Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5183 184 185 186 187202 203 204 205 206
elon arska
15.05.2018 19:26:31
Hiukan kaasuttaisi toi torin G&L Walnut tele...
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
zombywoof
18.05.2018 20:40:14
Kävinpä testailemassa Baja Teleä kun sitä on niin paljon kehuttu. Huh huh, GASiahan tässä pukkaa. Kaula on paljon sopivampi omiin isoon kouriini kuin Squier CV:n modern-C profiili. Tosin tuossa CV:n bodyssa, mikeissä ja elektroniikassa ei oo mitään vikaa niin tuumin myös että josko tilaisi siihen Allpartsin kaulan. Vaikeita valintoja kun ei ole just nyt hirveästi ylimääräistä rahaa :D
"Welcome Back My Friends To The Show That Never Ends"
toivase
14.10.2018 17:57:45
Aivan uskomaton te(ke)le tuo omissa kuvissani näkyvä Nashin Robben Ford -malli. Resonoi hienosti, nauhatyö tehty upeasti, mojoa on vaikka muille jakaa jne...Testasin viikolla Fenderin CS-telen NOS-versiona ja ainakaan sillä yksilöllä ei ollut kyllä mitään jakoa tuon Nashin rinnalla... ainakaan minun mielestäni.
arijuki
14.10.2018 18:46:01
toivase: Aivan uskomaton te(ke)le tuo omissa kuvissani näkyvä Nashin Robben Ford -malli. Resonoi hienosti, nauhatyö tehty upeasti, mojoa on vaikka muille jakaa jne...Testasin viikolla Fenderin CS-telen NOS-versiona ja ainakaan sillä yksilöllä ei ollut kyllä mitään jakoa tuon Nashin rinnalla... ainakaan minun mielestäni.

Olen useamman kerran jo käynyt Custom Sounds:sin sivuilla Nashin telejä tutkimassa, paikan päälle en ole uskaltanut mennä ;-) Kuulemani mukaan hinta/laatu -suhde on kohdillaan!
"Music is my religion." - Jimi Hendrix
toivase
14.10.2018 19:13:19
arijuki: Olen useamman kerran jo käynyt Custom Sounds:sin sivuilla Nashin telejä tutkimassa, paikan päälle en ole uskaltanut mennä ;-) Kuulemani mukaan hinta/laatu -suhde on kohdillaan!

Jos joskus uskallat sinne mennä, niin valmistaudu tulemaan takaisin Nashi kainalossa...hiukan köyhempänä...mutta silti suu korvissa :). Mutta älä osta sitä butterscotchia...;).
arijuki
14.10.2018 19:40:29
toivase: Jos joskus uskallat sinne mennä, niin valmistaudu tulemaan takaisin Nashi kainalossa...hiukan köyhempänä...mutta silti suu korvissa :). Mutta älä osta sitä butterscotchia...;).

Nimenomaan se butterscotch 52 :-) Käytettyjä olen nyt seurannut ja hyviä (esim. Fender CS) liikkuu tosi vähän torilla. Haluttua tavaraa?
toivase
14.10.2018 21:26:27
arijuki: Nimenomaan se butterscotch 52 :-) Käytettyjä olen nyt seurannut ja hyviä (esim. Fender CS) liikkuu tosi vähän torilla. Haluttua tavaraa?

Ainakin se NOSsi CS , jota minä testasin, oli jokin aikaa sitten tarjolla tällä torilla. Mutta nyt kun tarkemmin asiaa ajattelen, niin ehkä olisi sittenkin parempi että hankkisit CS:n, etkä sitä butterscoth-Nashia...:).
Laulava Kylätohtori
06.11.2018 17:21:53 (muokattu 06.11.2018 17:35:32)
Kuinka paljon, jos ollenkaan, vaikuttaa telen tallassa kielijako 10,8 mm vs. 11,2 mm (eli 54 mm vs. 56 mm)? Huomaako ollenkaan, vai kannattaako unohtaa, jos jo muutenkin kaulan alanauhoilla tuntuu sointuja soitellessa liian ahtaalta?

