paskiaispaska 30.11.2018 10:44:15 | |
---|
Sen voi miettii maalaisjärjellä silleen, että ku laitat tarpeeks jäykät jouset sinne ni se on sama ku sinne laittais lattaraudan tilalle. Eli talla kelluu oikein säädettynä, mutta liikuttaminen vaatii jo sitte niin paljo voimaa että bendatessa kielet katkee ennemmin. Toki jousi joustaa aina alaspäin jos se on yhtään venyny siitä lähtöpisteestä tosin ku lattarauta. Mutta noin niinku karrikoidusti ala-aste käsityöopeilla selostettuna :D |
LaMotta 30.11.2018 11:08:38 | |
---|
Takalevypaehkinaem. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
aristoteles666 30.11.2018 11:45:11 (muokattu 30.11.2018 11:45:27) | |
---|
paskiaispaska: Sen voi miettii maalaisjärjellä silleen, että ku laitat tarpeeks jäykät jouset sinne ni se on sama ku sinne laittais lattaraudan tilalle. Eli talla kelluu oikein säädettynä, mutta liikuttaminen vaatii jo sitte niin paljo voimaa että bendatessa kielet katkee ennemmin. Toki jousi joustaa aina alaspäin jos se on yhtään venyny siitä lähtöpisteestä tosin ku lattarauta. Mutta noin niinku karrikoidusti ala-aste käsityöopeilla selostettuna :D ei ne kielet katkea sen helpommin, eika venytykseen tarvittava voima kasva on siella yksi jousi tai lattarauta. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
paskiaispaska 30.11.2018 17:40:31 (muokattu 30.11.2018 17:43:28) | |
---|
aristoteles666: ei ne kielet katkea sen helpommin, eika venytykseen tarvittava voima kasva on siella yksi jousi tai lattarauta. Ei tietenkään. Kirjotinkin että jos tallan meinaa saada liikkumaan bendaamalla, ni kieli nasahtaa ennemmin poikki ku talla liikkuu. Ja ton lattarautavertauksen kautta ehkä helpompi hahmottaa sitä vaikutusta soittotuntumaan ja bendauksen "vaikeutumiseen" löysemmillä jousilla. Mitä löysemmät jouset, niin sitä enemmän se talla lähtee seuraamaan mukana ja joudut ns "venyttämään kieltä" enemmän päästäkseen haluttuun ääneen. Ja samalla muiden kielien vire laskee. Heittomerkit siksi koska se kieli ei sen enempää tietenkään veny, vaan talla seuraa mukana ja joudut nostamaan ylemmäks/alemmaks jne. Erothan on marginaalisia varmasti, mutta jotkut sen eron kai tuntee. Myös se soittotuntuma tiukkenee niillä paksummilla jousilla(marginaalisesti tämäkin), koska se talla antaa vähemmän periks ku plekulla tai vaikka sormilla niitä rämistelet. En kyllä tiedä miten minimaallisia tai massiivisia noi erot on jäykemmillä ja löysemmillä jousilla, koska en oo koskaan nähny tarvetta vaihtaa, mutta noin niinku hiekkalaatikkoteoriatasolla noin se toimii vissiinki. Ja kai sen sitte jotenki tuntee ku jengi niitä vaihtelee/lisäilee. Mutta jos pitää tallaa bodyssä kiinni, ni sillon mun mielestä ei oo tarvetta ainakaa paksumpia jousia laittaa tai lisäillä. Sillon niitä orkkisjousia pystyy kiristämään "rajattomasti" sitä bodyä vasten ja soittotuntuma tiukkenee. Mitä ite kokeillu omalla "stratolla", ni osa sitä stratosoundia kyllä melkeen vaatii että ne jouset on sellaset orkkikset ja tuntuma "löysä" :) Kovaa rämistellessä se talla spöijää mukana sen verran että eron kuulee mielestäni selkeesti ja siinä on sellasta kivaa pehmeyttä ja "klangia" mitälie... Tai sitte plasebo. Ite kyllä pidän siltiki tallaa bodyssä kiinni tiukasti ja jousia niin kireellä että tuntuma on ku kiinteellä soittais. Helpompi itselle bendailla noita 2,5sävelaskeleen juttuja... Ja pystyn silti kampeemaan molempiin suuntiin :P Offtopicki loppuu iteltäni nyt tähän, ettei taas lähe lapasesta. Ja nyt jos meni metsään ni bannaan tän mnetin iteltäni hetkeks aikaa :P Ja aiheeseen: Itellä takamuovi irti koska laiskuus ja "eiookerenny" ja nyt on ruuvit hukassa :) |
Kumiankka 30.11.2018 19:15:42 | |
---|
Olisko yksi syy tosiaan että melko hyvin saa toimimaan ilman tuota levyäkin mutta tosiaan ne muutamat ongelmat ja edut ei kaikissa tilanteissa tule esille. Esim jos ei ole karvoja tai on sopivasti pukeutunut tai hillitty soittoasento jne. Hommasin noita levyjä muutaman kun jostain puuttui mutta taitaa joku olla vielä asentamatta. Mitään maailmankiertuetta ei ole menossa vaan kotisohvalla vain silloin tällöin hillitysti. Muistaakseni tunnettujen kitarasankarien vehkeissä on monesti takalevyjäkin näkynyt. Minulla nuo on jotakin halpoja kopio-osia ettei pysty sanomaan miten merkkivehkeissä on reiät kohdillaan ja eroja muotoilussa |
