Aihe: Vahvarin luukutus "yhellätoista"
1 2 3 4
paskiaispaska
15.12.2018 14:38:42 (muokattu 15.12.2018 14:42:37)

The Jack: En tiedä mikä vahvari sulla on, mutta harvemmin mikään vehje tykkää että niitä ajetaan ääritehoilla ainakaan pidempiaikaisesti. Angus Young tykkää soitella vanhoilla Marsuilla volat kaakossa, ja sillä on koko ajan huoltomies mukana korjaamassa niitä. Putket kesti miehen käytössä muistaakseni neljä keikkaa ja huonoimpana iltana vanhoista JTM:stä hajosi kymmenestä neljä. Joka ilta niistä joku kärähtää.

Mesan ra100. Pääteputkien vaihtorumba ei haittaa, koska ei tarvitse biasoida putkia. Toki ne vähän maksaa, mutta jos niitä ny vaikka pari settiä menee vuodessa, ni eipä haittaa. Ja enkä mä ny tietenkää 95% ajasta tota täysillä pidä :D Mut jos haluu välillä pitää, ni ei ilmeisesti hirveesti tarvii stressata että vehje hajoais.

Mulla yhestä bognerista paukahti pääteputket paskaks kesken kovan soiton eikä sille ainkaa mitää käyny vaikka piirilevyissä luki made in china. Meni toinen lasikupu rikki ja sen takia hajos, ni luultavimmin ei ollu edes mikään lievin hajoominen mitä pääteputkille voi käydä :) Sulake siitä tottakai palo. Ja saatto myös käydä hyvä tuuri :)
hallu
15.12.2018 15:41:59
paskiaispaska: Mesan ra100. Pääteputkien vaihtorumba ei haittaa, koska ei tarvitse biasoida putkia. Toki ne vähän maksaa, mutta jos niitä ny vaikka pari settiä menee vuodessa, ni eipä haittaa. Ja enkä mä ny tietenkää 95% ajasta tota täysillä pidä :D Mut jos haluu välillä pitää, ni ei ilmeisesti hirveesti tarvii stressata että vehje hajoais.

Mulla yhestä bognerista paukahti pääteputket paskaks kesken kovan soiton eikä sille ainkaa mitää käyny vaikka piirilevyissä luki made in china. Meni toinen lasikupu rikki ja sen takia hajos, ni luultavimmin ei ollu edes mikään lievin hajoominen mitä pääteputkille voi käydä :) Sulake siitä tottakai palo. Ja saatto myös käydä hyvä tuuri :)

Ai juma, toi on hieno. Totanoin, mä sain omaan Mesaani pääteputket ihan Uraltonelta, suunnilleen puoleen hintaan Mesan putkiin verrattuna. Tietty ymmärrän, että ne ehkä haluaa noin hienoon vahvistimeen ostaa Mesan leimoilla, mutta ihan hyvän nuo Uraltonen putket on mulla toiminut.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
paskiaispaska
15.12.2018 15:46:46

hallu: Ai juma, toi on hieno. Totanoin, mä sain omaan Mesaani pääteputket ihan Uraltonelta, suunnilleen puoleen hintaan Mesan putkiin verrattuna. Tietty ymmärrän, että ne ehkä haluaa noin hienoon vahvistimeen ostaa Mesan leimoilla, mutta ihan hyvän nuo Uraltonen putket on mulla toiminut.

No just reilu kuukaus sitte vaihdoin tohon uraltonelta ostetut grade2 JJ:t :D Täysin samaa tavaraahan noi on ku mesan tarralla varustetut putket. Ei mesakaan niitä itse valmista, vaan tilaa käsittääkseni putkia mistä millonkin, mittaa sopivat, lyö omat tarrat päälle ja tuplaa hinnan.
Mikko1978
15.12.2018 18:59:22
ÄrGee:
Voisit opetella soittamaan ohuemmilla kielillä ja edes hieman kuumemmilla mikeillä, niin ehkä se järkyttävän tumppu pahvilaatikkomaisuus häviäisi sinunkin muka täydellisestä tonestasi.

Hetkinen. Siis ymmärsinkö oikein, että paksut kielet tarkoittavat tumppua pahvilaatikkosoundia?
Snapo
15.12.2018 19:03:22
Jos luukutatte vahvistimianne yhellätoista, minkälaisia kuulosuojaimia käytätte ja montako metriä on etäisyyttä vahvistimeen?
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
paskiaispaska
15.12.2018 19:06:45 (muokattu 15.12.2018 19:12:29)

Snapo: Jos luukutatte vahvistimianne yhellätoista, minkälaisia kuulosuojaimia käytätte ja montako metriä on etäisyyttä vahvistimeen?

