Aihe: aloittelijalle apua vahvistimen valintaan Stratolle
1 2 3
Muori-1
14.11.2018 18:16:08
Hei. Kaipaisin apua kitaravahvarin valintaan, kun itsellä ei ole minkäänlaista ymmärrystä niiden suhteen. Olen juuri hommaamassa ensimmäistä kitaraa ja näyttää siltä Fenderin Jimi hendrix stratocaster on se mihin olen päätymässä. Osaisitteko ehdottaa hyviä vahvareita jotka sopisivat kitaralleni/musatyylilleni kun itselläni se menee muuten täysin hakuammunnaksi.

Rock ja blues on musatyyleistä ne itselle ominaisimmat joita eniten tulisi soitettua. Jotenkin Gary Moore on aina iskenyt minuun kovaa, joten jos on olemassa vahvistinta jossa Garyn henki on läsnä erityisen vahvana, niin sellainen kiinnostaisi. Soitan seurakunnan housebändissä joten sen verran ääntä pitää lähteä että ainakin muutama ääniaalto jaksaa takapenkin mummojenkin korviin, mutta isommat keikat jääköön muille. Tärkein ominaisuus on soundi, sen pitää kuulostaa hyvältä. Efektit ja härpäkkeet on mukavia mutta toisarvoisia. Niitä voi ostaa kaupasta aina lisää. Tuleva stratoni on käytetty ja samoin on vahvarirahat eli yli 400e rupeaa jo kirpaisemaan.

Eli onko olemassa minulle sopivaa vahvistinta tai kannattaako minun ehkä joistakin pystytellä etäällä? Mitä muuta minun kannattaa ehkä ottaa valinnassa huomioon ?Kertokaapa mielipiteenne.
Snapo
14.11.2018 18:33:09 (muokattu 14.11.2018 18:34:25)
Moni varmasti suosittelee jonkunlaista putkipeliä Hot Rod Deluxe tms. Suosittelen ennen hankintaa käymään mahdollisuuksien mukaan testaamassa Boss Katana-comboa ja miksei muutakin siinä sivussa. Itse vaihdoin yhden pedaalin moiseen ja pidempäänkin soittaneena tykkään soundeista, monipuolisuudesta ja käytettävyydestä kotihommissa. Väitän että aloittelijalle hyvä tapa päästä kiinni erilaisiin soundeihin jotka myös kuulostaakin ihan hyvältä etenkin edullisten vahvistinten hintaluokassa.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Laulava Kylätohtori
14.11.2018 20:08:23
Mielestäni kannattaa myös miettiä, että millaisella soundilla soitatte (puhdas, kevyt särö, kunnon särösoundi), millaisissa tiloissa (pieni vai iso tila tai kenties kirkko) ja mikitetäänkö vahvari?

Sillä on iso ero vahvarin vaatimuksiin, jos soittaa säröillä pienessä tilassa mikitettynä tai puhtailla kirkossa ilman mikitystä.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
BugBadWolf
14.11.2018 20:28:47 (muokattu 14.11.2018 20:29:22)
Muori-1:...Eli onko olemassa minulle sopivaa vahvistinta tai kannattaako minun ehkä joistakin pystytellä etäällä? Mitä muuta minun kannattaa ehkä ottaa valinnassa huomioon ?Kertokaapa mielipiteenne.

Ehdotan parin aikaisemman malliin BOSS Katanaa. Tosin satawattinen olisi se, joka ei lopu kesken missään vaiheessa. senkään hinta ei ole mahdoton. Monet edistyneemmätkin soittajat vievät Katanan ihan oikeisiin töihin, keikalle, jossa se toimii tarpeeksi hyvin. Tosin sellaisissa tapauksissa lisäsijoitus jalkaohjaimeen on oikeastaan pakollinen.

Katanaa voi viritellä myös kytkemällä sen USB:n kautta tietokoneeseen, jossa se toimii myös äänikorttina. Lisäksi BOSSin Katanalle(kin) tekemä ohjelma on varsin helppokäyttöinen.

Aloittelijan kannattaa miettiä lähinnä monipuolisuutta. Mallintavat ovat halpoja ja niiden vahvistinmalleilla pääsee tutustumaan "oikeiden" vahvistinten soundimaailmaan. Lisäksi niissä on perussetti efektejä, joiden kanssa kokeilla.

Haittapuolena voi olla (riippuu niin paljon soittajasta) se että vaihtoehtoja voi olla liikaa ja vahvistinmalleja tulee opetella käsittelemään oikealla tavalla. Jokainen malli kun pitää osata ottaa niinkuin opettelisi erillisen vahvistimen tavoille.

