Aihe: pedaalit ja virtalähteet ?
1 2 3 4 5 6 7 8
Laulava Kylätohtori
20.12.2018 18:42:09
Yhdellä spedulla 1Spot on ihan hyvä ratkaisu, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että se on hakkuri ja siten alttiimpi häiriöille kuin ns. kunnollinen virtalähde. Eikä sellainen iso boksi ole yhtään sen parempi, jos sen sisällä on hakkuri. Myös mainospuheissa kannattaa olla tarkkana, koska isolated voi tarkoittaa sitä, että on erilliset lähdöt fyysisesti, muttei sähköisesti, eli kaikilla on sama maa, eikä esim. virrantuplaajaa voi käyttää.

Samoin yhdelle spedulle patteri ei ole ongelma, koska ei ole lautaa, niin piuhat irrotetaan joka tapuksessa inputista ja näin patteri säästyy. Spedulaudssa tuo johtojen irrotus ongin ärsyttävämpi homma.

Toisaalta, kyllä monet vetää keikkaa ongelmitta 1Spotilla tai Bossin PSA:lla daisychainattuna, joten kyse on loppuviimeksi riskinhallinnasta. Kuinka suuria riskejä on valmis ottamaan. Eikä kalliskaan virtalähde 100% varma ole. Joten ei se 200€ virtalähde pakollinen ole kuitenkaan, vaikka itsekin aina niiden puolesta puhun.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
20.12.2018 19:11:20
LaMotta: Olen käyttänyt onespottia monta vuotta. Samasta muuntajasta virta niin efektilenkkiin kuin vahvistimen eteen. Ei mitään häiriöitä. Kai se on sitten tuurista kiinni että missä hurisee?

Juu, ymmärtääkseni kyse on siitä, miten hyvin rakennuksen sähköt on toteutettu sekä siitä, kuinka paljon ja kuinka voimakkaita häiriölähteitä lähistöllä on. Hakkurit sun muut keräävät häiriöitä helpommin kuin laadukkaammat ratkaisut.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
20.12.2018 19:54:04
Ota sitten huomioon, että jos hankit jotain modernia digikajausta, niin sen virrantarve saattaa olla melko suuri, jolloin asia pitää huomioida virtalähteen mitoituksessa.
kimurantti1
20.12.2018 20:46:22 (muokattu 20.12.2018 20:46:45)
LaMotta: Olen käyttänyt onespottia monta vuotta. Samasta muuntajasta virta niin efektilenkkiin kuin vahvistimen eteen. Ei mitään häiriöitä. Kai se on sitten tuurista kiinni että missä hurisee?

Kyllä vaan, noiden kanssa se on tuurista kiinni. Jos keikasta tulee latiakaan liksaa on musta asiallista minimoida kaikki tekijät, jotka on tuurista kiinni. Toki jos joku laite juuri omassa systeemissä toimii, niin en mä siihen lähde kärisemään, että "et voi vetää tolla". :-)
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
hallu
20.12.2018 20:47:18
Laulava Kylätohtori: Ota sitten huomioon, että jos hankit jotain modernia digikajausta, niin sen virrantarve saattaa olla melko suuri, jolloin asia pitää huomioida virtalähteen mitoituksessa.

Siis tottakai mä laitan kunnollisen virtalähteen ja laudan jos laitan niitä speduja yhtään enempää ..... siis yhtään yhtä enempää. Eikö sellainen kolmenkymmenen euron Boss PSA onespot ole kuitenkin parempi kuin kympin Claes Ohlsonin Onespot? siis eikö se bossin onespot ole juurikin musiikkilaitteisiin suunniteltu eli ei hakkuria..... eihän?

Ja juu ymmärrän kyllä että digidilsat sun muut tietokonehärpättimet tarvii enempi sähköä. En ole ollenkaan varma teenkö lautaa (ts. alanko leikkimään efektien kanssa enemmän), mutta jos teen niin siitä tulisi luultavasti seuraavanlainen: viritysmittari ->tremolo -> crybaby -> joku dilsa -> joku luuppimasiina -> vahvistin. Tremolon ja vaakun järjestyksestä en ole varma, mutta muuten varmaan joku tommonen. En ole ihan varma siitäkään olisiko dilsan parempi olla luupissa vai vahvistimen edessä juuri nyt ajattelen että vahvarin edessä mutta sitä pitää tutkia sitten koska periaatteessa dilsan ja luuppimassiinan voi molemmat laittaa ihan hyvin myös vahvistimen lenkkiin. Ja siis siinä tapauksessa laittaisin ilman muuta laudan ja kunnollisen virtalähteen (en tiedä minkä merkkisen tai mallisen, mutta jonkin joka maksaa yli satasen).

