Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Isosoundinen 1x12" ?
1 2
JuSu
05.11.2018 20:13:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Se on nyt sillä lailla, että tahtoisin tukeva- ja isosoundisen 1x12" -kaapin.
 
Omistin aikanaan Bognerin Dual Ported 1x12" -komootin, ja siinä oli mahtava soundi. Jollei aika ole pahasti mullannut kuistia, niin sellainen olisi toki ratkaisu.
 
Mutta vähän sylettää kustannus. Elementti kun on samaa reilun satkun kiinatötteröä kuin huomattavasti halvemmissakin kaapeissa, niin tulee vanerilootalle aika lujasti hintaa.
 
Oisko raadilla suositusta isosoundisesta, mieluiten takaa avoimesta 1x12" -kaapista? Kokoa saa olla, jos se palvelee tarkoitusta. Jos vielä olisi kallistettu etulevy, niin aina paree, mutta meneekö customhommiksi? Se ei sinäsä haittaa, mutta kuka tekisi hyvällä hinta/laatusuhteella? Zilla?
 
Kääk?
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
hallu
05.11.2018 20:16:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Moro!
 
Se on nyt sillä lailla, että tahtoisin tukeva- ja isosoundisen 1x12" -kaapin.
 
Omistin aikanaan Bognerin Dual Ported 1x12" -komootin, ja siinä oli mahtava soundi. Jollei aika ole pahasti mullannut kuistia, niin sellainen olisi toki ratkaisu.
 
Mutta vähän sylettää kustannus. Elementti kun on samaa reilun satkun kiinatötteröä kuin huomattavasti halvemmissakin kaapeissa, niin tulee vanerilootalle aika lujasti hintaa.
 
Oisko raadilla suositusta isosoundisesta, mieluiten takaa avoimesta 1x12" -kaapista? Kokoa saa olla, jos se palvelee tarkoitusta. Jos vielä olisi kallistettu etulevy, niin aina paree, mutta meneekö customhommiksi? Se ei sinäsä haittaa, mutta kuka tekisi hyvällä hinta/laatusuhteella? Zilla?
 
Kääk?
 
JuSu

 
Tsekkaa Änäkäisen Rumble onpi isosoundinen.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
kimurantti1
06.11.2018 16:55:36 (muokattu 06.11.2018 17:08:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elementti yksistäänhän ei tee mitään soundia vaan kaapin rakenne on helposti puolet kokonaisuudesta. Eli ei kyllä kantsi ajatella niin, että samalla elementillä jonkun halvemman kaapin pitäisi kuulostaa samalta. Toki jos niiden kahden kaapin konstruktio ja soundi on identtinen, niin silloin kantsii ottaa halvempi. Noin muuten kaappi on sellainen komponentti jossa ei musta kantsi pihistellä, jos se kalliimpi oikeasti soundaa paremmalta.
 
Mun kokemuksen mukaan kaapin soundista tekee usein ison se, että tilavuus suhteessa elementtien määrään on iso. Ei välttämättä aina, mutta näin se omien havaintojen mukaan pääsääntöisesti on ollut. Valitettavasti tarkoittaa myös sitä, ettei isosoundinen 1x12 ole niin kompakti ratkaisu kuin moni ehkä toivoisi. Mitä enemmän etulevyä kallistaa, sen enemmän lähtee kaapin tilavuudesta pois. Tästä syystä voi olla parempi ratkaisu kallistaa kaappi esim. Standback Amp Standilla tai vastaavalla kunnon kulmaan, jos haluaa sen ampuvan polvien sijaan korviin. On myös olennaista, että kaappi on lattialla kallistettuna eikä esim. nostettuna kaljakorin päälle tai ständillä, joka nostaa kaapin ilmaan pois lattialta. 4x12 kaapin voi huoletta nostaa lattialta koska alapäätä on lähtökohtaisesti paljon, mutta 1x12 kaappi soundaa aika ohuelta ilman lattiasta tulevaa kimmoketta. Mikkiinkin se kimmoke kuuluu, joskaan ei läheskään niin selvästi kuin mitä kaapin vieressä kuunneltuna. Mulla ei tosin ole ollut portattua kaappia ikinä, eli en tiedä kuinka nämä viimeiset kirjoittamani virkkeet sellaisiin pätee.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Laulava Kylätohtori
06.11.2018 17:13:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isosoundinen 1x12" neo-elementillä on alkanut itseäkin kiinnostaa roudausta ajatellen, mutta myös omat kokemukset ovat olleet sen suuntaisia, että 1x12" kaapista saa ns. isoa soundia, mutta se on silloin iso.
 