Rämppy 02.12.2018 10:53:01 | |
---|
Mulla tuo takalevy ei ole mitenkään haitannut kielien vaihtoa. Onhan siinä ne aukot. Ja modernimmassa versiossa yksi leveä aukko, jonka ansiosta kielenvaihdon kannalta on ihan sama onko takalevyä vaiko ei. Itse en kuitenkaan nykyään pidä takalevyä kiinni, lähinnä turhamaisuussyistä. Mukamas hienompi ilman :D In Finland we have this thing called "diu diu". |
Swan 02.12.2018 14:35:45 | |
---|
Itse en tykkää siitä, että kammetessa saattaa peniin nahka jäädä jousien väliin. Sattuu niin maan vietävästi. Had to be me. Someone else might have gotten it wrong. |
Snapo 02.12.2018 17:28:17 | |
---|
Takalevy on tietysti sitä varten että voi laittaa oravaserlaa sinne jousien väliin vaimentamaan. Ilman takalevyä hyvät talouspaapperit tippuisi matkalle. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
73nd3r 02.12.2018 20:18:18 | |
---|
Tämähän jatkuu mukavan pitkään... Yks mitä ei ole mainittu, on takalevyn funktionaaliset käytöt kohinoiden poistossa, tyyliin Ilitch BPNCS mukavaan 250+ rahan hintaan. Offtopicista: Mun fysiikan taito ei osaa tuosta Hooken lain jousivoimasta johdantaa miten (samaan kilomäärään eli kielten vetojännitykseen säädettynä) viisi jousta (kukin siis löysemmällä) tai kolme jousta (kukin kireämmällä) muuttaa tremolon käytöstä. Käytännön kokemusten perusteella johonkin Stratoon ja jollekin soittajalle sopii enempi, johonkin vähempi. Ja pakko ottaa tuosta vitsistä se kymmenien vuosien takainen originaaliversio (veet silmissä -selkäkeikkanaurua silloin eka kuulemalta) aiemmilla sivuilla olleen poliittisesti korrektimman ja vähemmän hauskan sijalle: Mikä ei pärise eikä mahdu perseeseen? Venäläinen perseenpäristin. |
Swan: Itse en tykkää siitä, että kammetessa saattaa peniin nahka jäädä jousien väliin. Sattuu niin maan vietävästi. Kitara liian korkealla, pidempi hihna korjaa ongelman. HÄMYT JORAA.... |
joku muu sikko 02.12.2018 21:39:17 | |
---|
Rämppy: Itse en kuitenkaan nykyään pidä takalevyä kiinni, lähinnä turhamaisuussyistä. Mukamas hienompi ilman :D On se semi-rock. Oikeasti Rock olisi laittaa rööki headstokkiin kielen päähän käryämään. Ja vielä niin että se polttaa ajan mittaan lakkaan vähän keltamustumaa. Kyseisen herran rasvaiset postaukset puhuvat omaa kieltään avioliittoa (ja lapsien hankkimista) vastaan. - Dr. Funkenstein: |
LaMotta 02.12.2018 21:41:00 | |
---|
Millä takalevyllä paras saundi? (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Laulava Kylätohtori 02.12.2018 22:23:25 | |
---|
LaMotta: Millä takalevyllä paras saundi? Kalleimmalla. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
StJerky 02.12.2018 22:35:55 | |
---|
Piti tarkistaa. Minulla on levy paikallaan. Joskus ollut irtikin. |
Laulava Kylätohtori 02.12.2018 23:08:19 | |
---|
StJerky: Piti tarkistaa. Minulla on levy paikallaan. Joskus ollut irtikin. Mulla on osassa paikallaan ja osassa irti. Usein ne tulee ruuvattua irti ja siten ne myös jää. Ja onhan se coolimman näköistäkin. :) Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
kosmonausea 03.12.2018 08:02:44 | |
---|
LaMotta: Millä takalevyllä paras saundi? Edelleen, sillä Ilitchin ilmakelalla varustetulla takalevyllä :) Minä oon Hautamäjen Anssi. |
Sarko 03.12.2018 08:31:46 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Kalleimmalla. Eli Sorviliike M. Sätsäsen nuottiin taotulla tonerautaisella takalevyllä. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Osteri 04.12.2018 21:40:43 | |
---|
Itse kasattuun stratoon aikanaan jäi se takalevy vaan hankkimatta, siksi se puuttuu. Myöhemmin en koko asiaan edes ole kiinnittänyt huomiotakaan. Jousia ei tarvitse erityisemmin säädellä, hyvinhän tuo vireessä pysyy. Kyllä mä sen levyn joskus vielä ostan...... - Rock ... erityisesti kasarirock ! - |
parek 04.12.2018 21:48:53 | |
---|
LaMotta: Millä takalevyllä paras saundi? PRS:n tietty. |
parek 04.12.2018 21:49:51 | |
---|
Onneksi oma strato on hardtail. Säästyy tältäkin pähkäilyltä. |