Tämän saa näköjään sanoa joka välissä, joten lisään sen myös alkupostaukseen.

Vastaus: Keinokuorma.

Ja jos ei ole tuttu laite, niin www.google.com
harryk
15.12.2018 19:20:11

The Jack: Itseänikin kiinnostaisi joskus mielenkiinnosta huudattaa omia putkinuppeja täysillä desibelimittarin kanssa full stackiin. Soundin en usko sillä paranevan, mutta olisi kiva testata silti jossain asiallisessa isossa tilassa. Näiden em. riskien takia en ole uskaltanut. Onko 100 wattinen vuoden 1989 Marshallin 2555 sellainen vanha huonosti rakennettu putkikone vai mitä tuon kanssa tapahtuu mikäli pääteputki hajoaa luukuttaessa täysillä tai ylipäätään maltillisillakin voluumeilla? Luin palstoilta, että ainakin muutamaa vuotta nuorempi Marshall 6100 LM 30th Anniversary kärähtelee pahasti sisältä piirilevyineen jos pääteputki hajoaa kesken soiton.

En muista ulkoa onko tuossa koneessa sitä suojasulaketta vai ei. Pääteputki voi hajota monella eri tavalla n. 1000 koneen huoltokokemusten perusteella sanottuna. Pahimmassa tapauksessa se tekee oikosulun putken sisällä, jolloin n. 400 voltin anodijännite osuu alustaan, eli maihin. Tämä voi kärventää päätemuuntajan.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Gary the pine
15.12.2018 19:29:41
Snapo: Jos luukutatte vahvistimianne yhellätoista, minkälaisia kuulosuojaimia käytätte ja montako metriä on etäisyyttä vahvistimeen?

No minä tuuttasin omaa DR:ää 16 neliön huoneessa kartiotulpat korvissa ja about kolmen metrin päässä pinosta.

Kuulo pelaa edelleen :-)
Tulin, näin, paskoin housuun.
Jucciz
15.12.2018 21:59:24
Mikko1978: Hetkinen. Siis ymmärsinkö oikein, että paksut kielet tarkoittavat tumppua pahvilaatikkosoundia?

En minäkään ollut tähän mennessä tiennyt, mutta onhan se hyvä, että edes tässä vaiheessa ammattilainen ohjeistaa meitä oikeille raiteille.

Sitä paitsi, voisin kuvitella, että pahvilaatikkosoundi on joskus juuri se, mitä haetaan. Muistan itse asiassa takavuosilta, että esim. Izzy Stradlinin komppikitarasoundia Guns n' Rosesin debyyttipitkäsoitolla kuvailtiin nimenomaan pahvilaatikkosoundiksi. Oliko se sitten huono soundi? Minusta ei, vaan istui erittäin hyvin kontekstiin.

Onko sitten ylipäätään hyvä juttu tarkastella asioita laatikon (pahvi- tai jostain muusta materiaalista valmistetun) ulkopuolelta? Tähän ei liene yksiselitteistä vastausta.
LaXu
15.12.2018 22:27:14
Socialite: Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että vahvarin luukutus nupit kaakossa harvoin tuottaa parhaita tuloksia. Yleensä sweet spot löytyy jostain ennen täyttä tehoa, jolloin saundi on vielä ns. hallinnassa ja vahvistin ei clippaa ja kyykkää ihan mahottomasti.

Mielipidejuttuja ja saundi-ihanteet tietenkin on jokaisella omat.

Samaa mieltä. Myös vahvistimien toteutukset vaikuttaa. Hevimyllyt on tehty toimimaan aika puhtailla ja tehokkailla päätteillä eivätkä ne juuri kuulosta paremmilta luukutettuina. Kovalla luukuttamisesta hyötyy eniten vanhoilla non-master volume vahvareilla tai niiden uusio-versioilla. Seuraavaksi eniten hyötyvät vahvistimet, joissa on susipaska master volume, kuten useimmat Marsut.

