Aihe: Custom shop-soittimilla rahastus
1 2 3 4 515 16 17 18 1921 22 23 24 25
Kaihua
25.10.2018 22:58:10
mpekkanen: Treenata ja mahdollisesti kehittyäkin musiikissa kuitenkin voi, jos on mielenkiintoa ja siihen laittaa aikaa. Ei tarvitse CS soittimia taikka custom teetettyjä kitaroita, että soittamista voi harrastaa ja hyvinkin pitkälle. Edullisimmillakin voi ihan hyvin soittaa.

Näin on. Sen varmaan useimmat meistä tietää. Mutta sitten toisaalta voi vaikkapa panostaa ja ostaa inspiroivan instrumentin. Kaikille musiikki ei ole työtä tai välttämättä edes tavoitteellista toimintaa. Itselle se on lähinnä hauskanpitoa ilman suurempia tavoitteita tai pitkän tähtäimen suunnitelmia. Välillä tehdään keikka jossain ja ehkä vähän äänitetään jotain. Siitä huolimatta ne biisit on kiva soitella sellaisilla kamoilla jotka itseä sattuu mahdollisimman paljon miellyttämään. Ehkä mun mielipide ei ole niin painava kun en ole oikea muusikko ja soittokokemustaki on vasta alle 20 vuotta mutta sitä mieltä mä kuitenkin oon.
Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen
hallu
25.10.2018 23:09:44
Kaihua: Näin on. Sen varmaan useimmat meistä tietää. Mutta sitten toisaalta voi vaikkapa panostaa ja ostaa inspiroivan instrumentin. Kaikille musiikki ei ole työtä tai välttämättä edes tavoitteellista toimintaa. Itselle se on lähinnä hauskanpitoa ilman suurempia tavoitteita tai pitkän tähtäimen suunnitelmia. Välillä tehdään keikka jossain ja ehkä vähän äänitetään jotain. Siitä huolimatta ne biisit on kiva soitella sellaisilla kamoilla jotka itseä sattuu mahdollisimman paljon miellyttämään. Ehkä mun mielipide ei ole niin painava kun en ole oikea muusikko ja soittokokemustaki on vasta alle 20 vuotta mutta sitä mieltä mä kuitenkin oon.

No joo, mä olen samaa mieltä kanssasi siitä että hyvillä kamoilla on kivempi soittaa kuin huonoilla tai keskinkertaisilla kamoilla. Mutta toisaalta olen myös sitä mieltä, että kamoissa kannattaa edetä sen mukaan mitä pystyy itse havaitsemaan ja mikä palvelee omaa tekemistä. Tarkoitan, että jos ei kuule tai tunne eroa kahden kitaran välillä, niin sitten kannattaa ostaa se halvempi ja ostaa sen kalliimman vasta sitten kun ymmärtää miksi se on kalliimpi. Toisin sanoen haluaisin, että ihmiset seuraisivat rohkeasti omia havaintojaan eivätkä kyselisi muilta mikä siinä on hyvää. Koska sellainen ero mitä ei voi huomata, niin sillä ei ole merkitystä. Sitten kun sen merkityksen löytää niin kannattaa luottaa itseensä eikä siitä asiasta tarvitse tapella kenenkään kanssa.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Funkånaut
25.10.2018 23:36:04

mpekkanen: En tiedä riittääkö tupakka-askin hinnaksi enää 5 euroa. Jos polttaa askin päivässä on kuukaudessa kulunut jo 150 euroa, siihen päälle jos laskee baarissa käymisen taikka kotona tissuttelun-->Noista tulee jo aika paljon sellaista löysää, jolla saa ihan oikeasti kitarankin.
Säästää toki täytyy, mutta mahdollista se on.

Riittäisikin vitonen norttiaskiin. Likemmäks seitsemän euroa halvimmatkin nykyään, pehmeä Camel on sen 7,10€/aski.

