Aihe: Custom shop-soittimilla rahastus
1 2 3 4 58 9 10 11 1221 22 23 24 25
Jukka Häikiö
21.10.2018 15:12:15 (muokattu 21.10.2018 18:15:19)

Käytettynä R-sarjan Gibson LP on melko turvallinen ostos, edellyttäen tietty järkevää ostohintaa.
Kaikista mitkä itsellä on ollut(poislukien 58pre-historic, tosin ihan omaa hölmöyttäni), on saanut omansa pois, uutena jos ostaa, saa kyllä varautua euromääräisesti reiluun persnettoon, ei kuitenkaan prosentuaalisesti. Toisaalta, tänäpänä niistä vuosikymmenen vaihteen R7/R87/R9 malleista tunnutaan pyytävän jopa enemmän, mitä uutena ovat kustantaneet.

Älköön nyt kukaan ottako tätä pullisteluna, kun se ei sitä ole, mutta aika monta ns. Custom Paulia on ollut:
58`pre-Historic(1990), R7(2011), LPB7(2010), 58`Historic(2001), R9 50th anniversary(2009), R9 Transition burst(2013/2014), Lottonen (1995) Lottonen (2009) Tyyster (2003?), Navigator N-LP 480std (2004) Tokai LS-200(1985).

Sen verran täytyy vielä sanoa, ettei noista kotimaisten pajojen vehkeistä pataan tule myydessä sen kummemmin, ellei ole kyseessä joku spessuvekotin. Perus LP, Strato, Tele laskee toki hintaansa uudesta käytettyyn siinä missä G/F:kin.
Ongelma lienee enemmän hätäisissä myyjissä, jotka polkevat hintoja saadakseen vermeensä kaupaksi, sitä kautta kotimainen käsityö kokee ansaitsemattoman arvonalennuksen.
Oma lukunsa ovat ulkomaiset täällä tuntemattomat pikkupajojen tuotokset, erittäin laadukkaita vehkeitä, mutta ostaessa kannattaa ottaa huomioon, ettei jälleenmyynti ole välttämättä nopein rasti, meinaan jos on kova poika vaihtelemaan romujaan.
Omaakin kokemusta taas kerryttänyt tällä saralla, vaikkei noi kamppeet enää niin niin tiuhaan vaihdukaan, kun tuli otettua sellainen "keppi kerrallaan" linja.
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
hallu
21.10.2018 15:15:46
Kefiiri: Eihän se ole samaa jos merkki ei ole Gibson :)

Ominaisuudet ovat yksi asia ja fiilis toinen. En pidä kummastakaan maksamista tyhmänä, jos tuntee saavansa sen mitä tarvitsee. Joku voi olla toista mieltä, ja esittää näkemyksensä tueksi aukottomat perustelut. Entäs sitten? Kyllä maailmaan perusteluita mahtuu ;)

Musiikkitouhu on niin fiilishommaa, että kallein tai teknisesti virheettömin soitin ei välttämättä ole se mieleisin. Mutta jollekin voi olla. Hyvä meininki voi toisaalta löytyä sitäkin kautta, että kokee toimivansa mahdollisimman rationaalisesti. Mikäs siinä.

No ei tietenkään se ole sama, koitin vaan jotenkin perustella että ei se CS Gibson mun mielestä ole ihan tyhjästä maksamista, vaikka hinnasta aina voidaankin olla montaa mieltä aina sen mukaan mitä pankkitilin kuukauden keskisaldo kenelläkin näyttää.

No mun mielestä tässä keskustelussa on jo keskeisimmät argumentit esitettyä ja tää aihe on nyt jälleen kaluttu. Ja kateuskin on ehditty mainita joten eiköhän tämä ole taputeltu. Ainoa itselleni kiinnostava huomio tästä keskustelusta oli, että oma kantani Gibson Reissueihin on muuttunut suopeammaksi. Aikaisemmin kun en ollut sellaisia hypistellyt, olin huomattavasti kriittisempi koko CS-ideaa ja vallankin niiden hintaa kohtaan. Nyt mä olen sitä mieltä, että on niissä oma jujunsa ja on niissä myös soitinta eikä ihan pelkkää ilmaa..... vaikka kevyitä ovatkin. Nimittäin uskon, että G-pajan CS:t on erittäin rajallinen luonnovara joka selittää sitä hintaa omalta osaltaan.