Isoin ero tulee kuitenkin ihan silkasta volasta. Keinokuormilla voi vaimennella vaikka kuinka, mutta kun vola tippuu tarpeeksi, ei se soundi kuulosta enää niin hyvältä millään laitteella.
Jukka Häikiö
16.12.2018 09:02:07

Laulava Kylätohtori: Eipä tuo todellinen ero 25w ja 100w välillä niin suuri ole. Vaihtaa greenbackin red fangiin ne se tekee jo enemmän eroa äänenpaineeseen...

Suurin ero noiden välillä on auktoriteetissa, kyllä sen 25w saa sattumaan korvaan siinä missä 100w, mutta se jynkky mikä tulee satkusta on ihan omasta maailmastaan, siinä pelataan tuntoaistin kanssa. Ei toi päätteen ajaminen ihan täpöllä Marshallissakaan mun mielestä oo mikään optimaalinen juttu, sillees nupinkkaa auki et pääte herää kunnolla. Muutenkin, minkähän takia Marshallien ollessa kyseessä, aina puhutaan vaan päätesäröstä, kun etuaste on kuitenkin suuressa osassa kokonaissoundia?
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
Snapo
16.12.2018 09:59:47 (muokattu 16.12.2018 10:00:01)
paskiaispaska: Tämän saa näköjään sanoa joka välissä, joten lisään sen myös alkupostaukseen.

Vastaus: Keinokuorma.

Ja jos ei ole tuttu laite, niin www.google.com

Vaikka korostatkin keinokuorman käyttöä luukuttaessa, varmasti on myös niitä jotka luukuttaa ilman, niin että lahkeet lepattaa ja naapurin Ritvalta tippuu tekarit. Mielenkiinnosta kysyin.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Icy-Sun
16.12.2018 11:14:03
Keinokuormien hintahaarukka on kyllä kasvanut hurjasti. Silloin kun ensimmäisen mastervolumettoman nuppini hommasin, oli vaihtoehtona käytännössä Hot plate. Nyt löytyy alle satasella Bugeran ja Bentonin keinokuormia.
hallu
16.12.2018 11:34:30

No minä en ole Marshallia luukuttanut... enkä Mesaakaan vielä.... paitsi sitä pikkumesaa (TransAtlantic 15). Fender BluesDeVilleä kokeilin luukuttaa ja sanoisin, että kuulosuojaus riippuu ihan tilasta missä luukuttaa. Mökillä kokeilin viedä vahvistimen pihalle ja vetäisin nupit kaakkoon. Kyllä se soi kovaa, mutta yllättäen ulkona kuulosuojaus ei tuntunut välttämättömältä. Vahvistin oli maassa ja seisoin sen vieressä ehkä pari metriä se etäisyys ja käytössä se modernikanava. Tuolla aikaisemmin sanoin että sen vahvistimen Bassmankanava vai oliko se vintagekanava en muista nimeä sille kliinille kanavalle, ei soinut täysillä keinokuormaa vasten kovin kauniisti, mutta tämä soi.

Fender Vibrochampia kokeilin luukuttaa treenikämpällä täysillä. Silloin käytin korvatulppia, mutta vanhan kombon oma kajari oli sen verran heppoinen, että alkoi pieremään, niin en jatkanut pidempään ettei hajoa eikä se kuulostanut hyvältäkään. Mutta kun kokeilin samaa vahvistinta ajaa täysillä ulkoiseen kaappiin, niin silloin se kuulosti aivan taivaallisen hyvältä ja aloin miettimään heti keinoja miten sitä voisi ajaa täysillä niin että äänenpainetta voisi vähän hallita, mutta kun onnistuin löytämään jokseenkin saman soundin Mesan TransAtlanticista, niin myin vibrochampin pois (se kyllä vähän kaduttaa edelleen). Mesan TransAtlanticia soitin täysillä reenikämpällä ja sekin kuulosti todella hyvältä, vaikka käytin korvatulppia (nyt olen myynyt jo senkin vahvistimen).