Mutta joo, omilla valinnoilla VOI vaikuttaa ainakin siihen, mihin se raha palaa. Tiettyyn pisteeseen ainakin.
"Ei kannata ryhtyä matkimaan Don Quijotea. Parasta on vain tyytyä jäätelön syöntiin."
Kaihua
26.10.2018 00:22:59
hallu: No joo, mä olen samaa mieltä kanssasi siitä että hyvillä kamoilla on kivempi soittaa kuin huonoilla tai keskinkertaisilla kamoilla. Mutta toisaalta olen myös sitä mieltä, että kamoissa kannattaa edetä sen mukaan mitä pystyy itse havaitsemaan ja mikä palvelee omaa tekemistä. Tarkoitan, että jos ei kuule tai tunne eroa kahden kitaran välillä, niin sitten kannattaa ostaa se halvempi ja ostaa sen kalliimman vasta sitten kun ymmärtää miksi se on kalliimpi. Toisin sanoen haluaisin, että ihmiset seuraisivat rohkeasti omia havaintojaan eivätkä kyselisi muilta mikä siinä on hyvää. Koska sellainen ero mitä ei voi huomata, niin sillä ei ole merkitystä. Sitten kun sen merkityksen löytää niin kannattaa luottaa itseensä eikä siitä asiasta tarvitse tapella kenenkään kanssa.

En mä oikeastaan puhunu hyvistä tai huonoista soittimista vaan sellaisista jotka inspiroi. Sehän tarkoittaa meidän jokaisen kohdalla mahdollisesti hyvinkin eri asioita. Tää keskustelu tuntuu tasaiseen tahtiin kääntyvän laatuun vaikka soittimessa on muitakin tekijöitä. Mun mielestä on ihan sama vaikka skippais ne squierit kokonaan ja alkais suoraan vaikka sieltä jenkkisoittimista jos sattuu pätäkkää ja hinkua olemaan. Eikös se ole tärkeintä että on kiva soitin joka inspiroi soittamaan?
Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen
stratomaster
26.10.2018 08:11:50

Kaihua: En mä oikeastaan puhunu hyvistä tai huonoista soittimista vaan sellaisista jotka inspiroi. Sehän tarkoittaa meidän jokaisen kohdalla mahdollisesti hyvinkin eri asioita. Tää keskustelu tuntuu tasaiseen tahtiin kääntyvän laatuun vaikka soittimessa on muitakin tekijöitä. Mun mielestä on ihan sama vaikka skippais ne squierit kokonaan ja alkais suoraan vaikka sieltä jenkkisoittimista jos sattuu pätäkkää ja hinkua olemaan. Eikös se ole tärkeintä että on kiva soitin joka inspiroi soittamaan?

Tässä ollaan aika olennaisen äärellä. Kitaran laatua voidaan arvioida objektiivisesti moneltakin kantilta, esim. osien laadun, nauhatyön ja viimeistelyn perusteella. Mikä on sitten lopulta se itselle paras keppi, onkin toinen juttu. Mulla oli taannoin yksi puoliakustinen Ibanez, joka oli kaikin tavoin hyvin tehty. Viimeistely ja nauhatyö ei jättäneet toivomisen varaa, mikitkin oli vallan hyvät ja kaulakin sinänäsä käteen sopiva. Kuitenkaan en soittanut sillä juuri koskaan, se ei vain inspiroinut. Aina tarttui vierestä käteen joku muu. Kun se oli pari vuotta pölyttynyt telineessään, ajattelin että noin hyvin tehty kitara ansaitsee parempaa joten myin sen. Vieläkään en osaa sanoa, mistä johtuu ettei tuo kitara houkutellut soittamaan.
Laulava Kylätohtori
26.10.2018 10:31:36
Mielestäni se, että tupakka maksaa 5-7 euroa aski, on vuono perushe väitteelle, että kaikki voivat ostaa sitä ja tätä. No ei voi. Ja koska ihmisillä on kovasti erilaiset elämäntilanteet, asiaa on ihan turhaa peilata oman, tai edes kaverin, kautta.

Polttavia ihmisiä on muutenkin nykyään yhä vähemmän ja taitaa olla harva heikompituloinen, joka ostelee Mallua tai Camelia. Yleensä mennään ryssän mahorkalla tai itse käärityillä sätkillä.

No niin, jatkakaa...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
26.10.2018 16:38:13
Kaihua: En mä oikeastaan puhunu hyvistä tai huonoista soittimista vaan sellaisista jotka inspiroi. Sehän tarkoittaa meidän jokaisen kohdalla mahdollisesti hyvinkin eri asioita. Tää keskustelu tuntuu tasaiseen tahtiin kääntyvän laatuun vaikka soittimessa on muitakin tekijöitä. Mun mielestä on ihan sama vaikka skippais ne squierit kokonaan ja alkais suoraan vaikka sieltä jenkkisoittimista jos sattuu pätäkkää ja hinkua olemaan. Eikös se ole tärkeintä että on kiva soitin joka inspiroi soittamaan?

