Aihe: Otelaudan irrotus mandoliinista
1
Mare552
28.11.2018 22:37:33
Minulla on Paris merkkinen nätti ja hyväsointinen mandoliini, ostin sen vesivahingon kärsineen musiikkiliikkeen jäämistöstä edullisesti.
Ikäväkseni huomasin että kaula alkoi mennä notkolle, eikä kaularaudan mutteria saatu irti soitinkorjaamollakaan.

Eli nyt haluisin saada otelaudan irti, katsoin tällaisestä Mnetin julkaisusta että otelaudan voi irrottaa silitysraudalla.

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=104636&o=0

Vähän oudolta tuntuu mutta onko ehkä mahdollista saada otelauta irti ehjänä, sen jälkeen oikaista kaula työstämällä jonka jälkeen liimattaisiin otelauta takaisin.

Tällainen remontti soitinkorjaajalla maksaisi mandoliinin hinnan joten aion tehdä remontin itse jos mahdollista.
Ai tähänks riville?
tuskiz
29.11.2018 03:55:43
Jos pitää kysyä, luultavasti et tiedä mitä teet ja pilaat koko soittimen ja joudut viemään sen silti soitinkorjaajalle. Älä siis tee.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
basisti1971
29.11.2018 07:50:27
Moi.

Mare552: Eli nyt haluisin saada otelaudan irti, katsoin tällaisestä Mnetin julkaisusta että otelaudan voi irrottaa silitysraudalla.

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=104636&o=0

Vähän oudolta tuntuu mutta onko ehkä mahdollista saada otelauta irti ehjänä, sen jälkeen oikaista kaula työstämällä jonka jälkeen liimattaisiin otelauta takaisin.

Otelaudan irroitus kuuluu soitinkorjaajan ja -väkästelijän perustaitoihin, joten tottahan tuo mahdollista on.

Ekalla ja mahdollisesti tokallakin kerralla -etenkin opastuksetta turatessa- on kuitenkin todennäköisempää ettei samaa otelautaa kannata enää takaisin laittaa, ainakaan ilman oikaisua ja nauharemppaa.
Vaikeustaso kasvaa sen myötä mitä hennommat nauhat on kyseessä, jumbonauhat saattaa saada hiomalla oikaistuakin.

Höyryttäminen on höyrysilitysraudan kanssa otelautaa irroitellessa väärä ilmaisu, höyry ei liiman kanssa pääse kosketuksiin vaikka toki lämmönsiirtymistä edesauttaakin ja pitää otelaudan ja kaulan lämpötilan matalana.
Tuo matala lämpömäärä onkin yleensä syy miksi höyrysilitysraudan kanssa otelauta menee käyttökelvottomaksi ellei liimana ole ollut aito luuliima.

Muoviliimojen kanssa tarvitaan yleensä korkeampaa lämpötilaa jotta liimasauma heikkenisi nopeasti ja riittävästi, muoviliiman tahma-alue on laaja ja vastustaa sen verran että otelauta taipuu todella helposti käyttökelvottomaksi.
Jos vielä erehtyy näyttämään Moraa liitospintaan, ollaan vaarallisilla vesillä etenkin jos keklunvarressa on noviisi.
Amatimies on aina amatimies, ja hoitaa pakon edessä homman melkein millä tahansa työvälineellä.

Koska en ole ammattilainen, itse käytän kuumailmapuhallinta ja palettiveistä.
Ajatuksissa on ollut myös modata halpis-höyrypesurista ohuella litteällä neulalla värkki jolla höyryn saisi suoraan liimasaumaan, mutta koska tuo palettiveitsi toimii omiin vähiin remontteihin riittävän hyvin, on jäänyt tekemättä.

Palettiveitsestä suora ja leveähkö on omasta mielestä paras vaihtoehto.
Esimerkiksi:
https://www.halpahalli.fi/palettiveitsi.html

Mulla on emännän joku vanha laatuveitsi käytössä, mutta kunhan on rosteria eikä kromattua mustaa, toimii hienosti.