Aloittelijana pysyttelisin etäällä kalliista kamppeista. Jos harrastus ei maistu, tunnetut kohtuuhintaiset menevät helpommin kaupaksi eikä tule takkiin niin paljon. Toisaalta halvimmat kiinasta suoraan tilaamalla saatavat härvelit saattavat olla niin kuraa että mielenkiinto katoaa sen takia. Eli ihan lompakko edellä ei kannata ostella.

Ja Katanahan ei ole ainoa vaihtoehto. Line6:n uudet Spiderit ovat yllättävän hyviä ja hinnat kohtuullisia. Fender, Marshall ja VOX tekevät myös omiaan, joskin kaksi aikaisemmin mainittua taitavat tarjota rahalle enemmän vastinetta.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Kefiiri
14.11.2018 20:36:30
BugBadWolf: Fender, Marshall ja VOX tekevät myös omiaan, joskin kaksi aikaisemmin mainittua taitavat tarjota rahalle enemmän vastinetta.

Noh, noh... jos haussa on erityisen tasapainoinen sointi, niin VOX kuulostaa aina Voxilta... ja nimikin sopii hyvin kirkkoon!
En ole musiikin asiantuntija.
BugBadWolf
14.11.2018 20:55:10
Kefiiri: Noh, noh... jos haussa on erityisen tasapainoinen sointi, niin VOX kuulostaa aina Voxilta... ja nimikin sopii hyvin kirkkoon!

On niissä mallintavissa ne "pakolliset" muutkin. Minulla on sellainen Mini matkavahvistimena ja kokemusta on myös parista VOXin isosta mallintavasta. Ihan ok, mutta tekniikka on edellistä sukupolvea verrattuna BOSSiin ja Line6:een.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Kefiiri
14.11.2018 21:03:09 (muokattu 14.11.2018 21:15:36)
Näin voi olla, mutta kun rinnastit tuossa Fenderiin ja Marshalliin, niin onhan Vox yleispätevämpi!

Puhuitkin mallintavista... anteeksi huolimaton sisäluku.

Olen niin vanhanaikainen, että kitarasoundin hakemisen perusasiat olisi mielestäni helpointa opetella jonkin analogisen perustötsän kanssa. Vallankin keikkatilanteessa... kuten tiedämme, mahti kotisoundi ei välttämättä ole optimaalinen seurakuntasalissa. Vanha viidakon sanonta.
BugBadWolf
14.11.2018 23:23:40
Kefiiri:...Olen niin vanhanaikainen, että kitarasoundin hakemisen perusasiat olisi mielestäni helpointa opetella jonkin analogisen perustötsän kanssa....

Meidän pitää kasvaa aikojen mukana.

Vielä 20 vuotta sitten oli totta että kitaransoitto pitää aloittaa sellaisella akustisella, jonka kielillä voi ajella junalla. Olit sitten 6- tai 60-vuotias, yksi koko kaikille. Nyt opettajat ovat huomanneet että sähkökitara on paras oppilaskitara helpomman soitettavuutensa takia. Silti joku meidän vanhojen jäärien ikäinen yrittää kertoa että akustinen, ellei peräti lentotukialuksen levyisella laudalla varustettu klassinen, on ainoa oikea lähtökohta 6-vuotiaalle pikku Vilpertille, jonka kätöseen tulitikkuaski mahtuu vain puoliksi.

...josta voidaan miettiä vähän Vilpertin vanhempia. Mitä helvetin hirviötä te Vilpertistä kasvatatte, kun se leikkii tulitikuilla 6-vuotiaana? Soitan lastensuojeluun!

Mallintava on oikeastaan molempia. Hyvä tai huono. Riippuu vähän siltä, miltä suunnalta katsotaan. Sen käyttöönottokynnys on korkeampi, varsinkin itseopiskelijalle. Mutta se tarjoaa mahdollisuuden tutustua kerralla käytännöllisesti katsoen koko kitaravahvistimen soundimaailmaan.

Jos aloittelijaa opetetaan paatuneemman soittajan toimesta, tottakai soittotekniikka pitäisi aina hioa cleanilla ja leikkimiset sitten siellä viiveiden, modulaatioiden ja mörkösoundien helvetissä ;D

Monille mallintava toimii siten että kun niiden kautta alkaa löytää oman soundinsa, tulee hankkineeksi "oikeita" vahvistimia ja purkkeja soundinsa täydellistämiseksi.
iec
15.11.2018 12:01:23

Minäkin suosittelen testaamaan Boss Katanaa ihan oman kokemukseni perusteella. Pari kertaa on eri liikkeissä tullut testattua kitaroita Boss Katanan läpi (taisi olla molemmilla kerroilla 50w versio, mutta en ole ihan varma) ja minusta siinä on ihan perusterve soundi, jolla aloittelija pääsee pitkälle ja varmaan tosiaan baarissa voi heittää ihan keikkaakin sillä 100w versiolla.

