Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fanned fret -bassot
1 2
vt_17
13.09.2018 08:38:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herätetäänpä keskustelua kyseisistä laitteista. Onko väellä kokemuksia näistä, onko soitettavuudessa isokin ero perinteiseen malliin verrattuna? Entäpä se tärkein eli soundipuoli, h-kielen uskon kyllä soivan paremmin mitä pidempi skaala siinä on mutta onko erot niin suuria kuin valmistajat antavat ymmärtää? Saako noista perusbasisti joka soittaa vähän sitä sun tätä mitään merkittävää hyötyä irti vai onko nämä enemmän alaviremetallimiesten heiniä?
 
Kovin yleisiä fanned fretit eivät taida vielä olla, Dingwall varmasti isoimpia nimiä ja Ibaneziltakin alkaa näitä löytyä. LTD:ltäkin joku malli taisi olla myynnissä.
 
basisti1971
13.09.2018 10:03:27 (muokattu 13.09.2018 10:04:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kokemusta ei ole, mutta onhan noita tullut jo reilu vuosikymmen mietittyä ja kuolailtua.
 
Koska olen parantumaton teeseitseholisti ei ostaminen ole tullut mieleenkään, mutta yksi otollinen konversioehdokas tuli jo aikapäivää sitten hommattua.
Mutta eipä sitä ole mitään muutakaan saanut instrumenttirintamalla aikaiseksi :/.
 
Itseä ei niinkään viehätä FF-rakenteessa markkinamiesten väite matalampien kielten paremmasta soinnista, vaan vähemmän -jos lainkaan- hehkutettu soittoergonomian parantuminen.
 
Tuohon vaihtelevan skaalan mukamas mukanaantuomaan ylivertaisuuteen kun on henkilökohtaisesti vaikea uskoa kun F# soi halpiskutosella ihan yhtä lailla hyvin/huonosti kuin loputkin 5 kieltä.
 
T:Samuli
 
ituvirtanen
13.09.2018 11:11:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viuhkat ovat erilaisia, sanotaanko näin? Tottuminen pelkillä kauppakäynneillä ei ole vielä henkilökohtaisesti onnistunut. Kotioloissa pitempi sukellus instrumenttiin voisi tuoda onnen. Pikaisia huomioita listaisin seuraavasti:
 
- tutut temput vaikka huiluäänillä vaativat hetken aikaa, kun ovatkin jossain muualla kuin ennen
- kielivalikoima kannattaa selvittää jo alkuun, long scale plus -tyyppiset setit ehkä toimivat
- törmäilin yhdellä soittimella jatkuvasti satulaan haahuillessani matalimpia ääniä (selkeästi oman treenin puutetta ja kokemattomuutta)
- instrumenttivalikoima on rajallinen, omia mieltymyksiä voi joutua karsimaan ja sitä oikeaa etsimään
- itse olisin kiinnostunut massaltaan mahdollisimman kevyestä kutosesta, jonka modaisin vitoseksi saadakseni riittävän leveän kaulan eli noin 19 millin kielivälin - mahdoton tehtävä?
 
Kefiiri
13.09.2018 11:48:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: - mahdoton tehtävä?
 
Ei mahdoton, mutta tehtävä. Itse kun tekee tai teettää kaverilla, saa sen levyisen kuin tarvitaan.
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
13.09.2018 12:02:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
ituvirtanen: itse olisin kiinnostunut massaltaan mahdollisimman kevyestä kutosesta, jonka modaisin vitoseksi saadakseni riittävän leveän kaulan eli noin 19 millin kielivälin - mahdoton tehtävä?
 
MPU?
 
Ei tarttis edes modata :).
 

 
Pienellä budjetilla kokeilumielessä vanha pulttikaulabentoniitti-kutonen voisi olla varteenotettava vaihtoehto jos brändi ei aiheuta ylenmäärin näppyjä.
4,6 kiloisena ainakin mun varsin vaatimattoman kokemuksen perusteella verraten kevyt kutoseksi, ja pulttikaula on helppo nauhoittaa uudelleen.
NT:kään ei paina kuin 4,8 kiloa, ja monorailit olisi jo valmiina joten perinteisellä tallalla varustettujen pakollinen tallakustannuskin poistuisi näppärästi.
Toisaalta NT:n nauhoittaminen FF:ksi on hivenen haastavampi jumppa kuin pulttikaulaisen.
 
