Aihe: Custom shop-soittimilla rahastus
1 2 3 4 514 15 16 17 1821 22 23 24 25
Viimeinen Samurai
24.10.2018 18:56:47
antnis: Eniten tässä askarruttaa se, että mikä esimerkiksi vuonna 1956 olisi määrittänyt uudesta Stratosta että se on "paska" verrattuna "helmeen" ja mitä sille sitten muka olisi tapahtunut.

Samat osittain tai jopa hyvin pitkälle fiilispohjaiset kriteerit kun tänäkin päivänä?
hallu
24.10.2018 19:12:51
antnis: Eniten tässä askarruttaa se, että mikä esimerkiksi vuonna 1956 olisi määrittänyt uudesta Stratosta että se on "paska" verrattuna "helmeen" ja mitä sille sitten muka olisi tapahtunut................

Mä luulen, että polttopuiksi on päätynyt vain ne kitarat, jotka päätyivät Jimi Hendrixin käsiin :-D . Mutta vakavissaan kun pohditaan, niin tuo on kiinnostava kysymys. Nimittäin sähkökitaran soundi oli vasta kehittymässä ja sen aikainen soundikäsitys saattoi olla aika erilainen kuin nykyisin, koska ne legendaariset kitaristit, jotka nykyisen soundikäsityksen loivat, eivät olleet luoneet sitä vielä viiskytluvulla. Sama juttuhan se tavallaan on kuin vahvistimissakin, soundi ei synny silloin kun soitin syntyy, vaan se syntyy vasta sitten kun joku käyttää sitä soitinta luodakseen soundia ja yleensäkin kokeillakseen mihin kaikkeen sitä voi käyttää. Mielenkiintoinen ajatus, että strato syntyi viiskytluvulla, mutta straton soundi syntyi vasta kuuskytluvulla :-)
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
mpekkanen
24.10.2018 20:46:03 (muokattu 24.10.2018 20:49:49)
Ehkäpä itselläni tämän koko aiheen mielikuvat eli, custom shop-soittimilla rahastus, kumpuaa 80-luvun Jackson kitaroihin, joita itsellä joskus aikoinaan oli muutamakin kappale.
Nykyäänhän Fender omistaa myös Jacksonin ja sen tuotanto on siirtynyt jenkkinen käsityö pajoista myös aasian halpatuotantoon. Japanissa ei taideta tehdä enää Jacksoneita ollenkaan.

80-luvulla sana Custom Shop tarkoitti aika samaa kuin nykyään nämä custom pajat. Jacksonilta sai hyvinkin monenlaista kitaraa ja vaikka täysin omalla muotoilulla jos vain halusi ja rahaa oli maksaa.
Alkujaan ei siis ollutkaan muita Jackson kitaroita kuin pelkästään noita "Custom Shop" soittimia.
Aikoinaan tuo sana Custom Shop tarkoitti hyvinkin monella merkillä juurikin tätä. En tarkoita, että nuo 80-luvun ns. oikeat custom shop kitarat olisivat olleet mitään rahastusta. Niiden toteutus oli vaan enemmän, itselleni, sellaista jonka koen custom shop kitaraksi.
Ne kitarat olivat kaikki omanlaisia yksilöitä ja niihin sai periaatteessa ihan mitä vain halusi keksiä. Tietenkin artisti maksoi ihan itse, ainakin normaalitallaajan tapauksessa.

Nykyään kun Fender myy jotain omaa strato/tele kitaraansa CS nimellä, niin se poikkeaa aika reilusti tuosta 80-luvun esim. Jackson kitaroiden tyylistä.
Strato/tele on ehkä speksattu jonkun vuoden mukaisesti ja sitä saa vain muutamalla värillä. Mitään muuta ei sitten voikkaan siihen soittimeen toivoa.
Tietysti on sitten erikseen sekin paja, jossa Fender rakentaa myös täysin asiakkaiden toiveiden mukaisia soittimia, mutta ne ovatkin sitten jo ihan toisella hintatasolla kuin meidän kotimaiset pajat keskimäärin.

Jos ihan välillä pysyn oikeasti aiheessa, niin ei tuo suurin rahastus kuitenkaan nykyäänkään varmasti tuolta CS pajalta synny. Ei Fenderin kohdalla tai monen muunkaan. Epäsuorasti ehkä, mutta enemmän noita edullisempia soittimia myydään. Ilmaa voi olla niin edullisissa, keskihintaisissa tai kalliissa kitaroissa, hieman subjektiivinen juttu. Voivat ne olla jopa hintansa arvoisia tai enemmänkin...
Fender tekee esim. kuitenkin bisnestä hyvinkin laajasti, usealla eri merkillä(mm. Jackson, Gretsch, Squier jne.) ja monenlaisilla muilla oheistuotteilla. Niitä tehdään vielä useassa maanosassakin.

