Aihe: aloittelijalle apua vahvistimen valintaan Stratolle
1 2 3
VIPMetal
16.11.2018 20:41:06

Olen samaa mieltä ketjun alkuun vastanneiden kanssa. Varmasti Boss Katana on yksi suosituimmista edullisista mallintavista vahvistimista. Ja nimenomaan mallintava (ja ennen vanhaan mallintava multiefekti) opettaa korvan siihen, mitä oikeasti haluaa. Sen jälkeen on helppoa hommata putkikamppeita ja kaikkea niin paljon kuin mieli halajaa. Ja voihan se näppärä ratkaisu löytyä sitten kalliimmista mallintavista, mutta suosittelen testaamaan jossain vaiheessa putkivahvistinta. Se reagoi soittoon todella hyvin ja inspiroi kehittämään omaa tatsia kitaran kanssa.

Mutta paljon aikoinaan kirkossa soitelleena, ottaisin itse jonku 5-20w putkicombon ja siihen pedaalilaudan Hendrix -straton kaveriksi. Mutta joo. Riippuu vähän paljonko on kokemusta ja paljonko on rahaa. Alle 400€ saa ehkä jotain vahvistimia, mutta efektit jää saamatta.

Katanan kanssa ei voi mennä metsään paljoakaan. Aina voi sitte upgreidata, jos haluaa ja siltä tuntuu.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
BugBadWolf
16.11.2018 21:59:19
paskiaispaska:...Ja molemmissa on ymmärtääkseni samat 8muistipaikkaa köytössä ku ostaa sen bossin kanavanvaihtopedaalin...

50W jättää pois loopin, pankki kahdelle (2. versiolla 4:lle), FCB ohjain ei kelpaa ja line out puuttuu. Lisäksi presence tosiaankin vain ohjelmalla.

Mitä tuohon tehoon tulee, taitaa olla luvallista mitata ja julkaista se useammalla tavalla. Oikeanlaisella virtalähteellä vahvistin voi tuottaa sisäänottamaansa tehoa suurempia piikkejä. Jospa sillä vihjaillaan hyvän ja aurinkoisen päivän suurimpaan hetkelliseen tehoon.

100W on todella kovaääninen täysillä tehoilla, oli se sitten 60-tai 100W. Mutta olen minä kovemmankin melun saanut kitaravahvistimesta.

Saisivat oikeasti tekaista kiveen hakatun standardin tuolle tehon kertomiselle. Nykyisellään systeemi ei toimi kunnolla kun halutaan vertailla laitteita tehon kautta toisiinsa.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
paskiaispaska
16.11.2018 22:52:41 (muokattu 16.11.2018 22:54:20)

BugBadWolf: 50W jättää pois loopin, pankki kahdelle (2. versiolla 4:lle), FCB ohjain ei kelpaa ja line out puuttuu. Lisäksi presence tosiaankin vain ohjelmalla.

Mitä tuohon tehoon tulee, taitaa olla luvallista mitata ja julkaista se useammalla tavalla. Oikeanlaisella virtalähteellä vahvistin voi tuottaa sisäänottamaansa tehoa suurempia piikkejä. Jospa sillä vihjaillaan hyvän ja aurinkoisen päivän suurimpaan hetkelliseen tehoon.

100W on todella kovaääninen täysillä tehoilla, oli se sitten 60-tai 100W. Mutta olen minä kovemmankin melun saanut kitaravahvistimesta.

Saisivat oikeasti tekaista kiveen hakatun standardin tuolle tehon kertomiselle. Nykyisellään systeemi ei toimi kunnolla kun halutaan vertailla laitteita tehon kautta toisiinsa.

Okei. No sitte ehdottomasti se 100w versio. Hyvä ettei tullu sitä 50w versiota ite ostettua siis, ku en noista muista puutteista ollu tietonen. Oli ihan pakko googlettaa, mutta meinaatko tolla fcb:llä sitä ga-fc pedaalia? Sen toimimattomuus on kyllä iso miinus.

