Krice 04.11.2018 14:24:32 (muokattu 04.11.2018 14:28:00) | |
---|
https://www.youtube.com/watch?v=1yvKe29mePE Ola Englundin mainio idea eli treenataan Olan keksimää harjoitusta ja videota edistymisestä nettiin. Itse en laita ihan joka päivältä videota (päivä 4. on ensimmäinen), mutta aon kuitenkin treenata jos vaikka nopeutuisi hieman. Aika hauska myös katsoa muiden videoita, jo nyt todella paljon erilaisia soittotyylejä ja nopeuksia. Jos tulkitsen sääntöjä pilkulleen niin tuossa pitää käyttää pikkusormea, mutta joku taisi jo vetää ns. kolmisormisesti, joka on joillekin nopeampi tapa soittaa. |
ÄrGee 04.11.2018 19:37:07 | |
---|
Ola is the man... t. miehen brändin kitaran omistaja. Tosin kaikilta "kolmisormisilta" kitaristeilta pitäisi ottaa kitara pois, tai takoa kaaliin että sitä kuuluu soittaa neljällä. Itse grindasin aloittelijana sen aivan väkisin, vaikka se tuntuikin aluksi niin heikolta. TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero |
tomaattiorava 04.11.2018 22:05:58 | |
---|
Kolmella sormella kepittely on sallittua ainoastaan niille joilta on sormi irronnu. |
arppah8 05.11.2018 12:24:47 | |
---|
tomaattiorava: Kolmella sormella kepittely on sallittua ainoastaan niille joilta on sormi irronnu. En nyt välttämättä menisi tuota esim. Eric Johnsonille sanomaan. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata! |
Jucciz 05.11.2018 22:49:11 | |
---|
tomaattiorava: Kolmella sormella kepittely on sallittua ainoastaan niille joilta on sormi irronnu. Monelta hevipertiltä pitäis poistaa kaksi tai kolmekin sormea - jos vaikka tulis vähän ajatustakin siihen soittoon urheilun sijasta. |
TommyWiseau 08.11.2018 11:50:39 | |
---|
ÄrGee: Ola is the man... t. miehen brändin kitaran omistaja. Tosin kaikilta "kolmisormisilta" kitaristeilta pitäisi ottaa kitara pois, tai takoa kaaliin että sitä kuuluu soittaa neljällä. Itse grindasin aloittelijana sen aivan väkisin, vaikka se tuntuikin aluksi niin heikolta. Itsehän soitan viidellä sormella. Vaikkei se soitto kummoista olekaan. Soittoni muistuttaa seksielämääni.
Useimmiten lyhyitä sooloja ilman tunnetta. |
Krice 08.11.2018 16:56:41 (muokattu 08.11.2018 16:58:58) | |
---|
En ole pariin päivään ehtinyt tai muistanut treenata kuin pari minuuttia, mutta sellaista se on joskus. Tuo on oikeastaan aika hyvä treenilikki sen vuoksi, että siinä on hieman vähemmän käytetty siirtymä eli 1 nauhaväli (paitsi 2 väliä G-B kielillä) ylemmäs tai alemmas jos menee toiseen suuntaan. "Skaalamuotti" (kaipa tuollekin "skaalalle" on nimi) on 1 nuotti, 2 väliä, 1.. jne. Tuota kannattaa treenata niinkin, että soittaa vain etu- ja pikkusormen nuotit ja siirtyy sitten seuraavalle kielelle, siinä näkee miten hankala tuo siirtymä on jos on tottunut vain perustyyppisiin skaalapalikoihin. Tuotakin on käytetty ihan musiikillisessa yhteydessä, esim. Annihilatorin Imperiled Eyes -biisissä tuo on toisinpäin ja suoraan eli ei ole edestakaisin sahausta. Sen sijaan Bruce Dickinsonin Chemical Wedding -kappaleen soolossa tuo on samaan suuntaan, mutta siinä hieman vekslataan edestakaisin. Kokeilin huvikseni soittaa tuota sooloa ja kaiken treenaamisen jälkeen se tuntui todella helpolta, vaikka on tuottanut vaikeuksia ennen (ei ole nopea soolo). |
jimbeans 10.11.2018 09:24:10 | |
