Aihe: Fractal Audio AX-8
1 2 3 4 514 15 16 17 18
Karhukoira74
19.11.2018 23:52:50

Attew: Jotkut tykkää kaapin saundista, ite taas en. Oon aina tykänny enemmän siitä saundista, jota monitoreista syötetään, vaikka olis half stack lavalla. Niinpä kulmamonitori oli mulle aika helppo vaihtoehto.

Tykkään myös siitä, että saundi pysyy samana, eikä tarvii arpoa sitä, mihin kohtaan se 57 tänään heitetään, eli selkeä ratkasu mulle on vetää suoraan linjaan.

Tässä kun kotona olen nyt soitellu, niin tämä alkaa tuntua aika hyvältä vaihtoehdolta itellekin. En tiedä, onko laite kehittynyt päivitysten myötä, mutta jotenkin tuntuu että paremman ja elävämmän soundin tästä saa aikaiseksi mitä FX-II:sta kun kokeilin. Bändin kans en ole vetäny, mutta jos tuon saman soundin saa kuulumaan mitä näistä konemonitoreista niin en usko että sen kanssa ongelmia tulee. Vähän tässä on iän lisääntyessä pehmenny...moneltakin osin, huoh =( Mutta joo...täytynee varmaan katella joku monitori itelle, että on ainakin omaan kuunteluun sitten säädetty vehjes. Eikä mikään sulje tietty esim. tuon Matrixin hankkimista räkkiin...jos tuntuu että lavalle potkua tarvii ja kaapin kautta vetelee. Olispahan se vaihtoehto sekin. Korvamonitori vielä tuohon päälle, niin eipä taida tilannetta tulla missä ei noilla pärjäis. Näin peräkamarisoittelijana =D Tai noh, onhan noita bändejäkin nyt yllättäen sitte kolme ainakin toistaiseksi =D
-So many assholes, so few bullets-
Attew
20.11.2018 09:07:56

sustain65: Melkoinen "säätöhelvettihän" tälläinen laite on.

Tää on usein ensimmäinen asia jonka näistä kuulee. Todellisuudessahan se on just sellanen säätöhelvetti, kuin itse haluaa. Mulla esimerkiks Lihan kanssa on käytössä vaan yks presetti, jossa on 4 sceneä, rytmi, soolo, clean (efekteillä) ja clean ilman efektejä.

Eipä tuo kovin paljoa säätöä vaadi. Luonnollisesti, jos aikoo vääntää jokaselle biisille oman presetin, joutuu vähän säätämään.

Ps. Tämä ei nyt varmastikaan ollut Sustain65 postauksen pääpointti, mutta halusin vaan oikaista tämän.
sustain65
20.11.2018 17:25:20
Attew: Tää on usein ensimmäinen asia jonka näistä kuulee. Todellisuudessahan se on just sellanen säätöhelvetti, kuin itse haluaa. Mulla esimerkiks Lihan kanssa on käytössä vaan yks presetti, jossa on 4 sceneä, rytmi, soolo, clean (efekteillä) ja clean ilman efektejä.

Eipä tuo kovin paljoa säätöä vaadi. Luonnollisesti, jos aikoo vääntää jokaselle biisille oman presetin, joutuu vähän säätämään.

Ps. Tämä ei nyt varmastikaan ollut Sustain65 postauksen pääpointti, mutta halusin vaan oikaista tämän.

Juu, ei ollut pääpointti, mutta toki, olet ihan oikeassa, itsestä se on kiinni kuinka monimutkaiset presetit keikalle haluaa. Omalla kohdallani yhdistyy monta seikkaa, joiden vuoksi olen ollut helisemässä kaikkien mahdollisuuksien ja säätöjen kanssa. Olen vielä kokematon erilaisten kitaralaitteistojen kanssa, efektien säätäminen ei ole vielä hyvin hallussa, soitan monentyylisiä biisejä samalla keikalla, aina ei ole ihan selvää miten saavuttaisin erinomaisesti toimivan soundin mitä laitteistoon tulee ja omat soundit joihinkin tyylilajeihin ovat löytymättä vielä.

