Aihe: Suuri säröpedaalikeskustelu
1 2 3 4 567 68 69 70 7179 80 81 82 83
hallu
18.10.2018 13:54:41
Mites noi Mesa Boogien pedaalit asettuu tässä säröpedaalien maailmassa? en ole itse niitä päässyt testaamaan, mutta olen nettivideoita tutkimalla päätynyt siihen V-twin ei ole mun juttu ja melkeinpä skippaisin Throttleboxinkin, mutta Flux Five on todella makean oloinen spedu ja sen tsoundit hyvin pitkälti sitä mitä itse ymmärrän hyvällä säröllä, mutta kuten todettua en ole sitä itse tesmannut vaan videoita katsellut.

Mutta mitä mieltä jengi on? onko nää mesan spedut vaan ylihinnoiteltua samaa paskaa eri paketissa, vai olisiko näissä ainesta lunastamaan merkkinsä lupaukset?
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Laulava Kylätohtori
18.10.2018 14:20:59
hallu: Mites noi Mesa Boogien pedaalit asettuu tässä säröpedaalien maailmassa? en ole itse niitä päässyt testaamaan, mutta olen nettivideoita tutkimalla päätynyt siihen V-twin ei ole mun juttu ja melkeinpä skippaisin Throttleboxinkin, mutta Flux Five on todella makean oloinen spedu ja sen tsoundit hyvin pitkälti sitä mitä itse ymmärrän hyvällä säröllä, mutta kuten todettua en ole sitä itse tesmannut vaan videoita katsellut.

Mutta mitä mieltä jengi on? onko nää mesan spedut vaan ylihinnoiteltua samaa paskaa eri paketissa, vai olisiko näissä ainesta lunastamaan merkkinsä lupaukset?

Eikös tuo ole Flux Drive laajemmilla säädöillä? Ja Flux Drive on inspiroitunut Xoticin BB Preampista. Sitä en tiedä, mistä BB on vaikutteensa saanut.

Eli jos BB on tuttu ja soundi maistui, niin ei muuta kuin pennit jonoon ja Flux Five ostoon...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
18.10.2018 14:56:22
Laulava Kylätohtori: Eikös tuo ole Flux Drive laajemmilla säädöillä? Ja Flux Drive on inspiroitunut Xoticin BB Preampista. Sitä en tiedä, mistä BB on vaikutteensa saanut.

Eli jos BB on tuttu ja soundi maistui, niin ei muuta kuin pennit jonoon ja Flux Five ostoon...

Onpas hieno tiedonjyvänen :-) kiitos, mä käyn tsekkaamassa vielä ton Xotic BB preampinkin.

Mulla ei ole pakottavaa kiirettä säröpedaalille, mutta mulla oli EHX EnglishMuff ja se oli tosi inspiroiva pedaali ja jätti vähän semmoisen kutinan nivusiin, että tarttis vähän tsekata tarkemmin pedaalien maailmaakin. Mulla on tällä hetkellä ketjussa vain viritysmittari ja Wah (Crybaby from hell). Tarkoitus olisi hommata vielä hyvä dilsa ja tremolo. Nää säröspedut on sellainen mustahevonen että pitää tsekata näitäkin vähän.
Laulava Kylätohtori
18.10.2018 16:35:22 (muokattu 18.10.2018 16:37:23)
hallu: Onpas hieno tiedonjyvänen :-) kiitos, mä käyn tsekkaamassa vielä ton Xotic BB preampinkin.

Mulla ei ole pakottavaa kiirettä säröpedaalille, mutta mulla oli EHX EnglishMuff ja se oli tosi inspiroiva pedaali ja jätti vähän semmoisen kutinan nivusiin, että tarttis vähän tsekata tarkemmin pedaalien maailmaakin. Mulla on tällä hetkellä ketjussa vain viritysmittari ja Wah (Crybaby from hell). Tarkoitus olisi hommata vielä hyvä dilsa ja tremolo. Nää säröspedut on sellainen mustahevonen että pitää tsekata näitäkin vähän.