Alkuun kun pääsee, on mahdollista lämmittää veistä ja sulattaa liima veitsellä, vain hivenen otelautaa lämmittäen auttamalla

Mare552: Tällainen remontti soitinkorjaajalla maksaisi mandoliinin hinnan joten aion tehdä remontin itse jos mahdollista.

Jos koristeeksi jättäminen tai projektina myyminen ei viehätä ja korjauksen vaihtoehto on soittimen hylkääminen tavalla tai toisella, kannattaahan tuota toki kokeilla.
Vaikka epäonnistuisikin, uuden otelaudan ostamalla/tekemällä saat melko varmasti soittokuosiin.

T:Samuli
Mare552
30.11.2018 16:35:14
Tinnittus: Saitteko selvyyttä, miksi se mutteri ei irronnut?

Se lienee on saanut kosteutta ja ruostunut niin jumiin ettei se auennut soitinkorjaajan konsteillakaan.

Jotain vahaa, olikohan kuumaa, oli laittanut, mutta epäili että ennen katkeaa kuin irtoaa.
Ai tähänks riville?
kojones
30.11.2018 20:07:16
Minä kokeilisin ihan jollain Rost Offilla tms. ruosteenpoistoaineella.
Pauli Lappalainen
30.11.2018 21:11:11
kojones: Minä kokeilisin ihan jollain Rost Offilla tms. ruosteenpoistoaineella.

Tuohon lisäksi lievää vakavampaa väkivaltaa eli avaimella vähän jännitystä ja terävä napautus, tekee ihmeitä.
basisti1971
02.12.2018 06:29:48
Moi.

Mare552: Se lienee on saanut kosteutta ja ruostunut niin jumiin ettei se auennut soitinkorjaajan konsteillakaan.

Mun mielipide kääntyisi pitkälti soitinkorjaajan vaihtoon päin.

Harrastelijana en toki pääse tutustumaan kuin mitättömän pieneen otantaan soittimista, mutta veikkaisin ettei edes kaukoidän tuotteissa ole ollut teräksisiä kularaudan muttereita 80-luvun jälkeen.
Kaikki joihin itse olen törmännyt ovat olleet joko messinkiä tai pronssia, juuri siitä syystä että mutteri on "helppo" tarvittaessa irrottaa.

Kuten tuossa edellisessäkin viestiketjussasi:

https://muusikoiden.net/keskustelu/ … sts.php?c=31&t=238211&co=60

mainitsin, kyseinen(kin) operaatio kuuluu soitinkorjaajan perustaitoihin.

Kaksitoimiset raudat ovat toki pääsääntöisesti mahdottomia vaihtamatta entrata, mutta korjaajasi olisi varmaankin maininnut jos tuollainen olisi ollut kyseessä.

Jos yksitoimisen kaularaudan mutteri ei edes lämmittämällä irtoa, se rikotaan varovasti, yleensä Dremelillä tai vastaavalla jyrsien.
Välillä avaamista yrittäen, varsin usein lämpö yhdistettynä tärinään edesauttaa irtoamista, ja kierteen mittaaminen mälvätystäkin mutterista on helpompaa kuin palasista.

Mare552: Jotain vahaa, olikohan kuumaa, oli laittanut...

Ei kai kuitenkaan.
Vahojen kestämät lämpötilat ovat esimerkiksi juotoskolviin verrattuna vaatimattomia, eikä vahan matala ominaislämpökapasiteetti yhdistettynä mutteriin ja kaularautaan verrattuna mitättömään massaan aikaansaa käytännössä sotkua kummoisempaa vaikutusta.

SuurSmurffi
02.12.2018 11:35:31
basisti1971: Moi.

