Aihe: Miksi jazzissa tilutellaan niin paljon? | |
---|
|
Olen pidempään pohtinut ja viimeksi tänään kun kuuntelin jazzradion jazzkitarailtaa areenasta, että miksi jazzarit soittaa niin halavatun nopeasti? tai ei nyt tietenkään aina, mutta joissakin jutuissa se armoton tilu tuntuu kuuluvan asiaan. Niin ja tämä ei siis ole moite, vaan pohdiskelen sen ilmaisullista aspektia. Joissakin musatyyleissä esimerkiksi hevikitaristeilla se liittyy egoiluunja tietynlaiseen kitarasankarointiin, mutta ajattelin että kun jazzkitaristit on egoilusta vapaita puhtaita sieluja ja taiteilijoita, niin sillä tilulla on jazzissa jokin muu tarkoitus kuin loksauttaa kuulijoiden leuat lattiaan. Monesti ne soittaa niin nopeasti, että on vaikea edes ehtiä kuulemaan mitä ne soittaa .. soittavat paradoksaalisesti ääntä nopeammin :-D (musa kuuluu vielä lavalta kun bändi on jo vetämässä kaljaa takahuoneessa :-D ). Siitäpä sitten juolahti mieleen yksi ajatus, eli voisiko nopeilla tiluilla on tarkoitus pakottaa soittaja pois mukavuusalueeltaan ikäänkuin pakottaa itsensä sinne missä kontrolli ei ole enää täydellinen ja sillä tavalla luoda soittoon jännitettä ja tavoittaa omasta sielustaan jotakin joka muuten pysyisi "yliminän" kätkemänä. Kuulijan musiikin nopeus voisi myös sysätä pois analyyttisestä kuuntelusta aistimaan musiikki enemmän tunnetasolla. Eli sanalla sanoen olisiko tilun tarkoitus sysätä äly narikkaan ja päästää sydän puikkoihin? tietenkin joissakin kappaleissa nopeudella voi olla sisällöllinen merkityskensäkin, mutta lähihhä improa mietin tässä. Tietenkin nopeus improvisaatiossa juontaa siitä, että ne soittajat on vaan niin helvetin taitavia, että ollakseen spontaaneja niiden on soitettava valoa nopeammin. Mutta siis tämmöinen tuli mieleen, tietäisikö joku totuuden siitä miksi soittaa nopeasti kun hitaasti soittaminen olisi niin paljon helpompaa? Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit) |
|
Ottamatta sen suuremmin kantaa juuri kitaristien tilutukseen, niin kyllähän pianistit ja puhaltimet vetää kans iha älytöntä vauhtia välillä. Be-bop on joskus tosi raskasta kuultavaa kun sitä hengähdystaukoa siltä fonin ilotulitukselta ei suoda. Veikkaan liiallisesta huumeidenkäytöstä johtuvaa aistien siirtymistä seuraaville tasoille. *tähän itsevalintainen hymiö* Nostalgy is not what it used to be |
|
Lunnu: Ottamatta sen suuremmin kantaa juuri kitaristien tilutukseen, niin kyllähän pianistit ja puhaltimet vetää kans iha älytöntä vauhtia välillä. Be-bop on joskus tosi raskasta kuultavaa kun sitä hengähdystaukoa siltä fonin ilotulitukselta ei suoda. Veikkaan liiallisesta huumeidenkäytöstä johtuvaa aistien siirtymistä seuraaville tasoille. *tähän itsevalintainen hymiö* Tämä "aistien siirtyminen seuraavalle tasolle" on riemastuttava huomio, mutta ehkä siinä on totuuden siemen...... tai ehkä ne vaan koittaa pysyä maanisten rumpaleiden tahdissa :-D Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit) |
Zibaldone 24.10.2018 05:39:54 (muokattu 24.10.2018 05:42:38) | |
|
Varsinaisen melodian soittaminen vaatii ajattelua. Aimee Nolte - Bruh, Do You EVEN Melody? ~13min https://www.youtube.com/watch?v=hkQOtL6gzX4 |
Gary Enfield 24.10.2018 09:49:57 (muokattu 24.10.2018 09:50:49) | |
|
Miksipä jazzmuusikot olisivat vapaita turhamaisuudesta yhtään sen paremmin kuin hevikitaristitkaan? Parhaat soittavat kuitenkin mielestäni musiikin ehdoilla, nopeasti kun pitää ja hitaasti kun pitää. Joku muu toki voi olla sitä mieltä että parhaat soittavat aina nopeiten. |
|
Jos biisin tempo on kolmesataa ja kasinuotteja pitäisi vetää, niin kyllä siinä alkaa vauhtia olemaan. "Ei kannata ryhtyä matkimaan Don Quijotea. Parasta on vain tyytyä jäätelön syöntiin." |
|
