Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 5112 113 114 115 116139 140 141 142 143
Kefiiri
22.10.2018 19:52:41 (muokattu 22.10.2018 19:57:21)
Kun Abby käärii, se on Zeniä eikä muumioituneisuutta ;)

Kinmanin vitoskohta ei vakuuta:

"Hand winding can only provide high tension."

Miksi muka olisi noin? Langanhan voi laskea sormien läpi vaikka miten löysästi. Eikös joku käämijä herkistellyt sormenpäitä santapaperilla ennen käämintäsuoritusta?
En ole musiikin asiantuntija.
stratomaster
22.10.2018 19:58:48

Joees: Paljonkohan Abbyjen hintoihin vaikuttaa se että Abigail on ollut töissä Fenderillä jo viiskööntluvulla? Historian ja vintagen havinaa olevinaan niissä käsissä.

Aika paljon varmaankin. Mutta kyllä hän hyviä mikkejä teki, vaikka turhaa hypeä niihin liittyy. Mulla on tuossa 62 relicissä Abbyt ja soundaavat loistavilta. Tosin esim. jotkut Lindy Fralinin Vintage Hotit oli ihan yhtä hyvät. Ellen väärin muista, niin Lindynkin mikit on käsin käämittyjä.
Laulava Kylätohtori
22.10.2018 20:32:47
p130: Kinman ainakin väittää, että Kinmanin kone käämii kuin ihminen, mutta paremmin. Kohta 5: https://kinman.com/faq.php

Mä en nyt pitäisi Kinmanin väitteitä kaikkein objektiivisimpina. Varsinkin, kun sattumalta juuri se Kinmanin tapa on paras..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
23.10.2018 13:33:50 (muokattu 23.10.2018 13:39:02)
Onko kellään tietoa/kokemusta eroaako USA alder body (leppä runko) millään tavoin Mexico leppä rungosta/puusta? Mitä luin, niin Mexico saattaa olla kyhätty monesta palasta, kun taas murica parista. Kokeilin koputus testiä ja aivan kuin Mexico olisi kuulostanut erilaiselta hitusen? Katselin myös tarkkaan ja näin molemmissa sen liittymän maalin alta (viivan) jossa puut yhtyy ja molemmat vaikuttaisi sen mukaan olevan kahdesta palasta kyhätty.

Mulla on American special strato sekä 2015 Hendrix strato joissa kummassakin leppä runko ja olen vaihtanut kaulat päittäin niihin, kun kokeilun haluinen olen kitaroiden kanssa. :) Suosikki on Hendrix tyylinen reverse lavalla, mietin vain onko jompikumpi runko laadukkaampi?
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
sv102
23.10.2018 16:39:25
osaako kukaan kertoa onko kaikki Road Worn 60s mallit Paul Ferro otelaudalla, vai onko mallista olemassa myos ruusupuista otelautaa?
Laulava Kylätohtori
23.10.2018 16:55:01
Metalkallo: Onko kellään tietoa/kokemusta eroaako USA alder body (leppä runko) millään tavoin Mexico leppä rungosta/puusta? Mitä luin, niin Mexico saattaa olla kyhätty monesta palasta, kun taas murica parista. Kokeilin koputus testiä ja aivan kuin Mexico olisi kuulostanut erilaiselta hitusen? Katselin myös tarkkaan ja näin molemmissa sen liittymän maalin alta (viivan) jossa puut yhtyy ja molemmat vaikuttaisi sen mukaan olevan kahdesta palasta kyhätty.

Mulla on American special strato sekä 2015 Hendrix strato joissa kummassakin leppä runko ja olen vaihtanut kaulat päittäin niihin, kun kokeilun haluinen olen kitaroiden kanssa. :) Suosikki on Hendrix tyylinen reverse lavalla, mietin vain onko jompikumpi runko laadukkaampi?

