Aihe: Vinkki: Torilla halpaa juuri nyt.
1 2 3 4 582 83 84 85 86153 154 155 156 157
sustain65
27.10.2018 07:45:58
En jaksa lukea kaikkea läpi, mutta ihmettelen että miksi Mark V:lla pitäisi tavoitella joitakin muiden valmistajien vahvistimien soundeja. Itellä on kyseinen laitos ja ei ole mitään syytä yrittää saada siitä Marshallia, Fenderiä, Voxia tai muuta kuin Mesa Boogie.
Shredator
27.10.2018 08:00:35

sustain65: En jaksa lukea kaikkea läpi, mutta ihmettelen että miksi Mark V:lla pitäisi tavoitella joitakin muiden valmistajien vahvistimien soundeja. Itellä on kyseinen laitos ja ei ole mitään syytä yrittää saada siitä Marshallia, Fenderiä, Voxia tai muuta kuin Mesa Boogie.

Näin juuri. Sitä soundia tulee rakastaa ja jos muuta haluaa niin hommaat kaveriksi vaikka sen Marshallin sitten. Ite oon tähän filosofiaan luottanut ja tyytyväinen olen kokoelmaani :)
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
hallu
27.10.2018 09:39:52
paskiaispaska: ................

Hallu, mä tarkotin ton kohteliaisuutena :) Vaikka saa sen toki vittuilunaki ottaa. Olis kiva väitellä tästä enemmänkin oikeen aiheen alla, mutta vähän huono sellanen "kuullostaako mesa voxilta?" alotus ilman sen syvempää pohjustusta aiheeseen.

..................

Äh pahoittelen.... olin eilen niin ahdistunut omasta älämölöstäni että en malttanut keskittyä kunnolla siihen mitä muut sanoo :-)
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
StaggerLee
27.10.2018 15:49:05 (muokattu 27.10.2018 15:50:34)
Mark V saa mark V soundin ulos. Siitä ei saa edes Mark IV tai varsinkaan Mark IIc soundia ulos. Niin ja aivan turha väittää että siitä saisi marshall tms soundia ulos..

Oli suuri virhe Mesalta oli nimetäkkin alunperin ne Mark V moodit kanavilla tyyliin 2c+ / IV jne.. ois laittanut vain eri nimet niin jengi ei vertailisi niitä niin paljoa.

Monen monta mesaa omistaneena V on isoin pettymys. esim. Mark IV ja IIc päihittää sen mennen tullen.. Ja quad ja studiopreamp jne..

V:ssä on koitettu saada vaikka mitä ja yksinkertaistettua kaikkea.. mutta ihan liikaa. Minusta yksi tärkeä asia Markeissa aina ollut gain ja drive nupikat erikseen. Se puuttuu V:stä.. Sekä puuttuu kaikki monen push/pull potikat jne jne..

Ei sillä on se V myös ihan hyvä peli. Siinä on 1 kanava ihan perkeleen hyvä. 3 kanava taas varmaan huonoin kaikista markeista. Eli se pää lead kanava. Siksi itse en V:tä käytä. Koitin kyllä tykätä, minulla on ollut V nuppina jo 2 kertaa. Ei vain lähde vaikka kuinka haluaisi.

jotta ei menisi ihan offtopiccina niin eikös tämä ole ihan edullinen ja käsittääkseni aika hyvä nuppi.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1386842
hallu
27.10.2018 17:55:38
StaggerLee: Mark V saa mark V soundin ulos. Siitä ei saa edes Mark IV tai varsinkaan Mark IIc soundia ulos. Niin ja aivan turha väittää että siitä saisi marshall tms soundia ulos..

Oli suuri virhe Mesalta oli nimetäkkin alunperin ne Mark V moodit kanavilla tyyliin 2c+ / IV jne.. ois laittanut vain eri nimet niin jengi ei vertailisi niitä niin paljoa.

Monen monta mesaa omistaneena V on isoin pettymys. esim. Mark IV ja IIc päihittää sen mennen tullen.. Ja quad ja studiopreamp jne..

V:ssä on koitettu saada vaikka mitä ja yksinkertaistettua kaikkea.. mutta ihan liikaa. Minusta yksi tärkeä asia Markeissa aina ollut gain ja drive nupikat erikseen. Se puuttuu V:stä.. Sekä puuttuu kaikki monen push/pull potikat jne jne..