Funkånaut: Jos biisin tempo on kolmesataa ja kasinuotteja pitäisi vetää, niin kyllä siinä alkaa vauhtia olemaan. Juu niin rupeaa, mutta eikö jazzissa ole kyse improvisaatiosta? ts. silloinhan pidä vetää kasinuotteja jos ei siltä tunnu..... mutta tuossakin saattaa olla vinha perä. Edelleen pyörittelen päässäni ajatusta, että voisiko tilu olla taistelua maneereita vastaan, pakottaa itsensä tilanteeseen että ei ehdi ajatella liikaa..... en tiedä kun Teemu Viinikainen haastattelussaan sanoi kuitenkin ajattelevansa mielessään nuotit ennen kuin soittaa ne.... tai ainakin niin, että musiikki perustuu intentioon eikä lihasmuistiin. Joo olet ehkä oikeassa, että jotkut jutut vaan kuuluu soittaa nopeasti että se on ikäänkuin sävelletty sellaiseksi, niin silloin teemaan kuuluva improkin pitää soittaa nopeasti. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" |
Kefiiri 28.10.2018 10:12:19 (muokattu 28.10.2018 10:15:38) | |
|
Kyllähän se ainakin beboppareilla oli ihan itsetarkoitus vetää niin teknisesti, että dixielandsällit putosivat kyydistä. Mutta ajatusta piti olla mukana kuten Teemu Viinikaisellakin. Jotenkin se nopea liruttelu jatsissa ei harmita ollenkaan. Miksi tyytyä sanomaan asia yhdellä nuotilla, kun kahdeksalla sen voi sanoa vivahteikkaammin? Vastaavalla nopeudella tiluttavia hevikitaristeja taas harvemmin jaksaa kunnella, koska sävelkulut ovat usein poskettoman tylsiä. Ei aina, mutta riski tylsistymiseen on olennaisesti suurempi verrattuna jatsin kuunteluun. Vika toki voi olla kuulijassa ja hänen kyvyssään hahmottaa toisenlaista ilmaisua. En ole musiikin asiantuntija. |
|
Eiköhän ne nopeat vedot ole yksi tehokeino muiden joukossa tehdä soolosta "jännempi". Rytmisesti kun vaihtelee erilaisia juttuja, niin aika paljon se elävöittää. Mutta nopeasti soitto ei ole itse tarkoitus. Jazzissa ei tule suuremmin respektiä jos vaan vetää nopeasti tyhjänpäivästä tai kliseistä tyyliin blues-asteikko tai joku sointuarpekkio. Ja sehän onkin se vaikeus onkin. Jos meinaa jazzin huipulle kivuta, niin pitäis sooloissa olla jotain uutta ja yllättävää. |
|
hallu: Olen pidempään pohtinut ja viimeksi tänään kun kuuntelin jazzradion jazzkitarailtaa areenasta, että miksi jazzarit soittaa niin halavatun nopeasti? tai ei nyt tietenkään aina, mutta joissakin jutuissa se armoton tilu tuntuu kuuluvan asiaan. Niin ja tämä ei siis ole moite, vaan pohdiskelen sen ilmaisullista aspektia. Nopeasti soittaminen ei ole väärin; se itse asiassa säästää aikaa. Itse soittaisin saatanan nopeasti jatsia vain elvistelläkseni, jos osaisin, tahi kinnostaisi, mutta ennen kaikkea päästäkseni loppuun mahdollisimman nopeasti. |
|
Tuli huono omatunto, niin kerrotaan nyt sit totuuskin. Jatsissa siistein tyyppi soittaa väärimmän nuotin ikinä ja se tönätään kukkulalta soittaen 100 samaa väärintä nuottia. Tää kaikki tapahtuu niin, että kuulija ajattelee: "Kas, jatsia". |
Kefiiri 13.11.2018 08:25:21 (muokattu 13.11.2018 08:25:49) | |
|
Tuosta jatsisoolojen rytmiikasta... Steve Vai tunnetusti on kova sälli nuotintamaan sooloja korvakuulolta. Jatsisoolojen nuotintamista hän pitää tylsänä ja turhan helppona, koska rytmiikka on niin tasaista ja yllätyksetöntä lirutusta. Ällistyttävät mutta omituisella tavalla hyvältä kuulostavat sävelvalinnat ovat se, joka minun mielestäni tekee jatsin kuuntelusta kiinnostavaa. Toki uudemmassa "jatsissa" on vaikka mitä rytmikikkailua, mutta parasta jatsia onkin 40-luvun bebop. On sitä välillä siinäkin, mutta olen suurpiirteinen enkä valita ;) En ole musiikin asiantuntija. |
|
