Aihe: Tokai TST-50
1 2 3 4 5 6 7
BugBadWolf
08.01.2017 00:21:29
Laulava Kylätohtori: Kyllä jossain specialmalleissa...

Niissä 10-15v ikäisissä on vähän sekavaa se dokumentointi. Niitä vuosia meinaan kun oli kolmea eri kokoa kaulaa tarjolla. Oli siltä ajalta sellainen "SRV" (kaulamallista väänsivät tuon srv:n) ja kyllä se palikka ainakin ihan oikealta raudalta vaikutti.

Saahan niitä toki vaihdeltua jälkeenpäin.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Laulava Kylätohtori
08.01.2017 00:37:26
BugBadWolf: Niissä 10-15v ikäisissä on vähän sekavaa se dokumentointi. Niitä vuosia meinaan kun oli kolmea eri kokoa kaulaa tarjolla. Oli siltä ajalta sellainen "SRV" (kaulamallista väänsivät tuon srv:n) ja kyllä se palikka ainakin ihan oikealta raudalta vaikutti.

Saahan niitä toki vaihdeltua jälkeenpäin.

Mielestäni juuri srv-mallissa on teräsblokki.
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Stone
08.01.2017 10:09:42 (muokattu 08.01.2017 11:11:50)

Laulava Kylätohtori: Kyllä jossain specialmalleissa, normi malleissa on ehtaa tinaa...

Ja kyllä se on aina erikseen mainittu, jos teräsblokki löytyy. Ei mainintaa = ei teräsblokkia...

E. Minusta se tinablokkikin on ihan hyvä, ei tosiaankaan mikään paska.

Kiitokset!
Mulla on se edellisen linkin v. 2015 (muistaakseni) perusmalli siis kyseessä.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
tuskiz
08.01.2017 11:59:10
Halvemmissa MiJ Tokai stratoissa on tosiaan toi Gotohin valmistama, muttei kuitenkaan mikään niiden vakiokalustoon kuuluva, tremolo joka on tosiaan 100% murometallia pohjalevyä, satuloita ja blokkia myöten, vaihtaisin itse parempaan teräksiseen vaikka ABM:ltä. Samaten virittimet on kiinalaisen Ping Well/Works tekemät joihin en pidemmän päälle luottaisi, ongelmaksi vaan saattaa muodostua sama kuin firman Gibson-malleissa, että lavan paksuus ja/tai virittimien reiät ei välttämättä ole yhteensopivia laadukkaampien markkinamallien kanssa esim. Gotohilta, joku virittimiä vaihtanut voinee kertoa miten asia on.

Aiheesta toiseen, Musamaailma on näemmä nostanut 50-sarjan stratojen hintaa aika reippaasti, jos haki vintage mallista Stratoa niin ennen oli suht. helppoa valita joko TST-50 tai Fenderin Classic-sarjan välillä kun olivat samanhintaisia mutta vähän erilaisempia ominaisuuksiltaan, mutta nyt taitaa kyllä Fenkku viedä hinnassa voiton, kovaa keissiä siinä ei kyllä tule mukana toisinkuin Tokailla, mutta tämänhetkisellä hintaerolla Musamaailma vs. Thomann saa halvemmalla Fenderin sekä samantyyppisen keissin.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
teleman
08.01.2017 16:34:33
tuskiz: Halvemmissa MiJ Tokai stratoissa on tosiaan toi Gotohin valmistama, muttei kuitenkaan mikään niiden vakiokalustoon kuuluva, tremolo joka on tosiaan 100% murometallia pohjalevyä, satuloita ja blokkia myöten, vaihtaisin itse parempaan teräksiseen vaikka ABM:ltä. Samaten virittimet on kiinalaisen Ping Well/Works tekemät joihin en pidemmän päälle luottaisi, ongelmaksi vaan saattaa muodostua sama kuin firman Gibson-malleissa, että lavan paksuus ja/tai virittimien reiät ei välttämättä ole yhteensopivia laadukkaampien markkinamallien kanssa esim. Gotohilta, joku virittimiä vaihtanut voinee kertoa miten asia on.

Aiheesta toiseen, Musamaailma on näemmä nostanut 50-sarjan stratojen hintaa aika reippaasti, jos haki vintage mallista Stratoa niin ennen oli suht. helppoa valita joko TST-50 tai Fenderin Classic-sarjan välillä kun olivat samanhintaisia mutta vähän erilaisempia ominaisuuksiltaan, mutta nyt taitaa kyllä Fenkku viedä hinnassa voiton, kovaa keissiä siinä ei kyllä tule mukana toisinkuin Tokailla, mutta tämänhetkisellä hintaerolla Musamaailma vs. Thomann saa halvemmalla Fenderin sekä samantyyppisen keissin.

Onko sinulla omakohtaista kokemusta ko. tremolon tai blokin vaihtamisesta teräksiseen? Muuttuiko saundi tai soittofiilis? Kyseessä on siis Tokai TST-50.
tuskiz
08.01.2017 18:24:51
teleman: Onko sinulla omakohtaista kokemusta ko. tremolon tai blokin vaihtamisesta teräksiseen? Muuttuiko saundi tai soittofiilis? Kyseessä on siis Tokai TST-50.

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta mun mielestä straton ominaissoundiin kuuluu se täysteräsblokki ja vielä teräksiset tallapalat kaveriksi, kiinalaiseen stratoon oon kyllä tehnyt ko. toimenpiteet ja paranihan se sointi reippaasti, toisaalta tossa kitarassa myös ruuvasin koko tallan kiinni kanteen ja laitoin kaikki viis jousta kireeksi joka varmasti vaikuttaa asiaan, suosittelisin kuitenkin kyllä kaikkiin stratoihin teräsblokkia murometallisen tilalle, messinkinen on kanssa toinen kiva kuulemma.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
hollstro
08.01.2017 18:32:06

70-luvun Stratoon tollainen muutos tekee todella terää.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hallu
08.01.2017 19:24:40 (muokattu 08.01.2017 19:26:14)
hollstro: 70-luvun Stratoon tollainen muutos tekee todella terää.

Onkohan yhdessäkään -70 luvun stratossa se alkuperäinen tinatremolo enää tallessa? ne oli kyllä surkeita. Oma stratoni muuttui ihan kitaraksi kun vaihdoin sen tremolon ja nauha ja satularempan jälkeen se on ihan briliantti. Mutta se orggistremolo oli kyllä häkellyttävän surkea.

E: Briliantti voi olla vähän liioittelua :-D mutta hyvä keppi siitä tuli :-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
The Jack
18.09.2018 09:48:02 (muokattu 18.09.2018 09:49:22)
LumPus: Seuraa faktaa:
TOKAI JAPAN TST 50 kaulan profiileja on kolmea erilaista.

U muoto, joka perustuu fender 1964 muotoon. Tämä kaulaprofiili on käytössä kaikissa ruusupuuotelautaisissa malleissa.

V muoto, joka perustuu fender 1958 muotoon (yhden palan vaahterakaula ilman erillistä otelautaa. Juuri niin kuin kaula ennen tehtiin)

WG / SRV muoto, joka perustuu Stevie Ray Vaughanin käyttämään Tokai stratoon. (TOKAI SRV ja fender SRV muotoja ei voi verrata).

Kaikissa TOKAI JAPAN TST 50 kauloissa on vintage radius eli 7,25". Tokai ei tee muita radiuksia.
TOKAI JAPAN TST 50 mallin nauhat ovat olleet jo jonkin aikaa Dunlop 6130 kokoiset = Medium Jumbo.

Toivottavasti tämä selkeytti.
-Musamaailman setä

Olen soitellut jonkin aikaa päivittäin Fenkun AVRI-kaulaista 7,25" radiuksella olevaa palastratoani, ja eilen vaihteeksi taas Toksun TST 50-mallia. Tuli mieleen tämä aiemmin lukemani ketju ja väite TST 50:n 7,25" radiuksesta. Aloin miettimään ettei mitenkään ole tämä mahdollista, kun kaulat eroaa kuin yö ja päivä. Kävin katsomassa Musamaailman sivuja, niin siellä lukee:

"TST-50/R240/GSR, Tyylikkäästi modernisoitu ST-malli! Tokai Vintage Series, Käsintehty Japanissa, Moderni 9.5 otelaudan radius"

https://www.musamaailma.fi/tokai-ts … ne-sunburst-sahkokitara-kotelo.html

Mites tämä nyt näin menee? Onko Tokailta tullut täksi vuodeksi uudet mallit vai onko tämä Musamailman edustajan 3 vuotta vanha mielipide kuitenkin väärä?
Durty
18.09.2018 16:35:06
Ei varmaan ole väärä, vaan vanha.
Ikihonka
18.09.2018 22:30:10
The Jack: "TST-50/R240/GSR, Tyylikkäästi modernisoitu ST-malli! Tokai Vintage Series, Käsintehty Japanissa, Moderni 9.5 otelaudan radius"

https://www.musamaailma.fi/tokai-ts … ne-sunburst-sahkokitara-kotelo.html

Mites tämä nyt näin menee? Onko Tokailta tullut täksi vuodeksi uudet mallit vai onko tämä Musamailman edustajan 3 vuotta vanha mielipide kuitenkin väärä?

Tuossa linkissäsi on eri malli, TST-50 Modern jossa on 9,5" radius (sekä myös 22 nauhaa, 6105-nauhat sekä 2-pistetremolo) erona normaaliin TST-50:een.
-Absoluuttinen puukorva-
Laulava Kylätohtori
18.09.2018 22:44:32
Durty: Ei varmaan ole väärä, vaan vanha.

Jep, tuo Modern-malli tuli vasta kommentin jälkeen..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
The Jack
19.09.2018 00:21:03
Itselläni on vuodelta 2015 Tokai TST-50 WG Special, joten siinä on siis varmasti vielä 7:25 radius? Eli ainoastaan 2016 tulleet Modern-mallit ovat ysin radiuksella? Täällä kuten ulkomaiden foorumeillakin esitetty väite Tokain stratojen olemisesta seiskan radiuksella aina poikkeuksetta 70-luvultä lähtien ei ainakaan enää päde. SRV:n epäsymmetrinen kaulaprofiili hämää luultavasti itseäni, kun kaula tuntuu niin modernin tilumaiselta. Tiedän toki radiuksen ja profiilin eron.

