Aihe: pedaalit ja virtalähteet ?
1 2 3 4 5 6 7 8
velipekka
20.12.2018 11:59:25
Uuden yksirivisen HB:n alumiinisen pedaalilaudan laukkuineen saa 35 eurolla.
Siihen asiallinen virtalähde alle ja ehkä vielä näppärä pedaalimallinen viritin niin ei tarvitse klipsiviritintäkään käyttää.
hallu
20.12.2018 12:24:43
velipekka: Uuden yksirivisen HB:n alumiinisen pedaalilaudan laukkuineen saa 35 eurolla.
Siihen asiallinen virtalähde alle ja ehkä vielä näppärä pedaalimallinen viritin niin ei tarvitse klipsiviritintäkään käyttää.

No tuo ei kyllä ole pahan hintainen enää. Siis mulla on valmiina jo tuo Polytune joka on virittimenä kyllä hyvä (sehän toimii myös patterilla, ei tarvitsisi virtalähdettä välttämättä ollenkaan). Toisaalta mulla oli joskus Bossin TU10 (vai mikä numero se nyt oli) klipsiviritin ja en ihan yksiselitteisesti osaa sanoa, missä asiassa se nyt tuolle lattiaviritysmittarille olisi hävinnyt..... no ehkä tuo viisarin on tuossa polytunessa rauhallisemmin käyttäytyvä ja virittäminen sikäli vähän sutjakampaa, mutta bossin tu3 mittariin ei tule edes sitä eroa. Siinä bossin klipsivirittimessä patteri kesti maailman tappiin, mutta tuon polytonen patterin kestoa en ole koskaan kokeillut (jos se puolikin vuotta kestäisi, niin alkaisi koko virtalähde olla kyseenalainen). Mä kuitenkin epäilen, että nuo lattialla makaavat pedaalit on suunniteltu käytettäväksi ulkoisen virtalähteen avulla vaikka niissä patterinpaikka olisikin.

Täytyypä tsekata se HB:n keissi. En minä mitenkään erityisesti himoiste tehdä sitä pedaalilautaa itse, vaan ajattelin sille ylijäävälle vanerille keksiä jotain käyttöä. Kun siis pedaalilauta..... on siis vain lauta, ei kai sen nyt kuulukaan maksaa ihan hirveitä. Ideanahan se on maailman yksinkertaisin. Niin ja olen minä tuolla tienpäällä nähnyt minkälasta koheltamista se voi olla noiden efektilautojen kanssa, niin että ymmärrän kyllä ajatuksen tehdä se mahdollisimman elegantisti.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
hallu
20.12.2018 12:55:11
velipekka: Mulla on TC Polytune pedaaliversiona sekä klipsinä. Ei siinä klipsissä sinäänsä mitään vikaa ole mutta koen jotenkin pedaaliversion näppärämpänä. Jos vaihtaa/käyttää useampaa kitaraa niin ei tarvitse klipsiä vaihdella lavasta toiseen ja laudassa pysyy paremmin tallessa versus pienehkö klipsi joka välillä tahtoo pujahtaa jonnekin piiloon.

No tuo on kyllä totta ja tietenkin kun heiluu kitaran kanssa niin se klipsi saattaa lennähtää ties minne patterin taakse :-). Ai polytunesta on klipsiversiokin? enpä tiennytkään. Sommoinen olisi varmaan hieno.
Laulava Kylätohtori
20.12.2018 13:10:02 (muokattu 20.12.2018 13:10:58)
hallu: No tuo on kyllä totta ja tietenkin kun heiluu kitaran kanssa niin se klipsi saattaa lennähtää ties minne patterin taakse :-). Ai polytunesta on klipsiversiokin? enpä tiennytkään. Sommoinen olisi varmaan hieno.

Klipsinä saa Unitunea ja Polytunea, ekasta puuttuu luonnollisesti polyominaisuus. Tompalta saa molempia 30 euroon, kotomaassa sitten enemmän.

