Aihe: Revv Amplification
1 2 3 4 5 6 79 10 11 12 13
TTV
20.12.2018 22:02:21
Mikko1978: Jos teholla ei ole väliä, niin miksi käytät keinokuormaa? Ja kyllä, koen isot vahvistimet hyvin ongelmallisiksi kotisoitossa. Tavoittelen hyvää soundia naapureita häiritsemättä.

Jassåå, no just otin pois keinokuorman välistä, eikä saundi huonontunut lainkaan ja volume on edelleen naapuriystävällinen. Kuorman liittimistä on helpompi johdottaa signaali kaapin sijasta Torpedolle kuulokesoittoon, joten käytettäköön sitä tekosyynä keinokuorman olemassaololle.

Mikä sua estää saamasta hyvää naapuriystävällistä saundia ulos isotehoisesta päätteestä? Master volume ( hyvä sellainen) mahdollistaa hyvät saundit myös maksimia pienemmällä äänenpaineella, kannattaa kokeilla. Ja sekoittaakseni mielikuvaa, voin valita nupista myös 10W pääteasetuksen, jolla ei edelleenkään ole yleissaundiin vaikutusta. Tämä pätee niin keinokuorman kanssa kuin ilmankin. Eli, ei kaikki vahvistimet ole niin kamalia käytökseltään kuin mitä olet mahdollisesti joutunut kokemaan :-) Kyllä se oikea sieltä vielä löytyy...
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Mikko1978
20.12.2018 22:23:33
paskiaispaska: Ei perkule, takana oliki siis vielä lisää putkia :D Meinasin edelliseen vielä kirjottaa, että ei kai ny kukaan näkis niin paljo vaivaa, että väkertelis tyhjiin nuppeihin hehkuvia putkia sisälle että näyttäis aidolta. Näköjään sitten.... :)

Tosi harva oikeasti käyttää useampia vahvistimia. Sponsorin tuotemerkkin esittelyä varten ne vahvistinseinät yleensä on rakennettu. Oikeat vahvistimet ovat työläitä ruodattavia ja sen ongelman eteen on monesti nähty paljon vaivaa. Pieneeen tilaan kasautuvia keveitä pahvilaatikoita on mukava kuljetettaa ja kun leditkin syttyvät pienen akun voimalla, niin "vahvistimille" ei tarvitse edes sähköjä tuoda.

http://i101.photobucket.com/albums/m44/big-kahuna/Misc/WallofDoom.jpg
paskiaispaska
20.12.2018 22:29:23

Mikko1978: Tosi harva oikeasti käyttää useampia vahvistimia. Sponsorin tuotemerkkin esittelyä varten ne vahvistinseinät yleensä on rakennettu. Oikeat vahvistimet ovat työläitä ruodattavia ja sen ongelman eteen on monesti nähty paljon vaivaa. Pieneeen tilaan kasautuvia keveitä pahvilaatikoita on mukava kuljetettaa ja kun leditkin syttyvät pienen akun voimalla, niin "vahvistimille" ei tarvitse edes sähköjä tuoda.

http://i101.photobucket.com/albums/m44/big-kahuna/Misc/WallofDoom.jpg

Joo, se on kyllä selvä että lähes kaikki nuo on tänäpäivänä feikkiseiniä. Mutta yritin nimenomaan etsiä kuvaa oikeasta seinästä :P
santakasa
21.12.2018 07:49:15
Niin ja jos vahvistimen efektiloppii on tehty rinnan tai sarjan (enempi tietävä voi varmistaa asian) voi sitä luukuttaa ihan surutta maser volumen osoittaessa ties minne, kunhan soittaa efektilooppi päällä, jonka tason on laittanut alas. Samalla saa päätteetkin tuuttamaan. Tämmöinen mahdollisuus muun muassa Fryeten SigX:ssä.
Koska sormeni ovat lyhyet, olen keksinyt omia twistejä omalle motoriikalleni. - mace2691
TTV
21.12.2018 08:17:27
Päätteen koosta ja naapurisovusta takaisin Revviin: eilen illalla piipahti DHL:n kuriiri tuomassa tuoreimman joulupaketin, nimittäin pari sairaan makeeta Revv T-paitaa ja hupparin. T-paita päällä pystyy hyvin soittamaan kotona, mutta hupparissa alkaa jo olemaan liian pitkät hihat kerrostalosoittoa ajatellen, pitää varmaan hiukan kääriä niitä :-)