No en ihan noin jyrkästi tarkoittanut ja olen kanssasi samaa mieltä, että inspiroiva soitin on just hyvä. Olen muuten myös sitä mieltä, että se "täydellinen" soitin ei todellakaan ole aina (jos koskaan) se paras. Paras/inspiroivin soitin on mun mielestä semmoinen jossa pitää olla vähän "luonnetta" ehkä se saa olla vähän oikukaskin (vrt. 60 luvun urheiluauto vs. tämän päivän Tesla, niin mä olen se joka ottaisin sen 60 luvun urheiluauton).

Mä tarkoitin sillä erojen havaitsemisella sitä, että jos ei pysty huomaamaan eroa vaikkapa G-pajan CS/R:n ja stankun välillä, niin kannattaa ostaa se stankku ekaks ihan vaan siksi, että osa CSR:istä ei oikeasti eroakaan siitä ja siksi kannattaa ensin oppia huomaamaan mikä niissä on se the juttu, että osaa sitten valkata itselleen mieleisen.
toivase
27.10.2018 09:50:06
BugBadWolf: Hämmästyn joka päivä jostain. Yleensä kuitenkin lähinnä jostain ihmiskunnan erityispiirteestä. Kitarat eivät enää hirveästi yllätä.

Muutama paja kykenee ihan kaikkeen. Niistä sitten valitsee sopivimman.

Tom Andersonin paja teki täysin tietoisesti laadullisesti täydellisen T-mallisen kitaran, mutta he olivat täysin tietämättömiä siitä, että se olisi täydellnen kitara juuri minulle. Jos olisin tilannut itselleni täydellisen custom-kitaran ennen tuota kitaraa, ei se olisi ollut noilla ko. kitaran spekseillä :).
Jucciz
27.10.2018 11:57:49
Tupakkivertaus ontuu hieman kyllä: penniäkään en oo tienannut sillä, että en oo polttanut kohta 37 vuoteen. Sinänsä askin hinta voitaisiin mun puolestani korottaa vaikka 50 euroon, jotta yhä useampi ymmärtäisi keksiä rahoilleen edes vähän mielekkäämpää käyttöä.
2randpo
27.10.2018 19:34:21

Jucciz: Tupakkivertaus ontuu hieman kyllä: penniäkään en oo tienannut sillä, että en oo polttanut kohta 37 vuoteen. Sinänsä askin hinta voitaisiin mun puolestani korottaa vaikka 50 euroon, jotta yhä useampi ymmärtäisi keksiä rahoilleen edes vähän mielekkäämpää käyttöä.

Näin sanoisin itsekin. Lähinnä siksi, että ne jotka polttavat eivät tee sitä ensisijaisesti siksi, että olisivat riippuvaisia. Tupakkaa (ja kannabista) poltetaan, koska sitä halutaan polttaa. Eikä tämä sulje pois (psykologista) riippuvuutta. Ihan eri asiasta on kyse esim. opioidien, bentsojen ja alkonkin kanssa silloin, kun se on muuttunut fyysiseksi sairaudeksi.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
TTV
27.10.2018 20:11:46
2randpo: Näin sanoisin itsekin. Lähinnä siksi, että ne jotka polttavat eivät tee sitä ensisijaisesti siksi, että olisivat riippuvaisia. Tupakkaa (ja kannabista) poltetaan, koska sitä halutaan polttaa. Eikä tämä sulje pois (psykologista) riippuvuutta. Ihan eri asiasta on kyse esim. opioidien, bentsojen ja alkonkin kanssa silloin, kun se on muuttunut fyysiseksi sairaudeksi.

Taidat turista nyt hieman omiasi; nikotiini ja siten myös tupakka koukuttavat paljon alkoholia voimakkaammin ja siksi 99,9% tupakoijista polttavat nimenomaan riippuvuuden takia. Pari ekaa röökiä menee mukavasti teemalla "minä hallitsen tilanteen", mutta sen jälkeen rööki ottaakin ohjat käsiiin.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
BugBadWolf
27.10.2018 20:30:34
toivase:...Jos olisin tilannut itselleni täydellisen custom-kitaran ennen tuota kitaraa, ei se olisi ollut noilla ko. kitaran spekseillä :).

