Aihe: Uudet putket 6505+:aan
1 2 3 4
ÄrGee
09.10.2018 16:08:46 (muokattu 09.10.2018 16:16:41)
Bentonin kaapilla 150-300Hz alue on jotenkin hallitsemattoman kuuloinen. Siitähän sähkökitarankin alapää enimmäkseen tulee, mutta kun tuo kuulostaa kumisevalta pomppimiselta eli kaappi vain soi sillä alueella tosi huonosti.

Lähtisin melkein sille tielle että on mahdollisimman hyvä vahvistinmallinnus esim. Mercuriall, TSE, Fortin jne. sekä mahdollisimman autenttinen kaappimallinus Ownhammer, ValhallIR, SinMix tai joku vastaava. Ilmaisetkin vaihtoehdot ovat käyttökelposia, mutta eivät mielestäni aivan ns. maalissa saakka.
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
Metalkallo
09.10.2018 17:14:05
Engli tai marsu vaan sitten Peaveyn tilalle ja lähtee chukka.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Börje
09.10.2018 19:49:09 (muokattu 09.10.2018 19:52:36)
Milloin on kitarasta vaihdettu kielet? Vire oli C (stankku?), minkä paksuiset vaijerit on käytössä?
Pari viikkoa sitten. Tiedossa on, että tuoreet kielet on jees juttu.

Jos ei noilla säädöillä auta, voisin suositella esim MXR 10-band -EQ-pedaalia efektilooppiin.
Tämähän löytyy jo. Se on ollut sekä efekti-lenkissä, että edessä. Ei toivottua tulosta, saundit vaan oheni, kun koitti ruuvata honotusta pois.

Haetko muuten kenties hieman tämän tyylistä soundia? :
https://youtu.be/94bGzWyHbu0?t=70

Tämä kuulosti kyllä hyvältä.

Mä vaihdan nyt seuraavaksi kyllä kaapin. Mesa on liian tyyris. Marsu ja Orange mulla oli joskus aiemmin jo mielessä. Siis se hevandereihin suosittu marsu ja sitten toi 212 closed back Orange. V30:hän tuossa Orangessakin on, mutta ainakin tässä testissä Orange vie voiton mun makuun: https://www.youtube.com/watch?v=imWcjF-TVuo

Edit: Vähän myöhemmin voi lähtee Peaveykin vaihtoon, perhana vaan, kun se on suht edukas vahvari niin vaihtaessa ei pysty kyllä mitään Mesoja tai Diezeleitä tai Englinkään kalliimpia saati muita luksusmalleja hankkimaan.
iec
09.10.2018 20:13:22

Börje: ...Mä vaihdan nyt seuraavaksi kyllä kaapin. Mesa on liian tyyris. Marsu ja Orange mulla oli joskus aiemmin jo mielessä. Siis se hevandereihin suosittu marsu ja sitten toi 212 closed back Orange. V30:hän tuossa Orangessakin on, mutta ainakin tässä testissä Orange vie voiton mun makuun: https://www.youtube.com/watch?v=imWcjF-TVuo

Edit: Vähän myöhemmin voi lähtee Peaveykin vaihtoon, perhana vaan, kun se on suht edukas vahvari niin vaihtaessa ei pysty kyllä mitään Mesoja tai Diezeleitä tai Englinkään kalliimpia saati muita luksusmalleja hankkimaan.

Jos en ihan väärin muista, vaihtoi eräs tuttu juurikin Orangen 2x12 closed back-kaapin itselleen Framus 4x12-kaapin tilalle. On ainakin omien puheidensa mukaan erittäin tyytyväinen miten Orangen kaappi toimii keikalla ja treeniksellä.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Entropia666
09.10.2018 21:52:01

Börje:

Mä vaihdan nyt seuraavaksi kyllä kaapin. Mesa on liian tyyris. Marsu ja Orange mulla oli joskus aiemmin jo mielessä. Siis se hevandereihin suosittu marsu ja sitten toi 212 closed back Orange.

Mun mielestä noi marsun kaapit on vähä paperisen kuulosia ja orangeissa ehkä vähä liikaa hintaa. Kannattaa chekata myös Carvinit (jenkkikaappeja) ja ENGLit.
Mindslaver ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
hallu
09.10.2018 22:01:42
Börje: Pari viikkoa sitten. Tiedossa on, että tuoreet kielet on jees juttu.

