10:51:34)
antnis: Sama keskustelu on käyty jo 100 kertaa ja vieläpä varmaankin samojen tyyppien toimesta. Tokait ovat hyviä, minkä tiedon olisi haulla voinut saada esiin helposti.

Mä luulen, että uusilla Tokain käyttäjillä voi olla alussa pieni existentiaalinen kriisi sen tosiseikan kanssa, että Tokai on kuitenkin vain kopio. Niin hyvä kun se onkin niin se on silti pelkkä kopio. Mä luulen, että sen asian kanssa vaan pitää jotenkin päättää tulla toimeen. Mutta nämä keskustelut siitä, onko Tokai esikuviensa veroinen, kumpuaa varmaankin juuri siitä identittömyyden tuskasta.

Itse ylitin sen kysymyksen vain päättämällä, että kitaralla ei ole muuta identiteettiä kuin se minkä minä sille annan. Jos haluan vain soittaa sillä, niin silloin ominaisuudet ratkaisee eikä se mitä lavassa lukee. Sitten jos haluan palvoa sitä niin sitten nimi lavassa on tärkeämpi. Toisaalta jos liitän sen esikuviini, niin jos soitan jonkun toisen musiikkia ja haluan kuulostaa häneltä, niin saatan haluta käyttää mahdollisimman samoja välineitä kuin hän joksi haluan muuttua. Mutta jos teen puhtaasti omaa musiikkia ja soittaessani toistenkin biisejä, teen niistä omiani, niin silloin päätän itse mitä välineitä käytän ja annan niille välineille merkityksen.

En tiedä mitä kaikkia merkityksiä näihin merkkihommeleihin liittyy mutta kovasti ne aina tunteita nostaa.
steelduck
26.12.2018 11:49:12 (muokattu 26.12.2018 11:52:00)

Kelpasi se Tokai Stevie Ray Vaughanillekkin - hyviä kitaroita ovat :

https://srvarchive.com/assets/images/tokai-strat.jpg

Hyvä artikkeli:
https://riffcityguitar.com/big-in-j … versial-takes-on-american-classics/
hallu
26.12.2018 12:44:02
steelduck: Kelpasi se Tokai Stevie Ray Vaughanillekkin - hyviä kitaroita ovat :

......

Ja monelle muullekin... esimerkiksi suuresti ihailemalleni Tuomas Väinölälle ennen kuin hän siirtyi Gibsoniin (varmaan kun nimea alkaa tulemaan, niin on valmistajille terveellisintä kerätä nää starat talliinsa).
yanera
26.12.2018 12:44:33

Kopiohan se on, mutta hyvä sellainen. Parempi kuin Joku halpis kopio.
Santerilla ei ole edes pankkitiliä. Hän ei halua olla rahan kanssa tekemisissä enää lainkaan.
velipekka
26.12.2018 12:53:02
Hallu:Ja monelle muullekin... esimerkiksi suuresti ihailemalleni Tuomas Väinölälle ennen kuin hän siirtyi Gibsoniin (varmaan kun nimea alkaa tulemaan, niin on valmistajille terveellisintä kerätä nää starat talliinsa).

Wäinölällä taitaa olla about 50 kitaraa. Olen pari kertaa ollut Wäinölän klinikalla,
on mukava kaveri, jolla soittotaidon lisäksi on myös sana hallussa.
hallu
26.12.2018 12:54:53
yanera: Kopiohan se on, mutta hyvä sellainen. Parempi kuin Joku halpis kopio.

Niinpä ja jos tarkkaan asiaa katsoo, niin esimerkiksi Gibsonilta ei löydy varsinaisesti vastaavaa LesPaulia tuotannosta kuin mitä nää satasarjan Tokait on. Ne histora reissuet ovat varmaan lähimpänä, mutta nekin on tehty ihan eripuista niin tähtitieteellisen kalliista ja harvinaisista että ei voi oikein pitää vaihtoehtona. Mutta edulliset Gibsonin Paulit on jollain tavoin kevennettyjä etc. että ne vaan on vähän erilaisia. Sanoisinkin, että Tokain Love Rock ei ole oikein mikään vaihtoehto esimerkiksi Les Paul stankulle, koska se stankku vaan soundaa erilaiselle. En tiedä onko Tokailla ollenkaan tarjolla tuollaista modernia paulia. Toisaalta diggailen sitä, että Tokain Paulit muistuttaa vähän niitä Gibsonin Reissueita.
Icy-Sun
26.12.2018 12:58:55
hallu:Mutta edulliset Gibsonin Paulit on jollain tavoin kevennettyjä etc. .

