Aihe: Phaser
1 2 3 4 5
Laulava Kylätohtori
26.08.2018 09:44:01
Kertokaapas kokemuksia Maxonin PH-350:stä? Yksi hyvä phaser muiden joukossa vai jotain elämää suurempaa?

Ja olikos tämä Phase 90 -klooni, lähempänä Small Stonea vai joku ihan oma juttunsa?

Ja sanovat, että pitäisi käyttää stereona, että saa koko potentiaalin käyttöön? Miten mahtaa olla?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
varakeef
26.08.2018 11:10:22 (muokattu 26.08.2018 11:11:43)
Laulava Kylätohtori: Kertokaapas kokemuksia Maxonin PH-350:stä? Yksi hyvä phaser muiden joukossa vai jotain elämää suurempaa?

Ja olikos tämä Phase 90 -klooni, lähempänä Small Stonea vai joku ihan oma juttunsa?

Ja sanovat, että pitäisi käyttää stereona, että saa koko potentiaalin käyttöön? Miten mahtaa olla?

Siinä on eri phaser-moodeja samassa laitteessa, eli ei ole Phase 90 -klooni tai mikään muukaan klooni, vaan useampia laitteita samassa kuoressa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Laulava Kylätohtori
05.10.2018 11:38:39
Kuinka paljon Small Stonen ja Phase 90 erosta johtuu stagejen määrästä (6 vs. 4), kuinka paljon OTA vs FETistä ja kuinka paljon muista tekijöistä?

Pointtina siis, että jos tekisi esim. phaserin, jossa olisi kytkimen takana 6/4 stagea, joka joka muuten perustuisi Small Stoneen, niin kuinka lähellä tuo olisi 4 stagen moodissa Phase 90:stä?

Mulla on vanha Small Stone ja Retro-Sonicin Phaser ja molemmat hyviä, mutta sen verran vähän käyttöä, ettei jaksaisi kahta phaseria pitää laudassa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
05.10.2018 11:40:14
varakeef: Siinä on eri phaser-moodeja samassa laitteessa, eli ei ole Phase 90 -klooni tai mikään muukaan klooni, vaan useampia laitteita samassa kuoressa.

Niin joo, unohdin tämän, koska en usko, että se sinänsä enää vaihtamisesta paranee. Nyt pitäisi ennemmin yhdistellä ne mieluisat ominaisuuden yhteen phaseriin. Sellaista ei vaan taida olla, ainakaan valmiina, olemassakaan.
Jone the Bone
06.10.2018 12:44:29

Laulava Kylätohtori: Kuinka paljon Small Stonen ja Phase 90 erosta johtuu stagejen määrästä (6 vs. 4), kuinka paljon OTA vs FETistä ja kuinka paljon muista tekijöistä?

Pointtina siis, että jos tekisi esim. phaserin, jossa olisi kytkimen takana 6/4 stagea, joka joka muuten perustuisi Small Stoneen, niin kuinka lähellä tuo olisi 4 stagen moodissa Phase 90:stä?

Mulla on vanha Small Stone ja Retro-Sonicin Phaser ja molemmat hyviä, mutta sen verran vähän käyttöä, ettei jaksaisi kahta phaseria pitää laudassa.

Itseasiassa, myös Small Stone on 4-stage phaseri, kuten MXR P90. Electro Harmonixin Bad Stone on sitä vastoin 6-stage phaser, jossa vaiheensiirtoasteet on P90:n tapaan toteutettu FETeillä.

Periaatteessa jokainen vaiheensiirtoaste (stage) voi tehdä 180 asteen vaiheensiirron suhteessa suoraan signaaliin, joten Small Stonessa ja P90:ssä peräkkäin kytketyt 4 vaiheensiirtoastetta voivat muodostaa kokonaisuudessaan 720 asteen vaiheensiirron. Tämän puolesta molempien phasereiden pitäisi kuulostaa samanlaiselta, toteutustavasta riippumatta.

Eroa laitteiden soundiin muodostuu vaiheensiirtoasteiden läpi kulkevan signaalin takaisinkytkennän (feedback, regen) määrästä, joka P90:ssä (block -logoinen versio) on varsin maltillinen. Vanhimmassa "script"-logoisessa versiossa ei takaisinkytkentää ole lainkaan, jonka seurauksena efekti on uudempia versioita "miedompi".

