Aihe: Vinkki: Torilla halpaa juuri nyt.
1 2 3 4 583 84 85 86 87153 154 155 156 157
LaMotta
28.10.2018 11:49:29

hallu: Mun mielestä kun vahvistimista puhutaan, niin pistäisi puhua mieluummin tunteista kuin siitä miltä joku kuulostaa. Ainakin minulle on olennaista miltä vahvistin tuntuu.

Siis mitä totalitääristä ihmettä just luin?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
kosmonausea
28.10.2018 11:58:27 (muokattu 28.10.2018 12:03:05)
StaggerLee: Ei perkele mitä sönkötystä ja nönönönönöö tämä threadi.

Kyllä nyt jokaisen vähänkin kitaroiden kanssa leikkineen pitäisi tietää mitä tarkoittaa marshall soundi.

Ensinnäkin: en oo jaksanut lukea ketjua tarkalleen, mitä täällä on "sönkötetty", tartuinpahan vain tähän joutessani.

Mää oon kyllä leikkiny näillä muutamankin hetken, ja mulla on kyllä aika hyvä aavistus, mihin suuntaan se varmaankin vie, jos joku multa sellaista tilaa, ja tiedän mihin kontekstiin sitä tilataan; mutta en voi sanoa tietäväni tarkalleen, mitä tarkoittaa, jos joku viittaa yksinään "Marshall-soundiin".

Onko se JTM 45? Onko se Bluesbreaker? Onko se Plexi? Mitä se tarkoittaa? Onko se Super Lead? Onko se Major? Onko se JMP? Onko se JCM 800? Ilmeisesti ei ainakaan JCM 900 tai joku Valvestate 8080? JCM 2000? Entä millä monellako ja elementeillä? G12M-25? G12-H30? G12-65? G12-70? G12T-75? Vintage 30?

Sitte kun Mesojakin on vaikka mihin lähtöön ja kuulo- ja tuntoaistimukset melko henkilökohtaisia, voi varmaan olla mahdollista, että joku saa omiin tarpeisiinsa jostain Mesa-yhdistelmästä jotain Marshall-yhdistelmää hyvinkin approksimoivan soundin. Ei se varmaan ikinä juuri sama ole niin kauan kuin elementit ja niitä ympäröivä kotelo ei ole sama, plus että se yhdistelmä putkia, konkkia, vastuksia ja mitä lie kuristimia ei ole sama, eikä välttämättä edes vahvistimille seinästä tuleva jännite ole sama. Puhumattakaan, ettäkö sen Marshall-soundin tunnistamiseen ois tallennettu mieleen äänikuva, jossa sinne yksiselitteisen Marshall-soundin tuottavaan laitteistoon ois syötetty jotain ideaalia siniaaltoa tms., jotta kitarat ja soittaja sieltä edestäkin eliminoitaisi vertailuun.

Lopuksi suosittelisinkin tännekin foorumille kaikille käyttämään vaikka 15-30 minuuttia aikaa vastaustensa jäsentelyyn, pohtimiseen ja argumentoinnin edes jonkinlaiseen selkeyteen. Ei tämäkään varmaan upea mallikappale sellaisesta ole, mutta kummasti pieni tauko saattaa antaa etäisyyttä, jotta voisi saavuttaa edes vähän neutraalimpaa ajattelua ja ilmaisutapaa.

Ylipäätään on ehkä hyvä tiedostaa, että tuskin ikinä kukaan tietää jotain asiaa aivan täydellisen yksiselitteisesti niin, etteikö olisi varaa tarkistaa mielipiteitään/faktojaan/luulojaan. Siksihän nämäkin ketjut leviää. Jos tuntuu siltä, että tietää, suosittelen tarkistamaan, onko vahingossa lipsahtanut pää perseeseen ja jos on, miten syvälle.

(Mulla ois muuten itellä torilla luullakseni varsin kohtuulliseen hintaan yksi Les Paul, niin saadaan tämä sidottua etäisesti ketjun otsikkoon.)
Minä oon Hautamäjen Anssi.
hallu
28.10.2018 12:04:16
kosmonausea: Ensinnäkin: en oo jaksanut lukea ketjua tarkalleen, mitä täällä on "sönkötetty", tartuinpahan vain tähän joutessani.

Mää oon kyllä leikkiny näillä muutamankin hetken, ja mulla on kyllä aika hyvä aavistus, mihin suuntaan se varmaankin vie, jos joku multa sellaista tilaa, ja tiedän mihin kontekstiin sitä tilataan; mutta en voi sanoa tietäväni tarkalleen, mitä tarkoittaa, jos joku viittaa yksinään "Marshall-soundiin".