Mulla on PT speduna, mutta ajattelin myös hommata klipsinä. Homma vähän jäi, kun ajattelin ostaa kansantaloudellisista syistä kotimaasta, mutta pyysivät klipsistä tuplaten Thoomannin hintaa. Pitää nyt katsoa. Joku halpa klipsi mulla jo onkin, mutta sellaisten paskojen kanssa menee vaan hermot..

Spedu tietty lautaan, mutta klipsi olisi kätevä esim. kielten vaihdossa tai muissa huoltohommissa ynnä muissa..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
20.12.2018 13:37:31
Vielä yksi juttu. Kun kävin thomannin sivuilla katselemassa niitä lautoja, niin eipähän nuo pahan hintaisia olleet tommosen gaattorin saisi viidellä kympillä. Toisaalta on mulla itsellänikin noita vanhoja läppärikeissejä, niin periaatteessa se pelkkä lauta riittäisi, mutta niitä ei näyttänyt olevan tarjolla vaan ainoastaan kassin kanssa.

Mutta virtalähteistä vielä jäi mietityttämään, että mitä eroa näillä kahdella virtalähteellä on?

https://www.thomann.de/fi/boss_psa_230.htm

https://www.thomann.de/fi/thomann_nt_0910.htm

Ymmärrän, että toisessa on johto reilut pari metriä. Halvemmassa on kapasiteetti kaksinkertainen (1A) verrattuna tuohon kalliimpaan (500mA). Mutta molemmat ovat onespotteja kooltaan suunnilleen samanlaisia ja sama pistoke ja napaisuus. No siinä kalliimmassa on se mystinen klunssi siinä piuhassa ja ledindikaattori kertomassa, että laite on kytketty sähköverkkoon.

Mutta siis onko noissa jokin perustava ero jonka takia tuosta Bossista kannattaa maksaa kolminkertainen hinta?
Vainottu
20.12.2018 13:43:35
Laulava Kylätohtori: Spedu tietty lautaan, mutta klipsi olisi kätevä esim. kielten vaihdossa tai muissa huoltohommissa ynnä muissa..

Tähän voin kannustaa. :) Mulla on ollut jo pari vuotta Seikon klipsiviritin käytössä kotona kielten vaihtoa ja akustista varten. Kieliä vaihtaessa ton virittimen tarkkuus riittää hyvin vaikken sitä keikalle veisikään. Usein vaihdan kielet samalla kun esimerkiksi katson telkkaria sohvalla niin on näppärää kun ei tarvitse ylimääräisiä piuhoja ja pedaalia/pedaalilautaa roudata paikalle.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause.
Laulava Kylätohtori
20.12.2018 13:48:11 (muokattu 20.12.2018 13:53:28)
hallu: ledindikaattori kertomassa, että laite on kytketty sähköverkkoon.

Eikö siitä sitten näe ilman lediä, että onko se mötti seinässä vai ei? :D

Kalliimmassa saattaa olla tarkemmat toleranssit, kestävämpi toteutus, parempi sähköturvallisuus, häiriöttömämpi suunnittelu, eettisesti kestävämpi, ym. tai sitten vaan maksat brändistä sen lisähinnan, jotta saavat ruokittua turhan keskijohdon ja pöhöttyneet tukitoiminnot. Vaikea se kai on sanoa ilman tarkempaa tutkimusta.

Säkin, kun pistät tuhansia skeboihin ja vahvareihin, niin eikö ole jotenkin outoa tinkiä virtalähteestä, joka on kuitenkin varsin merkittävä ja kriittinen osa kokonaisuutta, muutamaa kymppiä? :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
velipekka
20.12.2018 13:53:25
Jos nyt laudan ostaa niin kyllä siihen kannattaa kunnoin virtalähde hommata.
Jos haluaa halvalla niin jo tuo edellä mainittu HBn Jr tai vaikka tämä.

