Aihe: Korkea E-kieli ei soi kunnolla
1 2
HexTheRex
12.12.2018 02:21:34
Elikkä ostin käytettynä noin 25 vuotta vanhan kitaran. Olin tietoinen kitaran pikku vioista, mutta ostin siitä huolimatta, koska ''voihan kaiken aina korjata''. Tässä oikeastaan ainoa ongelma onkin, että vapaa korkea E-kieli ei soi normaalisti vaan ääni on hieman dumpatun ja huilumaisen oloinen. Capon ollessa millä tahansa nauhalla sointi on täysin normaali kaikkien kielten osalta. Uudet kielet on vaihdettu, ja sama homma edelleen. Talla on hieman noussut nimenomaan tuolta korkeiden kielien puolelta ja toiselta puolelta on paremmin kiinni. Ainakin normipaksuinen paperi menee siitä välistä jo. Onko tässä syy? Toinen juttu on, että satulapalikka on irrallinen (en tiedä pitäisikö sen olla?) ja jos sen siltään laittaa tuohon, niin kielet jäävät aika alas ja palikka myös kieliä kiristettäessä taipuu eteenpäin. Laitoin sen alle ja tuohon satulan ja kaulan korokkeen väliin myös taiteltua paperia, joten kielet ovat nyt ylempänä ja tuokin ongelmakieli soi hieman paremmin kuin aiemmin ja ennenkaikkea satula pysyy nyt suoremmassa myös kielet kiristettäessä. Mutta ihan siis kunnossa kitara ei ole. Tuo yhden kielen huono sointi häiritsee vähän soitettaessa ilman capoa. Onko vinkkejä, vai kannattaako viedä korjaajalle ja millä hintaa tuollaisen homman saa yleensä kuntoon? Kitara on muuten ihan huippu ja sen verran halvalla sain, että jos satasenkin joutuu laittamaan korjaukseen niin ei siltikään ole paha.
basisti1971
12.12.2018 06:34:31
Moi.

HexTheRex: ... satulapalikka on irrallinen (en tiedä pitäisikö sen olla?) ja jos sen siltään laittaa tuohon, niin kielet jäävät aika alas ja palikka myös kieliä kiristettäessä taipuu eteenpäin. Laitoin sen alle ja tuohon satulan ja kaulan korokkeen väliin myös taiteltua paperia, joten kielet ovat nyt ylempänä ja tuokin ongelmakieli soi hieman paremmin kuin aiemmin ja ennenkaikkea satula pysyy nyt suoremmassa myös kielet kiristettäessä.

Vaikka monilla symmetrisillä lavoilla varustettujen kitaroiden satulat pysyvät vallan mainiosti paikoillaan ilman liimaustakin, käytettävyyden kannalta nuo pääsääntöisesti liimataan kiinni.
Klasareissa luuliimalla jos ollaan puritaaneja ja satula on luuta, mutta yleensä tipalla tai kahdella muoviliimaa (PVA) tai pikaliimaa (CA).
Pikaliimalla saa aikaiseksi huomattavasti enemmän vahinkoa ja tulevaisuuden murheita kuin edellisillä, joten sitä käyttäessä on todella tiedettävä mitä tekee.

Vapaiden kielten ongelmat jotka capolla poistuvat viittaavat varsin yleiseen matalaan satulauraan jos kyse on yksittäisistä kielistä, laitimmaisilla kielillä syyllinen voi toki olla noussut 1-nauhan pääkin.

Jos syystä tai toisesta ei halua satulaa vaihtaa/vaihdattaa, ikivanha konsti on kasvattaa uraa leivinjauheen ja pikaliiman seoksella ja muotoilla ura uudelleen.
Pelkkä pikaliima ei toimi kunnolla punomattomilla kielillä, punotuilla kyllä.

Jos, ja tässä tapauksessa kun, satula on jo irti, voi toki liimata olemassaolevan satulan alle koroketta.
Ekoilla kerroilla suosittelen muoviliimaa ;).