EH:n Small Stonessa takaisinkytkentään vaikuttaa "Color" -kytkin, jonka päällä ollessa efektistä tulee huomattavasti syvempi.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
s8na
06.10.2018 14:06:57 (muokattu 06.10.2018 14:08:08)

Ostin aikanaan Garagetonen oil can phaserin 40 eurolla. Tuntuu et on just sellanen muljutus mitä itse kaipaan ja vielä erilliset dept ja speed potikat. Mxr phase 90 oli kiva mutta vain miedolla asetuksella. Small stone taas tuntui aina liian villille. Viimeaikoinaa oon käyttäny aika vähän mut vois taas vähän leikkiä pedaaleilla kun ois uusia biisejä seuraavaksi ohjelmassa.
mhs
10.10.2018 10:57:48
s8na: Ostin aikanaan Garagetonen oil can phaserin 40 eurolla. Tuntuu et on just sellanen muljutus mitä itse kaipaan ja vielä erilliset dept ja speed potikat. Mxr phase 90 oli kiva mutta vain miedolla asetuksella. Small stone taas tuntui aina liian villille. Viimeaikoinaa oon käyttäny aika vähän mut vois taas vähän leikkiä pedaaleilla kun ois uusia biisejä seuraavaksi ohjelmassa.

Kannattaa kokeilla myös MXRn Phase 45:ttä. Testasin Levytukussa kaikki MXR:t, ja tuo (vintage-versio) tarttui matkaan, kun hakusessa oli lämminsaundinen, melko lievä muljutus.
Jos ei huvita kaikkea muljuttaa, tää on oivallinen peli esim. tuomaan delayn efektiloopissa pientä pulputusta kaikuihin.
Basifisti
10.10.2018 12:16:45
MXR:n phasereistä on olemassa myös combi-versio. Tämä on toiminut itsellä hyvin. Varsinkin miedommille asetuksille on jopa tullut käytettyä bändisoitossa.

https://www.levytukku.fi/mxr-phase-95-mini-m290
mhs
10.10.2018 16:31:00
Basifisti: MXR:n phasereistä on olemassa myös combi-versio. Tämä on toiminut itsellä hyvin. Varsinkin miedommille asetuksille on jopa tullut käytettyä bändisoitossa.

https://www.levytukku.fi/mxr-phase-95-mini-m290

Tuota mäkin menin ostamaan, mutta perus-phase 90 soi mun korvaani ja soittotyylilläni paremmin, ja erityisesti molemmat vintage-versiot olivat huomattavasti paksumman ja lämpimämmän kuuloisia kuin phase-95:n script-moodi.

Microkokoista yhdistelmälaitetta jos on hakemassa, kannattaa myös tsekata Mooer Ninety Orange, joka lienee "ottanut vaikutteita" Phase 90:n script- ja block-versioista.
Shredator
10.10.2018 17:06:28

mhs: Tuota mäkin menin ostamaan, mutta perus-phase 90 soi mun korvaani ja soittotyylilläni paremmin, ja erityisesti molemmat vintage-versiot olivat huomattavasti paksumman ja lämpimämmän kuuloisia kuin phase-95:n script-moodi.

Itse liputan sen CS Phase 90 Script -phaserin puolesta. Soi niin kauniisti että on mahdoton pistää paremmaksi. Meinaan että on noita phasereita tullut koplattua aika isolla otannalla... Se soundi on siinä.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Basifisti
10.10.2018 22:35:34
mhs: Tuota mäkin menin ostamaan, mutta perus-phase 90 soi mun korvaani ja soittotyylilläni paremmin, ja erityisesti molemmat vintage-versiot olivat huomattavasti paksumman ja lämpimämmän kuuloisia kuin phase-95:n script-moodi.

Microkokoista yhdistelmälaitetta jos on hakemassa, kannattaa myös tsekata Mooer Ninety Orange, joka lienee "ottanut vaikutteita" Phase 90:n script- ja block-versioista.

