fox 09.07.2018 19:43:57 | |
---|
hallu: Tuo että Ibanez ei tee lainkaan itse kitaroita oli yllätys kun sillä on aika kalliitakin ja huippu hyviä malleja, niin en ajatellut semmoisen onnistuvan bulkkivalmistajilta. Ibaneesilla ei ole melko pitkään aikaan ollut noita kielisoittimia "omassa tehtaassa" valmistuksessa. Tais olla Tama-brändin akustiset niitä viimeisiä, ja olikin. Pistetään nyt vielä "kertauksen vuoksi" tuo itämaan soitinrakennuksen peruskuvio: Ulosmyyjä (ja brändin omistaja), oli se sitten Hoshino (Ibanez mm.), Kanda Shokai (Greco mm.) tai mikä hyvänsä, tekee esityksen valmistajille, että nyt pitäs saaha 5000 sen-ja-sen mallista kitaraa sellasilla osilla, ja hintaan xx. Valmistaja sitten koittaa pysyä annetussa hintakehyksessä. |
hallu 09.07.2018 20:59:15 | |
---|
fox: ................... Ulosmyyjä (ja brändin omistaja), oli se sitten Hoshino (Ibanez mm.), Kanda Shokai (Greco mm.) tai mikä hyvänsä, tekee esityksen valmistajille, että nyt pitäs saaha 5000 sen-ja-sen mallista kitaraa sellasilla osilla, ja hintaan xx. Valmistaja sitten koittaa pysyä annetussa hintakehyksessä. Kyllä, mutta koska valmistaja ei itse "allekirjoita" soittimiaan, niin mikä motivoi pitämään laadun korkeana? ymmärrän, että laadunvalvonta jää työn tilaajalle ja "allekirjoittajalle" joka nimellään vastaa asiakkaiden suuntaan laadusta, mutta eikö näiden alihankkijoiden tms. olisi järkevää yrittää kusettaa Ibanezia joka käänteessä ja saada siten parempi voitto? tai jos ei nyt suoraan kusettaa, niin kannattaako niiden puristaa tuotannostaan se viimeinenkin laadun ripe, vai tyytyä vaan tekemään mitä tilataan eli "riittävän" hyvää? No mulla ei ainakaan ole mitään valittamista ollut Ibanez logoa kantavista kitaroista joten eiköhän tuo laatuasia ole kunnossa. Miten Ibanez sen onkaan hoitanut, niin se on ainakin kunnossa oman näkemykseni mukaan. Tämä siis tarkoittaa myös, että Yamaha joka tuottaa soittimensa ja perämoottorinsa ihan itse.... jopa soitinpuut hakkaa omasta metsästään, on ottanut täysin päinvastaisen strategian. Vai tekeekö Yamaha ne itse? onko tämäkin vain omaa kuvitelmaani? Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... |
hallu 09.07.2018 21:02:49 | |
---|
sustain65: Jotenkin nyt sekoitat käsitteitä minun mielestäni. Eihän brändin omistava yritys mitenkään välttämättä teetä bulkkikamaa. Toki Ibanezin mallistosta merkittävä osa on sellaista, mutta noin periaatetasolla tarkoitan. Teetettyjen kitaroiden laatuhan on valmistajalle annetuista spekseistä ja laadunvalvonnan tasosta kiinni. Ja onhan tosiaan ainakin keskihintaiset ja tyyriimmät Ibanezit vallan mainiosti viimeisteltyjä. Tarkoitan bulkkivalmistajalla tehdasta, joka tekee tavaroita ilman logoa kenelle vain. Ibanez käsittääkseni tilaa kitaransa sellaisilta eli se on periaatteessa sama juttu kuin Pirkka tai Harley Benton, mutta vain pitänyt korkeampaa profiilia ja luonut brandilleen sillä tavalla paremman maineen josta ihmeset (kuten minäkin) ovat valmiita maksamaan. Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... |
hallu 09.07.2018 21:04:34 | |
---|
Lifelover: Esimerkiksi ne huippukalliit parhaimmista parhaat limited edition Ibat valmistaa yleensä Sugi-niminen kitarapaja, jolla kitaroita valmistuu tyyliin pari hassua kuukaudessa, eli mistään bulkkivalmistajasta ei voida puhua. Lukeeko niissä kitaroissa jossakin kohtaa "Sugi"? jos ei lue, niin eikö se silloin ole bulkkia? minä en tarkoita bulkilla huonoa laatua vaan merkittömyyttä. Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... |