Paras konsti on tietysti kiikuttaa instrumentti ammattiauttajan pakeille.
Jos noussutta tallaa ei tarvitse/halua korjauttaa, pelkän perustarkastuksen ja satularemontin ei pitäisi ainakaan paljon yli satasta + uusia kieliä kustantaa.
Hintataso selvinnee näppärimmin soittamalla, ja joillain toimijoilla on nettisivuillaan perustoimien hinnastokin.

T:Samuli
73nd3r
12.12.2018 09:14:04
basisti1971: Vapaiden kielten ongelmat jotka capolla poistuvat viittaavat varsin yleiseen matalaan satulauraan jos kyse on yksittäisistä kielistä, laitimmaisilla kielillä syyllinen voi toki olla noussut 1-nauhan pääkin.
Tuosta samaa mieltä, mutta lisään vielä väärän mallisen satulauran - varsinkin kun satulaa on jo sillä paperifixillä (ei ehkä paras mahdollinen) nostettu.
Ihan arvauksena, kun se satula kerran on liikahdellutkin: yläE ei ota satulaan kiinni oikeasta kohdasta eli otelautareunasta, vaan kantaa jostain satulan keskikohdalta tai lavan puolelta. Voi korjaantua uran muotoilulla, tai vaatia uuden satulan.

Samaa mieltä basistin kanssa myös siitä, että paras optio on ammattilaisen tekemä säätö.
HexTheRex
12.12.2018 18:10:38
Jeps. Vaikka itse tykkään ja osaan korjailla kaikenlaista niin kitaroita en pahemmin ole tähän päivään mennessä laitellut. Enkä tiedä uskallanko yrittää, jos vaikka hajotan hyvän kitaran, vaikka en varmaan niin pahasti etteikö sitä kuitenkin saataisi kuntoon. Jos en satu löytämään jotain hyvin selkeää videota jossa näytetään tarkasti vaihe vaiheelta mitä pitää tehdä, niin vien jossain vaiheessa kitaran korjaalle kunhan selvitän hintoja. Olen aika tykästynyt jo tämän kitaran soundiin capolla soitettaessa. Vajaa 30 vuotta vanha käsintehty suomalainen kitara. Tästä tulee vielä hyvä peli. Tuo tallan nouseminen hieman kyllä pelottaa. Voiko käydä niin, että yhtenä päivänä se vaan pamahtaa tuosta irti...?
73nd3r
12.12.2018 20:57:45
Tallan irtoamisen aikaa on vaikea ennustaa tietämättä tämän enempää kitarasta - tsäkällä ei koskaan, huonolla piankin.
*Periaatteessa* kiinni liimaus ns. pikafiksinä (eli irrottamatta sitä ensin kokonaan) ei ole vaikeaa, mutta yleinen ongelma on, että sopivaa puristinta ei löydy kalupakista.

Tee-se-itse satularempassa ekakertalaisella kannattaa olla useampikin aihio, ainakin eka yleensä epäonnistuu.

Jos aiot itse korjailla, niin kerro vähän lisää kitaran mallista ja merkista, tai laita vaikka kuva tuonne omiin kuviin, niin voi olla helpompaa neuvoa.

Mutta: ota ny ihan ekaks se kustannusarvio joltain pajalta.
basisti1971
16.12.2018 14:28:03 (muokattu 16.12.2018 14:28:59)
Moi.

HexTheRex: Enkä tiedä uskallanko yrittää, jos vaikka hajotan hyvän kitaran, vaikka en varmaan niin pahasti etteikö sitä kuitenkin saataisi kuntoon.

Vaikka pikkukorjauksia kuten vaikkapa satulan tai tallanluun vaihtoja voi tehdä melko huolettomasti arvokkaampiinkin soittimiin koska ovat helposti palautettavissa alkuperäiseksi jos kämmi käy, perusteellisemmat korjaukset ja kokeilut kannattaa aloittaa jollain halvemmalla instrumentilla.

Kaiken saa toki korjattua, muttei missään nimessä kustannustehokkaasti.
Alle tuhannen euron akustisen instrumentin saa varsin helposti sellaiseen kuntoon ettei ammattilainenkaan sitä enää järkikustannuksin edes entiselleen saa.

HexTheRex: Jos en satu löytämään jotain hyvin selkeää videota jossa näytetään tarkasti vaihe vaiheelta mitä pitää tehdä, niin vien jossain vaiheessa kitaran korjaalle kunhan selvitän hintoja.

Tuossa tapauksessa, ehkä parempi viedä korjaajalle.
Edes arvioitavaksi.

"Opetus"videoissa on alasta riippumatta se epäkohta että jokainen voi noita nettiin ladata, ja niistä oppia ottavan pitää osata homma entuudestaan jotta voi päätellä onko työskentelytapa ylipäätäänkään pätevä, ja etenkin onko oikea juuri kyseiseen tilanteeseen.

HexTheRex: Vajaa 30 vuotta vanha käsintehty suomalainen kitara.

:), Suomessa ei ole ollut muunlaisia soitintehtaita, eikä 99,99% varmuudella koskaan tulekaan.

Landola ( etenkin surullisenkuuluisa Peavey-episodi) on malliesimerkki siitä miksi pelkkä "kaksi rukkasta ja mun(asarj)at" ei ole pätevä syy palkata pystymetsästä työvoimaa soittimia kasaamaan.

HexTheRex: Tuo tallan nouseminen hieman kyllä pelottaa. Voiko käydä niin, että yhtenä päivänä se vaan pamahtaa tuosta irti...?

Kuten 73nd3r yllä totesi, tuota on usein mahdotonta instrumenttia käsissä pidellenkään varmaksi sanoa, edes kuvasta näkemättä täysin mahdotonta.

Luonnonliimat ovat usein hygroskooppisempia kuin keinoliimat, joten raoilla on taipumus ajan kanssa kasvaa.
Massavalmisteisissa kaukoidänhalpiksissa saattaa talla irvistää vuosikymmeniä, eikä irtoa kivuttomasti vaikka jossain vaiheessa korjausmielessä yrittäisikin.

Akustisiin instrumentteihin perehtynyt soitinkorjaaja on luotettavin taho joka tuohon kysymykseen mahdollisesta irtoamistodennäköisyydestä voi vastata.

Toisaalta, jos rako muuttuu tai etenkin kasvaa kosteuden vaihdellessa vuodenaikojen mukana, talla kannattaa irrottaa hallitusti ja liimata uudelleen kiinni.
Hallitsematon irtoaminen aiheuttaa melko varmasti korjattavissa olevia mutta ikävän näköisiä vaurioita kanteen.

Kielten kiinnitystavalla on myös melkoinen merkitys siihen millä tapaa irvistävä talla ajan myötä käyttäytyy, liimasaumaan kohdistuvat voimat ovat erilaisia riippuen siitä ovatko kielet lukittu tallaan vai menevätkö kannen läpi.

HexTheRex
18.12.2018 10:57:24
''Landola ( etenkin surullisenkuuluisa Peavey-episodi) on malliesimerkki siitä miksi pelkkä "kaksi rukkasta ja mun(asarj)at" ei ole pätevä syy palkata pystymetsästä työvoimaa soittimia kasaamaan.''

Luinko rivien välistä oikein, että paremmankin kaupan olisi voinut rahoillaan tehdä?

Siis ostaessa kyllä huomasin nämä viat ja otin myös selvää kitarasta netin kautta, vaikka siitä ei kovin paljoa mitään löytynytkään. Lisäksi sain sen kuitenkin melko pienellä summalla, jolla tuskin vastaavaa saa mistään.

