Aihe: Gibson SG
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Metalkallo
01.11.2018 06:01:01
Noista plexeistä, kun jos on se pienempi (mikä on vähän kuin les paulin tapainen osa), niin silloinhan on mikkikehykset. Jos on iso plexi, niin silloinhan mikit on kiinni straton tapaan siinä plexissä.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
mpekkanen
01.11.2018 12:22:59
Kokeilu on varmaan kaikista typerin neuvo, mitä noihin kauloihin ja kitaroihin muutenkin tulee...

Ihan vaan siksi, että jos on soittanutkin aivan samanlaisella kaulaprofiililla olevalla LP mallin kitaralla, niin siinä se kaula voi tuntua hieman toisenlaiselta kuin SG:ssä, jossa on siis täysin samanlainen kaula mitoiltaan. Tämä johtuu luonnollisesti bodyn muodosta ja vaikka soittimen painosta.
SG on istualtaan ja myös hihnankin kanssa toisenlaisen kuin esim. Les Paul.

Hyviä kitaroitahan noista SG mallin soittimistakin löytyy, jos vaan sellaisista muutoin tykkää.
Laulava Kylätohtori
01.11.2018 12:45:27
mpekkanen: Kokeilu on varmaan kaikista typerin neuvo, mitä noihin kauloihin ja kitaroihin muutenkin tulee...

Ihan vaan siksi, että jos on soittanutkin aivan samanlaisella kaulaprofiililla olevalla LP mallin kitaralla, niin siinä se kaula voi tuntua hieman toisenlaiselta kuin SG:ssä, jossa on siis täysin samanlainen kaula mitoiltaan. Tämä johtuu luonnollisesti bodyn muodosta ja vaikka soittimen painosta.
SG on istualtaan ja myös hihnankin kanssa toisenlaisen kuin esim. Les Paul.

Hyviä kitaroitahan noista SG mallin soittimistakin löytyy, jos vaan sellaisista muutoin tykkää.

Paras neuvohan se on varsinkin, jos asuu vaikka Helsingissä, mutta meille maalaisille aika turha. Paikallisesta löytyy joku vanha Epi hyvällä tuurilla, niin ei maksa vaivaa. Ja tässä, kun on kaikenlaista muutakin, niin aika hankala se on lähteä isolle kirkolle kokeilemaankaan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
mpekkanen
01.11.2018 13:18:25
Laulava Kylätohtori: Paras neuvohan se on varsinkin, jos asuu vaikka Helsingissä, mutta meille maalaisille aika turha. Paikallisesta löytyy joku vanha Epi hyvällä tuurilla, niin ei maksa vaivaa. Ja tässä, kun on kaikenlaista muutakin, niin aika hankala se on lähteä isolle kirkolle kokeilemaankaan.

Pitkässä soitossa/juoksussa nuo kitarat vasta tahtoo näyttää, ovatko itselle sopivia vai ei. Kivijalassa voi tietysti kokeilla/testata, mutta aika sen näyttää mikä itselle parhaiten toimii ja on sitten ihan aktiivisessa käytössä...

Tietysti sekin antaa suuntaa jos ei vaikka LP kitaran jostain kaulaprofiilista tykkää, mutta se voi ehkä olla siinä SG:ssä juurikin hyvä tai jossain muussa mallissa.
Näitä minusta tuijotetaan ehkä hieman liikaakin, koska ei se 50 profiili taikka joku slim taper aina ihan kaikkea siitä kerro. Siltikään vaikka sellaisella kaulalla varustetulla kitaralla olisi tullut soitettua vuosia, mutta kitaran malli siis eri.

Kokeilussakin on huonot puolensa. Jos lähtee erikseen kiertämään soitinliikkeitä, rahat taskussa ja aikomus on soitin ostaa tai _vain_ kokeilla...
Varsinkin jos joutuu lähtemään kauemmaksi, niin riski vain kasvaa, ettei reissu jää pelkästään eri soittimien kokeiluksi.
msalama
16.09.2022 06:32:56

Huom! Olet kirjoittamassa yli 1414 päivää vanhaan aiheeseen!

Joo, niin olen, mutta aiheesta kuitenkin enkä sen ohi. Haittaako?

Eniweis, mä olen tossa kiikaroinut seisköntti äsgeitä sillä silmällä, mutta yhtään ainutta en ole vielä kokeillut. Orkkiskuntoisissa näissä lienee kaulaprofiili muiden Norlinien tapaan enempi slim taper ja nauhatkin fretless wonder, vai kuinka? Ja onkohan siellä mitään tiettyjä vuosia, joiden aikana olisivat tehneet näitä vähän tuhdimmalla kaulaprofiililla? Kuuskönttiseen eivät nykyinflaatiohinnoilla fyrkat riitä joten seiskytlukusissa pysytään...
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
18is9
16.09.2022 08:38:29

msalama: Joo, niin olen, mutta aiheesta kuitenkin enkä sen ohi. Haittaako?

Eniweis, mä olen tossa kiikaroinut seisköntti äsgeitä sillä silmällä, mutta yhtään ainutta en ole vielä kokeillut.

Ihan mielenkiinnosta, miksi 70-luvun SG jos speksit tökkii jo lähtökohtaisesti?
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
p130
16.09.2022 08:42:12

msalama: Joo, niin olen, mutta aiheesta kuitenkin enkä sen ohi. Haittaako?

Eniweis, mä olen tossa kiikaroinut seisköntti äsgeitä sillä silmällä, mutta yhtään ainutta en ole vielä kokeillut. Orkkiskuntoisissa näissä lienee kaulaprofiili muiden Norlinien tapaan enempi slim taper ja nauhatkin fretless wonder, vai kuinka? Ja onkohan siellä mitään tiettyjä vuosia, joiden aikana olisivat tehneet näitä vähän tuhdimmalla kaulaprofiililla? Kuuskönttiseen eivät nykyinflaatiohinnoilla fyrkat riitä joten seiskytlukusissa pysytään...