Onko se JTM 45? Onko se Bluesbreaker? Onko se Plexi? Mitä se tarkoittaa? Onko se Super Lead? Onko se Major? Onko se JMP? Onko se JCM 800? Ilmeisesti ei ainakaan JCM 900 tai joku Valvestate 8080? JCM 2000? Entä millä monellako ja elementeillä? G12M-25? G12-H30? G12-65? G12-70? G12T-75? Vintage 30?

Sitte kun Mesojakin on vaikka mihin lähtöön ja kuulo- ja tuntoaistimukset melko henkilökohtaisia, voi varmaan olla mahdollista, että joku saa omiin tarpeisiinsa jostain Mesa-yhdistelmästä jotain Marshall-yhdistelmää hyvinkin approksimoivan soundin. Ei se varmaan ikinä juuri sama ole niin kauan kuin elementit ja niitä ympäröivä kotelo ei ole sama, plus että se yhdistelmä putkia, konkkia, vastuksia ja mitä lie kuristimia ei ole sama, eikä välttämättä edes vahvistimille seinästä tuleva jännite ole sama. Puhumattakaan, ettäkö sen Marshall-soundin tunnistamiseen ois tallennettu mieleen äänikuva, jossa sinne yksiselitteisen Marshall-soundin tuottavaan laitteistoon ois syötetty jotain ideaalia siniaaltoa tms., jotta kitarat ja soittaja sieltä edestäkin eliminoitaisi vertailuun.

Lopuksi suosittelisinkin tännekin foorumille kaikille käyttämään vaikka 15-30 minuuttia aikaa vastaustensa jäsentelyyn, pohtimiseen ja argumentoinnin edes jonkinlaiseen selkeyteen. Ei tämäkään varmaan upea mallikappale sellaisesta ole, mutta kummasti pieni tauko saattaa antaa etäisyyttä, jotta voisi saavuttaa edes vähän neutraalimpaa ajattelua ja ilmaisutapaa.

Ylipäätään on ehkä hyvä tiedostaa, että tuskin ikinä kukaan tietää jotain asiaa aivan täydellisen yksiselitteisesti niin, etteikö olisi varaa tarkistaa mielipiteitään/faktojaan/luulojaan. Siksihän nämäkin ketjut leviää. Jos tuntuu siltä, että tietää, suosittelen tarkistamaan, onko vahingossa lipsahtanut pää perseeseen ja jos on, miten syvälle.

(Mulla ois muuten itellä torilla luullakseni varsin kohtuulliseen hintaan yksi Les Paul, niin saadaan tämä sidottua etäisesti ketjun otsikkoon.)

Siinäpä se olennainen kiteytyi + kiitos :-)
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
BugBadWolf
28.10.2018 13:26:47
Jucciz:... minkä tahansa merkin fani...

Taitaa minulla olla muutama muunkin merkkinen. Diagnoosisi perustuu toiveajatteluun ja - kuten aina - yrittää siirtää keskustelun varsinaisesta aiheesta keskustelijaan.

Se ei koskaan toimi.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
28.10.2018 13:29:35
StaggerLee:...Kyllä nyt jokaisen vähänkin kitaroiden kanssa leikkineen pitäisi tietää mitä tarkoittaa marshall soundi....

Kertonet sitten asian omin sanoin.

...Marshallia ei saa kuulostamaan Mesalta eikä Mesaa Marshallilta.

Paskapuhetta.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
LaMotta
28.10.2018 13:32:33 (muokattu 28.10.2018 13:33:01)

Kumpi Marshall-soundi on se 'the marshall-soundi'?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
BugBadWolf
28.10.2018 13:41:22
paskiaispaska:...niin miksi mark vitosen 2c+ kytkentä ei kuullosta oikealta 2cplussalta?...

Onko sinulla molemmat? Oletko verrannut rinnakkain? Oletko koskaan oikeasti yrittänytkään saada vahvistimen kuulostamaan joltain muulta kuin siltä aina hakemaltasi "omalta" soundilta?

Se miksi vahvistimet eivät kuulosta halutulta johtuu pääasiassa yhdestä pikkujutusta. Siitä että hankkiessaan uuden vahvistimen kansalainen X käyttää sitä samalla tavalla kuin ensimmäistään. Ainoaa koskaan käyttämään opettelemaansa kapinetta.

Tämähän on sama keskustelu kun vuosikymmenet sitten (me motoristit) tiesimme kaikki että Möhköllä ei voi keulia. Sitten tuli A Nyqvist ja sanoi "hehhehheh".
Guitarfreak
28.10.2018 14:03:00
kosmonausea: Ensinnäkin: en oo jaksanut lukea ketjua tarkalleen, mitä täällä on "sönkötetty", tartuinpahan vain tähän joutessani.

