Aihe: Vahvistinta kotisoittoon.
1 2 3 4
Teemu78
04.12.2018 22:30:50
En tiedä muiden kokemuksista mitä tulee putkivahvistimiin ja kotisoittoon mutta itse oon käyttänyt 5150 LBX (ykkönen) niin että zoom g3x efektilenkkiin ja sen (siis zoomin) mastervolat asentoon 1 (asteikolta 0-100) jolloin nuppia saa avata eikä melu häiritse muita. Ilman zoomia LBX tuntuu olevan äänekäs sillä 3,75w asetuksellakin. Vastaava konstihan on volume pedaali luuppiin. Varsinaisia keinokuormia en omista enkä koe tarvettakaan.
Dropped C
05.12.2018 10:10:53 (muokattu 05.12.2018 10:17:55)
Mulla oli aikanaan kerrostalossa Laney VH100R ja 4x12 ämyri. Ei näillä himassa oikein juuri mitään tehnyt. Keinokuormakin vain huononsi saundia, kun sellaistakin kokeili. Kuulosti siltä, kuin olisi ollut matto ämyrien edessä. Otin myös kaksi pääteputkea pois (100W -> 50W), siitäkään ei ollut yhtikäs mitään iloa. Myin kaikki pois ja ostin rahoilla kaljaa ja Jacksonin USA-basson.

Nykyään on kait näitä 15-25W mininuppeja. Sellainen ja 1x12 ämyri voi jo toimiakkin. Ehkä.
s8na
05.12.2018 10:31:01 (muokattu 05.12.2018 10:32:24)

Aika pienet saa olla vatit että homma toimii kotisoitossa. Mun dual terrorilla soittelen pändin kanssa treeniksellä usein 7W asetuksella jotain stonerin tyylistä junttaa. Eli jos putkivahvarissa on niitä jotain 0,1W mikrotehoasetuksia niin sit ehkä lähtisin kerrostaloon kattelemaan.

Digivehkeet on nykyään niin hyviä, että semmosia vaan kerrostalohommiin.
BulletFace
05.12.2018 12:01:45
Katana on kyllä kova ja sitä kannattaa ehdottomasti harkita, jos haluaa välttämättä soittaa ns kaapin kanssa.

Vaikka itse asun omakotitalossa ja voi runtata aika vapaasti putkella niin melkein aina soitan silti kuulokkeet korvilla sillä niin vain on helpompaa. Pysyy myös hellasärö pienempänä. Tosin olen myös laiska sillä en ole jaksanut äänieristää työhuonettani.

Mutta nuo mallintavat/plugarit alkaa olla jo niin hyviä, että eroa on jo vaikeata huomata. Silloin nuo plugarit ajavat mielestäni helposti käytettävyydessä putkien edelle.
Get the best and fuck the rest.
LaMotta
05.12.2018 12:03:57

BulletFace: Katana on kyllä kova.

Niin se miekka ja moottoripyörä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
BulletFace
05.12.2018 13:47:27
LaMotta: Niin se miekka ja moottoripyörä.

Sitä on selvästi joskus kuultu huumorista. Ehkä kannattaa kuitenkin vielä tarkistaa termin määritelmä sanakirjasta.
Get the best and fuck the rest.
winstoni
05.12.2018 14:41:11
s8na: Aika pienet saa olla vatit että homma toimii kotisoitossa. Mun dual terrorilla soittelen pändin kanssa treeniksellä usein 7W asetuksella jotain stonerin tyylistä junttaa. Eli jos putkivahvarissa on niitä jotain 0,1W mikrotehoasetuksia niin sit ehkä lähtisin kerrostaloon kattelemaan.