T:Samuli
 
-Q-
13.09.2018 14:29:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä soitan tuollaisella Ibanezin 5-kielisellä SRFF bassolla. Tarve oli vitoselle ja tykkäsin SR:n pienestä ja kevyehköstä rungosta sekä kapeasta kielivälistä ja kaulasta. FF ominaisuus tuli bonuksena kun tuommoinen osui kohdalla. Mun soittotaidoilla en huomaa käytännössä mitään eroa soitanko tuolla vai normaalinauhaisella. Ainoastaan sellaiset nopeat "stingit" eli missä kävästään nopeasti nuotista puoli askelta suuntaan tai toiseen liukumalla, meinaa joskus jäädä vajaaksi kun nauha onkin luultua kauempana.
 
On B-kieli tuollakin ehkä vähän turhan lötkö. käytössä on DR:n setti jossa B on .130, pitäs varmaan etsiä 135 mutta ei ole osunut kohdalle.
 
ituvirtanen
13.09.2018 16:35:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: MPU?
 
Ei tarttis edes modata :).

 
Joo, uimari on taitava seppä!
 
Olen tehnyt kahdesta edullisesta Jabanetsin kutosesta vitosen. Toinen oli (valkoinen) Ashula ja toinen se edullisin ruskea. Fiksasin Ashulan takaisin kutoseksi ja myin muualle. Ruskea on jäljellä mutta nyt oli puhe viuhkasta. Modaus on oikeastaan ns. helppo ja nopea - kuten naisten mukaan minäkin - vaatii vain pöydän ja pari työkalua.
 
SRFF 6 on uutena tonnin kantteissa ja jos joku käytetty tulee sopivassa tilanteessa vastaan... uusi värikin toi valinnanvaraa.
 
https://www.levytukku.fi/ibanez_bass_workshop
 
pernarutto
19.09.2018 21:51:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli hommattua tuollainen ibanezin srff 806. Kielet soi paljon tasaisemmin kuin perinteisellä skaalalla. Täytyi oikein kiinnittää huomiota dynamiikkaan kun soittaessa ei tarvinnut enää rankoa B- kieltä niin kovaa, nyt se soi lujaa ja selkeästi, melkein jopa dominoi.
 
Keny
29.09.2018 12:43:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Testissä Dingwall NG2 ja erittäin tasasesti soi ja B kieli on tiukka ja pureva eli hiton hyvä.Nauhat ei pahemmin häiritse mutakun ylempänä sointujen ottaminen niin meinaa sormet mennä vähän nippuun mut muutoin hyvä.
 
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
MrlK-203c
08.11.2018 16:50:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuvuodesta tuli hommattua torilta Dingwall NG3 ja olen tykännyt sillä soitella. Soittotuntumassa huomasi heti, että H- ja G-kieli on yhtä jäykkiä. Normaalisti H on kuin spagettia ja G on todella jäykkä. Kieltenvälinen saundi on lähempänä toisiaan, kuin normaalissa. Vinoihin nauhoihin tottuu todella nopeasti.
 
Ero normaaleihin nauhoihin ei omasta mielestä ole niin iso, että Fanned fret olisi aivan välttämätön parannus. Kannattaa kuitenkin käydä Soundtoolsilla kokeilee, jos vähänkin on kiinnostusta.
 
Parempi myöhään, kun ei milloinkaan
vt_17
09.11.2018 14:57:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrlK-203c: Alkuvuodesta tuli hommattua torilta Dingwall NG3 ja olen tykännyt sillä soitella. Soittotuntumassa huomasi heti, että H- ja G-kieli on yhtä jäykkiä. Normaalisti H on kuin spagettia ja G on todella jäykkä. Kieltenvälinen saundi on lähempänä toisiaan, kuin normaalissa. Vinoihin nauhoihin tottuu todella nopeasti.
 
Ero normaaleihin nauhoihin ei omasta mielestä ole niin iso, että Fanned fret olisi aivan välttämätön parannus. Kannattaa kuitenkin käydä Soundtoolsilla kokeilee, jos vähänkin on kiinnostusta.

 
Erehdyin jokunen viikko sitten Soundtoolsiin noita testaamaan. Vakuutti kyllä kerrasta että tuollainen on saatava. Nyt kun vaan saisi vanhaa kalustoa myytyä pois niin pääsisi kaupoille...
 
jukka490
10.11.2018 13:56:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ovatko nämä aina 5-kielisiä tai 6-kielisiä ?
 
J.Nikkanen
10.11.2018 14:27:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukka490: Ovatko nämä aina 5-kielisiä tai 6-kielisiä ?
 
Ei, kyllä nelikielisiäkin löytyy.
 