Tällä hetkellä pohdiskelen kuitenkin tarvitsenko efektejä ja jos mulla on vaan joku pelkkä viritysmittari, niin menisikö se onespotilla tai peräti patterilla (ainakin tuo Polytune näytti päästävän signaalin läpi ilman virtojakin eli kai se aina bypass poljin lienee, mutta en tiedä onko siinä virta päällä jos johto unohtuu kiinni (viritintähän ei muuten ihan alvariinsa tässä taloudessa poljeta päälle ja tykkään virittää kitaran korvalla myös niin yleensä käytän mittaria silloin kun pitää olla oikeasti samassa vireessä muiden kanssa, mutta himassa riittää että se vaan kuulostaa suunnilleen vireiseltä).
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
The Jack
20.12.2018 20:48:22
Laulava Kylätohtori: Toisaalta, kyllä monet vetää keikkaa ongelmitta 1Spotilla tai Bossin PSA:lla daisychainattuna, joten kyse on loppuviimeksi riskinhallinnasta. Kuinka suuria riskejä on valmis ottamaan. Eikä kalliskaan virtalähde 100% varma ole. Joten ei se 200€ virtalähde pakollinen ole kuitenkaan, vaikka itsekin aina niiden puolesta puhun.

Ei tarvitse itse laitteiden keikkakelpoisuudesta huolehtia, keikkoja kun ei ole. Jos olisi en ikinä uskaltaisi mennä sinne Bossin PSA:n ja sen haarahärvelin kanssa. Omistan sellaisen, mutta nykyisellä käyttökokemuksella jättäisin ostamatta. Ei se ole edes halpa normihinnoilla ostettuna, 45 e maksaa Tompalla piuhat ja muuntaja erikseen ostettuna. Haarajohtoa täytyy venyttää ääriasentoihin, jotta väli riittää erilaisiin pedaaleihin. Eri valmistajat laittavat meinaan pedaaleihinsa virtapaikan eri sijainteihin, toisilla se on kyljessä, seuraavassa pedaalissa se voi olla päinvastaisessa kyljessä, sitä seuraavassa alhaalla/ylhäällä. Tämän kanssa pelatessa piti tehdä kompromisseja pedaalien järjestyksen kanssa, että sain johdon riittämään mahdollisimman monelle pedaalille. Sitten kun haaraväli on vedetty ihan maksimille pienikin osuma pedaaliin irroittaa virtapiuhan, ja noita plugeja sai olla tönimissä joka soittosession aikana takaisin paikoilleen. Yllättävästi virtaa riitti siitä jopa kaikkiin kahdeksaan pedaalin yhtäaikaa, mutta näin mutu-tuntumalta soundi oli huonompi kuin kunnollisella virtalähteellä. Varmaan aika vajaateholla pedaalit tämän kanssa toimi. Ja Dunlopin Wahit ei toimineet tällä ollenkaan kuten eivät myöskään Mooerin Micro Powerilla.
hallu
20.12.2018 20:55:30
kimurantti1: Kyllä vaan, noiden kanssa se on tuurista kiinni. Jos keikasta tulee latiakaan liksaa on musta asiallista minimoida kaikki tekijät, jotka on tuurista kiinni. Toki jos joku laite juuri omassa systeemissä toimii, niin en mä siihen lähde kärisemään, että "et voi vetää tolla". :-)