Ei kai kuitenkaan.
Vahojen kestämät lämpötilat ovat esimerkiksi juotoskolviin verrattuna vaatimattomia, eikä vahan matala ominaislämpökapasiteetti yhdistettynä mutteriin ja kaularautaan verrattuna mitättömään massaan aikaansaa käytännössä sotkua kummoisempaa vaikutusta.

Oisko kuitenkin liukkariksi yritetty saada vahaa.
basisti1971
03.12.2018 08:15:23
Moi.

SuurSmurffi: Oisko kuitenkin liukkariksi yritetty saada vahaa.

Ehkä, mutten ainakaan itse keksi miksi valita vaha kun aineita joilla irroitus onnistuisi suuremmalla todennäköisyydellä on varmasti ollut tarjolla.

Mare552
10.12.2018 13:38:44
Tuossa kuva kaularaudan mutteristä. Eli tuo reikä on melko ahdas ja syvä mutterin ympärillä. Myöskään kuusiokomutterissa ei ole enää kulmia jäljellä lainkaan.

Olen ajatellut että otan sopivan kokoisen teräsputken mutterin päälle, putken sisään laitan mig- hitsauslankaa, ehkä 0,6 mm vaikkapa 6 - 8 kpl. Kun sitten lyö sen putken mutterin päälle, luulisi hitsauslankojen pureutuvan sekä putkeen että mutteriin. Putken yläpäähän pitäisi rakentaa joku systeemi millä saisi terävin naputuksin mutteria avattua.

Myös näyttäisi että tuossa mutterissa on reikä, ehkä injektioruiskulla saisi varovasti jotain tehokasta irrotusainetta kierteisiin.

https://lh3.googleusercontent.com/h … E9IMDSQhGny5Zsg4WoL_SA=w309-h550-no
Ai tähänks riville?
basisti1971
11.12.2018 08:53:36
Moi.

Mare552: Tuossa kuva kaularaudan mutteristä.

https://lh3.googleusercontent.com/h … E9IMDSQhGny5Zsg4WoL_SA=w309-h550-no

Näyttää erehdyttäväasti "barrell-nut" kaksitoimiselta raudalta.

Kuva toki (etenkin tätänykyä) valehtelee enemmän kuin 1000 sanaa, mutta pieni avainväli ja tuo rankka kontrastiero siron ja ehjän ulkoreunan ja mälvääntyneen sisemmän rakenteen välillä viittaisi siihen.

Toivottavasti tulkitsen kuvan väärin, koska jos kyseessä on kaksitoiminen rauta ei varmaa ja helppoa vaihtoehtoa otelaudan irroittamiselle juuri ole, ja kaksitoimisen raudan missaaminen ei soitinkorjaajan havaintokyvystä kovin vahvaa kuvaa anna.

Amatöörit kuten minä tuollaisen mokan helposti tekevät, MOT ;).

Jos kyseessä on kaukoidän Paris Swing-maniska, mandolincafesta voisi tietty kysäistäkin millainen kaularauta on kyseessä, ei tarvitsisi arvuutella.
Mandolincafesta löytyy toisaalta kyllä varmasti apuja jos kyseessä on jokin muu Paris-merkkinen instrumentti.

Mare552: Myös näyttäisi että tuossa mutterissa on reikä, ehkä injektioruiskulla saisi varovasti jotain tehokasta irrotusainetta kierteisiin.

Tuota voi toki varovasti koittaa, mutta mun silmään näyttäisi että kolon pohjalla pilkistää tähtimäinen kuvio joka on peräisin pohjaiskusta kun kuusiokolo on meistetty pyöreäreikäiseen umpipäiseen aihioon.
Aika harvoin noissa mun kokemuksen perusteella on läpireikä, ainakaan jos jäysteet on jätetty reikään.

Itse en ole koittanut koska ainoa mun kohdalle osunut kaksitoimisen raudan kanssa sattunut vahinko oli hitsivehkeisiin tarttumisen jälkeen peruuttamaton, mutta netistä bongasin aikoinaan yhden tavan ongelmamuttereihin.