---|
Käsittääkseni soittaessa on mahdollisuus käyttää kaikkia 10 sormea. Mutta jokainen soittakoot niinkuin parhaalta tuntuu. Jos haluaa soittaa yhdellä sormella niin antaa mennä vaan |
Krice 10.11.2018 11:58:53 | |
---|
jimbeans: Käsittääkseni soittaessa on mahdollisuus käyt Jos on vähän kitaraa joskus soittanut niin ymmärtää, että monilla pikkusormi on jäänyt heikoimmaksi, joten sen treenaamisesta ei ole ainakaan mitään haittaa. Sitähän käytetään useinkin vaikka soinnuissa, jos ei muuten. Mutta jos haluaa soittaa vaikka kahdella sormella tuon jutun niin ei siitä varmaan sakoteta millään tavalla. |
Krice 10.11.2018 17:10:14 (muokattu 10.11.2018 17:10:52) | |
---|
Sain tehtyä tälle päivälle videon, pitää vielä "editoida" se ja upata tuuttiin. Kummallakin kerralla kun olen tehnyt videota ongelmana on ollut jonkinlainen ihmeellinen esiintymiskammon muoto, joka saa kädet jääkylmiksi. Sain kuitenkin vedettyä 130-140-150 bpm väliltä ihan ok vetoja, ja ne tuntuvat hitaammilta. Pitää oikeastaan tarkistaa toimiiko rumpukone oikeasti samalla nopeudella kuin metronomi. Minullahan on ollut vaikea esiintymiskammo aina, liittyen kaikkeen esiintymiseen. Mutta luulisi, että videon tekeminen ei olisi niin haastavaa. |
Jäänyt nyt tuon treenaaminen vähemmälle. Hyvä treenilikki, kun tulee tuota slanting-tekniikkaa hiottua tuossa samalla. Onko täällä muita joilla on vaikeuksia saada soitettua puhtaasti 120-150 tempon paikkeilla kuin tuota nopeammilla tempoilla? Koska sormeni ovat lyhyet, olen keksinyt omia twistejä omalle motoriikalleni. - mace2691 |
Kefiiri 14.11.2018 13:33:00 (muokattu 14.11.2018 13:35:12) | |
---|
Krice: Minullahan on ollut vaikea esiintymiskammo aina, liittyen kaikkeen esiintymiseen. Mutta luulisi, että videon tekeminen ei olisi niin haastavaa. Videon tekemisessä on omat psykologiset haasteensa, kuten äänittämisessäkin. Räpylät kangistuvat kummasti :D Siis jos tuotokset on tarkoitus julkaista. Kyllähän sitä huvikseen nauhoittelee. En ole musiikin asiantuntija. |
VesQ1986 15.11.2018 06:58:52 | |
---|
Ihan hauska pätkä, joku 4 pv ajan ehkä tunti päivässä on tuota kerennyt koittamaan, 30bpm paikkeilta liikkeelle ja 80 nurkissa ollaan :D Eka päivä meni opetellessa kuinka tuo menee ja niin ees päin. Otelauta puoli meinaa jäädä jälkeen, kieliä naputtaisi kyllä nopeampaankin Tässä vastinetta kysymykseen onko ongelmia 150+ nopeudessa :) Alta 2v kokemusta koko kitarasta soittimena ja juuri mitään tuon kaltaisia "skaaloja" tai vastaavia en ole koskaan koittanut tarkoituksella soittaa saati sooloja tms mutta ehkä se tästä alkaa uusi nousu tällä saralla |
santakasa 15.11.2018 07:52:57 | |
---|
VesQ1986: Tässä vastinetta kysymykseen onko ongelmia 150+ nopeudessa :) Ite oon kyl keskittynyt nykyään enemmän juuri tuohon 120 tempon ympäristöön treenatessa. Ärsyttää kun tuossa tempossa jostain syystä kieleltä kielelle juoksutukset tuntuu olevan aika kökön tuntuisia. Ei saa sitä motoriikkaa samalla tavalla tehtyä kuin korkeammissa tempoissa. Koska sormeni ovat lyhyet, olen keksinyt omia twistejä omalle motoriikalleni. - mace2691 |
Krice 15.11.2018 19:03:11 (muokattu 15.11.2018 19:05:05) | |
---|