Onkos kollegat toivoneet joulupukilta Revv-paketteja?
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Snapo
21.12.2018 08:25:44
TTV: Päätteen koosta ja naapurisovusta takaisin Revviin: eilen illalla piipahti DHL:n kuriiri tuomassa tuoreimman joulupaketin, nimittäin pari sairaan makeeta Revv T-paitaa ja hupparin. T-paita päällä pystyy hyvin soittamaan kotona, mutta hupparissa alkaa jo olemaan liian pitkät hihat kerrostalosoittoa ajatellen, pitää varmaan hiukan kääriä niitä :-)

Pakko arvostaa, miehestä huokuu hyvässä mielessä sellainen teini-ikäisen innostus joka on juuri saanut ensimmäisen trankkunupin(Valvestate/Spider) ja 4x12 kaapin. Sillä erotuksella tietysti että sulla on vähän enemmän kilometreja ja kokemuksia kamoista :) Pitäähän ihmisen harrastaa.

Hyvää joulua!
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
santakasa
21.12.2018 08:35:32
TTV:

Jos kaikki menee hyvin niin mun Revv G3 pitäisi saapua tänään postiin! Tänään aika paljon ohjelmaa, mutta huomenna sitten pääsee testailee ensin Randalilla kyseistä pedaalia. Tietysti testailen Revvin omilla kaappi-impulsseilla. ; )
Koska sormeni ovat lyhyet, olen keksinyt omia twistejä omalle motoriikalleni. - mace2691
TTV
21.12.2018 08:36:27
Snapo: Pakko arvostaa, miehestä huokuu hyvässä mielessä sellainen teini-ikäisen innostus joka on juuri saanut ensimmäisen trankkunupin(Valvestate/Spider) ja 4x12 kaapin. Sillä erotuksella tietysti että sulla on vähän enemmän kilometreja ja kokemuksia kamoista :) Pitäähän ihmisen harrastaa.

Hyvää joulua!

Kiitos :-) Kyllä, voin surutta tunnustaa Revv fanitukseni, sokeaa se ei tietenkään ole, vaan puhdasta kamahomon graalinmaljan etsintää. Tällä hetkellä tuo G120 edustaa mulle parasta, mitä olen päässyt käyttämään, eiköhän vastaavia hottiksia tule vielä jatkossakin eri valmistajilta...

Erinomaista Joulua ja Revvikästä Uutta Vuotta !
TTV
21.12.2018 08:38:24
santakasa: Jos kaikki menee hyvin niin mun Revv G3 pitäisi saapua tänään postiin! Tänään aika paljon ohjelmaa, mutta huomenna sitten pääsee testailee ensin Randalilla kyseistä pedaalia. Tietysti testailen Revvin omilla kaappi-impulsseilla. ; )

Ostitko sen koko paketin vai vain jokun tietyn kaapin? Mulla on päätynyt käyttöön se 2x12" OPEN, siitä sain kuulokkeille tasapainoisemman saundin kuin CLOSED versiosta.
santakasa
21.12.2018 08:43:42 (muokattu 21.12.2018 08:58:37)
TTV: Ostitko sen koko paketin vai vain jokun tietyn kaapin? Mulla on päätynyt käyttöön se 2x12" OPEN, siitä sain kuulokkeille tasapainoisemman saundin kuin CLOSED versiosta.

En mä koko pakettia ostanut vaan 4x12 suljetun kaapin. Muistaakseni x ) Muutenkin ostan aina vähän sillain täsmäostoksina noi kaappi-impulssit enkä oikein ainakaan kitarakaappien osalta tarvii enäää, kun Mesan omat impulssit ja revvin impulssi on aika lyömätön kombo!

edit: joo aika hämäävä tuo mun aikaisempi postaus. x p

edit2: Niin ja selvennykseksi soitan monitoreiden kautta. En oikein ole täysin sujut korvakuulokkeiden kanssa soitteluun.
LaXu
21.12.2018 10:15:26
santakasa: Niin ja jos vahvistimen efektiloppii on tehty rinnan tai sarjan (enempi tietävä voi varmistaa asian) voi sitä luukuttaa ihan surutta maser volumen osoittaessa ties minne, kunhan soittaa efektilooppi päällä, jonka tason on laittanut alas. Samalla saa päätteetkin tuuttamaan. Tämmöinen mahdollisuus muun muassa Fryeten SigX:ssä.