Siis tavallaan se laitteen mahdollisuuksien runsaus yhdistettynä vähäiseen kokemukseen on se "ongelma". Mutta ei minulla sentään joka biisille omaa presettiä ko. keikalla ollut, enemmänkin yksi pankillinen presettejä tyyliin pop clean, blues roso, blues särö, hard rock, heavy metal. Plus niissä valittavina tietyt harvat efektit.

Seuraava tavoitteeni onkin juuri asioiden yksinkertaistaminen, jos ei ihan yhteen presettiin asti, niin ainakin melkein. Jos saisin onnistumaan yhteen presettiin (sopivasti modatun) Mesa Mark V:n soundipaletin olennaisin osin ja lisäefekteineen, niin siinähän se sitten olisi. Itse laitehan toimii hyvin, pitää vaan miehen toimia järkevästi.
Attew
20.11.2018 17:50:32

Joo toki, itsekin olen huomannut, että jos ei tiedä mitä hakee, niin aikaa menee tuhottomasti testailuun.

Kyllähän yhteen presettiin mahtuu vaikka minkälaista saundia, jos ottaa käyttöön vahvistinblokin XY-mahdollisuuden, molemmat drive-blokit (peräti XY:llä) ja kaappiblokissakin on XY, jos haluaa oikein laajentaa palettia.

Lisänä vielä modifierit peliin, niin aletaan olemaan jo "liiallisuuksissa".
sustain65
20.11.2018 18:35:06
Attew:
Kyllähän yhteen presettiin mahtuu vaikka minkälaista saundia, jos ottaa käyttöön vahvistinblokin XY-mahdollisuuden, molemmat drive-blokit (peräti XY:llä) ja kaappiblokissakin on XY, jos haluaa oikein laajentaa palettia.

Lisänä vielä modifierit peliin, niin aletaan olemaan jo "liiallisuuksissa".

Kyllä, tuota kautta alkaa löytymään jo melkoinen kattaus yhteen presettiin. Ei olleet vielä ihan noi pitkälle hyödynnettyinä käytössä. Vahvistinmalleisssa oli pari XY-tapausta ja soolobuusti oli preseteissäni toteutettuna scene 2:een kaikulohkon Y-moodilla, joka oli kaiultaan erilailla säädetty kuin X-moodi ja myös kaikulohkon ulostulotaso (level, dB) oli jonkun verran korkeammalla kuin X-moodissa.

Modifiereita en ole tainnut oikein vielä hyödyntääkään, paitsi wahissahan taisi olla sellainen käytössä, automaattisesti aktivoituvana kun pedaalia polkaisee.

Kiitos kommenteista Attew!
Karhukoira74
04.12.2018 17:59:05

askomiko: Juu kovemmalla soittaessa bassot ja räikeys korostuu. Eli pääset asialliseen tulokseen kun säädät presettisi kovalla kohdalleen, sekä lisävarmistuksena leikkaat vielä vähän räikeyttä pois senkin lisäksi, koska randomin huonon PA:n ominaisuus on räikeät yläpäät.

Tämä todettu nyt halpis-PA:n kautta, kotonakin säädelty (aika tehdasasetus) sirisi ja kihisi vielä häiritsevästi. Ja sitä pahvilaatikkoa läsnä aikalailla. Basson kanssa ei ongelmaa. Säröä varmasti liikaa joka paikassa, driven poisto toi taas kauhean kulmikkaan soundin. Täytyypä säätää kotona uudelleen...on se editin kans vaan helpompaa. Ja täytyy saada reenit käyntiin eli Mesa tulille =D
BlackGoat
20.12.2018 14:46:32