Moni Gibsonin LP on ns. chambered. Ei ainoastaan halvimmat. Välttämättähän ne kevennysporaukset ei tee kitarasta varsinaisesti huonompaa.
hallu
26.12.2018 12:59:34
velipekka: Wäinölällä taitaa olla about 50 kitaraa. Olen pari kertaa ollut Wäinölän klinikalla,
on mukava kaveri, jolla soittotaidon lisäksi on myös sana hallussa.

Joo tietenkin sillä on helvetisti kamaa kun se tykkää niistä, mutta se vaan itse nosti ne kaksi Tokain Paulia sellaisiksi erityistapauksiksi joilla oli penskana paljon treenannut ja jotka kulki sen mukana edelleen ja tuntui pitävän Tokaita kovasti arvossa (silloin joskus 2010 kun Margi Nymanin kitaraklubilla niitä silloisia kamojaan esitteli). Olihan SRV:läkin varmaan kitaroita enemmän kuin omiksi tarpeiksi ja heti kun sille alkoi nimeä siunaantua niin Fenderi huolehti ettei sen käsissä sen jälkeen juuri muuta keppiä nähty.

Tuomas on mukava ja leppoisaa kaveri kunnioitan ja arvostan häntä suuresti sekä soittajana että ihmisenä.
hallu
26.12.2018 13:04:39
Icy-Sun: Moni Gibsonin LP on ns. chambered. Ei ainoastaan halvimmat. Välttämättähän ne kevennysporaukset ei tee kitarasta varsinaisesti huonompaa.

En missään tapauksessa pidä niitä huononpana. Olen itsekin soittanut kevennysporatulla Les Paulilla kaksytviis vuotta ja se oli erinomainen soitin. Ne on vaan erilaisia ja soundaa ihan erille..... tai ainakin melko erilainen soittotuntuma niissä on. Niin ja tykkään ihan tosissani Gibsonin mikeistä se 490/498 pari on lämminsointinen ja dynaaminen ja taipuu vaikka mihin. Niitä mikkejä olen tosiaan ikävöinyt ja miettinytkin pari kertaa jos johonkin kitaraan sellaiset vaihtaisi. Mutta vaikka soinnin lämpö voi paljon tulla mikeistäkin, niin pyöreä atakki ja nopeampi päästö tulee kyllä kitaran rakenteista. Se tuo mun mielestä stankkuun justiinsa semmoisen tosi intensiivisen ja voimakkaan jazzahtavan vivahteen...... äh nyt kun puhun siitä niin tulee taas ikävä :-(
Mikko1978
26.12.2018 13:32:43
hallu: Mä luulen, että uusilla Tokain käyttäjillä voi olla alussa pieni existentiaalinen kriisi sen tosiseikan kanssa, että Tokai on kuitenkin vain kopio. Niin hyvä kun se onkin niin se on silti pelkkä kopio. Mä luulen, että sen asian kanssa vaan pitää jotenkin päättää tulla toimeen. Mutta nämä keskustelut siitä, onko Tokai esikuviensa veroinen, kumpuaa varmaankin juuri siitä identittömyyden tuskasta.

Kopioita ovat myös nykyiset Fenkut ja Gibsonit, eivätkä ne ole usein edes kovin hyviä kopioita. Noissa firmoissa ei ole nimen lisäksi mitään muuta yhteistä niihin firmoihin, jotka loivat alkuperäiset mallit.
Laulava Kylätohtori
26.12.2018 13:55:02
Mikko1978: Kopioita ovat myös nykyiset Fenkut ja Gibsonit, eivätkä ne ole usein edes kovin hyviä kopioita. Noissa firmoissa ei ole nimen lisäksi mitään muuta yhteistä niihin firmoihin, jotka loivat alkuperäiset mallit.

Mutta se nimi sattuu olemaan juuri se, mikä asian ratkaisee.

Kyllä mua ainakin hämää kaikissa kopioissa se, että ne on kopioita. Jos ei identtisiä, niin lähes kuitenkin. Jos jotain sarvea on vähän muutettu, niin kopio se on. Se on vähän kuin cover bändi. Voihan ne hyvin soittaa, mutta missä on omat biisit?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
26.12.2018 14:15:07
Laulava Kylätohtori: Mutta se nimi sattuu olemaan juuri se, mikä asian ratkaisee.