Pointtini suomalaisten pajojen mukaantuomisessa tähän keskusteluun on lähinnä se että muutama kotimainen olisi kyennyt tekemän tuon telesi halvemmalla ja laadulla joka kestää vertailua mihin tahansa maailmalla tunnettuun merkkiin. Customin voi tilata myös olemassa olevan kitaran mittoihin ja rautoihin.

Custonin tilaaminenhan on vaikea juttu, eikä välttämättä edes paras idea ihan kaikille. On totta että soittajalla pitää olla melkoisesti kilometrejä mittarissa ollakseen edes vähän perillä siitä, mitä on tilaamassa. Sepät tietävät kyllä (pääsääntöisesti) tarpeellisen, jos tilaaja osaa kertoa tarpeistaan. Jos ei osaa, on hyvinkin mahdollista saada helvetin hyvä kitara ja silti paha mieli.

Silläpä saattaa olla niin että valmiin kitaran ostaminen on helpoin tapa löytää itselleen sopiva. Se, minkälaisen painoarvon kaupassa laittaa hinnan ja laadun suhteelle, näyttäisi olevan varsin kirjavan mielipidekokoelman takana.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
2randpo
27.10.2018 20:41:19

TTV: Taidat turista nyt hieman omiasi; nikotiini ja siten myös tupakka koukuttavat paljon alkoholia voimakkaammin ja siksi 99,9% tupakoijista polttavat nimenomaan riippuvuuden takia. Pari ekaa röökiä menee mukavasti teemalla "minä hallitsen tilanteen", mutta sen jälkeen rööki ottaakin ohjat käsiiin.

Ihan faktahan se on, että nikotiini ei aiheuta noin 20 prosentille mitään fyysisiä vieroitusoireita. Pieni osa saa voimakkaampia fyysisiä vieroitusoireita (esim. hikoilu, levottomuus) mutta ne eivät ole mitenkään verrattavissa edellä mainittujen muiden päihteiden aiheuttamiin. Vieroitusoireet ovat tietysti yksilöllisiä. Mutta tupakan kohdalla etupäässä psykologis-sosiaalisia.

Se on kyllä totta, että lopettamisen jälkeen nikotiinireseptorit periaattessa ovat loppuelämän valmiina venailemassa. Joskus olen sen itsekin huomannut, kun joku on sytyttänyt vieressä röökin: samantien tekisi mieli laittaa itsekin palamaan. Joten koukku on tavallaan loppuelämän olemassa. Mutta kyseinen himo kestää ehkä sekunnin, ainakin itselläni.

Mutta joo, kaikkihan me turistaan täällä omiamme noin muuten.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
TTV
27.10.2018 21:05:30
2randpo: Ihan faktahan se on, että nikotiini ei aiheuta noin 20 prosentille mitään fyysisiä vieroitusoireita. Pieni osa saa voimakkaampia fyysisiä vieroitusoireita (esim. hikoilu, levottomuus) mutta ne eivät ole mitenkään verrattavissa edellä mainittujen muiden päihteiden aiheuttamiin. Vieroitusoireet ovat tietysti yksilöllisiä. Mutta tupakan kohdalla etupäässä psykologis-sosiaalisia.

Se on kyllä totta, että lopettamisen jälkeen nikotiinireseptorit periaattessa ovat loppuelämän valmiina venailemassa. Joskus olen sen itsekin huomannut, kun joku on sytyttänyt vieressä röökin: samantien tekisi mieli laittaa itsekin palamaan. Joten koukku on tavallaan loppuelämän olemassa. Mutta kyseinen himo kestää ehkä sekunnin, ainakin itselläni.

Mutta joo, kaikkihan me turistaan täällä omiamme noin muuten.