Kun monet soittajat/bändit soittavat, ehkäpä, niillä CS ja signature kitaroillaan he "helpottavat" monien kitaristien valintaa siitä millaisen kitaran he ostavat nyt tai tulevaisuudessa. Mainoksilla ja erilaisilla medioilla, musavideoilla ja nykyään kaikenlaisilla lippiksillä/paidoilla/jääkaapeilla jne. tavaroilla mainostetaan Fenderiä ja montaa muutakin merkkiä.
Asiakkaat vielä itse ostavat nämä mainostuotteet ja ei ne ole yleensä edes halvempia kuin vastaavat normaali kahvimukit, pipot, t-paidat jne.
Joo, ja voi saada jonkun pipon kaupan päälle jos ostaa parin tonnin kitaran tms. Olen itsekkin joskus saanut...

Mielikuvat on ne mitkä myy ja kitarabisneksessä on todella suuret markkinat myös niillä edullisilla kitaroilla. Tavallaan on aina hyvinkin monenlaisen markkinoinnin, lobbaamisen ja aivopesun uhri jos päättää jonkun soittimen uutena ostaa.
En tunne/tiedä yhtään sellaista muusikkoa, toki tällaisiakin voi toki olla, jotka ovat kuunnelleet koko ikänsä vaikka esim. Hendrix, SRV, Clapton, Gilmour, Blackmore, Malmsteen jne. muusikoita, eivätkä ne "esikuvat" olisi vaikuttaneet mitenkään niihin omiin valintoihin, ja sitten kun ostetaan ensimmäistä tai sitten parempaakin kitaraa-->Niin kaveri ei ole mitenkään kiinnostunut stratocasterista. Hän valitsee enemmin nokkahuilun.

Eipä näillä asioilla ole kuitenkaan niin väliä jos jostain löytää sellaisen soittimen jolla tykkää soittaa.
stratomaster
24.10.2018 20:55:57 (muokattu 24.10.2018 21:41:51)

Kävipä treenikämpällä tänä iltana hetki sitten tapaus, joka pitää mainita täällä. Muuten en jaksa ottaa näihin vääntöihin enempää kantaa. Meidän basisti (myös aika hyvä kitaristi) totesi jonkun biisin jälkeen täysin spontaanisti näin: "Jumalauta Make, tossa sun stratossa (CS) on selvästi paras soundi kaikista niistä kitaroista, millä olet täällä soittanut!" Siellä on käynyt varmaan kymmenkunta eri skebaa, halpista ja kallista kustomia ja monenlaista siltä väliltä. Aika paljon kertova kommentti mieheltä, joka ei vähääkään välitä siitä, onko kitara joku CS vai ei.

Itseäni alkoi oikein naurattaa ja sanoin, että sattuipa sopivasti tämän ketjun aiheeseen. ;-)
MadMatt
24.10.2018 21:16:07

arijuki: Samassa veneessä ollaan, ostin vielä uutena kaupasta ja on relic joten ;-) Todella hyvä kitara, tykkään!

Onnittelut hankinnasta. Taisit tuolla aiemmin mainita ettei relic oo sun ykkösjuttu. Ei ollut mullakaan. Ensimmäistä reliikkiä tilatessani kyllä arvelutti. Olin lueskellut aiheesta ulkomaan voorumeilta ja ihmetellyt niitä kitaraputiikkien sivustoilla. Kun sopiva yksilö sitten tupsahti näköpiiriin niin ajattelin että prkl.. tsekataan nuo. Kun sitten sain straton hyppysiini olin myytyä miestä. Tällä hetkellä löytyy viisi Fenkun CS reliikkiä. Viimeistely on herättänyt täälläkin voimakkaita mielipiteitä mutta mulle on yks ja sama mitä siitä ajatellaan. Tykkään kovasti.
arijuki
24.10.2018 22:14:32 (muokattu 24.10.2018 22:15:17)
MadMatt: Onnittelut hankinnasta. Taisit tuolla aiemmin mainita ettei relic oo sun ykkösjuttu. Ei ollut mullakaan. Ensimmäistä reliikkiä tilatessani kyllä arvelutti. Olin lueskellut aiheesta ulkomaan voorumeilta ja ihmetellyt niitä kitaraputiikkien sivustoilla. Kun sopiva yksilö sitten tupsahti näköpiiriin niin ajattelin että prkl.. tsekataan nuo. Kun sitten sain straton hyppysiini olin myytyä miestä. Tällä hetkellä löytyy viisi Fenkun CS reliikkiä. Viimeistely on herättänyt täälläkin voimakkaita mielipiteitä mutta mulle on yks ja sama mitä siitä ajatellaan. Tykkään kovasti.