Pieniä voi olla viritettyjä ja refleksiputkilla, mutta ne ei jostain syystä innosta. Ehkä olen skeptinen sen suhteen, että kuinka tuollaiset viritykset kitarakäytössä oikeasti toimivat, kun kyse ei ole hifi-kaapista. Mitenkäs ja minkä mukaan ne viritetään, kun mitään varsinaista oikeaa soundia ei taida olla olemassakaan, mihin pyrkiä hifi-puolen tavoin.
 
Joku puheli, että refleksikaapit olisivat hyödyllisempiä bassokäytössä. Sitä en tiedä, miten asia oikeasti on.
 
Toisaalta voisi kuvitella, että jos oikeasti pienestä 1x12" kaapista voi saada kunnollista isomman kaapin soundia, niin sellaisia ratkaisuja olisi jo markkinat pullollaan...
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
iec
06.11.2018 18:01:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Isosoundinen 1x12" neo-elementillä on alkanut itseäkin kiinnostaa roudausta ajatellen, mutta myös omat kokemukset ovat olleet sen suuntaisia, että 1x12" kaapista saa ns. isoa soundia, mutta se on silloin iso.
 
Pieniä voi olla viritettyjä ja refleksiputkilla, mutta ne ei jostain syystä innosta. Ehkä olen skeptinen sen suhteen, että kuinka tuollaiset viritykset kitarakäytössä oikeasti toimivat, kun kyse ei ole hifi-kaapista. Mitenkäs ja minkä mukaan ne viritetään, kun mitään varsinaista oikeaa soundia ei taida olla olemassakaan, mihin pyrkiä hifi-puolen tavoin.
 
Joku puheli, että refleksikaapit olisivat hyödyllisempiä bassokäytössä. Sitä en tiedä, miten asia oikeasti on.
 
Toisaalta voisi kuvitella, että jos oikeasti pienestä 1x12" kaapista voi saada kunnollista isomman kaapin soundia, niin sellaisia ratkaisuja olisi jo markkinat pullollaan...

 
Väittäisin että kitaristit ovat noin keskimäärin vain liian perinnehenkisiä kitarakaappien suhteen. Refleksiviritetty kaappi toimii kyllä kitarallakin ihan sen perusteella, että siihen ei ole mitään fysiikkaan perustuvaa estettä. Periaatteessa voisi rakentaa esim neljäsosatilavuuteen 1x12 refleksiviritetyn kaapin verrattuna 4x12 suljettuun samalla elementillä.
 
Jos en ihan väärin muista, toimii refleksiviritetty kaappi oikein mitoitettuna suljetun kaapin tavoin melko lähelle portin viritystaajuutta ja vasta portin viritystaajuuden tuntumassa ominaisuudet muuttuvat.
 
Kannattaa kuitenkin ehkä lähteä liikkeelle jo hyviksi havaituista rakenteista. Esim se Toob refleksiviritetty versio voisi olla ok lähtökohta. Sama elementti ja sama tilavuus vaan kaappiin ja putken mitoitus vielä samaksi, niin a-vot ;)
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
JuSu
06.11.2018 18:38:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Elementti yksistäänhän ei tee mitään soundia vaan kaapin rakenne on helposti puolet kokonaisuudesta. Eli ei kyllä kantsi ajatella niin, että samalla elementillä jonkun halvemman kaapin pitäisi kuulostaa samalta. Toki jos niiden kahden kaapin konstruktio ja soundi on identtinen, niin silloin kantsii ottaa halvempi. Noin muuten kaappi on sellainen komponentti jossa ei musta kantsi pihistellä, jos se kalliimpi oikeasti soundaa paremmalta.
 
Ymmärrän tämän, ihan kokemuksesta... =)
 
Kuitenkin, jos nyt otetaan vaikke se Bogner verrokiksi, niin reilun satkun elementti jättää lootalle hintaa n. 550 euroa. Onko se perusteltu hinta vanerilootalle, vaikkakin hyvin suunnitellulle? Eikö ole edullisempaa vaihtoehtoa, kuitenkaan menemättä elementin jälkeen nollabudjetin HB:hen? Kultainen keskitie?
 