Ei sillä on se V myös ihan hyvä peli. Siinä on 1 kanava ihan perkeleen hyvä. 3 kanava taas varmaan huonoin kaikista markeista. Eli se pää lead kanava. Siksi itse en V:tä käytä. Koitin kyllä tykätä, minulla on ollut V nuppina jo 2 kertaa. Ei vain lähde vaikka kuinka haluaisi.

jotta ei menisi ihan offtopiccina niin eikös tämä ole ihan edullinen ja käsittääkseni aika hyvä nuppi.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1386842

Minä tykkään juurikin markV:n ykkös ja kakkoskanavasta eikä se leadkanavakaan ihan niin toivoton ole kun komenntistasi voisi päätellä, mutta toisaalta kaivelen siitäkin kanavasta aika matalaa gainia, niin en ole edes kovin kiinnostunut siitä minkälaista mättöosastoa siitä löytyy. Mut joo ymmärrän hyvin ettei kaikki tuon kanssa juttuun tule ja sehän onkin hyvän vavistimen tunnusmerkki että se ei ole hajuton eikä mauton joten siinä missä se joitakin ihastuttaa, niin toisia se sitten ei ihastuta.

Mutta se mikä minua eniten häiritsee keskustelussa vahvistinten vastaavuuksissa, on että toisaalta aika moni (minä mukaan lukien) sanoo kaivavansa eri vahvistimesta jokseenkin sen saman soundin (se vaan sitten löytyy joko helposti tai vaikeasti) ja toisaalta sama jatkuu myös noilla nimikitaristeilla joista sanotaan, että ne kuulostaa aina itseltään. Niin miksi me vahvistimien soundeista puhuttaessa käytetään aina preferenssinä toisia vahvistimia, vaikka mun soundi kuulostaa jokseenkin samalta soitin minä sitten Blackstaria tai Mesaboogieta, niin jokseenkin samaa aina etsin ja kun se löydän, niin uskon kuulostavani itseltäni. Näin ollen mun käsissä Mesa ja joku muu vahvari kuulostaa jokseenkin samalta, mutta ne vahvistimet ei todellakaan tunnu samalta. Jonkin laitteen kanssa joutuu tekemään enemmän töitä että se löytyy ja jonkun toisen kanssa se löytyy helpommin ja jonkin kassa se kieltämättä ei löydy ollenkaan.

Miksi me ei mieluummin puhuta tunnetuista soittajista silloin kun haluamme kertoa jostakin soudikonventiosta. Jos soundi on kerran soittajan ominaisuus, niin miksi me ei mielummin sitten puhuttaisi soittajista kun puhutaan soundeista ja kun puhutaan laitteista niin voitaisiin enemmän vaan kuivailla sitten sitä minkälaisen ruuvailun takana jokin haluttu soundi missäkin laitteessa on. Itse käytän mielelläni esimerkkinä John Scofieldia tai Larry Carltonia kuvaillessani minkälaisia särösoundeja pidän ihanteellisina ja mihin useinmiten itse tähtään. Jokainen voi sitten laittaa juutuubista kyseisiä herroja pyörimään ja kuulla heti mistä puhun eikä tarvitse kinata siitä mitä kukanenkin odottaa minkäkin merkkiseltä vahvistimelta. Esimerkiksi mun ihanteet ja idolit soittelee ihan erilaisilla vehkeillä kuin minä, mutta koen löytäneeni halutut soinnit suhteellisen vaivattomasti omista laitteistani eikä tarvii kinata miltä minä tai joku muu kuvittelee Marshallin soundaavan. Sitä paitsi kitara, kaappi ja kakki siltä väliltä vaikuttaa myös asiaan.
BugBadWolf
27.10.2018 20:36:19
paskiaispaska:...Eli siellä ei ole mitään yhdeksää eri etuastekytkentää, vaan joidenkin komponenttien arvoja vähän muokataan kytkimillä...

Pitäisikö siellä olla yhdeksän eri piirikorttia putkineen että se kelpaisi etuastekytkennäksi? Vai peräti 9 vahvistinta koteloineen kaikkineen?