Tämähän löytyy jo. Se on ollut sekä efekti-lenkissä, että edessä. Ei toivottua tulosta, saundit vaan oheni, kun koitti ruuvata honotusta pois.

Tämä kuulosti kyllä hyvältä.

Mä vaihdan nyt seuraavaksi kyllä kaapin. Mesa on liian tyyris. Marsu ja Orange mulla oli joskus aiemmin jo mielessä. Siis se hevandereihin suosittu marsu ja sitten toi 212 closed back Orange. V30:hän tuossa Orangessakin on, mutta ainakin tässä testissä Orange vie voiton mun makuun: https://www.youtube.com/watch?v=imWcjF-TVuo

Nyt on semmoinen homma, että vaikka en ole metallimies..... enkä edes nainen, niin uskallan rohkaista ottamaan lukuun mahdollisuuden teettää se kaappi jollain kotimaisella tekijällä tai vaikk aulkomaisellakin tekijällä. Bluetone tekee kaappeja ja Chieff ja Änäkäinen (änäkäinen ei ehkä ole metallihommiin se kaikkein hottein vaikka hyviä kaappeja ne on). Mulla on itselläni Zillan kaappi ja se on kyllä jämerä komero ja sen saa myös V30 hägäreillä. Se on vaan niin, että laadullisesti esim. Zilla tarjoaa aika paljon vastinetta eurolle. 500-600 huitteille saisi varmaan teetettynä korkealuokkaisen kaapin (4x12 tietty vähän kalliimpi) mutta kannattaa selvittää sekin mahdollisuus. Toinen huomioni on, että noita Engleitähän on ollut torilla viimeaikona sangen maltillisilla hintapyynneillä ja varmaan saisit nykyisen nuppisi kanssa menemään aika päikseen jonkin Engelin, vaikka tietty Mesat tuppaa olemaan kalliita perkeleitä, niin Rectoja on ollut jo varsin edullisestikin torilla (taisi viimeinen olla jo reippaasti alle tonnin ja esim. Nomad voisi olla noihin hommiin aika tutustumisen arvoinen laitos ja niitä saapi jotain kuudellasataa halvimmillaan). No mä en ole metallimies enkä tiedä mitkä vehkeet on kuuminta hottia sillä saralla, mutta tuli vaan mieleen että tsekkaa rauhassa homma saattaa natsata yllättävän hyvin kun olet kärsivällinen.

Mites muuten Huuko Kettuset? eikös ne ole metallihemmojen suosiossa?
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Juicy
10.10.2018 02:31:15

En kyllä ymmärrä mikä noissa HB:n Vintage-kaapeissa on yhtäkkiä paskaa, mulla ainakin toiminu erinomaisen hyvin SISOjen, Mesan ja Englin kanssa. Toki itellä 2 kpl G12K100-elementtejä ristissä, eli ehkä se on sitten korjannut "kuminoita". Mutta itse kaappi kyllä ihan hyvin rakennettu.
"TSÖH TSÖH... VITTU!" -Remu Aaltonen
Skeletor_
10.10.2018 02:44:54 (muokattu 10.10.2018 02:57:18)

Ainakin tällä kaapilla toimii: https://www.youtube.com/watch?v=QhuZ-qZF16g

Komotusta ei ole Peaveystä tullut vastaan. Mitkähän lie kaapin elementit..

Edit: The amp is plugged into the Engl XXL 4x12 (V30s) cab and the sound is recorded with Audix i5 microphone.

TÄssä vielä Harley Benton vs. Mesa. Both of these are loaded with VINTAGE 30's

https://www.youtube.com/watch?v=vX7ZDrpbD-k
Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta.
ÄrGee
10.10.2018 03:22:38
Juicy: En kyllä ymmärrä mikä noissa HB:n Vintage-kaapeissa on yhtäkkiä paskaa, mulla ainakin toiminu erinomaisen hyvin SISOjen, Mesan ja Englin kanssa. Toki itellä 2 kpl G12K100-elementtejä ristissä, eli ehkä se on sitten korjannut "kuminoita". Mutta itse kaappi kyllä ihan hyvin rakennettu.

Mitä nyt Engliä ja Marshallia omistaneena, sekä Mesaa, EVH:ta, Marshallia, Riveraa sun muuta joskus erilaisissa tilanteissa soittaneena sanoisin ettei rakenne ja laatu ole samalla tasolla. Itse soundi onkin makuasia, mutta en yhtään ihmettele miksi moni muukin osaa kuulla lähes samoja asioita Bentonin kaapista.