Onkos mestareilla näkemystä AX8:n vaihtuvuudesta tuolla torilla noin yleisesti? Mietin tässä, että pitäiskö sitä lähteä tilailemaan vaan uutta vai odottaa käytettyä. Ei ole helppoa tämä elämä.
-M.A-
askomiko
20.12.2018 15:16:22
Ei ole kyllä montaa osunut vastaan, eli saatat joutua odottelemaan. Mutta jos räkkimalli käy niin Axeja jonkin verran liikkuu, miultakin saattaa joutaa lähiaikoina yksi ehkä.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
TTV
20.12.2018 15:16:30
BlackGoat: Onkos mestareilla näkemystä AX8:n vaihtuvuudesta tuolla torilla noin yleisesti? Mietin tässä, että pitäiskö sitä lähteä tilailemaan vaan uutta vai odottaa käytettyä. Ei ole helppoa tämä elämä.

Ei oo montaa torilla pyörähtänyt, eli osta suoraan uusi. Ei mene rahat hukkaan :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
BlackGoat
20.12.2018 16:16:35

askomiko: Ei ole kyllä montaa osunut vastaan, eli saatat joutua odottelemaan. Mutta jos räkkimalli käy niin Axeja jonkin verran liikkuu, miultakin saattaa joutaa lähiaikoina yksi ehkä.

Joo noita Axe 2 tosiaan pyörii nytkin useampikin lankun kera ja olen semmostakin harkinnut. Omiin tarpeisiin vaan tuo erillinen lankku parilla lisäpiuhalla ei oikeen istu, vaikka toki kuulokeliitäntä olis ihan kätevä.

Alkaa kuulostaa pahasti siltä, että tilaus lähtee lähiaikoina :D
-M.A-
Attew
21.12.2018 13:19:32

Juu aika vähän noita liikkuu käytettynä. Näköjään vaan 1400 € uutena enää, kyllä melkein kannattaa laittaa tilaus sisään.
JohnPatrick
02.01.2019 19:18:21 (muokattu 02.01.2019 19:19:44)
Uusi vuosi, uudet kujeet.... hankin syksyllä Axe AX8:n lähinnä kotisoittoon, mutta aika voisi olla nyt kypsä siirtyä putkivahvistimista Axeen myös bändisoitossa. Monitorin hankinta olisi edessä ja sitä asiaa tässä pähkäilen ja kyselen kokemuksia.

Mulla oli aiemmin syksyllä suosittu Atomic CLR kokeilussa ja se ei ihan ottanut tuulta alleen vaikka sitä treeniksellä koitinkin kärsivällisesti saada toimimaan. Yritin säätää Axea foorumeilta poimituilla vinkeillä, mutta lopputulos ei silti ihan vastannut odotuksia. Iso syy on varmaankin myös se että putkivahvistimiin ja kitarakaappiin tottuneena se amp in room kokemus jäi puuttumaan ja kulttuurishokki oli liian suuri. :D

Lisäksi Atomic CLR tuntui silloin omaan korvaan jotenkin melko kolkolta ja riipivältä - ehkä liian hifi olisi oikea termi? tiedän että FRFR monitorin idea onkin toistaa mallintavan ääni tarkasti ja värittämättä, mutta silti näissä FRFR monitoreissakin näyttäisi olevan melko suuria eroja.

No nyt hankin sitten Austin Buddyn uusimman preset-paketin AX8:lle (joka on muuten kova) ja testasin treeniksellä niin että mulla oli bändin laulumonitorit 2kpl (Yamaha DBR10) lattialla stereona ja täytyy sanoa että nyt oltiin jo melkein maalissa tämän homman kanssa. Vaikka nuo on vain 10 tuumaiset niin kaksi monitoria kasvatti soundia roimasti ja soitto myös alkoi tuntumaan niin kuin kitarakaapinkin kanssa. Ehkä siinä sai vähän jo sitä amp in room efektiä... lopputuloksena päätin että aion hankkia kaksi monitoria. Nyt pitäisi vaan keksiä mitkä? Testausmahdollisuudet näissä on aika heikkoja että pystyisi jossain rinnakkain kokeilemaan.