Kun kaikki muut konstit on joko epäonnistuneet tai hylätty, tuolla lailla saa ongelmamutterin mahdollisesti irti, tai kaksitoimisen kanssa mahdollisesti toimimaan niin ettei otelautaa tarvitse irrottaa, ainakaan heti ;).

Kuusiokoloon lyödään sopivaksi särmistään terotettu torx-kärki kuten jäsen Fox jo tuossa edellisessäkin viestiketjussasi asian tiimoilta ehdotti, ja tarvittaessa liimataan tai juotetaan kärki mutteriin kiinteästi.
Sekä juottaminen että liimaaminen on ääritarkkaa puuhaa jottei tule kiinnittäneeksi mitään sellaista jonka ei ole tarkoitus kiinni jäädä, mutta jos soitin on sellaisenaan käyttökelvoton, eipä tuossa muutaman kymmenen minuutin turaamista lukuunottamatta menetäkään.

Mare552
12.12.2018 02:22:49
Eihän tuo soitin toki käyttökelvoton ole. Ja jos ihan vaan helpointa ratkaisua ajattelee, se olisi ylimpien nauhojen poisto ja otelaudan hiominen yläpäästään sopivaan nuotoon.

Mutta jos ei kaularaudan mutteria saa auki, on seuraavaksi paras keino lienee löytää samanlainen otelauta, tai sen aihio, jonka jälkeen työstää otelaudan pois sekä oikaisee kaulan oikeaan muotoonsa.

Ehkä työstää ihan aavistuksen ylikin jotta jää sitten taipumavaraa?
Ai tähänks riville?
Kefiiri
12.12.2018 12:06:42 (muokattu 12.12.2018 12:07:21)
Semmoistakin hätäpatenttia voisi ensin kokeilla, että lämmittäisi otelautaa niin että liimasauma pehmenee ja sen jälkeen puristimien avulla jännittäisi kaulan suoraksi (tai vähän yli). Teoriassa konstruktio jäähdyttyään pitäisi tämän uuden muodon.

Kai se riippuu liimatyypistä ja muusta että onnistuuko homma, mutta eipä tuossa mitään menettäisikään jos otelaudan kumminkin aikoo irrottaa.

Perinteisellä nahkaliimalla liimatun otelaudan kanssa tuo kai onnistuisi parhaiten, mutta miten mahtaa olla modernimpien liimojen kanssa... heikkeneekö pito jos välillä lämmitetään?
En ole musiikin asiantuntija.
Mare552
15.12.2018 18:13:14
Kefiiri: Semmoistakin hätäpatenttia voisi ensin kokeilla, että lämmittäisi otelautaa niin että liimasauma pehmenee ja sen jälkeen puristimien avulla jännittäisi kaulan suoraksi (tai vähän yli). Teoriassa konstruktio jäähdyttyään pitäisi tämän uuden muodon.

No jos se liima noin helposti lämmittämällä pehmenee niin kyllä minä samalla sen otelaudan myös irrottaisin.

Mutta en ala vielä lämmittämään koska en tiedä miten siinä käy, turmeltuuko esim. lakkaus jne...

Mutta kun olen sitä kaulan muotoa katsellut, näyttäisi että kielet kaikkineen saisi alemmaksi, lähemmäs koppaa jos kaulasta viistäisi niin että jostain 5-nauhalta alkaen lähtisi ja kaulan etureunassa viiste olisi n. 1,5 - 2 mm.

Tuon työstön jälkeen kaula olisi minusta suora ja soitettavuus hyvä.
Ai tähänks riville?
msalmela
21.12.2018 14:16:58
Miten sattuikin youtube ehdottamaan tätä:

https://www.youtube.com/watch?v=jYJIJOF1ZV0

.mika
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)