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_powerplant_iso_1_pro.htm

Kun virtalähde ja pedaalit on kunnolla integroitu lautaan niin koko läjää on helppo kuskata ja käsitellä. Virtapiuha seinään ja instrumenttikaapelit kiinni ja soitto päälle.
Laulava Kylätohtori
20.12.2018 13:55:48 (muokattu 20.12.2018 13:56:34)
velipekka: Jos nyt laudan ostaa niin kyllä siihen kannattaa kunnoin virtalähde hommata.
Jos haluaa halvalla niin jo tuo edellä mainittu HBn Jr tai vaikka tämä.

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_powerplant_iso_1_pro.htm

Kun virtalähde ja pedaalit on kunnolla integroitu lautaan niin koko läjää on helppo kuskata ja käsitellä. Virtapiuha seinään ja instrumenttikaapelit kiinni ja soitto päälle.

Joku oli kait mittaillut näitä Benttonin virtalähteitä ja oli ollut jotain heittoa lukemissa. Toisaalta, en ole nähnyt vertailua kalliimpiin, joten tiedä sitten niiden heitoista.

e. mittauksella tarkoitin, että oli mitattu lukemia kuorman kanssa, eikä vaan lyöty yleismittarin johtoja lähtöihin..
hallu
20.12.2018 14:00:28
Laulava Kylätohtori: Eikö siitä sitten näe ilman lediä, että onko se mötti seinässä vai ei? :D

Kalliimmassa saattaa olla tarkemmat toleranssit, kestävämpi toteutus, parempi sähköturvallisuus, häiriöttömämpi suunnittelu, ym. tai sitten vaan maksat brändistä sen lisähinnan, jotta saavat ruokittua turhan keskijohdon ja pöhöttyneet tukitoiminnot. Vaikea se kai on sanoa ilman tarkempaa tutkimusta.

Säkin, kun pistät tuhansia skeboihin ja vahvareihin, niin eikö ole jotenkin outoa tinkiä virtalähteestä, joka on kuitenkin varsin merkittävä ja kriittinen osa kokonaisuutta, muutamaa kymppiä? :)

Joo ei ole järkeä tinkiä olennaisesta asiasta. Lähinnä haluan vain tietää mistä maksan ja kun en noista niin kamalasti ymmärrä niin aattelin josko joku tietäisi mikä juttu noihin kätkeytyy.

Olen tosiaan maksanut kitarakamoista itseni kipeäksi ja maksanut paljon turhastakin ja ennenkaikkea oppinut matkanvarrella paljon. En minä tässä virtalähde ja pedaalilauta asiassa ole varsinaisesti säästämässä, vaan koitan tämän keskustelun myötä päästä vain kartalle mikä näissä on olennaista ja mitkä asiat ovat kriittisiä niin että osaan funtisa itselleni parhaan ratkaisun. Totta on että voisin marssia Customsoundsiin ja pyytää Kipanderia tekemään mulle laudan ilman kompromisseja..... mutta en minä silloin oppisi mitään. Ei se silti olisi ehkä huono ratkaisu sekään.

Kyselin noista virtalähteistä lähinnä siksi, kun aloin harkitsemaan, että laudassani olisi vain yksi pedaali, niin nuo Clocksit, T-rexit, HB:t sun muut oli kaikki suunniteltu vähintään viidelle pedaalille, niin ajattelin että mitä eroa näillä onespot virtalähteillä on keskenään. Ei kolmekymppiä oikeasti ole mikään tekemätön paikka, mutta ajattelin vain josko joku tietäisi onko siellä vaikka erilainen tekniikka sisällä..... tai mitä se klunssi siinä bossin johdossa tekee tms..
velipekka
20.12.2018 14:04:48
Hallu:Kyselin noista virtalähteistä lähinnä siksi, kun aloin harkitsemaan, että laudassani olisi vain yksi pedaali, niin nuo Clocksit, T-rexit, HB:t sun muut oli kaikki suunniteltu vähintään viidelle pedaalille, niin ajattelin että mitä eroa näillä onespot virtalähteillä on keskenään. Ei kolmekymppiä oikeasti ole mikään tekemätön paikka, mutta ajattelin vain josko joku tietäisi onko siellä vaikka erilainen tekniikka sisällä..... tai mitä se klunssi siinä bossin johdossa tekee tms..