Aika vähäiseltähän tuon vaikutus (talla = bridge) näin äkkiseltään tuntuisi? Gotohin tallaa tekisi mieli, mutta pienempi kieliväli arveluttaa...

e. entäs esim. tällanen?

https://www.thomann.de/fi/allparts_joe_barden_bridge_n.htm

Muita hyviä ehdotuksia? Pitää siis olla perinteistä mallia.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
mikki73
08.11.2018 23:30:38
Torilla on ainakin niin paljon telejä et valikoimaa piisaa. Osa kyl seissyt siellä pirun kauan.
Mikko1978
09.11.2018 00:02:53 (muokattu 09.11.2018 00:08:31)
Laulava Kylätohtori: Kuinka paljon, jos ollenkaan, vaikuttaa telen tallassa kielijako 10,8 mm vs. 11,2 mm (eli 54 mm vs. 56 mm)? Huomaako ollenkaan, vai kannattaako unohtaa, jos jo muutenkin kaulan alanauhoilla tuntuu sointuja soitellessa liian ahtaalta?

Aika vähäiseltähän tuon vaikutus (talla = bridge) näin äkkiseltään tuntuisi? Gotohin tallaa tekisi mieli, mutta pienempi kieliväli arveluttaa...

e. entäs esim. tällanen?

Perinteinen jenkkimitoitus tuntuu mun käsille miellyttävämmältä, mutta nämähän ovat henkilokohtaisia asioita. Tallaksi ottaisin jonkin sellaisen, missä kielille on urat. Haaristani löytyvä Gotohin perinnemalli on palvellut hyvin, mutta perinteinen mitoitus olisi kyllä selkeästi plussaa.
parek
09.11.2018 08:15:11
Laulava Kylätohtori: Kuinka paljon, jos ollenkaan, vaikuttaa telen tallassa kielijako 10,8 mm vs. 11,2 mm (eli 54 mm vs. 56 mm)? Huomaako ollenkaan, vai kannattaako unohtaa, jos jo muutenkin kaulan alanauhoilla tuntuu sointuja soitellessa liian ahtaalta?

e. entäs esim. tällanen?

No nyt tuli jotain uutta tietoa. Luulin että kaikki kolmen tallapalan teletallat on 54mm kielivälillä! Itse soitan vain sormilla ja straton vintage 56,5mm antaa selkeästi enemmän tilaa ahtaa nakit kielten väliin kuin 54mm.

Onko muita leveämmällä kielivälillä olevia vintage teletalloja kuin toi Barden?
arijuki
09.11.2018 22:04:57
mikki73: Torilla on ainakin niin paljon telejä et valikoimaa piisaa. Osa kyl seissyt siellä pirun kauan.

Ei tunnu liikkuvan ei, mullakin yksi siellä tosin vasta pari viikkoa. Hintakin pitäisi olla kohdallaan, jopa edullinen musta. Vaihtotarjouksia on tullut mutta ei vielä sitä oikeaa, tai no yksi mietinnässä.

Toinen asia... mitkä on parhaat kompensoidut tallapalat vai onko eroja?
Laulava Kylätohtori
12.11.2018 20:34:01 (muokattu 12.11.2018 20:35:13)
o0o: No nyt tuli jotain uutta tietoa. Luulin että kaikki kolmen tallapalan teletallat on 54mm kielivälillä! Itse soitan vain sormilla ja straton vintage 56,5mm antaa selkeästi enemmän tilaa ahtaa nakit kielten väliin kuin 54mm.

Onko muita leveämmällä kielivälillä olevia vintage teletalloja kuin toi Barden?

Näyttää tosiaan vanhakin Tokain talla olevan 54 mm, joten kai tuollainen Gothkin menisi. Mä en vaan haluaisi mitään in-tune tekstejä telen tallaan, kun ei se kuitenkaan ikinä ole...

E. Ei siis ole itsellä muita tiedossa. Aika vähän niitä tuntuisi pikaisella etsimisellä löytyvän.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
07.12.2018 19:47:04
Mitenkäs, kun tuossa Bajassa soundi on vähän ohut, eli bassopuolen taajuuksia on niukemmin. Ja siis akustisestikin, eli mikeistä ei ole kyse.

Liekö syynä brass tallapalat, vai mikä lie? Verrokkina terästallapaloilla varustettu Tokai.

Sinänsä todella hyvän tuntuinen kitara. Kaula on sopivan paksuhko, aavistuksen Tokaita tuhdimpi, mutta ei mikään halko kuitenkaan. 9 radius menee siinä kuin 7,25:kin, mutta nauhat saisivat ehkä olla aavistuksen pienemmät. Ei sillä, että sillä mitään merkitystä olisi, tottumiskysymys lähinnä. Sinänsä yllättävän merkityksentöntä, onko kaulan radius 7,25 vai 9 tai onko nauhat vintaget vai medium jumbot.

Soundi ja tuntuma ovat hyviä. Liian ohuet kielet vähän haittaa ja varmaan osaltaan vaikuttaa soundiinkin. Saattaa olla, että kuitenkin joutuu tätäkin kustomoimaan, vaikka kovasti toivoin, että olisi originaalina mennyt..