Mun kokemuksen mukaan kaapin soundista tekee usein ison se, että tilavuus suhteessa elementtien määrään on iso. Ei välttämättä aina, mutta näin se omien havaintojen mukaan pääsääntöisesti on ollut. Valitettavasti tarkoittaa myös sitä, ettei isosoundinen 1x12 ole niin kompakti ratkaisu kuin moni ehkä toivoisi.
 
En tainnut osata tuoda ilmi, että koko sinänsä ei ole ongelma. Kaappi saa mieluusti olla reilun kokoinen, jos sillä saavutetaan sointiin sitä kokoa ja tanakkuutta. Käsittääkseni kuitenkin liian iso loota per elementti voi aiheuttaa soundiin hallitsematonta kuminaa tms? Takaa avoimella rakenteella taas tavoittelen ilmavuutta ja soundiin sellaista... öh... laajuutta? Tiiätte kyllä. Umpikaapin tiukka botne ei ole se juttu tässä nyt. Näin karkeistaen.
 
Tämä keskustelu menee aika akateemiseksi, eikä siinä sinänsä mitään, hyvä kun asiallista juttua riittää. Mutta jos jollakulla on ihan omakohtaista kokemusta jostain tietystä kaapista, merkistä ja mallista, niin ne ovat myös arvokkaita vinkkejä tässä.
 
Kiitos!
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
sustain65
06.11.2018 18:44:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla saattaisi olla kohta tarpeeton Bogner Cube 1x12" (Celestion Classic Lead). Mutta pois myyminen on vielä harkinnan alla.
 
Laulava Kylätohtori
06.11.2018 18:45:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen käyttänyt normi 2x12 kaappia yhdellä elementillä (toinen on paikallaan, mutta kytketty irti) erinomaisin tuloksin. Ei se toisen irrottaminen vaikuta juurikaan muuta kuin äänenpaine vähän laskee.
 
Itse asiassa olen käyttänyt tätä paljonkin ja eri elementtien kanssa myös. Kotona äänenpudotus on vaan plussaa, eikä vähän pienemmätkään tehonkestot tuo ongelmia. Siksi olen ajatellut ihan pysyväisratkaisua, jossa teen kaapista stereokaapin kahdella erillisellä jakilla, mutten käytä stereona, vaan norli 1x12 kaappina.
 
Voi olla, että HB:t ym. halpikset kumisee tai muuta, mutta Bluetonen kaapilla ei ongelmia ole ollut.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
LaMotta
06.11.2018 18:47:15 (muokattu 06.11.2018 18:49:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suljettu kotelo on isompi soundinen koska ympärisäteilijä.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
06.11.2018 18:55:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mä olen käyttänyt normi 2x12 kaappia yhdellä elementillä (toinen on paikallaan, mutta kytketty irti) erinomaisin tuloksin. Ei se toisen irrottaminen vaikuta juurikaan muuta kuin äänenpaine vähän laskee.
 
Itse asiassa olen käyttänyt tätä paljonkin ja eri elementtien kanssa myös. Kotona äänenpudotus on vaan plussaa, eikä vähän pienemmätkään tehonkestot tuo ongelmia. Siksi olen ajatellut ihan pysyväisratkaisua, jossa teen kaapista stereokaapin kahdella erillisellä jakilla, mutten käytä stereona, vaan norli 1x12 kaappina.
 
Voi olla, että HB:t ym. halpikset kumisee tai muuta, mutta Bluetonen kaapilla ei ongelmia ole ollut.

 
Eikö se irti kytketty elementti muutu passiivisäteilijäksi?
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Laulava Kylätohtori
06.11.2018 18:56:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sen verran vielä, että viimeksi lauantaina soitin keikantyylisen 2x12 kaapissa pelkkä Lil Texas kytkettynä. Ei mitään ongelmaa ja soundi oli loistava, ainakin kaapin osalta. :)
 
Eikä tämä todellakaan ollut ensimmäinen kerta. Eli ei ole pelkästään kotisoittojuttu. Bändikaappi on mulla takaa auki tällä hetkellä...
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
06.11.2018 19:00:16 (muokattu 06.11.2018 19:02:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Eikö se irti kytketty elementti muutu passiivisäteilijäksi?
 
Varmaan muuttuu juu. Meinaatko, että sen vaikutus olisi kovinkin radikaali verrattuna tilanteeseen, jossa sitä ei ole.
 
