Aihe: Vinkki: Torilla halpaa juuri nyt.
1 2 3 4 581 82 83 84 85153 154 155 156 157
Guitarfreak
26.10.2018 19:17:56
powertrip: Joo, jos lopetetaan tämä ja palataan aiheeseen.
Ei millään pahalla...

Joo. Mark V halvalla torilla. Eiku
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
BugBadWolf
26.10.2018 19:27:44
paskiaispaska:...ei kai ne markinkaan kanavien modit ole täysin erilaisia etuastekytkentöjä keskenään, vaan modeilla saa väritettyä,...

Kyllä ne on. Härvelissä on 7 etuasteputkea, 14 kytkettävää puolikasta siis, eikä sellaista määrää tarvita pelkkään väritykseen. Kolme peruskanavaa ovat kokonaan omat etusensa ja ne 3:n vaihtoehtoisen kytkennän systeemit vastaavat (peruskanavan rajoissa) hyvin pitkälle eri vahvistimien kytkentöjä. Siellä on hiukan enemmän kuin filtterikonkka jokaiselle. Ja parhaaseen tulokseen pääsee, kun jaksaa veivata jokaisen kanssa ihan kuin uutta 1-kanavaista testaisi.

Varsin vähäisiä muutoksia joskus toki. Onhan veessä vähän niinkuin pieni Mesa-historiikki. Mutta eipä ne lopulta ole suuria eroja eri merkkienkään kesken. Se peruskytkentä on kuitenkin 50-luvulta ja jonkinlaisena versiona kaikissa nykyvärkeissä.

Ja ei. Vee ei ole maailman ainoa vaihtoehto. Mutta on se nyt vain enemmän kuin monet tuntuvat uskovan. Ei siitä VOXia tule (luojan kiitos), mutta tarpeeksi vääntämällä pääsee tarpeeksi lähelle kaikenkarvaisia soundeja siinä mielessä, että äänityksestä on vaikea erottaa toisesta.

Soittotuntumaltaan Mesa eroaa monista ja se on luultavasti se, mikä tässä väkeä häiritsee. Vaikka asiaa ei tule ajatelleeksi, vahvistimen attack ja kompressio-ominaisuudet merkitsevät paljon siinä, mitä sieltä vahvistimesta oikeasti saa ulos. Vaikka se kuulostaisikin tietyssä musiikkityylissä vahvistimelta X, se ei tunnu siltä.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Laulava Kylätohtori
26.10.2018 19:29:34
Ei millään pahalla...

Mutku torilla ei ole mitään halvalla juuri nyt. :(
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
paskiaispaska
26.10.2018 20:47:01

BugBadWolf: Kyllä ne on. Härvelissä on 7 etuasteputkea, 14 kytkettävää puolikasta siis, eikä sellaista määrää tarvita pelkkään väritykseen. Kolme peruskanavaa ovat kokonaan omat etusensa ja ne 3:n vaihtoehtoisen kytkennän systeemit vastaavat (peruskanavan rajoissa) hyvin pitkälle eri vahvistimien kytkentöjä. Siellä on hiukan enemmän kuin filtterikonkka jokaiselle. Ja parhaaseen tulokseen pääsee, kun jaksaa veivata jokaisen kanssa ihan kuin uutta 1-kanavaista testaisi.

Kröhöm... Ei millään pahalla, mutta kannattaa vähän tutustua tohon mesan putkifilosofiaan. Mark vitosesa on tasan seitsemän puolikasta varattuna kanavien vahvistukseen. Saman verran ku mun royal atlanticissa ja monessa muussa kolmikanavaisessa mesassa. RA:ssa on seitsemän etusputkea myös, ja siinähän et värittele etusia mitenkään ja silti kaikki ovat tarpeellisia. Loput niin markissa ku ra:ssakin on varattu vaiheenkääntöön, kaiulle, fx-loopille, markissa input tasolle ja ra:ssa tonecontrollille. Thats it. Samanlaisia nuo kanavien modit ovat kuin rectossakin. En ole kytkentäkaavioihin tutustunut, mutta hyvin suurella todennäkösyydellä ne ohjaavat vaan gain tasoa ja kanavakohtasen equn arvoja(q arvot, taajuusalueet, jne..).

Huh mitä ohi aiheen kirjottamista. Sori. Voisko vaikka Hallu perustaa jonkun uuden keskustelun näitä "marsu kuullostaa mesalta joka kuullostaa voxilta" keskusteluja varten? Jollain pitkällä ja pohdiskelevalla avauksella kiitos :)
hallu
26.10.2018 21:06:49
Ei millään pahalla...

No saathan sinä palata, ei kai sitä kukaan ole kieltänyt?
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
hallu
26.10.2018 21:13:32
paskiaispaska: Kröhöm... Ei millään pahalla, mutta kannattaa vähän tutustua tohon mesan putkifilosofiaan. Mark vitosesa on tasan seitsemän puolikasta varattuna kanavien vahvistukseen. Saman verran ku mun royal atlanticissa ja monessa muussa kolmikanavaisessa mesassa. RA:ssa on seitsemän etusputkea myös, ja siinähän et värittele etusia mitenkään ja silti kaikki ovat tarpeellisia. Loput niin markissa ku ra:ssakin on varattu vaiheenkääntöön, kaiulle, fx-loopille, markissa input tasolle ja ra:ssa tonecontrollille. Thats it. Samanlaisia nuo kanavien modit ovat kuin rectossakin. En ole kytkentäkaavioihin tutustunut, mutta hyvin suurella todennäkösyydellä ne ohjaavat vaan gain tasoa ja kanavakohtasen equn arvoja(q arvot, taajuusalueet, jne..).

Huh mitä ohi aiheen kirjottamista. Sori. Voisko vaikka Hallu perustaa jonkun uuden keskustelun näitä "marsu kuullostaa mesalta joka kuullostaa voxilta" keskusteluja varten? Jollain pitkällä ja pohdiskelevalla avauksella kiitos :)

En minä ole vastuussa tästä offtopikista, vaikka olenkin auliisti jälleen ajatuksiani jakanut kunhan joku muu ensin avasi pandoran lippaan. Sitä paisti minä en ole väittänyt että mesa kuulostaa marsulta tai miltään muultakaan, vaan että vahvistinten soundit ovat pikälti mielikuva-asioita.

Mesa on vähän semmoinen kitaramaailman Apple, että se osaa porukasta potuttaa ja osaa ihanstuttaa...... tai sitten kyse onkin vain siitä, että me keskustelijat ärsytämme toisiamme. Ehkä se ärsyyntyminen ei liitykään vahvistimiin millään tavalla, nehän on vain tavaroita. Mehän täällä meuhkataan :-D .

Ehkä tuo torin halpuus ei sinällään jaksa enää puhututtaa, niin pitää välillä vähän ignata babanaa :-)
BugBadWolf
26.10.2018 21:19:36
paskiaispaska: ...Loput niin markissa ku ra:ssakin on varattu...)

Putkenpuolikkaiden kanssa on turha paritella pilkkujen kanssa. Tavaraa on todellakin ihan tarpeeksi kaikenlaiseen kytkentään, vaikka pari putkea onkin muussa käytössä. Mesan saitillakin voi käydä lueskelemassa mainospuheita, jos haluaa saada tekniikasta selvää. Ei ne ihan kauheasti valehtele sielläkään. Tiivistävät pitkät jutut mukavan lyhyiksi.

Pajan manuaalit selittävät myös hyvin laajasti, miten härveli toimii. Ko kirjan paikka on kansalaisen paskahuussi, jossa voi ammentaa tietoa sopivina annoksina.

Kannattaa myös väännellä parisataa tuntia niitä nappuloita, niin tietää mikä on mahdollista.

---

Palatkaa aiheeseen jne...

Keskustelu, hyvät herrat, on parhaimmillaan kun yksi asia johtaa toiseen. Annatteko oikeasti internetin rikkoa keskustelukulttuurinne? Mitä seuraavaksi? Siri kertoo milloin panettaa? Foorumilla päätetään mieliruoka ja nukkuma-ajat?

LOPETTAKAA OLEMASTA YHTÄ PERKELEEN KARJAA!!!! Ulistaan kyllä ahkerasti ja yritetään perseraiskata väärän mielipiteen kanssa kulkevat isolla porukalla, mutta voi kamala jos ei seuraa orjallisesti langan aihetta. Kualema tulee...

Minä olen liian vanha, rikas ja lihava tähän internet-nimiseen aivojen Shivaan...

---
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
26.10.2018 21:25:11
hallu:...vaan että vahvistinten soundit ovat pikälti mielikuva-asioita....

Juu ja ei. Siinä suhteessa juu että monet sotkevat tietyn vahvistimen kanssa tyypillisesti käytetyn kaiuttimen soundin vahvistimen soundiin. On myös "legendaarisia" vahvistimia, joiden äärellä oikeauskoisen on pakko polvistua, hymistellä kuoron mukana ja ihastella hienoutta vaikka koneen sisällä ääntelisi oikosulusta palamaan syttynyt ruisrääkkäperhe. Mitä muuta se on kuin mielikuvaa?
hallu
26.10.2018 21:42:36
BugBadWolf: Juu ja ei. Siinä suhteessa juu että monet sotkevat tietyn vahvistimen kanssa tyypillisesti käytetyn kaiuttimen soundin vahvistimen soundiin. On myös "legendaarisia" vahvistimia, joiden äärellä oikeauskoisen on pakko polvistua, hymistellä kuoron mukana ja ihastella hienoutta vaikka koneen sisällä ääntelisi oikosulusta palamaan syttynyt ruisrääkkäperhe. Mitä muuta se on kuin mielikuvaa?

Ne legendaariset vahvistimet ovat legendaarisia siksi, että niitä on soittanut legendaariset soittajat. Olen muuten samaa mieltä kanssasi, että vahvistimien soittotuntumassa on eroja ja se miten ääni syttyy ja mitä sen syttymisen jälkeen tapahtuu, on soittajan kannalta olennaista. Soundi on se mitä yleisö kuulee, mutta soundi on mun mielestä sukua sille asialle, että "roomaan on monta tietä" ja hyvin usein se soundi on odotuksien värittämä.

Mutta torilla on halpaa, koska tavara ei enää maksa kuten ennen :-) . Mulle se on merkinnyt sitä etten olisi kakarana ikinä uskonut että voisin soittaa niin hyvillä kamoilla kuin mitä nyt tuntuu olevan tarjolla ihan karkkirahoilla :-)
hallu
26.10.2018 21:43:30
powertrip: Joo sorry, ok kuvittelin, että osio oli Torilla halpaa nyt..

No mitä sä siitä jankkaat, heitä joku kommentti liittyen torin halpuuteen niin jutellaan.... minä olen aina valmis :-).
Laulava Kylätohtori
26.10.2018 21:59:10
BugBadWolf: Kannattaa myös väännellä parisataa tuntia niitä nappuloita, niin tietää mikä on mahdollista.

Tyhmä haluaa Vox-soundin ja ostaa Voxin ja se soundi on siinä. Tyhmä haluaa myös Marshall-soundin, joten hän ostaa myös Marshallin ja se soundi on taas heti siinä.

Viisas ostaa Mesan ja säätää sitä 200 tuntia, maksaa enemmän kuin tyhmä, eikä ne soundit ole silti siinä. Sitten viisas tulee foorumille vittuilemaan tyhmille, miten täydellisen vahvistimen hän osti.

Minä olen liian vanha, rikas ja lihava tähän internet-nimiseen aivojen Shivaan...

No mutta eihän täällä ole pakko olla. Toosa kiinni ja vaikka ulos happea haukkaamaan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Jucciz
26.10.2018 22:25:09
Torilla ei ole halpaa juuri nyt, mutta Marshall-soundeja varten olen jo aikanaan vuosia sitten jemmannut muutaman Marshallin, Vox-soundeja varten muutaman Voxin ja Fender-soundeja varten muutaman Fenderin.

Voi kunpa olisin tajunnut, että Mesan Mark V tekee nuo kaikki turhiksi. Olisin säästänyt usean vuoden lainanlyhennyksen verran. Että osaakin tympäistä nyt.
hallu
26.10.2018 22:36:44 (muokattu 26.10.2018 22:38:47)
Jucciz: Torilla ei ole halpaa juuri nyt, mutta Marshall-soundeja varten olen jo aikanaan vuosia sitten jemmannut muutaman Marshallin, Vox-soundeja varten muutaman Voxin ja Fender-soundeja varten muutaman Fenderin.

Voi kunpa olisin tajunnut, että Mesan Mark V tekee nuo kaikki turhiksi. Olisin säästänyt usean vuoden lainanlyhennyksen verran. Että osaakin tympäistä nyt.

No kyllähän Marshallilla, voxilla ja Fenderilläkin soittelee :-)

E: vaikka ne olisi vähän vanhempiakin.....
Guitarfreak
26.10.2018 22:53:51
Jucciz: Torilla ei ole halpaa juuri nyt, mutta Marshall-soundeja varten olen jo aikanaan vuosia sitten jemmannut muutaman Marshallin, Vox-soundeja varten muutaman Voxin ja Fender-soundeja varten muutaman Fenderin.

