Aihe: Terveys?
1 2 3 4 5
riff
21.06.2004 00:48:36
Morjens suomen tanssimuusikot!
Minkälaisia fyysisiä vaivoja (psyykkiset tiedetään?) on tullut uran aikana vastaan soittamisesta johtuen? Ja onko kukaan keksinyt hoitokeinoja mm. selkä kipuun?
Itselläni on selkä aika paskana nykyään lähes jatkuvasti. Autossa 300 km, roudaus ja muutama tunti seisomista soitin niskassa on laittanut ruodon lujille! Hierojilla oon käynyt varmaan tuhat kertaa ja auttaahan se hetkeksi mutta "hyvällä säkällä" jo seuraavana päivänä voi kroppa olla aivan tulessa. Olen kuullut, että kaikenlaiset venyttelyt voisivat auttaa mutta mistä sais tarkempaa tietoa niistä ja nimenomaan muusikolle soveltuvista jutuista?
Niin ja te soittajat, jotka ette ole koskaan kipeitä, kertokaa miten te sen teette?!
isojussi
21.06.2004 13:01:06 (muokattu 21.06.2004 13:01:31)
Hartioitten kanssa on ropleemia koko ajan, kun molemmissa -sekä pasuunoitten treenauksessa, että sekkarien teossa - on koko ajan staattinen jännitys päällänsä.

Eipä se autolla-ajo tai roudauskaan aina niin selkää helli.

Suosittelen sauvakävelyä ja saunaa.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Sertzo S
21.06.2004 14:13:55 (muokattu 21.06.2004 14:14:39)
Olkapää on vaivannut ikääntyessäni, mutta tällä hetkellä se on suht. ok.
Johtunee soittoasennosta bassoa kauan soittaneena tai sitten muuten vaan ikääntymisestä.
Liikunta auttanee, jos auttaa. Mulla on osin auttanut judoharrastus, mutta sekin on saattanut tuota olkapäätäni myöskin rasittaa ja kipeyttää ainakin joskus lisää.
Jalmus
21.06.2004 16:42:36
Basistina olen tietysti läpikäynyt jännetuppitulehduksen kolmesti.

Alaselän lihakset ovat jatkuvasti kipeänä ja hartiat jumissa...
clave
21.06.2004 20:17:11

En tiedä meneekö tämä enempi psyykkisen kuin fyysisen sairastelun puolelle, mutta tottahan on se, että keikkamuusikolla on valvomisesta jatkuva "jet lag" päällä, komppi sekaisin. Mitä enempi kertyy ikää sitä vaikeampaa on palautuminen. Kun siihen lisätään vielä soitto-tai harjoittelutilanteissa altistuminen koville volyymeille, johtuen ammatin meluisuudesta, on vaarana vaikkapa salakavalasti hiipivä masennus. Tätä taiteilijoiden perinteistä vaivaa on sitten "osattu" hoitaa sopivasti tissuttelemalla. Jotkut addiktoituvat.

Yläkäsitteenä moneen soittajan kärsimään vaivaan on käytetty myös sanaa vitutus. Kyllähän totuuden nimissä tanssi-, ja keikkasoittajalta vaaditaan melkoisia terveydellisä uhrauksia tai uhmauksia oman taiteenlajinsa harjoittamiseksi. Joku sanoo, että oma valinta, ehkä niinkin, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että yhdessä voisi asioille saada jonkun tolkun. Tuntuu vaan siltä, että soittaja on se, joka tulee vastaan ja uhrautuu. Jopa terveytensä uhalla. Ei auta agentti, ei Liitto. Pelin henki on ota tai jätä (keikka).
Kumiankka
21.06.2004 21:48:09
Itsellä on selkä aika jumissa, pitäisi tehdä jotain jossei se ole jo myöhäistä...

Muistan muutaman hyvältä vaikuttavan selkävinkin, suosittelijat kai oli asiantuntijoita kun kertoi että oli auttanut heitä itseään.