Joskus olen kyllä soittanut niinkin, että toinen elementti oli kokonaan irti, eikä se siitä mielestäni mitenkään ihmeellistä tehnyt. Siitä tosin on jo aikaa ja kaappikin oli eri, joten uskalla mitään varmaa sanoa..
 
E. Tässä tietysti haetaan tilannetta, jossa ei ole lainkaan sitä toista reikää. Pitäisi joskus kokeilla ruuvata joku levy toisen reiän tilalle..
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
harryk
06.11.2018 19:17:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Isosoundinen 1x12" neo-elementillä on alkanut itseäkin kiinnostaa roudausta ajatellen, mutta myös omat kokemukset ovat olleet sen suuntaisia, että 1x12" kaapista saa ns. isoa soundia, mutta se on silloin iso.
 
Pieniä voi olla viritettyjä ja refleksiputkilla, mutta ne ei jostain syystä innosta. Ehkä olen skeptinen sen suhteen, että kuinka tuollaiset viritykset kitarakäytössä oikeasti toimivat, kun kyse ei ole hifi-kaapista. Mitenkäs ja minkä mukaan ne viritetään, kun mitään varsinaista oikeaa soundia ei taida olla olemassakaan, mihin pyrkiä hifi-puolen tavoin.
 
Joku puheli, että refleksikaapit olisivat hyödyllisempiä bassokäytössä. Sitä en tiedä, miten asia oikeasti on.
 
Toisaalta voisi kuvitella, että jos oikeasti pienestä 1x12" kaapista voi saada kunnollista isomman kaapin soundia, niin sellaisia ratkaisuja olisi jo markkinat pullollaan...

 
Refleksikotelon tarkoituksena on saada alemmaksi menevä hallittu bassotoisto pienempikokoisella kotelolla. Tämä pätee ainakin hifi-maailmassa. Refleksimitoituksesta ei juurikaan ole hyötyä kitarakäytössä, jossa matalia taajuuksia ei paljoa harrasteta nykyistä metalligenreä lukuun ottamatta, jossa vireet ovat kitarallakin matalia. Portatuilla koteloilla tavoitellaan yleensä hallittua suuntaavuutta, jossa osa äänistä toistuu haluttuun suuntaan tuon "portin/aukon" kautta.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
kimurantti1
06.11.2018 19:49:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Ymmärrän tämän, ihan kokemuksesta... =)
 
Kuitenkin, jos nyt otetaan vaikke se Bogner verrokiksi, niin reilun satkun elementti jättää lootalle hintaa n. 550 euroa. Onko se perusteltu hinta vanerilootalle, vaikkakin hyvin suunnitellulle? Eikö ole edullisempaa vaihtoehtoa, kuitenkaan menemättä elementin jälkeen nollabudjetin HB:hen? Kultainen keskitie?

 
Jos se 550€ loota soundaa vähänkään paremmalle kuin mikään halvempi loota, niin silloin hinta on musta perusteltu. Nää on niin soittaja- ja vahvistinkohtaisia juttuja, ei toki aina soundaa ja silloin se halvempi ratkaisu on parempi. Joku suhteellisuudentaju näissä kamahommissa kantsii tietenkin säilyttää. Mutta jos sulla on kiinni 2000€ custom-stratossa, 1000€ pedaaliaudassa ja 1000€ styrkkarissa, niin näihin suhteutettuna mä ottaisin 550€ kaapin 400€ kaapin sijaan, jos sen kalliimpi on edes inasen paremman kuuloinen.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
kimurantti1
06.11.2018 20:06:54 (muokattu 06.11.2018 20:26:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Refleksikotelon tarkoituksena on saada alemmaksi menevä hallittu bassotoisto pienempikokoisella kotelolla. Tämä pätee ainakin hifi-maailmassa. Refleksimitoituksesta ei juurikaan ole hyötyä kitarakäytössä, jossa matalia taajuuksia ei paljoa harrasteta nykyistä metalligenreä lukuun ottamatta, jossa vireet ovat kitarallakin matalia.
 