Mulla on Marshallin JCM1C kotivahvarina ja vaikka se on juurikin tuolla 0,1W asetuksella ei tule mastervolaa koskaan nostettua yli puolenvälin.
"Monet ihmiset antavat huolilleen uimaopetusta sen sijaan, että hukuttaisivat ne."
tomaattiorava
05.12.2018 17:53:43
Kovasti plugareista jengi jauhaa mut mä en kyllä haluu olla riippuvainen viheliäisestä PC:stä soittopuuhissa...
Monissa noissa lunchbox-nupeissa, kuten tubemeister dlx 20:ssä on ulostulot ja kaappimallinnukset ja saa vaikka kaappiulostulon kokonaan kiinni ni on heleppo lyödä kiinni monitoreihin...
s8na
06.12.2018 04:24:14 (muokattu 06.12.2018 04:26:03)

Mä vetelen edelleen THR:llä kotona. Nyt tosin on mausteena ollu fulltone ocd edessä. Melkein tuntuu että tuo parantaa thr:n spoittotuntumaakin. Ainakin saa taas vähän uusia fiiliksiä.
antnis
06.12.2018 13:42:09
iPad pro ja iRig HD + Bias FX niin yösoitot onnistuvat, kerrostalossa päiväsoitotkin.
tomaattiorava
16.12.2018 15:19:09
Tuo tubemeister 20 tuli sitte perjantaina kotio ja viikonloppu nyt tullu säädeltyä.
Se makaa nyt tuossa aiemmin huonekaluna olleen 4x12 greenbackien päällä ja toimiihan tuo! Loopissa on volume-pedaali missä min/max säätimet joita käytän ikään kuin masterina hillitsemään desibelejä jotta nupin gainit ja masterit voi säätää ilman silkkihanskoja.
Kyllä on aika vissi ero vanhan trankkupelin steriiliin ja staattiseen rälläköintiin, stratolla kliinit ja gritit on överi-kermaisia ja putkien dynaaminen vaste on herkkua. Gain boostilla humpparit saundaa tukevilta ja ärhäköiltä, sustainia loputtomiin ja pikkuvolallakin alkaa nätisti kiertämään. Tiettyhän se vielä kivemmalta saundais jos pääteputkia vois surutta ajaa mutta tarvii tässä vielä testailla eri säädöillä.
Omaa eq:ta kummallekin kanavalle jäi kyllä vähän kaipaamaan, vaikee löytää molemmille sopivaa säätöä. Outo ratkaisu HK:lta että 40:ssä ois omat EQ:t mutta gain boostin paikalla on ihan tyhjänpäiväinen crunch-kanava. Sillä nupilla ei saanu tarpeeks gainia metallihommiin mutta tällä 20:llä kyllä.

Seuraavaks tarttee oikeen ajan kanssa miettiä signaaliketjua vähän ehkä uusiks kun se on nyt sen vanhan trankkupelin mukaan kasattu. Justii tuli se keeleyn huikee kompura hommattua ja se teki kertaheitolla combosta nätimmän kuuloisen mutta nyt samoilla asetuksilla sen olemassaoloa ei oikeen huomaa. Lisäks pitää tutkiskella millä watti-asetuksilla irtois näteimmät saundit ja pitäähän tuo redbox myös testata läpikotaisesti.

Myin vanhan englin veke joten maksettavaksi täst jäi footswitchin kanssa 200e, kyllä nyt on aika paljon nastempaa. Eikä haittaa sekään että tuo nuppi näyttää kyllä pirun reteeltä sinisine valoineen.
TTV
16.12.2018 15:49:45
s8na: Aika pienet saa olla vatit että homma toimii kotisoitossa. Mun dual terrorilla soittelen pändin kanssa treeniksellä usein 7W asetuksella jotain stonerin tyylistä junttaa. Eli jos putkivahvarissa on niitä jotain 0,1W mikrotehoasetuksia niin sit ehkä lähtisin kerrostaloon kattelemaan.

Wateilla on merkitystä vain jos meinaa soittaa täysillä tai jos haluaa päätteen säröytyvän. Hyvät vahvistimet soivat hyvin myös hiljaisella volumella, jolloin merkittäväksi tekijäksi muodostuu päätteen toteutus ja ennenkaikkea mastervolumen mahdollinen liian korkea kynnystaso.