Mut miksi kun on axefx ja Kemper ja helix? Nehän on parempia ku alkuperäiset... (tähän sarkastinen hymiö)
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Guitarfreak
26.10.2018 22:54:27
Mun Mark V on torilla ja halpa. Olen taas aiheessa.
BugBadWolf
26.10.2018 23:36:58
Jucciz: ...Että osaakin tympäistä nyt.

Hyvä. Toivottavasti oikeasta syystä jopa.
VIPMetal
27.10.2018 00:01:07

Mullaki tuo Mark V käväisi. Ja ei siitä kyllä Marshallia saanu. VOXista en tiedä, kun en oo omistanu ku, hetkinen oonhan omistanu Cambridge 30 combon. Mutta joo.

Oon ite Mesa miehiä ollu pitkään, osittain Metallican ja Petruccin ja monen muun takia. No Andy Timmonsin takia. Mutta ei Mesasta kyllä Marshallia saa. Se on ihan varma.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
BugBadWolf
27.10.2018 00:40:45
VIPMetal: ...Mutta ei Mesasta kyllä Marshallia saa. Se on ihan varma.

Juu. Ei sen merkki muutu, vaikka miten säätäisi.
paskiaispaska
27.10.2018 01:07:44 (muokattu 27.10.2018 01:59:16)

BugBadWolf: Putkenpuolikkaiden kanssa on turha paritella pilkkujen kanssa. Tavaraa on todellakin ihan tarpeeksi kaikenlaiseen kytkentään, vaikka pari putkea onkin muussa käytössä. Mesan saitillakin voi käydä lueskelemassa mainospuheita, jos haluaa saada tekniikasta selvää. Ei ne ihan kauheasti valehtele sielläkään. Tiivistävät pitkät jutut mukavan lyhyiksi.

Pajan manuaalit selittävät myös hyvin laajasti, miten härveli toimii. Ko kirjan paikka on kansalaisen paskahuussi, jossa voi ammentaa tietoa sopivina annoksina.

Kannattaa myös väännellä parisataa tuntia niitä nappuloita, niin tietää mikä on mahdollista.

---

Palatkaa aiheeseen jne...

Keskustelu, hyvät herrat, on parhaimmillaan kun yksi asia johtaa toiseen. Annatteko oikeasti internetin rikkoa keskustelukulttuurinne? Mitä seuraavaksi? Siri kertoo milloin panettaa? Foorumilla päätetään mieliruoka ja nukkuma-ajat?

LOPETTAKAA OLEMASTA YHTÄ PERKELEEN KARJAA!!!! Ulistaan kyllä ahkerasti ja yritetään perseraiskata väärän mielipiteen kanssa kulkevat isolla porukalla, mutta voi kamala jos ei seuraa orjallisesti langan aihetta. Kualema tulee...

---

"Kyllä ne on. Härvelissä on 7 etuasteputkea, 14 kytkettävää puolikasta siis, eikä sellaista määrää tarvita pelkkään väritykseen"

*joku esittää faktan tässä välissä*

"Putkenpuolikkaiden kanssa on turha paritella pilkkujen kanssa."

Ei tähän nyt oikeen voi enää sanoa mitään... Mutta sanotaan näin, että ei tullu mitenkään yllätyksenä.

https://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=112354
Vastaavia keskusteluja on netti täynnä... Ne on enemmän värin säätimiä, ei muuta kanavan perus luonnetta. Mark vitosesta ei saa mark2cplussaa, vaikka sen niminen modi yhdestä kanavasta löytyykin. Muuttaa vaan sävyä sinne suuntaan. Toki mulla ei edelleenkään ole faktaa niihin kytkentäkaavioihin perustuen.

Hallu, mä tarkotin ton kohteliaisuutena :) Vaikka saa sen toki vittuilunaki ottaa. Olis kiva väitellä tästä enemmänkin oikeen aiheen alla, mutta vähän huono sellanen "kuullostaako mesa voxilta?" alotus ilman sen syvempää pohjustusta aiheeseen.

Edit: Tutkailin tuossa vähän mark vitosen kytkentäkaavioita pikasesti. Modit ohjaavat piirilevyllä olevia releitä, jotka kytkimen asennosta riippuen ohittaa joitakin vastuksia ja vaihtaa jotkut kondensaattorit eri arvoisiksi. Eli siellä ei ole mitään yhdeksää eri etuastekytkentää, vaan joidenkin komponenttien arvoja vähän muokataan kytkimillä. Mutta tapahtuu toki enemmän ku pelkän equn arvojen muuttaminen, mitä itse arvelin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)