Tänään posti toi BB:n, joka tuli vaihtohommissa boosterin virkaan. Pikatestauksella taitaa jatkaa matkaansa. Tiedän, että tämä on boosteri, mutta mielestäni tämä toimii paremmin puhtaan vahvarin päälle. Murolla oleva Marshallhenkinen vahvari ei vaan saanut BB:n parhaita puolia esiin, mutta saman vahvarin Fender-kanavalla toimi loistavasti. Kitaran volasta puhdistettu soundi oli todella hyvä.

Jos soittelisin Fenderillä, tämä olisi todennäköisesti laudassa, mutta omaan käyttöön tässä on boosteriksi liikaakin säröä. Ja kyllä tämä taitaa hieman myös sieltä TS:n puolelta lainata, ainakin omasta mielestäni näissä on jotain samaa, vaikka toki eroakin.

Nämä vain omia näkemyksiä. Kyllähän lukemattomat kitaristit repivät tästä huikeita soundeja boostatessaan Marshallejaan, mutta itse käytän tässä kohtaa ennemmin Maxonin VOP-9:ä tai vaikka Skreddyn Screw Driveria.

E. Tätä kirjoittaessa ajatuksissa on pistää BB torille...

E. Toisaalta tuota voisi kokeilla loopin returnista sisään. Voisi toimia hienosti siellä. Pitää nyt katsoa, jaksanko alkaa säätämään..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Shredator
18.10.2018 17:24:48

Miten asetat BB:ssä levelin ja driven? Niillä on merkittävä vaikutus käyttäytymiseen. Katso Andy Timmonsin videoista mallia. BB on mun mielestä yksi parhaita od-pedaaleista joka toimii puhtaan tai roson päällä oikein hyvin.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
mopar
18.10.2018 18:52:34

Jaa ei osunu kylätohtorilla beebee maaliin. Mulla toimi niin että "fender" -kliinin (Bluetone) edessä ocd. Ocd:eetä boostasin sooloihin beebeellä. Hyvin lähelle samaan lopputulokseen pääsin myös 808:lla. Nykyään homman hoitaa D&M drive. Siinä boost puoli on ilmeisesti klon tyyppinen. Tykkään kovasti. Eli siis käytän sitä niin päin että boosti on kitaran ja säröpedaalin välissä...
Laulava Kylätohtori
18.10.2018 19:20:44
Noooh, enpäs nyt vielä tiedäkään, mahdoinko olla turhan hätäinen. Volume on ollut siinä klo 11:30-13:30 välissä ja gain alle kello 9:00. Melkein siinä 7:30-8:00 paikkeilla. Todella maltillisesti saa pistää gainia. Heti, kun ylittää 9:00 menee mössöksi, mutta puhtaan päälle saa kyllä vääntää melkein loppuun asti.

Mielestäni tämä on myös todella lähellä tubescreamereita Bluetonen crunchin boostauksessa. Samoin Tumnus. Eipä noita kukaan ikinä erottaisi yleisön joukosta, vaikka vaihtelisi kesken biisin. Tämä on siis, miten itse näitä käytän. Siinä mielessä kävisi mikä vain.

Toki kaikissa on omat pienet nyanssinsa boostauksessakin. Ja parhaiten tulee tietysti esiin yksinään pelkällä kitaralla. Mutta jo levyn päälle soitellessa nyanssit tasoittuu. TS:t on tunnetusti oma juttunsa, mutta kyllä Tumnuksessa on jotain hienoa siellä yläpäässä. BB pieksee kaikki puhtaamman soundin päälle käytettäessä.