Eiköhän ne olleet molemmat useammasta palasta. Mehikossa jotain 5-6 palaa ja amerikkalaisessa pari vähemmän. Tiedä sitten sen merkitystä? Ehkä se, miten ne puut soi noin muuten, vaikuttaa enemmän. Eikös jossain kalliissakin kitaroissa ollut jotain monipalarakenteita, joissa runko oli kasattu pienemmistä paloista.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
23.10.2018 18:28:12
p130: Kinman ainakin väittää, että Kinmanin kone käämii kuin ihminen, mutta paremmin. Kohta 5: https://kinman.com/faq.php

No tämä, minä juuri pohdiskelin, että kai nyt kone saa sen käämin siihen kelalle ihan minkälaiseen sykkyrään halutaan. Ainoa kuviteltavissa oleva ero on että koneen luulisi pystyvän kelaamaan täsmälleen samalla tavalla jokaisen mikrofonin kun taas ihmisen käämimissä saattaa olla eroja. En kylläkään tiedä minkälainen merkitys ihan pikkuriikkisillä eroilla on tuossa asiassa. Minä vain olen vähän kummastellut tätä "käsin käämitty" termiä, että mitä se oikeastaan tarkoittaa ja mitä sillä täsmälleenottaen saavutetaan.

Ainoa sellainen selkeä juttu lienee, että joku mikin tekijä voi tehdä yksittäisen mikrofonin tilaajan toiveiden mukaan, niin ehkä kone on sellaisessa hommassa vähän kömpelö. En oikeasti tiedä tätä asiaa, mutta on se minua mietityttänyt kun joskun epäilyttää, että "käsityötä" mainostetaan sellaisena tuotetta aateloivana seikkana, mutta ei ole ihan selvää mitä sillä tarkoitetaan ja mitä sillä saavutetaan.... paitsi unikkiutta. Minä koen jotenkin viehättävänä ajatuksen, että tavara on saanut paljon tekijänsä huomiota valmistumisensa erilaisissa vaiheissa.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
jaspiq
23.10.2018 18:33:54
sv102: osaako kukaan kertoa onko kaikki Road Worn 60s mallit Paul Ferro otelaudalla, vai onko mallista olemassa myos ruusupuista otelautaa?

Varman pari vuotta sitten siirtyi Road worn muiden meksikon mallien kanssa Pao Ferro- otelautoihin. Eli on ollut ruusupuulla. Ensimmäisten vuosien mallit 2008-2009 oli vielä myös enemmän kulutettuja, nykyään maltillisemmin relikoitu.
Metalkallo
23.10.2018 19:46:05
mopar: Käsin käämittyjä ei taida olla muuta ku custom shop kitaroissa...

On nuo custom shop texas specialit näköjään käsin käämitty, torilla (Myyty jo) olevassa kuvassa lukee hand wound. Se että miten se sitten merkkaa kenellekin eri juttu. Varmaankin sitten kaikki custom shopin on käsin käämittyjä.
jaspiq
23.10.2018 20:35:49 (muokattu 23.10.2018 20:36:29)
Metalkallo: On nuo custom shop texas specialit näköjään käsin käämitty, torilla (Myyty jo) olevassa kuvassa lukee hand wound. Se että miten se sitten merkkaa kenellekin eri juttu. Varmaankin sitten kaikki custom shopin on käsin käämittyjä.

Texas specialeja löytyy 3 eri sorttia ainakin Telecastereissa, uskoisin että sama pätee stratoihinkin: normi cs (konekäämityt + rättipiuhat), sitten hand wound cs (rättipiuhat) ja viimeinen versio joka löytyy American specials sarjasta ( normi piuhat ja koneella käämitty).
Metalkallo
23.10.2018 22:48:56
Ok.

Tuli huomattua tuosta USA runko vs Mexico runko, et Mexicossa se leikkaus siinä mahan kohdalla on pienempi kuin USA:ssa eli ei aivan yhtä istuva kuin murica. En tiedä miten muissa Mexico made, mutta näin Hendrix mallissa.
Metalkallo
24.10.2018 15:08:39
Onkos kellään kokemusta noista Fenderin custom shop 69 mikeistä? Miten vertautuu pure vintage 65 settiin?

Tykkään kovasti 65:sta jotka olen aikonut hankkia toiseenkin stratooni, mutta ruvennut pyöriin mielessä tuo 69 setti myös.
steelduck
24.10.2018 15:45:25

Metalkallo: Onkos kellään kokemusta noista Fenderin custom shop 69 mikeistä? Miten vertautuu pure vintage 65 settiin?

Tykkään kovasti 65:sta jotka olen aikonut hankkia toiseenkin stratooni, mutta ruvennut pyöriin mielessä tuo 69 setti myös.