Sitä vaan helposti käy niin, etta muutaman viikon päästä pedaaleja voi olla pari lisää
ja sitten ollaan taas virtalähteitä tutkimassa ja sormi tilausnappulalla.
ennakointia...
Rämppy
20.12.2018 14:11:12
Hakkurivirtalähde (esim 1-Spot) toimii hyvin tai sitten ei. Riippuu paljon siitä millaisia speduja laudassa on. Mulla alkoi jossain aiheessa 1-Spotin kanssa kuulua kaiuttimesta pientä, mutta ärsyttävää korkeataajuus-sirinää. Silloin satsasin kerralla kunnolliseen, jossa on eristetyt lähdöt. Virtalähde ei ole kauhean kutkuttava ostos verrattuna efektipedaaliin tai soittimeen. Kuitenkin myöhemmin moni huomaa, että se on parhaita hankintoja mitä on tullut tehtyä.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Tomtom
20.12.2018 14:42:05
Rämppy: .. Kuitenkin myöhemmin moni huomaa, että se on parhaita hankintoja mitä on tullut tehtyä.

Samaa mieltä. Aikaisemmin käytin Pedal Poweria ja olihan se "hyvä" koska hurinoita ei esiintynyt (sinänsä turhauttavaa maksaa mokomasta tyyliin 200€). Nyt omassa set-upissa 4-5 pedaalin daisy Bossin virittimestä ja hurinoita ja "hässäkkää" esiintyy kyllä ihan omaksi tarpeiksi..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Laulava Kylätohtori
20.12.2018 14:46:29
hallu: Joo ei ole järkeä tinkiä olennaisesta asiasta. Lähinnä haluan vain tietää mistä maksan ja kun en noista niin kamalasti ymmärrä niin aattelin josko joku tietäisi mikä juttu noihin kätkeytyy.

Olen tosiaan maksanut kitarakamoista itseni kipeäksi ja maksanut paljon turhastakin ja ennenkaikkea oppinut matkanvarrella paljon. En minä tässä virtalähde ja pedaalilauta asiassa ole varsinaisesti säästämässä, vaan koitan tämän keskustelun myötä päästä vain kartalle mikä näissä on olennaista ja mitkä asiat ovat kriittisiä niin että osaan funtisa itselleni parhaan ratkaisun. Totta on että voisin marssia Customsoundsiin ja pyytää Kipanderia tekemään mulle laudan ilman kompromisseja..... mutta en minä silloin oppisi mitään. Ei se silti olisi ehkä huono ratkaisu sekään.

Joo, fiksuahan tuollainen on. Olen samaa mieltä, että ilman muuta kannattaa aina ensin olla asioista kunnolla kartalla ja sitten tehdä päätökset, kun on jotain, minkä varassa ne päätökset voi tehdä.

Kyselin noista virtalähteistä lähinnä siksi, kun aloin harkitsemaan, että laudassani olisi vain yksi pedaali, niin nuo Clocksit, T-rexit, HB:t sun muut oli kaikki suunniteltu vähintään viidelle pedaalille, niin ajattelin että mitä eroa näillä onespot virtalähteillä on keskenään. Ei kolmekymppiä oikeasti ole mikään tekemätön paikka, mutta ajattelin vain josko joku tietäisi onko siellä vaikka erilainen tekniikka sisällä..... tai mitä se klunssi siinä bossin johdossa tekee tms..