Screw Driver on myös loistava. Vähän kuin Tumnus, mutta fuzzmaisilla ominaisuuksilla. Ei kuitenkaan lähellekään fuzzia, ellei pistä gaineja täysillä jne.. Tumnus on tiukempi soundiltaan, Screw Driverissa on pieni fuzz-twist pienemmilläkin gaineilla, mutta molemmissa on oma juttunsa, joten makuasioitan nämä.

Ja sitten kaapit, elementit, kitarat ynnä kuun asento vielä tuovat omat vaikutteensa, niin huomenna kaikki kuulostaa ihan eriltä kuin tänään.
Laulava Kylätohtori
18.10.2018 19:31:01
Oma gainin askeleet menee vähän niin, että puhtaiden jälkeen tulee reunasärö. Yleensä tämä on mulle puhdas, joka säröytyy selkeästi kovemmalla tatsilla, mutta kevyemmällä ollaan puhtaissa.

Sitten on reilumpi särö, joka tulee normaalisti vahvarista. Sellainen rock/blues-särö, jonka saa vielä puhdistumaan tatsilla, mutta säröä on kuitenkin reilusti. Sitten tulee viimeinen askel eli se, missä soundista tulee ns. laulava, eli soolot soi helpommin ja nuotit soi pidempään. Tämä on oikeastaan tarkkaa puuhaa, koska jos vähänkin boostaa liikaa normisäröä, niin mennään tuon soolosärön yli ja soundista tulee mielestäni mössöä, joka leviää, eikä ole enää täysin hallittavissa. Soolosoundinkin pitää olla koko ajan tiukka, hanskassa ja sormenpäillä hallittavissa.

Mielestäni soundista tulee usein rankempi ja parempi, kun gainia vähentää, eikä lisää. Helposti voi kait käydä niinkin, että liikaa säröä yritetään korjata lisäämällä säröä ja sitten ihmetellään, kun soundi on munatonta mössöä..
The Jack
19.10.2018 00:07:51
hallu: Mites noi Mesa Boogien pedaalit asettuu tässä säröpedaalien maailmassa? en ole itse niitä päässyt testaamaan, mutta olen nettivideoita tutkimalla päätynyt siihen V-twin ei ole mun juttu ja melkeinpä skippaisin Throttleboxinkin, mutta Flux Five on todella makean oloinen spedu ja sen tsoundit hyvin pitkälti sitä mitä itse ymmärrän hyvällä säröllä, mutta kuten todettua en ole sitä itse tesmannut vaan videoita katsellut.

Mulla on kaksi Mesan pedaalia Flux Drive ja High Wire Dual Buffer. Noista voi vähän ylimääräistä maksaa jo pelkästä silmäkarkista ja fiiliksestä mikä niistä tulee kädessä pitäessä. Varsinkin Flux Drivelle voisi myöntää jonkun muotoilupalkinnon, se on niin jämäkän ja laadukkaan tuntuinen. Kalliita ne on uutena, mutta saman verran eli 120-130 e maksoin Flux Drivestä käytettynä kuin Proffan säröistä. Sain Mesassa enemmän laatua mielestäni. En ole ihan varma tosin mihin sinä tarvitset Flux Driveä, koska sulla on jo Mesan vahvari. Osa Mesan vahvarien käyttäjistä on sitä mieltä ettei Flux Driven päälle polkeminen juuri muuta yleissoundia tai saman soundin saisi säätämällä vahvaria. Itse olen polkenut sitä Marshallien ja 6505:n edessä, ja se miedosti ja miellyttävästi tuo yleissoundiin tiettyä Mesamaisuutta. Gainin lisäämisestä en Flux Drivessä oikein pidä, mutta taustalla yleisoverdrivina se on mahtava. Bass ja Treble säädöt toimii paremmin ja luonnollisemman tuntuisesti kuin BB Pre Ampissä.