Huonot tai epäsopivat kengät voi joskus aiheuttaa iskiaksen tyyppistä vaivaa. Kuivat, kevyet, tukevat ja mukavat pitää olla...

Joku väitti että vatsalihasten treenaus auttaa usein selkävaivoihin ja vähentää kuormaa selkälihaksilta. Roudaustilanteissa parempi lihaskunto vähentää tapaturman vaaraa.

Työkaveri pitää autonsa penkillä paksusta telttapatjamuovista leikattua kappaletta reisien, häntäluun ja alaselän ja penkin välissä. Lämmittää paremmin ja nopeammin kuin sähköiset perseenlämmittimet eikä kuluta akkua tyhjäksi.

Kävely on kuulemma hyvää treenausta kipeälle selälle. Selkäruoto vaatii tietyn määrän liikuntaa, lepo ja paikallaan olo on joskus pahaksi.
Fuzzy Boner
21.06.2004 22:07:21
Paljon parempi.... kun ei enää soita humppaa :)

no mitä sä sit soitat?
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
Heikki L.
21.06.2004 23:13:51

Suosittelen voimajoogaa lämpimästi. Vahvistaa ja venyttää tukilihaksistoa mukavasti. Itsellä helpotti selkä- ja hartiavaivat muutaman kuukauden treenin jälkeen (1 kerta/viikko).
Shack!
jeppeq
22.06.2004 00:46:17
Tuollainen konsti oli yhellä basistikolleegalla, että oli saanut jatkuvien hartiakipujen vuoksi jonkinlaisen lähetteen tollaiselle fysio"JOTAIN"terapeutille. Tuloksena oli basson hihna, jossa tuki oli molemmilla hartioilla, ja basso pysyi vaaterissa, jos päästit kaulasta irti. Siis soittimen painopiste kohdistettiin optimaaliseksi. Oli auttanut ainakin normaaliin oikean käden lihasten lukkiutumiseen. Saamattomuuttani en oo vielä saanut aikaiseksi hankkia tuollaista "kureliiviä", vaikka tarve oliskin.

Kunnon urheiluhieronta tekee rautaa väliaikaisena hoitomuotona, mutta peruskunnon ylläpito auttaa. Mulla on kunto ihan ...., mutta niin kun papit sanoo "älkää tehkö niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon" :)
Rokkiahan minäkin olisin halunnu soittaa...
Esko-e
22.06.2004 01:28:05
En tiedä noista parannuskeinoista mutta parilla pikkukonstilla pystyy ehkäisemään jotain, ainakin rasitysvammoja ja väsymisiä. Ensimmäinen on tietenkin hyvät kengät, toinenkin on hyvät kengät. Eli jos on kahdet erityyppiset kengät mukana niin vaihto jossain kohtaa iltaa auttaa huomattavasti paremmin jaksamaan. Sitten se toinen asia luontevasti tähän perään eli jalkojen / alaselän väsymisen ehkäisijänä on matto aivan ehdoton. Tuollainen ohut "messumatto" riittää, sen päällä seisoskellessa ei väsy jalat ollenkaan niin helposti kuin kovalla lattialla. Jos koreografia ei oo mitenkään valtava niin silloin riittää aika pieni palanen. Kokeilkaa rohkeasti. Sain idean tähän kun aikoinaan huomasin eräässä baarissa henkilökunnan puolen olevan em. kaltaisesti matotettu.
KoskPaavo
22.06.2004 09:15:49
No eikös kuulossa ole kellään vikaa, luulis sen olevan nyt suurin terveyshaitta tällä alalla. Itselleni tuo muuten mainio Leslie-vahvistin teki kuulovamman jo 1970-luvulla. Toki omalla tietämättömyydellänikin oli osuus asiaan.
Soittaja selviää aina.
markkuv
22.06.2004 09:27:35

No eikös kuulossa ole kellään vikaa, luulis sen olevan nyt suurin terveyshaitta tällä alalla. Itselleni tuo muuten mainio Leslie-vahvistin teki kuulovamman jo 1970-luvulla. Toki omalla tietämättömyydellänikin oli osuus asiaan.