Nyt kun aloit noita kytkentäkaavoja lueskelemaan, selaahan samalla myös muita vahvistimia. Huomaat että ne onnettomat ovat varsin samanlaisia ja erot ovat oikeastaan juurikin niissä muutamien kondensaattorien ja vastusten arvoissa.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
27.10.2018 20:43:53
sustain65: ...että miksi Mark V:lla pitäisi tavoitella joitakin muiden valmistajien vahvistimien soundeja....

Mark V ja vastaavat laitteet ostetaan siksi että yksi vahvistin tekisi tarpeeksi hyvin kaikki asiat. Sen lisäksi että monikanavaisuus helpottaa livesetin tekemistä, kapine venyy myös musiikkityylistä ja soundimaailmasta toiseen ilman että joku asia pitäisi tehdä toisenlaisen vahvistimen kanssa.

Se ei tietenkään ole syy hiertää soudeja mahdollisimman lähelle toisenmerkkisten laitteiden äänimaailmaa. Lähtökohta se kyllä on. Varsinainen syy on yksinomaan hauskanpito. Vähän sama kuin lapsosena keuli mopolla ja aikuisena ajeli matkapyörällä, laukut kiinni hiekkateitä sladissa.

Siksi että niin voi tehdä. Siksi että sillä voi haastaa itseään, älyään ja osaamistaan.

Ihmettelen ihan perkeleesti että miksi niin harvat tekevät sellaista.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
27.10.2018 20:46:54
hallu:...on että toisaalta aika moni (minä mukaan lukien) sanoo kaivavansa eri vahvistimesta jokseenkin sen saman soundin...

Jep. Tässä ollaan koko keskustelun tärkeimmän pontin äärellä.

Ihmettelen oikeasti että moniko on oikeasti edes kokeillut muuta.
Gary the pine
27.10.2018 22:37:17
BugBadWolf: Pitäisikö siellä olla yhdeksän eri piirikorttia putkineen että se kelpaisi etuastekytkennäksi? Vai peräti 9 vahvistinta koteloineen kaikkineen?

Nyt kun aloit noita kytkentäkaavoja lueskelemaan, selaahan samalla myös muita vahvistimia. Huomaat että ne onnettomat ovat varsin samanlaisia ja erot ovat oikeastaan juurikin niissä muutamien kondensaattorien ja vastusten arvoissa.

Niin, vaan onko joku esittänyt niiden "muiden" vahvistinten sisältävän useita eri etuasteita? Kylläpä se lienee enempi yleinen käytäntö että etuastekytkentä on mitä on ja mahdolliset kanavat ja moodit tehdään komponenteilla sekä putken puolikkailla, ei kokonaan erillisillä etuasteilla.
Tulin, näin, paskoin housuun.
BugBadWolf
27.10.2018 23:00:30
Gary the pine:...Kylläpä se lienee enempi yleinen käytäntö että etuastekytkentä on mitä on ja mahdolliset kanavat ja moodit tehdään komponenteilla sekä putken puolikkailla, ei kokonaan erillisillä etuasteilla.

Juu ja ei. En nyt ihan löytänyt pointtia, mutta arvaan.

Jos otetaan lähtokohdaksi yksikanavainen putkivahvistin, se on varsin yksinkertainen kapine. Merkin B yksikanavainen tulee vähän toisenlaisella kytkennällä. Usein ero on vain tonestackin konkkien ja vastusten arvoissa.

Jos näistä tekee 2-kanavaisen, se todellakin onnistuu pistämällä eroavat osat releillä kytkettävien piirien taakse. Silti ollaan erilaisissa etuasteissa ja alkuperäisen kaltaisessa kytkennässä.

Monikanavaisia tulee kuitenkin varsin monenlaisina. Siksi ei voi yleistää ihan koko paletin laajuiseksi. Esimerkiksi tyypillinen nykypäivän 2-kanavainen on fender-kopio cleanille ja marsukopio rähinälle. Tuollaisissa ei etuasteen puolella jaeta koko kasaa ja käytettyjen putkenpuolikkaidenkin määrä saattaa vaihdella.

Nyt jos tuollaisessa on 2 modea cleanille, käytetään ne yhteiset osat ja poikkeavat ovat releiden takana. Kytkentä on kuitenkin uusi etuastekytkentä ja vastaa jotakin versiota jostakin yksikanavaisesta.