Mun kokemukset täysillä soittamisesta on seuraavanlaiset. Ensinnäkin mun mielestä riippuu täysin vahvistimesta kuulostaako se hyvältä täysillä ajettuna (kaikki ei kuulosta, mutta osa kuulostaa ihan kiistatta, tai riippuu tietenkin mitä soundia haetaan, mutta jos puhutaan säröistä). Noissa mainitsemissani kokeilemissani vahvistimissa oli semmoinen yhtäläisyys, että äänenpaine kasvoi suunnilleen masterin säätöalueen puoleenväliin saakka ja sen jälkeen lähinnä särö ja kompressio lisääntyi, mutta möykkä ei juurikaan. Riippuu ihan vahvistimen särömaailmasta onko "täysillä" ajamisesta merkittävää hyötyä. Mesa TransAtlantic antoi hunajansa jo siinä puolenvälin tietämillä eikä täysille kääntämisessä ollut niin merkittävää hyötyä, että sitä olisi halunnut koko ajan ajaa nupit kaakossa, mutta sitä piti kyllä ajaa koko ajan nupit vähintään puolessa välissä, koska masterin alkupäässä se kuulosti aika paskalta. Molemmat mainitsemani Fenderit oli niin säröttömästi soivia, että täysillä ajaminen oli ainoa mahdollisuus saada vähän rokimpaa säröä, vaikkakin Fender BluesDeVillen sai makeasti säröille modernilla kanavalla kun etuastetta ajoi yli melkein millä tahansa niin se alkoi rokkaamaan ja esimerkiksi T498 tallamikkisella LesPaulilla vähän rankemmalla ranteella kurittaessa se rokkasi ilman pedaaliakin, mutta hyvän säröspetaalin kanssa se oli ehdottomasti parhaimmillaan. Mulla oli sen vahvistimen kaverina Koch Pedaltone ja se oli kyllä niin hyvä parivaljakko, että vaikka mulla on nyt nuo MesaBoogiet, niin silti huomaan välillä muistelevani haikaillen mun vanhoja sotaratsujani.

Öh sorry kun vähän rönsyili, mutta siis kysymykseesi oli vastauksena minun osalta, että korvatulpat ja ulkona ilman tulppia.
hallu
16.12.2018 11:46:51
Icy-Sun: Keinokuormien hintahaarukka on kyllä kasvanut hurjasti. Silloin kun ensimmäisen mastervolumettoman nuppini hommasin, oli vaihtoehtona käytännössä Hot plate. Nyt löytyy alle satasella Bugeran ja Bentonin keinokuormia.

Varmaan se itse kuorman hinta on pysynyt aika samana (vaikka taitaa nuo merkkikuormat sen parisataa maksaa vähintään). Mutta hintaeroa tekee se kun nykyisin on näitä tietokonekeinokuormia missä on kaikenlaista mallinnusta ja onpa markkinoilla myös päätevahvistimella varustettuja keinokuormia, niin toki kaikki nuo ovat kalliimpia. Mallintavissa kuormissa pitää vaan olla tarkkana, että ne tarjoavat mahdollisuuden jarruttaa kaapille menevää signaalia (tietääkseni OX on ainoa sen lajin kuorma, jossa on viisiportainen vaimennus). Passiivisissa kuormissa on tietenkin vakiovarusteena jarrutella kaapille menevää signaalia (Paitsi Mesan CabClone, joka on on/off kuorma, mutta siinä taas on ehkä markkinoiden paras passiivinen leikkuri).

Joo kyllä keinokuormissa on nykyisin järjettömän paljon valinnan varaa hinnan ja ominaisuuksien puolesta. Siihen sisältyy vain sellainen sudenkuoppa, että kannattaa huolellisesti perehtyä mitä sillä kuormalla haluaa tehdä, että osaa valita sellaisen laitteen joka täyttää ne omat tarpeet. Tosin tuskin jotain OX:n tai Torpedon hintaista rakkinetta ihan huvikseen ostetaan ymmärtämättä mitä niillä voi tai ei voi tehdä.
73nd3r
16.12.2018 13:11:10
Muistutan, että äärimmäisyyksiä käytettäessä voi tapahtua hienoja juttuja, kuten esim. Hendrix ja Buchanan on näyttäneet.
hallu
16.12.2018 14:06:21
73nd3r: Muistutan, että äärimmäisyyksiä käytettäessä voi tapahtua hienoja juttuja, kuten esim. Hendrix ja Buchanan on näyttäneet.

Plussa kirjattu :-)
toivase
16.12.2018 14:22:51
73nd3r: Muistutan, että äärimmäisyyksiä käytettäessä voi tapahtua hienoja juttuja, kuten esim. Hendrix ja Buchanan on näyttäneet.

Ja mm. Walter Trout.
aristoteles666
17.12.2018 03:16:19

Hendrix ei kyllä vetänyt marsu täysillä, joka halvatun video livenä suurin piirtein todistaa sen, se käy vääntelemässä potikoita keikkojen alussa, sehän olisi turhaa jos kaikki olisi täysillä.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)