Ei se pääte tuossa mitään tuuttaa, sulla on vaan ylimääräinen master volume siinä efektiluupissa.
santakasa
21.12.2018 10:42:19
LaXu: Ei se pääte tuossa mitään tuuttaa, sulla on vaan ylimääräinen master volume siinä efektiluupissa.

Okei. Joten kun pistän etupaneelista master volumen kello 12 ja efektiloopin volumen kello 8:aan, on päätteiden volume kello 8:ssa?
Mikko1978
21.12.2018 11:00:20 (muokattu 21.12.2018 11:00:40)
TTV: Mikä sua estää saamasta hyvää naapuriystävällistä saundia ulos isotehoisesta päätteestä? Master volume ( hyvä sellainen) mahdollistaa hyvät saundit myös maksimia pienemmällä äänenpaineella, kannattaa kokeilla. Ja sekoittaakseni mielikuvaa, voin valita nupista myös 10W pääteasetuksen, jolla ei edelleenkään ole yleissaundiin vaikutusta. Tämä pätee niin keinokuorman kanssa kuin ilmankin. Eli, ei kaikki vahvistimet ole niin kamalia käytökseltään kuin mitä olet mahdollisesti joutunut kokemaan :-) Kyllä se oikea sieltä vielä löytyy...

Master volume nyt ei varsinaisesti ole mikään uusi game changer. Ongelmia soittamisessa kaasuläppä kiinni ovat erityisesti kaapin toimimattomuus ja reagoiminen tatsiin. Kaiutinkaapit ovat niin epälineaarisia, että soundi on muuttuu valtavasti volan mukaan. Esimerkiksi joku high gain -soundi on pikkutehoilla paljon terävämpi sirkkelisoundi kuin normialueella kaiuttimen pahmetäessä terävimpiä piikkejä ja lisättessä harmonista sisältöä. Haluan myös soundin reagoivan herkästi soittotatsiini. En tykkää vaihtaa tonea asennosta toiseen jollakin kytkimellä, vaan haluan säädellä sitä portaattomasti tatsilla a kitaran kontrolleilla. Sellaista isoa putkivahvaria, joka nollille kuristettuna siihen pystyisi, en ole vielä nähnyt. Kamala vahvistin mulla on ollut viimeksi 90-luvun puolivälissä. Joku Marshallin transistorilaatikko, joka ei toiminut millään volumella. Nykyisiini olen oikein tyytyväinen, mutta hyvilläkin laitteilla on kaikilla omat vahvuutensa, eikä kotisoitto kuulu mun soundikirjassa ison putkivahvistimen vahvuuksiin.
hallu
21.12.2018 11:37:27
Mikko1978: Master volume nyt ei varsinaisesti ole mikään uusi game changer. Ongelmia soittamisessa kaasuläppä kiinni ovat erityisesti kaapin toimimattomuus ja reagoiminen tatsiin. Kaiutinkaapit ovat niin epälineaarisia, että soundi on muuttuu valtavasti volan mukaan. Esimerkiksi joku high gain -soundi on pikkutehoilla paljon terävämpi sirkkelisoundi kuin normialueella kaiuttimen pahmetäessä terävimpiä piikkejä ja lisättessä harmonista sisältöä. Haluan myös soundin reagoivan herkästi soittotatsiini. En tykkää vaihtaa tonea asennosta toiseen jollakin kytkimellä, vaan haluan säädellä sitä portaattomasti tatsilla a kitaran kontrolleilla. Sellaista isoa putkivahvaria, joka nollille kuristettuna siihen pystyisi, en ole vielä nähnyt. Kamala vahvistin mulla on ollut viimeksi 90-luvun puolivälissä. Joku Marshallin transistorilaatikko, joka ei toiminut millään volumella. Nykyisiini olen oikein tyytyväinen, mutta hyvilläkin laitteilla on kaikilla omat vahvuutensa, eikä kotisoitto kuulu mun soundikirjassa ison putkivahvistimen vahvuuksiin.