Skeletor_: Ainakin tällä kaapilla toimii: https://www.youtube.com/watch?v=QhuZ-qZF16g

Komotusta ei ole Peaveystä tullut vastaan. Mitkähän lie kaapin elementit..

Edit: The amp is plugged into the Engl XXL 4x12 (V30s) cab and the sound is recorded with Audix i5 microphone.

Englin kaapit ovat kuin panssarivaunuja, paksua vaneria ja metalliset eturitilät. Soivat myös erittäin omalaatuisella tiukkuudella, minkälaista ei monesta muusta kaapista irtoa.

Glenn Frickerin testissä on todennäköisesti brittiläinen V30 Mesassa ja kiinalaisvalmisteinen Bentonissa, mitkä taas kuulostavat eri tilanteissa erilaisilta. Eikä noita youtuben demoja kannata koskaan ottaa liian kirjaimellisesti, koska erilaisia lopputulokseen vaikuttavia muuttujia on aivan liikaa.
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
Metalkallo
10.10.2018 05:30:04
Se on kyllä totta, että UK tehty kajari soi aika paljon erilaisemmin kuin kiinassa tehty. Nuo made in China tehdyt on monesti kirkkaampia ja ohuempia soundiltaan kuin UK tehdyt.
Genitalripper
10.10.2018 08:44:35 (muokattu 10.10.2018 08:48:16)
Metalkallo: Se on kyllä totta, että UK tehty kajari soi aika paljon erilaisemmin kuin kiinassa tehty. Nuo made in China tehdyt on monesti kirkkaampia ja ohuempia soundiltaan kuin UK tehdyt.

Ihan näinhän se ei ole, vaan UK ja kiinalainen on täysin sama tötterö. Vanhassa UK V30 ilmeisesti oli eri kartio, ja tämä on se mihin Mesan speksattu V30 perustuu (muistaakseni, kannattaisi ehkä tarkistaa). Omilla spekseillä V30 taisi olla myös Marshallilla ja Bad catilla. En nyt nopeasti googlaamalla löytänyt missä tuota oli enemmän aukaistu, mutta tässä linkin toisessa viestissä Steve Fryetten lainaus, jossa jotain aiheesta:
https://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?t=155050
iec
10.10.2018 09:51:23 (muokattu 10.10.2018 09:54:34)

Tulipahan muuten vaan mieleen, että Celestionin V30:lle voisi olla hyvä kaveri tuo WGS Veteran 30. Siinä on käytännössä sama herkkyys kuin Vintage 30:ssä, mutta ei ihan niin korostunut ylämiddle. Eli siinä olisi ainakin mikitykselle vaihtoehtoja jos 4x12 tai 2x12-kaapissa puolet elementeistä olisi Veteraneja ja puolet Vintageja.

Bluetone taitaa muuten suositella rokki- ja hevitouhuihin omissa 2x12-kaapeissaan kahta WGS Veterania. Toki asiakas saa sellaiset elementit kuin haluaa, mutta Veteran on oletuksena.

Näytti Bluetonen 2x12 hinta olevan tällä päivämäärällä 590 euroa kahdella Veteranilla ja perustoleksilla varustettuna.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hallu
10.10.2018 10:02:46
Skeletor_:...........

Hiihaa, kerrankin mun korvat kuuli oikein ja erotin kumpi noista kaapeista on kumpi. En kylläkään osaa laittaa niitä mihinkään soundilliseen paremmuusjärjestykseen kun en ole metallimies, mutta ainakin erotin ne toisistaan ja arvasin oikein kaapin.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Shredator
10.10.2018 10:05:43 (muokattu 10.10.2018 10:08:33)

Börje:

Kuuntelin nuo sun klipit ja kyllä tuo kuulostaa ihan siltä miltä sen pitäisikin, od808+6505+v30 = Hyvä soundi. Itse käyttäisin vain vähemmän gainia ja bassoa. Pistä gain 3:lle, basso alle 2:n ja kokeile...

Prkl, pitäsköhän sitä itekkin ostaa SISO takaisin.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Entropia666
10.10.2018 10:21:05

Juicy: En kyllä ymmärrä mikä noissa HB:n Vintage-kaapeissa on yhtäkkiä paskaa, mulla ainakin toiminu erinomaisen hyvin SISOjen, Mesan ja Englin kanssa. Toki itellä 2 kpl G12K100-elementtejä ristissä, eli ehkä se on sitten korjannut "kuminoita". Mutta itse kaappi kyllä ihan hyvin rakennettu.