Mulle tuli viikko sitten Flux Driven esikuvaksi mainostettu BB Pre Amp kompuraversiona. Ehkä ne on teknisesti samanlaisia, mutta ne soundaavat täysin erilaisilta. BB Preamp on yllättävänkin väkevä säröpedaali, ja se värittää soundia miedoillakin säädöillä mielestäni paljon Flux Drivea enemmän. Selvästi monipuolisempi pedaali BB on kuin Mesa, eikä se mainostettu yhdistelmä overdrivestä/boosterista/distortianista ole ollenkaan liioiteltu. Flux Drive sen sijaan on aika selvä overdrive, eikä siitä lähde lähellekään BB:n särömääriä. Pedaalien paremmuus on kiinni ihan käyttötarkoituksesta. Sen huomasin BB Pre Ampista heti, että tämä on ehdottomasti paras kokeilemani pedaali cleanillä olevan vahvarin ajamisesta särölle. Mulle ei tuolle ominaisuudelle tosin ole niin käyttöä tällä hetkellä, kun soitan paljon säröä omaavilla vahvareilla. Joskus vielä ostan rahatilanteen salliessa Fenderin tai Mad Professorin nupin taikka kompon, ja silloin tämä tulee olemaan loistopedaali.
kimurantti1
21.10.2018 02:30:40
LaMotta: Jännää sillai kun en ole huomannut Tumnus Deluxessa mitään kompressiota.

Vertasitko rinnan Archeriin vai miten?
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Sarko
21.10.2018 09:41:39
Tänään taas veivailemaan, testissa Catalinbread Wiio. Tuntuu eroavan tavan overdrivestä siinä, että on luonteeltaan enempi etuaste pedaalimuodossa, "foundation overdrive" tais CB tätä mainostaa.

Ei kyllä löydy juurikaan kompressiota tästä, todella avoin soundi. Kuulostaa todella hyvältä, kun tätä tyrkkää SD-1:llä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
PJS
21.10.2018 09:58:09

Sarko: Tänään taas veivailemaan, testissa Catalinbread Wiio. Tuntuu eroavan tavan overdrivestä siinä, että on luonteeltaan enempi etuaste pedaalimuodossa, "foundation overdrive" tais CB tätä mainostaa.

Ei kyllä löydy juurikaan kompressiota tästä, todella avoin soundi. Kuulostaa todella hyvältä, kun tätä tyrkkää SD-1:llä.

Mulla oli tommonen. Klassista rockkisaundii ku mäiski tollasella 74' Hiwattiin :D Kovaa!
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
Sarko
21.10.2018 10:01:15
PJS: Mulla oli tommonen. Klassista rockkisaundii ku mäiski tollasella 74' Hiwattiin :D Kovaa!

Tässä on kyllä tollanen klassinen rockisku! Jotenkin oikeita keskitaajuuksia kutiteltu?
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
kimurantti1
21.10.2018 18:03:46
Tästä kompressio-aihessta on pakko todeta yksi juttu. Gainin lisääminen tarkoittaa sitä, että myös kompressio lisääntyy. Ei siis ole mahdollista, että säröpedaali ei kompressoisi soundia. Ainoa mitä voidaan sanoa on, että "pedaalli X kompressoi vähemmän kuin pedaali Y". Esim. Archer kompressoi snadisti vähemmän kuin Tumnus. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö molemmat kompressoisi soundia, varsinkin kun gainia ja volumea avataan enemmän.
hallu
21.10.2018 18:15:25
kimurantti1: Tästä kompressio-aihessta on pakko todeta yksi juttu. Gainin lisääminen tarkoittaa sitä, että myös kompressio lisääntyy. Ei siis ole mahdollista, että säröpedaali ei kompressoisi soundia. Ainoa mitä voidaan sanoa on, että "pedaalli X kompressoi vähemmän kuin pedaali Y". Esim. Archer kompressoi snadisti vähemmän kuin Tumnus. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö molemmat kompressoisi soundia, varsinkin kun gainia ja volumea avataan enemmän.

Mutta eikö se vaikuta myös särön määrään? vähemmän kompressiota = vähemmän säröä? ainakin mitä itse olen säröjen kanssa leikkinyt, niin mulle on syntynyt käsitys särön ja kompression analogiasta ja itse tasapainoilen kokoajan sen kanssa että soundi "hengittää" riittävästi mutta että siinä on puhutteleva särö.
LaMotta
21.10.2018 18:17:12

kimurantti1: Vertasitko rinnan Archeriin vai miten?

Kuuntelen säröjä pääasiassa bändisoitossa.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
kimurantti1
21.10.2018 22:40:52 (muokattu 21.10.2018 22:51:26)
LaMotta: Kuuntelen säröjä pääasiassa bändisoitossa.

Niin niin, mutta mihin verrattuna Tumnuksessa ei susta ole kompressiota? Koska verrattuna puhtaaseen signaaliin siinä on, kaikissa säröpedaaleissa on.

hallu: Mutta eikö se vaikuta myös särön määrään? vähemmän kompressiota = vähemmän säröä? ainakin mitä itse olen säröjen kanssa leikkinyt, niin mulle on syntynyt käsitys särön ja kompression analogiasta ja itse tasapainoilen kokoajan sen kanssa että soundi "hengittää" riittävästi mutta että siinä on puhutteleva särö.

Soundin säröttäminen (tai vain puhtaasti gainin nostaminen) kompressoi aina signaalia, mutta signaalin kompressoiminen ei aina tee säröä, siis siinä mielessä miten kitaristit särön mieltävät. Soundin säröttäminen kahdella eri tavalla tuottaa kahta erilaista kompressiota, joista toinen saattaa kuulostaa tai tuntua voimakkaammalta, vaikka sitä noin teknisesti ottaen olisi about saman verran.

Mun pointti on, että lausahdus "säröpedaali X ei kompressoi" ei yksistään pidä paikkaansa, se on fysikaalinen mahdottomuus. Voidaan kyllä sanoa, että se ko. purkki kompressoi suhteellisen vähän, mutta ilman referenssiä tää toteamus ei tarkoita vielä mitään. Kompressoi vähän verrattuna mihin? Koska jos se purkki lisää minkään vertaa gainia signaaliin, se myös kompressoi. :-)
LaMotta
21.10.2018 22:59:44

kimurantti1: Niin niin, mutta mihin verrattuna Tumnuksessa ei susta ole kompressiota? Koska verrattuna puhtaaseen signaaliin siinä on, kaikissa säröpedaaleissa on.. :-)

On on. Mutta ei tuo minun korvaani mitenkään erityisesti kompressoi niin että siitä pitäisi erikseen mainita. Mulla on pari muuta purkkia joissa sen sijaan kuuluu bändinkin kanssa ettei soundissa ole samanlaista iskua.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
kimurantti1
21.10.2018 23:10:22 (muokattu 21.10.2018 23:16:10)
LaMotta: On on. Mutta ei tuo minun korvaani mitenkään erityisesti kompressoi niin että siitä pitäisi erikseen mainita. Mulla on pari muuta purkkia joissa sen sijaan kuuluu bändinkin kanssa ettei soundissa ole samanlaista iskua.

Eli et ole verrannut Tumnusta Archeriin? Se oli mun teesini, verrattuna Archeriin Tumnus kompressoi vähän enemmän. Voin myös sanoa, että verrattuna Friedmanin BE-OD:n Tumnus kompressoi tosi vähän. Melko hölmö toteamus, koska noi on lähtökuopistaankin niin erilaiset pedaalit, mutta referenssinä sekin on parempi kuin ei mitään. Jos jollekin ei BE-OD:n kompressio riittäisi, tietäisi tyyppi ainakin ettei kantsi sitä korvata Tumnuksella. Tai Archerilla. Koska et kerro mitä nää muut mainitsemasi purkit on, en tietenkään voi sanoa muuten asiaan juuta tai jaata.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)