Kiitos! Joo, olin aika empivä reliikkien suhteen mutta kun kaupassa sitä kokeilin niin se oli menoa :-) Jotenkin vaan kaulaprofiili ja koko kitara sai mut otteeseensa, rupesin vaan miettimään että miten rahoitan tämänkin. Juuri äsken sitä soitin ja on kyllä peras kitara mikä mulla on ollut, siis mulle. Ruokangas Mojo Grande on kanssa todella hyvä enkä niiden laatua osaa verrata, mutta toi Fender Tele CS istuu käteen jotenkin paremmin.

Just mietin että laitanko Mojon myyntiin, jos vaikka joku haluaisi sen ostaa :-)
"Music is my religion." - Jimi Hendrix
aristoteles666
24.10.2018 23:22:00

Funkånaut: Kyllä munsta tossa on järkeä, kun sitä funtsii.

Tollanen kiesi on varmasti melko äänetön ja mukava matkustaaa, joten siellä voi keskittyä matkanteon aikana työskentelyyn sen sijaan, että heittäisi sen ajan metelin ja muun takia hukkaan. Tällöin mukavemmassa autossa matkustaessa voi esmes

a) saada päivän duunit nopeammin tehtyä tai
b) voi tehdä enemmän tehokkaasti duunia päivän aikana
c) ottaa pikku ettonet/rentoutumishetken, jotta jaksaa taas työskennellä tehokkaammin

Aika on melko lailla ainoa hyödyke, jota ei saa lisää. Kerran kulutettua aikaa kun ei saa mitenkään takaisin. Joten jos tuollainen auto mahdollistaa sen, että esmes ei-perheen-kanssa-vietettävä-aika vähenee vaikka tunnilla per päivä, voi säästetyn tunnin arvo, jonka voikin viettää perheen kanssa, äkkiä olla hänen kannaltaan melko arvokas. Olettamuksella, että perheen kanssa vietettyä aikaa pitää arvokkaana.

Liittyykö suoranaisesti kitaroihin, niin on eri asia.

ehka kannattaisi pistaa raha bussiin, isoon tai pieneen, enemman tilaa, mukavampi, toimii paremmin toimistona ja tilat antaa rakentaa vaikka kodin ja toimiston, perhekin mahtuu.ym ym.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Jucciz
24.10.2018 23:31:23
BugBadWolf: Minulla ei ole mitään syytä epäillä etteikö GAS olisi laadukas peli. Customit tilailen kuitenkin Aurora-merkillä. Se kun on tuossa 10 minuutin matkan päässä.

Joskus kala on merta edempänä. Luulenpa, että hämmästyisit.
antnis
25.10.2018 01:10:24
Viimeinen Samurai: Samat osittain tai jopa hyvin pitkälle fiilispohjaiset kriteerit kun tänäkin päivänä?

Ei paska ole mikään fiilis.
Mikko1978
25.10.2018 02:19:34 (muokattu 25.10.2018 02:22:08)
Jaanpa oman kokemukseni tästä aiheesta. Päätin hiljattain viimein hankkia Straton. Kaikenlaista tuli kokeiltua ja itseäni soundiltaan miellyttäviä löytyi 60-luvun pre-CBS Fenkuista, tuoreemmista CS Fenkuista ja pienten putiikkivalmistajien tuotteista. Keskityin pelkästäään käytettyihin kitaroihin.

Itsellä kun ei ole mitään fiiliksiä Fenderin suuntaan tai oikeastaan en oikein arvosta koko firmaa, niin oikein yllätyin, kuinka hyvät puut kahdessa kokeilemassani CS Stratossa oli. Vertailu 60-lukulaisiin ei jättänyt mitenkään varjoon noita tuoreempia CS-malleja. Pitkän ja tuskaisen valintaprosessin jälkeen käteen tartui kuitenkin Nashin strato, joka on soundiltaan oikein mainio ja sen kaula sopii käteeni erityisen hyvin. Nash oli myös näistä halvin ostaa, mutta CS Fenkku voisi olla hyvinkin parempi sijoitus. Nuo CS:t tuntuvat menevän hyvään hintaan hyvin kaupaksi.
Viimeinen Samurai
25.10.2018 10:52:27
antnis: Ei paska ole mikään fiilis.

No mutta onhan se?
BugBadWolf
25.10.2018 15:27:10
Jucciz: Joskus kala on merta edempänä. Luulenpa, että hämmästyisit.

Hämmästyn joka päivä jostain. Yleensä kuitenkin lähinnä jostain ihmiskunnan erityispiirteestä. Kitarat eivät enää hirveästi yllätä.