Se alakerta on ainakin 412-versiossa luvattoman levoton ja sotkee bändimiksissä soundit.
Mindslaver ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
ÄrGee
10.10.2018 15:09:53
hallu: Hiihaa, kerrankin mun korvat kuuli oikein ja erotin kumpi noista kaapeista on kumpi. En kylläkään osaa laittaa niitä mihinkään soundilliseen paremmuusjärjestykseen kun en ole metallimies, mutta ainakin erotin ne toisistaan ja arvasin oikein kaapin.

Uusi kunnolla sisäänajamaton kaappi tuon Glennin ripulilta kuulostavassa miksauksessa herättää myös hieman epäilyksiä...
The Jack
10.10.2018 16:34:07
Börje: Kiitoksia paljon vastailuista! Näistä on oikeesti ollut apua hahmottamaan tätä hommaa. Yksi tärkeä juttu oli kun melkein kaikki sanoi, ettei noissa saundeissa ollut sinällään mitään vikaa, vaan normi SISO-saundia. Ja kun kysyttiin, että mimmosta saundia haluan niin en nyt itsekään tarkalleen ottaen vielä tiedä. Loppujen lopuksi haluan itseäni kiihottavan saundin uuden projektin tuloilla oleviin biiseihin, siis nimenomaan niin, että se saundi olisi mieluisa siellä miksauksen seassa kokonaisuutta ajatellen.

Olethan kuitenkin kokeillut 6505:ttä myös jo bändisoitossa näiden yksinnauhoittelujen ja säätämisten lisäksi? Bändisoitossa ärsyttävät keskiäänet katoaa, ja Peaveyn todellisen luonteen vasta ymmärtää ja se leikkaa hienosti erottuen läpi. Itselleni tuli tämä miellyttävänä yllätyksenä, ja olin kanssa ollut hieman hankintaani pettynyt siihen saakka. Englien käyttäjät monasti valittaa että se kotona ruuvattu mahtisoundi ei sitten bändikokonaisuudessa ollutkaan kovin hyvä, kun taas Peaveyn kohdalla kotona tylsältä vaikuttava särö jyrää treeneissä ihan toisella tavalla rumpujen ja basson kanssa. Minusta alle tonnin hintaluokassa ei ole 6505+:aa parempaa vahvaria metallinsoittoon, ja sen särökanavan ominaissoundi on lajissaan jäljittelemätön ihan kalliimmatkin vahvarit mukaaan lukien. Tietenkin on monipuolisempia kilpailijoita lähes samaan hintaan, joista lähtee yhtä paljon säröä mutta jos vertaan 6505:ttä vaikka Englin Fireballiin tai Marshallin JVM:ään niistä puuttuu osa siitä brutaalisuudesta.
Metalkallo
10.10.2018 16:37:57
Genitalripper: Ihan näinhän se ei ole, vaan UK ja kiinalainen on täysin sama tötterö. Vanhassa UK V30 ilmeisesti oli eri kartio, ja tämä on se mihin Mesan speksattu V30 perustuu (muistaakseni, kannattaisi ehkä tarkistaa). Omilla spekseillä V30 taisi olla myös Marshallilla ja Bad catilla. En nyt nopeasti googlaamalla löytänyt missä tuota oli enemmän aukaistu, mutta tässä linkin toisessa viestissä Steve Fryetten lainaus, jossa jotain aiheesta:
https://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?t=155050

Ok. En ollutkaan kiinnittänyt huomiota tuohon noissa Y-tube testeissä, et monessa ellei kaikissa V30 vs V30 videoissa on tuo UK versio jokin vanhempi tai jonkin tietty versio eikä nyky UK V30. Tuo tietty tekee noista testeistä vähän turhat.
Börje
10.10.2018 18:37:36
Olethan kuitenkin kokeillut 6505:ttä myös jo bändisoitossa näiden yksinnauhoittelujen ja säätämisten lisäksi?

Olen silloin kun oli bändi. Nyt ei tarvitse tuota treenikämppäleikkaavuutta miettiä. Toki niinkuin sanoin niin tärkeää on nauhoitellessa kokonaissaundi rumpujen ja basson ja laulujen ja muiden tilpehöörien kanssa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)