No on on, vasen korva kuulee valikoiden varsinkin vaimon puhetta, tosipuheessa kuulon alenema on ja hankittua sain sen pitämällä vuosikausia mikkitelinee päässä olevaa pikkumonitoria liian kovalla ja liian lähellä korvaa.
Irti Humpasta
22.06.2004 11:51:12

no mitä sä sit soitat?

...hjyvä kysymys :)
..... mä vaan treenaan .... ja tulen maailman parhaaksi Brecker -pianistiksi :)
....... ja ens viikolla häivyn Ranskaan soittelemaan Musette -hanuristin kanssa viinimäisiä terveysvalsseja ;)
Kun palaan takaisin, niin asuntovaunu on täynnä TERVEYS -juomaa ja sit voi soittaa hieman taas humppaakin :)
Max komppaa ja mää soitan hanuril...Sininen uni
Fuzzy Boner
22.06.2004 11:53:02
...hjyvä kysymys :)
..... mä vaan treenaan .... ja tulen maailman parhaaksi Brecker -pianistiksi :)
....... ja :)

kuulostaa hyvältä.. Ootko muuten IH kuullu Breckerin joltain liveltä "Nothing Personal"-raidan pianosooloa by Calderazzo? Vittu muuten ku lähtee. Voin vaikka lähettää via e-mail tms jos sul ei oo..
Irti Humpasta
22.06.2004 17:04:05

kuulostaa hyvältä.. Ootko muuten IH kuullu Breckerin joltain liveltä "Nothing Personal"-raidan pianosooloa by Calderazzo? Vittu muuten ku lähtee. Voin vaikka lähettää via e-mail tms jos sul ei oo..

.... oon Calderazzoa kuullut monissa yhteyksissä, mutta levyä en tuosta löytänyt, joten heitä "soolo" mp3:lla, jos ei oo suuri vaiva...
Max komppaa ja mää soitan hanuril...Sininen uni
jivejalka
22.06.2004 17:27:48
Joku väitti että vatsalihasten treenaus auttaa usein selkävaivoihin ja vähentää kuormaa selkälihaksilta. Roudaustilanteissa parempi lihaskunto vähentää tapaturman vaaraa.

Joo, toi auttoi mulla ainakin. Selkä oli kipee jatkuvasti, tosin muista töistä kuin soittamisesta. Sain vinkin fysioterapeutilta. Pelkästään kerran viikossa punttisalilla muutaman viikon ajan auttoi kummasti. Harjoitin pelkästään vatsa ja selkälihaksia.
Fuzzy Boner
22.06.2004 17:28:28 (muokattu 22.06.2004 17:34:45)
.... oon Calderazzoa kuullut monissa yhteyksissä, mutta levyä en tuosta löytänyt, joten heitä "soolo" mp3:lla, jos ei oo suuri vaiva...

mitä tarkotat? oon käsi koneiden kanssa.. nettiin en taida saada.. e-mail``?
riff
22.06.2004 18:59:03
Kuulovauriot ja tinnitus taitaa olla kaikille tuttu (ainakin pelon) aihe. Korvamonitori maltillisesti käytettynä on aika hyvä korvien suoja. Ei tosin aina helppo käyttää kun on monitorisäädöt niin pienestä kiinni sen kanssa. Eli tarkoitan nimenomaan in ear kuulokkeita missä on demppari. Pari vuotta käyttäneenä ei voi sanoa ainakaan kuulo-ongelmien pahentuneen. Kyllähän soitto kuulostais ja tuntuis paljon paremmalta ilman niitä mutta kompromissejahan tää on täynnä koko ammatti. Kuulokkeiden kanssa ei koskaan soittotuntuma ole luonnollinen mutta voi vetää varsinkin jos kuulo on hintana. Sitä ei kannata halvalla humppatanssioille myydä!
Have
04.07.2004 13:48:20
Nyt iski kihti saatana!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)