joseplluissans 03.10.2018 12:05:38 | |
---|
Moro! Siitä lienee hetki kun oon tänne kirjottanu, kun soitinrakentelu ollut yli vuoden tauolla, mutta jälleen aktivoiduttuaan, ajattelin kysäistä kollegojen mielipidettä otsikon aiheeseen. Mulla on siis työn alla 5-kielinen basso johon tulee 33-35" skaalalla oleva mensuuri. Ajattelin lisäksi laittaa soittimeen 0-nauhan, satula olisi siis kieltenohjaimena 90 asteen kulmassa kaulaan nähden. Liitän piirustuksen kunhan jossain vaiheessa saan sen säädettyä kohdilleen.. Kysymyksiä: Kuinka paljon pitäisi varata otenauhaa, kun alku- ja loppupään nauhat on pitkähköjä? Nauhojen päiden muotoilu? Nauhojen kaarevuus? Yms yms. Ylipäätään olisi mukava kuulla kokemuksia/neuvoja asiassa kokeneemmilta. Basisti, ei siitä mihinkä pääse... |
softrabbit 05.10.2018 13:29:45 | |
---|
joseplluissans: Moro! Kuinka paljon pitäisi varata otenauhaa, kun alku- ja loppupään nauhat on pitkähköjä? Ei sitä pitäisi hirveästi enemmän mennä, mikäli oikein lasken niin 30 asteen kulmassa oleva nauha on n. 15% pidempi kuin suora. Kaava olisi kaulan leveys / cos(kulma) Ylipäätään olisi mukava kuulla kokemuksia/neuvoja asiassa kokeneemmilta. Samma här. Seuraavaan kötöstykseeni olisi harkinnassa (tarkoituksella) vinot nauhat, mutta kokemusta niistä tasan nolla. |
joseplluissans 05.10.2018 21:11:47 | |
---|
Joo, mun pitää varmaan hommata yks tanko lisää, pitää ottaa huomioon että katkaisussa menee kuitenkin ylimääräistä ja optimointi muutenkin vaikeeta. Toinen aihe mitä oon miettiny, olis kokemukset vaahterakaulasta öljyttynä. Kaula siis vaahtera+pähkinä, viidestä palasta. Otelauta eebeniä. Eli tummuuko takaosa merkittävästi jos tulee tru oil - käsittely? Olis meinaa makee kun olis öljytty pähkinärunko... Basisti, ei siitä mihinkä pääse... |
Kefiiri 05.10.2018 21:14:10 (muokattu 05.10.2018 21:14:39) | |
---|
Melko tarkan nauhalangan menekin saisi selville ainakin piirtämällä otelaudan paperille 1:1 koossa ja mittaamalla siitä... matemaattisesti uunona käyttäisin itse semmoista tapaa. En ole musiikin asiantuntija. |
ituvirtanen 05.10.2018 21:40:23 | |
---|
Kuvissani on tuo Ukkosen tekemä koivuinen nauhaton (myös kuva hänen), jonka kansi on öljytty ja pähkinää. Onko avuksi? |
joseplluissans 05.10.2018 23:40:16 | |
---|
ituvirtanen: Kuvissani on tuo Ukkosen tekemä koivuinen nauhaton (myös kuva hänen), jonka kansi on öljytty ja pähkinää. Onko avuksi? Komia soitin, mutta tarkoitin että miltä näyttää kaulan takaosa käytön jälkeen. Siis että tummuuko vaalea puu kovasti jos on "vaan" öljytty. Vai onko ongelma isompi vaaleilla otelaudoilla? Basisti, ei siitä mihinkä pääse... |
Kefiiri 06.10.2018 06:49:18 | |
---|
Tarkoitatko tummumisella likaantumista? Käsitykseni mukaan noilla Tru Oileilla sun muilla puuhun syntyy ihan lakkamainen pintakerros, johon lika ei mainittavasti tartu. En ole musiikin asiantuntija. |
MPU 06.10.2018 07:43:07 (muokattu 06.10.2018 07:46:18) | |
---|
Tein muinoin tuollaisen viuhkanauhaisen basson. En kokenut suurta valaistumista sen kummemmin soitettavuuden kuin soinninkaan suhteen. Ei ollu huonompi tahi parempi kuin perinteinen, hiukka erilainen vain. Sama tekemisen suhteen. Öljytty puu tummuu öljyllä vähän. Tru oil ei päästä likaa läpi, toki aurinko tummentaa senkin läpi puuta. Jos tummentuminen haittaa niin öljykäsittelyn uusinta on todella helppoa, hiomahuovalla vanha öljy ja tummentuma pois ja uusi öljy tilalle. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