Tyttäreän Stratossa on moiset ja minusta todella mainiot mikit. Huomattavasti paremmat kuin Fender Total Tone 65 CS startissa olleet. Hyvät bluesrock mikit.
Laulava Kylätohtori
24.10.2018 15:54:57 (muokattu 24.10.2018 15:56:58)
steelduck: Tyttäreän Stratossa on moiset ja minusta todella mainiot mikit. Huomattavasti paremmat kuin Fender Total Tone 65 CS startissa olleet. Hyvät bluesrock mikit.

Jostain luin, että noissa olisi ihan omat mikit, eikä Pure Vintage 65:t.

Itse tykkään myös Pure Vintage Kuusvitosista, joten kiinnostaisi vertailu CS 69:hin. 69:t mulla on joskus ollut ja olihan ne hyvät, mutta siitä on vuosia aikaa ja mulla oli eri kamatkin silloin..

Eli tällaset: 3 Custom Designed Lineage Black Pickups
steelduck
24.10.2018 20:31:40 (muokattu 24.10.2018 20:33:56)

Laulava Kylätohtori: Jostain luin, että noissa olisi ihan omat mikit, eikä Pure Vintage 65:t.

Itse tykkään myös Pure Vintage Kuusvitosista, joten kiinnostaisi vertailu CS 69:hin. 69:t mulla on joskus ollut ja olihan ne hyvät, mutta siitä on vuosia aikaa ja mulla oli eri kamatkin silloin..

Eli tällaset: 3 Custom Designed Lineage Black Pickups

Joo. Total Tone 65ssa on han omat mikit, juuri nuo Black Lineaget jotka tehtiin tuohon Total Tone strato sarjaan. En itse niistä tykännyt ja vaihdoin ne Don Mare Super Sportteihin.
Metalkallo
25.10.2018 06:22:29
Ulkomaisilla foorumeilla jotkut on sitä mieltä, että CS69 kuulostaa suht lähelle pure vintage 65 settiä, ja tarkemmin kuunneltuna videoilta molempia, kyllähän niissä samaa hieman on. Eipä tuo kyllä nyt tietenkään täysi yllätys ole kun molemmat vintage tyylisiä Fender mikkejä.
2randpo
25.10.2018 09:21:39

Metalkallo: Ulkomaisilla foorumeilla jotkut on sitä mieltä, että CS69 kuulostaa suht lähelle pure vintage 65 settiä, ja tarkemmin kuunneltuna videoilta molempia, kyllähän niissä samaa hieman on. Eipä tuo kyllä nyt tietenkään täysi yllätys ole kun molemmat vintage tyylisiä Fender mikkejä.

Aika pieniä on erot mun mielestä '50-'60-mikeissä, '70'- mikit poikkeaa jo enemmän noista. Noin yleisesti ottaen. Mutta siis kaiketi '69 pitäisi olla sävyltään hieman tummempi kuin '65.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
Laulava Kylätohtori
25.10.2018 14:16:41
2randpo: Aika pieniä on erot mun mielestä '50-'60-mikeissä, '70'- mikit poikkeaa jo enemmän noista. Noin yleisesti ottaen. Mutta siis kaiketi '69 pitäisi olla sävyltään hieman tummempi kuin '65.

Eikös 50s mikit ole vähän heikompitehoisia kuin 60s mikit, jotka nekään ei ole tietysti mitenkään kuumia. Mutta osa 50s mikeistä on aika mietoja kyllä...

Muistelisin 69 kaulamikin olleen aika tumma. Saattoi tietysti olla säätövirhekin, mutta kyllä mä noita yleensä olen ylös ja alas ruuvaillut ihan testimielessä...
Laulava Kylätohtori
25.10.2018 17:59:58
Mulla on Tokaissa Duncanin SSL-1:t. Hyväsoundiset mikit ja olen kyllä tykännyt sen verran, että ovat olleet siinä jo 17 vuotta (tehdasasennuksena edelleen, mikä on kyllä tavallaan melkoinen ihme).

Olen kokeillut SSL-1:ä muissakin kitaroissa pahemmin innostumatta niistä (ainakaan samassa määrin kuin omassa Tokaissa). Joten jospa se erinomaisuus onkin siinä kitarassa. Vähän tekisi mieli kokeilla Antiquityja, mutta kumpia? Ja mikä ero oikeastaan on SSL-1:llä ja Antiquityilla? Liekö lainkaan vaihdon vaivan väärti?

Antiquityista taitaa kakkonen olla lähempänä SSL:iä..

Kukaan kokeillut samassa kitarassa?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)