Aihe: Äänittämisen vaikeus
1
videokuvaaja
18.06.2004 12:38:24
Olen soittanut pianoa kohta kahdeksan vuotta harrastuksena lähinnä omaksi iloksi, mutta aina välillä olen kyllä myös esiintynyt pienissä tilaisuuksissa. Nyt olen ensimmäistä kertaa äänittämässä soittoani koneelle Mboksin kautta ja olen törmännyt ikävään ongelmaan. Tarkoituksena on äänittää pianot raidalle clickin kanssa ja myöhemmin äänitetään vasta rummut, basso, kitara ja puhaltimet. Eräistä syistä johtuen järjestys on tämä, eli piano ensin. Ongelma on se, että vaikka kuinka tarkkaan yritän soittaa clickin tahdissa, niin aina soitossa tulee pieniä "motorisia" aikavirheitä. Yhdenkin biisin olen soittanut jo sata kertaa Pro Toolsille, mutta aina muutamassa kohdassa on pieniä virheitä.

Itse olen aloittelija näissä hommissa, eikä minulla ole aikaisempaa kokemusta äänittämisestä. Kysymykseni on, että miten em. ongelman voi korjata? Pitääkö vain harjoitella lisää, olenko lähtenyt liian aikaisin mukaan liian vaikeaan hommaan, onko noita virheitä mahdollista korjata jälkikäteen? En haluaisi tehdä levyä huonosti. Ohjelma on siis Pro Tools LE 6 ja pianot soitan Yamaha S08-syntikalla.

Neuvoista kiitollisena,
Videokuvaaja
hessurf
18.06.2004 13:24:38 (muokattu 18.06.2004 13:25:52)
Tuotaniin, suosittelisin vaihtamaan ohjelmaa. Vanha versio on nimeltään cool Edit Pro, joka on itselläni. Siitä on olemassa uudempi versio, Adobe ..., en muista loppuosaa. Toki tuo sinunkin ohjelma voi olla hyvä, mutta Cool Edit on ainaki aika helppo ohjelma käyttää
Antti1
18.06.2004 13:29:26
Toolssi on ehkä pikkuisen vaikea ohjelma käyttää, eli mikäli ei sen käyttö onnaa, niin hommaa vaikka toi Adobe Audition tai N-Track. Taitaa Audition kyllä maksaa nykyään jo jonkun pennin, kun Adobe sen meni Syntrilliumilta ostamaan. Hyvä idea on myös koittaa ilmaisohjelmia.