Itsellä on ollut kotona käytössä kaiken kaikkiaan 6 erilaista putkivahvaria (Fender, DIY, Peavey, Blackstar, isompi Blackstar, Crate) ja pari trankkumallintavaa ja soittelen Bluesista Heviin kaikenlaista. Tuon kokemuksen perusteella rankkaan Bossin Katanan ihan hyväksi vahvariksi.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Snapo
15.11.2018 12:10:18
Onpa m.netissä harvinaisen yksimielistä porukkaa :) Mihin jäi kaksimielisyydet?
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
opel99
15.11.2018 12:39:06
no tuohon aloittajan 400e budjettiin mahtuu jo koko fender mustang vahvain perhe(tai ainakin oletan että tää nelonen on kallein mustang),itselläni on se suurin eli nelonen ja se on paras mallintava trankkuvahvain mitä minä olen kuunnellu,100 presettiä ja kaikkia voi muokata, hintaan kuului footswitchkin
ei se ikä vaan asenne
Tomtom
15.11.2018 12:56:59
Pieni master-volumellinen putkivahvain käytettynä. En usko että menee kovin pieleen jos arvaan että 98,99% Mnetin kitarasankareista ostaa mallintavan "koska siitä saa kaikki mahtavat soundit mitä voi ikinä tarvita". Pari kuukautta ja digipurnukka on torilla myynnissä.

Perus putkivahvistimesta saa ulos monenlaista soundia, ei välttämättä räpläämällä viikkoja tietokoneen kanssa, vaan ihan volumepotikalla, mikkivalitsimella ja vahvistimen omilla yksinkertaisilla säädöillä. Lisämausteita saa tarvittaessa jalkioiden muodossa ja ainakin soundi on luonnollisempi kuin näissä nykyajan kotkotuksissa (pitäisi kirjottaa isolla!).
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
mikki73
15.11.2018 13:39:12 (muokattu 15.11.2018 13:46:01)
Jos haluaa aluks päästä pikkubudjetilla ennen kuin ostaa järeämpää, niin rolandin cube x on hyvä vaihtoehto vaikka makkariin.
Ihan jees soundit niinkin halvaks laitteeksi.

400e vois löytää laneyn irt15w studion, pieni ja oikeen mukava peli, kuulokkeet/aktiivit/kaappi käy. äänikortti löytyy ja muuta mukavaa. Täysputkivekotin.

Mallintavia on luokasta a luokkaan ö, paras olla kommentoimatta niitä...:) hyvä mallintava (kallis) on oikeasti hyvä, huono onkin sitten oikeen huono.
Kefiiri
15.11.2018 13:42:33
iec: Tuon kokemuksen perusteella rankkaan Bossin Katanan ihan hyväksi vahvariksi.

Siksihän mä tuossa ynisinkin kun mun mielestä mallintavan vahvarin potentiaalin hyödyntäminen onnistuu vasta kun on enemmän kokemusta siitä mikä vaikuttaa mihinkin. Mutta ihan hyvin BBW näkemyksensä perusteli, kyllä mun puolesta saa aloittaa mallintavalla suoraan. Itsekin voisin hommata Katanan jos ne eivät olisi niin sika tyhmän näköisiä ;)
Laulava Kylätohtori
15.11.2018 13:42:36
Tomtom: Pieni master-volumellinen putkivahvain käytettynä. En usko että menee kovin pieleen jos arvaan että 98,99% Mnetin kitarasankareista ostaa mallintavan "koska siitä saa kaikki mahtavat soundit mitä voi ikinä tarvita". Pari kuukautta ja digipurnukka on torilla myynnissä.

Perus putkivahvistimesta saa ulos monenlaista soundia, ei välttämättä räpläämällä viikkoja tietokoneen kanssa, vaan ihan volumepotikalla, mikkivalitsimella ja vahvistimen omilla yksinkertaisilla säädöillä. Lisämausteita saa tarvittaessa jalkioiden muodossa ja ainakin soundi on luonnollisempi kuin näissä nykyajan kotkotuksissa (pitäisi kirjottaa isolla!).

Se on ihan totta, että ei se monipuolisuus ole mikään itseisarvo. Ei aloittelijan sen enempää kuin muidenkaan aina kannata suoraan ostaa mahdollisimman monipuolista, ellei niitä ominaisuuksia tarvitse. Ne voivat muodostua haitaksi ja rasitteeksi, jos ovat turhia. Kannattaa miettiä, mitä tarvitsee ja ostaa sen mukaan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
iec
15.11.2018 15:21:16 (muokattu 15.11.2018 15:27:26)

Bossin Katanassa on kyllä sekin hyvä puoli, että siitä saa ainakin tällä hetkellä aika hyvin rahansa pois, mikäli tekee mieli ostaa putkivahvari Katanan tilalle vaikkapa vuoden soittelun jälkeen. Tai sen saa ylipäätään yleensäkin melko helposti myytyä, toisin kuin 100w putkinupin ja 4x12-kaapin.