Menee vähän sanoilla kikkailemiseksi tämä monesti. Siinä unohtuu vaikkapa se että ei joka kerta kun vaikkapa Mesan Mark saa uuden version, keksitä koko pyörää uudelleen. Jotkut asiat vaihtuvat, jotkut pysyvät samana. Siksi on mahdollista kikkailla noiden välillä vaihtamalla pieniä komponenttinippuja toisenlaisiin.
Jucciz
28.10.2018 00:55:06
BugBadWolf: Mark V ja vastaavat laitteet ostetaan siksi että yksi vahvistin tekisi tarpeeksi hyvin kaikki asiat.

No mutta kun eivät ne vaan tee, jos yhtään on vailla oikeasti monenlaisia erilaisia klassikkosoundeja. Marshallia Mark V ei oo nähnytkään (ehkä isoin miinus itselleni), eikä sieltä löytynyt sen enempää myöskään armoa anelevaa täysillä olevaa Voxia, Brownface Bassmania tai vaikkapa saman aikakauden Deluxea. Kassikkosoundeja kaikki edellä mainitut.

Mesa/Boogieta kyllä löytyi, jostain kumman syystä.

Kuinka kauan tästä vielä pitää vääntää, jotta voimme olla kollektiivisesti yhtä mieltä siitä, että fanilasien riisumisen jälkeen asioihin voisi suhtautua paljon objektiivisemmin? Vai oisko lopultakin kyse siitä, että siitä on hyvä tovi kun olet viimeksi päässyt soittamaan niitä koneita, joita oletat Mark V:n pystyvän uskottavasti matkimaan - etkä edes muista (tai tiedä?), miten paljon erilaisia soundeja on olemassa Mark V:n tarjoaman paletin ulkopuolella?

Toinen kiinnostava homma on se, yritätkö oikeasti hakea internetin keskustelupalstalta hyväksyntää sille tosiasialle, että olet hankkinut Mark V:n - ja nyt yrität vuosi toisensa jälkeen perustella muille, että muita koneita ei itse asiassa tarvitakaan, koska tässä kyllä on kaikki soundit, mitä kuvitella saattaa? Onhan vitosmarkussa useampi euro kiinni, joten ymmärrän kyllä, että lauman hyväksyntää (asia, jota kovasti omissa teksteissäsi kritisoit!) varmasti pohjimmiltasi haet - sitä, että joku kertoo sinulle, että olet tehnyt hyvän valinnan ja sijoittanut rahasi viisaasti.

Minusta Mark V ei edelleenkään ole varsinaisesti huono vahvistin. On vain yksinkertaisesti naurettavaa väittääkään, että se kuulostaisi muulta kuin erilaisilta Mesan klassikkokytkennöiltä, jotka nekin ovat enemmän tai vähemmän - paitsi keskenään samanlaisia - väännöksiä Fenderin klassikkokytkennöistä, jotka puolestaan ovat enemmän tai vähemmän väännöksiä 40- ja 50-luvun putkiammattilehtisten kytkennöistä.

On ihan jees olla vannoutunut minkä tahansa merkin fani, mutta perustelujen pitäisi olla silloin oikeat. Tässä nimenomaisessa tapauksessa ollaan kyllä valitettavan kaukana siitä tilanteesta.
Gary the pine
28.10.2018 09:02:32
BugBadWolf: Juu ja ei. En nyt ihan löytänyt pointtia, mutta arvaan.

Pointti oli siinä ensimmäisessä lauseessa jota et lainaukseen liittänyt...

Over and out.
Guitarfreak
28.10.2018 09:09:17
Minä itte toisessa ketjussa:

Kaikki on omasta mielestään oikeassa... sit ku oikeassa-universumit ei oo samanmuotoisia nii alkaa rutina.

Tää sopii tännekin ketjuun :)
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
28.10.2018 09:11:25 (muokattu 28.10.2018 09:24:36)
Jucciz: ....................

Kuinka kauan tästä vielä pitää vääntää, jotta voimme olla kollektiivisesti yhtä mieltä siitä, että fanilasien riisumisen jälkeen asioihin voisi suhtautua paljon objektiivisemmin? ..............................