Mä soitan vain kerrostalossa ja käytössäni olevat 50W ja 120W putkinupit eivät aiheuta minkäänlaisia volumeongelmia. Kumpikin nuppi soi paremmin hiljaa kuin 2W MicroCube, jossa mastervolumen kynnys on liian suuri.

Eli, kokeilkaa erilaisia laitteita ja tutustukaa niiden ominaisuuksiin. Digimallintavat ovat todella päteviä kotisoitossa, mutta yhtä hyvin putkivahvistimellakin voi soitella hyvillä saundeilla ja maltillisilla volumeilla. Putkinupin kaveriksi kannattaa ottaa maltillinen kaappi (1x tai 2x 10" tai 12"), niin siitä äänestä saa selvääkin, 4x12" ei oikein hengitä puhevolumella...
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Antso
17.12.2018 17:33:21

Eli, kokeilkaa erilaisia laitteita ja tutustukaa niiden ominaisuuksiin. Digimallintavat ovat todella päteviä kotisoitossa, mutta yhtä hyvin putkivahvistimellakin voi soitella hyvillä saundeilla ja maltillisilla volumeilla. Putkinupin kaveriksi kannattaa ottaa maltillinen kaappi (1x tai 2x 10" tai 12"), niin siitä äänestä saa selvääkin, 4x12" ei oikein hengitä puhevolumella...

Omat kokemukset taas puhuu isomman kaapin puolesta. Englien, Mesan ja EVH:n ja myös Orangen 15w Dark terrorin kautta soitellessa parhaimmat kotisoittosoundit on löytyny joko 412, 215 tai molempien ollessa kiinni. 212 ja 112 komerot on vain ollu hieman munattomia vertaillessa. Siksipä ne on kaikki jatkaneet matkaansa etiäpäin.

Nykyisellään kotisoittelossa on (luurien lisäksi) Kemperin kaverina Mesan 2:50 ja Marsun oversize 412, mutta volyymisäädöt toki hoituu vähän tarkemmin tällä yhdistelmällä.
s8na
17.12.2018 23:30:21

TTV: Wateilla on merkitystä vain jos meinaa soittaa täysillä tai jos haluaa päätteen säröytyvän. Hyvät vahvistimet soivat hyvin myös hiljaisella volumella, jolloin merkittäväksi tekijäksi muodostuu päätteen toteutus ja ennenkaikkea mastervolumen mahdollinen liian korkea kynnystaso.

Mä soitan vain kerrostalossa ja käytössäni olevat 50W ja 120W putkinupit eivät aiheuta minkäänlaisia volumeongelmia. Kumpikin nuppi soi paremmin hiljaa kuin 2W MicroCube, jossa mastervolumen kynnys on liian suuri.

Joo. Vastasin vähän huonosti vain aiemman viestin kontekstissa. Eli vatteja jos alkaa pienentämään ja sillä hakemaan kotisoittojuttuja niin esim. 120W -> 5W voi jopa olla huonompi ratkaisu niinkuin korjasit.
Laulava Kylätohtori
17.12.2018 23:42:39
Kannattaa kiinnittää huomiota myös kaappiin ja sen herkkyyteen. 3 dB herkkyysero vastaa kait about tehon puolitusta/kaksinkertaistumista.

Ja jos on käytössä esim. 2x12", niin siitä voi kytkeä toisen elementin pois (jättää silti paikalleen). Ei vaikuta periaatteessa soundiin juurikaan, mutta pudottaa vähän äänenpainetta.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Mikko1978
18.12.2018 02:24:05 (muokattu 18.12.2018 02:24:29)
TTV: Wateilla on merkitystä vain jos meinaa soittaa täysillä tai jos haluaa päätteen säröytyvän. Hyvät vahvistimet soivat hyvin myös hiljaisella volumella, jolloin merkittäväksi tekijäksi muodostuu päätteen toteutus ja ennenkaikkea mastervolumen mahdollinen liian korkea kynnystaso.