Kyllähän näissä kai on oikeasti eroja. Siis siellä konehuoneen syvyyksissä, eikä vain mainospuheissa kerrottavat eristetyt lähdöt ym. Hakkurissa vs. toroidissa vs. mitä näitä ikinä onkaan, on kyllä ihan selkeitä oikeita eroja, mistä kannattaa kyllä maksaa. Samoin varmasti käytetyissä muissa komponenteissa, suunnittelussa, ym. asioissa, joita jo tuonne listasinkin, mutta mitä ratkaisuja missäkin on ja mikä niistä oikeasti on hintansa arvoinen on asia, mitä tuskin saa täältä selville. Kai se vaatisi asiantuntemusta ja tarkempaa teknistä tutkimusta.

Siksi itse menin sieltä, missä aita on matalin, eli kuuntelin muiden kokemuksia ja uskoin, että kallis on parempi. Siis sen jälkeen, kun olin aikani pelannut Bossien ym. kanssa. Ostin Voodoo Labia, vaikka se tosiaan on aika nihkeää pistää toista sataa epäseksikkääseen virtalähteeseen, missä ei ole mojoa, mutta se on kliseisesti yksi viisaimpia ostoksiani kitarakamojen suhteen. Myöhemmin ostin vielä ISO-5:n kaveriksi PP2+:n, enkä ole ikinä katunut, vaan ollut hyvinkin tyytyväinen, ettei tarvitse kantaa huolta virta-asioista ollenkaan.
Viimeinen Samurai
20.12.2018 15:42:00 (muokattu 20.12.2018 15:47:21)
Kyllä virtalähde ja joku lankku on ainut järkevä ratkaisu. Aivan turha ostella onespotteja tai vastaavia muuntajia kun lähes samaan hintaan saa sen bentonin virtalähteen. Ja mitä väliä sillä nyt on jos pari virtalähtöä jää tyhjiksi? Kuitenkin keksit hommata uuden särön ja sitten taas harmittaa kun ei saa sille virtaa mistään :)

Pedaalilauta taas on niin paljon aikaa ja hermoja säästävä laitos, että vaikka aluksi tuntuisi turhalta, niin jälkiviisaus koittaa äkkiä.
Mä soitin monta vuotta ilman lautaa, virtalähteet ja pedaalit pussissa. Vähän hampaita kiristellen sitten rakensin kunnon laudan ja voi jumankauta miten hienoa oli soittaa eka keikka laudan kanssa kun koko setin sai kasattua parissa minuutissa. Se kasaaminen ja purkaminen ja taas kasaaminen ja purkaminen ja pedaalien ja virtalähteiden ettiminen on kumminkin aikaa pois kaljan riipimisestä.

e: Daisychaineista, mulla on käytössä cioksin schizophrenic, jossa on kuusi lähtöä, ja josta annan virtaa kahdeksalle pedaalille. Pedaaleista kolme on säröjä, jotka on daisychainattu, ja loput omissa lähdöissään. Tämä setti toimii mainiosti.
Digipedaaleita en daisychainaisi, enkä välttämättä kaikkia analogisia ns. viivepohjaisia pedaaleita myöskään. Jostain analogichoruksesta tuli jonkun verran clocknoisea särön kaveriksi kun olivat ketjussa. Mutta kokeilemallahan nämäkin selviää.
hallu
20.12.2018 15:58:25
Joo eiköhän tästä ole aika selvä yksimielisyys. Jos on yhtä enemmän pedaaleja, niin pedaalilauta on perusteltu (mulla on itsellänikin tästä kokemusta kun olen kolmen pedaalin kanssa keikallakin räpeltänyt vieläpä tommoisen onespotin ja haaroittimen kanssa, niin paska ratkaisu ihan kiistatta). Ja jos on pedaalilauta, niin on syytä hommata hyvä monta pedaalia ruokkiva virtalähdekin. Semmoisen hinta pyörii karkeasti satasen huitteilla ja parhaat maksaa pari sataa ja HB:n saa viidellä kympillä, mutta sen hyvyydestä alkaakin sitten tulla jupinaa joiltakin tahoilta.