Ei tuon ainakaan pitäisi ihan mikään kaikista yleisin kitara olla, mutta tärkeintä minulle kuitenkin on, että löytyy kohtuutason toimiva soittopeli, ja itse vain kolmea eri akustista elämäni aikana soittaneena voisin todeta että tässä on niistä paras soundi joka tietenkin vielä paranee kun laitan tuon kuntoon. Tosin en ole soittanut useiden tuhansien arvoisilla kitaroilla, saati edes kuullut miten sellainen soi...
basisti1971
18.12.2018 16:40:05
Moi.

HexTheRex: Luinko rivien välistä oikein, että paremmankin kaupan olisi voinut rahoillaan tehdä?

Tietämättä mikä kitara on kyseessä, ja etenkin jos kyseessä on Landola, kokeilematta kyseistä soitinta, tuohon on täysin mahdotonta vastata.

Vaikka itse en useamman vuosikymmenen yrityksistä huolimatta ole vielä hyvään Landolaan törmännytkään, monet ovat, enkä epäile lainkaan etteikö joukkoon olisi hyviäkin yksilöitä eksynyt.
Poislukien nuo mainitsemani Peaveyltä bumerangina palautuneet, yhtä olen käpistellyt ja oli kyllä niin karu ja pieleen kasattu värkki ettei mitään rajaa.

HexTheRex: Siis ostaessa kyllä huomasin nämä viat ja otin myös selvää kitarasta netin kautta, vaikka siitä ei kovin paljoa mitään löytynytkään. Lisäksi sain sen kuitenkin melko pienellä summalla, jolla tuskin vastaavaa saa mistään.

Nuo ovat ainakin mun mielestä riittäviä syitä siihen ettei ihan vikaostoskaan voi olla, paljon heppoisemmallakin taustatyöllä ja suurilla summilla on metsään kuvainnollisesti menty.
"Huonostakin" kitarasta saa riittävästi korjaamalla jopa erinomaisenkin jos hyvä tuuri käy eli puut ovat hyvät, mutta rahaa/työtunteja tuo ottaa usein rutkasti.

HexTheRex: Ei tuon ainakaan pitäisi ihan mikään kaikista yleisin kitara olla, mutta tärkeintä minulle kuitenkin on, että löytyy kohtuutason toimiva soittopeli, ja itse vain kolmea eri akustista elämäni aikana soittaneena voisin todeta että tässä on niistä paras soundi joka tietenkin vielä paranee kun laitan tuon kuntoon.

Älä pidä meitä hulluja enää jännityksessä pidempään, paljasta jo mikä peli on kyseessä, mieluiten tietysti kuvan kera :).

HexTheRex: Tosin en ole soittanut useiden tuhansien arvoisilla kitaroilla, saati edes kuullut miten sellainen soi...

Erot eivät yleensä ole soittajalle erityisen järisyttäviä yhtä hyviksi säädetyillä instrumenteilla ellei ihan äärilaitoja vertailla, "yleisölle" ja mikitettynä sitten sitäkin suurempia.

HexTheRex
18.12.2018 21:47:00 (muokattu 18.12.2018 21:50:59)
Siellä on nyt omissa kuvissa jotain. 3 kuvaa sai vain laittaa. Kummaltakin puolelta tuota satulaa, ilman capoa otettu. Sekä tuosta pacman-tallasta, joka ei varmaan ole ihan niin hirveän näköinen kuin annoin ymmärtää.

https://vocaroo.com/i/s1KgnvtJvm8R

Ääninäyte myös. Mutta tosiaan soitaan capoa käyttäen tuossa ja kaiken lisäksi kielet ovat sähkökitaran kielet, mutta muita ei ollut niin vaihdoin vanhojen tilalle.