Esim. 50W Katana maksaa uutena 229 euroa (15.11.2018 Thomannilla). Vaikka sen myisi puoleen hintaan pois, ei tule tappiota kuin noin 115 euroa. Ääriesimerkkinä taas joku uusi Fenderin putkivahvari (vaikkapa Blues Junior) maksaa melkein 600 euroa. Jos siitä saisi käytettynä hyvällä tuurilla 400 euroa, on hävinnyt rahaa jo 200 euroa.

Toki käytettynä löytyy kaikenlaista putkikivahvaria varsinkin kehäkolmosen sisäpuolelta ja BluesJunnuakin yms saa alle 400 eurolla ja sen arvo pysyy todennäköisesti aika hyvin tuolla tasolla vielä vuosienkin päästä. Mikään ei siis estä ostamasta ensimmäiseksi vahvariksi heti putkivahvistinta. Se voi olla ihan hyvä valinta.

Ketjun aloittajan kannattaa varmaan käydä testaamassa jossain soitinliikkeessä erilaisia vahvareita, jotta pääsee jyvälle niiden ominaisuuksista. Putkivahvareissa on omat hyvät puolensa ja mallintavissa on omat hyvät puolensa. Mallintavien kombo-vahvarien (kuten esim Boss Katana) selkeinä etuina on:
-Voi soittaa helpommin hiljaisilla volyymeillä kotona (ilman eritysiviritelmiä, kuten keinokuormaa tai vaimenninta efektiloopissa)
-Useimmiten löytyy myös kuulokeliitäntä jos pitää soitella muita häiritsemättä kotona
-Yleensä kevyempi roudattava kuin vastaava putkivahvari.

@ Kefiiri: Muistaakseni Boss Katana antaa hyvät soundit melko helposti, eli ei sitä tarvitse säätämällä säätää: Cleanillä cleanit, Crunchilla bluesit ja perusrockit, sitten leadeihin ja rankempaan Lead ja Brown sound ;) Vaikutti todella helppokäyttöiseltä laitteelta. Ihan samalla tavalla putkivahvarillakin pitää säätää gainiä ja volumea ja sävynsäätöjä.
Kefiiri
15.11.2018 15:43:56
iec: @ Kefiiri: Muistaakseni Boss Katana antaa hyvät soundit melko helposti, eli ei sitä tarvitse säätämällä säätää: Cleanillä cleanit, Crunchilla bluesit ja perusrockit, sitten leadeihin ja rankempaan Lead ja Brown sound ;) Vaikutti todella helppokäyttöiseltä laitteelta. Ihan samalla tavalla putkivahvarillakin pitää säätää gainiä ja volumea ja sävynsäätöjä.

Näinhän se on, ei analoginen vahvari sen kummemmin ole automaattisesti huippusoundin tae.

Putkista en kyllä ole puhunut halaistua sanaa ;)
iec
15.11.2018 15:58:16

Kefiiri: Näinhän se on, ei analoginen vahvari sen kummemmin ole automaattisesti huippusoundin tae.

Putkista en kyllä ole puhunut halaistua sanaa ;)

Totta. Pitäisi lukea tarkemmin. Puhuit analogisista laitteista, etkä putkilaitteista :) Taisin nyt vain vanhanaikaisesti olettaa asioita, mitä ei pitäisi koskaan tehdä. My bad ;)

Mitenkäs se sanonta nyt sitten menikään: Olettaa = ASSUME (By assuming things, we make complete ASS of both U and ME )
paskiaispaska
15.11.2018 23:12:18

iec: Muistaakseni Boss Katana antaa hyvät soundit melko helposti, eli ei sitä tarvitse säätämällä säätää: Cleanillä cleanit, Crunchilla bluesit ja perusrockit, sitten leadeihin ja rankempaan Lead ja Brown sound ;) Vaikutti todella helppokäyttöiseltä laitteelta. Ihan samalla tavalla putkivahvarillakin pitää säätää gainiä ja volumea ja sävynsäätöjä.

Just näin. Ainoo mikä kannattaa sieltä tonestudion kautta ehkä tehä, ni ottaa oletuksena oleva noise supressori pois päältä. Mun mielestä tuli ainaki paljon luonnollisemman kuulonen. Mutta parasta tossa on just se, että noi ihan perus soundit tossa kuullostaa parhailta eikä tosiaan tarvii ruveta ruuvaamaan. Reverbi ja delay on aivan riittävän hyviä. Muut modulaatioefektit ja boosterit on mun mielestä ehkä vähä sitte sellasia millä jakso just sen muutaman kerran leikkiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)