Mielenkiintoinen näkemys. Eri tyyppisten bändien levy- ja livemiksauksia tarkastellen asian luulisi olevan aivan päinvastoin. Jos kuunnellaan melkein mitä tahansa uudempaa metallilevyä, niin nimenomaan siellä on särökomppikitaroissa hi-pass filtterit kaikista korkeimmalla, koska 16-osina tulevat basarit ja basso (ja mahd. orkestraatiot) vie kaiken kaistan alapäästä. Tällöin on myös turha käyttää kitarassa refleksikaappia, joka saa alapään ulottumaan vielä matalammalle. Sen sijaan kevyemmässä musassa, jossa basari/basso-akselilla tapahtuu vähemmän voidaan ja usein tehdäänkin kitarasoundeista isompia. Livepuolella ero on vielä radikaalimpi. Ei ole yhtään tavatonta, että alavireessä soittavan nykymetallibändin kitaroissa on keikalla HPF jossain 120-200Hz kohdalla. Kevyemmässä musassa HPF kovasti yli 100Hz tekee kitarasoundista lähes poikkeuksettä sietämättömän ohuen ja painottoman.
 
4x12 kaapissa refleksikotelo on varmasti aivan turhake, mutta 1x12 kaapista ei tule läheskään samalla tavalla alakertaa ja juuri pienempien kaappien kanssa toivoisi, että alakerta menisi alemmas. Snadisti matalammat bassotaajuudet pitää soundin usein paremmin läjässä kun taas "yläbasso", 100-250Hz on se alue, joka ylikorostuneena tekee kitarasoundista bändimiksauksessa jäsentymätöntä muhjua.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
hallu
06.11.2018 20:28:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Isosoundinen 1x12" neo-elementillä on alkanut itseäkin kiinnostaa roudausta ajatellen, mutta myös omat kokemukset ovat olleet sen suuntaisia, että 1x12" kaapista saa ns. isoa soundia, mutta se on silloin iso.
 
Pieniä voi olla viritettyjä ja refleksiputkilla, mutta ne ei jostain syystä innosta. Ehkä olen skeptinen sen suhteen, että kuinka tuollaiset viritykset kitarakäytössä oikeasti toimivat, kun kyse ei ole hifi-kaapista. Mitenkäs ja minkä mukaan ne viritetään, kun mitään varsinaista oikeaa soundia ei taida olla olemassakaan, mihin pyrkiä hifi-puolen tavoin.
 
Joku puheli, että refleksikaapit olisivat hyödyllisempiä bassokäytössä. Sitä en tiedä, miten asia oikeasti on.
 
Toisaalta voisi kuvitella, että jos oikeasti pienestä 1x12" kaapista voi saada kunnollista isomman kaapin soundia, niin sellaisia ratkaisuja olisi jo markkinat pullollaan...

 
Bassokaappihan on monesti ihan toimiva ratkaisu myös kitaralle.... ainakin jotkut niistä. Mulla on tuossa työhuoneen nurkassa verrokkina Zilla fatboy oversize 2x12 kaappi et65 elementeillä (umpinainen) ja Änäkäisen rumble 1x12 Evm12 elementillä, niin ne on soundiltaan suunnilleen yhtä "isoja" eli rumble hoitaa alapään kyllä mallikkaasti ja on soinniltaan erottelevampi kuin Zilla, mutta yläpäästään pikkuisen kylmempi noi et65 elementit on miellyttävän lämminsointisia koko kaistaltaan. Silloin kun mulla oli Zillassa v30 hägärit, niin siinä oli botnea kyllä enemmän ja rumble ei ihan samaan yltänyt, mutta ei se mitenkään erityisesti jalkoihin jäänyt.
 
Tosta rumblesta voin sen verran sanoa, että mulla oli tuo samainen Evm12 Mesan kombossa niin kyllä tässä rumblessa sointi on ihan eri sfääreissä eli kaapilla on kyllä väliä ei siitä mihinkään pääse. En minä tiedä mitä tuo refleksiaukko tuossa täsmälleen ottaen tekee, mutta tokkopa se siinä koristeena on (ainakin Lassi kyseli tarkkaan minkälaista virettä käytän ja mitä musaa soitan, eli minkälaiseksi kaappi viritetään).
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
kimurantti1
06.11.2018 20:30:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Bassokaappihan on monesti ihan toimiva ratkaisu myös kitaralle.... ainakin jotkut niistä.
 
Onko heittää esimerkkejä?
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
hallu
06.11.2018 20:32:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Onko heittää esimerkkejä?
 