Jos mulla olisi pelimerkkejä niin ostaisin sellaisen, mutta toisaalta en aio yöuniani menettää sen vuoksi.... the end :-D
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Jukka Häikiö
21.10.2018 15:19:24

arijuki: Aloitetaanko ns. tone wood keskustelu myös tässä ketjussa ;-) Se ketju onkin unohtunut hetkeksi.

...ehkä se on parempi pitää omassa ketjussaan, jos joku siihen ralliin kaipailee, nostakoon sen haudastaan...eiköhän tässä ole jo tälle ketjulle kyllin? Melko hiljaistahan kitarakamat-osiolla on ollut tätä nykyä.
BugBadWolf
21.10.2018 16:04:42
o0o: BugBadWolfin logiikka ei aukea mulle. Kovasti puhut custom soittimien hankkimista vastaan, mutta soitat itse customina teettämilläsi kitaralla ja vahvarilla?

Toistan toki itseäni, mutta vielä kerran: Custom kitara ja parin amerikkalaisen pörssiputkan custom shop sarjat eivät ole sama asia. Lanka käsittelee sitä, saako custom shopeilla (tarpeeksi) vastinetta rahoilleen.

Verrattuna custom kitaraan, ei todellakaan saa.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
21.10.2018 16:13:15
Jucciz: Kyllä mulla vähän semmoinen fiilis on, että kyllä me olemme kansana aika paljon kateellisempia kuin muut....

Ei pidä paikkaansa. Tässä tavassa keskustella on vain kyse siitä että joku haluaa sanoa "olen parempi kuin "te" suomalaiset". Tietynlainen, arvaan että itsestään vieraantuneiden möllisköjen ihmisryhmä, saa tuosta itselleen täpinöitä.

Juu. Varmasti suomalaisissakin on kateellisia, kuten on kaikenlaisia muitakin ihmiskunnan pohjamutien edustajia. Meilähän on jopa poliitikkoja, vaikka luulisi ettei näin pieneen maahan mahtuisi kovin suurta katastrofia. Tätä kateuspykälää, kuten juoppouttammekin on kuitenkin joskus tutkittu ja todettu asian olevan myytti.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
21.10.2018 16:17:59
Kefiiri: Maksaahan joku Matissen piirroksestakin omakotitalon hinnan vaikka siinä on vain pari tussiviivaa paperinpalalla... en osaa pitää sitä absoluuttisesti tyhmänä kauppana.

Onko Palsanmäen kuparipannu sama asia?

Minusta ei.
hallu
21.10.2018 16:28:04
BugBadWolf: Onko Palsanmäen kuparipannu sama asia?

Minusta ei.

Palsamäen kuparipannussa ei ole kyse kuparipannusta, vaan siitä että jokunen "nousukas" (lue vauras juntti) saa ihan telkkarissa näyttää julkisesti kuinka paljon varaa hänellä on heittää rahaa kankkulan kaivoon. Tämä on vähän sukua sille kun joissakin sarjakuvissa äkkirikastunut sytyttää sikarinsa suurella setelillä.

Sinällään Parlsamäen kuparipannu ja seteleiden polttaminen on kiinnostava ilmiö sen ristiriitaisuuden vuoksi. Ristiriitaisuus sikäli, että henkilö jolla on paljon rahaa haluaa jollakin tuollaisella manööverillä riistää rahalta merkityksen eli samaan aikaan kun on rikas, niin haluaa osoittaa/todistella ettei sillä ole väliä. Siksi julkisuus tämmöisessä on tärkeää. Luulisin, että sellainen joka määrätietoisesti pyrkii hankkimaan rahaa rahan vuoksi, ei tällatavalla toimisi. Sen sijaan jos jonkun ihmisen osaksi tulee iso kasa rahaa jonkin muun toiminnan sivutuotteena (vaikkapa taivaalta tipahtaisi rahasäkki syliin) voisi toimia juurikin mainitulla tavalla.