Tuli mieleen, että onko mitään ongelmaa jos pidän vaan aina tuossa ykkösnauhalla capoa ja viritän siihen perustaajuudet? Tuleeko tuosta jotain ongelmia ajan saatossa? Itse kun soitan niin ei ole juuri väliä, itseasiassa tykkään enempi soittaa muutenkin capon kanssa vähän korkeammilta asteikoilta, mutta jos haluan soittaa muiden kanssa niin pitäisi kuitenkin sävelet olla kohdillaan ettei tarvitse niin paljon miettiä mitä soittaa.

Eipä siinä vaikka tästä ei mitään klassikkokitaraa tulisikaan. Ehkä opin tässä jotain näistä soittimista.
Kefiiri
18.12.2018 23:44:47
E-kielen sointia varmaan auttaisi, jos satula olisi vähän jämäkämmin paikoillaan. Nyt satula ehkä pääsee värähtelemään vapaan kielen mukana ja samalla demppaa sen.
En ole musiikin asiantuntija.
HexTheRex
19.12.2018 00:45:02
Hmm, olisiko niin pieni juttu vaan? Nythän olen tunkenut tuonne alle lastua ja sivulle taiteltua paperia jotta pysyisi suoremmassa. Satula oli irti ostettaessa ja jo edellisen käyttäjän aikana. Mietin että tarvitseekohan todellisuudessa alle tuota koroketta lainkaan, vaan ainoastaan pitäisi liimata tuohon sopivaan asentoon kiinni.
basisti1971
19.12.2018 08:48:03 (muokattu 19.12.2018 08:49:02)
Moi.

HexTheRex: Siellä on nyt omissa kuvissa jotain. 3 kuvaa sai vain laittaa. Kummaltakin puolelta tuota satulaa, ilman capoa otettu. Sekä tuosta pacman-tallasta, joka ei varmaan ole ihan niin hirveän näköinen kuin annoin ymmärtää.

Kiitos kuvista.
Johonkin mieleiseen kuvapalveluun saat kuvia enemmän, ja linkit viestiketjuun.

Satula kannattaa mun mielestä ehdottomasti vaih(dat)taa, tuollaisenaan siitä ei ole kuin murhetta vaikka capon kanssa soittelisitkin.

Kuvista käy ilmi myös muuta "pientä".

Ilmeisesti talla on irrotettu ja madallettu/vaihdettu, epätasainen rako on sen näköinen että mun mielestä sille pitää tehdä jotain jos haluaa varmuuden siitä että kitara pysyy soittokuosissa myös jatkossa.

Voi olla optinen harhakin, mutta mun silmään näyttäisi siltä että kielipinnit ovat kaikki vinossa (kuvassa kallellaan oikealle), eli tallaa on siirretty sivusuunnassa, vaikkakaan ei tarpeeksi koska kuvasta päätellen ala-E ei osu ylärekisteristä otelaudalle.

Jos omistat pitkän viivottimen, kaulan keskilinjan ja bodyn keskilinjan asemointi kannattaa tarkistaa, kuten myös kaulan liitos bodyyn.

Kaulan vinous bodyyn nähden ei ole mitenkään epätavallista, eikä aiheuta ongelmia kunhan tallakin on asemoitu niin että kielet ovat linjassa.

Yksi noussut kielipinni viittaa siihen että tallan alla oleva tukilevy on vaurioitunut, ja lukkopallo ottaa todennäköisesti jo kiinni kanteen.
Tuo kannattaa korjata myös, (kuusi?) kansi ei lukon painetta kestä vaan murenee, siksi tukilevy alunperinkin asennetaan kannen läpi kielitettäviin kitaroihin.

Platemate tai vastaava on tyypillinen asiallinen pikakorjaus tuollaisiin vaurioihin.
https://www.google.com/search?clien … firefox-b-ab&q=guitar+platemate

Pieni prikkakin toimii, mutta hankaloittaa kieltenvaihtoa tarpeettomasti.