Ihan sieltä vuosikymmenen alusta saattaa löytyäkin 60-luvun lopun spekseillä oleva. ne vaan tuppaavat olemaan vuosikymmenen hintahaitarin yläpäässä.

Yksilöeroja on jonkin verran, kokeilemaan vaan aina kun pääsee. Ei sieltä kuitenkaan todennäköisesti sellaista löydy, jota minä uskaltaisin sanoa "paksuksi" tai vertautuisi 60-luvun loppuun.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
fox
16.09.2022 09:40:49

p130:.. Ei sieltä kuitenkaan todennäköisesti sellaista löydy, jota minä uskaltaisin sanoa "paksuksi" tai vertautuisi 60-luvun loppuun.

Noinpa. Eikä edes nuo 60-luvun loppupuolenkaan kaulat mitenkään tuhteja ole. Meillä tuossa "omassa bändissäkin" oli joskus -69 Spessu ja samanlaista profiilia se oli kuin nuo 70-luvun alkupuolen kaulat. Tosiaan, joskus oli noita "Type 4" eli nelostyypin SG:tä jonkin verran, parit Customit ja jokunen Standard, sekä Bigsbyllinen Special ja "tavallinen" Special. Nauhoista sen verran, että se mitä mä ymmärrän "fretless wonderiks", niin ihan sellasta ei taida olla. Eli matalaa ja kapeaa nauhaa. Viel pitää todeta, etten kyllä muista yhtään "Type 1" eli SG/Les Paulia ja vähän noiden jälkeen tulleita laitelleeni, joten siitä kaulaprofiilistakaan ei ole omakohtaista kokemusta.

Se SG-runkoinen Pelham Blue-värinen Melody Maker josta joskus oon puhunut, se 12-kielinen, eipä siinäkään mikään tuhti se kaula ollut.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
p130
16.09.2022 09:58:10

fox: Noinpa. Eikä edes nuo 60-luvun loppupuolenkaan kaulat mitenkään tuhteja ole. Meillä tuossa "omassa bändissäkin" oli joskus -69 Spessu ja samanlaista profiilia se oli kuin nuo 70-luvun alkupuolen kaulat. Tosiaan, joskus oli noita "Type 4" eli nelostyypin SG:tä jonkin verran, parit Customit ja jokunen Standard, sekä Bigsbyllinen Special ja "tavallinen" Special. Nauhoista sen verran, että se mitä mä ymmärrän "fretless wonderiks", niin ihan sellasta ei taida olla. Eli matalaa ja kapeaa nauhaa. Viel pitää todeta, etten kyllä muista yhtään "Type 1" eli SG/Les Paulia ja vähän noiden jälkeen tulleita laitelleeni, joten siitä kaulaprofiilistakaan ei ole omakohtaista kokemusta.

Se SG-runkoinen Pelham Blue-värinen Melody Maker josta joskus oon puhunut, se 12-kielinen, eipä siinäkään mikään tuhti se kaula ollut.

Lähipiirissä on SG, jonka sarjanumero viittaa vuoteen - 68, mutta potikat on leimattu aivan vuoden- 70 alussa. Se on spekseitään täysin 60-luvun loppupuolta. Kaulan lähin vertailukohta on R7. Sillä perusteella spekuloin tuon.

Uutta ja vanhaa runkoa on todennäköisesti ollut varastoissa odottamassa viimeistelyä.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
fox
16.09.2022 10:20:46

p130:
Uutta ja vanhaa runkoa on todennäköisesti ollut varastoissa odottamassa viimeistelyä.

Ehdottomasti noin. Silläpä tuo vanhempi sarjanumerosysteemi on pikkusen epätarkka. Nyt kun sanoit, eiköpä tuosta joskus aiemminkin ollut juttua..
Tiettävästi joo noita valmiitakin runkoja on myöhemminkin tosiaan kasailtu, sillähän tuo potikka-kikka on hyvä "iänmäärityksessä" jolla voi todeta suunnilleen koska ko. soitin on aikaisintaan kasattu. Mutta ei sekään ihan aukoton ja eksakti ole. Kun siinä kitarassa voi olla vähän sekaisin eri vuosienkin potikoita. Silloin täytyy mennä sen "uusimman" mukaan, toki ei siellä tehtaalla normaalisti kovin eri-ikäistä CTS:aa ole, mutta..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
msalama
16.09.2022 10:36:55 (muokattu 16.09.2022 10:38:26)

Kiitos näkemyksistä poijjaat ja frouvat (jos paikalla).

No emmä nyt tiedä että tökkiikö ne speksit varsinaisesti, koska mä osaan kyllä elää ihan hienosti kaikenprofiilisten kaulojen kanssa, ja mm. tossa mun -73 Lepassahan on slim taper-profiili ja sekin on ihan ookoo. Mutta kun nyt tuo pääkitara kuitenkin on -75 Tele Custom, niin lievähkö preferenssi on kuitenkin sinne hiukan tuhdimpaan suuntaan, vaikkeivät nämä nyt suoraan tietenkään vertailukelpoisia olekaan.

Mutta että miksikö 70-luku? No koska 60-lukuiset on jo sikahintaisia :) Tosin tähtäimessä on kanssa yksi kasari-SGkin, joten ei tässä nyt mitenkään ehdottomia ja/tai joustamattomia olla. Noh, märehtimään joutuu & kiitokset vielä kerran!
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)