Viimeisenä päivänä kävin punttisalilla ennen videon kuvaamista joten mukavat lämmöt oli päällä, mutta soittaminen oli vähän rauhatonta. 150 näyttäisi menevän suht ok, sen jälkeen alkaa ongelmat. Itsekin olen hieman "kolmisorminen" soittaja eli pikkusormi on hidas, mutta en usko että olisin silläkään tavalla paljon nopeampi, koska pitkä soittotauko on hidastanut monella tavalla. Squier on myös ehkä hiukan kankea soittaa, olen suunnitellut jonkun kohtalaisen hintaisen Ibanezin tms. hankkimista, sitten soitto sujuisi paljon nopeammin! https://www.youtube.com/watch?v=EHh45DxkkNc Näyttää myös siltä, että plektratekniikka välillä taantuu ihmeellisesti.. |
Krice 15.11.2018 19:08:07 | |
---|
VesQ1986: Eka päivä meni opetellessa kuinka tuo menee ja niin ees päin. Jossakin videolla tyyppi opettelee soittamaan tuon tabulatuurista, siitä on vaan niin kauan kun itse oli samalla tasolla, että ihmeelliseltä tuntuu. Kuitenkin suht yksinkertainen rimpsutus kyseessä. |
VesQ1986 15.11.2018 20:06:04 | |
---|
Joutuu kyllä itsekkin tabeista melkein kaikki sävel kerrallaan jankkaamaan, korvakuulolta on mahdotonta vielä Itsekkin huomaa jo tässä parin vuoden aikana että miten se ja se oli muka joskus niin vaikeaa kun nyt menee ihan itsekseen, valtava edistys kyllä tullut uuden opettelun nopeuteen verrattuna aiempaan, nyt alkaa jollain lailla osua uudet pätkät parilla toistolla ja jotain riffejä pystyy vetämään suoriltaan ihan vaan tabeja seuraamaan jne Itse aihetta sivuten nyt 5. päivänä koitin toisella metronomilla ja olin laittavinani tempon 60 ja ajattelin aloittaa hitaasti kuten aiemmin, tuntui vähän nopeammalta kuin ennen mutta sujui kuitenki puhtaasti, olin nostamassa pari pykälää ja huomasin että olikin 60 sijasta 80, no siitä sit 90 nosto ja hetken päästä olinkin jo 100ssa, vähän loppupäässä tökkii mutta alkaa mennä jo Uskomaton oppiminen ja edistys kyllä tapahtuu kun pitää pari pv paussia tai edes yön yli Hjyvä fiilis kun joku sujuu jollainlailla :) |
mv- 16.11.2018 13:53:08 | |
---|
santakasa: Jäänyt nyt tuon treenaaminen vähemmälle. Hyvä treenilikki, kun tulee tuota slanting-tekniikkaa hiottua tuossa samalla. Onko täällä muita joilla on vaikeuksia saada soitettua puhtaasti 120-150 tempon paikkeilla kuin tuota nopeammilla tempoilla? Täällä oli tuossa harjoituksessa ongelmana alue 110-130 tienoilla, epäilisin että ihan vaan tottumattomuudesta johtuvaa. Kokeile vaihdella metronomin toimintaa. Itsellä auttoi, kun hetken antoi nakuttaa 16-osia, niin jotenkin sai ajatuksesta helpommin kiinni. |
Krice 18.11.2018 23:20:32 (muokattu 18.11.2018 23:20:51) | |
---|
Haaste #2 on minusta paljon hankalampi, koska ei itse tule koskaan soitettua sillä tavalla, että economy menisi aina parhaimmalla tavalla. Mutta ehkä sen vuoksi tuotakin voisi yrittää, kunhan nyt jostakin löytyisi aikaa.. |
nikojii 26.11.2018 11:12:51 (muokattu 26.11.2018 11:13:18) | |
---|
mv-: Täällä oli tuossa harjoituksessa ongelmana alue 110-130 tienoilla, epäilisin että ihan vaan tottumattomuudesta johtuvaa. Kokeile vaihdella metronomin toimintaa. Itsellä auttoi, kun hetken antoi nakuttaa 16-osia, niin jotenkin sai ajatuksesta helpommin kiinni. Mulla on tuo 110-130 bpm kahdeksasosia soittaessa kaikkein vaikein tempo ihan biisistä riippumatta. Tuntuu, ettei tempo pysy millään tasaisena ja ettei plekukäsi pysy hallussa. |