Kyllä mua ainakin hämää kaikissa kopioissa se, että ne on kopioita. Jos ei identtisiä, niin lähes kuitenkin. Jos jotain sarvea on vähän muutettu, niin kopio se on. Se on vähän kuin cover bändi. Voihan ne hyvin soittaa, mutta missä on omat biisit?

Niin ja hyvä coverikin on semmoinen joka on tehty omaksi biisiksi eli ei edes yritetä tehdä samalla tavalla kuin alkuperäinen, vaan paremmin. Kitaroissa ehkä jotkut Ibanez, Yamaha, ESP/LTD, etc. ovat sellaisia, jotka ovat rohkeasti versioineet ja esittäneet omat näkemyksensä klassikoista ja parannelleet niitä eli eivät vain kopio vaan yrittävät parannella (eivätkä ede mitenkään huonolla menestyksellä). Tokai tekee selkeästi mahdollisimman samanlaista, edelleen ne on hyviä mutta ei omaperäisiä.
Mikko1978
26.12.2018 14:22:16
Laulava Kylätohtori: Mutta se nimi sattuu olemaan juuri se, mikä asian ratkaisee.

Niin ei niitä visionäärejä liiaksi asti tälläkään alalla ole. Gibson ja Fender ovat yrittäneet jo sukupolvien ajan säveltää uusia biisejä, mutta käytännössä kaikki nuo biisit on unohdettu vähin äänin. Ne ovat kuin bändejä, joilla on isoja hittibiisejä jostakin 50- ja 60-luvulta, mutta yhtään noita biisejä säveltänyttä tai ylipäätään sävellystaitoista muusikkoa bändissä ei enää ole.

Mutta onhan melkein kaikilla omiakin malleja. Tässä puhdasta japanilaista designia:
http://www.tokaiguitarseurope.com/i … t&path=59_61&product_id=101
fox
26.12.2018 16:08:15

Mikko1978: Niin ei niitä visionäärejä liiaksi asti tälläkään alalla ole. Gibson ja Fender ovat yrittäneet jo sukupolvien ajan säveltää uusia biisejä, mutta käytännössä kaikki nuo biisit on unohdettu vähin äänin. Ne ovat kuin bändejä, joilla on isoja hittibiisejä jostakin 50- ja 60-luvulta, mutta yhtään noita biisejä säveltänyttä tai ylipäätään sävellystaitoista muusikkoa bändissä ei enää ole.

Mutta onhan melkein kaikilla omiakin malleja. Tässä puhdasta japanilaista designia:
http://www.tokaiguitarseurope.com/i … t&path=59_61&product_id=101

Niin no, olihan noilla (siis Gibsonilla..) vielä niinkin myöhään kuin 1994 palkintoja voittanut Nighthawk-malli. Ja melko monta muutakin täysin omaa mallia, toisin kuin jollakin muulla valmistajalla. ;)
Jos nyt tuolla "sävellysvertauksella" mennään, niin pelkkiä plagiaatteja tehdään, ja toisten sävellystöitten kopioinnilla ei ihan suurta arvostusta kerry. Vaikka sitten todistelis, että kyllä tää meidän versio on huikeasti parempi. =)
Eipä se yks kaupallisesti (ja myös suunnittelullisesti) perin epäonnistunut Talbo kesää tee, valitettavasti. Eipä noita Talboja kovin usein näe, taitavat olla siellä Tokai Gakkin varaston nurkassa. Ei ole tullut Tokailta sellaista "japanilaisen designin" kaupallista tuotetta, kuin vaikka Ibanezilta tai Yamahalta.

Näistä "vertailuista" tulee lähinnä aina mieleen se, että eikö tuo Tokai-fanipoikien palvoma skeba pärjää laisinkaan ns. "omillaan" kun toistuvasti pitää todistella ja vertailla noihin alkuperäismalleihin, niin Fenkun kuin Gibsoninkin. Aika pitkälti tää on Suomi-ilmiö, ja Musamaailman hyvän markkinoinnin tulosta, luulisin. Ei se Tokai globaalisti ihan niin korkealla tasolla tunnettu ole. Totta kai noita näkee toisinaan, otetaan nyt vaikka tuo niin usein esille nostettu SRV, mutta muuten ovat harvemmassa käyttäjäkunnaltaan. Kyllähän noilla ulkomaitten soittomiehillä tuppaa olemaan Fenderiä ja Gibsonia, eikö? Ja toki sitten joitain soitinrakentajien erikoisesti kasaamia one-offeja. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)