Varmaan siihen saakka, että sinä lakkaat puhumasta fanilaseista ja lakkaat pitämästä omaa fanittamistasi objektiivisena ja jonkun muun fanittamista fanilasittamisensa. Soundi ei ole objektiivinen asia. Jos joku löytää marshallinsa markista, niin mitä sä siitä pelihousujas revit? minä olen löytänyt marshallini vuosien varrella milloin mistäkin vahvistimesta (ja huom marshallista en ole sitä aina löytänyt), mutta miksi se sinua loukkaa?

E: "marshallsoundi" on niin väljä ja epämääräinen kuvaus jostakin, että ei tässä oikeasti puhuta vahvistimista vaan siitä kuka luulee tietävänsä miltä marshall kuulostaa tai kuuluu kuulostaa. Toiselle se tarkoittaa vaan paskoja kliinejä ja hemmetinmoista rähinää säröosastolla, jollekin se on juuri tietyllä tavalla resonoiva vintageruuvi ja kolmannelle (kuten BPW hauskasti ilmaisi) pesäänsä kärventyvä ruisrääkkäpesue.

Eiköhän me voitaisi ihan yhtähyvin kinata asioista ihan niiden oikeilla nimillä, eli voidaanko olla kollektiivisesti yhtä mieltä siitä, että sinä tiedät meitä muita paremmin miltä marshallin tulee kuulostaa. Joo voit ollakin, minä olen vuosien varrella oppinut sinulla olevan paljon hyvää sanottavaa ja tykkään todella paljon sun soitosta ja sä soitat aina hyvällä soundilla joten et sä varmaan ihan pihalla näistä asioista voi olla. Olen nähnyt myös BugPadWolfin soittavan eikä ole ihan eilesen teeren poika sekään. En kävisi teidän kummankaan kanssa nokittelemaan näissä asioissa.

Yhdessä asiassa olette ihan yhtä hyviä.... nimittäin jääräpäisyydessä :-)
Gary the pine
28.10.2018 09:35:44
hallu: E: "marshallsoundi" on niin väljä ja epämääräinen kuvaus jostakin, että ei tässä oikeasti puhuta vahvistimista vaan siitä kuka luulee tietävänsä miltä marshall kuulostaa tai kuuluu kuulostaa.

Ei se itse asiassa ole, niin kauan kun siinä kukkuu tuo etuliite-Marshall. Ja tässä ei pitäis tarvita edes rautalankaa saati ratakiskonpätkää. Se mistä Marsusta "se" soundi sitten lähti, voi olla makuasia, mutta etupaneelissa lukee Marshall. Jos siinä lukee Soldano niin sitten se on Soldano-soundi tai tässä tapauksessa Mesasta Mesa-soundi.

Kyllä ovat alkujaan varovaisesti astelleet kuvauksen kanssa nuo hot-roddaajatkin, Marshallmainen soundi lienee käytetty termi.

Mutta siis aivan jäätävän tarpeetonta vänkäämistä siitä kuinka Mesa kuulostaa uskottavasti talitiaisesta kuurakettiin, niin ettei alkuperäistä talitiaista enää metsissä tarvita ja Nasakin vaihtaa Mark-vitoseen.
hallu
28.10.2018 09:46:48 (muokattu 28.10.2018 09:49:38)
Gary the pine: Ei se itse asiassa ole, niin kauan kun siinä kukkuu tuo etuliite-Marshall. Ja tässä ei pitäis tarvita edes rautalankaa saati ratakiskonpätkää. ...............................

Joo ymmärrän, että tuotemerkki nauttii tiettyä suojaa lainkin edessä. Mutta ei Marshall omista sitä soundiaan, se omistaa vain sen logon (ja ehkä jotain muita patenttijuttuja en minä niistä tiedä) ja sillä varmaan on myös sanansa sanottavan siihen, että miten sen nimeä käytetään joissakin kaupallisissa tuotteissa (esimerkiksi mallinnusmasiinoissa). Mutta ei Marshall voi estää nimeään käytettävän puhekielessä kun ihmiset keskustelee. Minä voin nimittää soundiani millä nimellä minua huvittaa eikä sille asialle oikein kukaan voi mitään. Voin sanoa sitä Marshallsoundiksi tai Fendersoundiksi tai vaikkapa John Scofieldsoundiksi ja tietty referenssin kuultuaan joku voi (ja ihan taatusti alkaakin) äiväämään vastaan, mutta sillä asialla ei ole muuta merkitystä kuin, että me ihmiset ymmärrämme vain sanoja hiukan eri tavalla, mutta emme aina ymmärrä hyväksyä sitä.