Nyt tietty kun täällä pyörii ammattilaisia ja kaikenlaisia toimijoita niin jos en muistanut sanoa, niin minä en saa palkkaa keikoistani, vaan mun pitää maksaa että pääsen soittamaan (se on yksi syy miksi keikkailen niin harvoin). Minä olen siis itse maksava asiakas omilla keikoillani ;-) . Mutta vaikka olenkin asiakkaana aina oikeassa, niin en itse halua erityisemmin hakata päätäni seinään noissa laiteasioissa ja siksipä aina välillä täällä mnetissä ideoitani testailen, että saatte puhua mulle järkeä ennenkuin alan tosissani pövästellä :-D
kimurantti1
20.12.2018 20:59:58 (muokattu 20.12.2018 21:02:44)
hallu: Siis tottakai mä laitan kunnollisen virtalähteen ja laudan jos laitan niitä speduja yhtään enempää ..... siis yhtään yhtä enempää. Eikö sellainen kolmenkymmenen euron Boss PSA onespot ole kuitenkin parempi kuin kympin Claes Ohlsonin Onespot? siis eikö se bossin onespot ole juurikin musiikkilaitteisiin suunniteltu eli ei hakkuria..... eihän?

Valitettavasti Bossin PSA-230S on juurikin hakkuri. S-kirjain tuolla lopussa merkitsee sanaa "switching", eli suomeksi hakkurivirtalähde. Toki hakkurivirtalähteetkin on parantuneet vuosien saatossa ja nykyään markkinoilla on tarjolla kunnolla reguloituja sellaisia. Pääsääntöisesti laadukkaammat boksit on kuitenkin perinteisellä muuntajalla ja kaikki kevyet, pienet puhelimen laturilta näyttävät palikat jotka tarjoilevat uskomattoman määrän virtaa kokoonsa nähden on hakkurivirtalähteitä.

Allekirjoitan myös kommentin Mooerin virtalähteestä ja wahista. Kuukausi takaperin käytiin yhden mun kitaraoppilaan kamat studiolla läpi ja todettiin, että Mooer aiheuttaa wahin kanssa sirinää, siinä missä Voodoo Labin Pedal Powerilla kamat oli hiirenhiljaiset. Eikä tarvinut olla edes daisy chainissa mitään, ainoastaan wah Mooerilla virroitettuna piti soidinmenoa, jota ei olisi kaivattu.
hallu
20.12.2018 21:46:29
kimurantti1: Valitettavasti Bossin PSA-230S on juurikin hakkuri. S-kirjain tuolla lopussa merkitsee sanaa "switching", eli suomeksi hakkurivirtalähde...........

No voihan nenä, olipa hyvä etten ole ehtinyt ostaa sitä. Mites sitten tämä toinen bossin virtalähde PSB230EU ?
https://www.f-musiikki.fi/kitarat-j … rvikkeet/bosspsb-230eu-bosspsb230eu

Onko tässäkin hakkuri? hinta olisi ihan sama kuin tuossa "S" mallissakin. Mä kävin ostamassa pattereita tänään. Ajattelin kokeilla miten noi mun pedaalit toimii pelkällä patterilla.
steelduck
20.12.2018 21:57:13

Unohda nyt nuo, kun saat samaan hintaan tämän, missä on viisi erotettua lähtöä. Jos halvalla pitää päästä, niin tämä on aivan ylivoimainen.

Tästä sitten askel ylöspäin on Ciocks:n ja VoodooLabs:n vehkeet, jotka maksavat moninkertaisesti.

https://www.thomann.de/intl/harley_ … lant%20junior&smcs=a1bb78_35432
Sammo
21.12.2018 09:52:15
hallu: Siis tottakai mä laitan kunnollisen virtalähteen ja laudan jos laitan niitä speduja yhtään enempää ..... siis yhtään yhtä enempää. Eikö sellainen kolmenkymmenen euron Boss PSA onespot ole kuitenkin parempi kuin kympin Claes Ohlsonin Onespot? siis eikö se bossin onespot ole juurikin musiikkilaitteisiin suunniteltu eli ei hakkuria..... eihän?

Voin olla väärässä mutta alunperin Onespot, tai siis 1Spot, tarkoitti ensimmäistä efekteille tarkoitettua hakkuripalikkaa. Näyttäisi että Truetone (os. Visual Sound) valmistaa vieläkin tuolla nimellä, ja mulla menee aina välillä näissä keskuteluissa tarkoitetaanko onespotilla just hakkiripalikka vai kaikkia noita Boss PSA-tyyppisiä ratkaisuja (palikka seinään ja yksi johto ulos jonka voi daisy chainata, hakkurilla tai ilman).