Mietin että kun tuo Atomic CLR taitaa olla aikalailla alan standardi niin pitäisikö kokeilla niitä hankkia kaksi ja luottaa että sen hifimäisen soundin saisi säädettyä omaan korvaan miellyttäväksi vai olisiko joku muu vaihtoehto? Tarjontaahan piisaa kun on Friedman, Xitone, Mission Engineering Gemini, Line6 power cab jne. Näihinkin kun on tutustunut nettipätkien perusteella niin todella erilaisista laitteista on kyse.

Jenkkien puolella näyttäisi tuo Xitone olevan todella suosittu ja monet tykkää siitä enemmän kuin Atomicista kuvaillen sitä more like a guitar cab, vaikka senkin pitäisi olla FRFR. Toisaalta kun Yamaha DBR10 tuntui hyvältä omaan korvaan niin ainahan voisi niitäkin hankkia esim DBR12 mallia 12 tuumaisella elementillä.

Onko porukka paljon testaillut eri monitoreja?
Mandarax
03.01.2019 12:32:52
JohnPatrick: ....
Onko porukka paljon testaillut eri monitoreja?

Mitään kauhean syvällistä analyysiä ei ole tähän hätään tarjota, huomiona vaan, että esim Nummelassa sijaitsevassa St. Paul's Soundissa pääsee testaamaan erilaisia monareita rinnakkain. Itselläni oli mukana oma AX-8 ja kitara ja rauhassa sai testailla ja ihmetellä. Mukaan lähti budjettiluokan DB Flexsys 10" jonka hommasin lähinnä kotisoittoon, keikalla ei oikein potku riitä mutta eipä ollut tarkoituskaan, korvamonareilla mennään sitten livenä.

https://www.stpaulssound.fi/tuottee … pa-kaiuttimet-ja-lavamonitorit/103/
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
JohnPatrick
03.01.2019 15:45:28
Mandarax: Mitään kauhean syvällistä analyysiä ei ole tähän hätään tarjota, huomiona vaan, että esim Nummelassa sijaitsevassa St. Paul's Soundissa pääsee testaamaan erilaisia monareita rinnakkain. Itselläni oli mukana oma AX-8 ja kitara ja rauhassa sai testailla ja ihmetellä. Mukaan lähti budjettiluokan DB Flexsys 10" jonka hommasin lähinnä kotisoittoon, keikalla ei oikein potku riitä mutta eipä ollut tarkoituskaan, korvamonareilla mennään sitten livenä.

https://www.stpaulssound.fi/tuottee … pa-kaiuttimet-ja-lavamonitorit/103/

Kiitti vinkistä, ko. firmassa on näköjään hyvin järjestetty tuo homma! Luulen kuitenkin että tähtään noihin mallintaville suunnattuihin monitoreihin tässä vaiheessa, mutta hyvä tietää.
BlackGoat
07.01.2019 09:57:31

Tulipas perjantaina sitten haettua paketti postista. Vaikuttaa pätevältä laitteelta, säätämiseen taitaa mennä alkuun enemmän aikaa kuin soittamiseen :D Aika vähällä vaivalla sai kuitenkin pätevää soundia aikaan ainakin kotioloissa.

Onko muilla ollut input/outputtien klippaamisen kanssa ongelmia? Musta tuntuu, että jotain tasoa saa kokoajan olla säätämässä ettei jossain mene ruvelle. Tällä hetkellä monona (plugipiuhalla) kiinni jossain halvemman pään äänikortissa, helpottuiskohan jos päivittäis kortin ja käyttäs s/pdifiä?
-M.A-
Attew
07.01.2019 10:55:59

BlackGoat: Tulipas perjantaina sitten haettua paketti postista. Vaikuttaa pätevältä laitteelta, säätämiseen taitaa mennä alkuun enemmän aikaa kuin soittamiseen :D Aika vähällä vaivalla sai kuitenkin pätevää soundia aikaan ainakin kotioloissa.

Onko muilla ollut input/outputtien klippaamisen kanssa ongelmia? Musta tuntuu, että jotain tasoa saa kokoajan olla säätämässä ettei jossain mene ruvelle. Tällä hetkellä monona (plugipiuhalla) kiinni jossain halvemman pään äänikortissa, helpottuiskohan jos päivittäis kortin ja käyttäs s/pdifiä?