Ei
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Laulava Kylätohtori
06.11.2018 20:51:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Bassokaappihan on monesti ihan toimiva ratkaisu myös kitaralle.... ainakin jotkut niistä. Mulla on tuossa työhuoneen nurkassa verrokkina Zilla fatboy oversize 2x12 kaappi et65 elementeillä (umpinainen) ja Änäkäisen rumble 1x12 Evm12 elementillä, niin ne on soundiltaan suunnilleen yhtä "isoja" eli rumble hoitaa alapään kyllä mallikkaasti ja on soinniltaan erottelevampi kuin Zilla, mutta yläpäästään pikkuisen kylmempi noi et65 elementit on miellyttävän lämminsointisia koko kaistaltaan. Silloin kun mulla oli Zillassa v30 hägärit, niin siinä oli botnea kyllä enemmän ja rumble ei ihan samaan yltänyt, mutta ei se mitenkään erityisesti jalkoihin jäänyt.
 
Tosta rumblesta voin sen verran sanoa, että mulla oli tuo samainen Evm12 Mesan kombossa niin kyllä tässä rumblessa sointi on ihan eri sfääreissä eli kaapilla on kyllä väliä ei siitä mihinkään pääse. En minä tiedä mitä tuo refleksiaukko tuossa täsmälleen ottaen tekee, mutta tokkopa se siinä koristeena on (ainakin Lassi kyseli tarkkaan minkälaista virettä käytän ja mitä musaa soitan, eli minkälaiseksi kaappi viritetään).

 
Se kai siinä eniten eroa tekee, että basso ja kitara toimivat niin eri taajuuksilla. Lähinnä, että jos eniten hyötyä saadaan basson toistoalueella, niin voihan se vähän heikompaa olla kitaralla. Vaikka joskus seitkäätluvulla samoilla kaapeilla vedettiinkin.
 
Hassua muuten, että silloin runkattiin vähemmän ja kuulostettiin paremmilta. Huonontaakonrunkkaus soundia vai onko vika miehissä? Puhun nyt miehistä ja miesoletetetuista, koska miesoletetut soitti silloin ja soittaa pääosin myös nyt. Tässä tulikin jo pari uutta hyvää ketjun aihetta.
 
Mutta sen verran asiasta, että kyllä se ainakin mun mielestä jotain kertoo, että 70 vuotta kitarakaappeja, eikä markkinoilla juuri näy refleksikaappeja kitaralle. Vaikea uskoa, että se olisi pelkkää konservatiivisuuttakaan.
 
Mitenkään siis vähättelemättä Änäkäistä, Rumblea tai mitään muutakaan. Päinvastoin olisi hauska joskus kokeilla tuollaista Rumblea...
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
harryk
06.11.2018 20:52:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Mielenkiintoinen näkemys. Eri tyyppisten bändien levy- ja livemiksauksia tarkastellen asian luulisi olevan aivan päinvastoin. Jos kuunnellaan melkein mitä tahansa uudempaa metallilevyä, niin nimenomaan siellä on särökomppikitaroissa hi-pass filtterit kaikista korkeimmalla, koska 16-osina tulevat basarit ja basso (ja mahd. orkestraatiot) vie kaiken kaistan alapäästä. Tällöin on myös turha käyttää kitarassa refleksikaappia, joka saa alapään ulottumaan vielä matalammalle. Sen sijaan kevyemmässä musassa, jossa basari/basso-akselilla tapahtuu vähemmän voidaan ja usein tehdäänkin kitarasoundeista isompia. Livepuolella ero on vielä radikaalimpi. Ei ole yhtään tavatonta, että alavireessä soittavan nykymetallibändin kitaroissa on keikalla HPF jossain 120-200Hz kohdalla. Kevyemmässä musassa HPF kovasti yli 100Hz tekee kitarasoundista lähes poikkeuksettä sietämättömän ohuen ja painottoman.
 
4x12 kaapissa refleksikotelo on varmasti aivan turhake, mutta 1x12 kaapista ei tule läheskään samalla tavalla alakertaa ja juuri pienempien kaappien kanssa toivoisi, että alakerta menisi alemmas. Snadisti matalammat bassotaajuudet pitää soundin usein paremmin läjässä kun taas "yläbasso", 100-250Hz on se alue, joka ylikorostuneena tekee kitarasoundista bändimiksauksessa jäsentymätöntä muhjua.

 
Meillä on asiakkaina myös alavireillä soittavia kitaristeja. Nämä kommentit perustuvat osittain heidän kanssaan käytyihin keskusteluihin ja käytännön toteutuksiin. Kokemusta on kertynyt jonkun verran kaiuttimien rakentelusta, ei niinkään studiotyöskentelystä ammattitasolla.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «