paskiaispaska 14.12.2018 15:32:13 (muokattu 15.12.2018 19:10:51) | |
---|
Tuo legendaarinen - vissiin marshall lähtöinen säätötapa - eli kaikki nupit täysille. Mitäs paikkoja tämä pääteputkien lisäksi rasittaa? Oletetaan siis, että kaiutin kestää, ohmimäärä on oikea ja putkilla riittävä tuuletus. Mietin, että kuinka terveellistä tollanen on vahvistimelle jos sellasta sattuis harrastamaan joskus :) Edit: Kaikille jotka tota kuulon vammautumista sun muut ihmettelee, niin suosittelen tutustumaan aiheeseen keinokuorma. Kysymys oli vahvistimen kestämisestä tilanteessa jossa se työntää täyttä hönkää pihalle - ei kuulovaurioista tai muustakaan meteliin liittyvästä. Putkivahvistinten kovaäänisyyteen on keksitty ratkasut jo kauan sitten. |
Gary the pine 14.12.2018 15:39:54 | |
---|
paskiaispaska: Tuo legendaarinen - vissiin marshall lähtöinen säätötapa - eli kaikki nupit täysille. Mitäs paikkoja tämä pääteputkien lisäksi rasittaa? Oletetaan siis, että kaiutin kestää, ohmimäärä on oikea ja putkilla riittävä tuuletus. Mietin, että kuinka terveellistä tollanen on vahvistimelle jos sellasta sattuis harrastamaan joskus :) -Naapurisuhteita, jos semmosia on -Perhesuhteita, jos semmosia on -Korvia, jos semmoset on mutta tulppia ei Ei nyt muuta tuu mieleen, joku sydänvaivainen voi saada rytmihäiriöitä kun täyskokosella marsulla tuuppaa isoon pinoon, mutta ei kait tuolla muuta terveyshaittaa ole. Jos se styrkkari on kunnossa, niin ei senkään pitäis siitä huonoa tykätä, vaan jos on vikaa, niin ns. sulake löytyy, eli se missä joku vika piilee, antautuu. Anna mennä vaan, isot putkarit tykkää kun niitä kuritetaan ja onhan se mukavaa puuhaa :-) Tulin, näin, paskoin housuun. |
ÄrGee 14.12.2018 15:59:51 | |
---|
Ei tee kuulolle hyvää ja päätteen ajaminen täysillä kuulostaa muutenkin paskalta... TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero |
paskiaispaska 14.12.2018 16:03:27 (muokattu 14.12.2018 16:11:36) | |
---|
ÄrGee: Ei tee kuulolle hyvää ja päätteen ajaminen täysillä kuulostaa muutenkin paskalta... Riippuu varmaan ihan kytkennästä ja mistä tykkää. Ja apuna voi käyttää keinokuormaa, joten kuulo ei niin välttämättä tulilinjalla olisi. Vaikkakin masterit täysillä rupee perus keinokuormanki kanssa olemaan aikamoinen meteli 100w vehkeillä. Lähinnä jos haluais vaikka äänitellä jotakin, niin onko tollasesta haittaa pidemmän päälle. Ilmeisesti siis ei? Voiko esimerkiks alimitotettu muuntaja ottaa siipeensä tms? |
Gary the pine 14.12.2018 16:19:58 | |
---|
ÄrGee: päätteen ajaminen täysillä kuulostaa muutenkin paskalta... Et oo vissiin vanhanliiton putkaria koskaan tuutannu kunnolla? Tulin, näin, paskoin housuun. |
paskiaispaska 14.12.2018 16:43:17 (muokattu 14.12.2018 16:44:07) | |
---|
Gary the pine: Et oo vissiin vanhanliiton putkaria koskaan tuutannu kunnolla? Veikkaan enemmän, että istutaan laatikossa eikä nähdä laidan yli ;) Ei sellanen varmaan mihinkään moderniin metalliin aina istu, missä yleensä käytetään isoja mutta todella selkeitä säröjä. Mulla ainaki rupes nuppi tuottamaan ihan törkysiistiä fuzzimaista säröä ku käänsi hanat kaakkoon ja päätteen aivan ruttuun :P Jo pelkästään clean kanavasta tuli aika lähelle plexisoundit. Ihastuin niin paljon, että pakko selvittää voiko tota käyttää enemmänki ilman pääteputkien vaihtoa kummempaa remonttia :) |
hallu 14.12.2018 16:50:25 | |
---|
Gary the pine: Et oo vissiin vanhanliiton putkaria koskaan tuutannu kunnolla? Minä olen ja uskaltaisin väittää, että tommonen wanhanliiton lowgain vahvistimen tuuttaaminen täysillä on ihan parhautta se on juuri sellaista rähinää mitä ei modernista higain vahvarista noin vain irtoa. Tottakai täysillä ajaminen kuluttaa putkia eiköhän se ole ihan selvä, mutta toisaalta niitähän saa kaupasta lisää. Eikös Marshall ollut tunnettu siitä, että siinä oli vähän alimitoitettu päätemuuntaja? joka on siis osa sitä soundia? mutta kyllä noita niin paljon täysillä ajetaan, että eiköhän laite itsessään sen kestä. Sitäpaitsi voihan sieltä hakea sen sweetspotin missä vahvistin alkaa laulamaan ja käyttää sitä aluetta, siis kyllä se nähdäkseni kuulostaa hyvältä vaikka ei ihan koko ajan täysillä olisikaan. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" |
paskiaispaska 14.12.2018 17:08:03 | |
---|
hallu: Minä olen ja uskaltaisin väittää, että tommonen wanhanliiton lowgain vahvistimen tuuttaaminen täysillä on ihan parhautta se on juuri sellaista rähinää mitä ei modernista higain vahvarista noin vain irtoa. Tottakai täysillä ajaminen kuluttaa putkia eiköhän se ole ihan selvä, mutta toisaalta niitähän saa kaupasta lisää. Eikös Marshall ollut tunnettu siitä, että siinä oli vähän alimitoitettu päätemuuntaja? joka on siis osa sitä soundia? mutta kyllä noita niin paljon täysillä ajetaan, että eiköhän laite itsessään sen kestä. Sitäpaitsi voihan sieltä hakea sen sweetspotin missä vahvistin alkaa laulamaan ja käyttää sitä aluetta, siis kyllä se nähdäkseni kuulostaa hyvältä vaikka ei ihan koko ajan täysillä olisikaan. No tää on ihan riittävä inffo jo mulle, että niissä oli alimitotetut muuntaja :) Tuskin mun vahvarissa mikään alimitotettu on hirveesti, mutta se oli sellane esimerkkikysymys että kärsiikö jos sellanen on vaikkapa. Tai joku alimitotettu konkka tms tms. Mulla ei oo ku auton moottorien ylikuormituksesta kokemusta - ja niissä hommissa kärsii paljon muutki osat ku pelkkä moottori. Rupesin heti miettimään, että kärsiikö tässäki tapauksessa paljon muutaki ku pääteputket :) |
Jucciz 14.12.2018 17:22:39 | |
---|
Gary the pine: Et oo vissiin vanhanliiton putkaria koskaan tuutannu kunnolla? Ei kannata ottaa tonttuhevaria tosissaan, kun sellainen ei mistään oikeista hyvistä soundeista tai ylipäätään hyvästä musiikista mitään ymmärrä. |
LaMotta 14.12.2018 17:24:33 | |
---|
Ei kai siinä mitään jos joku vannoo kuulovaurion nimeen. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
steelduck 14.12.2018 17:30:57 | |
---|
Ajan kotona Plexi Marhall klooni lähes aina napit (paitsi basso) täysilleä Universal Audion OX Amp top boxin kautta Genelec:hin tai kuulokkeihin. Käyhän se lämpimänä, mutta soundi on ihan parhautta - eteenkin vetää vielä Fuzz Facen siihen eteen. :) |
kojones 14.12.2018 17:35:48 (muokattu 14.12.2018 17:36:00) | |
---|
paskiaispaska: Mitäs paikkoja tämä pääteputkien lisäksi rasittaa? Päätemuuntaja, verkkomuuntaja, suojahilavastukset ja putkenkannat. Ja kaikki kestää kyllä jos ne on oikein mitoitettu. |
Metalkallo 14.12.2018 18:40:52 | |
---|
Hanat auki! (Sanoi Prätkähiiret joskus) Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
harryk 14.12.2018 19:07:30 | |
---|
kojones: Päätemuuntaja, verkkomuuntaja, suojahilavastukset ja putkenkannat. Ja kaikki kestää kyllä jos ne on oikein mitoitettu. Vanhoissa putkikoneissa ei yleensä ole putkien anodijännitteen suojasulaketta. Huonossa tapauksessa pääteputken hajotessa esim. ylikuormituksen takia, se voi aiheuttaa anodijännitteen pääsyn maihin ja tuhota samalla päätemuuntajan. Hyvin rakennetuissa laitteissa tämä sulake on olemassa. Se ei toki poista kaikkia ongelmia, mutta saattaa säästää kalliin päätemuuntajaremontin. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi |
Gary the pine 14.12.2018 19:47:01 | |
---|
Tulin, näin, paskoin housuun. |
