Aihe: Äänittämisen vaikeus
1
videokuvaaja
18.06.2004 12:38:24
Olen soittanut pianoa kohta kahdeksan vuotta harrastuksena lähinnä omaksi iloksi, mutta aina välillä olen kyllä myös esiintynyt pienissä tilaisuuksissa. Nyt olen ensimmäistä kertaa äänittämässä soittoani koneelle Mboksin kautta ja olen törmännyt ikävään ongelmaan. Tarkoituksena on äänittää pianot raidalle clickin kanssa ja myöhemmin äänitetään vasta rummut, basso, kitara ja puhaltimet. Eräistä syistä johtuen järjestys on tämä, eli piano ensin. Ongelma on se, että vaikka kuinka tarkkaan yritän soittaa clickin tahdissa, niin aina soitossa tulee pieniä "motorisia" aikavirheitä. Yhdenkin biisin olen soittanut jo sata kertaa Pro Toolsille, mutta aina muutamassa kohdassa on pieniä virheitä.

Itse olen aloittelija näissä hommissa, eikä minulla ole aikaisempaa kokemusta äänittämisestä. Kysymykseni on, että miten em. ongelman voi korjata? Pitääkö vain harjoitella lisää, olenko lähtenyt liian aikaisin mukaan liian vaikeaan hommaan, onko noita virheitä mahdollista korjata jälkikäteen? En haluaisi tehdä levyä huonosti. Ohjelma on siis Pro Tools LE 6 ja pianot soitan Yamaha S08-syntikalla.

Neuvoista kiitollisena,
Videokuvaaja
hessurf
18.06.2004 13:24:38 (muokattu 18.06.2004 13:25:52)
Tuotaniin, suosittelisin vaihtamaan ohjelmaa. Vanha versio on nimeltään cool Edit Pro, joka on itselläni. Siitä on olemassa uudempi versio, Adobe ..., en muista loppuosaa. Toki tuo sinunkin ohjelma voi olla hyvä, mutta Cool Edit on ainaki aika helppo ohjelma käyttää
Antti1
18.06.2004 13:29:26
Toolssi on ehkä pikkuisen vaikea ohjelma käyttää, eli mikäli ei sen käyttö onnaa, niin hommaa vaikka toi Adobe Audition tai N-Track. Taitaa Audition kyllä maksaa nykyään jo jonkun pennin, kun Adobe sen meni Syntrilliumilta ostamaan. Hyvä idea on myös koittaa ilmaisohjelmia.

Mitä taas tulee tohon jälkeenpäin korjaukseen, niin väärillä jäljillä ollaan. Harjoittele se kappale mahd. hyvin, ettei korjauksia tarvitse. Kaikkia pieniä kämmejä ei edes tarvitse korjata, tulee muuten liian kliinisen kuuloista. Eivätkä pienimmät virheet lopullisessa miksauksessa edes kuulu.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
PIM
18.06.2004 15:06:05
Jos olisin tuossa tilanteessa, eli osaisin soittaa edes vähän pianoa, äänittäisin pianon ensin mididatana enkä audiona sisään sekvensseriin, missä korjailisin pahimmat soittomokat ja lopuksi laittasin sekvesserin soittamaan pianon ja samalla äänittäisin sen audiona protoolsiin. Mididatasta yksittäiset virheelliset nuotit pystyy korjaamaan paljon helpommin kuin audioraidalta.
Myyvään: Kirsikanpunainen Fenix strato, pari naarmua takana muuten kuin uusi, hp. 270e, StudioProjects B1 isokalvoinen konkkamikki, hp 100e Ostetaan: edullinen konkkamikkipari
Mouhi
19.06.2004 11:53:26

Kyllähän se oman soiton kuuleminen nauhalta on ekoilla kerroilla aika järkyttävää. Vaikka itse luulee soittavansa ihan oikein, niin nauhalta kuulee vääjäämättä joka ikisen pikkuvirheen.
Timeen soittaminen on ehdoton taito, ja sitä ei opi kuin soittamalla klikin kanssa, vielä mahdollisesti soittoa äänittäen ja virheitä tarkaten.
Kokeile äänittää kappale osissa. Soita ensimmäinen säkeistö, kuuntele, ja jos se on hyvä nin jatka toiseen säkeeseen jne.
Klikin kanssa äänittämisessä on se etu, että osia voi sitten heitellä biisin sisällä sinne tänne, koska tempo on aina varmasti sama.
It's not the speed that kills you.
Skinwalker
21.06.2004 17:12:37 (muokattu 21.06.2004 17:16:35)
Tuttua touhua. Mä jotenkin kuvittelisin että ongelmana ei ole soittotaito kuitenkaan. Jos ei ole koskaan treenannut esimerkiksi metronomin tahtiin, niin aikamoinen kulttuurivallankumous tulee kun pitäisi klik-klik-klik äänen päälle soittaa punalampun palaessa.