Pinnit ovat tätänykyä niin edullisia ja helposti saatavia että kannattaa suosiolla vaihtaa heti kun alkavat rispaantumaan.
Pitkässä juoksussa säästää pitkän pennin.

Kyse voi olla heijastuksestakin, mutta näyttäisi myös siltä että otelauta on irronnut ja liimattu takaisin ylä-E:n satulanpuoleisesta päästä.
Tuo voi olla osasyy siihen että ylä-E ei soi kunnolla jos alkuperäisen(?) satulan uraa ei ole nostettu korjauksen jälkeen.

HexTheRex: kielet ovat sähkökitaran kielet, mutta muita ei ollut niin vaihdoin vanhojen tilalle.

Suurinpiirtein samanlaisia ovat muilta kuin materiaaliominaisuuksiltaan, todella moni käyttää sähkiksen kieliä akustisessa syystä tai toisesta.

HexTheRex: Tuli mieleen, että onko mitään ongelmaa jos pidän vaan aina tuossa ykkösnauhalla capoa ja viritän siihen perustaajuudet? Tuleeko tuosta jotain ongelmia ajan saatossa?

Ei tule ongelmia, sointi toki muuttuu suuntaan tai toiseen koska kielten jännitys heikkenee.
Itse kyllä korjaisin/korjauttaisin ainakin satulan, käytettävyys paranee huomattavasti.

HexTheRex: Ehkä opin tässä jotain näistä soittimista.

Kaikien korjausten ulkoistaminen voi olla taloudellisesti kannattamatonta, joten jos uskoa omiin kykyihin löytyy, opit ainakin tekemään pieniä -ja ehkä isompiakin- korjauksia.

Satulasta on mun mielestä hyvä aloittaa, ensialkuun et tarvitse kuin kolmioneulaviilan ja tavallisen lattaviilan.
Pieni pöydänreunaan kiinnitettävä viilapenkki on mainio apuväline moneen muuhunkin projektiin, mutta satulan vapaana työstäminenkin onnistuu toki.

Harjoittelumateriaaliksi käy mikä tahansa kovapuu tai kova muovi.

Satula-aihiot eivät etenkään perusmuovisina kamalia maksa, ykköseuroja, mutta:

73nd3r: Tee-se-itse satularempassa ekakertalaisella kannattaa olla useampikin aihio, ainakin eka yleensä epäonnistuu.

Eikä epäonnistumiset mun kokemuksen mukaan ensimmäiseen jää ;).
Satulanviilaus ei ole rakettitiedettä, mutta useamman olennaisen osa-alueen pitää onnistua samaan kikareeseen jotta satula toimisi kuten on tarkoitus.

Kun taito ja vaatimustaso karttuu, kannattaa ostaa (tai tehdä) satulaviilasarja, mutta esimerkiksi itse pärjäsin neulaviiloin satunnaisessa harrastekäytössä pari vuosikymmentä.
Ja omatekoisin edelleenkin.

73nd3r
19.12.2018 09:08:49 (muokattu 19.12.2018 09:17:47)
Sen satulakorotuksen (shimmauksen) tarve riippuu satulan korkeudesta. Yks tapa mitata on laittaa capo kolmosväliin, ja tarkistaa ekan nauhan yläpinnan ja kielen alapinnan välinen rako. Jos tarttee mittoja, niin ohjeellisesti 0,15 mm yläE:lle (1. kieli eli ohuin), 0,25 mm alaE:lle, loput sievästi noiden linjassa.

Ja kyl noiden kuvien perusteella arvaan, että satulan vinous & liikunta on pärinöiden perusongelma.
Talla ei ihan hälyttävältä näytä, mutta itse liimaisin paremmaksi. Irtoamisriskin takia, ja myös siksi että epämääräisesti kiinni oleva talla voi joskus päästää kannen vääntymään, varsinkin jos kannen sisäpuolen tukikin on irti tai vaan löysä.