Eli ei ole saatu ihan samaa meininkiä yhdistettyä samaan pakettiin? Yllättävää - täytyy joskus kokeilla noita alkuperäisiä mielenkiinnosta kun tulee eteen. Siinä tapauksessa varmasti Mooerkin on samaa tasoa.
Jaketsu
11.10.2018 17:01:58
Phase 90 on ihan jees etenkin kun siitä poistaa sen keskialuekorostuksen nipsaisemalla pari komponenttia veke piirilevyltä. Simppeli ja toimiva laitos. Oma suosikkini on kuitenkin edelleen Earthquakerin Grand Orbiter, joka tuskin koskaan lähtee laudasta. Täydellinen muljutin.
Sarko
12.10.2018 10:47:21
Small Stone on kyllä parsas phaser, kun tarvitaan merkittävää muljuamista. Mulla on käytössä FYA Custom Phaser, joka toimii 12 voltilla ja on kytkennältään v1 Small Stone.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
mhs
12.10.2018 11:48:17
Basifisti: Eli ei ole saatu ihan samaa meininkiä yhdistettyä samaan pakettiin? Yllättävää - täytyy joskus kokeilla noita alkuperäisiä mielenkiinnosta kun tulee eteen. Siinä tapauksessa varmasti Mooerkin on samaa tasoa.

Näin mä koin. Sen verran näistä vermeistä lueskelin, että uustuotantoversiot script-malleista ovat aika erilaisia kuin alkuperäiset. Mutta minusta myös perus Phase 90 toimi paremmin omana pedaalinaan kuin yhdistelmänä. Mooeria en kokeillut, ihan vaan nettikuuntelin.

Mäkin yllätyin siitä, kuinka suuri ero vintage-malleilla ja uusilla oli, vintagejen eduksi, vaikka en itseäni vintagehemmoksi muuten lokeroikaan.

Toisessa viestissä mainittu Grand Orbiter oli huima peli, paljon säätöjä ja erittäin selkeä saundi. Sanoisin, että "hifipeli" osaajalle. Mä ajattelin kuitenkin opetella tuollaisella yhden nupin laatikolla, kun vielä tuosta vintage-mallien lämmöstä pidin.
Barska
12.10.2018 15:58:22

mhs: Näin mä koin. Sen verran näistä vermeistä lueskelin, että uustuotantoversiot script-malleista ovat aika erilaisia kuin alkuperäiset.

Noh, ostin kesällä heräteostoksena Mxr EVH90SE:n. Kyllä se mun korvaan script moodissa kuulostaa hyvin pitkälle samalta, kuin mun vanha alkuperäinen 70-luvun Mxr Phase 90. Hurjan isoa eroa siinä soundissa ei ole, vaikka toki ei noi ihan sama.. Ja varmana noi sisuksiltaan eri laitteet. Eri asia on sitten kuuluuko se soundissa... Tai mun kuulokäyrässä :)
Veikkaan sitäkin, ettei toi Mxr vanhus uutena ole samalta soundannut, kuin nyt. Kai toi yli 40v jälkensä on jättänyt soundiinkin.
Niin lähellä toi uusi kuitenkin on , ettei tota vanhaa tartte enää ottaa esiin, kuin fiilistely tarkoituksessa. Oli nimittäin ihan eka polkusin mitä teininä ostin. Oli nimittäin huimaa, ku sai tappingiin phaserin, niinkuin EVH:kin. Siksi tuli herätteenä ostettua toi Special Editionkin. Nii ja hiljattain vanha Kramer Baretta. Mut se eri juttu se.
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
Laulava Kylätohtori
16.10.2018 11:11:18
Jone the Bone: Itseasiassa, myös Small Stone on 4-stage phaseri, kuten MXR P90. Electro Harmonixin Bad Stone on sitä vastoin 6-stage phaser, jossa vaiheensiirtoasteet on P90:n tapaan toteutettu FETeillä.

Periaatteessa jokainen vaiheensiirtoaste (stage) voi tehdä 180 asteen vaiheensiirron suhteessa suoraan signaaliin, joten Small Stonessa ja P90:ssä peräkkäin kytketyt 4 vaiheensiirtoastetta voivat muodostaa kokonaisuudessaan 720 asteen vaiheensiirron. Tämän puolesta molempien phasereiden pitäisi kuulostaa samanlaiselta, toteutustavasta riippumatta.