Jep, loppuelämän valmius on täälläkin, pitää vaan sulkea houkutus pois :-)

Varsinaiseen aiheeseen liittyen; itse olen saanut paljon lisäarvoa Custom kitaroiden teettämisellä. Sekä Amfin että Kiiraksen tapauksessa kansipuun viimeistelyllä tallakäden viisteen osalta sain just sellaiset kitarat, jotka sulautuvat minuun ja minä niihin. Hintalappu ei ollut iso verrattuna massafirmojen liukuhihna kompromisseihin. Ainoa Custom Shopin tuote, jonka olen omistanut, oli Jacksonilta ja sen viimeistely ei ainakaan yltänyt kotimaisten pajojen tasolle. Tällä perusteella suosin mielummin Custom kitaroita, ehkäpä jonain päivänä sellaisen teetän ihan merkkiliikkeen Custom Shopissa...
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
hallu
27.10.2018 21:44:43
2randpo: Näin sanoisin itsekin. Lähinnä siksi, että ne jotka polttavat eivät tee sitä ensisijaisesti siksi, että olisivat riippuvaisia. Tupakkaa (ja kannabista) poltetaan, koska sitä halutaan polttaa. Eikä tämä sulje pois (psykologista) riippuvuutta. Ihan eri asiasta on kyse esim. opioidien, bentsojen ja alkonkin kanssa silloin, kun se on muuttunut fyysiseksi sairaudeksi.

Itse en näe mitään syytä väheksyä psykososiaalista riippuvuutta enkä myöskään korostaa fyysistä riippuvuutta mitenkään muun riippuvuuden yläpuolelle. Kaikki ne on sairauksia ja niitä tulee ja niitä voi hoitaa.
2randpo
27.10.2018 22:05:38

hallu: Itse en näe mitään syytä väheksyä psykososiaalista riippuvuutta enkä myöskään korostaa fyysistä riippuvuutta mitenkään muun riippuvuuden yläpuolelle. Kaikki ne on sairauksia ja niitä tulee ja niitä voi hoitaa.

En minäkään. Tarkoitus oli tuoda esiin, että nikotiiniriippuvuudesta eroon pääseminen on tilastojen valossakin huomattavasti helpompaa kuin vaikkapa opioideista kokonaan eroon pääsy: reilut 90 % lopettaneista aloittaa käytön uudestaan. Eli ihan eri asia kuin tupakoinnin lopettaminen, joka on sekin joillekin vaikeampaa kuin toisille.
hallu
27.10.2018 22:12:45 (muokattu 27.10.2018 22:14:38)
paskat nyt menee niin offtopikiksi että unohdetaan koko juttu.
toivase
28.10.2018 00:07:21
BugBadWolf: Pointtini suomalaisten pajojen mukaantuomisessa tähän keskusteluun on lähinnä se että muutama kotimainen olisi kyennyt tekemän tuon telesi halvemmalla ja laadulla joka kestää vertailua mihin tahansa maailmalla tunnettuun merkkiin. Customin voi tilata myös olemassa olevan kitaran mittoihin ja rautoihin.

Custonin tilaaminenhan on vaikea juttu, eikä välttämättä edes paras idea ihan kaikille. On totta että soittajalla pitää olla melkoisesti kilometrejä mittarissa ollakseen edes vähän perillä siitä, mitä on tilaamassa. Sepät tietävät kyllä (pääsääntöisesti) tarpeellisen, jos tilaaja osaa kertoa tarpeistaan. Jos ei osaa, on hyvinkin mahdollista saada helvetin hyvä kitara ja silti paha mieli.

Kiitos infosta. Arvostan aina itseäni kokeneempien ja asioista paremmin perillä olevien mielipiteitä. Minulla on soittokokemusta reilut 45 vuotta, joten olen vasta kitaroinnin alkutaipaleella. Kotimaisia custom-kitaroita (3 eri pajan tuotoksia) minulla on ollut (tai on edelleen) vaivaiset n. 6 kappaletta, joten niistäkään en nyt niin kauheasti osaa sanoa. Jääköön täten kommentoimatta tuo kohta, että olisin saanut samanlaisen kitaran halvemmalla jostakin muualta... :).
BugBadWolf
28.10.2018 13:58:54
toivase: ...Minulla on soittokokemusta reilut 45 vuotta,...

Minun ensimmäisestä keikastani ei ole kuin 39 vuotta. Jostain syystä pelkkä ajan kuluminen ei vaikuttaisi kuitenkaan toimivan tietoa lisäävänä seikkana. Siihen pitäisi liittää asiaan liittyviä kokemuksia.

Itse olen ajanut autoa pidempään kuin Räikkös-Kimi, mutta saattaisin hyvinkin hävitä muutaman sekunnin per ratakierros.

... Jääköön täten kommentoimatta tuo kohta, että olisin saanut samanlaisen kitaran halvemmalla jostakin muualta... :).

Kannattaa kysellä useammasta pajasta.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)