Kefiiri: Tuosta jatsisoolojen rytmiikasta... Steve Vai tunnetusti on kova sälli nuotintamaan sooloja korvakuulolta. Jatsisoolojen nuotintamista hän pitää tylsänä ja turhan helppona, koska rytmiikka on niin tasaista ja yllätyksetöntä lirutusta. Ällistyttävät mutta omituisella tavalla hyvältä kuulostavat sävelvalinnat ovat se, joka minun mielestäni tekee jatsin kuuntelusta kiinnostavaa. Toki uudemmassa "jatsissa" on vaikka mitä rytmikikkailua, mutta parasta jatsia onkin 40-luvun bebop. On sitä välillä siinäkin, mutta olen suurpiirteinen enkä valita ;) Hieno kitaristihan Vai on, mutta eiköhän tuo kommentti ole ainakin puoliksi pelkkää uhoa. :D |
sub zero 01.12.2018 21:56:47 (muokattu 01.12.2018 21:58:55) | |
|
MarkusB: Hieno kitaristihan Vai on, mutta eiköhän tuo kommentti ole ainakin puoliksi pelkkää uhoa. :D Aikamoinen kontrasti jazzissa on kyllä bluesiin - ja olisiko sitten blues-pohjaiseen rokkiinkin - sen suhteen, miten paljon enemmän eri pituisia nuotteja bluesissa on. Bluesissahan "fraseerauksen nyanssit" ovat aivan keskeinen juttu, kun taas jazzissa on niitä eri säveliä enempi. Tämän voi huomata hyvin blues-soolojen (ammattilaistasoisista) transkriptioista. Mä luulin, että lemmin naista, mutta lemmin lasta |
|
MarkusB: Hieno kitaristihan Vai on, mutta eiköhän tuo kommentti ole ainakin puoliksi pelkkää uhoa. :D Eikös se transcribannu Zappankin juttuja? Ne vasta outoja ovat paikoittain Nostalgy is not what it used to be |
Timi 13.03.2019 22:19:59 | |
|
Auts! Botskilla Gimer tiluttelee Lasasen Minnan taustalla aivan tautisesti.Olen Lasasen kanssa jutellut ja udellut.Mistä helkutista tiedät tulla taas sisään?Pienet silmäykset/Käden liikkeet?Tuntee biisin luonteen. Äkkiseltään jos ei osaa hahmottaa ja löytää sekä tunnistaa biisejä!Ei välttämättä avaudu missä mennään! Henkilökohtaisesti haluaisin enenmpi kuulla sen laulun tuoman maailman/Pehmeän säestyksen kera! Mistä sitä tietää? |
Kale G.L.P. 04.04.2019 21:07:31 (muokattu 04.04.2019 21:09:38) | |
|
Miksi jazzissa tilutellaan niin paljon? Joskus kun soittelin impropohjalta sellaista kokeiluhenkisempää jazzia, niin en enää keksinyt kitaralle muuta kuin, "..pakko vielä jotain särötilua saada sopimaan..". Tosin miksauksessa kitara piti säätää aika alas, kun se alkoi syömään liikaa koko muuta dissonoivaa balettia. Mutta eikös se dissonanssi tarkoita vain yllättävää nuottivalintaa? :D Jazzista tulee helposti mieleen, että soittajilla on aina hauskaa olipa ne sitten levytyksiä tai keikkataltiointeja, ainakin instrumentaalipuolella. Mutta jos kerran osaa soittaa, niin antaa palaa vaan. Jazzia vaan saisi tulla vielä enemmänkin radioista. Voisko tuo tiluttelu johtua myös siitä, kun jazz-levytykset kuulemma tehdään hyvinkin nopealla tahdilla, muutamassa päivässä kokonainen albumillinen kappaleita valmiina? Ei ole liikoja aikoja teoksien viilauksiin, niin improtyyppistä soitantaa sinne sekaan vaan. |
|
Täällähän tietäjät tietää. uliuli |
|
Epämuusikko: Täällähän tietäjät tietää. Niin mitä? haluatko vihjata sarkastisesti, että idiootit jauhaa täällä paskaa, vai oletko oikeasti sitä mieltä, että täällä on joku osoittanut aitoa asiantuntemusta? "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" |
Kefiiri 10.04.2019 13:35:46 (muokattu 10.04.2019 23:46:49) | |
|
Kale G.L.P.: Voisko tuo tiluttelu johtua myös siitä, kun jazz-levytykset kuulemma tehdään hyvinkin nopealla tahdilla, muutamassa päivässä kokonainen albumillinen kappaleita valmiina? Ei ole liikoja aikoja teoksien viilauksiin, niin improtyyppistä soitantaa sinne sekaan vaan. Varmaan Epis viittaa sarkastisesti esimerkiksi tähän kommenttiin, joka on itse asiassa ihan faktaa vaikka jatsin harrastajat kenties näkevät asian hieman eri kulmasta :) Noinhan se juuri menee: otetaan muutama jatsarien suosima teema jotka kaikki jo ennestään osaavat, improvisoidaan sointukulkujen päälle kekseliäisyydeltään vaihtelevia sooloja ja kas: levy alkaa valmistua ;) En ole musiikin asiantuntija. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|