Muutamaa testannut ja eivät herättäneet suuria tunteita. Lähinnä alkuhämmästyksen jälkeen fiilis oli hieman pettyneen oloinen kun galaksit eivät räjähdelleetkään.
 
vt_17
10.11.2018 14:45:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ei, kyllä nelikielisiäkin löytyy.
 
Muutamaa testannut ja eivät herättäneet suuria tunteita. Lähinnä alkuhämmästyksen jälkeen fiilis oli hieman pettyneen oloinen kun galaksit eivät räjähdelleetkään.

 
Mulla ekat fiilikset noita testaillessa ei ollu mitenkään ihmeelliset, Dingwall tuntui olevan "normaali" laadukas ja hyvinsoiva basso. Mutta sitten otin hyllystä normaalin vitosen vertailukohdaksi (sandberg). Tuntui että eihän tämä soi yhtään alakieliltä. Ja oman kokemuksen mukaan Sandbergit vasta hyviä bassoja ovatkin. Vitosbassoja oli molemmat.
 
J.Nikkanen
10.11.2018 14:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vt_17: Mulla ekat fiilikset noita testaillessa ei ollu mitenkään ihmeelliset, Dingwall tuntui olevan "normaali" laadukas ja hyvinsoiva basso. Mutta sitten otin hyllystä normaalin vitosen vertailukohdaksi (sandberg). Tuntui että eihän tämä soi yhtään alakieliltä. Ja oman kokemuksen mukaan Sandbergit vasta hyviä bassoja ovatkin. Vitosbassoja oli molemmat.
 
Dingwall on testaamatta, testaan toki jos vastaan tulee mutta lienen vaan jämähtänyt tuohon 35" skalaan, toimii mulle oikein hyvin.
 
vt_17
15.11.2018 16:24:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli tuossa laitettua Soundtoolsilta sininen Dingwall NG2 tilaukseen. Huomenna jo pitäisi Tampereella olla.
 
Keny
17.11.2018 14:20:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vt_17: Tuli tuossa laitettua Soundtoolsilta sininen Dingwall NG2 tilaukseen. Huomenna jo pitäisi Tampereella olla.
 
Se on hyvä versio jos on se 5 kielinen,oon testannu.Onnea uudelle bassolle,ite ainakin digannu paljon.Hyvä terve moderni soundi ja passiivinakin pirun hyvä mitä monet ei yleensä ole noista aktiivi keihäistä.
 
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
vt_17
21.11.2018 09:12:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keny: Se on hyvä versio jos on se 5 kielinen,oon testannu.Onnea uudelle bassolle,ite ainakin digannu paljon.Hyvä terve moderni soundi ja passiivinakin pirun hyvä mitä monet ei yleensä ole noista aktiivi keihäistä.
 
Vitonen juu kyseessä. Kyllä tää tosi hyvältä bassolta vaikuttaa useamman päivän soittelun perusteella. Todella pitkä sustain ja soi muutenkin todella selkeästi. Nauhoihin tottuu nopeasti, ja H-kieli on paras mikä on vastaan tullut. Ja se on myös hauskaa että jokainen kieli on yhtä jäykkä, ei tartte soittotatsia keventää alemmas mentäessä. Täytyy laittaa kuva kunhan muistan sellaisen ottaa.
 
Keny
24.11.2018 16:19:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vt_17: Vitonen juu kyseessä. Kyllä tää tosi hyvältä bassolta vaikuttaa useamman päivän soittelun perusteella. Todella pitkä sustain ja soi muutenkin todella selkeästi. Nauhoihin tottuu nopeasti, ja H-kieli on paras mikä on vastaan tullut. Ja se on myös hauskaa että jokainen kieli on yhtä jäykkä, ei tartte soittotatsia keventää alemmas mentäessä. Täytyy laittaa kuva kunhan muistan sellaisen ottaa.
 
Joo kuvia.Kuuntelin viikolla studiolla äänityksiä mitkä Ng2 bassolla soitettu,täydellinen soundi ja vedin viellä suoraan pöytään kun ei jaksa liikaa roinaa väliin laittaa.
Täytys vähän kieliä rupee tsiigaa et mitä ja mistä.Noi orkkis kielet on nickeli ja ajattelin rosteria kokeilla vaihteeks,noi orkkis kielet ei oo ihan stanut eli osa on pykälän ohkasempia mikä sopii mulle.
 
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Gritsen
24.11.2018 16:46:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on käännös otsikolle? Fannatut fretit?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «