Aihe: Gibson Brands virallisesti konkurssissa
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1018 19 20 21 22
Laulava Kylätohtori
07.10.2018 18:56:36
tuskiz: Eikös gibsonilla nimenomaan ole/oli semmonen politiikka jälleenmyynnin suhteen, että kauppa joutuu ottamaan tietyn kiintiön määrättyjä soittimia ständeineen kaikkineen tai sitten ei myy ollenkaan.

Lisäksi ainakin paikallinen joutui lopettamaan Tokain myynnin..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
07.10.2018 20:26:31
Laulava Kylätohtori: Lisäksi ainakin paikallinen joutui lopettamaan Tokain myynnin..

Joo olen ymmärtänyt, että Gibsonin ja Tokain kissanhäänänveto on jatkunut pitkään ja on kulminoitunut siihen, että Tokai käyttää euroopassa (ja vissiin japanissa) Gibsonin lapamallia. Muuten mua vaan vähän oudoksuttaa niiden nokittelu kun Tokai tekee erilaisia kitaroita kuin Gibson siis Tokai tekee esimerkiksi Lessut lähinnä niillä ratkaisuilla jotka Gibson itse jättää tekemättä. Mulla oli pitkään Gibson LesPaul standart ja nyt mulla on Tokai LC85 ja vaikka ne näyttää samanlaiselta, niin kyllä ne on hyvin erilaisia kitaroita. Kävin kaupassa käpistelemässä muutamia japanian Tokaita ja ne oli pääpiirteittäin ihan samanlaisia kuin tuo mun omakin Tokai, mutta en nähnyt yhtään Tokain Lessua joka olisi muistuttanut Gibsonin Standardia.... tai studiotakaan. Näin ollen jos diggailee Gibsonin stankusta niin Tokai ei näyttäisi olevan sille varsinaisesti vaihtoehto ja jos Diggailee Tokaista, niin Gibson ei näyttäisi olevan sille vaihtoehto........ paitsi CS:n R:t kyllä pesee ja linkoaa, mutta hintalappu taas niissä pitää huolen ettei ne ole oikeasti vaihtoehto (tai onhan Tokaillakin niitä huippukalliita malleja, mutta niitä en ole vertaillut onko ne sitten lähempänä Gibsonin huippumalleja.... ehkä se riitä käydään sitten siellä? ).
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
sustain65
07.10.2018 21:33:50
mpekkanen: Tampereelta pääsee linkillä ja junalla aika useaan isompaan kaupunkiin ja linkillä Helsinkiin meno-paluu tuskin on 20 euroa enempää. Mikäli lipun ostaa paria päivää aikaisemmin.
1000-2000 euron soittimessa ei muutama kymppi tunnu missään ja kyllä sen hakemiseen/ostamiseen varmaan aikaakin järjestyy, mikäli sellaista oikeasti tarvitsee.

Juu, toki, jos on selkeästi jäsentynyt tarve, niin kyllä siihen rahat ja aika löytyy. Mutta anna minun pitää nyt edes yksi tekosyy, vaikkapa sitten aikapula, jottei ala kaasuttelu ja kamojen puljaaminen. :) Just vähän aikaa sitten kokeilin käteeen Gibsonin CS lespaa Ideaparkin musamessuilla ja en uskaltanut edes kokeilla soittaa, kun tuntui käteen niin vaarallisen sopivalta ja mukavan keveältä vaikkei ollut kevennysporauksiakaan. (Kestäisin kuitenkin varmaan sen lapakulman ja voluten puuttumisen, jos kaikki muut asiat olisivat kunnossa.)
Guitarfreak
07.10.2018 22:04:56
sustain65: Juu, toki, jos on selkeästi jäsentynyt tarve, niin kyllä siihen rahat ja aika löytyy. Mutta anna minun pitää nyt edes yksi tekosyy, vaikkapa sitten aikapula, jottei ala kaasuttelu ja kamojen puljaaminen. :) Just vähän aikaa sitten kokeilin käteeen Gibsonin CS lespaa Ideaparkin musamessuilla ja en uskaltanut edes kokeilla soittaa, kun tuntui käteen niin vaarallisen sopivalta ja mukavan keveältä vaikkei ollut kevennysporauksiakaan. (Kestäisin kuitenkin varmaan sen lapakulman ja voluten puuttumisen, jos kaikki muut asiat olisivat kunnossa.)

Viimeiset oljenkorret ennenkuin pato murtuu taas :D sinnittele!
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
07.10.2018 22:53:32 (muokattu 07.10.2018 22:56:03)
sustain65: Juu, toki, jos on selkeästi jäsentynyt tarve, niin kyllä siihen rahat ja aika löytyy. Mutta anna minun pitää nyt edes yksi tekosyy, vaikkapa sitten aikapula, jottei ala kaasuttelu ja kamojen puljaaminen. :) Just vähän aikaa sitten kokeilin käteeen Gibsonin CS lespaa Ideaparkin musamessuilla ja en uskaltanut edes kokeilla soittaa, kun tuntui käteen niin vaarallisen sopivalta ja mukavan keveältä vaikkei ollut kevennysporauksiakaan. (Kestäisin kuitenkin varmaan sen lapakulman ja voluten puuttumisen, jos kaikki muut asiat olisivat kunnossa.)

Jep ne on huikeita soittimia ja se hondurasinmahonkiako se nyt oli, on kevyttä. Se vaan taitaa olla vielä rajallisempi luonnonvara kuin alkoholiton bensa eli varmaan hinnat nousee pilviin ennen kuin viimeinenkin mahonkikikkare Gibsonin varastoista on käytetty. Itse erehdyin tuollaista kalliimman puoleista ärrää kokeilemaan ja homma meni siihen, että mulle ei enää oikein muunlainen Gibsoni kelpaa elikkäs olen varmaan loppu elämäni ilman Gibsonia koska näköpiirissä ei ole, että pystyisin sen viis tai kuustonnia kitaraan laittamaan ja tulevaisuudessa ne tulee varmasti olemaan vielä kalliimpia vallankin sitten kun niitä ei enää saa.

E: se voluten puuttuminen on minustakin Gibsonin pahin puute enkä pysty ymmärtämään sitä oikein mitenkään kun olen volutellisia kitaroita nähnyt niin miksi helvetissä sitä ei Gibsoniin voi laittaa??? toisaalta lapakulma on varmaan selkeä soundillinen vaade se vaan pitää olla sellainen ja ei kai se mikään ihmeellinen edes ole kun mulla on Tokaissakin samanlainen lapakulma, niin se varmaan on ihan yleinen taivutus.
BugBadWolf
07.10.2018 23:10:32
sustain65: ...edes yksi tekosyy,...

Romuja ovat. Älä osta.

Helpottiko? ;D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
The Jack
07.10.2018 23:52:25
hallu:
E: se voluten puuttuminen on minustakin Gibsonin pahin puute enkä pysty ymmärtämään sitä oikein mitenkään kun olen volutellisia kitaroita nähnyt niin miksi helvetissä sitä ei Gibsoniin voi laittaa??? toisaalta lapakulma on varmaan selkeä soundillinen vaade se vaan pitää olla sellainen ja ei kai se mikään ihmeellinen edes ole kun mulla on Tokaissakin samanlainen lapakulma, niin se varmaan on ihan yleinen taivutus.

70-luvun Gibsoneita on saatavilla välillä edullisestikin, ja niissä on volute. Gibson ei laita niitä uusiin kitaroihin, koska puristit joita ostajissa on suuri joukko ei hyväksy niitä. Siitä syystä niistä 80-luvulla luovuttiin, ja samalla haluttiin tehdä pesäeroa huonolaatuisina pidettyihin 70-luvun kitaroihin.

Luulen, että uusien puusäädösten ja ruusupuukiellon jälkeen Gibson menettää asiakkaita yhä enenevissä määrin. Ihmiset tulevat manaamaan etteivät uudet Gibsonit ole enää oikeita Gibsoneita. Mikäli Les Paulia ei voi ostaa perinteisillä spekseillä, niin onko lavan nimelläkään entisessä määrin väliä. En voi kuvitella Custom Shopin voivan kaupata 6000 e hintaista 59 replikaa Richlite otelaudalla. Vanhoja Gibsoneita oikeilla puilla on saatavilla mielin määrin, ja samaan aikaan pitäisi saada tuplahintaan myytäviä korvikemateriaaleista tehtyjä kitaroita kaupaksi.
sustain65
08.10.2018 06:19:07
BugBadWolf: Romuja ovat. Älä osta.

Helpottiko? ;D

No ei kauhiasti, mutta kiitos yrityksestä!

Hyviä huomioita The Jackilla puusäädöksiin ja korvikemateriaaleihin liittyen.
Guitarfreak
08.10.2018 09:48:29
hallu: Jep ne on huikeita soittimia ja se hondurasinmahonkiako se nyt oli, on kevyttä. Se vaan taitaa olla vielä rajallisempi luonnonvara kuin alkoholiton bensa eli varmaan hinnat nousee pilviin ennen kuin viimeinenkin mahonkikikkare Gibsonin varastoista on käytetty. Itse erehdyin tuollaista kalliimman puoleista ärrää kokeilemaan ja homma meni siihen, että mulle ei enää oikein muunlainen Gibsoni kelpaa elikkäs olen varmaan loppu elämäni ilman Gibsonia koska näköpiirissä ei ole, että pystyisin sen viis tai kuustonnia kitaraan laittamaan ja tulevaisuudessa ne tulee varmasti olemaan vielä kalliimpia vallankin sitten kun niitä ei enää saa...

Kyllähän noita R customshoppeja seilaa torilla varsin halpaan hintaan jos vertaa mitä maksavat uutena. Jos en jo omistais kyseistä vekotinta tuskin ostaisin nykyhinnoilla :/ menis ostohousut kyllä tuonne Ruokankaan suuntaan.

Ps. Itse ostin aikoinaan R57 scallopoituna jolloin sai halvalla... sittemmin käytin J Salolla poistattamassa scallopit jolloin kaulaprofiili vähän oheni ja soittotuntuma parani aika paljon. :D
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
08.10.2018 17:22:40
The Jack: 70-luvun Gibsoneita on saatavilla välillä edullisestikin, ja niissä on volute. Gibson ei laita niitä uusiin kitaroihin, koska puristit joita ostajissa on suuri joukko ei hyväksy niitä. Siitä syystä niistä 80-luvulla luovuttiin, ja samalla haluttiin tehdä pesäeroa huonolaatuisina pidettyihin 70-luvun kitaroihin.

Luulen, että uusien puusäädösten ja ruusupuukiellon jälkeen Gibson menettää asiakkaita yhä enenevissä määrin. Ihmiset tulevat manaamaan etteivät uudet Gibsonit ole enää oikeita Gibsoneita. Mikäli Les Paulia ei voi ostaa perinteisillä spekseillä, niin onko lavan nimelläkään entisessä määrin väliä. En voi kuvitella Custom Shopin voivan kaupata 6000 e hintaista 59 replikaa Richlite otelaudalla. Vanhoja Gibsoneita oikeilla puilla on saatavilla mielin määrin, ja samaan aikaan pitäisi saada tuplahintaan myytäviä korvikemateriaaleista tehtyjä kitaroita kaupaksi.

Ei ne enää siinä vaiheessa maksa kuutta tonnia kun niissä ei käytetä niitä harvinaisia ja uhanalaisia puulajeja. Jos ne tehdään keinomateriaaleista edes osittain, niin hinta on heti halvempi..... luultavasti paljon halvempi. Nimittäin kysyppä keneltä tahansa Gibson CS diggarilta, mikä niissä on parempaa, niin saat vastaukseksi "ne puut". Eli siitä voi päätellä, että ne on tehty kalliista puusta ja jos ei tehtäisi niin kitaran hintakin pitäisi olla halvempi..... tai tulee olemaankin kun ei kukaan maksa muovista niin paljoa.
hallu
08.10.2018 17:28:48
Guitarfreak: Kyllähän noita R customshoppeja seilaa torilla varsin halpaan hintaan jos vertaa mitä maksavat uutena. Jos en jo omistais kyseistä vekotinta tuskin ostaisin nykyhinnoilla :/ menis ostohousut kyllä tuonne Ruokankaan suuntaan.

Ps. Itse ostin aikoinaan R57 scallopoituna jolloin sai halvalla... sittemmin käytin J Salolla poistattamassa scallopit jolloin kaulaprofiili vähän oheni ja soittotuntuma parani aika paljon. :D

Eihän torin hinnoilla ole juurikaan tekemistä myyntiartikkelin "arvon" kanssa, vaan kysynnän ja tarjonnan ja sen että jotkut ovat päättäneet päästä kamoistaan eroon hinnalla millä hyvänsä. Siksi torilta saa ihan yli hyvää kamaa ihan alihintaan. Veikkaan, että siinä vaiheessa kun viimeisetkin hyvät puut on hakattu ja sahattu niin CS:t tulee olemaan vielä haluttua kamaa. Toisaalta itse en CS:ää ostaisi kokeilematta koska niissä tuntuu niitä erojakin sitten olevan ja itse himoitsen ainakin juurikin sitä hyvin soivaa yksilöä ja sitä ei saa selville muuta kuin kokeilemalla.... paitsi ehkä slimtapper kaulat voi sovinnossa skipata mun Gibson karkeloista.
The Jack
08.10.2018 20:38:27
hallu: Ei ne enää siinä vaiheessa maksa kuutta tonnia kun niissä ei käytetä niitä harvinaisia ja uhanalaisia puulajeja. Jos ne tehdään keinomateriaaleista edes osittain, niin hinta on heti halvempi..... luultavasti paljon halvempi.

Tuota epäilen, ja ainakin Standardin ja muidenkin halvempien mallien hinnat on ollut selvässä nousussa, vaikka keinomateriaalit on niissä jo käytössä. USA:ssa valmistettua enemmän käsityötä vaativaa kitaraa ei voi myydä Suomessa edes varmaan paljoa alta viidentonnin tullien kanssa ja tehdä sillä voittoa. Gibsonin käyttämistä mahongeista en osaa sanoa, mutta ruusupuu ei ole harvinaista eikä kovin kallista. Sitä tarvitaan otelaudan tekemiseen niin pieni määrä, ettei valmistaja saa juurikaan rahallista etua käyttämällä esim. richliteä. Les Pauliin ruusupuusta tulee se tietty soundi, jota ei mielestäni voi jäljitellä muilla puilla tai richlitellä. Lakien takia sen käytöstä tulee nyt vähitellen mahdotonta, ja tämä on todella huono juttu Gibsonille. Muilla valmistajilla asiakkaat eivät ole ehkä yhtä perinnetietoisia.
Metalkallo
09.10.2018 08:11:38
Kyllähän tuo on hyvä jos yhtiä kysyy mitä asiakkaat haluavat, mutta omaa päätäänkin pitää käyttää mitä kannattaa tehdä. Pitää olla vaistoa hyvän ja toimivan päälle. Asiaa varmasti auttaa soittimia tekevää firmaa jos on itse soittaja tai ollut.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
TTV
22.06.2019 18:53:15
Taas tapahtuu; Gibson on haastanut mm. Dean Guitarsin oikeuteen mallisuojan loukkaamisesta:

https://www.guitarworld.com/news/gibson-sues-dean-luna-guitars

Aika viiveellä ovat aktivoituneet... Mitenkähän laajasti meinaavat kilpailijoita yrittää jallittaa, sillä noita ikonisia muotoja löytyy kioskilta jos toisetakin?
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Metalkallo
22.06.2019 22:27:59
TTV: Taas tapahtuu; Gibson on haastanut mm. Dean Guitarsin oikeuteen mallisuojan loukkaamisesta:

https://www.guitarworld.com/news/gibson-sues-dean-luna-guitars

Aika viiveellä ovat aktivoituneet... Mitenkähän laajasti meinaavat kilpailijoita yrittää jallittaa, sillä noita ikonisia muotoja löytyy kioskilta jos toisetakin?

Ihan naurettavaa toimintaa Gibsonilta. Taitavat vaan isotella ja yrittävät näyttää, että ovat yhä huipulla, vaikka asia taitaa olla toinen?
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
DirtyFingers
24.06.2019 20:33:33 (muokattu 24.06.2019 20:34:33)
Huutonaurua tuolle videolle minkä Gibson julkaisi ja pian poisti :D. Yhden Gibsonin olen omistanut aikoinaan. Tällaiset tempaukset eivät ainakaan kannusta jatkossa hankkimaan.

E: Ei helvetti mun nimimerkki
Come with me for fun in my buggy
antikristus
25.06.2019 07:07:56

Hauska juttu, 11.6 avattii ketju, että hei nää uudet Gibsonithan vaikuttaa ihan hyvältä ja 22.6 nousee konkkaketju takasin etusivulle ja ainakii ite jätin ton tempauksen takia ajatuksen siitä että pitäisköhän ostaa itellekkii yks Gibsoni. Bully guitars USA :D
Jackson-mies
DirtyFingers
25.06.2019 08:11:02
Come with me for fun in my buggy
Laulava Kylätohtori
25.06.2019 09:03:12
DirtyFingers: https://www.gearnews.com/wp-content … 74836331_448457936470016000_o-1.jpg

Vaikka noin yleisesti pidän näitä 'Gibsonin lapa katkeaa' juttuja vähän meh!, niin nyt kyllä pikkasen tirskahdin. :D
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)