Itellä on menossa paini hankinko Pedaltrain JR:n alle Truetonen CS12:a jossa ominaisuudet on just eikä melkeen, mutta arveluttaa että se on pohjimmiltaan hakkuripohjainen.
I'm very highly educated. I know words, I have the best words.
hallu
21.12.2018 11:19:05
Sammo: Voin olla väärässä mutta alunperin Onespot, tai siis 1Spot, tarkoitti ensimmäistä efekteille tarkoitettua hakkuripalikkaa. Näyttäisi että Truetone (os. Visual Sound) valmistaa vieläkin tuolla nimellä, ja mulla menee aina välillä näissä keskuteluissa tarkoitetaanko onespotilla just hakkiripalikka vai kaikkia noita Boss PSA-tyyppisiä ratkaisuja (palikka seinään ja yksi johto ulos jonka voi daisy chainata, hakkurilla tai ilman).

Itellä on menossa paini hankinko Pedaltrain JR:n alle Truetonen CS12:a jossa ominaisuudet on just eikä melkeen, mutta arveluttaa että se on pohjimmiltaan hakkuripohjainen.

Bossilla on kaksi erilaista PSA laturia. Boss PSA230S on se palikka seinään, joka kuulemma on juurikin hakkuri kun siinä on se "S" ja sen kapasiteetti on 500mA ja sitten on Boss PSA230EU joka on johdon päässä oleva laturi eli ei ole palikka seinään vaan palikasta johto seinään ja toinen johto ruokittavaan laitteeseen ja sen kapasiteetti on nelinkertainen ensimainittuun verrattuna eli 2A ja sitä suositellaan bossin digitaalipedaaleille virtalähteeksi. Nuo Bossin virtalähteet erilaisesta kapasiteetistaan huolimatta ovat yllättäen saman hintaisia noin 30 euroa molemmat.

Itse päätin kokeilla waakkua ja viritysmittaria pattereilla ja se on vähän työn alla, mutta kun näen kauanko patteri käytössäni kestää niin osaan arvioida onko siitä pysyväiseksi ratkaisuksi. Ilmeisesti tuo vahi hyvinkin toimii pelkällä patterilla, mutta viritysmittari on vähän kysymysmerkki. Ja sitten sekin, että onko siinä plugissa virtakytkin eli pitääkö plugi ottaa irti kun pedaalia ei käytä, niin en tiedä. Noi kuitenkin päästää signaalin läpi vaikka olisi kokonaan irti sähköistä eli maailma ei lopu vaikka sähkö lopuisikin.
tomaattiorava
04.01.2019 18:42:24
Novoi helevetti, justiisa ku alko rentoutumaan....
Tässä justii selitin miten hyvin 1spotilla pärjänny, stratolla ei oikeen mitään suhinaa väliasennoissa, pieni straton hönkäys muissa asennoissa.
Nyt tuli hieno tremolo mukaan ketjuun ja sehän teki kaikista pikku kohinoista ihan vissiä kiusaa kun kaiken amplitudia vetelee eestaas. Mitä ennen ei huomannu niin nyt kyllä huomaa, ihan puhtaallakin saundilla. Kompuran jos lyö päälle voi voehan helevetti.

Pedaalit ottaa virtansa henkilökohtaisesta pistorasiastaan toisessa huoneessa, kohina ei vähentynyt vaikka otti kaikki muut spedut irti. Tiedä sitten auttaisko hienotkaan virtalähteen ongelmaan...
Matias.
04.01.2019 20:16:38
Se Bossin pienempi (500 ma) on ihan toimiva peruslaite yksittäiselle tai parille efektille kun laskee sen kapasiteetin vrt.virtaa kuluttavat laitteet. Ei laitteen vika jos käytetään väärin. Pedaalilautoihin on omat isommat ja eri teknisiä ratkaisuja omaavat laitteet. Tuo Boss on mukava roudattava ja piuha riittävän pitkä. Dc liitin on napakka liitoksissa. Luotettava peli.
hallu
04.01.2019 23:05:38 (muokattu 04.01.2019 23:07:06)
hallu: Bossilla on kaksi erilaista PSA laturia. Boss PSA230S on se palikka seinään, joka kuulemma on juurikin hakkuri kun siinä on se "S" ja sen kapasiteetti on 500mA ja sitten on Boss PSA230EU joka on johdon päässä oleva laturi eli ei ole palikka seinään vaan palikasta johto seinään ja toinen johto ruokittavaan laitteeseen ja sen kapasiteetti on nelinkertainen ensimainittuun verrattuna eli 2A ja sitä suositellaan bossin digitaalipedaaleille virtalähteeksi. Nuo Bossin virtalähteet erilaisesta kapasiteetistaan huolimatta ovat yllättäen saman hintaisia noin 30 euroa molemmat.

