BugBadWolf 20.10.2018 00:09:22 | |
---|
Tinnittus: Aika moni sanoo, että CS kitaroissa on laadukkaimmat osat.... Custom Shopissa kitara tehdään (monesti) valmiiksi, kun "hihnalta" tulee keskeneräisiä. Eli normaaliversiossa maksat raakileesta ja jos haluat paremman satulan (50€ oikealla custom pajalla) ja kunnolla tehdyt nauhatyöt (koko setti n150€ oikealla pajalla ja hionnat halvemmalla), maksat 2-? tonnia lisää. Custom shop versiot ovat yleensä sarjatuotantoa, vaikka määrät saattavat olla pienempiä. Valmistajat tekevät kitarat omista paloistaan, joten osilla ei yleensä laatueroja ole. Vain hyvin harvoin löytyy tuote jossa vaikkapa mikrofonit olisivat toista merkkiä. Ja kun muutamalle saattoi jäädä epäselväksi, Custom Shop on vaikkapa Fenderin paja (josta oikea custom-kitara pitää erikseen tilata vielä custom shop malliakin kalliimmalla) joka viimeistelee kitaran vähän paremmin ja saattaa jopa joskus käyttää muutakin kuin potkuripuuta kaulaan ja custom kitara taas kitara joka tehdään sellaiseen erikoistuneessa pajassa asiakkaan antamien speksien mukaan. Nykyisin ei saa enää kertoa ihmisille totuutta, koska ihmiset pahoittavat mielensä siitä. Siksi saatte pohtia itseksenne sen, huijattinko teitä customshoppilaisellanne vai ei. Pitäisikö ns hyvän brändin soittimen olla loppuun asti viimeistelty, vai pitääkö työn tekemisestä kunnolla maksaa ekstraa niinkuin venäjällä? Oma valinta. Niinkuin ovat vaikkapa kikkelivideon kännipostaus juutuubiin/naispuoliselle kansanedustajalle, hankalasti muotoillun, kookkaan esineen ahtaminen johonkin ruumiinaukkoonsa ja huomaaminen liian myöhään että se liikkuu vain yhteen suuntaan, kokoomuksen äänestäminen työpaikkojen ja palkkojen takia tai itsemurha. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
hallu 20.10.2018 00:28:23 | |
---|
BugBadWolf: .........................Nykyisin ei saa enää kertoa ihmisille totuutta, koska ihmiset pahoittavat mielensä siitä. Siksi saatte pohtia itseksenne sen, huijattinko teitä customshoppilaisellanne vai ei. Pitäisikö ns hyvän brändin soittimen olla loppuun asti viimeistelty, vai pitääkö työn tekemisestä kunnolla maksaa ekstraa niinkuin venäjällä? .............................. + Noinhan se hyvin pitkälti on. Itselläni on kylläkin sellainen kokemus, että kyllä se CS on yleensä hyvä kitara. Fenderiltä olen paria CS:ää käsissäni pidellyt eikä ne jättäneet mitään toivomisen varaa, ei mitään ultimaattista wowelämystä, mutta olipahan perhanan hyvä strato. Gibsonin kohdalla vähän samanlainen tuntuma. Yhtä yheksänkytluvun R:ää testasin joka ei kyllä tehnyt mitään vaikutusta (ihan stankku kalliimmalla hintalapulla vallankin kun yheksänkytluvulla stankkujenkin kansipuut oli komeaa loimua), mutta ne pari uudempaa R:ää sai kyllä sukat pyörimään jaloissa. Näytti ihan tavallisilta lessuilta, mutta kun ensimmäisen soinnun rämpäytti niin samantien tajusi ettei ihan tavallisesta lessusta todellakaan ole kyse :-). Mun mielestä se on ihan selvä juttu, että laukkukarit pahviläpyskät sun muu on ihan jonninjoutavaa, kaikki selviää siitä kitarasta se joko on ulkonäöltään erityinen tai soinniltaan erityinen tai parhaassa tapauksessa molemmilta osa-alueiltaan. Ja jos ei ole, niin ei sitä sitten mitkään sertifikaatit pelasta. Kyllä soittaja sen huomaa miten soitin vastaa kosketukseen ja siinä se on kaikki mitä tarvitsee tietää. Kyllä niitä on sarjavalmisteisiakin jotka on ihan helvetin hienosti soivia (mutta kuten sanoit, niin monesti niitä joutuu vähän fiksailemaan vielä tehdään jäljiltä). "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" |
arijuki 20.10.2018 09:45:25 | |
---|
Olen itse harrastelija/kotisoittaja ja iso osa harrastusta on kamojen pyöritys. Liikaakin, sillä soittaminen (tai sen opettelu) jää liian usein sivuosaan. Minulla oli joskus 6-7 kitaraa, luokkaa 500-2000 eur kappale, nyt on kolme. Kaksi kalliimpaa ja yksi normaali, kaikki telejä. Ja tässä lasken Fender Tele 52 AVRI normaaliksi, joka siis myynnissä koska ostin Custom Shopin. Rahamäärä joka on kiinni kitaroissa on suht sama. Voisi sitä rahansa huonomminkin käyttää kuin laatukitaroihin :-) Jos niistä saa lisäpotkua harrastukseen ja on itse tyytyväinen, se riittää ainakin minulle! "Music is my religion." - Jimi Hendrix |
Little Savage 20.10.2018 10:55:25 | |
---|
Se on kyllä sääli että kitarakama keskustelufoorumien customkitara kermaperseet on onnistunut aivopesemään olohuonekitaristit ostelee custom kitaroita, vaikka niillä muu elintaso on Ikeaa, kirpputoria, Pirkkaa ja halpaa jauhelihaa. ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana. |
paskiaispaska 20.10.2018 11:16:28 (muokattu 20.10.2018 11:23:15) | |
---|
Little Savage: Se on kyllä sääli että kitarakama keskustelufoorumien customkitara kermaperseet on onnistunut aivopesemään olohuonekitaristit ostelee custom kitaroita, vaikka niillä muu elintaso on Ikeaa, kirpputoria, Pirkkaa ja halpaa jauhelihaa. Eikös sitä ihminen saa ihan itse priorisoida miten rahansa käyttää? Mä ostan ite vaan laatujauhelihaa, mut ei tosiaan haittaa syödä sitä ikeapöydästä. Kitarakamat mulla on kohtuu kalliita soittotaitoihin nähden(ei kyllä yhtään custom keppiä). Bändin keikka-autona on kolmen tonnin ruosteinen mersu508, mutta sillä kuskataan välillä useemman kymmenentuhannen soittojamoja. Sitte mulla on yks kaveri, joka soittotaidoiltaan on valovuoden minua edellä, mutta kamat on budjettivehkeitä ja sieltä mistä halvimmalla saa. Ja rahasta se ei hänellä tosiaankaan ole kiinni. Ihmiset nyt vaan panostaa eri asioihin. Mulle hyvät vehkeet tuo soittointoa lisää hemmetisti, mutta saatanan kallis ruokapöytä ei saa sitä jauhelihaa maistumaan yhtään sen paremmalta. Jotkut jopa ostaa satojentuhansien kelloja, vaikka ne ei aikaa näytä yhtään sen paremmin ku budgetsportin sykemittari. Ne jotka näistä asioista vinkuu, on valitettavan usein niitä joilla itellä ei ole varaa kyseisiin vehkeisiin. Suomihan on kateellisten maa, siitä ei pääse mihinkään. Ei mulla itelläkään mihinkään kuuden tonnin gibsoniin ole varaa, mutta kyllä mä oon ilonen sellasen puolesta joka semmosen pystyy ostamaan :) Olispa vielä omasta kaveripiiristä, ni pääsis ehkä joskus testaamaan. |
arijuki 20.10.2018 11:24:32 | |
---|
Little Savage: Se on kyllä sääli että kitarakama keskustelufoorumien customkitara kermaperseet on onnistunut aivopesemään olohuonekitaristit ostelee custom kitaroita, vaikka niillä muu elintaso on Ikeaa, kirpputoria, Pirkkaa ja halpaa jauhelihaa. Jos tämä oli minulle suunnattu, niin mitä sinä elintasostani tiedät? Ja eikö ole sama mihin rahani käytän? Ei Custom kepit sijoituksenakaan huonoimmasta päästä ole. Jos niistä saa iloa ja innostusta harrastukseen, niin ne ovat rahansa arvoisia. "Music is my religion." - Jimi Hendrix |
Sarko 20.10.2018 11:31:01 | |
---|
Voi pojat, kateuskorttia lyödään pöytään. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
paskiaispaska 20.10.2018 11:43:33 (muokattu 20.10.2018 11:44:37) | |
---|
Sarko: Voi pojat, kateuskorttia lyödään pöytään. Kerroppa vaan mitä muuta se on, jos hakutaan customkitarakermaperseiksi? Kyllä mä sen tiedän, että niissä ei varmaan hirveitä eroja ole ihan perus gibsoneihin, mutta mitä vittua sitten? Jos on paalua laittaa siihen käsityöhön, ni kateellinenhan siinä on pakko olla jos sellasesta asiasta joku vinkuu. |
Laulava Kylätohtori 20.10.2018 12:07:17 | |
---|
Sarko: Voi pojat, kateuskorttia lyödään pöytään. Kateuttahan se juuri on, eikä mitään muuta. Vai miksi helvetissä joku kantaa huolta toisen kitaran hinnasta. Jos ei ole kateutta tai muuta yhtä sairasta motiivia, niin ei edes ajattele tällaisia asioita puhumattakaan, että alkaa pitämään niistä julkisesti helvetin noloa ulinaa. Ja edelleenkään. En ole ikinä omistanut custom tai custom shop kitaraa. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
makoskela 20.10.2018 12:19:00 | |
---|
Mulla on pääsääntöisesti varsin hyvät kokemukset CS-vermeistä. Tosin en ole valmis maksamaan neljää tonnia jostain perus-Telestä kun ei siitä millään ekstratyöllä saa niin kallista. Ainoat customit, joista pysyn kaukana, ovat relicit - varsinkin nämä heavyt ja ultrat ja tie mitkä 'ojien pohjissa marinoituneet'. Ei ole mitään tolkkua maksaa näistä lisää. Ehkä ostin - ehkä en. |
Vainottu 20.10.2018 12:41:03 (muokattu 20.10.2018 12:42:48) | |
---|
Mulla on itsellä ollut kitaroita 100€ kiinanruoskista muutamansadan euron soittopelien kautta customeihin asti, eikä kitaran hyvyys todellakaan aina nouse hinnan mukana, mutta silti ne parhaat kitarat on löytyneet sieltä hintaskaalan yläpäästä. Mun oma mielipide on, että hyvien custom-pajojen tekeleet ovat selkeästi parempia kitaroita kuin esimerkiksi 1000-2000€ kitarat. Ja se ei tarkoita etteikö edellä mainitut olisi todella hyviä kitaroita myös. Mä olen soittanut tosi hyvillä 300€ kitaroilla ja melko keskinkertaisilla 2000€ kitaroilla. Se on pakko myöntää, että soitinten laatu kasvaa ensin melko eksponentiaalisesti kun lähdetään nostamaan hintaa nollasta sinne 1000 ja 2000€ välimaastoon ja sen jälkeen parannukset muuttuvat selkeästi pienempien nyanssien hiomiseksi. Mielestäni ero on silti huomattava. Ja niinkuin tossa mainittiin, sehän on ihan omasta arvostuksesta kiinni, onko 5000€ kitarasta liikaa. Omasta kitarahistoriasta paras kitara on tullut Tom Andersonin custom pajasta. EDIT: Ja relicit on ihania kitaroita... :) Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. |
s8na 20.10.2018 12:54:36 | |
---|
En oo ehkä onneks innistunu mistään customshopeista. Kuljettelen kitaroita reppumallin pusseissa kävellen ja 5000 € sijoituskepit vähän ahdistaisi. Muutenkaan sellaset ei oikein sovi rockkipunkin ja stonerin veivailuun. Tykkään myös rassailla keppejäni ja tollasten artifaktien kanssa se olisi jo rikos. |
Krice 20.10.2018 13:01:04 (muokattu 20.10.2018 13:01:42) | |
---|
Custom shop ei automaattisesti tarkoita sitä, että kitara olisi hyvä. Joissakin tapauksissa mennään myös pitkälle brändin avulla, esim. Gibson ja Fender varsinkin. Strato on sellainen kitara, että ei siitä voi mitenkään erityisemmin vääntelemällä tehdä mitään huikeasti parempaa kuin mitä se on. Sama koskee toki sähkökitaroita yleensäkin, sehän on aika yksinkertainen vekotin verrattuna moniin muihin soittimiin, joiden valmistamisessa tarvitaan enemmän osaamista ja vaivaa. |
Sarko 20.10.2018 13:09:42 | |
---|
paskiaispaska: Kerroppa vaan mitä muuta se on, jos hakutaan customkitarakermaperseiksi? Kyllä mä sen tiedän, että niissä ei varmaan hirveitä eroja ole ihan perus gibsoneihin, mutta mitä vittua sitten? Jos on paalua laittaa siihen käsityöhön, ni kateellinenhan siinä on pakko olla jos sellasesta asiasta joku vinkuu. Köyhät ulisee, höh höh höh. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
LaMotta 20.10.2018 13:55:57 | |
---|
Krice: Custom shop ei automaattisesti tarkoita sitä, että kitara olisi hyvä. Olisi kiva vetää rajoja objektiiviselle ja subjektiiviselle hyvyydelle. Väärän henkiset mikit tai väärä määrä kieliä ei tee huonoa vaan henkilölle sopimattoman. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Laulava Kylätohtori 20.10.2018 14:06:01 | |
---|
Krice: Custom shop ei automaattisesti tarkoita sitä, että kitara olisi hyvä. Joissakin tapauksissa mennään myös pitkälle brändin avulla, esim. Gibson ja Fender varsinkin. Strato on sellainen kitara, että ei siitä voi mitenkään erityisemmin vääntelemällä tehdä mitään huikeasti parempaa kuin mitä se on. Sama koskee toki sähkökitaroita yleensäkin, sehän on aika yksinkertainen vekotin verrattuna moniin muihin soittimiin, joiden valmistamisessa tarvitaan enemmän osaamista ja vaivaa. No hyvänen aika sentään. Sehän sen brändin tarkoitus juuri on, että siitä maksetaan. Miksi luulet, että firmat rakentavat kovalla vaivalla ja isolla rahalla brändiä. Perusasiat hanskaan nyt. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Laulava Kylätohtori 20.10.2018 14:09:38 | |
---|
Sarko: Köyhät ulisee, höh höh höh. Eiku, sehän on ihan helvetin fiksua ja kehittävää keskustelua. Moi, mummiälest customit on niinku liian kalliita. Mummiälest customit on ihan huanoja, mummiälest customien ostajat on ihan tyhmii ku Squiereitaki saa halval. Äiti sano et mun Squieri on ihan yhtä hyvä. Äitikin sanoi, et naapurin poika on ihan tyhmä ku rahansa customiin tuhlas. Juu, helvetin fiskuja aloituksia.. :D Höö höö höö Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Sarko: Köyhät ulisee, höh höh höh. Kyllä se siinä vaiheessa on tosiaanki ulisemista, jos ruvetaan haukkumaan kermaperseeksi sen takia, että joku ostanu kalliin soittimen ja kehuu sitä. Vaikka olis kuinka ylihintanen ja paska soitin ulisijan mielestä. Mutta tääkin on just tätä nykysuomea, että ei pystytä hyväksymään sitä että jollain toisella voi olla toinen mielipide, vaan se sijaan ruvetaan lapsekkaasti haukkumaan. No, jokainen tyylillään. |
tuskiz 20.10.2018 14:33:00 | |
---|
Miksi ostaa kallis custom shop-soitin, kun japanista saa Ihan Yhtä Hyvän Ellei Paremmankin Halvemmalla(TM)? Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. |
paskiaispaska 20.10.2018 14:47:36 (muokattu 20.10.2018 14:50:38) | |
---|
tuskiz: Miksi ostaa kallis custom shop-soitin, kun japanista saa Ihan Yhtä Hyvän Ellei Paremmankin Halvemmalla(TM)? Koska jotkut voi. Miks jengi ostaa hendrix stratoja? Kitara väärinpäin. Ja maksaaki niistä vielä jotain. Entäs keräilysoittimet, jotka maksaa kymmeniä, ellei jopa satoja tuhansia. Miks ostaa kallis flyygeli, ku nykyajan sähköpianoista saa saman soundin? |