No en tiedä, tunnen joitakin vähän vauraampia yksilöitä eikä ne ole samanlaisia. Rikas on kuin köyhä, mutta sillä on vaan paljon rahaa...... ja rikkaat ovat yksinäisempiä.
BugBadWolf
21.10.2018 16:36:39
hallu: Palsamäen kuparipannussa ei ole kyse kuparipannusta...

...kuten ei myöskään ole sen nostamisessa erimerkkitapaukseksi. On ihan sama, mille ikiliikkujalle antaa älyttömän arvon ja saa sen hulluuden tarttumaan muihinkin. Esine itse ei ole ongelma. Ongelma on se että tarpeeksi monen liittyessä mukaan hulluuteen, väki saattaa oikeasti kuvitella Palsanmäkien kuparipannua tonnin arvoiseksi.

Ja se, vaikka yksilönvapaudet ja blaablaablaa, on vain helvetin tyhmää.

Minusta ihmiskunnassa on surkeaa (muiden mukkujen lisäksi) se että väki ei ainoastaan ole taipuvainen tekemään tyhmyyksiä. Osa vaatii hymistelijöiden kuoroa mukaan normalisoimaan hullutuksensa ja jopa tekemään niistä viisauksia.

Sitten ihmetellään kun jollain Trumpin tapaisella moniongelmaisella on pääsy ydinaseiden laukaisujärjestelmiin.
hallu
21.10.2018 17:15:04
BugBadWolf: ...kuten ei myöskään ole sen nostamisessa erimerkkitapaukseksi. On ihan sama, mille ikiliikkujalle antaa älyttömän arvon ja saa sen hulluuden tarttumaan muihinkin. Esine itse ei ole ongelma. Ongelma on se että tarpeeksi monen liittyessä mukaan hulluuteen, väki saattaa oikeasti kuvitella Palsanmäkien kuparipannua tonnin arvoiseksi.

Ja se, vaikka yksilönvapaudet ja blaablaablaa, on vain helvetin tyhmää.

Minusta ihmiskunnassa on surkeaa (muiden mukkujen lisäksi) se että väki ei ainoastaan ole taipuvainen tekemään tyhmyyksiä. Osa vaatii hymistelijöiden kuoroa mukaan normalisoimaan hullutuksensa ja jopa tekemään niistä viisauksia.

Sitten ihmetellään kun jollain Trumpin tapaisella moniongelmaisella on pääsy ydinaseiden laukaisujärjestelmiin.

Niinpä, minä tuossa jatkoin ajattelemista ja mieleen tuli, että raha edustaa maapallon resursseja ja siksi on rajallista. Mieleen tuli anarkismin isänä pidetyn Pierre-Joseph Proudhon kuuluisa lausahdus "omistaminen on varkautta" ja siitä seuranneet päätelmät.

Jos ihmiskuntaa verrataan ruokapöydän ympärillä aterioivaan seurueeseen, niin tilanne jossa yksi ahnehtisi pöydän antimia niin että muut jäisivät vähemmälle ja osa jäisi kokonaan ilman, olisi jo aika röyhkeää, mutta sitten että se joka ahnehti muidenkin edestä ei jaksaisi edes syödä ahnehtimaansa ja alkaisi viskoa sitä ruokaa kankkulan kaivoon, olisi suora loukkaus muita pöydän ympärillä istujia kohtaan. Sitten kun nämä loukatut älähtäisivät, että sen yhden käytös on kohtuutonta, niin se kuittaisi kritiikin kateutena... tai "köyhät ulisee" kommentilla ja muutama joka sai kuitenkin vähän sitä ruokaa, yhtyisivät kuoroon "köyhä vaietkoon seurakunnassa". Sellaiselta tämä nykyinen maailma minusta näyttää. Tolkullisuudella ei saa oikein muuta kuin luun käteen ja vittuilua perään.