Kyllä tuossa pitäisi riittää ihan vaan se, että pidät tasot matalana, esim cab blockista vaan reilusti leveliä pienemmälle.
JohnPatrick
07.01.2019 11:14:30 (muokattu 07.01.2019 11:35:40)
BlackGoat: Tulipas perjantaina sitten haettua paketti postista. Vaikuttaa pätevältä laitteelta, säätämiseen taitaa mennä alkuun enemmän aikaa kuin soittamiseen :D Aika vähällä vaivalla sai kuitenkin pätevää soundia aikaan ainakin kotioloissa.

Tämän jälkeen mulla oli klippaus/gain level ongelmat kunnossa, https://youtu.be/G7udaPFSTqo

Jos klippaamisen suhteen on ongelmia niin itse en lähtisi cab blockia tai muutakaan yksittäisen presetin säätöjä muuttamaan vaan ensiksi laitteen asetuksista input ja output levelit kuntoon (I/O menu). Sitten vasta lähtisin presettien kimppuun ja niissä ensiksi amp blockin level säätöön. VU meterillä on helppo tasata presettien tasoerot kohdilleen (löytyy page> nappia painamalla muutaman kerran perusnäytöllä)

Sitten kun kyllästyy itse säätämään niin on myös mahdollisuus ostaa valmiita preset-paketteja, joissa on tasot kohdillaan ja soundit muutenkin mietitty kohdilleen ammattimiesten toimesta. Itse hankin esim. Austin Buddy nimisen kaverin paketin, joka oli muistaakseni 79 dollaria. Ko. Herra istui studiossa useamman kuukauden tehdessään näitä ja ainakin omaan korvaan ovat paljon parempia kuin omat tekeleeni. Soundeja on siis yli 1000 ja vahvistimissa on lähes kaikissa presetit Clean|Low|Med|high|Lead ja niihin efektejä ym. Tosi helppoa tehdä livesetti noista. Preseteissä on myös boost, drive-pedaalit, wah, singlecoil - Humbucker valinta jne. Lisäksi on iso määrä valmiiksi säädettyjä efektejä libraryssä.
Karhukoira74
07.01.2019 11:39:16

JohnPatrick:Sitten kun kyllästyy itse säätämään niin on myös mahdollisuus ostaa valmiita preset-paketteja, joissa on tasot kohdillaan ja soundit muutenkin mietitty kohdilleen ammattimiesten toimesta. Itse hankin esim. Austin Buddy nimisen kaverin paketin, joka oli muistaakseni 79 dollaria. Ko. Herra istui studiossa useamman kuukauden tehdessään näitä ja ainakin omaan korvaan ovat paljon parempia kuin omat tekeleeni. Soundeja on siis yli 1000 ja vahvistimissa on lähes kaikissa presetit Clean|Low|Med|high|Lead ja niihin efektejä ym. Tosi helppoa tehdä livesetti noista. Preseteissä on myös boost, drive-pedaalit, wah, singlecoil - Humbucker valinta jne. Lisäksi on iso määrä valmiiksi säädettyjä efektejä libraryssä.

Tämä rupes just kiinnostamaan...koska en_vaan_jaksa_kiinnostua noitten vehkeiden ruuvailusta =D
BlackGoat
07.01.2019 11:44:41

JohnPatrick: Tämän jälkeen mulla oli klippaus/gain level ongelmat kunnossa, https://youtu.be/G7udaPFSTqo

Jees kiitos. Tämä oli hyvä! Itse asiassa katsoin taannoin Austin Buddyn jonkun videon noista preset-paketeista ja siellä neuvottiin samaan suuntaan.

Fractalin manuaali on muuten ilmeisesti tehty AXE FX:lle, kun neuvovat output-levelin laitettavaksi klo 12 eikä täysille, kuten videossa.
-M.A-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)