Vähän vitsejä nuo hattiwatit on joo tuolla vahvistinmaailmassa nykyään. Kerran kokeilin soitella 100w katanalla lähes täysillä, ja 5min soittelun jälkeen sen sai kiikuttaa takas fasulle päätemuuntajan vaihtoon :D Mutta siinä tais olla oikeesti joku valmistusvirhe, ku en oo missään muualla törmänny vastaavaan vikaan.

Liittyykö tuo sisäänottotehoa korkeempi ulostulopiikki johonki kondensaattori-ilmiöön tms.?
Laulava Kylätohtori
16.11.2018 23:04:31
Ainahan noita watteja on liioiteltu. Olihan Schneiderin stereotkin 160 wattisia. :D

Siis sellaiset kotistereot, joita myytiin joskus. Sarjan kaappien takana luki 20 wattia ja todellinen teho lie tuskin ollut wattiakaan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
BugBadWolf
17.11.2018 00:00:09
paskiaispaska: ...fcb:llä sitä ga-fc pedaalia?...

Se. Vedin "korvakuulolta" edellisen viestin, niin meni pieleen tuo malli.

On itseasiassa melkein pakkohankinta. Kotisoittelussa ei, mutta ei tuosta oikein ilman keikkakonetta tee.

...Mutta siinä tais olla oikeesti joku valmistusvirhe...

No en itse ole ollut siinä melussa kuin kymmenkunta minuuttia. Rääkkäsin itse asiassa vain kaiutinta kurittaakseni. Sehän noissa satasissa on varsin kankea uutena.

...Liittyykö tuo sisäänottotehoa korkeempi ulostulopiikki johonki kondensaattori-ilmiöön tms.?

En ole kauhean perillä noista jutuista. Mutta virtalähdehän ei voi olla sellainen että se muuttaisi "realliajassa" tavaraa suoraan töpselistä. Tai voisi varmaan, mutta siitä seuraisi ymmärtääkseni heittoja. Eiköpä ne virtalähteen isot konkat ole juurikin tasaamassa noita heittoja? Eli se muutajahimmeli lataa ensin itsensä täyteen ja alkaa sitten ruokkimaan vahvistinta. Jos se vahvistin on rakennettu niin että sieltä mahtuu se piikki ulos, se on hetken aikaa mahdollista. Mutta vartin biisi mörköhevinä ei tule 100W teholla.

Joku muu osaisi vastata paremmin tuohon. Olen sähköopin kanssa vähän niinkuin paljain jaloin lehmihaassa.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
tinde
17.11.2018 16:45:45

Terve, yksi vaihtoehto voisi myös olla Peavey Bandit - uutenakin mahtuu hintaluokkaan, ja käytettynä löytynee reippaasti alle budjetin.

Youtube on täynnä videoita mistä voi tsekata miltä combo kuulostaa, mm. intheblues- nimisellä kanavalla on useita klippejä aiheesta.
Morri
17.11.2018 17:20:47
Katanan osalta sanoisin, että omaan korvaan paremmankuuloinen on 50 w kuin 100w, olkoonkin että jälkimmäisessä on enemmän "kaikkea".
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
Stone
17.11.2018 17:44:23

Morri: Katanan osalta sanoisin, että omaan korvaan paremmankuuloinen on 50 w kuin 100w, olkoonkin että jälkimmäisessä on enemmän "kaikkea".

Mikä tekee 50 w paremman kuuloisen? En ole itse kumpaakaan mallia testannut, mutta varmaan pitäisi, joten siksi kiinnostaa.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Mikko1978
18.11.2018 01:48:00 (muokattu 18.11.2018 08:50:38)
Tänään tuli eteeni yksi hämmentävimpiä kokemuksia ikinä näissä asioissa. Puhtaasti sattumalta päädyin kokeilemaan Voxin MV 50 Cleania. Tuo nyrkin kokoinen nuppi tarjoaa todella kauniin soundin hiljaa ja kovaa. Guitarsystemsin Tonys Bender Tool Fuzz eteen ja sen jälkeen kaikki helmeilevistä kirkkaista puhtaista todella paksuihin yliohjattuihin ruttuihin on tarjolla tatsia, mikkikombinaatioita ja kitaran volaa muuttelemalla. Mitä muuta vielä voi toivoa? Mun mielestä tuo paketti on aivan unelma moneen menoon. Särö, nuppi ja kaappi maksoivat yhteensä alle 500. Treeneissä soittajatoverini tulevat vielä hämmentymään...
paskiaispaska
18.11.2018 15:43:01