Miten tuon kitaran intonaatio osuu kohilleen, kun kielen molempien päiden kontaktikohdat on hiukka niin ja näin?

Merkki on siis Landola. Kuvista ei selviä, mutta veikkaus: onks toi joku F-sarjan malli?

Edit: Pasisti oli nopeampi kommentoimaan, ja perusteellisempi. ;)
HexTheRex
19.12.2018 13:55:58 (muokattu 19.12.2018 14:17:09)
Hei! Paljon tuli asiaa, kiitoksia.

Ensiksi tuohon nousseesseen pinniin kommentoin. Eli tuo kyseinen on paljon pidempi kuin nuo muut ja lisäksi sitä on alhaalta hiottu, että mahtuu edes jotenkin. Kokeilin muiden kielten pinnejä niin eivät menneet lainkaan sisään tuosta kielen kanssa.

Itseasiassa jos kitaraa katsoo otelaudan puolelta suoraan niin enemmänkin taitaa olla keskikohdasta vasemmalla, tosin aivan himpun verran. Eli bassokieli on enemmän ulkoreunalla kuin ylä-e. Kyse on ehkä millimetrin heitosta todellisuudessa.

Olit oikeassa, tuo otelauta on varmaankin liimattu joskus tuolta virityskoneiston päästä. Tätä en ole aiemmin huomannutkaan ja tuskinpa on ollut tiedossa edelliselläkään omistajalla. On se sama jälki toisellakin puolella, tosin himmeämpänä.

Minulla ei tähän hätään taida olla kuin ihan tavallinen viila jolla tuskin saa mitään aikaiseksi, eli nythän tässä tuli sitten joululahjaideakin samalla. Sitten vielä tietysti, että ei kai tuon satulan kuulu irtonainen olla? Kuten sanoin aiemmin niin jos sen siltään lyö tuohon rakoon niin kielet jäävät todella matalalle ja lisäksi satula auttamatta liukuu etukenoon kielten paineen alla. Ainakin omassa sähkökitarassa tuo on ihan jämäkästi liimattu kiinni.

Itsekin kyllä kitaratekniikasta juuri mitään tietämättömänä diagnosoin ensimmäisenä ongelmat juuri tuonne satulapäähän, siitä syystä, että capo käytännössä poisti välittömästi kaikki sointiin liittyvät ongelmat.

Kitara on vastaava kuin tässä https://www.youtube.com/watch?v=04siQDfVVe8

Nyt tosin ymmärrän vähän paremmin, miksi nimi Landola aiheutti tälläkin foorumilla ilmeisesti vähän negatiivisia kylmiä väreitä ;) Vai tarvitseeko muunmerkkisiä kitaroita noin paljoa korjailla? Pitää kuitenkin muistaa, että tuolla on ikää jo lähes 30 vuotta ja ties kuinka monella soittajalla ollut tällä välillä, kuka ties millaisessa käytössä.
HexTheRex
19.12.2018 17:08:30
Tässä aikani kuluksi mittailin annetuilla ohjeilla eli capo 3. nauhalla. Basso-e on jopa 2mm 1. nauhan yläpuolella ja ylä-e 1,5mm. Eli jos nyt en väärin mitannut niin aivan liikaa? Lisäksi tarkastellessani satulaa totesin, että g-kieli menee selvästi muita kieliä syvemmästä lovesta ja siis matalemmalta. Ongelmia aiheuttava ylä-e on taas aika korkealla, mahdollisesti jopa b-kieltä korkeammalla.
Kefiiri
19.12.2018 18:19:53
Jos kielet ovat satulassa noin korkealla, se haittaa jo sävelten vireisyyttä ensimmäisillä nauhoilla. Ne soivat ylävireessä, vaikka vapaan kielen sävel olisi viritetty mittarin kanssa kohdalleen. Kolmannesta välistä painettaessa ekan nauhan ja kielen väliin sopisi jäädä suunnilleen kopiopaperin paksuutta vastaava rako. Omat kitarani viilailen aina semmoiseen kuosiin.
En ole musiikin asiantuntija.
HexTheRex
19.12.2018 21:50:37 (muokattu 19.12.2018 22:08:10)
No ihmekkös... kun virittää ilman capoa, niin capon kanssa pitää virittää uudelleen :D Tuosta otelaudan kaikukopan päästä kielet ovat jo lähes senttimetrin laudan yläpuolella.