Olen täysin samaa mieltä tuosta kaapin herättämisestä ja jatkaisin vielä, että elementin herääminen vaatii tietyn määrän liikettä ja kaapin soiminen vaatii tietyn määrän ilman liikettä ja sitten se huoneen soiminen siihen päälle. Vaikka soundi olisi kuinka hyvä, niin jos se on liian hiljainen niin se on pihinää yhtä kaikki ja silloin korvakuulokkeet (tai monitorit) on oikea ratkaisu. Jos käyttää kitarakaappia, niin sen verran on voitava vahvistinta avata, että se kaappi saadaan henkiin. Tässä suhteessa kaapeissa varmaan on eroja, mutta se lienee oma keskustelun aiheensa "mikä kaappi soi hyvin hiljaa" .

Tässä törmää myös kokoajan tuohon outoon termiin "toimiva master" ihan kuin se säädin olisi siinä ratkaiseva. Itse epäilen, että kyse on vahvistimen rakenteesta. Jos on sellainen vahvistin, jossa soundi syntyy enimmäkseen etuasteessa, niin siinä on silloin "toimiva master" koska pääteasteen rooli on pienempi ja se lähinnä vain antaa voimaa signaalile. Jos taas on sellainen wanhanaikainen vahvistin, jossa soundi syntyy paljolti myös etuasteen jälkeen (kuten näissä parjatuissa "huonomasterisissa" fendereissä ja Marshalleissa usein on asian laita), niin äänenpaineen madaltaminen vaikuttaa olennaisesti siihen miten vahvistin soi. Sen takia sen tyyppisiin vahvistimiin on kehitelty vaihtoehtoisia tapoja hallita äänenpainetta eli masteria on siojoiteltu eri paikkaan (vaiheenkääntäjän jälkeen PPIMV) tai masterin toimintatapaa on muutettu (en nyt muista mikä sen ohjausjännitettä pudottavan ratkaisun nimi oli).

Mun mielestä akustisia tekijöitä ei voi ohittaa muuten kun laittamalla joku digimasiina vahvistimen perään joka tekee digitaalisen virtuaalikaapin ja mikytksen ja huoneen ja ajaa vahvistin sellaiseen mykkänä ja soittaa luureilla. Tämä on kuitenkin asian jonka kanssa varmasti jokainen sähkökitaristi joutuu tavalla tai toisella tulemaan toimeen ja onneksi nykyisin on valtavasti erilaisia ratkaisuja tarjolla, että varmasti jokaisen tarpeisiin löytyy jotakin.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
TTV
21.12.2018 11:43:26 (muokattu 21.12.2018 11:51:14)
Mikko1978: Master volume nyt ei varsinaisesti ole mikään uusi game changer. Ongelmia soittamisessa kaasuläppä kiinni ovat erityisesti kaapin toimimattomuus ja reagoiminen tatsiin. Kaiutinkaapit ovat niin epälineaarisia, että soundi on muuttuu valtavasti volan mukaan. Esimerkiksi joku high gain -soundi on pikkutehoilla paljon terävämpi sirkkelisoundi kuin normialueella kaiuttimen pahmetäessä terävimpiä piikkejä ja lisättessä harmonista sisältöä. Haluan myös soundin reagoivan herkästi soittotatsiini. En tykkää vaihtaa tonea asennosta toiseen jollakin kytkimellä, vaan haluan säädellä sitä portaattomasti tatsilla a kitaran kontrolleilla. Sellaista isoa putkivahvaria, joka nollille kuristettuna siihen pystyisi, en ole vielä nähnyt. Kamala vahvistin mulla on ollut viimeksi 90-luvun puolivälissä. Joku Marshallin transistorilaatikko, joka ei toiminut millään volumella. Nykyisiini olen oikein tyytyväinen, mutta hyvilläkin laitteilla on kaikilla omat vahvuutensa, eikä kotisoitto kuulu mun soundikirjassa ison putkivahvistimen vahvuuksiin.