Itse päätin kokeilla waakkua ja viritysmittaria pattereilla ja se on vähän työn alla, mutta kun näen kauanko patteri käytössäni kestää niin osaan arvioida onko siitä pysyväiseksi ratkaisuksi. Ilmeisesti tuo vahi hyvinkin toimii pelkällä patterilla, mutta viritysmittari on vähän kysymysmerkki. Ja sitten sekin, että onko siinä plugissa virtakytkin eli pitääkö plugi ottaa irti kun pedaalia ei käytä, niin en tiedä. Noi kuitenkin päästää signaalin läpi vaikka olisi kokonaan irti sähköistä eli maailma ei lopu vaikka sähkö lopuisikin.

Nyt ollaan menty kaksi viikkoa pelkillä pattereilla joten alkaa vaikuttaa aika lupaavalta mun käytössä. En ehkä tarvitse virtalähdettä lainkaan. Piuhat on pedaaleissa kiinni himassa koko ajan joten sekään ei näytä syövän pattereita. Jos noi spedut ei tota enempää virtaa tavitse niin patterit on paljon käytännöllisempi mun käytössä.

E: kiitokset Kimurantille oivallisesta vinkistä jota ilman en olisi edes tullut ajatelleeksi että näitä voi käyttää patterillakin.
velipekka
04.01.2019 23:39:13
Mun käsittääkseni jos inputissa on piuha kiinni niin kyllä se pattereita syö. Itselläni ainakin aikoinaan niin kävi ja oli kyllä aika rasittavaa repiä piuhoja koko ajan irti.
Ja eiköhän virtalähteen käyttö olisi aika ekoteko verrattuna paristojen kulutukseen ;)
Pinewood
05.01.2019 00:19:44
velipekka: Mun käsittääkseni jos inputissa on piuha kiinni niin kyllä se pattereita syö. Itselläni ainakin aikoinaan niin kävi ja oli kyllä aika rasittavaa repiä piuhoja koko ajan irti.
Ja eiköhän virtalähteen käyttö olisi aika ekoteko verrattuna paristojen kulutukseen ;)

Kyllä tuosta patterien kulumisesta varoitetaan joissakin käyttöohjeissakin. Itse käytän patterilla vain laudassa ketjun ekana olevaa fuzzia (kitarapiuha menee suoraan siihen) ja laudan ulkopuolelta vielä fuzzinkin eteen satunnaisesti tulevaa wahia. Ja piuhat nappaan aina irti kun soitto loppuu,
kimurantti1
05.01.2019 01:21:50
Jos pedaalissa on bufferi, kuluttaa pedaali pariston loppuun kohtalaisen nopeasti jos inputiin jättää piuhan. Myös true-bypass -pedaali ottaa bypass-tilassa paristosta virtaa, jos pedaalin inputissa on piuha, mutta murto-osan siitä mitä bufferoidut. Jos siitä ei ole aivan kohtuutonta vaivaa, kantsii input-piuha napata pois kun lopettaa soiton. Muilla piuhoilla ei ole merkitystä.
kojones
05.01.2019 07:18:54
kimurantti1: Jos pedaalissa on bufferi, kuluttaa pedaali pariston loppuun kohtalaisen nopeasti jos inputiin jättää piuhan. Myös true-bypass -pedaali ottaa bypass-tilassa paristosta virtaa, jos pedaalin inputissa on piuha, mutta murto-osan siitä mitä bufferoidut.

Ei oo varsinaisesti ihan näinkään, bufferissa (ja pedaalissa) on kuitenkin virrat koko ajan päällä, oli se pedaali polkaistu päälle tai ei. Ihan hiuksenhienoja eroja tulee sitten ledistä sekä transistorin tai oparin ottaman virran kasvusta kun signaali kulkee niiden kautta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)