Eroa laitteiden soundiin muodostuu vaiheensiirtoasteiden läpi kulkevan signaalin takaisinkytkennän (feedback, regen) määrästä, joka P90:ssä (block -logoinen versio) on varsin maltillinen. Vanhimmassa "script"-logoisessa versiossa ei takaisinkytkentää ole lainkaan, jonka seurauksena efekti on uudempia versioita "miedompi".

EH:n Small Stonessa takaisinkytkentään vaikuttaa "Color" -kytkin, jonka päällä ollessa efektistä tulee huomattavasti syvempi.

Ok, mistähän olen tuollaiseen kuvitelmaan jäänyt, että olisi ollut 6 stage.

Mielestäni Small Stone on puhtailla ja lähes puhtailla paras phaser, mutta säröillä miksei joskus muutenkin, musiikkityylistäkin riippuen, nykyinen Retro-Sonicin Phaser on myös erinomainen (kait Phase 90-klooni pitkälti).

Mietin vaan, että jos ovat tavallaan toteutukseltaan kuitenkin niinkin lähellä toisiaan, niin ei luulisi olevan ameriikan temppu tehdä phaseria, jossa olisi Small Stone ja Phase 90 kytkin, joilla valita paras soundi tilanteen mukaan.

Toki 1:1 identtiseen soundiin varmaan päästä, mutta jos nyt edes sinne päin.

Mites, jos olisi Small Stone Regen- ja Feedback-säädöillä, niin saisiko siitä teoriassa Phase 90 soundin myös?
erty
16.10.2018 11:42:36
Laulava Kylätohtori:

Mites, jos olisi Small Stone Regen- ja Feedback-säädöillä, niin saisiko siitä teoriassa Phase 90 soundin myös?

Joo ja ei. Yks pieni, mut merkittävä ero on LFO:n aaltomuoto, joka on hieman erilainen kummassakin pedaalissa. Menemättä liian tekniseks niin ainakin musta Phase 90:n korviin välittyvä aaltomuoto on enempi notkahtava, muljahteleva miten nyt haluaa asiaa kuvailla. Etäisesti Uni-Vibeä muistuttava. Small Stone taas on hieman tasaisempi ja symmetrisempi. Teknisesti molempien pedaalien LFO:n aaltomuodot ovat kolmio-tyyppisiä, mutta eivät samanlaisia.

DOD Phasor 490 lienee nimensä mukaisesti Phase 90-mukaelma, jossa on lisänä Regen-säätö. Regen nollilla saundi on hyvin Phase 90:n kaltainen ja Regeniä kasvattamalla saundi muuttuu "vetisemmäksi" ja hieman enemmän Small Stonea muistuttavaksi. Aaltomuoto on kuitenkin Phase 90:n kaltainen muljahteleva, joten Small Stonen korvaajaksi ei tästäkään ole.
univox
17.10.2018 15:22:25 (muokattu 17.10.2018 15:23:31)
"DOD Phasor 490 lienee nimensä mukaisesti Phase 90-mukaelma, jossa on lisänä Regen-säätö. Regen nollilla saundi on hyvin Phase 90:n kaltainen ja Regeniä kasvattamalla saundi muuttuu "vetisemmäksi" ja hieman enemmän Small Stonea muistuttavaksi. Aaltomuoto on kuitenkin Phase 90:n kaltainen muljahteleva, joten Small Stonen korvaajaksi ei tästäkään ole."

DOD 490 lienee kuitenkin vaiheiden manipuloinnin osalta OTA3094 piireillä toteutettu kuten Small Stone.Lfo on taas toteutettu TL022 oparilla. Kytkentäkaaviosta homma aukeaisi paremmin mutta sitä en ole löytänyt vielä. Oletko kurkannut oman yksilön sisälle?
Fuzz is my Heroin
erty
17.10.2018 15:54:29
univox: DOD 490 lienee kuitenkin vaiheiden manipuloinnin osalta OTA3094 piireillä toteutettu kuten Small Stone.Lfo on taas toteutettu TL022 oparilla. Kytkentäkaaviosta homma aukeaisi paremmin mutta sitä en ole löytänyt vielä. Oletko kurkannut oman yksilön sisälle?

Joo, oot oikeessa. Oletin et toi ois jatkumoa 201:lle, mut onkin toteutettu hieman erilailla. Skemaa en kans löytäny ja omastani menin luopumaan muutama vuos sitten. Hyvä peli jokatapauksessa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)