Olisikin hupaisaa nähdä ensimmäinen oikeuden käynti siitä miten Marshall yrittää kieltää toisia vahvistimia kuulostamasta itseltään :-D . Eikös HD joskus yrittänyt patentoida sitä moottorinsa ääntä? ilmeisesti juurikin sitä yksiveivisen v-kakkosen potatopotatopotato-pörinää? ei vissiin sitten onnistunut sekään :-D

E: ja jotta oma mielitpiteeni tulisi selväksi, niin minä en myönnä yhdellekään vahvistimelle oikeutta määritellä soundia. Sen määrittelee aina ja poikkeuksetta soittaja ja soittaja käyttää sen tuottamiseen mitä välineitä parhaaksi katsoo.
StaggerLee
28.10.2018 10:40:30
Ei perkele mitä sönkötystä ja nönönönönöö tämä threadi.

Kyllä nyt jokaisen vähänkin kitaroiden kanssa leikkineen pitäisi tietää mitä tarkoittaa marshall soundi.

Ja jos joku haluaa ja tarvii kaikki eri vahvistimien soundit ja mallit ja pelit ja vehkeet niin ostaan ne kaikki erikseen tai sitten on AxeFx II/III.

Marshallia ei saa kuulostamaan Mesalta eikä Mesaa Marshallilta.
hallu
28.10.2018 11:03:06 (muokattu 28.10.2018 11:04:06)
StaggerLee: Ei perkele mitä sönkötystä ja nönönönönöö tämä threadi.

Kyllä nyt jokaisen vähänkin kitaroiden kanssa leikkineen pitäisi tietää mitä tarkoittaa marshall soundi.

Tässähän se on koko ongelman ydin.

Ja jos joku haluaa ja tarvii kaikki eri vahvistimien soundit ja mallit ja pelit ja vehkeet niin ostaan ne kaikki erikseen tai sitten on AxeFx II/III.

Hyvä idea ja voisi tietty lisätä vielä ne kaksi muuta mnethyväksyttyä eli Kemper ja Helix

Marshallia ei saa kuulostamaan Mesalta eikä Mesaa Marshallilta.

Marshallia ei saa aina kuulostamaan edes Marshallilta ;-)

E: mutta olen samaa mieltä, pahasti mentiin taas sönkötyksen puolelle tässä ketjussa :-D minä niin rakastan tätä foorumia ja teitä kaikki vielä erikseen pusut :-)
hallu
28.10.2018 11:26:21
Mun mielestä kun vahvistimista puhutaan, niin pistäisi puhua mieluummin tunteista kuin siitä miltä joku kuulostaa. Ainakin minulle on olennaista miltä vahvistin tuntuu.

Toisaalta me voitais kai vihdoinkin alkaa puhumaan torin hintojen halpenemisesta, mikä on topikin tarkoitus.

Mesan mark V:t ovat halpuneet merkittävästi. Joitain vuosia (tai jotain) sitten edellisen kerran markkivitosen hinta painui alle kahden tonnin, mutta sitten se taas palasi säälliselle tasolle. Nyt se on jälleen painunut siihen kahteen tonniin ja paikoitellen pikkuisen alle. Samaan aikaan jopa RoadKingejä saa alle kahdella tonnilla ja rectoja lähtee jopa alle tonnilla, mutta tonnin molemmin puolin on yleensä pyynnit. Joo mä tiedän, että kysyntä ja tarjonta ja niin edelleen, mutta onko markeissa jotain "kuplaa" tai jotain mikä selittää ettei niiden hinnat vajoa samaan tahtiin rectojen kanssa? siis uutenahan nuo kaikki on jokseenkin samalla tontilla hinnoissaan. Lähinnä mietin, että mahtaako markkivitosetkin tipahtaa samalla tavalla lähitulevaisuudessa? aika moni (tai ainakin yksi) tuntuu kovasti aktiivisesti pyrkivän markista eroon.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)