joseplluissans 08.10.2018 14:07:46 | |
---|
MPU: Tein muinoin tuollaisen viuhkanauhaisen basson. En kokenut suurta valaistumista sen kummemmin soitettavuuden kuin soinninkaan suhteen. Ei ollu huonompi tahi parempi kuin perinteinen, hiukka erilainen vain. Sama tekemisen suhteen. Öljytty puu tummuu öljyllä vähän. Tru oil ei päästä likaa läpi, toki aurinko tummentaa senkin läpi puuta. Jos tummentuminen haittaa niin öljykäsittelyn uusinta on todella helppoa, hiomahuovalla vanha öljy ja tummentuma pois ja uusi öljy tilalle. OK, kiitti vinkistä. Sen verran verkkaisesti etenee hommat, että ehdin miettiä asiaa ja kevväämmällä täytyy sitten katella tuleeko lakkaa vai sitte öljyä. Se öljypinnan samettimaisuus ois kyllä hakusessa... Basisti, ei siitä mihinkä pääse... |
joseplluissans 09.10.2018 18:55:17 | |
---|
Basisti, ei siitä mihinkä pääse... |
Hienoa että tänne kirjoitellaan rakentamisesta. Ilolla seuraan projektia. Varsinkin kun seuraava oma projekti tulee oleen headless ja fanned fret, mut kitara basson sijaan. Tru-oil kauloja olen tehnyt. Tummumisesta en tiedä, mutta kyllä ne lommoja kerää varsinkin kun lehmusta kaula omassa RR mallisessa. Kiva sillä on soittaa. Pinnasta tulee kuitenkin niin kova, että kyllä sitä hioa ja killottaa pystyy koneella. Vähä ot, mutta... Ite oon vähä semmonen, että rakennus vaiheessa nysvään ja varjelen pieniltäkin naarmuilta, mutta sitten kun totean soittimen valmiiksi niin sitte se saa kokea normaalia käsittelyä ja treenit plus keikat. Eka strato tippu lattialle ja sekä kaulasta että runkosta lohkes helkkarin vaivalla tehty valkoinen helmiäisväri plus miljoona lakka kerrosta. Aluks harmitti ku meni jakki rikki, mutta en oo nuista lommoista välittänyt yhtään. Soitin on edelleen jatkuvassa käytössä. vanhoja: www.mikseri.net/anotherlife
cover live sooloja: https://www.youtube.com/watch?v=ax73nJvpTl4
Puutyöt: http://puustaloihdittu.blogspot.fi/ |
joseplluissans 11.10.2018 14:15:04 (muokattu 11.10.2018 14:15:17) | |
---|
Lightning: Hienoa että tänne kirjoitellaan rakentamisesta. Ilolla seuraan projektia. Varsinkin kun seuraava oma projekti tulee oleen headless ja fanned fret, mut kitara basson sijaan. Jos ja kun tykästyn tästä versiosta, seuraavaksi headless fan fret. Eli tää on vähän niinku testi/prototyyppikappale. Tru-oil kauloja olen tehnyt. Tummumisesta en tiedä, mutta kyllä ne lommoja kerää varsinkin kun lehmusta kaula omassa RR mallisessa. Kiva sillä on soittaa. Pinnasta tulee kuitenkin niin kova, että kyllä sitä hioa ja killottaa pystyy koneella. Mulla on kans öljytty soitin, mutta se kaula on padoukia, joten vaikee sanoa tummumisesta :P Basisti, ei siitä mihinkä pääse... |
joseplluissans 08.11.2018 09:23:00 | |
---|
Sain vihdoin eilen piirreltyä suunnitelman cadillä valmiiksi, joten nyt voi edetä reippaampaa tahtia projektin kanssa. Ensi viikolla jäsen Hillboyn kanssa CNC:llä viuhkanaarmut otelauta-aihioon ja pikkuhiljaa kaulapalikkaan kiinni. Alottelen jossain välissä projektithreadin, johon vois speksejä ja kuvaa laittaa. Piirustuksenkin voisin laittaa jakoon. Basisti, ei siitä mihinkä pääse... |