Hyvin kiteytetty ja johdonmukaisesti ulostettu tekstiksi. +
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
paskiaispaska
28.10.2018 14:32:10 (muokattu 28.10.2018 14:35:45)

BugBadWolf: Onko sinulla molemmat? Oletko verrannut rinnakkain? Oletko koskaan oikeasti yrittänytkään saada vahvistimen kuulostamaan joltain muulta kuin siltä aina hakemaltasi "omalta" soundilta?

Se miksi vahvistimet eivät kuulosta halutulta johtuu pääasiassa yhdestä pikkujutusta. Siitä että hankkiessaan uuden vahvistimen kansalainen X käyttää sitä samalla tavalla kuin ensimmäistään. Ainoaa koskaan käyttämään opettelemaansa kapinetta.

Tämähän on sama keskustelu kun vuosikymmenet sitten (me motoristit) tiesimme kaikki että Möhköllä ei voi keulia. Sitten tuli A Nyqvist ja sanoi "hehhehheh".

Ei ja en. Mutta ne jotka ovat verranneet, niin ovat sanoneet että ei kuullosta samalta. Noita vertailukeskusteluja on edelleen netti pullollaan... Mark v kuulemma kuullostaa hieman modernimmalta ja kompressoituneemmalta kuin alkuperänen. Monen mielestä mark v:n iic+ mode kuullostaa paremmalta ku alkuperänen, mutta ne jotka tykkää enemmän alkuperäsen soundista, mark v ei riitä. Ei siitä nyt vaan saa kaikkea soundia irti, paitsi joidenki ihmisten omissa kuvitelmissa, tai jos soundikorva ei ole ihan niin vaativa, eikä ymmärrä että se soundi koostuu muustakin ku siitä taajuusvasteesta. Varmasti on kyllä markkinoiden monipuolisin vahvistin ja itsekkin sellasen vielä joskus hommaan.

Ja ei kehtaa enää kirjotella tänne ilman aiheeseen kuuluvaa osuutta:

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1406718
Tämä rupee olemaan kohtuu edullinen.
BugBadWolf
28.10.2018 14:44:29
paskiaispaska: Ei ja en. Mutta ne jotka ovat verranneet, niin ovat sanoneet...

..etteivät ne toimi samalla tavalla. Tai ainakin ovat sanoneet noin jos tietävät yhtään siitä mistä puhuvat. Kuitenkin vertailtaessa, tietyissä säädöissä V kohtaa hyvinkin tarkkaan kakkosen ja nelosenkin. Tempun alkeet löytää V:n aapisesta ja hiertämällä siitä pääsee pidemmälle.

Jos taas puhut näistä netin kuuluisista "shootout"-videoista, ei niitä oikein voi pitää minään. Kyllähän eroja löytyy aina, kun väännetään kahden eri vahvistimen potikat samaan asentoon. Yleensä vielä kello tusinaan, "koska tämä on se soundi jonka valmistaja haluaa sinun kuulevan".

...huolimatta aapiseen kirjoittamistaan, täysin tuosta poikkeavista ohjeista jopa.

Miltä se "moderni" muuten kuulostaa? Kohinattomammalta? Ainoa iso ero jonka itse huomaan, on pääteputkissa. V menetti mielestäni vähän liikaa siinä että putkia ei sekakäytetä vanhempien markkien malliin.
StaggerLee
28.10.2018 16:21:16
BugBadWolf on kyl jonkin varmasti jonkin sortin nero kun se saa Mark V:n kuullostamaan Mark IV:ltä ja IIC+:salta ja Marshallilta ja ties miltä.
Tietääkseni kukaan muu käyttäjä ei ole tässä onnistunut. Lähinnä 99% käyttäjistä millä tahansa foorumilla on kirjoittanut pettymyksestään laitteeseen jos on tottunut käyttämään aikaisempia Markkeja ja haluaa niiden soundia.

Minusta V on hyvä peli mutta vanhat parempia. Jonkun mielestä hyvin voi olla V parempi. Minusta se on selvempi ja yksinkertaisempi käytettävä ja ihan hyväsoundinen peli sekin. Mutta ei niin hyvä soundinen kun vanhemmat :)

Itse sain Mark V:n toimimaan parhaiten kun laitoin V4 tai V6 paikkaan AX7 putken tilalle AT7 putken.. Soundista hävisi yläpää sirinää ja tuli muutenkin paljon "vintagempi" enemmän kuin vanhoissa Markeissa.

Suosittelen kaikkien V:n käyttäjien kokeilemaan. Itsellä oli V4 paikassa.
vapari
28.10.2018 16:33:14 (muokattu 28.10.2018 16:33:34)
Menkää nyt helvettiin off topiccinne kanssa. TÄMÄ ON TORILLA HALPAA JUURI NYT KETJU!
Barska
28.10.2018 17:17:33 (muokattu 28.10.2018 17:21:13)

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1405690

Tää on halpa eiks??