Jos on vain yksi pedaali, niin se ei tarvitse erillistä lautaa ja kulkee kitarapussin sivutaskussa ja sen kanssa voi hyvin käyttää onespottia. Onespottiakin käytettäessä kannattaa satsata laatuun kestävyyden ja häiriöttömyyden takia.

Taisi jo pariltakin taholta tulla huomautus, että pedaaleja tulee kummiskin lisää ja kun pahalle antaa pikkusormen..... niin kyllä tuo on tärkeä pointti huomioitavaksi. Mulle ei varmaan säristimiä tule lisää, mutta on mulla jo pidempään pyörinyt mielessä nauhakaiku(simulaattori tietenkin) ja tremolo. Ei siis ole lainkaan pois suljettu mahdollisuus, että laudan väsääminen tulisi kuitenkin eteen, vaikka nyt sanoisin mitä.

Järkevintä olisi varmaan keskittää koko homma siihen, että ostaisi ne pari suunniteltua pedaalia ja laudan ja kunnollisen virtalähteen kerralla, niin se olisi sitten siinä. Mulle kuitenkin riittäisi pienin mahdollinen lauta ja pienin mahdollinen virtalähde, niin voisi satsata samantien kunnollisiin.

Tuliko tässä kaikki? luulisin, että tää luu taitaa olla kaluttu.
kimurantti1
20.12.2018 16:29:58 (muokattu 20.12.2018 16:37:10)
hallu: joskus siitä pitää maksaa oppirahat epäonnistuneiden räpellysten muodossa, mutta ........

Aamen. :-)

Keikkailua ajatellen vielä yksi kommentti virittimestä ja virittämisestä. Tarkimmat klipsivirittimet (esim. Peterson) on oikein hyviä, mutta todennäköisesti alat jossain kohtaa kaivata mute-namiskaa. On amatöörimäistä ja keikan kulun kannalta pahimmillaan lamauttavaa jos tauot biisien välissä kestää vähänkään liian kauan. Yleisöstä katsottuna kymmenen sekuntin tauko jonka aikana ei tapahdu mitään, kukaan ei esim. spiikkaa kun jengi vaan virittää tai vaihtaa soitinta tuntuu jo ikuisuudelta. Kun biisi loppuu, vetää solisti spiikin, joka saattaa kestää 5 sekuntia. Sen jälkeen on kitaristin oltava valmis ja biisin lähdettävä. Jokainen ylimääräinen vain sekuntinkin kestävä proseduuri (esim. volumet nolliin ja klipsiviritin päälle, tai styrkkari standbylle kitaran vaihdossa) pidentää taukoa. Nopeuttaa aika paljon virittämistä, kitaran vaihtoja jne. kun voit vaan polkaista pedaalia, joka mykistää signaalin. Keikkailussa viritinpedaalilla on siis tuplafunktio ja tää juuri esittelemäni on aivan yhtä olennainen.

Jos kuitenkin päätät käyttää klipsiviritintä ja wah on ainoa pedaali, mä käyttäisin sitä wahia vaan paristolla. Wah syö virtaa vain muutaman milliampeerin ja sitä tuskin puolissakaan biiseistä poljetaan. Sellaisessa true bypass-pedaalissa paristo kestää niin kauan, etten mä edes viitsisi käyttää erillistä virtalähdettä. Paristo on myös kaikista häiriöttömin tapa antaa virtaa pedaalille.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
hallu
20.12.2018 16:59:56
kimurantti1: Aamen. :-)