No nyt päästään asiaan :-) Totta turiset kaapin osalta, siihen mä oonkin käyttänyt kans jonkin verran aikaa, että löytyi sopiva rakenne ja elemnetti, joilla voi soittaa myös hiljaisemmalla ja ilman just tuota suurta sirinää. Tokihan se saundi muuttuu, kun avaa volaa ja antaa elementin hengittää, mutta se tietenkin lisää ongelmia kerrostalossa. Itselläni kaappina on Bluetone Custom 1x12", jossa esiväsytetty Celestionin Creamback. Toimii hyvin hiljaisella soitettaessa, entistä paremmin isommalla :-)

Tässä ei nyt sitten enää olekkaan kyse pelkästään päätteen "isoudesta", vaan koko signaaliketjusta ja soittodynamiikasta mikä onkin se oleellisin juttu. Kaapin elementin kannalta ei ole väliä, tuleeko sen nimellisteho 30W, 50W vai 100W päätteen läpi (olettaen identtisen signaalin), eikä noiden volume-eroja muutenkaan ilman kuulosuojia kukaan järkevä halua kuunnella. Ja edelleen, minä soittelen metallimusaa isoilla säröillä joten en edes kaipaa kitaran volakontrollin tuomia mahdollisuuksia: puhdas kanava ja särökanavat riittää :-)

Omien kokemusteni ja yli vuosikymmenen tonemetsästyksen jälkeen olen jollain tasolla löytänyt omaan korvaani hyvän saundin kotivolalla. Moni M.nettiläinen on meillä vuosien mittaan käynyt soittelemassa ja aika tyytyväisiä ilmeitä on naamoilla näkynyt. Soitan 99% ajastani kuulokkeiden kautta ja siinä tuo 120W nuppi ei aiheuta mitään ongelmaa: ajan parhaan kuuloisen signaalin Torpedo LIVE:n kaappi-impulssiin ja nautin.

Omalta osaltani en enää pysty enempää tuomaan sisältöä tähän pääte-kerrostalo-keskusteluun, joten siirryn takaisin puhtaasti Revv-aiheisiin keskusteluihin ja samaa aihesisältöä toivon myös muilta tässä ketjussa :-)
Krice
21.12.2018 11:50:23

Ihmettelen tuota, että pitää käyttää kaikkia impulsseja ja muita vekottimia vahvistimessa. Ensin ostetaan kallis iso putkivahvistin ja sitten simuloidaan se hiljaiseksi ja kaappimallinnukset siihen päälle. Varmaan särötkin otetaan pedaaleista. Eikö kannattaisi hankkia sellainen vahvistin, joka kuulostaa hyvältä ilman mallinnuksia ja tulee valmiiksi sopivilla tehoilla?
TTV
21.12.2018 12:02:02
Krice: Ihmettelen tuota, että pitää käyttää kaikkia impulsseja ja muita vekottimia vahvistimessa. Ensin ostetaan kallis iso putkivahvistin ja sitten simuloidaan se hiljaiseksi ja kaappimallinnukset siihen päälle. Varmaan särötkin otetaan pedaaleista. Eikö kannattaisi hankkia sellainen vahvistin, joka kuulostaa hyvältä ilman mallinnuksia ja tulee valmiiksi sopivilla tehoilla?

Ihmettele pois, se on sun oikeus ja vahvuus.

Jos olet(te) yhtää edes yrittänyt lukea näitä tekstejä, niin minä vahvistimen omistajana ja soittajana olen hyvinkin tyytyväinen sen toimintaan ilman keinokuormaa, keinokuorman kanssa, oikeaan kaappiin tai impulsseihin soitettaessa. Teitä muita tuntuu ahdistavan putkien määrää ja paino, kerrostalon naapurit, fontti, ... mitä vittua vielä lisäksi?