Alkutuntuma ja ensitestit antavat kyllä Bajalle varsin korkean arvosanan.
Laulava Kylätohtori
07.12.2018 23:59:38 (muokattu 08.12.2018 00:00:38)
Iskin uuden kymppisetin kiinni ja tilanne parani jo huomattavasti. Mutta jotenkin kielissä on edelleen kumilenkkimäistä fiilistä. Liekö johtua medium jumboista, vai mistä?

No, täytyy pistää 11-setti ja katsoa, mitä tapahtuu. Muutaman tunnin soittanut ja tuntuu, että (akustinen) soundi paranee. Tai korva tottuu. Mutta on mulla Tokai onneksi referenssinä, ettei mielikuvitus ihan valtoimenaan pääse laukalle.

Kaula on kyllä erinomainen. Nauhat tosiaan saisi olla vähän pienemmät tai ainakin kapeammat. Kuinkahan paljon nauhat vaikuttaa soundiin - jumbo vs vintage? Voiko lainausmerkeissä ohuempi soundi johtua myös paksummista nauhoista?
Mikko1978
08.12.2018 00:36:35
Tuskinpa ainakaan ne messinkset tallapalat alapäätä syövät. Mitä puuta nuo Telet ovat? Jos kokeilet kaulojen jäykkyyksiä, niin onko niissä eroja?
Snapo
08.12.2018 00:44:27 (muokattu 08.12.2018 00:50:52)
Laulava Kylätohtori: Iskin uuden kymppisetin kiinni ja tilanne parani jo huomattavasti. Mutta jotenkin kielissä on edelleen kumilenkkimäistä fiilistä. Liekö johtua medium jumboista, vai mistä?

No, täytyy pistää 11-setti ja katsoa, mitä tapahtuu. Muutaman tunnin soittanut ja tuntuu, että (akustinen) soundi paranee. Tai korva tottuu. Mutta on mulla Tokai onneksi referenssinä, ettei mielikuvitus ihan valtoimenaan pääse laukalle.

Kaula on kyllä erinomainen. Nauhat tosiaan saisi olla vähän pienemmät tai ainakin kapeammat. Kuinkahan paljon nauhat vaikuttaa soundiin - jumbo vs vintage? Voiko lainausmerkeissä ohuempi soundi johtua myös paksummista nauhoista?

Voisiko johtua siitä jos tokaissa on leppäbody? Mulla on highway tele leppää jonka sointi on bajaa tummempi ja ehkä tasapainoisempi. Kummassakin vaahtera/vaahterakaula joskin Baja paksumpi. Mitä näitä puulajien kuvailuja on lukenut niin mielestäni käy järkeen, yleisesti saarnissa sanotaan olevan leppää tiukempi basso ja korostuneempi yläkerta. Itsessään en kuitenkaan sanoisi ohutsoundiseksi. Voidaan jatkaa asiasta puiden vaikutus soundiin -ketjussa ;)
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Kuha
08.12.2018 08:36:45 (muokattu 08.12.2018 08:37:31)

Laulava Kylätohtori: Iskin uuden kymppisetin kiinni ja tilanne parani jo huomattavasti. Mutta jotenkin kielissä on edelleen kumilenkkimäistä fiilistä. Liekö johtua medium jumboista, vai mistä?

Mulla on useampi Baja ollut ja on niitä kaupassakin tullut vertailtua. Isoja eroja yksilöissä - kerran meinasin yhden mustan Bajan ostaa aivan ulkonäön takia, mutta kun se soi todella tumpusti, kaupassa oli samaan aikaan blonde Baja, joka taas värähteli vallan kosmisesti ja se tulikin sitten ostettua. Ohueksi en voi saundia moittia yleensä näissä. Tässä suht. puhtailla soitettu tallamikkipätkä:

http://www.saunalahti.fi/mavartia/Baja_Brigde.mp3
Old Fenders never die
Progorava
08.12.2018 16:18:54 (muokattu 08.12.2018 16:19:24)
Puhuukos herrat nyt sähköisen, vaiko akustisen soundin eroista? Minusta hirveen tärkee tarkennus näissä debateissa (vaikka puhutaankin lankkukitarasta).

Minullakin oli kerran CV-starton leppärunko, joka akustesti oli hyvin tumpun oloinen mutta eipä tuota vahvarin läpi huomannut yhtään. Laitoin silti vaihtoon kun se häiritsi herkkää mieltäni.
Miksi pilata hyvä hiljaisuus puhumalla?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)