Muutama paja kykenee ihan kaikkeen. Niistä sitten valitsee sopivimman.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Little Savage
25.10.2018 18:33:16
Eipä ole viimeaikoina tehnyt mieli ostaa yhdenkään suomalaisen käsityöpajan tuotteita. Lakkojen takia sen ymmärtää mitä puoluetta käsityöpajat edustaa. Sama kun annat rahasi suoraan J.Sipilälle. Kovin on keskustalaiset vaikuttaneet kitarakama palstoilla kun " jokainen voi hankkia käsityökitaran kun vaan säästää" on viesti rivien välissä monesti.
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
Laulava Kylätohtori
25.10.2018 18:37:21
Little Savage: Eipä ole viimeaikoina tehnyt mieli ostaa yhdenkään suomalaisen käsityöpajan tuotteita. Lakkojen takia sen ymmärtää mitä puoluetta käsityöpajat edustaa. Sama kun annat rahasi suoraan J.Sipilälle. Kovin on keskustalaiset vaikuttaneet kitarakama palstoilla kun " jokainen voi hankkia käsityökitaran kun vaan säästää" on viesti rivien välissä monesti.

What!?

Olisko aika hakea kirjastosta Talouden alkeet -teos näin alkajaisiksi ja siitä sitten vaikka ekaluokan yhteiskuntaopin kirjalla jatkoa..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
25.10.2018 18:38:49
Little Savage: Eipä ole viimeaikoina tehnyt mieli ostaa yhdenkään suomalaisen käsityöpajan tuotteita. Lakkojen takia sen ymmärtää mitä puoluetta käsityöpajat edustaa. Sama kun annat rahasi suoraan J.Sipilälle. Kovin on keskustalaiset vaikuttaneet kitarakama palstoilla kun " jokainen voi hankkia käsityökitaran kun vaan säästää" on viesti rivien välissä monesti.

Nyt menee vähän ohi?!?! siis onko käsityöpajat lakossa, vai miten ne tähän liittyy?
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
paskiaispaska
25.10.2018 18:56:11

Ihan yhtä järkevä kirjotus ku cs kitaroiden ostajien dissaaminen.
deltablues
25.10.2018 18:56:11 (muokattu 25.10.2018 18:58:48)

On kai trollaamisellakin joku raja - jos tästä ei olisikaan tässä kyse, kannattaa alkaa tutustumaan talouden/politiikan perusteisiin varovaisin askelin.
Why do you play a Gibson Jumbo? 'Cause they hold up best in the rain - Rev. Gary Davis
mpekkanen
25.10.2018 21:30:09

Tämä ilmeisesti minulle kuitti kun kirjoitin hernekeiton tekemisestä ja siitä, että olen myös työttymyyspäivärahoilla säästänyt ja ostanut joskus jopa varsin kalliitakin kitaroita.

En tiedä riittääkö tupakka-askin hinnaksi enää 5 euroa. Jos polttaa askin päivässä on kuukaudessa kulunut jo 150 euroa, siihen päälle jos laskee baarissa käymisen taikka kotona tissuttelun-->Noista tulee jo aika paljon sellaista löysää, jolla saa ihan oikeasti kitarankin.
Säästää toki täytyy, mutta mahdollista se on.

Minä tykkään ruuanlaittamisesta ja leivon jopa leipääkin aika paljon. En siksi, että säästäisin tai pihtailisin, vaan tykkään siitä.
Itsetehty hernekeitto on esimerkiksi parempaa kuin purkkikeitto, mutta toki sekin on makuasia ja voi riippua tekijästäkin.
Kun tekee ruokaa itse, eikä syö jotain eineksiä tms. koko aikaa-->Siinä ihan oikeasti myös säästää.
Hernekeittoa ei kuitenkaan kannata säästämisen takia juurikaan tehdä...

Treenata ja mahdollisesti kehittyäkin musiikissa kuitenkin voi, jos on mielenkiintoa ja siihen laittaa aikaa.
Ei tarvitse CS soittimia taikka custom teetettyjä kitaroita, että soittamista voi harrastaa ja hyvinkin pitkälle. Edullisimmillakin voi ihan hyvin soittaa.

Valitettavasti en seuraa politiikkaa...
stratomaster
25.10.2018 21:33:42 (muokattu 25.10.2018 22:04:36)

Little Savage: Lakkojen takia sen ymmärtää mitä puoluetta käsityöpajat edustaa

Olisko näin:

Polylakka -> demarit
Nitrolakka -> keskusta
Relikoitu, krakeloitu nitrolakka -> kokoomus
Ohut satiinilakka -> vasemmistoliitto
Ei lakkaa lainkaan, vaan esim. vahakäsittely -> vihreät.

Edit: Vähän täydensin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)