Jos minä koen saundin tai laitteiston hyväksi, niin ei huonone siitä että muut arvailee jonkun asian olevan jollain tapaa jotenkin. Näin monipuolista soittoympäristöä ei monelta huutelijalta löydy eikä tietenkään tarvikkaan löytyä, minä vaan satun pitämään näistä ja onneksi voin myös näillä soittaa :-)

Toisaalta mä ymmärrä sua Krice: mun perustelua kotisoiton hyville saundeille ja laitteiston rakenteelle on näköjään yhtä vaikea muiden ymmärtää kuin sinun valitusta kaikkien kitaroiden volapoikan väärästä paikasta :-) Ei meillä erilaisilla oo helppoa...
hallu
21.12.2018 12:10:54
Krice: Ihmettelen tuota, että pitää käyttää kaikkia impulsseja ja muita vekottimia vahvistimessa. Ensin ostetaan kallis iso putkivahvistin ja sitten simuloidaan se hiljaiseksi ja kaappimallinnukset siihen päälle. Varmaan särötkin otetaan pedaaleista. Eikö kannattaisi hankkia sellainen vahvistin, joka kuulostaa hyvältä ilman mallinnuksia ja tulee valmiiksi sopivilla tehoilla?

Roomaan vie monta tietä. Nämä keinokuormat ja kaappimallinnukset mahdollistavat, että kotona voidaan luoda illuusio isosta tilasta ja äänenpaineesta ja se voidaan tehdä vielä aidoilla isoja tiloja varten suunnitellulla vahvistimella. Se on makeaa, mutta ei ole ainoa tapa soittaa sähkökitaraa. Ihan yhtä herkullista on etsiä pienen tilan ja äänenpaineen intiimiä tunnelmaa ja luoda sellaista korvatulppia vaatimattoman pienen jazzklubin fiilistä himaan käyttämällä ihan jotain pientä vanhaa putkivahvistinta (Fender vibrochamp, Vox ac4tv, tms.).

Se on Krice silleen, että kukaan meistä ei oikein voi neuvoa toistamme substanssikysymyksissä kun se soittamisen ja musiikin taika on jokaisella vähän semmoinen oma matkansa emmekä me silloin voi oikeastaan ihan tarkkaan ymmärtää toisen taiteilijan päämääriä ja pyrkimyksiä ja toiminnan lähtökohtia. Jos minä saisin euron joka kerta kun yksi maailmankaikkeuden osa katsoo toista ja toteaa että "tuossa ei ole mitään järkeä", niin voisin ostaa itsellenikin Torpedo Liven :-)
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Mikko1978
21.12.2018 12:59:23
hallu: Olen täysin samaa mieltä tuosta kaapin herättämisestä ja jatkaisin vielä, että elementin herääminen vaatii tietyn määrän liikettä ja kaapin soiminen vaatii tietyn määrän ilman liikettä ja sitten se huoneen soiminen siihen päälle. Vaikka soundi olisi kuinka hyvä, niin jos se on liian hiljainen niin se on pihinää yhtä kaikki ja silloin korvakuulokkeet (tai monitorit) on oikea ratkaisu. Jos käyttää kitarakaappia, niin sen verran on voitava vahvistinta avata, että se kaappi saadaan henkiin. Tässä suhteessa kaapeissa varmaan on eroja, mutta se lienee oma keskustelun aiheensa "mikä kaappi soi hyvin hiljaa" .

Mun mielestä akustisia tekijöitä ei voi ohittaa muuten kun laittamalla joku digimasiina vahvistimen perään joka tekee digitaalisen virtuaalikaapin ja mikytksen ja huoneen ja ajaa vahvistin sellaiseen mykkänä ja soittaa luureilla. Tämä on kuitenkin asian jonka kanssa varmasti jokainen sähkökitaristi joutuu tavalla tai toisella tulemaan toimeen ja onneksi nykyisin on valtavasti erilaisia ratkaisuja tarjolla, että varmasti jokaisen tarpeisiin löytyy jotakin.

Perusajatukseltaanhan tuo on melko yksikertaista logiikkaa. Keveät ja joustavat komponentit heräävät pienemmillä tehoilla. Sitten taas nuo pienemmillä tehoilla heräävät komponentit eivät kestä isoja tehoja.

Itse en kotikäyttöön näe oikein mitään ajatusta putkivahvarissa ja kitarakaapissa. Mallintava on tuossa käytössä niin paljon kätevämpi ja myös soundaa paremmalta. Rumpalin kanssa taasen tykkään soittaa oikealla vahvistimella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)