Itse en näe tuolla esimerkillä olevan oikein mitään tekemistä tehon kanssa, vaan se kertoo ainoastaan sen, ettei Micro Cube vain ole varsinaisesti orgastinen soundiltaan. Jos verrokit olisivat yhtä tasokkaita, niin sitten voisimme vertailla päätteen koon vaikutusta.

Antso: Omat kokemukset taas puhuu isomman kaapin puolesta. Englien, Mesan ja EVH:n ja myös Orangen 15w Dark terrorin kautta soitellessa parhaimmat kotisoittosoundit on löytyny joko 412, 215 tai molempien ollessa kiinni. 212 ja 112 komerot on vain ollu hieman munattomia vertaillessa. Siksipä ne on kaikki jatkaneet matkaansa etiäpäin.

Nykyisellään kotisoittelossa on (luurien lisäksi) Kemperin kaverina Mesan 2:50 ja Marsun oversize 412, mutta volyymisäädöt toki hoituu vähän tarkemmin tällä yhdistelmällä.

Wau. Kotisoittoon vaihdoin juuri Line 6 Pod HD500:n HX Stompiin, kun tuo vanhempi versio muka vei aivan liikaa lattiatilaa. Jengi vetää samaan aikaan stadioniluokan kamoilla olkkarissa. Kyllä mieltymyksiä on sitten monia. Itse en viitsisi missään nimessä roudailla isoja kaappeja kotiini.

Tuosta HX Stompia pidän kyllä aika täydellisenä kotisoittoon, kunhan vain löytää kuulokkeet, jotka eivät saa kitaraa kuulostamaan kurjalta. Omassa tapauksessani sellaiset eivät löytyneet halvalla. Läppäri/pädi/puhelin Stompiin soittamaan taustoja, luurit päähän ja ei muuta kuin rokkaamaan. Soundit ovat oikein mainiot ja treenata voi näin pitkälle yöhön ketään häiritsemättä. Toiveeni on, että jossakin vaiheessa pädi hoitaa kaiken langattomasti. Joku langaton lähetin vain kitaraan kiinni, nuotit/taustat pädissä ja ääni joko kotikajareihin tai kuulokkeisiin.
TTV
18.12.2018 06:21:54
Mikko1978: Itse en näe tuolla esimerkillä olevan oikein mitään tekemistä tehon kanssa, vaan se kertoo ainoastaan sen, ettei Micro Cube vain ole varsinaisesti orgastinen soundiltaan. Jos verrokit olisivat yhtä tasokkaita, niin sitten voisimme vertailla päätteen koon vaikutusta.
.

Juuri näin, 100% putken kantaan. Sitä juuri kerroin, ettei teholla ole tekemistä, vaan laitteen toteutuksella. MicroCube on vain yksi esimerkki muiden testattujen laitteiden joukossa, se vaan sattuu edustamaan tuota pienempää wattimäärää. Vastaavasti 2W tehoinen Bluetonen Lead Jr. nuppi toimii portaattomasti hyvän Master volumensa ansiosta ja siten kuulostaa hyvältä millä tahansa volumetasolla. Sama nuppi kuulostaa studiossa kränkättynä reilusti wattejaan isommalta :-) Myös kaikki kokeilemani ENGL vahvistimet (Ironball, Fireball60, Invader I & II, Savage, SE) omaavat todella hyvän Master volumen ja kanavakohtaiset volumet joiden ansiosta ne saa säädettyä mille tahansa volumelle hyvillä saundeilla.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
tomaattiorava
18.12.2018 10:58:24
Laulava Kylätohtori: Ja jos on käytössä esim. 2x12", niin siitä voi kytkeä toisen elementin pois (jättää silti paikalleen).

Mitenkä tämä toimii?
TTV
18.12.2018 11:24:10
tomaattiorava: Mitenkä tämä toimii?

Kai se muuten samoin toimii kajarina, mutta kytkentämuutos joko puolittaa tai tuplaa impedanssin, mikä pitää huomioida vahvarin kaappilähdön suhteen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)