Gary the pine: Et oo vissiin vanhanliiton putkaria koskaan tuutannu kunnolla? Olen, ja se ei ole ihanteellista ainakaan minulle jos etuasteesta haluaa enemmän säröytymistä eikä liiallista päätteen korostumista eli alapäätä ja ylintä mahdollista mitä kyseisestä vahvistimesta sattuu löytymään, monilla vahvistimilla kaikki löysentyy jotenkin ärsyttävästi. Esimerkkeinä sellaisia ikonisia vahvisitimia kuten Peavey 6505 ja Marshall JCM800. Jos joku takertuu siihen ettei ole tarpeeksi vanhaa tekniikkaa, niin en voi sille mitään. Jucciz: Ei kannata ottaa tonttuhevaria tosissaan, kun sellainen ei mistään oikeista hyvistä soundeista tai ylipäätään hyvästä musiikista mitään ymmärrä. Jos nyt vain painuisit jonnekin syvälle noiden ainaisten väsyneiden pakotuksiesi kanssa, kun luulet tietäväsi jokaisesta tilanteesta tai soundista mitä tavoitellaan kaiken, sekä väännät aina kaiken täysin mustavalkoiseksi. Päätteestä tuleva ominaissoundi on tietenkin toivottua, mutta liiallisena se pilaa monta asiaa. Voisit opetella soittamaan ohuemmilla kielillä ja edes hieman kuumemmilla mikeillä, niin ehkä se järkyttävän tumppu pahvilaatikkomaisuus häviäisi sinunkin muka täydellisestä tonestasi. Periaatteessa jokaisessa vahvistimessa on tietynlainen sweet spot missä kohtaa se kuulostaa parhaalta, ja se ei todellakaan ole täysillä. TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero |
Gary the pine 14.12.2018 22:51:58 | |
---|
ÄrGee: Olen, ja se ei ole ihanteellista ainakaan minulle jos etuasteesta haluaa enemmän säröytymistä eikä liiallista päätteen korostumista eli alapäätä ja ylintä mahdollista mitä kyseisestä vahvistimesta sattuu löytymään, monilla vahvistimilla kaikki löysentyy jotenkin ärsyttävästi. Esimerkkeinä sellaisia ikonisia vahvisitimia kuten Peavey 6505 ja Marshall JCM800. No juu, eihän se tietty kaikille ole passeli juttu, senpä takia noita koneita kait on monen moisia. Vaan kylläpä ne ikonisimmat soundit mistä pohja on valettu, aika pitkälti on peräisin kituvista isoista putkikoneista. Eli ihan hyvä niitä on välillä vähän kurittaa, ne tykkää siitä. Nimimerkillä ikinä ei oo mikään kuulostanut niin hyvältä kuin DR103 napit kaakossa. Eihän sillä tietenkään mitään tee missään normikäytössä saati pizzerian nurkassa, mutta on se jäätävän makeeta tuuttaamista :-) Tulin, näin, paskoin housuun. |
ÄrGee 14.12.2018 22:56:32 | |
---|
Gary the pine: No juu, eihän se tietty kaikille ole passeli juttu, senpä takia noita koneita kait on monen moisia. Vaan kylläpä ne ikonisimmat soundit mistä pohja on valettu, aika pitkälti on peräisin kituvista isoista putkikoneista. Eli ihan hyvä niitä on välillä vähän kurittaa, ne tykkää siitä. Nimimerkillä ikinä ei oo mikään kuulostanut niin hyvältä kuin DR103 napit kaakossa. Eihän sillä tietenkään mitään tee missään normikäytössä saati pizzerian nurkassa, mutta on se jäätävän makeeta tuuttaamista :-) Sinänsä ongelmana on kun sitä ei voi tehdä kuin pelkästään yksin tai eristyksissä studio-olosuhteissa, koska muuten siinä ei ole mitään järkeä. TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero |
Gary the pine 14.12.2018 23:04:35 | |
---|
ÄrGee: Sinänsä ongelmana on kun sitä ei voi tehdä kuin pelkästään yksin tai eristyksissä studio-olosuhteissa, koska muuten siinä ei ole mitään järkeä. Pystyy pystyy, rumpali toki tarttee jotain muuta ku vispilät ja vähän papua ranteeseen ;-) Tulin, näin, paskoin housuun. |
paskiaispaska 15.12.2018 01:04:16 | |
---|
ÄrGee: Olen, ja se ei ole ihanteellista ainakaan minulle jos etuasteesta haluaa enemmän säröytymistä eikä liiallista päätteen korostumista eli alapäätä ja ylintä mahdollista mitä kyseisestä vahvistimesta sattuu löytymään, monilla vahvistimilla kaikki löysentyy jotenkin ärsyttävästi. Esimerkkeinä sellaisia ikonisia vahvisitimia kuten Peavey 6505 ja Marshall JCM800. Jos joku takertuu siihen ettei ole tarpeeksi vanhaa tekniikkaa, niin en voi sille mitään. https://youtu.be/DDArK2olwtoOnhan toi nyt ihan älytön dirty-hard-rock-tone mikä tollasesta jcm800 lähtee täysillä. Ei varmasti sovi kyllä mihinkään geelidjenttailuun. Sun mielestä tollanen kuullostaa paskalta, thats it. Mun - ja varmaan monen muunkin mielestä tollanen on oikeessa paikassa lyömätön soundi - ymmärtäen samalla, että tuo ei myöskään sovi joka paikkaan. Ei tolla satulinnaa soitella. |