Lifelover 09.07.2018 21:35:38 | |
---|
hallu: Lukeeko niissä kitaroissa jossakin kohtaa "Sugi"? jos ei lue, niin eikö se silloin ole bulkkia? minä en tarkoita bulkilla huonoa laatua vaan merkittömyyttä. Sana "bulk" viittaa suuriin valmistusmääriin ja tukkukauppaan. En tiedä, lukeeko niissä Sugi. Kaulataskussa ehkä. Sugi tekee myös soittimia omalla nimellä. No love for killer babies |
fox 10.07.2018 00:26:15 | |
---|
hallu: Tämä siis tarkoittaa myös, että Yamaha joka tuottaa soittimensa ja perämoottorinsa ihan itse.... jopa soitinpuut hakkaa omasta metsästään, on ottanut täysin päinvastaisen strategian. Vai tekeekö Yamaha ne itse? onko tämäkin vain omaa kuvitelmaani? Ai Yamahalla on ihan omaa metsätalouttakin? Myös Taiwanissa, missä suuri osa soittimista on tehty sitten 80-luvun? =) Mistä olet moisen tiedon hankkinut? Onhan se toki monialakonserni jos mikä, mutta uskoisin että ne soitinpuunsa hankkii samoista lähteistä kuin muutkin valmistajat. Soitinpuolihan tuli Yamahalla kuvioihin tuossa 1967 kieppeissä, olkoonkin että kosketinsoittimien (pianot..) on olleet huomattavastikin pidempään heillä kuvioissa. Onhan toki niillä monia legendaarisia soittimia. Kiippareita, akustisia kitaroita ja tietenkin nuo SG:t (jenkeissä SBG:t) joissa ylemmän pään kitaroissa on nuo legendaariset Spinex-mikit. Miltei yhtä kuuluisat kuin Grecon Dry-Z ja Ibanezin Super -58:t.. |
fox 10.07.2018 00:30:06 | |
---|
hallu: Lukeeko niissä kitaroissa jossakin kohtaa "Sugi"? jos ei lue, niin eikö se silloin ole bulkkia? minä en tarkoita bulkilla huonoa laatua vaan merkittömyyttä. Mutta eihän ne ole laisin "merkittömiä" vaan kantavat Ibanez-brändiä. Eihän noissa muissakaan Ibanezeissa lue Terada, Iida Gakki, FujiGen Gakki, ChuShin Gakki saati vuoden -86 jälkeen tulleet Samick, Cort tms. Ja hei, onhan joissain terävämmän pään Iboissa logo "Team J-Craft".. |
hallu 10.07.2018 00:52:56 | |
---|
fox: Mutta eihän ne ole laisin "merkittömiä" vaan kantavat Ibanez-brändiä. Eihän noissa muissakaan Ibanezeissa lue Terada, Iida Gakki, FujiGen Gakki, ChuShin Gakki saati vuoden -86 jälkeen tulleet Samick, Cort tms. Ja hei, onhan joissain terävämmän pään Iboissa logo "Team J-Craft".. No niin kantaa, mutta Ibanez ei ole valmistaja vaan tilaaja...... äh mulla taitaa kohta nuppi haljeta kun koitan tajuta tän kuvion. Siis minä ymmärsin, että tarkoitit Ibanezin olevan vähän niinkuin Harley Benton, joka on myös brändi, mutta ei valmista itse kitaroita vaan tilaa niitä muilta valmistajilta. Samick sitä vastoin tekee itse kitaransa, mutta tekee myös muille. Gibson tekee itse kitaransa. Fender tekee itse kitaransa sekä meksikossa että USA:sa, mutta eikö japanin Fenderit ole tilauskamaa ja olihan sille myös niitä Koreassa tehtyjä Fenderitä, jotka oli tilauskamaa ja luin tai kuulin jostain, että olisko ollut Cortin tekemiä ne. Tietenkin tämä toimintatapa on arkipäivää kaikenlaisissa kulutushyödykkeissä kuten tietokenissa ja autoissa. Ne tekee vähän kuka sattuu, mutta merkki joka koreilee keulalla vastaa lopulta tuotteesta. Se on vähän niinkuin pääurakoitsija rakennusalalla. Kitaroissa kuitenkin elää vielä vahvasti käsityöläisromantiikka (joka on tietty pelkkää mielikuvaa halvemmissa kitaroissa, mutta kalliimmat kai tehdään vielä yhdellä ja samalla pajalla vähän rajatuimpina sarjoina). Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... |
fox 10.07.2018 09:27:52 | |
---|
hallu: ..mutta eikö japanin Fenderit ole tilauskamaa ja olihan sille myös niitä Koreassa tehtyjä Fenderitä, jotka oli tilauskamaa ja luin tai kuulin jostain, että olisko ollut Cortin tekemiä ne.. Niin no. Tuohan on se monta kertaa mainitsemani "itämaisen soitinrakennuksen" kuvio tuo. Fendereitä Japanissa (ja Squiereita, joka on se sellainen "apubrändi", ihan alkuun tuo Squier oli pieni kieltenvalmistaja Jenkeissä, jonka Fender osti joskus 60-luvun alkupuolilla..) on valmistanut mm. FujiGen, Tokai Gakki, ChuShin Gakki, Terada Gakki.. Fenkun Korea-kuvioista en tarkemmin tiedä, Cort varmaan, voi olla myös Peerless. |
hallu 10.07.2018 09:45:57 | |
---|
fox: .............. Fenkun Korea-kuvioista en tarkemmin tiedä, Cort varmaan, voi olla myös Peerless. Tää saattoi olla semmoinen ohimenevä hassutus tai kokeilu Fenderiltä kun en tiedä onko tällä hetkellä yhtää Koreassa tehtyä Fenderiä tuotannossa. Takavuosina (olisko ollut siinä 2005 tietämissä tai jotain) oli se LiteAsh strato- ja telemallit, jotka tehtiin Koreassa ja lavassa luki tosiaan Fender, mutta ei mitään muuta. Itselläni oli yksi sellainen ja se oli tosi nätti kitara, mutta se mun yksilö on oli vähän jotenkin kieroon kasvanut (roikkunut varmaan liian kauan musakaupan seinällä) ja siinä oli hemmetinmoinen säätäminen, että sen sai soittokuntoon eikä sitä ihan viimeisen päälle tikkiin mun taidoilla saanut. Mutta nätti se oli ja kahden tolpan varaan viritetty kelluva tremolo oli kyllä herkkä. Mutta se ei oikein ollut "Fendermäinen" ensinnäkin metrimitoituksella ruuvit ja Seymour Duncanin mikit tehtaan jäljiltä (fenderhän käyttää kai omia mikkejään ameriikan mantereella tehdyissä kitaroissaan). Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... |
pappasfin 10.07.2018 11:15:36 | |
---|
Ei kannata liiaksi vaivata mieltään sillä, että Ibanezin merkit valmistetaan muissa kuin Ibanezin omissa pajoissa. Pääasia on se, että kitara on käyttäjälleen tarpeeksi laadukas ja ajaa sen asiansa mitä soittaja soittimeltaan hakee. Tuosta laadusta sen verran, että juurikin ne parhaat pajat / tehtaat, josta sitä erittäin hyvä laatusta kitaraa tulee Ibanezille niin ei heillä ole varaa yrittää viilata linssiin laadullisesti tai muutenkaan tehdä huonoa jälkeä, siitä kärsii maine, myynti ja loppujen lopuksi koko pajan tulevaisuus (tietysti tämä pätee kaikkiin niihin firmoihin, jotka haluavat tehdä pitkään bisnestä sen tietyn nimen alla). PappaSFin |
hallu 10.07.2018 11:24:40 | |
---|
pappasfin: Ei kannata liiaksi vaivata mieltään sillä, että Ibanezin merkit valmistetaan muissa kuin Ibanezin omissa pajoissa. Pääasia on se, että kitara on käyttäjälleen tarpeeksi laadukas ja ajaa sen asiansa mitä soittaja soittimeltaan hakee. Tuosta laadusta sen verran, että juurikin ne parhaat pajat / tehtaat, josta sitä erittäin hyvä laatusta kitaraa tulee Ibanezille niin ei heillä ole varaa yrittää viilata linssiin laadullisesti tai muutenkaan tehdä huonoa jälkeä, siitä kärsii maine, myynti ja loppujen lopuksi koko pajan tulevaisuus (tietysti tämä pätee kaikkiin niihin firmoihin, jotka haluavat tehdä pitkään bisnestä sen tietyn nimen alla). No olet tietenkin oikeassa ja ne pari Ibanezia joista mulla on kokemusta, ovat ihan todella hyviä. Toinen on tuo AR300 joka vaikuttaa olevan pitopeli ihan vaan siksi, että se on niin hyvä. Toinen oli käsissäni ollut Ibanezin FG100 jostain kasarilta. Se on jazzloota, jossa oli yllättävän kuumat mikit mutta silti soundsi aivan tajuttoman hyvälle. Se teki vaikutuksen muhun herkkyytensä vuoksi, siinä oli todella voimakas äänen aluke ja se reagoi voimakkaasti soittotatsiin. Tallamikin dc resistanssi oli jotain 18 kOhmia, mutta toimi siinä skitassa tosi hyvin. Kadun yhä etten ostanut sitä itselleni, mutta en siihen konkurssiin pystynyt ja minulle tuo lohtua, että se meni paljon itseäni taitavammalle kitaristille joka on ihan oikea jazzkitaristi. Kyllä mulla on kova luotto Ibanez merkkiin. Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... |
pappasfin 10.07.2018 14:27:33 (muokattu 10.07.2018 14:35:45) | |
---|
hallu: No olet tietenkin oikeassa ja ne pari Ibanezia joista mulla on kokemusta, ovat ihan todella hyviä. Toinen on tuo AR300 joka vaikuttaa olevan pitopeli ihan vaan siksi, että se on niin hyvä. Toinen oli käsissäni ollut Ibanezin FG100 jostain kasarilta. Se on jazzloota, jossa oli yllättävän kuumat mikit mutta silti soundsi aivan tajuttoman hyvälle. Se teki vaikutuksen muhun herkkyytensä vuoksi, siinä oli todella voimakas äänen aluke ja se reagoi voimakkaasti soittotatsiin. Tallamikin dc resistanssi oli jotain 18 kOhmia, mutta toimi siinä skitassa tosi hyvin. Kadun yhä etten ostanut sitä itselleni, mutta en siihen konkurssiin pystynyt ja minulle tuo lohtua, että se meni paljon itseäni taitavammalle kitaristille joka on ihan oikea jazzkitaristi. Kyllä mulla on kova luotto Ibanez merkkiin. Se onkin aivan mainio kitara tuo sun AR300 ;D Monipuolinen soundiltaan ja muutenkin mukava, ainoa mikä omassa vastaavassa AR2619AV prestigessa saisi olla vähemmän on sen paino, vaikka siihen olen jo tottunut. Mulle tuo AR2619AV tuli sen Gibsonin Std 2012 tilalle. Jazzi-lootana mulla toimii tuo Ibanez GB40THII-AA ja vaikka on Kiinassa tehty niin laatupeli ja tykkään sen kokopuisesta kuusikannesta, kopaltaan vähän pienempi kuin ne isot jazzi-lootat ja näin ollen vähän kevyempi ja kivempi käsissä soittaa. Loput Ibanezit on sitten noita ns. "super-stratoja". PappaSFin |
Krice 10.07.2018 17:39:56 | |
---|
Kefiiri: Olisi korrektimpaa puhua stratomukaelmista. Kuka käyttää termiä mukaelma strato-mallista? Ei kukaan, mutta jos sinä haluat käyttää niin se ei juurikaan haittaa. |
hallu 11.07.2018 00:27:58 | |
---|
pappasfin: Se onkin aivan mainio kitara tuo sun AR300 ;D Monipuolinen soundiltaan ja muutenkin mukava, ainoa mikä omassa vastaavassa AR2619AV prestigessa saisi olla vähemmän on sen paino, vaikka siihen olen jo tottunut. Mulle tuo AR2619AV tuli sen Gibsonin Std 2012 tilalle. Jazzi-lootana mulla toimii tuo Ibanez GB40THII-AA ja vaikka on Kiinassa tehty niin laatupeli ja tykkään sen kokopuisesta kuusikannesta, kopaltaan vähän pienempi kuin ne isot jazzi-lootat ja näin ollen vähän kevyempi ja kivempi käsissä soittaa. Loput Ibanezit on sitten noita ns. "super-stratoja". No joo, tykkään tosi paljon siitä ja hupaisaa, että mullakin sitten lopulta Gibsonin LP stankku lähti kiertoon. Mua ei vielä ole paino häirinnyt tai oikeastaan en ole sitä alun jälkeen edes ajatellu ja alussakin lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta kun mietin mahtaako Ibanezissa olla kevennysporauksia, mutta tulin siihen tulokseen ettei siinä luultavasti ole (painoa semmoiset 4,5kg). Mulla on ollut kevyitäkin kitaroita ja olen noita painojutskia paljonkin pohtinut, mutta en ole onnistunut päättämään mitä mieltä siitä olisin. Toistaiseksi en ainakaan ole siitä häiriintynyt. Ehkä sitten kun on vanha ja raihnainen niin pitää hommata kevyempiä kitaroita :-D ..... tai leveämpi hihna....... tai leveämpi haara-asento :-D Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... |
Kefiiri 11.07.2018 11:28:19 (muokattu 11.07.2018 11:39:50) | |
---|
----- En ole musiikin asiantuntija. |
fox 11.07.2018 13:23:04 | |
---|
hallu: ..alussakin lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta kun mietin mahtaako Ibanezissa olla kevennysporauksia, mutta tulin siihen tulokseen ettei siinä luultavasti ole (painoa semmoiset 4,5kg). :-D Ei ole ei. Eikä tää ole lainkaan "luulon asia".. Tuota -79 / 80 jälkeistä AR-sarjaa ihan pikkuisen kevyempiä ovat edeltäneet 26xx -sarjan Artistit, koska niissä on ohuempi runko ja kaulan kiinnitys on "virtaviivaisempi" Smooth heel. Mutta kyllähän nekin painaa. |
Mental_Schok0_Gummi 20.10.2018 22:30:04 (muokattu 20.10.2018 22:34:57) | |
---|
Tykkään mutta haluan silti luopua. Oma RGX-321 ollut hallussa jo useita vuosia. Väritys on kokomusta. Aikanaan oman Ibbun saaminen olikin ollut jo lähes kunnia-asia. Olisin toivonut enemmän Les-Paul -tyylistä pitkäkaulaista. No tää kyl ompi pitkäkaula ja jousitallaton. Saundi hyvä ja jopa särökäskin, ja mukewa soittaa. Toisen skeban -ja joka sekin pitkäkaula ts. longnekki ohkasempi kaula tuntuupi mukewammalta soitella. Kun kasvat isoksi, niin ymmärrät, että kysymys: "Kumpi on parempi, Marshall vai Behringer", on turha... |
pääsin kokeilemaan paikallisessa liikkeessä premium sarjan az ibaa ja musta se oli asiallinen keppi indonesiassa tehdyksi kepiksi samassa liikkeessä olen päässyt testaamaan erään jenkkivalmistajan koreassa tehtyä rokkisuperstratoa todeten siitä saman asian kuin ibasta,molemmat kepit maksaa toista tonnia kylläkin,mutta onko jotkut valmistajat ibanez mukaan lukien alkanu kaventaa emämaa-halpatuotantomaa tuotteiden laatueroja vai kuvittelenko vain? ei se ikä vaan asenne |
Barska 21.10.2018 21:14:26 | |
---|
opel99: pääsin kokeilemaan paikallisessa liikkeessä premium sarjan az ibaa ja musta se oli asiallinen keppi indonesiassa tehdyksi kepiksi samassa liikkeessä olen päässyt testaamaan erään jenkkivalmistajan koreassa tehtyä rokkisuperstratoa todeten siitä saman asian kuin ibasta,molemmat kepit maksaa toista tonnia kylläkin,mutta onko jotkut valmistajat ibanez mukaan lukien alkanu kaventaa emämaa-halpatuotantomaa tuotteiden laatueroja vai kuvittelenko vain? Paikallisessa on AZ Iboja parikin. Toinen Premium, toinen Japsi. Molemmat houkuttaa ja olen nyt koko kesän ja syksyn säännollisen epäsäännöllisesti tyyppäillyt niitä rinnakkain. Vasta hiljattain on Japsi alkanut tuntumaan selkeästi paremmalta. Se onko se kaksinkertaistuvan hinnan verran parempi, nähdään varmaan lähiviikoina.. Mainioita kitaroita molemmat. Vaikka aluksi olin skeptinen tuon AZ:n idean suhteen, ei aluksi sykähdyttänyt, niin nyt alkaa jo aukenemaan. Hyviä keppejä, se Indonesialainenkin :) Jälkikasvulle piti saada kesällä RG synttärilahjaksi ja lopputulemana löytyi Premium RG joka oli selkeästi parempi (ja hienompi), kuin samaan hintaan alennuksessa olleet Japsi-RG:t. Kyllä mä uskaltaisin väittää, että jonkin verran on ainakin noi Indonesian Premiumit hiipinyt lähemmäksi Japseja. Ei ne varmaan joitain yksilöitä lukuunottamatta yhtä hyviä kuin Japsit, mutta aika lähellä alkaa olla. Jos olen oikeassa mielipiteessäni niin hyvä. Ja esim. Korean PRS:t on olleet aika vakuuttavia hintaisekseen... All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band. |