Stone: Mikä tekee 50 w paremman kuuloisen? En ole itse kumpaakaan mallia testannut, mutta varmaan pitäisi, joten siksi kiinnostaa.

Eri kaiutinelementti(vaikkakin saman kokonen) ja pienempi kotelo. Itselläki on joku pieni perverssio sellaseen pienitilavuuksisen kotelon honottavaan soundiin. Mutta sellanen iso luonnollisemman kuulonen on paljon yleispätevämpi.

Mua tossa katana100 versiossa on ruvennu vähän häiritsemään sellanen ärsyttävä piikikkyys ja riipivyys siinä soundissa, mitä en oo equilemalla saanu pois. Elementti on sisäänajettu kyllä ihan reilusti. Meinasinki laittaa jo vehkeen tossa myyntiin, mut sitte kokeilin soitella sillä mun kitarakaapin läpi missä heritage greenbackit. Parani soundi aivan älyttömästi ja vielä lisäks tuli se mun rakastama greenbackin puinen sointi! Eli myynnin sijaan ostoslistalle meni 1kpl greenbackeja tai ehkä mielummin g12-65 tehonkestonsa takia. Sehän on aika lähellä greenback soundia ja ainaki heritageissa oli myös sitä puista sointia ja rapsakkuutta.

Mutta siis, jottei nyt ihan ohi aiheen mene, ni ylläolevan voi lukea silleen, että tossa vahvarissa on hintaansa nähden hitokseen potentiaalia. Jopa niin paljon, että sitä jaksaa lähteä tällänen analogifriikki modailemaan kaiuttimen osalta(orkkis on kuitenkin lukemani perusteella lähes täydellinen elementti tuohon, ja yleensä vaihtamalla on menny huonommaksi). Käyny jopa mielessä tehä siitä sellanen vintageversio, eli etukangas ja tolexi vaihtoon, ni ei näytä niin muoviselta kikkareelta :) soundi kun ei ole muovista kikkaretta lähelläkään.
iec
21.11.2018 20:27:37

Muori-1: Kiitos kaikille jotka osallistuitte keskusteluun. Kävin hakemassa tuon 100w katanan ja sen Fenderin Jimi straton ja olen kyllä ollut tyytyväinen niihin. Kitara kuulostaa hyvältä ja niin kuulostaa vahvarikin. Aluksi kyllä epäilin että mitä turhaan täältä apuja kyselen, ehdotukset ovat kuitenkin kaikki erilaisia, jokainen kehuu omiaan ja haukkuu muita. Teillä oli kuitenkin selvästi homma hallussa sillä Katana on kuin minulle tehty. Vehje on hyvin simppeli ja helppo käyttää, jopa tällainen noviisi pääsi siitä heti jyvälle, siinä on kaikki mitä tarvitsen yhdessä paketissa ja hintakin oli pienempi kuin mitä aluksi ajattelin joutuvani vahvariin käyttämään ja se vielä kuulostaakin hyvältä. Joten hyvä Muusikoiden väki. Kiitän teitä. Ansaitsette jokainen aploodit. Good job!

Hyvä jos osattiin olla avuksi, eikä mennyt ihan offtopiciksi :) Ja kiitos itsellesi, että laitoit vielä päivityksen mitä kamppeita ostit ja osuiko valinta kohdalleen. Tuosta sinun vastauksestasi saattaa joku muukin saada apuja omaan päätöksentekoon. Saatiin tähän ketjuun mukava päätös.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)