Eli korjaushommiin? Nyt kun mietin niin ei kai tässä edes paljon vikaa ole, kunhan vähän miettii mitä tekee. Uutta satulaa väsäämään ja sitten pitäisi jollain saada tukevasti kiinni vieläpä oikeaan paikkaan.

Otanko ensin kuitenkin tuolta satulan alta ylimääräiset pois ja kokeilen laittaa tuohon jotain sellaista tukea vaan reunalle, ettei kielet vedä sitä kenoon?

Otin nauhalle, jos siitä mitään iloa on, ylä-e äänen ensin capon kanssa 1. nauhalta ja sitten ilman capoa. Aika hyvin tuossa kuuluu se ongelmallinen ääni, joka on siis aivan sama ilman satulan nostoa ja tällä nostetulla satulalla.

https://vocaroo.com/i/s1HKzx1O3111
73nd3r
20.12.2018 09:27:56
Ok, semmosta nettidiagnoosiarvailua, varmuus epävarma.

Ei taida satulan fiksaus riittää. Pahoittelen, mutta mun mielestä horisontissa siintää ns. täysremontti.

Lähtökohdat: Satula on liian korkea (se 2 mm/1,5 mm). Kielikorkeus liian suuri (melkein sentti lähellä liitoskohtaa). Ja (kuvasta päätellen) tallan luu on kuitenkin aika matala. Talla on hiukan irti, mutta kuvan mukaan niin vähän että se ei juuri vaikuta kielikorkeuteen. Kaularaudan asennosta, kaulan suoruudesta, nauhojen tasaisuudesta: ei tietoa.

Täydellisen arvaamalla johtopäätös: joko kitaran kansi noussut tai kaulaliitos auennut. Jälkimmäinen todennäköisempi. Ja jos siellä on niitä vanhoja liimajälkiä, joku on voinut jo aiemmin yrittää korjausta, huonolla menestyksellä.

Korjauksessa pitäisi siis saada koko geometria kuntoon.
Kaularaudalla kaula suoraksi, jos ei jo ole.
Satula tehdään tai sovitetaan (aina) niin, että kielikorkeus siellä päässä on oikea (esim. se capomittaus apuna).
Tsekkaus, miten paljon tallaa sovittamalla (tallaluun madallus ja tallan kiinniliimaus) voi vaikuttaa. Pitkällä viivaimella (laitettuna kantilleen kaulan keskelle nauhojen päälle) voi tsekata miten kaulalinja osuu kitaran kanteen ja tallaan).
Jos ei tallaoperaatio(t) riitä, niin tarpeen mukaan kannen suoristus (iso homma) ja/tai kaulan irrotus ja kaulakulman muutos (myös iso homma).

Ja: mielelläni olen väärässä.
HexTheRex
20.12.2018 17:28:37 (muokattu 20.12.2018 17:38:42)
Uudet mittaukset toisella mitalla antoivat vähän eri tulokset. Tallan puolella kielet ovat vain 5mm otelaudan yläpuolella mutta capo 3. nauhalla basso-e on 2,5mm ja ylä-e hivenen yli 2mm tuosta 1. nauhasta. Olisi pitänyt heti käyttää vähän pienempää mittaa eikä tuollaista remonttimiesten mallia :) No, mutta muuttuiko tilanne yhtään näillä tiedoilla?

Satulan alla oleva lastun pala on noin 1mm paksuudeltaan. Eli se poistaminen ei pelkästään auta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)