Ja ei. Mulla on 2C+. Mark V:stä en kolmen päivän testissä saanut samaa soundia ulos samaan kaappiin. Studio Pre:kin on mun mielestä lähempänä.

Ei siinä, se Mark V:n 2C+ soundi on kyllä oikein hyvä. Ja hyvä vahvistin, laitoin vaan rahnat johonkin muuhun tyhmään.

TA-30:n Vihreä kanava on kyllä ihan Vox soundillisesti. Mulla on ollut useampikin AC-30 60-luvulta ja onpa yksi mun mielestä parhaista vahvareista ikinä. Kyllä se mulle tarpeeksi Vox on. Eihän ne vanhatkaan, vaikka samaa mallia ja samoilta vuosilta, ihan samalta kaikki kuulosta...

Stiletto. Stiletto on samaan kaappiin rinnan kyennyt imitoimaan, mulla -70 JMP 1987:aa. Folkesson Modattua JCM900 ja JCM900:sta modattua hod rod-plexiä. Edelleen kaverin -70 JMP kuulostaa ihan erilaiselta, kuin mun. Kuitenkin kaikki tunnistaa molemmat Marshalliksi :)

Guitar Player totesi joskus, Mark IV testatessaan, että sai joillain säädöillä sen kuulostamaan ihan Marshallilta. EN epäile, Mesassa on niin paljon säädettävää.

Mesa EI ole Marshall, tai toisin päin. Tällä hetkellä tulee useiten kytkettyä piuha Mesaan, silti jos talo palaisi ja saisin vain yhden vahvisimen pelastettua olisi se luultavasti Marshall.

Nyt jos jatketaan muissa ketjuissa vahvareista? Ja toi ESP on minusta HALPA!

EDIT: vaparille ansaittu plussa!
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
BugBadWolf
28.10.2018 19:00:11
Barska: ...Mulla on 2C+. Mark V:stä en kolmen päivän testissä saanut samaa soundia ulos samaan kaappiin...

Ei kukaan ole väittänyt että se olisi ihan sama. Tosin moni väittää minun väittäneen sellaisia.

Markin saa kuulostamaan monilta. Juurikin sen säädettävyyden takia.

Ja tuossa halpaa. Joku hakekoon trokaukseen (jos on aitoa tavaraa). Minä en nyt jaksa.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1406592
paskiaispaska
28.10.2018 23:46:16

BugBadWolf: Ei kukaan ole väittänyt että se olisi ihan sama. Tosin moni väittää minun väittäneen sellaisia.
.

Tän on pakko olla trolli :D

"tietyissä säädöissä V kohtaa hyvinkin tarkkaan kakkosen ja nelosenkin."

Ja vielä hirvee kyseenalaistaminen ku yrittää kertoa että netti täys kirjotteluja missä on vertailtu alkuperästä ja veen modia ja se modi ei ole vastannut täysin alkuperästä soundia. Ja sanottu että käyttäjässä on vika jos vahvistin ei kuullosta halutulta. Pilkkuakaan ei saa nussia sillon ku todistaa toisen puheet vääräksi.

Nyt vähä ärsyttää ku on tullu tuhlailtua aikaa tähän. Ei mitään järkeä. I'm out.
BugBadWolf
29.10.2018 16:53:36
paskiaispaska:...Pilkkuakaan ei saa nussia sillon ku todistaa toisen puheet vääräksi...

Nussit väärin.

Tietyissä säädöissä kohtaavat. Se tarkoittaa siis sitä että laitteet kuulostavat samalta, kun ne säätää tietyllä tavalla.

Tyhjänpäiväistä hölmöilyä tämä herrasväen olkiukkoilu.
VIPMetal
29.10.2018 17:54:09 (muokattu 29.10.2018 18:01:46)

Aina rahatukko kourassa tulee kattomaan tätä ketjua... Shut up and take my money!

Sitte täällä vängätään jostain päivänselvistä asioista... Heti ku jotain Yle Uutisia lukis.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
Gary the pine
29.10.2018 18:59:18
VIPMetal: Aina rahatukko kourassa tulee kattomaan tätä ketjua... Shut up and take my money!

Sitte täällä vängätään jostain päivänselvistä asioista... Heti ku jotain Yle Uutisia lukis.

Mul olis sulle yks JMP-1 ;-)
Tulin, näin, paskoin housuun.
StaggerLee
29.10.2018 19:22:41
Gary the pine: Mul olis sulle yks JMP-1 ;-)

Joka ei hinnoittelultaan vain sovi mitenkään tähän ketjuun :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)