Keikkailua ajatellen vielä yksi kommentti virittimestä ja virittämisestä. Tarkimmat klipsivirittimet (esim. Peterson) on oikein hyviä, mutta todennäköisesti alat jossain kohtaa kaivata mute-namiskaa. On amatöörimäistä ja keikan kulun kannalta pahimmillaan lamauttavaa jos tauot biisien välissä kestää vähänkään liian kauan. Yleisöstä katsottuna kymmenen sekuntin tauko jonka aikana ei tapahdu mitään, kukaan ei esim. spiikkaa kun jengi vaan virittää tai vaihtaa soitinta tuntuu jo ikuisuudelta. Kun biisi loppuu, vetää solisti spiikin, joka saattaa kestää 5 sekuntia. Sen jälkeen on kitaristin oltava valmis ja biisin lähdettävä. Jokainen ylimääräinen vain sekuntinkin kestävä proseduuri (esim. volumet nolliin ja klipsiviritin päälle, tai styrkkari standbylle kitaran vaihdossa) pidentää taukoa. Nopeuttaa aika paljon virittämistä, kitaran vaihtoja jne. kun voit vaan polkaista pedaalia, joka mykistää signaalin. Keikkailussa viritinpedaalilla on siis tuplafunktio ja tää juuri esittelemäni on aivan yhtä olennainen.

Jos kuitenkin päätät käyttää klipsiviritintä ja wah on ainoa pedaali, mä käyttäisin sitä wahia vaan paristolla. Wah syö virtaa vain muutaman milliampeerin ja sitä tuskin puolissakaan biiseistä poljetaan. Sellaisessa true bypass-pedaalissa paristo kestää niin kauan, etten mä edes viitsisi käyttää erillistä virtalähdettä. Paristo on myös kaikista häiriöttömin tapa antaa virtaa pedaalille.

Tuo on kyllä ihan totta ja myös omat vähäiset kokemukseni tukee sitä. Mä soitin punbändissä niin ei mihinkään viritystaukoihin ollut yksinkertaisesti aikaa biisit vyöryi niskaan vastaansanomattomalla temmolla. Kitaraa mä nyt en vaihda kesken setin muuta kuin siitä syystä että kieli katkeaa tms. ja totean jälleen, että keikat ei ole mulle tätä nykyä edes mikään aktuelli kysymys. Itseasiassa polytune on ollut näppärä justiinsa tommosessa kiihkeätempoisessa keikassa jossa ei ehdi paljoa virittelemään kesken kaiken, niin voi rämpäyttää kaikki kielet soimaan ja se näyttää sen raportin eli jos epäilee, että jokin on vialla, niin se näyttää heti että missäpäin se ongelma on. Treenikämpällä kyllä kerkiää klipsivirittimenkin kanssa.

Mutta tuo wahin käyttäminen patterilla oli tosi hyvä vinkki, mä taidan kokeilla miten se luonnaa. Mulla on Dunlop Crybaby from hell waakku, semmoinen maastokuvioinen jossa on jotain hiekkapaperia se polkimen pinnoite. Sitäpaitsi vaakku ei ole mun jutuissa se kaikkein kriittisin masiina, vaikka patteri yllättäen loppuisikin niin ei maailma siihen kaadu. Tuosta virittimestä en tiedä jaksaako se kauaa hökeltää pelkällä patterilla..... pitää varmaan kokeilla sitäkin..... tosin mä en tiedä mahtaako niissä viritystarkkuus kärsiä kun patteri kuluu. No en usko että nämä mun vaatimattomissa tarpeissani on mitenkään pääsemättömiä kysymyksiä.
Viimeinen Samurai
20.12.2018 17:24:12
Virityshommissa close enough for rock and roll on ihan hyvä periaate, ainakin jos soittaa rokkia!

Omassa bändissä kyllä pitää viritellä kitaraa eri vireisiin keikan aikana, niin olen ajatellut jotain loopperia josta voisi polkaista tulemaan jotain paskanjauhantaa ja leffasampleja viritystaukojen ajaksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)