Kiinnostaa kaulojen radiukset, koska asentelin jokin aika sitten Ynkän Fury-mikkisettiä palastratooni. Näissä mikeissä on ne tikarimaiset magneetit törröttämässä 3-4 kielen kohdalla "staggered poles", ja ne on suunniteltu ysin ja sitä suuremman radiuksen kauloille (mitä en tiennyt). Tuli ongelmaksi saada mikit tarpeeksi alas etteivät sammuta kieliä törröttävillä magneetinpäillä. Hetken miettisin jo kaulojen vaihtamista ristiin, mutta onneksi sain ne lopulta taipumaan tarpeeksi alas. Juuri vaahterakaulaiseen palastratoon nämä olin hankkinut, eikä mulla ole halua ronkkia loistavasoundista Tokaita ollenkaan. Ei se olisi mitään edes voinut auttaa, koska mulla on molemmissa stratoissani 7:25. Opin tästä ainakin sen ettei radiusta voi soittotuntuman perusteella juurikaan määritellä, mutta siitä on silti hyvä olla perillä. Molemmat AVRI 57 ja SRV:n Tokaissaan käyttämä epäsymmetrinen kaula ovat todella mukavia soittaa, mutta erilaisia enkä osaa paremmuudesta sanoa.
madu
19.09.2018 09:13:06
Tähän ketjuun on jo muutama vuosi sitten tullut pariinkin otteeseen kirjoiteltua Tokai TST-50WG YSOR SRV:stä jonka noin 3v sitten hankin. Kitara on edelleen kovassa käytössä ja onkin yksi suosikkikitaroistani. SRV profiilin kaula sopii omaan käteen todella hyvin ja ainoa pieni asia minkä tuossa ehkä muuttaisin on kaularaudan säätö, koska se on vintage mallia eli kaula irti ja ruuvailemaan eli modernimpi säätö olisi kätevämpi. Onneksi tätä nyt tarvii tehdä 1-2 kertaa vuodessa vuodenaikojen mukaan.
Prostator
07.10.2018 14:25:36
Minulla n 1990- vuotinen TST50. Laitoin siihen EKT Syväsen Excalibur tallan ( itseasiassa koko setin kilkkeet), ja täytyy sanoa että banjosta tuli flyygeli! Se yläpään rauhallinen kuulaus, kirkkaus ja sustain muuttuivat kertaheitolla, ihan eri maailmaan. Mikityksenä nyt EMG /DG-20. Miksikö tämän tein; minulla ei tämmöistä kitaraa vielä (valitettavasti) ollut. TST50:n ostin uutena, ja on se kyllä hyväpuinen peli soinniltaan. Muunalaisia stratoja on tosin lisäksi 3.
Sjömanni
11.10.2018 12:00:31
Tuli itsekin hommattua tämä Moderni tetsari torilta. Onhan hyvä soitin. Vibratalla on parempi kuin AST-50:ssä, satiinilakattu kaula on parhautta ja käy käteen kuin oma sladdi. Erittäin hyvä soundi. Enpä taida tätä myydä pois kuunaan.
"Pelolla odotan sitä päivää, jolloin Venäjällä tehdään löytö hyljättyjen hanureiden hautausmaasta. Sillä siellähän niitä hanureita varmimmin on, sen ydinkäyttöisten sukellusveneiden hautausmaan vieressä." - Kyllikki
tackleberry
20.12.2024 08:02:52
Huom! Olet kirjoittamassa yli 2261 päivää vanhaan aiheeseen!

Kokemuksia noista modernisoiduista malleista missä on 2-point talla ja S-S-H mikitys? Lähtiskö tollaisella Jeff Beck tyyliset soitot missä kammen käyttö on isossa roolissa? Varmaan lähtis, mutta miten sulava toi talla on ja miten pysyy pari ohuinta kieltä vireessä kun niiden riesana on kieltenohjain?
Diudiu
mpekkanen
20.12.2024 16:56:09
tackleberry: Huom! Olet kirjoittamassa yli 2261 päivää vanhaan aiheeseen!

Kokemuksia noista modernisoiduista malleista missä on 2-point talla ja S-S-H mikitys? Lähtiskö tollaisella Jeff Beck tyyliset soitot missä kammen käyttö on isossa roolissa? Varmaan lähtis, mutta miten sulava toi talla on ja miten pysyy pari ohuinta kieltä vireessä kun niiden riesana on kieltenohjain?

Mulla tosiaan Vintage versio TST-50 kitarasta, mutta tuli mieleen, että kannattaisiko vaihtaa joku Sperzel tyylinen virityskoneisto ja ottaa pois se kieliohjain. Parantaa vibran toimivuutta varmasti, eikä edes maksa aivan tajuttomasti...
tackleberry
20.12.2024 21:33:00
mpekkanen: Mulla tosiaan Vintage versio TST-50 kitarasta, mutta tuli mieleen, että kannattaisiko vaihtaa joku Sperzel tyylinen virityskoneisto ja ottaa pois se kieliohjain. Parantaa vibran toimivuutta varmasti, eikä edes maksa aivan tajuttomasti...

Olen sen verran autisti etten vois kyllä jättää lapaan tyhjää kieltenpitimen ruuvinreikää näköisälle. Ei tuu soittamisesta mitään, kaikki huomio olis siinä ruuvinreijässä. Kokeiltu on.
Diudiu
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)