Enpä tiedä, minusta tuolla taaempana olevat kommentit, että "kel onni on, se onnen kätkeköön", ei liity millään tavalla kateuteen, vaan säällisyyteen. Se että jos on kanttia olla vauras, niin ainakaan sellaisella ei pitäisi ylpeillä niille joilta se vauraus on pois. Tämän ajattelun ongelma on tietenkin siinä, että vaurasväki ei ole heterogeenistä, eivätkä he kaikki ole varkaita. Ja kun tarkemmin ajattelee niin jokainen meistä (ihan se kaikkein köyhinkin sosiaalituella elävä) on sangen vauras ja kuuluu maailman rikkaimpaan 15% niin ei heidän/meidän tekemisä voi tulkita niin yksioikoisesti.

Kateus on kuitenkin kokijansa päänsisäinen juttu ja perustuu kuviteltuihin ominaisuuksiin ja jättää asioiden kääntöpuolen huomiotta, koska kateuden tunne kumpuaa henkilön toiveista, peloista ja omanarvontunteen puutteesta. Silloin käy niin, että se jolle ollaan kateellisia ei edes tajua mistä häntä kadehditaan, tai että kateuden kohde on jollain tapaa mielivaltaisesti asemaansa joutunut ja palvelee vain kadehtijan sisäisiä arvottomuuden tunteen tarpeita. Mutta oli syy mikä hyvänsä, niin kateuden aiheuttama pahansuopuus sattuu ja loukkaa ja siksi kateus on häpeällistä ja äärimmäisen kielteinen ilmiö. Niin välttämätön ja väistämätön osa ihmisyyttä kun se onkin.
parek
21.10.2018 17:31:02 (muokattu 21.10.2018 17:32:51)
BugBadWolf: Lanka käsittelee sitä, saako custom shopeilla (tarpeeksi) vastinetta rahoilleen.

Verrattuna custom kitaraan, ei todellakaan saa.

Pätee vain ja ainoastaan silloin jos CS soittimessa ei ole speksit kohdillaan. Jos ne on kohdillaan ei eroa ole customina teetettyyn soittimeen. Kyllähän ne CS soittimet ihan laatukamaa on eikä hinnat välttämättä eroa customina teetetyistä kotimaisista.
Seba
21.10.2018 17:41:22

Tapelkaa pojat, saatte karkkia.
parek
21.10.2018 17:47:25
Kaihua: Tämän keskustelun innoittamana tilasin itselleni muuan hetki sitten custom shopin telecasterin.

Tämä on ketjun paras ja ainoa kiinnostava viesti. Kuvia sitten kehiin kun saat kitaran!
Jukka Häikiö
21.10.2018 17:54:55

Onhan tä sillees melko kallis kitaraksi:https://www.thomann.de/fi/gibson_tr … lp_59_natural.htm?ref=search_prv_11

Se onko se ostajalle kallis, riippuu tietty ostajasta, mulle ois. Jos toi ois 4000€, niin se ois mun mielestä "järkevä" ja käytettynä 3000-3200€.

Tämähän on tietty vaan mun mielipide.
hallu
21.10.2018 18:11:34
Jukka Häikiö: Onhan tä sillees melko kallis kitaraksi:https://www.thomann.de/fi/gibson_tr … lp_59_natural.htm?ref=search_prv_11

Se onko se ostajalle kallis, riippuu tietty ostajasta, mulle ois. Jos toi ois 4000€, niin se ois mun mielestä "järkevä" ja käytettynä 3000-3200€.

Tämähän on tietty vaan mun mielipide.

No onhan toi muutaman satasen halvempi kuin 2018 R9 ja huomio kiinnittyi tuohon painoon eli yli neljä kiloa, ollaanko nyt tultu siihen että kevyiden R:ien aika on ohi ja hinnan alennus tulee siitä. Mulle tuo muutamien kohkaama paino/keveys on vähän yliammuttua, mutta kun sitä nyt jotkut niin tolkuttomasti arvostaa, niin voi olla että ne vanhat 3,7 kilon R9:t nostaa nyt arvoaa, jos uudet on kaikki yli neljäkiloisia. Toisaalta jos pohjasta vähän sipaisisi höylällä sen parisataa grammaa ja ohentaisi lakkaa ja mitottaisi johdot tarkemmin ja korvais metallit jollain alumiinilla tai magnesiumilla..... etc. niin mahtaisiko sitä kukaan huomata :-D.

Makea kitara yhtäkaikki ja vaikka loimut oli mun silmään väärinpäin niin oikein nättikin se on.
Kaihua
21.10.2018 18:38:56
o0o: Tämä on ketjun paras ja ainoa kiinnostava viesti. Kuvia sitten kehiin kun saat kitaran!

Ehdottomasti! N. viikon kuluttua pitäisi kitaran saapua Rovaniemelle. Katsotaan sitten onko mua jymäytetty ja kuinka paljon :D
Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen
BugBadWolf
21.10.2018 18:49:32
o0o: Pätee vain ja ainoastaan silloin jos CS soittimessa ei ole speksit kohdillaan...

Eivät edelleenkään ole sama asia.

Aloituksessa askarreltiin kysymyksillä "...kuinka paljon sitä ilmaa soittimen laadussa on mukana? Eli laatuero siis korvien välissä, henkimaailman juttuja? "

Maalaillaanpa nyt lähtötilanne. Merkki X tehdään maassa Y. Sillä on halpismerkki Ö, joka tehdaan maassa K. Ja edelleen sillä on custom shop XC maassa Y.

Kun tiedämme että XC on se kitara, joka on tehty hyvin, onko X hyvä, vai ainoastaan kallis Ö? Jos X ja Ö ovat käytännössä samaa, keskeneräiseksi jätettyä bulkkia, mikä oikeuttaa niiden hintaeron? Ja jos väitetään X huipputuotteeksi, miksi XC on olemassa? Jossain on nyt vikaa. Missä?

Samaan aikaan toisaalla joku myy kuparipannun tonnilla, toinen horisee Emotioneista televisiossa ja kolmas röllii aikansa kuluksi netissä. Maailma on sekaisin, millään ei ole oikeasti arvoa, mutta eksyksissä oleva ihminen etsii epätoivoisesti arvoa tärkeinä pitämilleen asioille. Banaanien hinta räjähtää käsiin ja maailman mahtavin mies on oranki.

Onko olemassa parempia ja huonompia tapoja tehdä joku asia? On. Saako niistä keskustella? Ei. Tärkeintä on saada säilyttää illuusionsa täydellisestä suorituksesta.

Vastaus aloittajan kysymykseen kuuluu:"Laatuero on lauman konsensus, eikä kosketuksissa todellisuuden kanssa. Vaikka CS on mahdollisesti parempi kuin bulkki, joko bulkin tai CS:n hinnassa on silkkaa uskontoa."

Nyt voin jättää ihmiset pohtimaan kateutta ja muita epäolennasia. Vaapun härnäämään vaimoa miettien lausetta, jonka Lemmy halusi kaiverrettavan hautakiveensä.
parek
21.10.2018 19:59:12 (muokattu 21.10.2018 20:03:11)
BugBadWolf: Eivät edelleenkään ole sama asia.

Aloituksessa askarreltiin kysymyksillä "...kuinka paljon sitä ilmaa soittimen laadussa on mukana? Eli laatuero siis korvien välissä, henkimaailman juttuja? "

Maalaillaanpa nyt lähtötilanne. Merkki X tehdään maassa Y. Sillä on halpismerkki Ö, joka tehdaan maassa K. Ja edelleen sillä on custom shop XC maassa Y.

Kun tiedämme että XC on se kitara, joka on tehty hyvin, onko X hyvä, vai ainoastaan kallis Ö? Jos X ja Ö ovat käytännössä samaa, keskeneräiseksi jätettyä bulkkia, mikä oikeuttaa niiden hintaeron? Ja jos väitetään X huipputuotteeksi, miksi XC on olemassa? Jossain on nyt vikaa. Missä?

Samaan aikaan toisaalla joku myy kuparipannun tonnilla, toinen horisee Emotioneista televisiossa ja kolmas röllii aikansa kuluksi netissä. Maailma on sekaisin, millään ei ole oikeasti arvoa, mutta eksyksissä oleva ihminen etsii epätoivoisesti arvoa tärkeinä pitämilleen asioille. Banaanien hinta räjähtää käsiin ja maailman mahtavin mies on oranki.

Onko olemassa parempia ja huonompia tapoja tehdä joku asia? On. Saako niistä keskustella? Ei. Tärkeintä on saada säilyttää illuusionsa täydellisestä suorituksesta.

Vastaus aloittajan kysymykseen kuuluu:"Laatuero on lauman konsensus, eikä kosketuksissa todellisuuden kanssa. Vaikka CS on mahdollisesti parempi kuin bulkki, joko bulkin tai CS:n hinnassa on silkkaa uskontoa."

Nyt voin jättää ihmiset pohtimaan kateutta ja muita epäolennasia. Vaapun härnäämään vaimoa miettien lausetta, jonka Lemmy halusi kaiverrettavan hautakiveensä.

Jos esim. Fender CS kitarassa on täydelliset speksit ja se maksaa 3000e niin se on kyllä ihan yhtä hyvä diili kuin täysin samoilla spekseillä teetetty 3000 euron customina teetetty soitin.

E: Tai no joo, jos olisi joku laki mikä määräisi kuinka paljon tuotantokustannusten jälkeen hintaan saa lisätä leivän päälle voita, niin siinä tapauksessa Fenderin hinnassa on enemmän ilmaa koska saavat tehtyä varmaan eri hinnalla identtisen soittimen mitä kotimainen seppä.
AngieRainbow
21.10.2018 20:00:25
Jukka Häikiö: Käytettynä R-sarjan Gibson LP on melko turvallinen ostos, edellyttäen tietty järkevää ostohintaa.
Kaikista mitkä itsellä on ollut(poislukien 58pre-historic, tosin ihan omaa hölmöyttäni), on saanut omansa pois, uutena jos ostaa, saa kyllä varautua euromääräisesti reiluun persnettoon, ei kuitenkaan prosentuaalisesti. Toisaalta, tänäpänä niistä vuosikymmenen vaihteen R7/R87/R9 malleista tunnutaan pyytävän jopa enemmän, mitä uutena ovat kustantaneet.

Älköön nyt kukaan ottako tätä pullisteluna, kun se ei sitä ole, mutta aika monta ns. Custom Paulia on ollut:
58`pre-Historic(1990), R7(2011), LPB7(2010), 58`Historic(2001), R9 50th anniversary(2009), R9 Transition burst(2013/2014), Lottonen (1995) Lottonen (2009) Tyyster (2003?), Navigator N-LP 480std (2004) Tokai LS-200(1985).

Miten sun mielestä Lottosen les paulit vertautui laadullisesti Gibson Custom Shopin historic pauleihin?
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Barska
21.10.2018 20:55:26

o0o: Tämä on ketjun paras ja ainoa kiinnostava viesti. Kuvia sitten kehiin kun saat kitaran!

Äläs nyt, tällä on mainio viihdearvo. Ja. Kerrankin joku jaksaa kirjoittaa kitarakamoihin nykypäivänä.

Ja joo, telestä kuvia heti kun tulee! Peukkuja et on mieluinen.
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)