Koitas tehdä vaikka jonkinlainen simppli beat looppi rummuista. Basari, virveli ja haitsut vetämään taustalle ja soittele sen päälle kun nauhoitat. Voin melkeinpä luvata että soitto on paljon vapautuneenpaa sen jälkeen.
Save me Jebus!
PIM
21.06.2004 23:01:28
Tuohan on niinkuin pahinta mitä musiikille voi tehdä! Kaikki persoonallinen osa musiikista lähtee kun kaikki pitää olla prikulleen korjattuna oikein!

Chill out, turha tuosta nyt on alkaa vaahtoamaan. Kaveri esitti ongelman ja minä vain esitin miten sen itse ratkaisisin, ottamatta kantaa itse toimenpiteen moraaliseen oikeutukseen.
Myyvään: Kirsikanpunainen Fenix strato, pari naarmua takana muuten kuin uusi, hp. 270e, StudioProjects B1 isokalvoinen konkkamikki, hp 100e Ostetaan: edullinen konkkamikkipari
Locrian
22.06.2004 09:57:21
Tuohan on niinkuin pahinta mitä musiikille voi tehdä! Kaikki persoonallinen osa musiikista lähtee kun kaikki pitää olla prikulleen korjattuna oikein!

Joo tuota.Totuttele ajatukseen koska tuut törmäämään aika paljon muuhunkin "siivoukseen".Kaikkea korjataan jälkeenpäin ja tullaan korjaamaan jatkossakin.Jos basari ei mee kohdalleen niin se siirretään kohdalleen ,eikä jäädä odottelemaan että rumpalilla on hyvä päivä tai todeta että se nyt vaan on rumpalin näkemys ykkösen paikasta.Sama pätee muihin.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
d-iivil
24.06.2004 16:41:49
se nyt vaan on rumpalin näkemys ykkösen paikasta.

Kiitos, päivän repeilyt tarjoili tämä lause :D
Täytyykin pistää korvan taakse seuraavaa studiosessiota varten ;)
Niskamies
25.06.2004 10:21:01
Timeen soittaminen on ehdoton taito, ja sitä ei opi kuin soittamalla klikin kanssa, vielä mahdollisesti soittoa äänittäen ja virheitä tarkaten.

Taimissa soittamisen ei opi muutakuin harjoittelemalla. Mä olen jo yli vuoden treenannut timessä soittamista faijan opastuksella, kun jätkä kuulee pienimmätkin kiilaukse/virheet. Nyt alkaa jo sujua, mutta on vielä pitkä matka täydellisyyteen.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Locrian
25.06.2004 16:46:05
Kiitos, päivän repeilyt tarjoili tämä lause :D
Täytyykin pistää korvan taakse seuraavaa studiosessiota varten ;)

Ei kannata ihan tosta vaan heitellä noita.Meinas mennä yhet sessiot vituiksi kun rumpali ei oikeen osannut nauraa itellensä. ;) Muuten kyllä hyvällä porukalla toimivat erittäin hyvin tunnelman kohottajina.Muutenkin oon tullut siihen tulokseen että kannattaa aina olla leppoisa tokaisu varastossa kun tunteet rupee kuumenemaan...
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
miredritr
27.06.2004 22:39:32
Itse olen toolsilla nauhoitellessa käyttänyt Reasonia, jonka kautta saa taustalle rumpukoneen. Paljon helpompi on ollut sen päälle soittaa kuin pelkän klikin. Parasta tuossa Reasonissa on että se osaa kommunikoida Pro Toolsin kanssa, eli se laittaa kompin käyntiin samalla kun toolsista pistää nauhoituksen päälle.
videokuvaaja
28.06.2004 18:19:01
Selvä juttu, kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista. En tullut ajatelleeksi tuota rumpukomppia ollenkaan. Täytyy opetella käyttämään reasonia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)